غلبه بر ناامیدی

احساس ناامیدی اغلب باعث می شود فرد علاقه خود را به موضوعات مهم، فعالیت ها، رویداد‌ها یا افراد از دست بدهد. کسی که ناامید شده باشد ، دیگر نمی تواند ارزش چیزهایی را که قبلاً مهم بودند، درک کند پس لازم است با تکنیک هایی که در این مطلب از گروه موفقیت شادمگ به شما می آموزیم غلبه بر ناامیدی را تمرین کنید.

نا امیدی چیست؟

در لغت واژه یأس و ناامیدی به فقدان امید و برآورده نشدن انتظارات تعبیر شده است. متأسفانه، واژه‌نامه در تعریف احساسات بشری چندان دقیق عمل نمی‌کند.

به عنوان یک حس، یأس به احساس پشیمانی یا اندوه ناشی از فقدان مربوط می‌شود. این فقدان می‌تواند ازدست‌دادن یکی از عزیزان یا تغییر در موقعیتی باشد مانند ازدست‌دادن شغل یا خانه، گرفتن نمره پایین در امتحان یا جواب آزمایش پزشکی بد.

غلبه بر ناامیدی

افراد به دلایل مختلف دچار نا امیدی می‌شوند. درست همان‌طور که هرکسی به دلیلی ناامید می‌شود، پاسخ هر کس به این احساس نیز متفاوت است. این احساس باعث می‌شود فرد علاقه خود را به موضوعات مهم، فعالیت‌ها، رویدادها یا افراد از دست بدهد. حتی دیگر چیزهایی را که قبلاً مهم بودند، برایش ارزش ندارند. احساس یأس غالباً با احساس ناتوانی، درماندگی، دل کندن، اسارت، افسردگی و انزوا همراه است.

علت ناامیدی

ناامیدی می تواند نشانه ای انواع اختلالات روانی باشد یا در اثر وقوع حوادث ناراحت کننده، منفی و استرس آور در زندگی رخ دهد.

این احساس همچنین می تواند به دلیل اختلالاتی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی، اختلالات خوردن، استرس پس از سانحه، وابستگی به مواد مخدر یا افکار خودکشی باشد.

مهم نیست علت دقیق این حس چیست، مهم آن است که نابود کننده است. این احساس نه تنها سلامت و پایداری فرد را به خطر می اندازد، بلکه طناب های انگیزه فرد برای جستجوی کمک را نیز می برد.

کسی که دچار حس ناامیدی است، جملاتی مانند زیر را با خود تکرار می کند:

وضعیت هیچ وقت بهتر نمی شود.
من هیچ آینده ای ندارم.
هیچ کس نمی تواند به من کمک کند.
باید تسلیم شوم.
خیلی دیر شده است.
هیچ امیدی نیست.
دیگر هیچ وقت احساس خوشحالی نخواهم داشت.

آزمون مقیاس ناامیدی بک:
در ۱۹۷۴، دکتر آرون بک مقیاسی را با هدف اندازه گیری میزان ناامیدی با بررسی افکار، عقاید و باورهای فرد نسبت به آینده طراحی کرد. این مقیاس برای بالای ۱۷ سال به کار می رود و شامل ۲۰ سوال بله، خیر است.

نتیجه این مقیاس نشان می دهد که فرد برای غلبه بر ناامیدی به کمک تخصصی نیاز دارد.

راهکارهای غلبه بر ناامیدی

گام اول غلبه بر ناامیدی

تشخیص آنکه مشکلی وجود دارد و یافتن راه حلی برای آن اولین گام برای حل مشکل است. به نظر گام کوچکی می آید، اما وقتی دچار ناامیدی شده اید، حتی کوچک ترین گام نیز برایتان سخت است.

اما این امر که شما در حال جستجو برای راهکار هستید و به این مطلب رسیده اید، نشانه مهمی است. شما دریافته اید که حس طولانی مدت ناامیدی تغییری در وضعیت فعلی ایجاد نکرده است. این آگاهی به شما کمک می کند که به گام بعدی بروید.

گام دوم غلبه بر ناامیدی

سپس، باید دریابید که این حس از کجا ناشی شده است. شاید یک موقعیت ترسناک عامل آن بوده است، اما گاهی آنچه در نظر شما موقعیتی ناامید کننده می آید، در واقع، فرصتی برای پیشرفت و خوشحالی در آینده است.

غلبه بر ناامیدی

برای لحظه ای شرایط را آنقدر که فکر می کنید ناامیدکننده نبینید. گاهی احساس ناامیدی باعث پنهان شدن حقایق از شما می شود و حتی روشن ترین روزنه امید را نیز در نظر شما خاکستری جلوه می دهد.

اگر این طور است، باید منبع این ناامیدی را پیدا کنید. چه چیزی باعث شده شرایط را تا این حد بد ببینید.

غلبه بر منفی گرایی

گاهی ارزش قائل نشدن برای موفقیت هاست که باعث احساس ناامیدی در فرد می شود. شخص توانایی های خود را نادیده می گیرد، موفقیت هایش را ناچیز می شمارد و تنها بر افکار منفی تمرکز دارد.

لیستی از موفقیت ها و نقاط قوت خود تهیه کنید و آن را در جایی جلو چشم خود قرار دهید.

استانداردهای خود را پایین بیاورید

پایین آوردن توقعات خود باعث می شود که موفقیت های بیشتری کسب کنید. به خودتان فشار وارد نکنید و بیش از حد انتظار نداشته باشید. برخی از امور در کنترل شما نیستند. از آنها چشم پوشی کنید و تنها بر اموری تمرکز کنید که روی آنها کنترل کنید.

روش های تضمینی برای مقابله با ترس کودک + بهترین روش برخورد

خودتان را تخلیه کنید

احساستان را مخفی نکنید. تخلیه غصه ها، گریه کردن و ابراز خشم برای غلبه بر ناامیدی مفید است. برای بیان احساستان از هر راهی که بهتر است کمک بگیرید. برای برخی از افراد نوشتن بهتر است و برخی دیگر با حرف زدن با یک مشاور یا دوست احساس بهتری به زندگی پیدا می کنند.

چه کاری می توانید انجام دهید

حتی اگر حس می کنید هیچ کاری از دستتان برنمی آید، باز هم به راه حل فکر کنید. با خارج شدن از دایره منفی گرایی و تفکر «هیچ راهی نمانده است»، مطمئنا راهی پیدا می کنید.

بر شکست های قبلی تمرکز کنید، از آنها درس بگیرید و به راه هایی فکر کنید که اشکالات قبلی را ندارند.

صبور باشید

بسیاری از کارها یک شبه نتیجه نمی دهند. بارها باید شکست بخورید تا طعم موفقیت را بچشید. چیزی تحت عنوان یک شبه پولدار شدن، راه های ساده برای موفقیت، روش های سریع و بدون تلاش وجود ندارد. برای موفقیت در هر چیزی باید سخت تلاش کنید. دنیا به تلاش و تجربه سختی نیاز دارد.

این شعارها و تبلیغات می توانند باعث ناامیدی شما شوند. شاید تصور می کنید همه موفق شده اند و فقط شما مانده اید. نه این طور نیست.

تلاش کنید و برای موافقیت صبور باشید. توجه به علائم آلزایمر زودرس بسیار مهم است به خصوص که اگر قبل از ۶۵ سالگی برای یک مدت طولانی با علائمی که در این مطلب برایتان آورده ایم مواجه شدید.

انتقادهای ناسالم را نادیده بگیرید

همانند شعار و تبلیغات که فشار روانی زیادی به شما وارد می کنند، انتقادهای ناسالم و افراد منفی گرا نیز به شما استرس و اضطراب وارد می کنند.

انتقاد می تواند تا حدی باعث پیشرفت شما شود، اما به شرطی که از سوی آدم هایی با نیت و افکار درست انجام شود.

غلبه بر ناامیدی

اگر این انتقادات درست هستند، خودتان را اصلاح کنید و روشتان را تغییر دهید. اما اگر منطقی نیستند، آنها را به باد فراموشی بسپارید.

براي غلبه بر ناامیدی از نو شروع کنید

گاهی امکان ساختن و درست کردن یک چیز وجود ندارد. برای غلبه بر ناامیدی همیشه نمی توان اصلاح کرد.

گاهی یک خانه آنقدر ویران شده است که امکان بازسازی آن وجود ندارد، باید یک زمین نو بخرید و از اول بسازید.

این راهکاری است که برای مواردی به کار می رود که امکان بازگشت و اصلاح نیست. در یک اشتباه حبس نشوید. خودتان را ببخشید. درس بگیرید و از نو در جای دیگری بسازید.

افزایش امید به کمک مشاور

تشخیص ناامیدی با از دست دادن انگیزه، فقدان علاقه، افکار منفی درباره آینده و دیدگاه منفی به خود انجام می شود. این احساسات بسته به خلق و خو بدتر می شوند.

اگر راهکارهای فوق کمکی به شما نمی کنند و تشخیص ابتلا به افسردگی در خود می دهید، بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید. رفتاردرمانی شناختی به خوبی افکار و فرضیه های فرد را مورد بررسی قرار می دهند. این افکار می توانند در برابر درمان مقاومت کنند. اما هر مشکلی با درمان صحیح برطرف می شود.

تقویت اعتماد به نفس نیز می تواند به فرد کمک کند.

در صورتی که بیمار علائمی از افسردگی دیده شود، دارودرمانی می تواند به کمک نتایج حاصل از رفتاردرمانی شناختی بیاید.

چرا دچار نا امیدی از زندگی می‌شویم؟

واکنش شما به این حس و روشی که برای غلبه بر آن انتخاب می‌کنید، تا حد زیادی به منبع و دلیل آن بستگی دارد. برای مثال اگر برای ارتقا شغلی درخواست داده‌اید و موفق به گرفتن آن نشده‌اید، ناامید می‌شوید و به این فکر می‌کنید که اگر ارتقا شغلی را گرفته بودید، چقدر همه چیز در زندگی‌تان بهتر می‌شد. در مواردی ازاین‌دست، باید تصمیمی بگیرید. می‌خواهید در همین شغل زیر دست کسی کار کنید که شما را برای ارتقا شغلی انتخاب نکرده است یا می‌خواهید مسیر پیشرفت شغلی خود را در جای دیگری امتحان کنید؟

غلبه بر ناامیدی

انکار کردن مسئله نا امیدی را حل نمی‌کند

بسیاری از اشخاص تصور می‌کنند اگر در مورد چیزی حرف نزنند، آن چیز اتفاق نمی‌افتد یا خودش حل می‌شود. این‌طور نیست. این طرز فکر، متأسفانه، تأثیر منفی بر عمیق‌تر شدن حس یأس دارد. به علاوه، عدم توجه به این حس باعث می‌شود که برای حل مشکل اقدامی نکنید.

موفقیت در مصاحبه تحصیلی | سوالات احتمالی و پاسخ درست آنها

تأثیرات منفی ناامیدی حل نشده بر روابط فردی و عاطفی نیز دیده می‌شود. این بدان دلیل است که کسی که نا امید است به دلیل ترس از طرد شدن یا یأس بیشتر به سختی می‌تواند به کسی اعتماد کند.

۱۳ راهکار برای امیدواری به زندگی و غلبه بر ناامیدی

دچار شدن به یأس لزوماً محل نگرانی نیست. این ناتوانی در برخورد با آن و حل مشکل است که جای نگرانی دارد. مقابله با این حس به تلاشی آگاهانه نیاز دارد. با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید بر حس منفی خود غلبه کنید و به مسیر خود در زندگی ادامه دهید.

غلبه بر ناامیدی

آگاهی عاطفی

یکی از بهترین راه‌ها برای سلامت روانتان تأیید احساسی است که در موقعیت دارید. با خودتان صادق باشید تا بتوانید با خودتان و دیگران در مورد احساستان حرف بزنید. اگر کسی را دارید که محرم شماست و می‌توانید از احساستان با او حرف بزنید، این می‌تواند به شما کمک کند که چشم‌انداز بهتری نسبت به موقعیت داشته باشید.

اگر نمی‌توانید به اطرافیان خود اعتماد کنید و از افشای راز هراس دارید، با یک مشاور یا روان‌شناس صحبت کنید. صحبت کردن با مشاور برای حل مشکلات عاطفی حل نشده، بسیار مفید است. یک مشاور با تجربه می‌تواند از مراجع خود حمایت کند و با شنیدن احساس و مشکلش، راهکاری برای حل آن ارائه دهد.

مشاوران و روان‌شناسان می‌توانند مکانیسم‌های سازگاری مناسبی برای کنار آمدن با نا امیدی و عبور از آن ارائه دهند.

پایین آوردن استانداردها

پایین آوردن توقعات خود باعث می‌شود که موفقیت‌های بیشتری کسب کنید. به خودتان فشار وارد نکنید و بیش از حد انتظار نداشته باشید. برخی از امور در کنترل شما نیستند. از آنها چشم‌پوشی کنید و تنها بر اموری تمرکز کنید که روی آنها کنترل دارید.

تخلیه عاطفی براي غلبه بر ناامیدی

احساستان را مخفی نکنید. تخلیه غصه‌ها، گریه کردن و ابراز خشم برای غلبه بر ناامیدی مفید است. برای بیان احساستان از هر راهی که بهتر است کمک بگیرید. برای برخی از افراد نوشتن بهتر است و برخی دیگر با حرف زدن با یک مشاور یا دوست احساس بهتری به زندگی پیدا می‌کنند و می‌توانند از حس نا امیدی خلاص شوند.

غلبه بر ناامیدی

در آغوش گرفتن آرامش

یک شخص نا امید دائماً در اضطراب است، به‌نحوی‌که همیشه طوفانی در او به پاست. این برای سلامت روان او مفید نیست.

برخی از روزها بهتر پیش می‌رود. در اینجا اهمیت دارد که شخص بررسی کند چه چیزی باعث حس خوشحالی و آرامش آنان شده است. رها کردن حس خشم و یأس باعث آزاد شدن ذهن از حس بد شده و آرامش را به زندگی فرد بازمی‌گرداند.

صبوری

بسیاری از کارها یک‌شبه نتیجه نمی‌دهند. بارها باید شکست بخورید تا طعم موفقیت را بچشید. چیزی تحت عنوان یک‌شبه پولدار شدن، راه‌های ساده برای موفقیت، روش‌های سریع و بدون تلاش وجود ندارد. برای غلبه بر نا امیدی و رسیدن به موفقیت در هر چیزی باید سخت تلاش کنید. دنیا به تلاش و تجربه سختی نیاز دارد.

شعارها و تبلیغات و بازدید از صفحات اجتماعی به خصوص اینستاگرام می‌توانند باعث ناامیدی شما شوند. شاید تصور می‌کنید همه موفق شده‌اند و فقط شما مانده‌اید. نه این‌طور نیست. تلاش کنید و برای موفقیت صبور باشید.

ورزش و تفریح براي غلبه بر ناامیدی

برای خودتان برنامه‌ریزی جدیدی داشته باشید و در این برنامه ورزش، تفریح و فعالیت‌های فرح‌بخش را بگنجانید. ورزش کردن باعث بهبود خلق‌وخو و نشاط بیشتر می‌شود. پنجره‌های جدیدی از شور زندگی را به روی شما باز می‌کند و به شما انرژی بیشتری برای تلاش کردن می‌دهد.

غلبه بر ناامیدی

دوری از آدم‌های منفی و تحقیرکننده

یکی از دلایل نا امیدی وجود آدم‌هایی است که همیشه وجه منفی امور را می‌بینند. آدم‌هایی که همیشه از شرایط گلایه دارند، امیدی به زندگی ندارند و منفی‌باف هستند، حس امید را از شما می‌گیرند. دیدگاه آنها به زندگی مانع از آن می‌شود که شما نیز چشم‌انداز بهتری داشته باشید. همچنین، از آدم‌هایی که شما را تحقیر می‌کنند، تمسخر می‌کنند و صفت‌های منفی به شما می‌دهند، دوری کنید.

واقعیت، نه توهم

این طبیعت انسان است که رؤیاپردازی کند و امید داشته باشد و البته کار درست و سالمی است. اما مرز آن باید حفظ شود و واقعیت نباید با توهم مخلوط شود. گاهی رویاپردازی و خیال در جهت برعکس عمل می‌کند و شخص بیش از آنچه هست اوضاع را منفی تصور می‌کند.

نوشتن اوضاع و فهرست‌برداری برای غلبه بر نا امیدی مفید است. حقایق را در مورد زندگی‌تان بنویسید و تأثیر آنها را بررسی کنید. بدین ترتیب، علاوه بر عدم افشای حقایق زندگی‌تان برای دیگران، درد بهتری نسبت به شرایط پیدا می‌کنید. ممکن است در نهایت به این نتیجه برسید که شرایط آن‌طور هم که تصور می‌کردید بد نیست.

درمان زودرنجی با چند روش فوق العاده کاربردی و موثر

تجربه

نا امیدی اجتناب‌ناپذیر است. از قضا می‌تواند برای شما مفید باشد. احساس یأس از شکست‌هایی ناشی می‌شود که در زندگی داشته‌اید. به خودتان یادآوری کنید که اینها درس‌هایی است که باید بیاموزید و از آن برای پیشگیری از تکرار مجدد استفاده کنید.

با احساس یأس، خودتان را به کل نفی نکنید. در هر شکست، به این فکر کنید که به عنوان یک انسان چه نقاط قوتی دارید. چه کاری از دستتان برمی‌آید تا شرایط را درست کنید؟ دارای چه توانایی‌هایی هستید؟ وقتی به خودتان از نقطه قوت نگاه کنید، احساس بهتری خواهید داشت و این احساس به شما کمک می‌کند که از جایتان برخیزید.

غلبه بر ناامیدی

پیشرفت، نه ایده‌آل‌گرایی

دستیابی به ایده‌آل ممکن نیست. همیشه چیزی بهتر و بالاتر وجود دارد. کسی که دچار ایده‌آل‌گرایی است هرگز راضی نمی‌شود. همیشه عیب و نقصی در موضوع وجود دارد و جای بهبود وجود دارد. ازاین‌رو، احساس ناتوانی، بی‌کفایتی و نارضایتی در شخص هیچ‌وقت تمام نمی‌شود.

در پیشرفت کردن هم ممکن است دچار احساس یأس شوید، اما پیشرفت به صورت مرحله‌ای و با صبوری ممکن است. همیشه استانداردی وجود دارد که بر اساس آن می‌توانید پیشرفت کنید و بهبودی شرایط را زیر نظر داشته باشید.

برنامه‌ریزی دقیق براي غلبه بر ناامیدی

یکی از علل نا امیدی می‌تواند به‌هم‌ریختگی زندگی و تمایل افراطی برنامه به کار زیاد یا بی‌برنامه مفرط باشد. برای زندگی‌تان برنامه دقیقی داشته باشید که شامل ساعت‌هایی برای کار یا تحصیل، برنامه‌های شخصی، تفریح، استراحت و غیره باشد.

برنامه شما باید به نحوی باشد که به تمام امور و زمان‌بندی‌های مشخص شده برای پروژه‌ها و ساعت‌هایی برای تفریح و امور شخصی باشد. وجود برنامه مانع از استرس، عقب افتادن از برنامه و بی‌برنامه‌گی می‌شود.

تلقین مثبت

همان‌طور که گفتیم نا امیدی می‌تواند از تحقیر و تمسخر اطرافیان ناشی شود. بسیاری از افراد ضعف‌های شخصیتی خود را با مسخره و تحقیر کردن دیگران جبران می‌کنند، این لزوماً به معنی آن نیست که حرف‌های آنان در مورد شما درست است. در یک ورقه فهرستی از توانایی‌ها و ویژگی‌های مثبت خود را یادداشت کنید.

غلبه بر ناامیدی

بر اساس همین توانایی‌ها برای موفقیت بیشتر خودتان و غلبه بر تحقیرهای دیگران تلاش کنید.

مشاوره براي غلبه بر ناامیدی

شناخت درمانی یکی از روش‌های درمان نا امیدی است که توسط مشاوران و روان‌شناسان برای مراجعان اجرا می‌شود. این روش درمانی ثابت کرده که یک درمان مؤثر برای افرادی است که احساس یأس را تجربه می‌کنند. این نوع درمان، افکار و مفروضات منفی فرد را هدف قرار می‌دهد. در بسیاری از موارد، در جلسات اول مراجع در برابر درمان مقاومت می‌کند چرا که باید اعتبار فرضیات خود را با دقت مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهد.

بااین‌حال، مشاوران با تقویت اعتمادبه‌نفس فرد، می‌توانند بر موانع درمان غلبه کنند و مسیر بهبودی را برای مراجع تسهیل کنند.

چرا نا امیدی احساس خوبی است؟

یأس احساس دشواری است، اما همیشه بد نیست. می‌توان از آن تعبیر مثبتی داشت. نا امید شدن بدین معنی است که زمانی امید داشته‌اید. یعنی باز هم می‌توانید به طریقی دیگر امیدوار شوید. فقط کافی است راهش را پیدا کنید.

به علاوه، یأس می‌تواند منبع الهام باشد. وقتی حس می‌کنید ناامید شده‌اید، انگیزه پیدا می‌کنید که اوضاع را درست کنید، خودتان را ارتقا بدهید و در زندگی دوباره در مسیر پیشرفت قرار بگیرید.

چطور از حس ناامیدی مداوم نسبت به دیگران خلاص شویم؟

دیگران بزرگ‌ترین منبع احساس یأس در ما هستند. برای خلاصی از این احساس، کافی است کمی بیشتر درک کنیم و انتظارات خود را از دیگران کمتر کنیم.

غلبه بر ناامیدی

هیچ دونفری همیشه با هم موافق نیستند و اختلاف گاهی پیش می‌آید. یادگیری روش‌های مدیریت احساس و واکنش نسبت به یأس مهارتی است که می‌تواند بسیار به شما در این مورد کمک کند. به علاوه به یاد داشته باشید که هرکسی مسئول اول و مستقیم زندگی خودش است. پس همیشه اول و بیشتر از خودتان انتظار داشته باشید تا دیگران. این باعث می‌شود که با شنیدن جواب نه، عدم همکاری دیگران و مشکلاتی که در زندگی شما به وجود آورند، تنها به خودتان تکیه کنید و احساس کنترل بیشتری داشته باشید، در نتیجه کمتر ناامید شوید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

27 بهمن 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *