نحوه درست بستن زنجیر چرخ

قطعا نمی توانید این روزهای سرد و برفی را بدون باطلاع از نحوه درست بستن زنجیر چرخ راهی جاده ها شوید. حتی گاهی اوقات برای رفت و آمد داخل شهر نیز به دلیل برف و یخبندان نیاز به زنجیر چرخ پیدا می کنید. ما در گروه سفر شادمگ نکات مهمی را در خصوص بستن زنجیر چرخ به شما آموزش داده ایم.

زنجیر چرخ خودرو

زنجیر چرخ یکی از وسایلی است که برای رانندگی در فصل زمستان و مسیرهای برفی، بایستی در خودرو خود به همراه داشته باشید. رانندگی در جاده‌های یخ‌ زده بسیار خطرناک‌ است، زیرا به دلیل اصطکاک پایین میان چرخ و جاده، هر لحظه امکان لغزش خودرو وجود دارد.

نحوه درست بستن زنجیر چرخ

زنجیر چرخ وسیله‌ای است که برای پیشگیری از حوادث رانندگی بر روی چرخ بسته می‌شود تا اصطکاک را افزایش داده و امنیت بیشتری را فراهم نماید. البته استفاده از لاستیک‌‌های میخ‌دار (یخ‌‌شکن) نیز یکی از راه‌های رانندگی بر روی جاده‌های لغزنده است، اما می‌تواند هزینه بالایی را برایتان به همراه داشته باشد.

انواع زنجیر چرخ

زنجیر چرخ‌ها انواع و اشکال بسیار متنوعی دارند و شما می‌توانید با توجه به بودجه مورد نظر، ابعاد لاستیک و همچنین نوع محور محرک خودرو خود یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. اگر شما هم جز کسانی هستید که قصد خرید زنجیر چرخ دارید، در ادامه با خودرو۴۵ همراه باشید تا شما را با انواع زنجیر چرخ و کاربردهای آن‌ آشنا کنیم.

زنجیر چرخ آهنی

این نوع زنجیر چرخ‌ها که آهنی هستند، از دو زنجیر به صورت موازی در طول و زنجیرهای کوتاه در عرض که دور تا دور چرخ به دو زنجیر موازی وصل شده‌اند، تشکیل شده است و در نهایت، ابتدا و انتهای زنجیر چرخ تکی در راستای رشته طولی به هم متصل می‌شوند.

نحوه درست بستن زنجیر چرخ

زنجیر چرخ زوج

ساختار کلی زنجیر چرخ‌های زوجی تقریبا شبیه نوع تکی است؛ تفاوت آن در استفاده از سه زنجیر در طول و دو سری رشته‌های عرضی ضربدری (جهت اتصال زنجیرهای طولی) در بافت آن است؛ همچنین این نوع زنجیرها نیز مانند زنجیر چرخ تکی، فلزی بوده از آهن ساخته می‌شوند.

زنجیر چرخ ابریشمی (پارچه‌ای)

زنجیر چرخ‌های پارچه‌ای یا ابریشمی برای مسیرهای کوتاه مناسب‌اند، زیرا که جنس محکمی ندارند و بیشتر در ایجاد اصطکاک و لیز نخوردن در جاده‌های لغزنده استفاده ‌می‌شوند؛ در واقع این نوع از زنجیرها که قیمت بالایی هم دارند از فرو رفتن خودرو در برف عمیق جلوگیری نمی‌کنند. همانطور که می‌توان از اسم این نوع زنجیر چرخ حدس زد، جنس آن از یک نوع ابریشم خاص است که اصطکاک کمی را در جاده ایجاد می‌کند.

زنجیر چرخ پلیمری (ژله‌ای)

پلیمر ماده‌ای است که تقریبا ارزشی برابر با آهن دارد؛ زنجیر چرخ پلیمری (ژله‌ای) طوری طراحی شده است که نسبت به نوع آهنی آن، بسیار راحت‌تر نصب شود. همچنین این نوع از زنجیر چرخ‌ها، اصطکاک بیشتری را با جاده ایجاد می‌کنند و در برف عمیق، مانع از فرو‌ رفتن خودرو می‌شوند.

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان و با مدرک دیپلم | شرایط و مدارک مورد نیاز

نحوه درست بستن زنجیر چرخ
زنجیر چرخ‌‌ پلیمری از محبوبیت زیادی در بازار برخوردار است و در عین حال قیمت بالایی هم دارد؛ به همین دلیل آمار فروش آن نسبت به نوع آهنی کمتر بوده و رتبه دوم خرید در بازار را به خود اختصاص داده است. این نوع از زنجیر چرخ‌ها به دلیل نصب آسان و ظاهری شیک، بیشتر در چرخ‌های دارای رینگ اسپرت استفاده می‌کنند.

زنجیر چرخ نانو پلیمری

زنجیر چرخ نانو پلیمری نسل جدیدی از زنجیر چرخ‌های پلیمری است که بیشتر در کشورهای بسیار سرد دنیا کاربرد دارند. از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع زنجیر چرخ‌ها می‌توان به مواردی همچون جلوگیری از آسیب به جلوبندی و گلگیر خودرو، حفظ آج لاستیک برای مدت طولانی‌تر و عدم ایجاد اختلال در سیستم ABS اشاره کرد.

زنجیر چرخ تسمه‌ای

این نوع از زنجیرها به صورت موازی و مانند تسمه دور تا دور چرخ را احاطه می‌کنند. زنجیر چرخ‌های تسمه‌ای، بازدهی کمتری نسبت به نوع پلیمری دارند و همچنین در بازار از محبوبیت کمتری نسبت به سایر زنجیر چرخ‌ها برخوردارند.

زنجیر را به چرخ جلو ببندیم یا عقب؟

البته زنجیر چرخ‌ها بر روی محورهایی بسته می‌شوند که بار نیروی محرکه خودرو به آن انتقال پیدا می‌کند؛ به عبارتی در خودروهای دیفرانسیل جلو، زنجیر بر روی چرخ جلو و در خودروهای دیفرانسیل عقب، زنجیر چرخ بر روی محور عقب نصب می‌شود. همچنین در خودروهای دو دیفرانسیل که نیرو محرکه را به هر چهار محور ماشین منتقل می‌کنند، بایستی زنجیر چرخ بر روی هر چهار چرخ ماشین نصب شود.

اقدامات لازم قبل از بستن زنجیر چرخ

زمانی که قصد بستن زنجیر چرخ را دارید، قطعا به دلیل گل و لای و یا برف، چرخ ماشین شما کثیف شده است، پس نباید بلافاصله زنجیرچرخ را بگذارید و قبل از آن باید مراحل زیر را انجام دهید:

۱. قبل از سفر کردن، بستن زنجیر چرخ را تمرین کنید: از مزایای خشک بودن چرخ استفاده کنید که راحت‌ترین راه برای بستن زنجیر چرخ است و بستن آن را تمرین کنید.

۲. حتما دستکش گرم، لایه‌های ضد آب و دیگر چیزهایی که در روز برفی لازم است، در ماشین تان داشته باشید.

نحوه درست بستن زنجیر چرخ

نحوه درست بستن زنجیر چرخ

اگر خودروی شما تک دیفرانسیل (جلو یا عقب) است. استفاده از دو زنجیر چرخ کافی می باشد. در دیفرانسیل جلو ، زنجیر چزخ را به چرخ های جلو و در خودروهای دیفرانسیل عقب ، زنجیر چرخ را به دو چرخ عقب وصل می کنیم ؛ در خودروهایی که دارای دیفرانسیل در جلو و عقب هستند باید ، هر چهار چرخ را به زنجیر چرخ تجهیز کرد.

سفری هیجان انگیز به جاهای دیدنی یزد ؛ جاذبه های یزد که نباید آن را از دست بدهید !

1. امنیت را برقرار کنید

اگر در جاده هستید ،برقراری امنیت را برای نحوه درست بستن زنجیر چرخ در اولویت قرار دهید. لایه های ضد آب را وصل کنید و از دستکش استفاده نمایید.

2. تایر صحیح را تشخیص دهید

اگر ماشین شما با چرخ جلو حرکت می کند ، باید زنجیرچرخ را در چرخ جلو ببندید که در غیر این صورت باید زنجیر چرخ را به چرخ عقب وصل کنید. اگر از این مورد اطلاع ندارید ، خودتان دستی آن را چک کنید یا از کسی بپرسید.

3. زنجیر و دستورالعمل آن را از بسته بندی خارج کنید

زمانی که ماشین خود را در محل مناسب پارک کرده اید ، برای نحوه درست بستن زنجیر چرخ کیف مربوط به زنجیرچرخ را باز کرده و زنجیر اول را خارج کنید ، هر کیسه دارای دو زنجیر می باشد. اطراف زنجیر چرخ ها یک پوشش قرار دارد که آن ها را خشک نگه می دارد.

4. گره خوردگی های زنجیر چرخ را باز کنید

کابل پلاستیکی را در دست بگیرید و گره های زنجیر چرخ را از هم باز کنید. این پلاستیک های انتهایی معمولا به رنگ زرد و آبی دیده می شوند.

5. زنجیرها را داخل تایر قرار دهید و کابل را در دست بگیرید

این زنجیر چرخ ها را باید شل در دست بگیرید. زنجیر ها را روی زمین پهن کنید به طوری که خارهای زنجیر به سمت زمین و سطح صاف زنجیر با لاستیک در تماس باشد، نباید خار ها به سمت لاستیک باشد زیرا هنگام حرکت باعث سوراخ شدن لاستیک می شود ،سپس آن را پشت تایر قرار داده و از سمت چپ به راست بکشید. هر دو انتهای آن را در دست بگیرید و دور چرخ بچرخانید. سر زرد زنجیر چرخ را به انتهای آبی آن وصل کنید.

6. قلاب قرمز را به آن وصل کنید

اکنون برای نحوه درست بستن زنجیر چرخ باید به دنبال قلابی پهن و خمیده باشید که به خلاف جهت کابل وصل شده است. قلاب قرمز را از سمت راست به اتصال دهنده طلایی سمت چپ وصل کنید. به طوری که از حلقه سر دیگر زنجیر عبور داده و در بین حلقه بست نگهدارنده قرار دهید.

نحوه درست بستن زنجیر چرخ

با چرخاندن این بست ها توسط آچار مخصوص ، زنجیر چرخ روی لاستیک محکم می شود آچار مخصوص یا همان پیچ گوشتی دو سو را در محل بیضی شکل روی زنجیرچرخ قرار دهید و حلقه ای از زنجیر که در سوراخ بست ثابت است را در جهت منحنی بست بچرخانید. برای باز کردن زنجیرچرخ ، این بست ها را باید به حالت اولیه بازگردانید.

7. باید اشکال چهار ضلعی را ایجاد کنید

زنجیر چرخ وصل شده را به بالای تایر هل دهید تا حالت چهار ضلعی در خلاف تایر به خود بگیرد و بین هرکدام از چهار ضلعی ها یک ریل مرکزی قرار دهید.

آشنایی با جاهای دیدنی طبس ، بهشتی در دل کویر

8. زیر چرخ را با زنجیر قرمز کاور کنید

اکنون به دنبال قلاب قرمزی باشید که مستقیما بر خلاف جهت اتصال کابل است. باید قلاب قرمز را به اتصال زرد رنگ در قسمت چپ وصل کنید و زنجیر چرخ را به بالای تایر هدایت کنید. از زنجیرهای بلند قرمز استفاده کنید و آن را به تنگ ترین حالت ممکن ببندید.

9. حال تمام این کارها را برای چرخ بعدی در جلو یا عقب ماشین تکرار کنید.

نحوه درست بستن زنجیر چرخ

10. پشت فرمان بنشینید و چند میلی متر رو به جلو رانندگی کنید

این کار باعث می شود که زنجیر چرخ ها به آرامی در داخل تایر فرو بروند.

11. زنجیرها را دوباره سفت کنید

حال قلاب ها را دوباره در بیاورید و آن ها را سفت کنید. زنجیرها باید به گونه ای سفت باشند که هنگام حرکت کردن ماشین ، هیچ صدای خاصی از آن شنیده نشود و اگر صدایی شنیدید، باید قلاب ها را یک بار باز کنید و بعد دوباره آن را به تایر بزنید.

با زنجیر چرخ‌های برفی چگونه رانندگی کنیم؟

هنگام رانندگی به دنبال صدا‌های غیر عادی مانند صدای کشیده شدن فلز روی سطح باشید. اگر این صدا را شنیدید، یعنی تکه‌ای از زنجیر شما پاره یا شکسته شده است، پس در نزدیک‌ترین مکان ممکن توقف کنید، زنجیر‌ها را کمی شل کنید یا اینکه آن را کاملا باز کنید.

نحوه درست بستن زنجیر چرخ

برای جلوگیری از آسیب دیدگی زنجیر چرخ‌ها باید راهکار‌های زیر را دنبال کنید:

  • در روز‌های برفی بیشتر از ۴۰ کیلومتر در ساعت رانندگی نکنید، وگرنه به ماشین آسیب وارد خواهد شد.
  • هرگز با زنجیر چرخ در مکان‌های غیر برفی نروید.
  • با زنجیر چرخ توقف‌های ناگهانی نداشته باشید.

نحوه درست خارج کردن زنجیر چرخ

در یک مکان امن توقف کنید و زنجیر‌ها را خارج کنید. برای انجام این کار، اول قلاب‌ها را باز کنید و کش آمدگی‌ها را شل کنید، سپس در همان جهتی که زنجیر را بسته بودید، دقیقا در خلاف آن جهت زنجیر را باز کنید.

نحوه درست بستن زنجیر چرخ

در مرحله آخر نیز زنجیر را جوری جمع کنید که دچار گره خوردگی نشود. قبل از بسته بندی آن، اجازه دهید تا کامل خشک شود، زیرا اگر آن را با رطوبت بسته بندی کنید، احتمال پوسیدگی بالا می‌رود.

نکاتی که قبل از خرید زنجیر چرخ باید به یاد داشته باشید:

حتما سایز مناسبی از زنجیرچرخ را برای چرخ خود انتخاب کنید تا کم‌ترین آسیبی به چرخ‌ها وارد نکنید.
اگر هرگونه خرابی در وصل کردن زنجیر چرخ به وجود آمد، توقف کرده و آن را برطرف کنید.

نحوه درست بستن زنجیر چرخ
با سرعت آرام رانندگی کنید.
فقط زمان‌هایی از زنجیر چرخ استفاده کنید که مجبور هستید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

16 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *