افتتاح حساب ترکیه
علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه پستان مانند اکثر بیماری های دیگر در هر شخص با شخص دیگر تفاوت های بسیاری دارد و ممکن است برخی از افراد مبتلا هیچ علامتی نداشته باشند. اما برخی علامت ها وجود دارد که باید حتما خانم ها آنها را جدی بگیرند که ما در این مطلب از گروه سلامت شادمگ آن را به شما یادآوری کردیم.

پستان طبیعی باید چه شکلی باشد؟

پستان از سه بخش تشکیل شده است. اما برای سوال «یک پستان سالم چه شکلی است؟» پاسخی وجود ندارد. شکل پستان در افراد مختلف متفاوت است و در این مورد چیزی تحت عنوان نرمال وجود ندارد. ظاهر پستان از عوامل محیطی مختلفی تأثیر می‌گیرد. مثلاْ شروع خون‌ریزی ماهیانه، چاق یا لاغر شدن، بچه‌دار شدن، افزایش سن و برخی داروها می‌توانند شکل پستان‌ها را تغییر دهند.

علائم سرطان سینه

آیا توده پستانی لزوماً خطرناک و بد است؟

توده‌هایی که در پستان به‌ وجود می‌آیند، لزوماً سرطانی نیستند. گاهی این توده‌ها کیست‌هایی کوچک پر از مایع هستند و در بیشتر موارد به دلایل دیگری غیر از سرطان ایجاد می‌شوند. مثلاً کیست‌ها و وضعیت فیبروکیستیک پستان ، دو عامل بسیار شایع هستند. وضعیت فیبروکیستیک تغییراتی در پستان ایجاد می‌کند که ممکن است همراه با درد، سوزش و ایجاد شدن یک توده‌‌ی پستانی باشد.

علائم سرطان سینه

علائم و نشانه‌های سرطان پستان می‌تواند شامل مواردی مانند تورم، حفره حفره شدن پوست، درد، تورفتگی نوک پستان، قرمزی و … باشد. سرطان سینه یا سرطان پستان ناشی از رشد غیر طبیعی سلول‌ها در پستان است.

این سرطان می‌تواند از بخش‌های مختلف سینه آغاز شود. دانستن اینکه پستان‌ها در حالت عادی چگونه باید باشند، بخش مهمی از سلامتی پستان است. اگر چه انجام تست‌های غربالگری به طور مداوم برای تشخیص این سرطان مهم است، ماموگرافی‌ها هر نوع کانسر سینه ای را پیدا نمی‌کنند.

بنابراین، بسیار مهم است که از تغییرات پستان خود آگاه باشید و نشانه‌ها و علائم کانسر سینه را بدانید.

علت بروز سرطان سینه

در بسیاری از موارد، فرد مبتلا به سرطان سینه، هیچ گونه سابقه خانوادگی و یا ریسک فاکتورهای موثر در بروز این سرطان را ندارد. از جمله ریسک فاکتورهای موثر در بروز سرطان سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنسیت. سرطان سینه عمدتا در خانم ها بیشتر شایع است.
  • سن. احتمال ابتلا به سرطان سینه با بالا رفتن سن افزایش می یابد.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه

شروع عادت ماهیانه در سنین پایین و یا یائسگی در سنین بالا، احتمال ابتلا به سرطان سینه را افرایش می دهد. خانم هایی که بعد از سی سالگی از روش های پیشگیری استفاده می کنند و بچه ای ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. استفاده از قرص های پیشگیری نیز شانس ابتلا به این سرطان را افرایش می دهد.

نحوه تشخیص سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه طی چند مرحله انجام می شود، از جمله: معاینه فیزیکی سینه، تست ماموگرافی و یا MRI و در نهایت بیوپسی.

علائم سرطان سینه

ماموگرافی

تست تشخیصی است که ماهیت توده را مشخص می کند. اما از آن جایی که می تواند نتایج کاذبی را به همراه داشته باشد، تست های تشخیصی دیگری نیز انجام خواهد شد.

اولتراسوند

از جمله تست هایی است که تصاویری از داخل بافت سینه را در اختیار پزشک قرار می دهد و نشان می دهد که توده سرطانی است یا غیر سرطانی.

بیوپسی

روشی قطعی برای تشخیص سرطانی بودن توده است. جهت انجام این تست، نمونه کوچکی از بافت با وارد کردن سوزن به سینه، گرفته می شود و جهت بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.

علائم هشدار دهنده در سرطان پستان

این بیماری در بعضی افراد بدون علائم سرطان سینه ظاهر می‌شود و گاهی علائم مختلفی دارد که در افراد مختلف متفاوت است. وجود داشتن علامت‌های زیر لزوماً به معنی این نیست که به این بیماری مبتلا شده‌ایم، اما با دیدن این علائم کلی، می‌توانیم به این بیماری شک کنیم و به پزشک مراجعه کنیم:

  • ایجاد شدن برجستگی یا اجزای توده مانند در پستان یا حفره‌ی زیر بغل
  • تورم بخشی از پستان یا ضخیم شدن پوست آن
  • پرتقالی شدن پوست پستان
  • درد نوک پستان یا کشیده شدن نوک پستان به سمت داخل
  • قرمز یا پوست پوست شدن نوک پستان
  • ترشح هر نوع ماده‌ای غیر از شیر از نوک پستان (مثل خون)
  • هرگونه تغییر در شکل پستان یا حس درد

نشانه‌های سرطان پستان

شاید یکی از شناخته شده ترین نشانه‌های سرطان پستان،وجود توده در بافت پستان باشد. اگر چه اکثر زنان پس از کشف توده به پزشک مراجعه می‌کنند، بایستی به دیگر تغییرات ظاهری پوست یا نوک پستان نیز توجه داشته باشند. می‌توانید با مطالعه نشانه‌ها و علائم سرطان وضعیت خود را در مورد این بیماری بهتر بررسی نمایید.

اغلب سرطان‌های پستان قبل از اینکه احساس شوند و پیش از بروز علائم، در ماموگرافی غربالگری در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند. توجه داشته باشید که انواع مختلف سرطان پستان، علائم متفاوتی را به همراه دارند. به عنوان مثال،کارسینوم داکتال تهاجمی (IDC) که در مجاری شیر ایجاد می شود، ممکن است باعث ایجاد توده شود. کارسینوم لوبولار تهاجمی (ILC)که در غدد شیر ایجاد می شود، ممکن است باعث ضخامت پستان شود.

علائم سرطان سینه

علائم هشدار دهنده اولیه سرطان پستان

علائم تومورهای پستان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از علائم هشدار دهنده اولیه سرطان پستان عبارتند از:

تغییرات پوستی مانند تورم، قرمزی یا سایر تفاوت های قابل مشاهده در یک یا هر دو سینه
افزایش اندازه یا تغییر در شکل پستان‌ها
تغییر در ظاهر نوک یک یا هر دو سینه
درد عمومی در هر قسمت از پستان
احساس توده‌ها یا گره‌هایی در داخل پستان
علائم اختصاصی‌تر سرطان تهاجمی پستان
خارش یا التهاب سینه
تغییر رنگ سینه
افزایش اندازه یا شکل پستان (طی مدت زمان کوتاه)
احساس تغییر حین لمس پستان
پوسته پوسته شدن نوک پستان
وجود توده یا ضخیم شدن سینه
قرمزی یا گود شدن پوست پستان (مانند پوست پرتغال)

نکته

توجه داشته باشید که این علائم ممکن است به دلایل دیگری غیر از سرطان پیش آمده باشند. به عنوان مثال، تغییر در بافت پوست پستان ممکن است در اثر اگزما ایجاد شود و گره‌های لنفاوی متورم ممکن است در اثر عفونت در پستان یا بیماری غیرمرتبط دیگری ایجاد شود. با مراجعه به پزشک می‌توانید مطمئن شوید آیا علائمی که مشاهده کرده اید، جای نگرانی دارد یا نه.

طرز استفاده از ماسک ورقه ای در چند مرحله ساده | تا حالا اشتباه از ماسک استفاده می کردید

علائم سرطان سینه

علائم تهاجمی سرطان پستان

علائم تهاجمی سرطان پستان عبارتند از:

وجود توده در پستان
تورم همه یا بخشی از پستان، حتی اگر توده ای احساس نشود.
سوزش یا گود شدن پوست
درد پستان یا نوک پستان
تورفتگی نوک سینه (چرخش به سمت داخل)
قرمزی، پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن نوک یا پوست پستان
ترشح نوک پستان
توده یا تورم در غدد لنفاوی زیر بغل

علائم کارسینوم داکتال

کارسینوم داکتال درجا (DCIS)علامت خاصی را دنبال نمی‌کند. به ندرت ممکن است یک زن توده‌ای را در سینه خود احساس کند یا ترشح نوک پستان داشته باشد. با این حال، اغلب موارد کارسینوم داکتال درجا با ماموگرافی تشخیص داده می‌شود.

علائم سرطان لوبولار

سرطان لوبولار درجا (LCIS)با علائم خاصی همراه نیست و با ماموگرافی قابل مشاهده نمی‌باشد. این نوع سرطان تنها در شرایطی کشف می‌شود که پزشک به دلایل دیگری مانند انجام تحقیقات در مورد توده‌های غیرمرتبط با سینه، بیوپسیپستان انجام می‌دهد. اگر فردی مبتلا به LCIS باشد، سلول های پستان زیر میکروسکوپ به صورت غیرطبیعی ظاهر می‌شوند.

علائم سرطان التهابی سینه

بر خلاف سایر سرطان‌های پستان،سرطان التهابی پستان (IBC)به ندرت باعث ایجاد توده‌های پستان می‌شود و ممکن است درماموگرافیخود را نشان ندهند. علائم التهابی سرطان پستان شامل موارد زیر می باشد:

علائم سرطان سینه

قرمزی، تورم و خارش سینه
سطح پستان ممکن است ظاهری مانند پوست پرتقال پیدا کند.
سنگینی، سوزش یا درد در یک سینه
یکی از سینه ها به وضوح بزرگ تر از دیگری است.
تورفتگی نوک سینه
هیچ توده ای با خودآزمایی پستان احساس نمی‌شود.
گره های لنفاوی متورم در زیر بازو و یا بالاتر از ترقوه
حضور علائم پس از یک دوره مصرف آنتی بیوتیک

نکته

برخلاف سایرانواع سرطان پستان، سرطان التهابی پستان منجر به ایجاد توده مشخص در پستان نمی‌شود. بنابراین، خودآزمایی پستان، معاینه بالینی پستان یا حتی ماموگرافی ممکن است سرطان التهابی پستان را تشخیص ندهد. حتی سونوگرافی نیز ممکن است سرطان التهابی پستان را تشخیص ندهد. اما تغییرات سطح پستان ناشی از سرطان التهابی پستان، با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. علائم سرطان التهابی پستان می‌تواند به سرعت رشد کند و بیماری می‌تواند به سرعت گسترش یابد. هر گونه تغییر ناگهانی در بافت یا ظاهر پستان باید فوراً به پزشک اطلاع داده شود.

برای زنان باردار یا شیرده، علائمی مانند قرمزی، تورم، خارش و درد، از علائم عفونت پستان مانند ورم پستان است که با آنتی بیوتیک قابل درمان است. اگر باردار یا شیرده نیستید و با این علائم مواجه شدید، بایستی تحت معاینه پزشک قرار بگیرید تا نتیجه نهایی مشخص شود.

علائم سرطان پستان متاستاتیک

علائم سرطان پستان متاستاتیک به بخشی از بدن که سرطان در آن گسترش یافته و مرحله آن بستگی دارد. برخی اوقات، بیماری متاستاتیک ممکن است علامتی نداشته باشد.

اگر دیواره قفسه سینه یا سینه آسیب دیده باشد، علائم آن ممکن است شامل درد، ترشح نوک پستان، توده در پستان یا زیر بغل باشد.
در صورت آسیب دیدگی استخوان‌ها، علائم ممکن است شامل درد، شکستگی، یبوست یا کاهش هوشیاری به دلیل سطح بالای کلسیم باشد.
اگر تومورها در ریه‌ها تشکیل شوند، علائم ممکن است شامل تنگی نفس یا مشکل در تنفس، سرفه، درد دیواره سینه یا خستگی شدید باشد.
در صورتی که کبد درگیر شود، علائم ممکن است شامل حالت تهوع، خستگی شدید، افزایش دور شکم، تورم پاها و دست‌ها به علت جمع شدن مایع و زردی و خارش پوست باشد.
اگر سرطان پستان به مغز یا نخاع گسترش یابد و تومورهایی ایجاد شود، نشانه ها ممکن است شامل درد، سرگیجه، از دست دادن حافظه، سردرد، تاری دید، مشکل در گفتار، مشکل در حرکات یا تشنج باشد.

علائم کارسینوم پاپیلاری پستان

اگر چه علائم کار سینوم پاپیلاری ممکن است مشخص نباشد، یک ماموگرافی روتین ممکن است پیشرفت آن را تشخیص دهد. برای کسانی که علائم مرتبط با این نوع سرطان را تجربه می‌کنند، موارد زیر ممکن است رایج باشد:

توده:کارسینوم پاپیلاری اغلب به صورت کیست یا توده 2-3 سانتی متری تشخیص داده می شود که ممکن است هنگام معاینه سینه با دست، احساس شود.

علائم سرطان سینه

ترشح نوک پستان:حدود 50 درصد از کارسینومای پاپیلاری در زیر نوک پستان اتفاق می افتد و منجر به ترشح خونی نوک پستان می شود.

علائم سرطان سینه سه گانه منفی

اگر چه سرطان سینه سه گانه منفی متفاوت از سایر سرطان‌های سینه نیست، اما چندین ویژگی منحصر بفرد دارد. از جمله:

وضعیت گیرنده:یک سری آزمایش تشخیص می‌دهند که گیرنده های استروژن، پروژسترون و HER2 منفی خواهند بود، به این معنی که هورمون تراپی، روش سنتی درمان سرطان پستان، موثر نیست. در عوض، گزینه‌های درمانی سرطان سینه سه گانه منفی شامل شیمی درمانی، درمان هدفمند و پرتودرمانی می‌باشد.

تهاجمی‌تر:در مقایسه با سایر انواع سرطان پستان، تمایل بیشتری به شیوع و عود بعد از درمان دارد. این خطر چند سال پس از درمان کاهش می‌یابد.

نوع و درجه سلول:سلول‌های سرطان سینه سه گانه منفی معمولاً همراه با رده‌های سلولی basal-like هستند. همچنین، این سلول‌ها ممکن است درجه بالاتری داشته باشند، به این معنی که شبیه به سلول‌های نرمال و سالم نیستند.

چه عواملی ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهند؟

خطر بروز سرطان پستان در فردی که یکی از بستگان درجه یک (مادر، خواهر، دختر، پدر، برادر یا پسر) مبتلا به سرطان پستان دارد، بیشتر است. هم چنین این خطر در کسانی که چند نفر از افراد خانواده (چه فامیل پدری و چه مادری) درگیر باشند، نیز بیشتر است. تعداد افراد درگیر و سن شروعِ درگیری هم در افزایش خطر بیماری مؤثر است.

مثلاً اگر فردی یک فامیل درجه یک مبتلا به سرطان پستان داشته باشد، احتمال خطر برای او دو برابر افراد عادی است و اگر دو فرد درجه اول داشته باشد، این احتمال به سه برابر میرسد، یا اگر سن ابتلای فامیل درجه یک زیر 30 سال باشد، احتمال خطر ابتلای او سه برابر افراد عادی است. در حالی که اگر این فرد بالای 60 سال داشته باشد، این خطر به یک و نیم برابر میرسد.

خشکی لب در ماه رمضان را با 4 روش خانگی موثر درمان کنید

آیا سرطان سینه کشنده است

متاسفانه گسترش این بیماری به حدی زیاد است که از هر سه خانم مبتلا به سرطان ، یک نفر به سرطان سینهمبتلا هست. و بعد ازسرطان ریه دومین عامل مرگ و میر در بانوان است. مهم‌ترین عاملی که شانس مرگ و میر را در کاهش می‌دهد افزایش آگاهی درباره این بیماری است. زیرا این بیماری و علائم سرطان سینه هر چقدر زودتر تشخیص داده شود ، روند درمان بهتر خواهد بود.

علائم سرطان سینه

تومور سینه به دو گروه تومورهای خوش خیم و تومورهای بدخیم وجود دارد. در هر دو نوع، رشد سلول‌ها سریع و زیاد می‌باشد. البته تومورهای دیگری نیز تحت عنوان تومورهای بینابین وجود دارند که در ابتدا خوش خیم بوده و سپس تبدیل به تومورهای بدخیم می‌شوند.

در تومورهای خوش خیم، روند تکثیر سلول‌ها در مرحله مشخصی متوقف می‌شود، اما در تومورهای بدخیم روند تکثیر بدون وقفه ادامه می‌یابد و قابل‌مهار نمی‌باشد و در نهایت تبدیل بهسرطان سینهمی‌شود که در صورت عدم درمان به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد و در کار آن‌ها اختلال ایجاد کرده و در نهایت با درگیر ساختن اعضای حیاتی بدن می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

زمان تشخیص در این نوع سرطان نیز در روند بهبودی و درمان بسیار موثر است. به گونه ای که هرچه این نوع سرطان در مرحله ابتدایی‌تری یعنی گرید 1 و 2 تشخیص داده شود، امکان حفظ عضو، درمان کامل و حفظ طول عمر طبیعی برای فرد بیشتر خواهد بود، اما تشخیص بیماری در گرید 3 و 4 یا مرحله پیشرفته بیماری تنها امکان کنترلسرطان پستانرا فراهم می‌کند.

ایا سرطان سینه درد دارد

سرطان سینه می‌تواند چندین تغییر دیگر نیز علاوه بر درد در سطح پوست و اطراف سینه ایجاد کند. هر فردی که متوجه هر یک از این تغییرات شود باید به پزشک مراجعه کند.برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که آیا سرطان سینه درد دارد ؟

در بعضی موارد، سرطان سینه ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد، اما پزشک توده‌ای را در ماموگرافی شناسایی می‌کند. بنابراین غربالگری سرطان سینه طبق توصیه پزشک می‌تواند در شناسایی سریع و درمان سرطان در مراحل ابتدایی این بیماری کمک کند.

عوامل مرتبط با سبک زندگی و تغذیه

تعداد یادی از علائم سرطان سینه در سبک زندگی شناخته شده که در خطر ایجاد سرطان پستان نقش دارند؛ که به برخی از آنها در ادامه اشاره شده است:

بی تحرکی و ورزش نکردن

با وجودی که شواهد مستقیمی از نقش بی تحرکی در افزایش خطر سرطان پستان وجود ندارد، ولی ورزش به عنوان یک عامل محافظت کننده در برابر سرطان پستان شناخته شده است.

علائم سرطان سینه

سیگار و قلیان

مصرف دخانیات، چه خود فرد مصرف کند و چه به صورت غیرمستقیم در معرض دود دخانیات اطرافیان باشد، خطر سرطان پستان را افزایش میدهد. این خطر در زنانی که هنوز یائسه نشده اند، بیشتر است. هر چه تماس با دخانیات در سن کمتری باشد یا مدت مصرف آن بیشتر یا مقدار مصرف آن بیشتر باشد، خطر بیشتر میشود.

اضطراب و نگرانی

از نظر تئوری اضطراب می¬تواند منجر به افزایش بروز سرطان گردد. با این حال شواهد کافی از تأثیر اضطراب بر بروز سرطان پستان وجود ندارد.

عوامل تغذیه ای

در گزارشات علمی، تعداد زیادی از عوامل تغذیه‌ای شناخته شده که با افزایش خطر سرطان پستان مرتبط بوده است. در میان آنها مصرف الکل بیشترین تأثیر را در بروز سرطان پستان داشته است.

مصرف الکل

به نظر میرسد ارتباط قوی بین مصرف الکل و خطر سرطان پستان وجود داشته باشد. با میزان مصرف کم الکل هم این خطر دیده میشود و در مصارف بالا، خطر بیشتر میشود به نظر میرسد تفاوتی در نوع الکل مصرف وجود داشته باشد.

میوه و سبزیجات

برخی مطالعات نشان میدهد که کسانی که میوه وسبزیجات بیشتری مصرف میکنند، خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.

مصرف چربی

ارتباط کمی بین مصرف زیاد چربی و خطر سرطان پستان یافت شده است.

مصرف گوشت قرمز

مصرف بیش از 5 وعده گوشت قرمز در هفته، خطر نوع خاصی از سرطان پستان هورمونی را در زنانی که یائسه نشده اند، افزایش میدهد. بنابراین مصرف گوشت قرمز بطور متعادل خطری برای بروز این بیماری ندارد.

کلسیم و ویتامین دی

رژیم غذایی یا فقر کلسیم و ویتامین D در خانم‌هایی که یائسه نشده‌اند، با افزایش خطرسرطان پستان همراه است. با این وجود مطالعه¬ای که به به رژیم غذایی گروهی از خانم‌ها کلسیم و ویتامین D اضافه کردند، تعداد مبتلایان به سرطان پستان کم نشد.

آنتی اکسیدان ها

شواهدی از تأثیر مصرف ویتامین A, E, C یا بتاکاروتن روی کاهش خطر سرطان پستان وجود ندارد.

سویا

این ماده غذایی ممکن است در پیشگیری از سرطان پستان نقش داشته باشد (شواهد قوی نیست) ولی در فردی که به سرطان پستان مبتلا شده است توصیه میشود مقادیر زیاد سویا مصرف نشود.

کافئین

ارتباط قوی بین مصرف کافئین (چای، قهوه) با خطر سرطان پستان وجود ندارد.

علائم سرطان سینه

درمان سرطان سینه

جراحی

نوع جراحی با توجه به نوع و اندازه تومور و هم چنین شرایط جسمانی علائم سرطان سینه بیمار در نظر گرفته می شود.

لامپکتومی

شامل برداشت بافت سرطانی و بافت سالم اطراف است. معمولا بعد از جراحی، رادیوتراپی و یا هورمون درمانی برای بیمار در نظر گرفته می شود. در این روش جراحی، از بافت سینه محافظت خواهد شد.

در این روش جراحی، گره های لنفاوی زیر بغل نیز بررسی می شوند تا میزان پخش شدگی سرطان مشخص گردد.

ماستکتومی

برداشت بافت سینه. در صورتی که سرطان تهاجمی باشد، این جراحی به تنهایی موثر نخواهد بود.

در ماستکتومی رادیکال تعدیل شده، سینه و گره های لنفاوی زیر بغل برداشته می شوند، اما عضلات زیر قفسه سینه باقی می مانند. با اینکه بعد از این روش جراحی، رادیوتراپی برای بیمار در نظر گرفته می شود، اما در صورتی که سرطان متاستاز نداده باشد، این روش جراحی به تنهایی موثر خواهد بود.

در ماستکتومی رادیکال، سینه و عضلات زیر قفسه سینه برداشته می شوند.

رادیوتراپی

در این روش، سلول های سرطانی باقی مانده بعد از جراحی، با تابش اشعه نابود می شوند.

رادیوتراپی، درمان موضعی است که تنها بر روی سلول های سرطانی اثر می کند و معمولا پنج مرتبه در طول هفته انجام می شود.

روش های کاربردی و موثر برای از شیر گرفتن کودک | اینطوری بی دردسر از شیر بگیریدش

رادیوتراپی یکی دیگر از روش های درمان سرطان سینه است که فاقد درد بوده و عوارض جانبی بسیار کمی را برای بیمار به همراه دارد.

در درمان سرطان سینه، از اشعه های خارجی استفاده می شود، بدین معنا که اشعه از خارج به ناحیه مورد نظر در سینه تابانده می شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی، شامل مصرف داروهایی است که به نابودی سلول های سرطانی و یا توقف رشد سلول ها کمک می کنند. این روش درمانی، سلول های سرطانی که به سایر نواحی مهاجرت کرده اند را نیز نابود می کند.

احتمال بروز عوارض این روش به داروهای مصرفی بستگی دارد و می تواند شامل تهوع، استفراغ، کاهش اشتها و یا خستگی باشد.

توصیه می شود بیماران بعد از پایان درمان، هر سه تا شش ماه یک بار و به مدت دو تا سه سال، جهت چکاپ به پزشک مراجعه کنند.

بهترین زمان برای انجام ماموگرافی

در حال حاضر، درمورد اینکه خانم ها از چه زمانی باید ماموگرافی را انجام دهد، بحث های زیادی وجود دارد اما به طور کلی:

علائم سرطان سینه

زنان 40 تا 44 ساله باید شروع به غربالگری ماموگرافی کنند.
خانم های 45 تا 54 ساله که به طور متوسط ​​در معرض خطر هستند، باید سالانه ماموگرافی غربالگری انجام دهند.
زنان 55 سال به بالا باید هر 2 سال یک بار ماموگرافی انجام دهند.
تا زمانی که یک خانم از سلامتی خوبی برخوردار باشد و انتظار برود 10 سال یا بیشتر زندگی کند، غربالگری باید ادامه پیدا کند. اگر سابقه خانوادگی سرطان پستان یا سابقه سلامتی شخصی دارید که خطر شما را افزایش می دهد (قرار گرفتن در معرض اشعه، جهش ژنتیکی)، با پزشک خود در مورد شروع ماموگرافی زودتر یا انجام آزمایش های دیگر مانند MRI پستان یا سونوگرافی صحبت کنید. اکنون بسیاری از مراکز از ماموگرافی دیجیتال و سه بعدی استفاده می کنند که حساسیت بیشتری نسبت به ماموگرافی معمولی دارند.

خانم ها باید با بافت طبیعی پستان خود آشنا باشند و هر گونه تغییر در ظاهر، اندازه، احساس بافت یا نوک پستان و هرگونه ترشحات پستان را به جراح خود اطلاع دهند.

در چه افرادی علاوه بر ماموگرافی غربالگری MRI نيز توصيه شود؟

در جمعيت های خاصی از زنان، مانند موارد زیر:

زنانی كه جهش شناخته شده BRCA 1 یا 2 دارند.
کسانی كه سابقه خانوادگی بسیار بالایی در سرطان پستان یا تخمدان دارند.
افرادی كه قبلاً تحت پرتودرمانی قرار گرفته اند.
سایر جمعیت های زنانی که از غربالگری ام آر آی بهره مند می شوند، کسانی هستند که قبلاً به سرطان پستان مبتلا شده اند، آن هایی که سرطان لوبولار شناخته شده دارند و کسانی که پستان بسیار متراکمی دارند، تجسم آن ها در ماموگرافی دشوار است. تصمیم گیری در مورد نحوه غربالگری سرطان پستان (با ماموگرافی یا ماموگرافی و MRI ) باید بر اساس وضعیت بیمار و نظر جراح صورت گیرد.

آیا شیمی درمانی برای سرطان سینه موجب ریزش مو می شود؟

داروی مهم و اصلی که در شیمی درمانی بیماران سرطان پستان از آن استفاده می شود دارویی است که موجب ریزش موی افراد می شود. به همین دلیل است که در درمان سرطان پستان برخلاف سرطان روده فرد به طور حتمی موهای خود را از دست می دهد.

اما در یک سری از افرادی که علائم سرطان سینه آن ها پیشرفت زیادی نکرده است، احتمال عود یا برگشت بیماری بسیار پایین است و غدد زیر بغل لنفاوی هنوز درگیر نشده باشد، می توان مدت زمان تزریق دارو را کمی طولانی تر کرد. یعنی در طی شیمی درمانی به جای اینکه داروی شیمی درمانی در 4 ساعت به بیمار تزریق شود، 7-8 ساعت طول بکشد. زیرا در این روش کلاه های یخی که روی سر بیمار قرار می گیرد، سر را سرد می کند و خونرسانی پوست سر و مغز را کاهش می دهد. اما این سرد شدن سر ممکن است برای برخی از بیماران قابل تحمل نباشد.

نکته مهم

در ریزش موی ناشی از شیمی درمانی در سرطان پستان این است که این ریزش مو و از دست رفتن مو موقتی است.  برخی از افراد که پزشک دوره شیمی درمانی کوتاه مدتی برای آن ها تجویز کرده است ممکن است موهای آن ها کم پشت شود اما نمی ریزد.  افرادی که به صورت روتین تحت درمان اصلی شیمی درمانی قرار می گیرند داروی آدرمایسین عامل اصلی ریزش مو می شود.

بلافاصله پس از اتمام شیمی درمانی که یک دوره 4 ماه تا 4 ماه و نیمه است به محض قطع داروها موی بیمار سریع رشد می کند و تقریبا با گذشت یک سال از درمان، موهای آن ها پرپشت می شود. تعداد بسیار کمی از افراد که ممکن است رشد موی کمی داشته باشند، از سوی پزشک به همکاران متخصص پوست و مو معرفی می شوند که با داروهای تقویتی رشد موهای آن ها با سرعت بیشتری انجام گیرد.

آیا احتمال بازگشت بیماری سرطان سینه وجود دارد؟

احتمال بازگشت سرطان سینه در همه خانم ها وجود دارد اما احتمال این قضیه که چند درصد است بستگی به عوامل و علائم سرطان سینه زیادی دارد مانند، سایز تومور، تعداد غدد لنفاوی درگیر شده، گیرنده هورمونی دارند یا خیر، هرسپتین گرفته اند یا خیر و یک سری عوامل دیگر که در برگه پاتولوژی بیمار و اطلاعات اولیه او دیده می شود.

اما زمانی که بخواهیم تقسیم بندی کنیم اولین زمان احتمال شیوع عود دو سال اول است. اگر خانم ها بتوانند دو سال اول را به سلامت طی کنند احتمال خطر افت می کند و نوبت دوم 5 سال است. اگر بیمار در 5 سال بعد از درمان سرطان نیز دچار عود نشود، احتمال عود به یک باره کاهش پیدا می کند.

علائم سرطان سینه

یعنی بعد از 5 سال خیلی انتظار نداریم که خانمی به یک باره دچار عود یا متاستاز شود. اما نه اینکه این احتمال صفر باشد. فقط درصد این احتمال بعد از 5 سال بسیار کم می شود. اگر 10 سال از بیماری خانمی گذشته باشد دیگر احتمال عود بیماری زیر دو یا سه درصد می رسد.

اگر فردی بعد از 15 سال دچار بازگشت سرطان شود دیگر عود سرطان قبلی نامیده نمی شود. بنابراین مهم ترین زمان دو سال اول و بعد 5 سال اول است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

3 آبان 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *