معایب کاغذ دیواری

یکی از عناصری که همیشه نظر طراحان را برای متحول کردن دیوارها به خود جلب کرده است کاغذ دیواری است. اما شاید از معایب کاغذ دیواری کمتر شنیده باشید. ما در گروه دکوراسیون شادمگ از این معایب در کناز مزایای کاغذ دیواری برایتان گفتیم.

کاغذ دیواری

شما می توانید با استفاده از کاغذ دیواری و یا رنگ کردن، دیوارهای خانه تان و دکوراسیونتان را تغییر دهید، اما برای این انتخاب باید چند موضوع را بسنجید. همه می دانیم که تنوع کاغذ دیواری ها این روزها بی نظیر است. کاغذ دیواری ها به طوری کلی می توانند یک گزینه لوکس محسوب شوند جلوه خانه را درخشان تر کنند و حتی انواع سه بعدی و نقش برجسته اش می توانند دکوراسیون خانه را بسیار باشکوه تر کنند.

معایب کاغذ دیواری

به نظر می رسد نصبشان دردسرهای رنگ آمیزی را ندارد و به اصطلاح تمیزتر از کار در می آیند. با این حال هیچ چیزی هم کاملا بی عیب و نقص نیست. تنها با بررسی معایب و مزایای روش های گوناگون و با توجه به شرایطی که دارید می توانید به این نتیجه برسید که کاغذ دیواری یا رنگ؟ در این مطلب ما برای شما معایب کاغذ دیواری ها را برشمرده ایم و برای برخی از آن ها راهکار ارائه داده ایم تا هنگام تصمیم گیری برای تغییر دکوراسیون این موضوعات را هم مد نظر داشته باشید.

نقش انواع کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی

اول از همه باید به خاطر انتخاب کاغذ دیواری برای بازسازی ساختمان و تغییر دکوراسیون داخلی به شما تبریک بگوییم. استفاده از متریال مدتهاست که در کشور ما رواج دارد؛ اما انواع کاغذ دیواری نه تنها قدیمی نشده‌اند، بلکه تنوع طرح، جنس و ویژگی‌های آنها به قدری زیاد شده که دیگر به سختی می‌توان یکی را انتخاب کرد.

ما اینجا هستیم تا بررسی نمونه‌های مختلف و البته مزایا و معایب کاغذ دیواری، همین کار را برای شما ساده‌تر کنیم. خوشبختانه این محصول آنقدر دنیای وسیعی دارد که هرگز شما را ناامید نمی‌کند و دست خالی نمی‌گذارد.

به دنبال کاغذ دیواری اتاق خواب دخترانه و پسرانه‌ای هستید که به سرگرمی‌های موردعلاقه آنها مربوط باشد؟ میان انواع کاغذ دیواری اتاق خواب مدلی را می‌خواهید که به آرامش شما هنگام استراحت کند؟ شاید هم قصد خرید انواع کاغذ دیواری ساده و شیک را برای پشت تلویزیون‌تان دارید؟

معایب کاغذ دیواری

تاریخچه استفاده از کاغذ دیواری

استفاده از کاغذ دیواری به قبل از قرن ۱۸ و دوره رنسانس بر می‌گردد، یعنی زمانی که اعضای قشر عادی جامعه، به جای استفاده از فرش و قالی برای پوشاندن دیوارهای سنگی خانه‌شان، به استفاده از کاغذ دیواری روی آوردند. از کاغذ دیواری علاوه بر تزئین دیوار، برای گرم نگه داشتن فضا نیز استفاده میشد.

انواع اولیه کاغذ دیواری به جای طرح‌های مختلف، به تصویر مناظر طبیعی مزین بودند و دو تولید کننده اصلی آن نیز کشورهای فرانسه و انگلیس بودند. کشور چین نیز در اواخر قرن ۱۷ شروع به تولید کاغذ دیواری‌های با کیفیتی کرد. البته از آنجاییکه روی این کاغذ دیواری‌ها با دست نقاشی‌های ظریفی کشیده میشد، قیمت نهایی آن‌ها بالا می‌رفت و از آن‌ها تنها در کاخ‌ها و قصرها استفاده میشد.

کاغذ دیواری‌های طرح دار در قرن ۲۰ بسیار رایج شدند اما در نیمه قرن، به تدریج از محبوبیت آن‌ها کاسته شد و برخی افراد رنگ‌آمیزی دیوارها را به استفاده از کاغذ دیواری ترجیح می‌دادند. اما به هرحال کاغذ دیواری هنوز هم به عنوان یکی از گزینه‌های رایج و محبوب تزئین دیوارها در نظر گرفته می‌شود.

معایب کاغذ دیواری

به خصوص از آنجاییکه در سال‌های اخیر برخی از تولیدکنندگان اقدام به طراحی و تولید کاغذ دیواری با ویژگی‌هایی خاص از جمله قابلیت حذف امواج اینترنتی، محافظت از دیوار هنگام زلزله و یا قابلیت نورپردازی با لامپ ال ای دی کرده‌اند، تنوع و محبوبیت کاغذ دیواری هنوز با قدرت پا برجاست.

ساده ترین روش رنگ کردن کابینت ام دی اف و چوبی برای افراد مبتدی

انواع مدل های کاغذ دیواری

کاغذ دیواری براساس مواد به کار رفته در ساخت آن انواع مختلفی دارد، در اینجا با انواع مدل های کاغذ دیواری آشنا می شوبد:

کاغذ دیواری وینیل

این نوع کاغذ دیواری رایج ترین انواع کاغذ دیواری های موجود در بازار هستند که می توان آن ها را در اتاق های مختلف مورد استفاده قرار داد. یک طرح بر روی یک کاغذ چاپ می شود و سپس با مواد پلاستیکی وینیل پوشش داده می شود.  آسان نصب می شود، آسان کنده می شود و قابل شستشو است.

کاغذ دیواری برجسته

این نوع کاغذ دیواری ها دارای طرح های برجسته بر روی کاغذ هستند که به راحتی نصب می شوند، آسان کنده می شود و قابل شستشو هستند.

معایب کاغذ دیواری

کاغذ دیواری مخملی یا بافت‌دار

کاغذ دیواری مخملی، دارای طرح‌ها و بافت‌هایی از جنس مخمل است. این کاغذ دیواری، بسیار گران بوده، قابل شست و شو نیست و کندن آن نیز سخت است. بنابراین بهتر است از آن در اتاق‌هایی که رفت و آمد و فرسایش بالا ندارند، استفاده شود.

معایب کاغذ دیواری

کاغذ دیواری سه بعدی

کاغذ دیواری سه بعدی به علت طراحی‌های خاصی که روی آن انجام می‌شود و استفاده از سایه پردازی در قسمت‌های مخصوصی از طرح، از فاصله نزدیک ۳-۴ متری برجسته و زنده به نظر می‌آید.

این نوع کاغذ دیواری به خصوص اگر در مکانی زاویه‌دار و یا در ترکیب با نورپردازی خاص استفاده شود، جلوه بسیار به روز و جدیدی خواهد داشت. البته از معایب کاغذ دیواری سه بعدی، گران بودن آن است.

معایب کاغذ دیواری

کاغذ دیواری وینیل پارچه ای

این نوع کاغذ دیواری ها بسیار بادوام هستند، آستر آن ها از جنس پارچه بافته شده می باشد که با یک پوشش پلاستیکی وینیل پوشیده می شود.

این کاغذ دیواری پارچه ای برای راهرو ها، اتاق بچه ها، اتاق بازی، اتاق نشیمن، آشپزخانه و حمام مناسب هستند. این نوع کاغذ دیواری ها آسان نصب می شوند، آسان کنده می شوند و قابل شستشو می باشند.

کاغذ دیواری فویلی

در این نوع کاغذ دیواری ها طرح ها بر روی یک فلز براق چاپ می شوند. این نوع کاغذ دیواری ها بیشتر در آشپزخانه و حمام استفاده می شوند.

نصب این نوع کاغذ دیوار ها دشوار است، اما به آسانی کنده شده و قابل شستشو می باشند.

کاغذ دیواری لاینر

کاغذ دیواری لاینر دارای انواع مختلف می باشد؛ کاغذ دیواری لاینر یا کاغذی است یا فایبرگلاس. این نوع کاغذ دیواری ها بسیار آسان نصب شده و به راحتی کنده می شوند.

معایب کاغذ دیواری

کاغذ دیواری چاپ شده

کاغذ دیواری‌های چاپی در طرح‌های مختلف در بازار وجود دارند. این مدل کاغذ دیواری با چاپ دیجیتالی در مقابل کاغذ دیواری با چاپ دستی قیمت مقرون به صرفه‌تری دارد و البته سریع‌تر هم پاره می‌شود. همچنین این نوع کاغذ به علت ماهیت پایه آبِ جوهرِ چاپ، در مقابل رطوبت آسیب‌‌پذیر است و برای فضاهایی مانند آشپزخانه و حمام مناسب نیست.

کاغذ دیواری بامبو

این نوع کاغذ دیواری از چوب طبیعی بامبو ساخته شده، به این صورت که چوب‌های بامبو بر روی رول‌های کاغذ چسبانده می‌شوند. رنگ این نوع کاغذ دیواری به علت طبیعی بودن چوب آن، از رولی به رول دیگر متفاوت است. از آنجاییکه این کاغذ دیواری قابل شست و شو نیست و ماهیت آن طبیعی است، نیاز به مراقبت ویژه دارد.

مزایای کاغذ دیواری

تنوع طرح و رنگ در انواع کاغذدیواری

کاغذ دیواری ها این روزها از تنوع بالایی برخوردار هستند و همین تنوع فوق العاده کاغذ دیواری ها آن را مهمان خانه بسیاری از ما کرده است.

جدا شدن سریع از دیوار

برخی از انواع کاغذ دیواری را می توان به سادگی پس از نصب از دیوار جدا کرد که یک ویژگی مثبت استفاده از این نوع کاغذ دیواری ها است.

برای شب عيد دكور بالای تخت خوابت رو جذاب كن | دکوراسیون لاکچری و شیک اتاق خواب

معایب کاغذ دیواری

دوام بالای کاغذدیواری

کاغذ دیواری ها از جنس های مختلف تهیه می شوند که انواع مرغوب آن طول عمر بالایی دارند.

دارا بودن قابلیت شستشو

تقریباً تمام انواع کاغذ دیواری قابلیت تمیز کردن با دستمال مرطوب را دارند اما برخی کاغذ دیواری ها مثل کاغذ دیواری های PVC مقاومت فوق العاده ای در برابر شستشو دارند.

بزرگ و کوچک کردن فضای خانه

می توان با بهره گیری صحیح از کاغذ دیواری فضای منزل را بزرگ و کوچک طراحی کرد. جدای از آن می توان از کاغذ دیواری برای افزودن عمق و تسکچر نیز استفاده کرد.

معایب کاغذ دیواری

مقاوم در برابر گرما، رطوبت، گرد و خاک

یکی از ویژگی های کاغذ دیواری این است که در برابر گرما و رطوبت و گرد و خاک مقاوم می باشد.

پوشش دهنده کثیفی ها و ایرادات دیوار

یکی از مزایای کاغذ دیواری این است که طرح ها، رنگ ها و بافت های متفاوتی دارد و شما می توانید برای اتاق های خانه ی خود از انواع کاغذ دیواری استفاده کنید. برای مکان هایی که دیوار ها کثیف هستند، کاغذ دیواری یک گزینه عالی است، چون علاوه بر اینکه کثیفی ها را می پوشاند سوراخ ها و لکه های گچ دیوار را پنهان می کند.

معایب کاغذ دیواری

کاغذ دیواری مقرون به صرفه است و دوام بالایی دارد

کاغذ دیواری ها دارای انواع مختلف با قیمت های متفاوت می باشند و امکان خرید آن برای همه ی افراد جامعه با درآمد های مختلف وجود دارد. به طور کلی، هزینه های اولیه و نصب کاغذ دیواری گران تر از رنگ می باشد اما کاغذ دیواری دوام بالاتری نسبت به رنگ دارد.

دیگر مزایای استفاده از کاغذدیواری

نصب انواع کاغذ دیواری فضای منزل را لوکس، خاص و منحصر به فرد می‌کند

در هنگام اجرای کاغذ دیواری مشکلاتی مانند بو و نیاز به گذشت زمان برای استفاده از محیط وجود ندارد.

انواع کاغذ دیواری جدید با ویژگی‌هایی مثل کاربرد مواد ضد حساسیت، مقاوم بالا و همین طور سازگار با محیط زیست همراه می‌باشند.

معایب کاغذ دیواری

فضای منزل را از نظر ساختاری با یک تعادل و هماهنگی همراه می‌کند.

معایب استفاده از کاغذدیواری

اما آیا علاوه بر مزیت هایی که روز به روز افراد بیشتری را به سمت استفاده از کاغذ دیواری می کشاند استفاده از آن می تواند معایبی هم داشته باشد یا نه. برای پاسخ به این سؤال بهتر است معایب کاغذ دیواری را هم با هم مرور کنیم.

زمان آماده سازی دیوار ها قبل از نصب کاغذدیواری

یکی از معایب کاغذ دیواری زمان آماده سازی دیوارها پیش از فرآیند نصب می باشد. در حقیقت دیوارها باید کاملاً صاف و بی نقص باشند تا بتوان فرآیند نصب را آغاز کرد. این مرحله که اصطلاحاً به آن مرحله زیرسازی گفته می شود با توجه به قدمت دیوارها صورت می گیرد.

معایب کاغذ دیواری

دیوارهای تازه ساخت که برای اولین بار کار نصب کاغذ روی آن انجام می شود نیاز به زیرسازی های پیچیده ای ندارند این درحالیست که زیرسازی دیوارهای قدیمی به صرف زمان زیادی احتیاج دارد.
برای زیرسازی این دیوارها باید تمام سوراخ ها، ترک ها و ناصافی ها با ماده ای به نام بتونه پوشیده شود. پس از آن باید با سمباده هم سطح قسمت های کناری شود. به همین دلیل مرحله زیرسازی دیوارهای قدیمی می تواند بسیار وقت گیر شود.

هزینه های خرید و نصب کاغذدیواری نسبت به رنگ

یکی از ایراداتی که اغلب در مقایسه بین کاغذ دیواری و رنگ بیان می شود مبحث هزینه هاست. هزینه های کاغذ دیواری در دو مرحله نصب و خرید خلاصه می شود. وقتی اقدام به مقایسه هر متر مربع رنگ با متر مربع نقاشی شده می پردازیم متوجه می شویم که هزینه های مرتبط با کاغذ دیواری پیشی می گیرد. این موضوع بخصوص با افزایش قیمت کاغذ دیواری که محصولی وارداتی تلقی می شود شدت گرفته است.

نقش شگفت انگیز کوسن در دکوراسیون را بشناسید !

نصب کاغذ دیواری در شرایط محیطی خاص

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید و نصب کاغذ دیواری باید مد نظر قرار دهید شرایط محیطی است. این محصول را نمیتوان در هر محیطی به کار بست. در محیط های مرطوب و فضاهایی که شانس آلودگی آن بالا باشد استفاده از کاغذ دیواری مناسب نیست.

به این دلیل که رطوبت هم به سطح آن آسیب می زند و هم می تواند باعث جدا شدن چسب و درنتیجه برآمدن کاغذ از روی دیوار شود.

جدا کردن نامناسب برخی از انواع کاغذدیواری از دیوار

وقتی از طرح و مدل کاغذ دیواری خود خسته شدید به این نتیجه می رسید که باید آن را با طرح های بروزتری جایگزین کنید. با این حال جداکردن آن از روی دیوار شاید کار چندان ساده ای نباشد و در مواردی منجر به آسیب های سطحی و باقی ماندن بقایای آن روی دیوار شود.

معایب کاغذ دیواری

تغییر رنگ کاغذدیواری های نامرغوب

یکی از مشکلاتی که کاغذ دیواری های نا مرغوب ایجاد می کنند تغییر رنگ است. به این ترتیب که با تابش آفتاب قسمت هایی از کاغذ دچار رنگ رفتگی شده و در دراز مدت سطح آن دارای سایه روشن و تیره خواهد شد. به این ترتیب حتماً باید از انواع مرغوب کاغذ دیواری خریداری کرد.

تنوع بالا کاغذها

موضوع بعدی تنواع بیش از حد کاغذ دیواری ست. شاید جالب باشد بدانید که در اختیار داشتن گزینه های متعدد می تواند قدرت انتخاب افراد را تا حد زیادی کاهش دهد. این مسئله در مورد خرید کاغذدیواری کاملاً مشهود است. به نحوی که مشتریان بسیاری پس از ورق زدن چندین و چند آلبوم خسته شده و شاید به این نتیجه برسند که رنگ هم می تواند گزینه خوبی باشد.

معایب کاغذ دیواری

انواع کاغذ دیواری داماسک ، کاغذ دیواری مدرن و هندسی همگی زیبا بوده اما ممکن است قدرت انتخاب خریدار را کاهش دهد.

از دیگر مشکلاتی که تنوع بالا طرح ایجاد می کند این است که طرح های موجود به سرعت قدیمی می شوند. بنابراین خریداران نیاز پیدا می کنند هر چند سال یکبار اقدام به تعویض آنها کنند و افراد کمی از طول عمر مفید آن که 15 سال است استفاده می کنند.

جدا کردن

وقتی از طرح و مدل کاغذ دیواری خود خسته شدید به این نتیجه می رسید که باید آن را با طرح های بروزتری جایگزین کنید. با این حال جدا کردن آن از روی دیوار شاید کار چندان ساده ای نباشد و در مواردی منجر به آسیب های سطحی و باقی ماندن بقایای آن روی دیوار شود.

مواد مضر

یکی از معایب کاغذ دیواری ساطع شدن مواد سمی در اثر افزایش حرارت محیطی است. البته این مشکل مختص انواعی از آن است که از مواد پی وی سی یا به اصطلاح پلاستیک در تهیه آنها استفاده شده است. این مواد سمی ساطع شده به خصوص برای کودکان و افرادیکه به نوعی درگیر آلرژی هستند می تواند مشکل آفرین باشد.

معایب کاغذ دیواری

مقایسه کاغذ دیواری و رنگ با بررسی مزایای رنگ

رنگ‌ها هم نسبت به کاغذهای دیواری، یک‌سری مزیت‌هایی دارند که به صورت تیتر وار به آنها اشاره می‌کنیم.

رنگ‌های پلاستیکی برای پوشش دادن سقف‌ها گزینه بسیار خوبی‌ هستند.
لکه‌های روی دیواری که رنگ شده به راحتی تمیز می‌گردند.
رنگ‌ها در سه نوع براق، نیمه براق و مات در بازار وجود دارند.
رنگ پلاستیک محلول در آب بوی تندی ندارد و روند نقاشی به سادگی انجام می‌شود.
رنگ‌های اکرولیک تنالیته رنگ‌های متنوعی دارند و با محیط زیست بسیار سازگار می‌باشند.

معایب کاغذ دیواری
رنگهای آکریلیک پوشش‌دهی بالایی دارند و به سرعت خشک می‌گردند و حتی نیاز به کاری هم ندارد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

8 آبان 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *