افتتاح حساب ترکیه
صاف کردن لباس بدون اتو

ممکن است بنا به دلایل مختلفی اتو در دسترس شما نباشد، در این صورت می توانید از روشهای مختلف برای صاف کردن لباس بدون اتو اقدام کنید. ایت ترفند ها را در این مطلب از گروه سبک زندگی شادمگ بخوانید.

صاف کردن لباس بدون اتو

وقتی اتو در دسترس شما نباشد نگران نباشید شما می توانید با راهکارهای زیر لباس خود را صاف کنید و با سر و وضع مرتب بیرون بروید. برای همه شما حتی یک بار این شرایط پیش آمده که لباستان نیاز به اتو دارد ولی اتو در دسترس نیست. معمولا چنین شرایطی در مسافرت پیش می آید. برای حل این مشکل بدونیم چند روش پیشنهاد کرده است که بسیار کارآمد و موثر هستند.

صاف کردن لباس بدون اتو

پارچه‌های مقاوم در برابر چروک

شاید منطقی‌ترین و ساده‌ترین راه جهت خداحافظی با چروک‌ها انتخاب پارچه‌هایی است که به این سادگی‌ها چروک نمی‌شوند. تنها در این صورت است که خود را برای همیشه از اتو کردن لباس‌ها خلاص می‌کنید. دیگر به استفاده از راهکارهای متفاوت جهت صاف کردن لباس خود نیاز نخواهید­داشت.

این پارچه‌ها چندان حساس نیستند؛ تقریبا تحت هر شرایطی ظاهر خود را حفظ می‌کنند. مهم نیست چند صد کیلومتر آن­ها را درون چمدان خود انباشته‌اید؛ از چه تکنیکی جهت تا‌کردن آن­ها استفاده کرده‌اید یا از چه تکنیکی جهت شستشوی آن­ها استفاده می‌کنید؛ این لباس‌ها همواره ظاهر اولیه خود را حفظ می‌کنند و هیچ چروکی را نمی‌پذیرند.

اسپری ضد چروک لباس برای رفع چروک لباس بدون اتو

استفاده از اسپری ضد چروک لباس برای صاف کردن لباس بدون نیاز به اتو بسیار کاربردی است. برای این کار، اسپری را بر روی لباسی که کمی مرطوب است بزنید و با دست بر روی لباس بکشید تا چروک ها صاف شود.

بهتر است اسپری ضد چروک را بر روی لباس های نخی استفاده کنید و قبل از مصرف آنرا بر روی گوشه ای از لباس امتحان نمایید.

تا این بخش از مطلب با روش های صاف كردن لباس بدون اتو آشنا شدید. اما بهتر است با انجام کارهایی از چروک شدن لباس ها جلوگیری کنیم تا دیگر لباس ها نیازی به استفاده از اتو نداشته باشند.

صاف کردن لباس بدون اتو

پارچه هایی که چروک نمی شوند

دنیم (Denim)

دنیم از محبوب ترین و پرکاربردترین پارچه های ضد چروک به شمار می رود. هر چه پارچۀ دنیم ضخیم تر باشد، کمتر چروک می شود. شاید پس از خارج کردن دنیم از لباسشویی، لباس دنیم تان کمی چروک به نظر برسد؛ اما اگر آن را بپوشید، این چروک های مختصر بلافاصله برطرف خواهند شد.

پلی استر

همان طور که می دانید، پلی استر حاصل الیاف مصنوعی است. این پارچه به هیچ وجه چروک نمی شود و هیچ نیازی هم به اتو ندارد. اگر نتوانستید پارچۀ صد در صد پلی استر بیابید، می توانید از پارچه های حاصل از ترکیب پلی استر با دیگر الیاف استفاده کنید. پارچه هایی که حداقل 65 درصد پلی استر داشته باشند چروک نمی شوند.

پارچۀ پلی استر هیچ نیازی به اتو ندارد، اما اگر می خواهید پارچۀ صد در صد پلی استرتان را اتو بزنید، ابتدا باید آن را کمی خیس کنید، سپس با دمای پایین اتو بزنید. پلی استر پارچۀ خوش نامی نیست و بسیاری حتی دوست ندارند اسم پلی استر را بشنوند، اما به شما توصیه می کنیم خودتان، برای یک بار هم که شده، آن را امتحان کنید. این پارچه بسیار نرم، بادوام، مقرون به صرفه و مقاوم در برابر چروک است.

رفع فوری زرد شدن قاب گوشی ژله ای و سیلیکونی مثل روز اول براق و تمیز

پارچۀ پشمی

اگر به دنبال پارچۀ ضد چروک برای فصول سرد سال می گردید، پارچۀ پشمی می تواند یکی از بهترین و ایده آل ترین گزینه های پیش رویتان باشد. پارچۀ پشمی، بلافاصله پس از شست و شو، به شکل اولش برمی گردد. می توانید این پارچه را پیش از رسیدن به مرحلۀ خشک کن، از لباس شویی خارج کنید. پارچه های پشمی و پارچه های حاصل از ترکیب الیاف پشمی با دیگر الیاف هیچ نیازی به اتو کشیدن ندارند. در فصل زمستان، این پارچه شما را گرم نگه می دارد و چروک هم نمی شود.

کشمیر

کشمیر از پارچه های لاکچری به شمار می رود که بسیار نرم و سبک است. این پارچۀ طبیعی را از الیاف حاصل از موی بز می بافند. اگر به درستی از لباس کشمیرتان مراقب کنید، به هیچ وجه چروک نمی شود و نیازی هم به اتو نخواهد داشت. اگر این پارچۀ کشمیرتان چروک شد، می توانید چروک ها را با استفاده از بخار رفع کنید. حتی اگر آن را در گوشه ای آویزان کنید، چروک هایش از بین خواهند رفت.

لیوسل (Lyocell)

لیوسل یکی از انواع نیمه مصنوعی ریون به شمار می رود. همان طور که می دانید، پارچۀ ریون در برابر چروک بسیار مقاوم است. لیوسل یکی از محبوب ترین پارچه های مقاوم در برابر چروک به شمار می رود که هیچ نیازی هم به اتو اندارد. لیوسل از پارچه های مقاوم و لخت به شمار می رود که می توانید آن را با خیال راحتی، با ماشین لباسشویی نیز بشویید.

صاف کردن لباس بدون اتو

اسپاندکس (Spandex)

اسپاندکس از الیاف مصنوعی بسیار پرکاربرد به شمار می رود که ترکیب آن با دیگر الیاف باعث می شود پارچه چروک نشود. اگر دوست ندارید پارچۀ صد در صد اسپاندکس بپوشید، می توانید به سراغ نوع ترکیبی آن بروید. اسپاندکس از بهترین گزینه ها برای لباس ورزشی به شمار می رود. همچنین، می توانید آن را زیر سوئیشرت مورد علاقه تان بپوشید.

نحوه صاف كردن لباس بدون اتو

برای اینکه بدون استفاده از اتو لباس های صافی داشته باشید می توانید یکی از روش های زیر را بکار بگیرید:

اسپری آب

یکی از در دسترس ترین روش ها برای صاف کردن لباس بدون اتو، استفاده از آب است. مقداری آب را داخل ظرف اسپری بریزید، بر روی چروک لباس اسپری کنید و با دست بر روی آنها بکشید تا صاف شود.

استفاده از سشوار

یک روش برای صاف کردن لباس ها بدون اتو این است که سشوار را بر روی گرمترین درجه قرار دهید و بر روی قسمت های چروک لباس بگیرید. خواهید دید که چروک لباس به شکل قابل ملاحظه ای کم می شود.

صاف کردن لباس بدون اتو

بخار حمام

یک ترفند جالب برای صاف کردن چروک لباس بدون اتو قرار دادن لباس در فضای بخار گرفته حمام است. برای این کار می توانید لباستان را در جای مناسبی از حمام قرار دهید که آب روی آن نریزد. سپس آب داغ را باز کنید و در و پنجره حمام را ببندید. بعد از چند دقیقه چروک لباس باز می شود.

صاف کردن لباس بدون اتو

حوله مرطوب

لباس چروک شده را روی یک سطح صاف قرار دهید. یک حوله مرطوب تمیز را روی قسمت های چروک لباس فشار دهید. با تکرار این کار بدون اتو، چروک های لباستان باز می شود.

تکه های یخ

لباس های چروک را داخل لباسشویی بریزید و آنرا روی حالت خشک کن قرار دهید. چند تکه یخ روی لباس ها ریخته و استارت لباسشویی را بزنید. بعد از اتمام زمان خشکشوی می توانید لباس هایی صاف و بدون چروک تحویل بگیرید.

صاف کردن لباس بدون اتو

اسپری سرکه

برای صاف کردن لباس بدون اتو، مقداری سرکه را با آب مخلوط کنید و بر روی چروک های لباس اسپری کنید. اگر نگران ماندن بوی سرکه بر روی لباستان هستید، مقداری نرم کننده لباس را جایگزین سرکه کنید و بعد از ترکیب با آب بر روی لباس اسپری نمایید.

بدون نیاز به دستگاه ، میوه خشک با کیفیت درست کن !

استفاده از زیر قابلمه به جای اتو

در این روش کمی آب داخل یک قابلمه فلزی بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از جوشیدن آب قابلمه را بردارید و از زیر قابلمه به عنوان اتو برای صاف کردن لباس استفاده کنید.
بخار کتری

روش دیگر برای اینکه لباس را بدون اتو صاف کنیم استفاده از بخار کتری است. یک کتری را از آب پر کنید، بر روی حرارت قرار دهید و هنگامی که شروع به جوشیدن کرد، لباس چروک را در نزدیکی کتری نگه دارید تا بخار از دهانه کتری به لباس برسد و چروک های لباس را صاف کند.

صاف کردن لباس بدون اتو

استفاده از خشک کن لباسشویی

برای صاف کردن چروک لباس بدون استفاده از اتو، لباس ها را بهمراه یک دستمال تمیز نمدار داخل خشک کن بریزید و روی زمان و دمای کم قرار دهید. بعد از خارج کردن لباس ها، آنها را بسرعت روی بند پهن کنید تا چروک نشود.

اتوی مو

اتوی مو یک جایگزین مناسب اتو برای صاف کردن چروک لباس است. اگر لباس های شما چروک است و به اتو دسترسی ندارید می توانید از اتوی مو با درجه متوسط برای صاف کردن چروک لباس کمک بگیرید. (توجه داشته باشید که حتما اتوی موی شما تمیز و عاری از هر گونه مواد چسبنده مانند تافت یا غیره باشد تا به لباس آسیب وارد نکند)

صاف کردن لباس بدون اتو

اسپری ضد چروک لباس

استفاده از اسپری ضد چروک لباس برای صاف کردن لباس بدون نیاز به اتو بسیار کاربردی است. برای این کار، اسپری را بر روی لباسی که کمی مرطوب است بزنید و با دست بر روی لباس بکشید تا چروک ها صاف شود.

بهتر است اسپری ضد چروک را بر روی لباس های نخی استفاده کنید و قبل از مصرف آنرا بر روی گوشه ای از لباس امتحان نمایید.

صاف کردن لباس بدون اتو

تا این بخش از مطلب با روش های صاف كردن لباس بدون اتو آشنا شدید. اما بهتر است با انجام کارهایی از چروک شدن لباس ها جلوگیری کنیم تا دیگر لباس ها نیازی به استفاده از اتو نداشته باشند.

کتری

روش های صاف کردن چروک ها,صاف کردن لباس در مسافرتبخار کتری پر از چای را به فاصله‌ی 30 سانتی‌متری لباسی بگیرید که می‌خواهید صاف شود. می‌بینید چروک‌ها ناپدید خواهند شد.

صاف کردن لباس بدون اتو

سرکه

صاف کردن لباس با سشوار,رفع چروک لباس با کتریسرکه در کنار کاربردهای متعدد خود به رفع چین و چروک لباس‌ها نیز کمک می‌کند. تنها یک پیمانه سرکه را با سه پیمانه آب ترکیب کرده و آن را روی لباس خود اسپری کنید. اجازه دهید لباس در معرض هوا خشک شود.

چند ترفند مهم برای صاف کردن لباس

از جاذبه کمک بگیرید!

یک کتاب یا یک جسم سنگین را بر قسمت‌های چروک لباس قرار دهید. زیرا وزن جسم چروک‌های لباس را باز خواهد کرد. از آنجایی که بهتر است بر اتو کردن لباس‌های خود نظارت داشته­باشید؛ بهتر است از وزن خود نیز استفاده کنید. به این ترتیب، لباس‌ها در کم­ترین زمان ممکن صاف خواهند­شد.

برای رفع چروک لباس بدون اتو لباس خود را رول کنید

این روش جهت اتو کردن لباس‌های کوچک‌تر مناسب است. به این منظور باید لباس خود را درست مانند ساندویچ خوب رول کنید؛ سپس لباس رول‌شده را زیر تشک تخت‌خواب خود قرار دهید. چروک‌های لباس تحت فشار مضاعف باز می‌شوند. به یاد داشته­باشید که تاکردن لباس نتایج یکسانی را در پی نخواهد­داشت. چراکه خط حاصل از تا‌کردن لباس، بر آن باقی می‌ماند.

صاف کردن لباس بدون اتو

تشک تخت برای رفع چروک لباس بدون اتو

در این روش برای اینکه چروک های لباس را باز کنید؛ فقط به تشک تخت نیاز دارید. لباس را روی یک سطح صاف پهن کنید و آن را به آرامی زیر تشک بگذارید. سنگینی تشک باعث می شود که چروک لباس باز شود. 15 الی 30 دقیقه صبر کنید و بعد لباس را بردارید.

سنگ کف خونه رو باید اینطوری برق بندازی ؛ خیره کننده میشه

نکاتی در خصوص شستشوی لباس‌ها

شاید تصور می‌کنید که شستشوی لباس‌ها کار بسیار ساده‌ای است. شاید حق با شما باشد؛ اما دانستن چند نکته نتیجه را کاملا متحول می‌کند:

۱- در صورتی که هنگام شستشوی لباس‌های خود از یک مایع نرم‌کننده استفاده کنید؛ تا حد زیادی از بروز چروک در لباس‌ها جلوگیری خواهید­کرد. در کنار استفاده از نرم‌کننده یک پیمانه سرکه سفید نیز به لباس‌های داخل ماشین لباسشویی اضافه کنید. به این ترتیب پارچه لباس‌های شما تمیزتر و نرم‌تر خواهند­شد.

۲- بهتر است لباس‌ها را قبل از خشک‌شدن کامل از ماشین لباسشویی خارج کنید. به این ترتیب، لباس‌ها در معرض چروک‌ قرار نمی‌گیرند.

۳- اگر لباس‌های خود را با دست می‌شویید؛ نیازی نیست تمام آب اضافی لباس را از آن خارج کنید. اجازه دهید که لباس کمی خیس باشد. چراکه خروج آب از لباس و وزن ناشی از آب، لباس را صاف می‌کند.

صاف کردن لباس بدون اتو

نکته‌های خشک‌کردن لباس

با درنظر گرفتن این نکات هنگام خشک‌کردن لباس‌ها، آن­ها را از اتو کشی بی‌نیاز خواهید کرد:

قبل از اینکه لباس‌ها را کاملا صاف بر بند رخت آویزون کنید؛ آن­ها را خوب بتکانید. تکاندن لباس چروک‌های موجود بر آن را باز می‌کند.
هر اندازه پارچه خیس‌تر باشد؛ جاذبه بهتر عمل می‌کند. وزن خود پارچه به اضافه آب اضافی پارچه را صاف می‌کند.
لباس‌های کار، پیراهن‌ها، بلوزها و شلوارها را کاملا مرتب بر چوب‌رختی قرار دهید و به همان شکل از بند‌رخت آویزان کنید.
به منظور خشک‌کردن پارچه‌های پشمی، کشمیر با هرنوع پارچه بافته شده‌ای از حوله استفاده کنید. حوله را بر یک سطح صاف پهن کنید و لباس را بر آن قرار دهید.

صاف کردن لباس بدون اتو

نکات نگهداری و تا کردن لباس

نگهداری و تا کردن لباس‌ها علاوه بر جلوگیری از بروز چروک بر آن­ها تا حد زیادی عمر لباس‌ها را نیز افزایش می‌دهد

اغلب لباس را با استفاده از چوب رختی آویزان کنید.
اگر لباس‌ها را تا می‌کنید؛ سعی کنید تعداد زیادی لباس را بر یکدیگر قرار ندهید؛ چرا که وزن لباس‌های بالایی لباس‌های پایینی را چروک خواهد­کرد.
اگر قصد سفر دارید؛ لباس را بر سطحی صاف پهن کنید؛ لباس دیگری را بر آن قرار دهید؛ سپس هر دو را با یکدیگر رول کنید. به این ترتیب چندین لباس را در یک رول بزرگ جابه‌جا خواهید­کرد.
لباس‌هایی مانند جین را در لایه‌های داخلی قرار دهید و لباس‌های مستعد چروک‌ را در لایه‌های بیرونی رول قرار دهید.
تنها با رعایت چند نکته ساده، نسبت به چروک‌ لباس‌های خود نگران نخواهید­بود. به این ترتیب، لباس‌های خود را همواره صاف و تمیز نگه دارید.

چند روش برای جلوگیری از چروک شدن لباس

نحوه شستشوی لباس تاثیر زیادی در چروک شدن آنها دارد. اولین قدم برای جلوگیری از چروک شدن لباس این است که لباس های زیادی را داخل لباسشویی نریزید، این کار باعث می شود لباس ها فضای کمتری داشته باشند و حین شستشو بیشتر چروک شوند.

صاف کردن لباس بدون اتو

لباسشویی را روی دور تند و زمان شستشوی طولانی قرار ندهید.
در پایان شستشوی لباس از نرم کننده استفاده کنید.
لباس ها را نمدار پهن کنید تا چروک آنها باز شود و قبل از آویزان کردن آنها را بخوبی تکان دهید.
هنگام تا کردن لباس یک دستمال کوچک بین تاهای لباس قرار دهید تا جا نیندازد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

12 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *