نگهداری از لپ تاپ

نگهداری از لپ تاپ معمولاً مورد توجه قرار می‌گیرد. شما می‌توانید به منظور نگهداری از لپ‌تاپ خود و با انجام اقداماتی از بیشتر مشکلات متداول جلوگیری کنید. گروه تکنولوژی شادمگ چند نکته مهم برای این کار را به شما یادآوری کرده است.

عمر باتری لپ تاپ

طول عمر یک دستگاه تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون نحوه استفاده، ورود فناوری های نوین و مدل های مبتنی بر تکنولوژی های جدید و عوامل دیگری از این دست،متفاوت است. شاید بسیاری از کاربرانی که به طور مداوم از لپ تاپ برای انجام امورات کاری و اداری خود استفاده می کنند با این سوال که به واقع عمر مفید یک لپ تاپ چقدر است و رعایت چه نکاتی منجر به افزایش طول عمر مفید لپ تاپ می شود مواجه شوند!

نگهداری از لپ تاپ

پاسخ این سوالات با توجه به رشد شدید قیمت ها طی یکی دوسال اخیر، قطعا به کاربران در کاهش هزینه ها و همچنین استفاده بهتر و بهینه از لپ تاپ کمک می کند.

یافتن پاسخ این سوالات حتی باعث می شود، شما درگیر دردسرهای تعمیر و تامین قطعه نشوید. پس قبل از وقوع اتفاق به فکر چاره یا حداقل درمان باشید و به مجموعه نکاتی که ما در این بخش برای افزایش طول عمر به شما یادآوری می کنیم توجه کنید.

عمر مفید لپ تاپ چقدر است؟

اکثر کاربران لپ تاپ تصور می کنند تا هر زمانی لپ تاپشان از عهده انجام وظایف خود برآید می توان از آن برای انجام امور مختلف رایانه ای استفاده کرد، اما این تصوری اشتباه است و لپ تاپ ها ممکن است وقتی که بیشتر از هر زمان دیگر به وجود آن ها نیاز دارید، ناگهان دچار ایراد شوند. پس بهتر است قبل از اینکه درگیر دردسرهای تعمیر دستگاه، بازیابی اطلاعات، تامین قطعه و… شوید به فکر چاره باشید.

کارشناسان و فعالان بازار معتقدند طول عمر یک دستگاه تحت تاثیر عوامل مختلفی چون نحوه استفاده، ورود تکنولوژی های نوین و مدل های مبتنی بر تکنولوژی های جدید و عوامل دیگری از این دست متفاوت است، ولی به طور میانگین عمر مفید یک لپ تاپ سه تا نهایتا چهار سال تخمین زده شده است.

البته لپ تاپ های برخی برندها مانند اپل طول عمر بیشتری نسبت به برندهایی نظیر لنوو، اچ پی، دل و… دارند. البته در بسیاری موارد ممکن است خرابی یک قطعه در نگاه اول به معنی پایان یافتن عمر یک لپ تاپ نباشد، ولی عدم یافتن قطعه در بازار، به دلیل عرضه مدل های جدید که بر تکنولوژی های نوین مبتنی هستند خط قرمزی روی ادامه حیات لپ تاپ می کشد.

نگهداری از لپ تاپ

راهکارهای افزایش طول عمر لپ تاپ با نگهداری از لپ تاپ

چگونه عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟ اگر از لپ تاپ خود به خوبی مراقبت کنید، طول عمر بیشتری خواهد داشت و به خوبی برایتان کار می‌کند. راهکارهای مراقبت از لپ تاپ و افزایش عمر باتری لپ تاپ را در ادامه بررسی می‌کنیم:

بهتر است اگر از لپ تاپ خود استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید، خاموش کردن لپ‌تاپ هنگامی که در حال کار با آن نیستید، از گرم شدن بیش از اندازه آن جلوگیری می‌کند.
لپ تاپ را همواره در جایی تمیز و بدون گردوغبار قرار دهید.
لپ تاپ را در نزدیکی آهنربای قوی نگذارید.
استفاده طولانی مدت از لپ تاپ به دلیل کارکرد بدون وقفه هارد دیسک، به هارد و همچنین فن آسیب می‌زند. در نتیجه بهتر است در مواقعی که از لپ تاپ استفاده نمی‌کنید آن را در حالت sleep یا Hibernate قرار دهید. حداکثر زمان روشن بودن لپ تاپ بستگی به کاربرد شما دارد اما بهتر است به صورت دوره‌ای آن را خاموش کنید.

دمای لپ تاپ

دمای عمومی سیستم تان را پایین نگه دارید. لپ‌تاپ در دماهای پایین تر کارایی بهتری خواهد داشت. هرچند وقت یک‌بار منافذ هوا را با یک پارچه یا تمیز کننده صفحه کلید پاک کنید و یا اینکه هرسال یک‌بارآن را برای سرویس به یکی از مراکز خدماتی لپ‌تاپ ببرید.
لپ تاپ را در معرض تغییرات شدید دما قرار ندهید. مثلا اگر در زمستان آن را از بیرون، داخل می‌برید بلافاصله روشنش نکنید. بگذارید کمی در دمای اتاق بماند. همچنین لپ تاپ را در معرض آفتاب قرار ندهید.
لپ تاپ را مدت طولانی در ماشین نگذارید: نه تنها هدف دزدان قرار می‌گیرد بلکه دمای بالای داخل ماشین به آن آسیب می‌زند.
اگر فن لپ تاپ به درستی کار نکند، لپ تاپ بیش از حد داغ می‌شود. فن لپ تاپ را مرتب تمیز کنید. در ادامه همین مقاله فن‌ها را بررسی بیشتری خواهیم کرد.
هنگام کار با لپ تاپ باید توجه داشته باشید جریان وجود داشته باشد. استفاده از لپ تاپ در فضای بسته باعث داغ شدن آن و در نهایت خرابی لپ تاپ می‌شود.
از سطوح نرم بین خود و لپ تاپ استفاده نکنید، همیشه لپ تاپ را روی یک سطح سفت و تمیز قرار دهید، سطوح نرم مانع از جریان هوا می‌شوند در نتیجه دستگاه داغ می‌کند. در رختخواب از لپ تاپ استفاده نکنید چون تمام گردوغبار را به داخل فن می‌کشد و به مرور زمان باعث بلاک شدن و خرابی فن می‌شود.

کول پد

با استفاده از میز لپ تاپ با فن (کول پد)، از آسیب به لپ تاپ خودداری کنید. کول پد باعث می‌شود جریان هوا بین میز و لپ تاپ داشته باشید.
همیشه با دستان تمیز با لپ تاپ کار کنید. بدین ترتیب تاچ پد لپ تاپ بهتر کار می‌کند و ریسک کمتری برای کثیف شدن و لک شدن لپ تاپ وجود دارد. همچنین عرق و ذرات کوچک باعث خرابی سطح لپ تاپ نمی‌شود.

نگهداری از لپ تاپ
در کنار لپ تاپ خود از خوردن مایعات خودداری کنید. اتفاق یک بار می‌افتد و ممکن است لیوان نوشیدنی روی لپ تاپ برگردد. مایعات باعث خراب شدن قطعات میکروالکترونیکی داخل لپ تاپ می‌شود. اتصال کوتاه رخ می‌دهد در نتیجه برخی قطعات دیگر قابل تعمیر نیستند. راهکار ساده این است که با فاصله گرفتن از لپ تاپ نوشیدنی میل کنید. این نکته هم هست که حتی اگر شما خودتان مراقب باشید ممکن فرد دیگری لیوان را روی لپ تاپ چپ کند.
در کنار لپ تاپ خوراکی نخورید. علاوه بر کثیف شدن لپ تاپ، تکه‌های خوراکی بین کلیدهای کیبورد می‌افتد. این امر باعث می‌شود حشرات به سمت لپ تاپ بیایند و مدارات داخل را خراب کنند.
لپ تاپ را در جایی که حیوانات هستند استفاده نکنید. مو و پر حیوانات وارد لپ تاپ می‌شود و به آن آسیب می‌زند. حتی حیوانات بزرگتر ممکن است باعث افتادن لپ تاپ شوند.

حرکت دادن لپ تاپ برای نگهداری از لپ تاپ

اگر لپ تاپ دارای هارد دیسک است بهتر است در مدت زمان استفاده از لپ تاپ، آن را حرکت ندهید چون هارد دارای قطعات داخلی متحرک است و این کار به آن آسیب می‌زند.
مراقب LCD لپ تاپ باشید. وقتی لپ را می‌بندید مراقب باشید وسیله‌ای لای آن نمایند مثل مداد یا هندزفری. ممکن است LCD آسیب ببیند و یا خش بیفتد. لپ تاپ را به آرامی ببندید و از وسط آن بگیرید. اگر از یک گوشه لپ تاپ را ببندید به مرور زمان در اثر فشار تاپ برمی‌دارد و یا به اتصالات LCD به بیس آسیب می‌زند.
لپ تاپ را از بیس بردارید نه از LCD آن. نگه داشتن لپ تاپ از LCD نه تنها ممکن است به LCD صدمه بزند بلکه اتصالات LCD به بیس را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. نباید به صفحه نمایش فشار وارد شود.
روی لپ تاپ وسایل سنگین مثل کتاب نگذارید. این کار باعث می‌شود LCD و کیبورد به هم فشار آورند. همچنین به CD ROM هم آسیب می‌زند.

برد وای فای رو با اين ترفند ها فوق العاده قوی كنيد

نگهداری از لپ تاپ
مراقب کابل برق لپ تاپ باشید. مثلا با صندلی روی آن نروید و یا از سیم آن نگیرید و از پریز درآورید. اگر آداپتور لپ تاپ در کنار پایتان به آن ضربه نزنید. هنگام استفاده از کابل شارژ نباید انحنای ناجور پیدا کند. مراقب کانکتورهای کابل باشید و از محافظ برق استفاده کنید.

دستگاه‌های جانبی

دستگاه‌های جانبی را به اسلات‌های مناسب وصل کنید. مثلا اگر خط تلفن را به پورت اترنت بزنید باعث خرابی سوکت اترنت می‌شود.
از CD ROM به درستی استفاده کنید. به زور CD را داخل آن قرار ندهید و پس از اتمام کار آن را خارج کنید. روی CD برچسبی نباشد که داخل دی سی رام جدا شود.
وقتی می‌خواهید لپ تاپ را جایی ببرید حتما از کیف مناسب استفاده کنید. کیف باید اندازه و محکم باشد تا ریسک افتادن و ضربه خوردن کم شود. قبل از قرار دادن در کیف، لپ تاپ را خاموش کنید. اگر لپ تاپ داخل کیف روشن باشد، چون در داخل کیف هوا جریان ندارد خطر گرم شدن و در نهایت ذوب شدن سخت افزار آن وجود دارد.

نگهداری از لپ تاپ
قطعات جانبی را جدا کنید. حتی اگر برای مدت زمان کوتاه از لپ تاپ خود استفاده نمی‌کنید، تمامی قطعات جانبی را جدا کنید، چرا که این قطعات نه تنها برق مصرف می‌کنند، بلکه باعث گرمای بیشتر دستگاه می‌شوند، به ویژه هنگامی که قصد قرار دادن لپ تاپ در کیف را دارید حتما تمامی قطعات جانبی از جمله باتری، شارژر، موس را از آن جدا کنید.
تنظیم کردن گزینه مصرف انرژی از گرم شدن لپ تاپ جلوگیری می‌کند. تنظیمات بهینه سازی انرژی را در کنترل پنل ویندوزتان از طریق گزینه Power Option انجام دهید. برای نتایج مناسب گزینه Max battery را انتخاب کنید.

چگونه لپ تاپ را تمیز کنیم؟

تمیز کردن و نگهداری از لپ تاپهم به صورت سخت افزاری باید انجام شود و هم نرم افزاری. سخت افزاری شامل کیبورد، LCD، اتصالات باتری و فن ها است و نرم افزاری شامل مراقبت نرم افزاری از لپ تاپ. تمام این موارد را در ادامه بررسی می‌کنیم.

تمیز کردن نرم افزاری لپ تاپ عبارتند از:

پاک کردن فایل‌ها و برنامه‌های اضافی

تعداد نرم افزارها نباید زیاده از حد باشد. هنگام خرید لپ تاپ و حتی گوشی ، فروشنده نرم افزارهای زیادی روی آن نصب می‌کند که از خیلی از آنها هیچوقت استفاده نمی‌کنید.

نگهداری از لپ تاپ

نرم افزارها می‌توانند فضای هارد و رم را درگیر کنند در نتیجه برای کارهای اصلی ممکن است با کمبود آنها مواجه شویم. هنگام دانلود فایل دقت کنید نرم افزار نصب کننده دانلود نکنید چون برنامه‌هایی که شما نمی‌خواهید و لازم ندارید را نصب می‌کند. از نرم افزار کلین کننده مثل tune up utilities و c cleaner استفاده کنید تا برنامه‌های غیرضروری کامپیوترتان را پاک کنید. برای افزایش رم سیستم می‌توانید از رم مجازی و ویژگی windows ready boost هم استفاده کنید.

آپدیت منظم سیستم عامل و نرم افزارها

آپدیت‌های خودکار را فعال کنید تا سروقت آپدیت‌های لازم نصب شود. این کار باعث افزایش کارایی و سرعت سیستم تان می‌شود.

نصب آنتی ویروس

حتما از آنتی ویروس استفاده کنید. ممکن است فایلی دانلود کنید که ویروس داشته باشد. ویروس نه تنها باعث کندی سیستم می‌شود بلکه مشکل نرم افزاری ایجاد می‌کند.

نگهداری از لپ تاپ

نصب مجدد سیستم عامل

: هر دو یا سه سال یک بار سیستم عامل لپ تاپ را به صورت Clean install دوباره نصب کنید. بدین ترتیب کارایی بهتری در لپ تاپ و کامپیوتر دارید. برای آشنایی بیشتر دراین زمینه مقاله “آموزش کامل نصب ویندوز ۱۰” را بخوانید.

تمیز کردن سخت افزاری لپ تاپ عبارتند از:

نحوه تمیز کردن کیبورد لپ تاپ

کیبورد لپ تاپ را هر چند وقت یکبار به روش اصولی تمیز کنید. تمام اتصالات را قطع کنید، لپ تاپ را برگردانید و به آن ضربه کوچکی بزنید تا خرده‌های داخل آن خارج شود. سپس با دستمال مایکروفایبر نمدار یا الکلی از سمت چپ به راست و راست به چپ آن را تمیز کنید. توجه داشته باشید از بالا به پایین این کار را نکنید.

نگهداری از لپ تاپ

در برخی لپ تاپ‌ها این قابلیت وجود دارد که کیبورد را از آن جدا کنید بدین ترتیب به راحتی می‌توانید آن را تمیز کنید.

نگهداری از  LCD لپ تاپ

برای تمیز کردن صفحه نمایش از دستمال نرم و محلول تمیز کننده مخصوص آن استفاده کنید. محلول را نباید مستقیم روی LCD اسپری کنید بلکه باید روی دستمال اسپری کنید و سپس LCD را پاک کنید. برای این کار از الکل استفاده نکنید.

نحوه تمیز کردن اتصالات باتری لپ تاپ

اتصالات باتری را تمیز نگه دارید. هر دو ماه یک‌بار پارچه‌ای را به الکل آغشته کرده و اتصالات فلزی باتری را تمیز کنید. این کار راندمان جابجایی انرژی بین باتری و لپ‌تاپ را بالا می‌برد.

نحوه تمیز کردن فن لپ تاپ

باز کردن لپ تاپ گارانتی آن را از بین می‌برد در نتیجه برای تمیز کردن اصولی فن های لپ تاپ آن را به متخصصین ارجاع دهید. اما اگر خواستید خودتان انجام دهید به این ترتیب عمل کنید: لپ تاپ را خاموش کرده و باتری را آن جدا کنید. دمنده را به دریچه های لپ تاپ نزدیک کنید تا گرد و غبار آن جدا شود. هرگز از جاروبرقی استفاده نکنید.

هر سه یا شش ماه، نهایت یک سال یکبار حتما باید گرد و غبار داخل لپ تاپ را تمیز کنید. این کار باید توسط متخصص انجام شود. برای استفاده از خدمات جنرال سرویس لپ تاپ لینک را بزنید. قسمتی از برنامه ماهیانه شما باید بررسی و تمیز کردن دریچه های هوا در لپ تاپ باشد کثیف بودن این دریچه ها، باعث عدم جریان هوا می‌شود. به خاطر داشته باشید که هرگز چیزی را درون دریچه ها نگذارید.

نگهداری از لپ تاپ

روش نگهداری از لپ تاپ و افزایش طول عمر آن

۱. به دمای اتاق عادتش دهید

اگر شما هم مثل هزاران نفر دیگر، لپ‌تاپ‌ را با خودتان از جایی به جای دیگر می‌برید، به یک نکته‌ی اساسی دقت کنید. ورود از هر مکانی به مکان دیگر، تغییرات دمایی را به دنبال خواهد داشت. هیچ‌وقت لپ‌تاپی را که از هوای گرم بیرون وارد اتاق سرد و کولردار شده، به سرعت روشن نکنید، اجازه دهید حداقل یک ربع در محیط اتاق باقی بماند تا دمای آن پایین بیاید و سپس روشنش کنید.

برعکس این قضیه هم صادق است؛ یعنی نباید لپ‌تاپی را که از هوای سرد، داخل فضای گرم آمده به سرعت روشن کرد. اگر لپ‌تاپ با دمای اتاق همسان شود، طول عمر آن به مراتب بیشتر خواهد شد.

متاورس چیست به زبان ساده | پیش بینی آینده متاورس !

۲. باتری را درنیاورید

یکی از اشتباهاتی که خیلی‌ها مرتکب می‌شوند، درآوردن باتری لپ‌تاپ و اتصال مستقیم آن به برق است. شاید به هر دلیلی باتری لپ‌تاپ‌تان خراب شده باشد یا فکر کنید اگر بیشتر وقت‌ها باتری را دربیاورید و لپ‌تاپ را مستقیم به برق بزنید، به طول عمر باتری کمک کرده‌اید؛ با این کار شاید طول عمر منبع انرژی لپ‌تاپ بیشتر شود ولی طول عمر خود لپ‌تاپ کم خواهد شد.

برای اینکه مراقب این وسیله‌ی برقی باشید، هر وقت که باتری‌ آن خراب شد، هرچه سریع‌تر به فکر خرید و تعویض آن بیافتید. مهم نیست لپ‌تاپ شما ساخت کدام کمپانی باشد، مهم این است که برای خرید انواع باتری لپ‌تاپ ایسوس، دل و غیره سراغ مراکز معتبر و باتری‌های اصل بروید.

۳. خوراکی‌ها را دور کنید

هیچ‌وقت با گذاشتن لیوان نوشیدنی‌ها کنار لپ‌تاپ‌تان ریسک نکنید. یک لحظه غفلت، یک تکان کوچک یا یک بی‌احتیاطی ساده کافی است تا نوشیدنی روی لپ‌تاپ بریزد. در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید برای تعمیر هزینه‌ی زیادی بپردازید. در غیر این صورت باید با لپ‌تاپ خداحافظی کرده و با هزینه‌ی خیلی بیشتر، گزینه‌ی خرید لپ‌تاپ جایگزین را انتخاب کنید.

علاوه‌بر نوشیدنی‌ها از خوردن غذا و خوراکی پشت میز کار و روی لپ‌تاپ‌تان بپرهیزید. تکه‌های کوچک غذا یا خوراکی می‌توانند به‌راحتی وارد صفحه کلید شوند و به مرور زمان کلیدها را از کار بیندازند یا کند کنند.

۴. قبل از نصب مطمئن شوید

علاوه‌بر اینکه باید از اصل بودن لوازم جانبی که می‌خواهید برای لپ‌تاپ‌تان بخرید، مطمئن شوید؛ حتما قبل از اتصال هر کدام از این وسیله‌ها هم باید مراقب باشید. خیلی وقت‌ها عجله یا بی‌دقتی در نصب انواع اسپیکر و بلندگوی بلوتوثی یا هر کدام از سایر لوازم جانبی مثل موس، باعث کج شدن پین‌ها و آسیب‌دیدگی سوکت‌ها می‌شود؛ بنابراین وقتی پای لپ‌تاپ وسط آمد، پای حواس‌جمعی و دقت را هم وسط بیاورید.

۵. داخل تخت نبرید

دراز کشیدن روی تخت و چک کردن سایت‌های خبری یا ایمیل‌ها خیلی راحت‌تر از نشستن پشت میز است؛ اما نه برای کمر و ستون فقراتتان خوب است و نه برای لپ‌تاپ شما. قرار دادن لپ‌تاپ روی تخت باعث گرم شدن بیش از حد آن و آسیب رسیدن به قطعاتش می‌شود؛ چون هیچ فضایی برای تهویه وجود ندارد و لپ‌تاپ رسما در حال خفگی است!

بهترین جا برای قرار دادن این وسیله، روی سطح صاف و سفتی مثل میز کار است. تهیه یک فن خارجی برای قرار گرفتن زیر لپ‌تاپ هم به‌خصوص در روزهای گرم سال می‌تواند به گردش بهتر هوا و عمر طولانی‌تر این وسیله کمک کند. در نهایت اگر علاقه‌ای به تهیه فن ندارید، لپ‌تاپ را داخل اتاقی قرار دهید که دمای آن متعادل و تهویه‌اش مناسب است.

نگهداری از لپ تاپ

نکته نگهداری از لپ تاپ : از قرار دادن لپ‌تاپ روی شکم یا پاهایتان به شدت خودداری کنید. این کار می‌تواند طول عمر شما را کاهش دهد!

۶. به موقع از شارژ دربیاورید

برای طولانی کردن عمر شارژر لپ‌تاپ و نوت‌بوک، زمانی که قرار است برای چندین ساعت سراغ لپ‌تاپ‌تان نروید، شارژر را از پریز برق خارج کنید. ماندن شارژر وسایل برقی در پریز علاوه‌بر اینکه باعث می‌شود هزینه‌ی مصرف برق‌تان بیشتر شود، به شارژر هم آسیب می‌رساند.

نکته‌ی بعدی در رابطه با شارژرها، لزوم خارج کردن آن‌ها بعد از شارژ کامل است. اگر حواستان نباشد و بعد از شارژ شدن لپ‌تاپ، شارژر را از آن خارج نکنید، بعد از مدتی مجبور می‌شوید باتری لپ‌تاپتان را عوض کنید و هزینه‌ی اضافی بپردازید.

۷. به موقع تمیز کنید

هیچ‌وقت نگذارید خاک روی لپ‌تاپ‌تان بنشیند و همان‌جا هم بماند؛ شاید نتوانید جلوی نشستنش را بگیرید؛ اما حتما می‌توانید برای نماندنش از دستمال و اسپری مخصوص استفاده کنید. خاک می‌تواند به مرور زمان، مانع تهویه‌ی مناسب هوا و داغ شدن قطعات داخلی شود.

خوب است هرزگاهی هم از یک برس کوچک یا مسواک برای پاک کردن خروجی هوا استفاده کنید و باعث بیرون آمدن آشغال‌های کوچک احتمالی از آن شوید. تمیز کردن لپ‌تاپ را در شرایطی انجام دهید که دستگاه خاموش باشد و دستمال شما خشک.

۸. سراغ اکسسوری‌های درست بروید

کسانی‌ها که لپ‌تاپ‌شان را مرتب با خودشان این طرف و آن طرف می‌برند باید از کیف و کوله‌ی مناسب استفاده کنند؛ در غیر این صورت به ستون فقرات و گردنشان آسیب می‌زنند. اگر به جای خرید یک کوله‌پشتی راحت و مخصوص لپ‌تاپ سراغ کوله‌های معمولی بروید، احتمال اینکه هم به خودتان آسیب بزنید و هم لپ‌تاپ‌تان را خراب کنید، زیاد است.

بندهای کوله‌ی لپ‌تاپ باید پهن و نرم بوده و ترجیحا از Shock Control برخوردار باشد. این ویژگی، نوعی حالت ارتجاعی به بندهای کوله می‌دهد که مانع فشار ناگهانی و مداوم به کمر خواهد شد.

دقت داشته باشید که یک کیف یا کوله‌ی خوب باید ویژگی‎‌های زیر را هم در خودش جا داده باشد:

ضد آب باشد: هیچ کس دوست ندارد لپ‌تاپ چند میلیونی‌اش به‌خاطر باران یا یک اشتباه، خیس و خراب شود.
محفظه‌های مناسب داشته باشد: جایی برای شارژر و سایر لوازم جانبی لپ‌تاپ، همان‌چیزی است که باید یک کوله برای مناسب بودن داشته باشد.

نگهداری از لپ تاپ
سبک باشد: علاوه‌بر اینکه وزن لپ‌تاپ باید سبک باشد، بهتر است وزن کوله یا کیف لپ‌تاپ هم سبک باشد؛ مگر اینکه لپ‌تاپ‌تان را مرتب با ماشین جا‌به‌جا کنید.
کوله بهتر از کیف است: بهتر است به جای کیف از کوله‌ی لپ‌تاپ استفاده کنید؛ چون تقسیم وزن بهتری دارد. اگر هم به کیف علاقه‌ی بیشتری دارید، بهتر است آن را کج بیندازید و مرتب جا به جا کنید.

۹. روی لپ‌تاپ را سنگین نکنید

اشتباهی که خیلی از افراد به‌ویژه دانشجوها انجام می‌دهند، قرار دادن کتاب و جزوه‌هایشان روی لپ‌تاپ است. مهم نیست چقدر وزن این کتاب‌ها کم باشد؛ مهم این است که هر وزنی، هر چند خیلی کم، با قرار گرفتن روی لپ‌تاپ به آن آسیب می‌زند.

۱۰. قبل از بستن چک کنید

همیشه به خاطر داشته باشید قبل از بستن لپ‌تاپ، روی صفحه‌کلید را چک کنید. گاهی وقت‌ها که با عجله عمل می‌کنید، ممکن است یک خودکار جا مانده باشد یا یکی از گوشی‌های هندزفری کنار صفحه کلید جا خوش کرده باشد و با بسته شدن لپ‌تاپ، باعث خرابی آن شود.

۱۱. از اصل هر چیزی استفاده کنید

لپ‌تاپ‌تان را به یک آنتی‌ویروس خوب مجهز کنید. دی‌وی‌دی‌های اورجینال یا اصل در آن بگذارید و برنامه‌هایی را روی آن نصب کنید که از امن بودنشان مطمئن هستید. در غیر این صورت با دست‌های خودتان هزینه‌تراشی می‌کنید.

چگونه از سخت افزار لپ تاپ مراقبت کنیم؟

۱)نحوه صحیح قرار گیری لپ تاپ

اولین نکته برای نگهداری لپ‌تاپ نحوه صحیح قرار گرفتن آن است؛ اولین نکته این است که در زمان استفاده از لپ‌تاپ آن را روی پاهای خود قرار ندهید زیرا زمانی که لپ‌تاپ روی پاهای شما قرار می گیرد به دلیل آن که فن دستگاه باد گرم تولید می کند، با گرمای بدن بر خورد کرده که نهایتا تبادل گرمایی(گرمای cpu ) صورت نمی پذیرد.

این اتفاق در طولانی مدت باعث آسیب دیدگی دستگاه می شود .جاهای دیگری که نباید لپ‌تاپ روی آن قرار گیرد، عبارت است از : فرش، پتو، رومیزی‌های کرک دار و موارد مشابه. موارد ذکر شده را به هیچ عنوان استفاده نکنید زیراباعث می شود کرک به داخل دستگاه برود و در طولانی مدت باعث خرابی فن دستگاه می شود.

کیف پول دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند ؟

نگهداری از لپ تاپ
روش صحیح استفاده از لپ‌تاپ به این است صورت است که آن را روی میزی که سطح آن صاف باشد قرار داده یا از میزهای مخصوص لپ‌تاپ و یا در صورت صلاح دید از خنک کننده برای لپ تاپ استفاده شود که از داغی لپ تاپ جلوگیری شود.

۲)سرد و گرم شدن لپ تاپ

یکی ازعمده مشکلاتی که کاربران به آن برمی خورند ؛ این است که دستگاه روشن نمی شود. وقتی علت را از کاربران جویا می شویم در می یابیم دستگاه خود را در تابستان طولانی مدت در گرما نگه داشته اند و در همان دما آن را روشن کرده اند؛ یا این کار را در سرما انجام داده اند؛ و باعث آسیب دیدن دستگاه شده اند.بهتر است قبل از روشن کردن دستگاه یک ساعت در دمای متعادل قرار بگیرد.

محیط و هوای اطراف لپ‌تاپ بسیار مهم هست، اگر شما در جایی زندگی می کنید که هوا مرطوب است ؛ باید خیلی سریع تر از کاربران دیگر دستگاه خود را سرویس کنید.

۳)نگه داری لپ تاپ در استفاده طولانی مدت

برای نگهداری از لپ تاپبهتر است کاربرانی که از موس و تاچ پد دستگاه استفاده بالای دارند؛ از کیبورد و موس دیگری استفاده کنید. زیرا کیبورد وتاچ پد اگر آسیب ببینند برای تعمیر یا تعویض آن ها هزینه بالایی باید پرداخت شود.

۴)باز و بسته کردن صحیح لپ تاپ

شکستگی لولا یا درب لپ‌ تاپ یکی از مشکلات رایج است؛ این اتفاق زمانی رخ می دهد که مکرر درب لپ‌تاپ به طور صحیح باز و بسته نمی شود. اما راه حل این است که در طول روز، باز و بسته کردن لپ‌تاپ را به حداقل برسانید و هنگام باز کردن درب بهتر است از وسط درب گرفته و به آرامی باز شود و در آخر به آرامی بسته شود .
هنگام بستن لپ تاپ دقت کنید که هیچ چیزی هر چقدر هم کوچک بین کیبورد و lcd قرار نداشته باشد چون باعث ایجاد شکستگی در پنل ال سی دی می شود.

۵)آخرین نکته ی سخت افزاری

ممکن هست کاربرانی باشند که لپ‌تاپ خود را بعد از چندین سال استفاده سرویس نکرده باشند ؛ این کار بسیار نادرستی هست زیرا هر 6 ماه تا 1 سالی که دستگاه کار می کند باید سرویس شود.
توصیه می شود سرویس دستگاه در نمایندگی های معتبر و زیر نظر افراد متخصص انجام شود.در این سرویس تمام قطعات دستگاه باز شده و فن دستگاه تمیز می‌شود. مهم ترین کار در سرویس لپ تاپ تعویض خمیر سیلیکون است ؛ زیرا بعدا از مدتی کارایی خود را از دست می دهد . این خمیر برای خنک کردن CPU به کار می رود. (هشدار: به دلیل سمی و خطرناک بودن خمیر سیلیکون در منزل به هیچ وجه استفاده نشود)

چگونه از آداپتور لپ تاپ درست مراقبت کنم؟

۱-ابتدا آداپتور را به برق متصل و سپس آن را به لپ تاپ وصل کنید.
۲-نوسانات برق بیشترین آسیب را به آداپتور وارد می کند، بهتر است از یک محافظ برق برای آن استفاده کنید تا لپ تاپ و آداپتور شما در مقابل نوسانات محافظت شوند.
۳-زمان جدا و وصل کردن، از کشیدن بی محابا و فشردن زیاد پرهیز کنید، این موارد از عمده دلایل خرابی پورت ورودی آداپتور می باشند.

نگهداری از لپ تاپ
۴-سیم آداپتور را مچاله و تحت فشار قرار ندهید، در طولانی مدت سبب شکستن سیم های مسی داخل کابل و اتصال کوتاه و سوختن آداپتور می شود.
۵-استفاده از کابل برق با کیفیت.کابل های بی کیفیت با درصد پایین مس در آلیاژ و نازک بودن سبب آسیب رساندن به آداپتور می شوند.
۶-ازآداپتور به دور از رطوبت و در مکانی خشک و دمایی معتدل استفاده کنید.
۷-آمپر آداپتور و لپ تاپ یکسان و یا بالاتر باشد، آمپر پایین تر آداپتور نسبت به آمپر تعیین شده لپ تاپ سبب آسیب دیدگی می شود.

نکته

۸)باتری برای بار اول حدود 8 ساعت شارژ شود .
۹) اگر باتری برای 2 روز متمادی در حال شارژ شدن است لطفا شارژ باتری را یکبار خالی و مجدد شارژ نمایید .
۱۰) بهترین شرایط برای استفاده از باتری خالی کردن شارژ آن تا 3% و مجدد شارژ نمودن آن حداقل هفته ای یک بار است.
۱۱) باتری باید از گرما و ولتاژ بالا و دسترس کودکان دور باشد.
۱۲) اگر باتری برای زمان زیادی استفاده شده ( بیش از 2 سال) باتری باید تعویض شود تا از احتمالات مترقبه جلوگیری شود .
۱۳) هنگامی که باتری جدید تهیه می کنید و باتری توانایی شارژ شدن ندارد ممکن است مشکل شما از آداپتور باشد ( مخصوصا در نوت بوک های دل ) در این مورد به متخصص مربوط مراجعه فرمایید .
7)هرگز باتری در حال استفاده یا شارژ شدن را از دستگاه خارج نکنید.

نگهداری از لپ تاپ

نحوه نگهداری از نرم افزار لپ تاپ

۱)چگونه لپ تاپ را خاموش کنم

هیچ وقت لپ‌تاپ را با دکمه پاور خاموش نکنید؛ مگر در مواقع اضطراری. اگر از طریق ویندوز خاموش کنید ابتدا همه برنامه ها بسته شده و لپ‌تاپ به ارامی خاموش می‌شود. این کار در سلامت لپ‌تاپ بسیار تاثیر گذار است.

۲)نصب درایورهای لپ تاپ

یکی ازمهم‌ترین کارهای بعد از نصب ویندوز برای لپ‌تاپ ها نصب صحیح درایورها است؛ که شامل نصب وای فای، بلوتوث، پورت USB و… هست؛ در بعضی از لپ‌تاپ ها نیاز به نصب USB نیست و لپ‌تاپ پورت USB را می شناسد .

۳)از نرم افزار های اصل استفاده کنید

همیشه یک آنتی ویروس مناسب و خوب روی لپ تاپ نصب کنید .از دی‌وی‌دی‌های اصل استفاده کنید و برنامه‌هایی را روی آن نصب کنید که از ایمن بودن آن ها اطمینان دارید. در غیر این صورت با دست‌های خودتان هزینه‌ هایی را برای لپ تاپ ایجاد میکند.

۴)استفاده از حالت sleep در لپ تاپ

Sleep کردن لپ تاپ یکی از راه هایی است که میتواند به مصرف کمتر انرژی لپ تاپ کمک کند و کار کردن مجدد با لپ تاپ را راحتر کند .پس زمانی که در طول روز کار های متعددی با لپ تاپ دارین حتما به جای shut down کردن sleep کنید . البته به این نکته توجه کنید که لپ تاپ را در حالت sleep جا به جا نکنید .
نکات گفته شده در مقاله مهم ترین نکات مراقبت از لپ تاپ هر چند ساده هستند اما بسیار کاربردی بوده و می تواند از ضرر های میلیونی جلوگیری کند.حتما سوالات خود با کارشناسان ما در میان بگذارید.

نکاتی برای سلامتی شما و نگهداری از لپ تاپ

31- هنگام کار با لپ تاپ حتما محل نشستن خود را تنظیم کنید و استانداردهای لازم را رعایت کنید.

32- زاویه دید شما مناسب و موازی لپ تاپ باشد.

33- هر از گاهی چشم ها را ببندید و آن را استراحت دهید.

نگهداری از لپ تاپ

34- زانو ها بصورت طبیعی روی زمین باشند.

35- کمر صاف باشد.

36- نشستن زیاد برای انسان مناسب نیست، حتما برای ورزش کردن هم برنامه ریزی کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

5 آبان 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *