افتتاح حساب ترکیه
قیمت سکه و طلا

قیمت سکه و طلا را هر روز بروز رسانی کرده و در اختیار شما خانم کدبانوی خانه قرار می دهیم. شما با اطلاع از این مطلب شادمگ می توانید بهترین فرصت برای سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه را تشخیص دهید و از زمان مناسب برای خرید و فروش طلا و سکه با خبر شوید.

فهرست محتوا نمایش

دوشنبه ۱۰ مهر

به نقل از اتحادیه طلا و جواهر تهران، در بازار آزاد قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد امروز دوشنبه ۱۰ مهر با 11,540 تومان کاهش، 2,249,640 معامله شد .

قیمت طلا مثقال 18 عیار در بازار آزاد امروز دوشنبه ۱۰ مهر با 50,000 تومان کاهش، 9,745,000 معامله شد.

قیمت سکه نیز در بازار امروز بصورت زیر است:

قیمت سکه امامی در بازار آزاد امروز دوشنبه ۱۰ مهر با 150,000 تومان کاهش، 27,050,000 معامله شد.

قیمت سکه بهار آزادی در بازار آزاد امروز دوشنبه ۱۰ مهر با 50,000 تومان افزایش، 24,400,000 معامله شد.

قیمت نیم سکه در بازار آزاد امروز دوشنبه ۱۰ مهر بدون هیچ تغییری، 14,850,000 معامله شد.

قیمت ربع سکه در بازار آزاد امروز دوشنبه ۱۰ مهر با 50,000 تومان افزایش، 9,900,000 معامله شد.

قیمت سکه 16 شهریور

قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار امروز تهران به 23,500,000 ریال رسید که نسبت به روز گذشته 100,000 ریال کاهش را نشان می دهد.

قیمت طلای 24 عیار نیز با کاهش 150,000 ریالی نسبت به روز گذشته به 31,350,000 ریال رسید.

قیمت هر مثقال طلا امروز در بازار تهران نیز 101,900,000 ریال بود که در مقایسه با روز گذشته 450,000 ریال کاهش را نشان می دهد.

قیمت سکه طرح جدید امامی امروز 281,500,000 ریال بود که نسبت به دیروز تغییر قیمت نداشت. سکه بهار آزادی (طرح قدیم) نیز 254,000,000 ریال معامله شد.

بر اساس همین گزارش قیمت نیم سکه نیز به 151,500,000 ریال ، ربع سکه به 102,000,000 ریال و سکه گرمی نیز به 60,000,000 ریال رسید.

قیمت جهانی طلا

بر اساس گزارش رویترز قیمت جهانی طلا امروز به 1922 دلار برای هر اونس رسید که نسبت به روز گذشته 4 دلار کاهش قیمت داشت. قیمت هر اونس نقره نیز به 22 دلار رسید.

طلا در حال پرواز

امروز قیمت سکه امامی کاهشی بود و به ۲۸،۰۰۲،۰۰۰ (بیست و هشت میلیون و دو هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۰۲ درصدی داشته است. قیمت طلا، اما صعودی بود.

قیمت سکه و طلا 8 شهریور 1402

روز گذشته قیمت طلا و سکه روند نسبتا با ثباتی داشت. قیمت سکه امامی تنها قطعه افزایشی دیروز بود. قیمت سکه بهار در طول معاملات دیروز افزایشی بود اما در نهایت با کاهش پنج هزار تومانی بسته شد و به کانال ۲۴ میلیونی برگشت. در جدول زیر قیمت طلا و انواع قطعات سکه در لحظه گشایش بازار امروز قابل مشاهده است.

معامله‌گران بازار طلا معتقدند رکود حاکم بر این بازار از ابتدای سال جاری معاملات فلز زرد را تحت تاثیر قرار داده است. آنها امیدوارند با پایان ماه صفر، رونق به بازار طلا و سکه برگردد. کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که ریتم بازار طلا بعد از پایان روزهای رکودی، روندی آهسته با شیب ملایم صعودی باشد.

گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در طول معاملات روز گذشته کاهش محدود داشت اما در پایان معاملات این روند افزایش ۱۷ دلاری داشت. در لحظه نگارش این گزارش قیمت انس جهانی طلا با رقم ۱۹۳۸ دلاری معامله می‌شود.

دیروز قیمت طلا و سکه کاهشی شد. بیشترین مقدار افت در بازار روز گذشته مربوط به سکه امامی بود و سکه بهار نیز به کانال ۲۴ میلیونی برگشت. در جدول زیر قیمت طلا و انواع قطعات سکه در لحظه گشایش بازار امروز قابل مشاهده است.

قیمت طلا و سکه 7 شهریور 1402

در هفته‌های اخیر بازی قیمت در بازار طلا از نوسانات محدود قیمت دلار پیروی کرده است و چندان به نوسانات قیمت افزایشی قیمت انس جهانی طلا توجه نداشته است. گفتنی است روز قبل و همزمان با فعالیت بازار فلز زرد در داخل، قیمت انس جهانی طلا روند افزایشی داشته است. در لحظه نگارش این گزارش انس جهانی طلا با رقم ۱۹۱۷ دلاری معامله می‌شود و روند صعودی پلکانی دارد.

فعالان بازار فلز زرد نوسانات قیمت طلا و سکه را جزئی و طبیعی می‌دانند. آنها می‌گویند برخلاف سایر بازارها اما کاهش قیمت در بازار فلز زرد، سرمایه‌گذاری و میل به خرید طلا را به شدت در میان مردم کاهش داده است.
سکه بهار به کانال ۲۴ میلیونی برگشت

دیروز ۶ شهریور قیمت سکه امامی با کاهش ۱۶۲ هزار تومانی با قیمت ۲۷ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان معامله شد. همچنین سکه بهار ۱۰۴ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. این مقدار افت قیمت، سکه بهار را در کانال ۲۴ میلیونی قرار داد و با قیمت ۲۴ میلیون و ۹۹۸ هزار تومان مبادله شد.

بازگشت سکه امامی به کانال 27 میلیون تومانی

امروز، پنجشنبه دوم شهریور تا لحظه تنظیم این خبر، قیمت طلا و سکه روند افزایشی دارد. قیمت سکه امامی به کانال پایین‌تر بازگشته اما در لحظه تنظیم این خبر در حال تلاش برای بازگشت به کانال 28 میلیون تومانی است. امروز قیمت دلار بین کانال 48 و 49 هزار تومانی نوسان دارد و در این لحظه کاهشی است. قیمت طلا نیز در بازارهای جهانی همچنان در کانال 1900 دلاری، روند صعودی دارد.
قیمت طلا و سکه در بازار امروز

در بازار داخلی، نرخ طلا در لحظه تنظیم این خبر اندکی روند افزایشی دارد و به دو میلیون و 317 هزار و 700 تومان رسیده است؛ حدود دو هزار تومان بیشتر از دیروز.

آخرین نرخ نقدی سکه امامی نیز در لحظه تنظیم این خبر صعودی و 27 میلیون و 991 هزار تومان است؛ حدود 143 هزار تومان بیشتر از دیروز. البته سکه امامی در ساعاتی از روز گذشته به کانال 28 میلیون تومانی هم رفته بود. نرخ نقدی سکه بهار آزادی نیز 89 هزار تومان افزایش را تجربه کرده و به حدود 25 میلیون و 94 هزار تومان رسیده است.

بر این اساس، حباب سکه امامی امروز با 143 هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به پنج میلیون و 821 هزار تومان رسیده است. حباب سکه بهار آزادی نیز امروز 120 هزار تومان افزایش را تجربه کرده و به دو میلیون و 946 تومان رسیده است.

کاهش قیمت سکه با وجود افزایش بهای انس جهانی

امروز هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

امروز سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بدون تغییر قیمت، ۲۵ میلیون تومان داد و ستد شد.

نیم‌سکه با ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

ربع سکه با ۵۵۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به پنجشنبه گذشته به ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید و سکه یک گرمی با ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تومان داد و ستد شد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار طلای تهران ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار تومان اعلام شد.

امروز بهای هر اُنس طلا نیز در بازارهای جهانی یک‌هزار و ۹۱۲ دلار است.

جدایی راه طلا و دلار

امروز، یکشنبه 29 مرداد، قیمت طلا و سکه در مجموع روند کاهشی دارد و قیمت سکه امامی نیز بر خلاف روندی که روز گذشته در این ساعات داشت، نزولی شده است. امروز قیمت دلار در کانال 48 هزار تومانی روند افزایشی دارد و بازار جهانی طلا تعطیل است. اما در روزهای گذشته با کاهش قیمت‌ها مواجه شده بود.

در بازار داخلی، نرخ طلا در لحظه تنظیم این خبر روند افزایشی دارد و به دو میلیون و 282 هزار و 300 تومان رسیده است؛ حدود 9 هزار تومان کمتر از دیروز.

اما آخرین نرخ نقدی سکه امامی در لحظه تنظیم این خبر اندکی نزولی و 27 میلیون و 746 هزار تومان است؛ حدود 42 هزار تومان کمتر از دیروز. در مقابل، نرخ نقدی سکه بهار آزادی 104 هزار تومان کاهش را تجربه کرده و به حدود 24 میلیون و 801 هزار تومان رسیده است.

بر این اساس، حباب سکه امامی امروز با 124 هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به پنج میلیون و 945 هزار تومان رسیده است. حباب سکه بهار آزادی نیز امروز 62 هزار تومان کاهش را تجربه کرده و به سه میلیون و 91 هزار تومان رسیده است.

همچنین در دومین روز هفته، نیم سکه با قیمت 14 میلیون و 800 هزار تومان معامله می‌شود که تا لحظه تنظیم این خبر، نسبت به زمان مشابه روز گذشته 100 هزار تومان کمتر است. حباب نیم‌سکه اما با 58 هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، روی سه میلیون و 876 هزار تومان ایستاده است.

امروز ربع سکه، با نرخ 9 میلیون و 800 هزار تومان داد و ستد می‌شود که تا لحظه تنظیم این خبر 100 تومان از دیروز کمتر است. حباب آن اما نسبت به روز شنبه چهار هزار تومان کاهش یافته و روی رقم چهار میلیون و 361 هزار تومان قرار گرفته است.

سکه گرمی نیز 50 هزار تومان کاهش را تجربه کرده و با قیمت پنج میلیون و 900 هزار تومان معامله می‌شود. حباب این سکه نیز شه هزار تومان کاهش داشته و به سه میلیون و 221 هزار تومان رسیده است.

قیمت سکه و طلا

سکه‌های سنگین و مثقال یک پله سقوط کردند

روز گذشته قیمت طلا و سکه با کاهش شارپی مواجه شد. بازار فلز زرد متعاقب ریزش هزار تومانی قیمت دلار، در روند نزولی قرار گرفت و سکه‌های سنگین و مثقال وادار به عقب‌نشینی به کانال‌های قیمتی پایین‌تر شدند.

با داغ شدن اخبار و سیگنال های مثبت سیاسی در روزهای گذشته پیرامون توافق ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان ایران و آمریکا و آزادسازی دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، به نظر می‌رسد ابر سیاه از روی بازار ارز و سکه تهران کنار رفته است.

بررسی‌های به عمل آمده از هسته مرکزی بازار نشان می‌دهد که در اولین روز هفته، هم قیمت دلار و هم قیمت سکه در سرازیری افتاد.

قیمت سکه امامی که مدتی را در کانال 28 میلیون تومان سپری کرده بود دیروز بیش از 700 هزار تومان ارزان شد و در محدوده 27 میلیون و 750 هزار تومان به فروش رسید.

به نظر می‌رسد که اخبار سیاسی مثبت فعلا لیدر بازار شده است و همین امر باعث شده کمتر کسی تمایل به خرید سکه داشته باشد. کاهش هیجانات صعودی را می‌توان در افت حباب سکه دید.حباب سکه روز گذشته از حدود 30 درصد به 26 درصد رسیده بود./ اقتصاد نیوز

سکه 16 مرداد چند ؟

امروز، دوشنبه 16 مرداد، قیمت طلا و سکه روند افزایشی دارد. قیمت طلا نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نکرده و اندکی افزایش داشته است. قیمت سکه امامی و بهار آزادی اما نوسان بیشتری را تجربه کرده‌اند و هر دو در همان کانال روز گذشته در حال صعود هستند. امروز قیمت دلار نیز روند افزایشی داشت اما در ادامه معاملات بار دیگر نزولی شد. اما نرخ انس نزولی است. در بازار طلا و سکه چه می‌گذرد؟

در بازار داخلی، نرخ طلا در لحظه تنظیم این خبر اندکی روندی افزایشی دارد و به دو میلیون و 363 هزار و 600 تومان رسیده است؛ حدود سه هزار تومان بیشتر از دیروز.

آخرین نرخ نقدی سکه امامی نیز در لحظه تنظیم این خبر صعودی و 28 میلیون و 792 هزار تومان است؛ حدود 40 هزار تومان بیشتر از دیروز. نرخ نقدی سکه بهار آزادی نیز با افزایش 113 هزار تومانی نسبت به دیروز، به حدود 25 میلیون و 701 هزار تومان رسیده است.

بر این اساس، حباب سکه امامی امروز با 134 هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به شش میلیون و 171 هزار تومان رسیده. حباب سکه بهار آزادی نیز 188 هزار تومان افزایش را تجربه و به سه میلیون و 75 هزار تومان رسیده است.

سکه بهار آزادی طرح جدید ۲۸ میلیون و ۱۰۱ هزار تومان

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی)، تا ساعت ۱۸:۳۰ امروز یک شنبه (هشتم مرداد) در بازار تهران، با ۲۸۶ هزار تومان کاهش، ۲۸ میلیون و ۱۰۱ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم ۲۵ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان دادوستد شد که ۱۰۰ هزار تومان کاهش داشته است.

نیم سکه ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه گرمی هم ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به فروش رسید.

افزایش قیمت‌ ها در آستانه تعطیلات

قیمت طلا و سکه امروز را در مدار نزولی آغاز کرد اما به تدریج قیمت دلار افزایشی شد و قیمت طلا و سکه را نیز به دنبال خود بالا کشید. با این حال امروز همزمان با بازگشایی بازارهای بین‌المللی، قیمت طلای جهانی کاهشی بود و از 1963 دلار به 1961 دلار رسید. اگرچه فعالان بازار طلا و سکه در ایران بیش از طلای جهانی بر قیمت دلار متمرکز هستند.

آخرین قیمت دلار امروز دهم مهر ماه 1402 ؛ دلار چند شد ؟

امروز قیمت طلای 18 عیار به دو میلیون و 293 هزار تومان رسید. قیمت سکه امامی نیز به کانال 27 میلیون تومانی بازگشت و اکنون در قیمت 27 میلیون و 101 هزار تومان معامله می‌شود.

قیمت سکه بهار آزادی هم امروز 24 میلیون و 196 هزار تومان است و هنوز نتوانسته خود را به کانال 25 میلیون تومانی برساند.

نیم‌سکه در همان قیمت دیروز یعنی 14 میلیون و 500 هزار تومان درجا می‌زند و قیمت ربع سکه هم مانند دیروز 9 میلیون و 550 هزار تومان است.

سکه گرمی اما خود را بالا کشیده و به 5 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

براق کردن طلا - طلا فروشی

در حالی قیمت‌ها در بازار ارز و به تبع آن افزایشی شده که از فردا تا سه‌شنبه هفته آینده دو بازار ارز و طلا و سکه به تعطیلات محرم می‎‌روند.

طلای اول مرداد چند ؟

امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان است.

هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۲ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۹ میلیون و ۹۰۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازار‌های جهانی ۱۹۶۲ دلار است.

همزمان با کاهش قیمت‌ ها ، سکه بخریم یا دست نگه داریم ؟

قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات روز گذشته، دو مسیر متفاوت را در پیش گرفتند. قیمت طلا به دنبال قیمت طلای جهانی افزایشی شد و اندکی رشد را تجربه کرد اما قیمت سکه در انواع مختلف آن با کاهش مواجه شد و در برخی قطعات، کانال عوض کرد.

به این ترتیب قیمت سکه امامی به کانال 27 میلیونی بازگشت و قیمت سکه بهار آزادی دوباره در کانال 24 میلیونی قرار گرفت. نیم‌سکه نیز کانال 14 میلیونی را ملاقات کرد و ربع سکه به کانال 9 میلیونی سقوط کرد. سکه گرمی هم به تبع دیگر قطعات سکه، کانال از دست داد و وارد باشگاه پنج میلیونی‌ها شد. این روند به دنبال تنزل قیمت دلار به کانال 48 هزار تومانی رخ داد.

اما اکنون سوال این است که با توجه به کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه، زمان خرید است؟ آیا اکنون قیمت‌ها به کف رسیده‌اند و این بازار مهیای سرمایه‌گذاری است؟

طلا و سکه بخریم؟

در همین راستا ابراهیم محمدولی رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران و فعال بازار طلا و جواهر علت اصلی کاهش قیمت طلا و سکه را نوسانات قیمت دلار اعلام کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «در شرایط فعلی توصیه به مردم کار سختی است اما من اگر پول داشتم طلا می‌خریدم. این در حالی است که اگر کاهشی نیز در بازار فلز زرد وجود داشته باشد جزئی است و بازار با نوسانات حدود یک تا سه درصدی همراه است.»

محمدولی بیان کرد: «ایام محرم نزدیک است و داد و ستد در بازار به حداقل خود رسیده است. در این ایام متقاضی همیشه کمتر بوده و این موضوع به رکود بازار دامن زده است.»

معامله‌گران محتاط شدند

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته بازار فلز گرانبها بیشتر تمایل به کاهش دارد خاطرنشان کرد: «قیمت‌ها فعلا در همین محدوده می‌چرخد. با توجه به اینکه فعلا آرامش بیشتری در بازار حاکم است، امیدواریم بعد از محرم بازار رونق واقعی خود را بگیرد.»

محمدولی درباره کاهش تقاضا در بازار گفت: «وقتی نوسانات زیاد و لحظه‌ای باشد، حتی فعالان بازار نیز تمایلی به داد و ستد ندارند. زیرا به اندازه‌ای نوسان در بازار زیاد است که تا نوشتن فاکتور و حساب و کتاب قیمت‌ها تغییر می‌کند. این موضوع معامله‌گران را محتاط کرده است.»

قیمت سکه 27 تیر

قیمت هر گرم طلای 18 عیار روز سه شنبه 27/4/1402 در بازار به مبلغ 2 میلیون و 325 هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.
علاوه بر این، فروشگاه های طلا امروز سه شنبه 27 تیر در سال 1402 قیمت فروش طلای 24 عیار 3 میلیون و 100 هزار تومان اعلام شد.

قیمت هر مثقال طلا با توجه به ارزش گذاری در بازار جهانی ۱۰ میلیون و ۷۵ هزار تومان ثابت است.

لازم به ذکر است طلافروشی ها در بازار امروز هر گرم طلای دست دوم را با قیمت 2 میلیون و 295 هزار تومان خریداری می کنند.

سکه بهار آزادی ۲۷ میلیون و ۶۵۱ هزار تومان

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی)، تا ساعت ۱۹:۴۰ امروز دوشنبه (بیست و ششم تیرماه) در بازار تهران، با ۱۵۰ هزار تومان افزایش، ۲۷ میلیون و ۶۵۱ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم ۲۴ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان دادوستد شد که نسبت به دیروز ۲۰۰ هزار تومان افزایش داشت.
نیم سکه ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه گرمی هم ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسید.
هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۲ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان فروخته شد.
هر گرم طلای ۲۴ عیار هم ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
مثقال طلا ۱۰ میلیون و ۱۸۳ هزار تومان بود و اونس طلا هم در بازار‌های جهانی به ۱۹۲۴ دلار رسید.

روند کاهشی قیمت سکه

بازار امروز شاهد روند کاهشی قیمت ها نسبت به روز گذشته است.

قیمت طلا پایین آمد و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۲,۳۲۱,۶۰۰ (دو میلیون و سیصد و بیست و یک هزار و ششصد ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۱.۴۷ درصدی داشته است.

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۱.۵۵ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱۰,۰۵۰,۰۰۰ (ده میلیون و پنجاه هزار) تومان معامله شد.

شیب کاهشی قیمت‌ ها

بازار امروز شاهد سیر کاهشی قیمت طلا نسبت به روز گذشته است.

هر اونس طلا، امروز به ۱,۹۳۵ (یک هزار و نهصد و سی و پنج) دلار رسید که نسبت به روز قبل ، بدون تغییر است.

قیمت طلا پایین آمد و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۲,۳۳۰,۱۰۰ (دو میلیون و سیصد و سی هزار و یکصد ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۱۹ درصدی داشته است.

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۰.۱۲ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱۰,۰۹۶,۰۰۰ (ده میلیون و نود و شش هزار) تومان معامله شد.

قیمت سکه و طلا

قیمت سکه و طلا هجدهم تیر 1402

قیمت سکه امامی امروز 18 تیر 1402 در سایت کانون صرافان با کاهش روبرو شده و حوالی ساعت 14:00 بطور میانگین 28 میلیون و 587 هزار تومان اعلام شده است.

در همین سایت قیمت نیم سکه امروز 15 میلیون و 568 هزار تومان درج شده که نسبت به روز قبل در همین ساعت با کاهش حدودا 114 هزار تومانی مواجه شده و قیمت ربع سکه نیز با افتی تقریبا مشابه نیم‌سکه به سطح 10 میلیون و 530 هزار تومان رسیده است.

اتحادیه طلا و سکه نیز قیمت سکه امامی امروز را 28 میلیون و 500 هزار تومان اعلام کرده که نسبت به حوالی ساعت 14:00 دیروز با کاهش 250 هزار تومانی مواجه شده است.

از سوی همین اتحادیه امروز قیمت نیم سکه و قیمت ربع سکه به ترتیب 15 میلیون و 550 هزار تومان و 10 میلیون و 550 هزار تومان اعلام شده که به ترتیب با افت‌های 150 و 100 هزار تومانی روبرو شده‌اند.

در نرخ‌های بازار سکه نیز امروز قیمت سکه امامی با افت همراه شده و در حالی که دیروز کانال 29 میلیون تومانی را از دست داده و به سقف کانال 28 رسیده بود، امروز 18 تیر 1402 تا حوالی ساعت 14:00 به حدود 28 میلیون و 750 هزار تومان رسیده است.

در همین بازار قیمت نیم سکه 15 میلیون و 620 هزار تومان و قیمت ربع سکه نیز 10 میلیون و 590 هزار تومان است و هر دو نسبت به دیروز کاهش داشته‌اند.

قیمت طلا 17 تیرماه

هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18عیار هر گرم 2 میلیون و 370 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 25 میلیون و 700 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 28 میلیون و 900 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 15 میلیون و 750 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 10 میلیون و 650 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 6 میلیون و 400 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، 10 میلیون و 270 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی 1925 دلار است.

قیمت سکه ۱۵ تیر

قیمت سکه امامی در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۱۵ تیر با 66,000 تومان افزایش، 28,899,000 معامله شد .

قیمت طلا 14 تیر

امروز چهارشنبه 14تیر ماه قیمت سکه امامی با کاهش 300 هزار تومانی نسبت به روز گذشته به قیمت 28 میلیون و 800 هزار تومان معامله می شود.

امروز در بازار آزاد تا این لحظه قیمت سکه امامی (طرح جدید) 28 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی (طرح قدیم) نیز 25 میلیون و 600 هزار تومان است.

قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی امروز 15 میلیون و 700 هزار تومان، قیمت ربع‌ سکه بهار آزادی 10 میلیون و 700 هزار تومان و قیمت سکه یک‌ گرمی 6 میلیون و 400 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌ رسد.

امروز قیمت هر مثقال طلا 10 میلیون و 250 هزار تومان، قیمت طلای 24 عیار در هر گرم 3 میلیون و 160 تومان و قیمت طلای 18عیار در هر گرم 2 میلیون و 370 هزار تومان تعیین قیمت شد.

قیمت سکه و طلا

در بازار آزاد قیمت طلا دست دوم هر گرم 2 میلیون و 338 هزار تومان قیمت گذاری شده است. قیمت هر گرم نقره نیز 36 هزار و 840 تومان به فروش می رسد.

طلا افتاد

در بازار امروز قیمت دلار نوسان صعودی را تجربه کرد.هر اونس طلا، امروز به ۱,۹۱۲ (یک هزار و نهصد و دوازده ) دلار رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۳۸ درصدی داشته است. هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۲,۳۸۵,۱۰۰ (دو میلیون و سیصد و هشتاد و پنج هزار و یکصد ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۷۱ درصدی داشته است.

هر مثقال طلا 18 عیار، امروز به ۱۰,۳۲۱,۰۰۰ (ده میلیون و سیصد و بیست و یک هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۸۲ درصدی داشته است.

11 تیر 1402

در اولین روز هفته، قیمت طلا و سکه با افزایش قیمت دلار در روند صعودی قرار گرفت. همگرایی بالای بازار طلا با بازار ارز باعث شده هر رویدادی که دلار را تحت تاثیر قرار می‌دهد به همان نسبت قیمت را در بازار طلا و سکه افزایش یا کاهش دهد.

قیمت روز سکه 10 تیر 1402

در بیشتر روزهای هفته گذشته قیمت طلا و سکه کاهش داشت. این کاهش منجر به تغییر کانال در قطعات سکه نشد اما معامله‌گران را نسبت به خرید و فروش سرد کرد. بازیگران بازارهای مالی در هفته‌های اخیر از ترس رکب بازارساز، اخبار مثبت در حوزه برجام و تحریم‌ها، آزادسازی دلارهای بلوکه شده کشورمان یا آزادی زندانیان سیاسی معامله نکردند.

اما در حوزه بین‌المللی سیگنال‌های خوشایندی برای ایران به گوش نمی‌رسد. هفته گذشته درباره موضوع برجام که به‌عنوان چالشی برای اقتصاد کشورمان تبدیل شده است؛ وزیر خارجه آمریکا گفته است که «هیچ توافق هسته‌ای با ایران روی میز نیست». این موضوع در روز جاری اثر افزایشی بر بازارهای مالی گذاشت.

طلا تا پایان سال چه روندی دارد؟

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر قیمت طلا و سکه از نرخ ارز و نرخ جهانی طلا به تجارت‌نیوز گفت: «هرگونه پیش‌بینی در بازار طلا منبعث از تحلیل اقتصاد بین‌الملل و نوسانات نرخ ارز در داخل کشور است. درباره تاثیر نرخ ارز در داخل کشور پیش‌بینی راحت‌تر است.»

وی ادامه داد: «استراتژی بانک‌های جهانی یا سایر کشورها در ارتباط با عرضه ذخایر طلا یا خرید بیشتر به‌عنوان پشتوانه ارزی یا کالایی کشوشان قابلیت پیش‌بینی ندارد.»

این کارشناس اقتصادی به رفتار سایر کشورها در ارتباط با افزایش ذخایر طلای کشورمان اشاره کرد و افزود: «روند یک سال گذشته نشان از اشتیاق کشورها برای افزایش ذخایر طلایشان دارد. این در حالی است که سال ۲۰۲۳ نسبت به سال میلادی ۲۰۲۲، کشورها ذخایر طلای بیشتری ذخیره کرده‌اند.»

وی افزود: «در سال ۲۰۲۳ کشور چین حدود ۹۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی، شامل یورو و دلار را به طلا تبدیل کرده است. این موضوع نظام عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود کانال ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار دلاری برای انس جهانی طلا حفظ شود و احتمال افزایش قیمت انس نسبت به کاهش قیمت کمتر است.»

آقابزرگی با تاکید بر روند صعودی قیمت دلار با توجه به تورم و سایر مولفه‌های اقتصادی تاکید کرد: «با توجه به اینکه نرخ دلار ضریب اول و نرخ انس ضریب دوم را در تعیین قیمت طلا و سکه دارد می‌توان آینده بازار داخلی فلز زرد را صعودی پیش‌بینی کرد.»

قیمت طلای هشتم تیر

هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار امروز هشتم تیر  ۲ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان قیمت پیدا کرد. هر قطعه سکه امامی نیز به قیمت ۲۸ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان رسید.

اما نکته مهم در بازار، مسیر نزولی قیمت اونس طلا در بازار جهانی بود که تا مرز ۱۹۰۰ هزار تومان سقوط کرده است. کارشناسان اعتقاد دارند احتمال ورود طلا به کانال ۱۸۰۰ دلار در این شرایط وجود دارد.

قیمت طلا و سکه امروز 6 تیر 1402

روند قیمت طلا و سکه امروز هم مانند روزهای گذشته بود و با نوسان بسیار محدودی همراه شد. این در حالی است که بسیاری از فروشندگان منتظر بودند که در آستانه عید قربان، تقاضا برای خرید افزایش داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت سکه امامی امروز ۶ تیر ماه ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. قیمت هر گرم طلا هم دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شد که کمی روند کاهشی داشت.

قیمت سکه بهار آزادی کانال ۲۶ میلیون تومان را از دست داد و وارد محدوده ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد. ربع سکه هم با ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. اما قیمت نیم سکه هیچ تغییری نداشت و با قیمت ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. قیمت سکه گرمی هم در میانه امروز ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.

شرایط جدید خرید خودرو از سامانه یکپارچه

قیمت طلا در یک ماه گذشته روند نوسانی چندانی نداشته و از دو میلیون و ۶۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به چنین قیمتی رسیده است. اما تغییر قیمت سکه به خصوص سکه تمام، معنادار بود و قیمت آن از کانال ۳۰ به ۲۸ میلیون تومان رسیده و فعلا خود را در این کانال حفظ کرده است. رقمی که نشان می‌دهد فعلا سکه قصد ورود به کانال‌های بالاتر را ندارد و در محدوده کنونی باقی مانده است.

از طرف دیگر، انتظار می‌رفت که در دو هفته گذشته قیمت طلا و سکه افزایش محسوسی داشته باشد. این انتظار به این دلیل بود که پول های مسدود شده خودرو آزاد شد و انتظار می‌رفت این مبالغ وارد بازار ارز و طلا شود و افزایش تقاضا قیمت‌ها را افزایشی کند. اما در عمل بازار هیچ تغییر معناداری را تجربه نکرد.

از چنین مساله‌ای می‌توان دو نتیجه گرفت؛ اول اینکه این احتمال وجود دارد که برخلاف انتظار، پول‌های آزاد شده وارد بازار ارز و طلا نشده است. دلیل این مساله این است که بازار حالت انتظاری دارد و مردم هنوز روند حرکت بازار را حدس نزده‌اند و منتظرند اخبار سیاسی، باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها شود. در نتیجه فعلا از ورود به بازار خودداری کرده‌اند.

اما گمانه دیگر این است که تقاضای جدید وارد بازار شده اما قیمت‌ها دچار تغییر نشده است. اگر چنین باشد باید نتیجه گرفت دیگر طرف عرضه تعیین‌کننده قیمت‌ها نیست و نتوانسته بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

این گمانه زمانی قوت می‌گیرد که این هفته بازار در انتظار افزایش تقاضای خرید و تغییر قیمت‌ها بود. چون در عید قربان و غدیر در این هفته و هفته بعدی رخ می‌دهد و به صورت همیشگی، در این اعیاد بازار با افزایش تقاضا روبرو می‌شود. اما برخلاف انتظار بازار طلا و سکه هم راکد است. به اعتقاد یکی از فعالان بازار طلا و سکه، توان خرید مردم از این بازار به شدت کاهش پیدا کرده و مشتری جدیدی در بازار وجود ندارد و یا خریدها بسیار خرد است و توان تغییر بازار را ندارد.

کارشناسان اقتصادی هم معتقدند افزایش قیمت‌ها در ماه‌های گذشته به اندازه‌ای بالا بوده که دیگر تقاضاهای خرد تاثیری در روند قیمت‌ها ندارد؛ این در حالی است که روند تقاضا نیز در ۶ ماهه گذشته به حداقل رسیده‌ است.

خریداران طلا سود کردند

دوشنبه پنجم تیرماه ۱۴۰۲ قیمت سکه امامی با افزایش ۳۶۰ هزار تومانی مواجه شد.

به گزارش تیترکوتاه؛ دوشنبه پنجم تیرماه ۱۴۰۲ قیمت سکه امامی با ۳۶۰ هزار تومان افزایش قیمت با رقم ۲۸ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان مبادله شد. در روز گذشته سکه بهار آزادی هم ۳۰۸ هزار تومان گران و با قیمت ۲۵ میلیون و ۷۸۲ هزار تومان مبادله شد.
دیروز نیم‌سکه و ربع سکه هر کدام رشد ۲۰۰ هزار تومانی داشتند. این قطعات به ترتیب با قیمت ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مبادله شدند. در روز شنبه سکه گرمی با کاهش ۱۰۰ هزار تومان رشد ارزش داشت و به قیمت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

طلا پرواز می کند ؟

امروز شنبه 3 تیر ماه قیمت سکه امامی با افزایش 200 هزار تومانی نسبت به روز گذشته به قیمت 28 میلیون و 700 هزار تومان معامله می شود.

قیمت سکه و طلا

قیمت سکه در بازار آزاد

امروز در بازار آزاد تا این لحظه قیمت سکه امامی (طرح جدید) 28 میلیون و 700 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی (طرح قدیم) نیز 25 میلیون و 700 هزار تومان است.

قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی امروز 15 میلیون و 700 هزار تومان، قیمت ربع‌ سکه بهار آزادی 10 میلیون و 700 هزار تومان و قیمت سکه یک‌ گرمی 6 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌ رسد.

قیمت طلا در بازار آزاد

امروز قیمت هر مثقال طلا 10 میلیون و 174 هزار تومان، قیمت طلای 24 عیار در هر گرم 3 میلیون و 133 تومان و قیمت طلای 18عیار در هر گرم 2 میلیون و 350 هزار تومان تعیین قیمت شد.

قیمت طلای دست دوم

در بازار آزاد قیمت طلا دست دوم هر گرم 2 میلیون و 315 هزار تومان قیمت گذاری شده است. قیمت هر گرم نقره نیز 36 هزار و 100 تومان به فروش می رسد.

سکه باز هم ریزش کرد

قیمت سکه و طلا امروز هم نسبت به دیروز با کاهش قیمت مواجه شده و به ۲۸ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان رسیده است.

قیمت سکه امامی امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۲ با کاهش قیمت به ۲۸ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز تا به این لحظه ۲ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان معامله شده است.

قیمت سکه و طلا

 طلا و سکه گران شدند

بازار امروز 29 خرداد شاهد روند صعودی قیمت طلا و سکه است.

هر اونس طلا، امروز به ۱,۹۵۲ (یک هزار و نهصد و پنجاه و دو) دلار رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۱۵ درصدی داشته است.

قیمت طلا بالا رفت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۲,۳۳۰,۶۰۰ (دو میلیون و سیصد و سی هزار و ششصد ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۱۶ درصدی داشته است.

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با افزایش ۰.۲۳ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱۰,۱۰۱,۰۰۰ (ده میلیون و یکصد و یک هزار) تومان معامله شد.

کاهش قیمت سکه

تا ساعت 14 امروز 29 خرداد در بازار آزاد، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۲ میلیون و ۳۴۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۲۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۰ میلیون و ۱۵۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازار‌های جهانی ۱۹۵۸ دلار است.

توصیه بسیار مهم درباره خرید طلای دست دوم

نادر بذرافشان رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا اظهار کرد: در بازار امروز انس جهانی ۸ دلار کاهش یافت همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۵ هزار تومان، سکه ۲۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۵۰ هزار تومان، نیم ۱۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۵۰ هزار تومان کاهش یافت اما قیمت سکه گرمی بدون تغییر بود.

وی با بیان اینکه تقاضای بازار از ابتدای امسال کاهشی بود، گفت: تقاضا در اوایل اردیبهشت پس از ماه رمضان کمی بهبود پیدا کرد اما در زمان ثبت نام خودروها کاهشی شد همچنین پس از انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی مثبت در رابطه با برجام و آزادسازی پول های ایران کاهش تقاضا و کاهش قیمت نسبتا زیادی در بازار به وجود آمد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: در ۱۰ روز گذشته قیمت سکه بیش از ۲ میلیون تومان کاهش داشته و طلا هم ۱۱۰ هزار تومان که از ابتدای سال این کاهش سابقه نداشته است حتی بسیاری از تحلیل گران نیز انتظار این میزان افت قیمت را نداشتند

بذرافشان در پیش بینی وضعیت بازار سکه و طلا در هفته آینده نیز گفت: با توجه به اینکه طی دو هفته گذشته وضعیت ثبات و کاهش قیمت ها را داشتیم به نظر می رسد بازار تغییر خاصی نداشته باشد اما باید دید انس جهانی طلا چه تغیراتی خواهد کرد یا در بازار ارز چه نوساناتی رخ خواهد داد.

وی اضافه کرد: احتمال نوسان افزایشی در هفته آینده کم است اما با توجه به وضعیت کنونی بازار به نظر می رسد نوسان بین ۲ تا ۵ درصدی در بازار شاهد باشیم.

قیمت سکه

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره نگرانی مردم از احتمال ریزش بیشتر قیمت ها یا بازگشت بازار به روند افزایشی نیز گفت: شرایط بازار بسیار خوب است امروز تقریبا التهابی در بازار وجود ندارد و از نظر ثبات و کاهش قیمت ها وضعیت مساعد است.

بذرافشان خاطرنشان کرد: وقتی نوسان کاهشی یا افزایشی شدید می شود مردم در رابطه با اینکه این روند موقت یا دائمی است نگرانی اما با توجه به اتفاقات مثبت سیاسی و اقتصادی و میزان کاهش قیمت ها در بازار به نظر می رسد نوسان کاهش یا افزایش در بازار طلا و سکه نداشته باشیم.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین گفت: شرایط برای خرید مساعد است مردم اگر تصمیم به مبادله در بازار سکه و طلا دارند می توانند بدون نگرانی خریدهای عادی مصنوعات طلا و سکه را انجام دهند.

وی در پاسخ به اینکه بین سکه و طلا کدام یک برای خرید مناسبت است نیز گفت: حباب سکه حدود ۵ میلیون تومان است، این رقم در سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار تومان بود که از لحاظ اقتصادی برای خرید توجیه پذیر نیست به دلیل اینکه می توان با نصف حباب سکه یک مصنوع طلا خریداری کرد که هم به عنوان زینت و هم پس انداز امن استفاده شود و از طرف دیگر بخش تولید را نیز تقویت کند. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با خرید طلای دست دوم نیز گفت: خرید طلای دست دوم به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون بسیاری از این ها طلاهای قدیمی هستند و کد استاندارد ندارند و گاها مشاهده می شود مشکلات عیاری نیز در حالی که مردم می توانند با همان اجرتی که برای طلای دست دوم می دهند طلای نو خریداری کنند که شرایط استاندارد را دارد.

بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران در بازار امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون ۳۳۸ هزار ۶۰۰ تومان شد. سکه طرح جدید ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم ۲۵ میلیون هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم سکه ۱۵ میلیون ۵۰۰ هزار تومان شد و ربع سکه به ۱۰ میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسید همچنین قیمت سکه گرمی در بازار ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است همچنین انس جهانی طلا امروز ۱۹۵۹ دلار شد.

طلا و سکه ارزان شد  ،27 خرداد

امروز شنبه ۲۷ خرداد تا لحظه تنظیم این خبر در بازار آزاد، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۲ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۵ میلیون تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک‌ گرمی ۶ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان تعیین شده است.

قیمت سکه و طلا

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، از ثبات قیمت‌ سکه در آخرین معاملات هفته نسبت به ابتدای هفته در بازار خبر داد و تاکید کرد که هر چند نوسان در طول هفته دیده شد اما در نهایت به قیمت‌های ابتدای هفته رسید؛ البته با توجه به کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، طلا در بازار داخل هم ارزان شده است.

قیمت سکه چطور محاسبه می شود ؟

قیمت تئوریک سکه به عواملی چون قیمت جهانی طلا، قیمت دلار آزاد، هزینه ضرب سکه و سال ضرب آن توسط بانک مرکزی بستگی دارد. هزینه ضرب سکه همواره بین 5000 تومان تا 7000 تومان در نظر گرفته می‌شود. با توجه به عیار سکه بهار آزادی ( 21/6 یا 900 ) و وزن آن ( 8/13598 گرم ) قیمت تئوریک یک قطعه سکه بهار آزادی به شرح ذیل محاسبه می‌شود:

قیمت سکه و طلا

( ( ( ( ( قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد ) × 0.9 ) / 31.1034 ) × وزن سکه ) + حق ضرب ) = قیمت سکه تمام

عوامل موثر بر قیمت سکه در ایران

برای خرید و فروش سکه در ایران باید مواردی را در نظر داشته باشید که در این مطلب تحت عنوان عوامل موثر بر قیمت سکه از آن ها یاد می کنیم. عوامل موثر بر قیمت سکه به عوامل گوناگونی گفته می شود که قیمت سکه را در طول زمان دستخوش تغییر می کنند. قیمت دلار، قیمت اونس جهانی طلا و نرخ بهره بانکی، وضعیت بازارهای مالی موازی، اتفاقات سیاسی در سطح ملی و کلان و … همگی جزو عوامل موثر بر قیمت سکه به حساب می آیند که قصد داریم در این مطلب جزئی تر و موشکافانه تر به آن ها و سایر عوامل تاثیر گذار بر قیمت سکه بپردازیم، پس تا انتها همراه ما بمانید.

اگر بخواهیم تمامی عواملی که در قیمت سکه تاثیرگذار هستند را مورد بررسی قرار دهیم، شاید از حوصله این مطلب خارج شود ولی در این مقاله سعی داشتیم تا ۱۰ مورد از مهم ترین عوامل موثر در تغییر قیمت سکه را خدمت شما عزیزان به ترتیب اهمیت و تاثیرگذاری معرفی کنیم و در خصوص هر یک توضیحی بدهیم که چرا و چگونه در این لیست ۱۰ عامل تاثیرگذار بر قیمت سکه سایت کد بورسی قرار گرفته اند تا ادعای خود را اثبات کنیم.

حال چنانچه شما سرمایه گذاری در بازارهای مالی را دوست دارید و قصد دارید در بازار طلا و سکه نیز سرمایه گذاری کنید و یا این که در این بازار سرمایه گذاری کرده اید و در حال حاضر به دنبال این هستید که یاد بگیرید قیمت سکه به چه عواملی بستگی دارد ، این مطلب برای شما نوشته شده است و قطعا می توانید در انتهای مطالعه این متن، عوامل موثر بر قیمت سکه و طلا را به راحتی شناسایی نمایید و این موضوع در تصمیم گیری های آینده شما در این بازار بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

۱) قیمت طلای جهانی

نمودارها نشان می‌ دهند که قیاس قیمت سکه بهار آزادی با قیمت یک اونس طلای خارجی در یک روال خاص طی شده است. در بیشتر اوقات هم زمان با افزایش قیمت اونس جهانی طلا، قیمت سکه نیز به شدت افزایش می یابد که این موضوع بدون شک نشان دهنده تاثیر مستقیم قیمت طلای جهانی بر بازار سکه است. اگرچه با مقایسه این دو پارامتر می توان این طور نتیجه گیری کرد که در بسیاری از زمان هایی که قیمت طلای جهانی ثابت بوده یا حتی کاهش یافته است، قیمت سکه با چند روز یا چند هفته تغییر واکنش نشان داده است!

قیمت سکه و طلا

بعضی اوقات هم شاهد تغییرات به صورت عکس بوده ایم که نشان از تاثیر عوامل دیگر بر این قیمت و بازار است. به صورت کلی می توان این طور گفت که قیمت سکه از قیمت طلای جهانی تا حدود زیادی پیروی می کند. محاسبات ثابت کرده است که سکه در ۸۱٫۳ درصد موارد با تغییرات قیمت انس طلای جهانی هم راستا بوده است. چنانچه دوست دارید بدانید اونس جهانی طلا چیست و همه چیز را مفصل تر در مورد آن مطالعه کنید، از طریق این لینک می توانید به این مطلب آموزشی و رایگان دسترسی داشته باشید.

صفر تا صد ثبت نام بیمه زنان خانه‌ دار و دختران

۲) نوسانات نرخ ارز

همانطور که احتمالا می دانید نرخ ارز یکی از عوامل خارجی موثر بر روی قیمت طلا به حساب می آید. طلا یکی از حائز اهمیت ترین دارایی‌ هایی محسوب می شود که قیمت آن مطابق با متغیرهای جهانی مشخص می گردد. هرچند نوسانات داخلی نیز بر قیمت طلا در ایران موثر هستند، ولی تاثیر متغیرهای خارجی به مراتب بالاتر است. به منظور تبدیل قیمت‌ های جهانی می بایست ابتدا آن‌ ها را به ریال تبدیل کنیم و برای این کار می توان از ارز استفاده نمود. بنابراین ارز یکی از حائز اهمیت ترین عوامل موثر بر قیمت طلا در ایران به شمار می رود که نمی توان اثرات آن را بر بازار طلا و سکه در نظر نگرفت.

قاس قیمت سکه با قیمت دلار در بازار آزاد ایران همواره ثابت کرده است که قیمت سکه تحت تاثیر نرخ دلار است و تاثیر گذاری آن بسیار بالاست و می توان این طور گفت که نوسانات نرخ دلار به صورت مستقیم در روند قیمتی سکه و طلا تاثیر می گذارد. جالب است بدانید که قیمت سکه بهار آزادی ۹۵٫۴ درصد با قیمت دلار همبستگی دارد و این همبستگی تاثیر گذاری بالای دلار بر قیمت سکه بهار آزادی را به بهترین شکل اثبات می کند.

۳) نرخ تورم

تورم نیز یکی دیگر از موارد حائز اهمیت و تاثیر گذار بر قیمت بازار سکه ایران به حساب می آید. نرخ تورم برای فعالان اقتصادی و سیاست گذاران امری حائز اهمیت است و به صورت کلی تورم موجب کاهش ارزش پول خواهد شد که این اصلا مناسب نیست. بنابراین هر چقدر تورم افزایش پیدا کند، مردم به نگهداری از دارایی‌ های کالایی بیشتر علاقه نشان خواهند داد.

طلا نیز یکی از دارایی‌ های کالایی به حساب می آید که ارزش آن در برابر تورم تغییر زیادی ندارد. حال چیزی که می توان به صورت قطعی گفت این است که با افزایش تورم، درخواست برای خرید طلا و سکه افزایش پیدا می کند، لذا قیمت آن هم به مراتب افزایش خواهد یافت که بسیار منطقی نیز خواهد بود.

۴) بی‌ ثباتی اقتصادی

قیمت طلا با افزایش عدم قطعیت سیاسی و بی‌ ثباتی اقتصادی رابطه مستقیم دارد و با افزایش تنش های داخلی و حتی بین الملل، می توان انتظار افزایش قیمت طلا را به صورت کلی داشت. البته می توان این طور گفت که این عامل کاملا روانشناختی است و به رفتار سرمایه‌ گذاران بستگی دارد و می تواند از یک عامل زئوپلیتیک به عاملی دیگر تغییر کند.

قیمت سکه و طلا

از جمله این عوامل ژئوپولتیک در سال های اخیر می‌ توان به شکست مذاکرات آمریکا و کره شمالی، مناقشات هند و پاکستان، نزدیک شدن برگزیت به خط پایان و مذاکرات تجاری آمریکا و چین اشاره داشت. همه این موارد معمولا موجب گران شدن قیمت اونس جهانی و در نهایت قیمت طلا و سکه در ایران می شوند.

۵) نظام عرضه و تقاضا

مثل هر کالایی نظام عرضه و تقاضا بر قیمت طلا و سکه هم اثرات مستقیمی دارد؛ بدین شکل که چنانچه تقاضا برای خرید طلا و سکه در ایران افزایش یابد، قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد و هنگامی که عرضه طلا افزایش یابد، از قیمت آن کاسته می شود. البته که این قانون ساده ولی تاثیرگذاری برای خرید و فروش هر نوع کالایی به حساب می آید ولی نباید گول ظاهر ساده آن را بخورید، چرا که این موضوع در عین سادگی می تواند بسیار فریبنده و در عین حال کاربردی باشد.

۶) سیاست‌ های پولی اتخاذی توسط فدرال رزرو

سیاست‌ های پولی که از طرف فدرال رزرو دنبال می شود را می‌ توان یکی دیگر از عامل های مهم و تاثیرگذار در قیمت جهانی طلا و به دنبال آن قیمت طلا و سکه در ایران دانست. گزارش‌ های فدرال رزرو هم این توانایی را دارد که بر بازار طلا و سکه اثرات مستقیمی را بگذارد. جالب است بدانید که جلسات کمیته فدرال هر ۶ هفته یکبار اجرایی می شود که طی آن سیاست‌ های پولی آتی و وضعیت اقتصادی آمریکا به صورت کامل مورد ارزیابی قرار می گیرد. چنانچه در این کمیته تصمیمی مبنی بر این که نرخ بهره افزایش یابد گرفته شود، بازار طلا نیز به این اتفاق واکنش نشان خواهد داد و قیمت اونس جهانی کاهش خواهد یافت.

از طرف دیگر چنانچه تصمیم کمیته بر این باشد که نرخ بهره ثبات داشته باشد، این خبر موجب خواهد شد تا قیمت طلا تمایل به حرکت صعودی داشته باشد که علت این واکنش‌ ها نیز این است که هنگامی که نرخ بهره کم باشد، سودی که اوراق قرضه دولتی یا سپرده‌ های بانکی می‌ دهند نیز کم تر از نرخ تورم است و از تورم عقب می‌ ماند که در نتیجه موجب ضرر و زیان سرمایه‌ گذاران خواهد شد. در همچین شرایطی افراد ترجیح می‌ دهند پول خود را در یک بازار امن مثل طلا و سکه سرمایه گذاری نمایند.

قیمت سکه و طلا

۷) صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری طلا

صندوق سرمایه گذاری طلا در حقیقت نوعی سرمایه گذاری غیر مستقیم در طلا و همچنین در بورس به حساب می آید. تاثیر صندوق‌ ها بر قیمت طلا کم است اما نمی توان گفت که بی تاثیر است. لذا هر چقدر تقاضا برای خرید واحد این نوع صندوق‌ ها افزایش یابد، موجب افزایش قیمت طلا خواهد شد و برعکس این موضوع نیز صدق می کند. اگر دوست دارید در مورد این که صندوق سرمایه گذاری چیست و انواع مختلف آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مقاله را مطالعه فرمایید.

۸) اطلاعات و داده‌ های اقتصادی

شاید کمی عجیب به نظر آید ولی داده‌ های اقتصادی مثل نرخ بیکاری، دستمزد، نرخ تولید، داده‌ ها رشد ناخالص داخلی بر تصمیمات و سیاست‌ ها فدرال رزرو موثر هستند و در نهایت بر قیمت اونس جهانی طلا و به دنبال آن قیمت سکه در ایران تاثیر می گذارد. برای مثال کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید و رشد تولید ناخالص کاهش قیمت طلا را به دنبال دارد و برعکس این موضوع نیز صادق است. افزایش نرخ بیکاری، کاهش تولید و رشد تولید ناخالص سرمایه‌ گذاران را به خرید طلا جذب خواهد کرد و قیمت طلا نیز به همین دلیل افزایش پیدا خواهد کرد.

۹) بدهی دولت ­ها

افزایش بدهی یک کشور نیز می تواند دلیل خوبی برای افزایش تورم و در نتیجه کاهش نرخ ارز آن کشور و افزایش دلار آمریکا در آن کشور باشد. این عوامل افزایش قیمت سکه و طلا در آن کشور را به همراه دارد و به عنوان نهمین مورد می توانید آن را در گوشه ذهن خود داشته باشید ولی نیازی نیست که خیلی روی آن تمرکز کنید.

۱۰) رکود اقتصادی

رکود اقتصادی به معنی کاهش حجم تولید و تجارت است؛ از دوره رکود اقتصادی به‌ عنوان دوره بحران نیز یاد می شود. در واقع زمانی که در کشوری رکود دیده می شود، نرخ بهره بانکی کم خواهد شد و به دنبال آن ارزش ارز کشور کاهش پیدا خواهد کرد که این موضوع اگر در ایران رخ دهد که رخ داده است، می تواند بر قیمت سکه و طلا نیز اثرات کاهشی بگذارد.

ولی باید در نظر داشت که وضعیت کشور ما با توجه به انتظار تورمی که افراد، گروه ها، شرکت ها و … از هر رویدادی دارند، با سایر کشورها متفاوت است و همان طور که همه دیده ایم، رکود اقتصادی که باید موجبات کاهش نرخ ارز را فراهم می کرد، باعث کمیاب شدن ارز و افزایش قیمت آن شد و بازار سکه و طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد!

حباب سکه چیست؟

خرید سکه طلا یکی از راه‌های پرطرفدار سرمایه‌گذاری است، و از عواملی که در زمان خرید سکه طلا باید به آن توجه کنید بررسی حباب سکه است.
به تفاوت قیمتی که سکه در بازار عرضه می‌شود با ارزش واقعی سکه حباب سکه می‌گویند. حباب طلا به دو حالت حباب مثبت و حباب منفی تقسیم می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

حباب مثبت سکه با حباب منفی چه تفاوتی دارد؟

اندازه حباب سکه به سه عامل قیمت عرضه، قیمت تقاضا و نقطه تعادل بستگی دارد.

قیمت سکه و طلا
هنگامی که قیمت عرضه یک کالا از قیمت تقاضای آن بیشتر باشد، حباب قیمتی مثبت است و بالعکس هنگامی که قیمت عرضه کمتر از قیمت تقاضا باشد حباب قیمتی منفی داریم، که بسیار کمتر از حباب مثبت اتفاق می‌افتد.
برای مثال فرض کنید می‌خواهید یک ماده غذایی به قیمت ۳۰۰۰۰ تومان بخرید اما ارزش واقعی آن ۲۰۰۰۰ تومان است در اینجا مبلغ ۱۰۰۰۰ تومان حباب مثبت دارید.

حباب سکه چگونه به وجود می‌آید؟

میزان تمایل خرید مردم به یک نوع سکه مانند تقاضای زیاد سکه طرح جدید نسبت به سکه قدیمی و یا تقاضای بیشتر مردم نسبت به خرید ربع سکه و نیم سکه جهت استفاده در مراسمات باعث به وجود آمدن حباب سکه می‌شود.
وزن نیم سکه دقیقا برابر نصف تمام سکه و وزن ربع سکه دقیقا یک چهارم تمام سکه است، با این وجود قیمت نیم سکه و ربع سکه در بازار بیشتر از نصف و ربع قیمت یک سکه تمام بهار آزادی می‌باشد و حباب سکه باعث به وجودآمدن این مسئله شده است.

عیار سکه چیست؟

عیار سکه طلا ۲۲ است. البته عیار میزان یا واحدی برای تعیین خلوص طلاست. در واقع به نسبت طلای استفاده شده در هر سکه طلا به وزن کل آن قطعه عیار گفته می‌شود. عیار طلای خالص برابر با ۱۰۰۰ در نظر گرفته می‌شود، یعنی در یک کیلوگرم طلا ۱۰۰۰ گرم طلای خالص وجود دارد. طلای ۲۴ عیار یعنی طلایی که کاملا خالص است، با این وجود چون هیچگاه طلایی با این عیار وجود ندارد شمش‌ها با عیار ۹۹۹.۹ معامله می‌شوند و زمانی که می‌گوییم عیار سکه طلا ۲۲ است یعنی در هر یک کیلوگرم آلیاژ استفاده شده برای سکه ۹۰۰ گرم آن طلای خالص است و ۱۰۰ گرم باقیمانده آن آلیاژهای دیگر.
همچنین عیار سکه پارسیان ۱۸ یا ۷۵۰ است یعنی در هر کیلوگرم طلا ۷۵۰ گرم آن طلای خالص می‌باشد.

سکه بهار آزادی چه تفاوتی با سکه قدیمی دارد؟

به تمامی سکه‌هایی که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند، سکه بهار آزادی یا سکه‌ی طرح قدیم می‌گویند.
به سکه‌هایی که بعد از سال ۱۳۷۰ تاکنون ضرب شده‌اند، سکه‌ی طرح جدید یا سکه‌ی امامی می‌گویند.
این دو سکه از نظر وزن و عیار طلا هیچ فرقی با هم ندارند. فقط سال ضرب آنها متفاوت است. هر دو سکه‌ی امامی و بهار آزادی عیار ۹۰۰ و وزن ۸.۱۳ گرمی دارند.
در اوایل دهه ۹۰ قیمت سکه طرح قدیم بیشتر بود و فروشنده‌ها می‌گفتند سکه‌های طرح قدیم جنبه کلکسیونی و تاریخی دارند و برای همین گران‌تر هستند. در حالی که چند سالی است ورق برگشته و سکه طرح جدید گران‌تر معامله می‌شود. هر دو سکه عنوان بهار آزادی رویشان نقش بسته، اما در بازار وقتی از سکه بهار آزادی صحبت می‌کنند منظورشان سکه طرح قدیم و وقتی از سکه امامی صحبت می‌کنند، منظورشان طرح جدید است. این روز‌ها سکه امامی تقریبا ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر از سکه بهار قیمت‌گذاری می‌شود.

انواع سکه طلا در بازار ایران

از سال ۱۳۵۸ به بعد سکه بهار آزادی جایگزین سکه‌های قدیمی گردید. البته وزن و اندازه و عیار این سکه دقیقا مانند سکه‌های قدیمی است. سکه بهار آزادی به دو دسته می‌توان تقسیم کرد، از نظر طراحی و از نظر وزن.

قیمت سکه و طلا

وزن یک سکه بهار آزادی: یک سکه امامی طرح جدید = ۸ گرم و ۱۳۳ سوت = ۸.۱۳۳ گرم

نیم سکه بهار آزادی:۴گرم و ۰.۰۶۶ سوت = ۴.۰۶۶ گرم

ربع سکه بهار آزادی :2 گرم و ۰.۰۳۳ سوت = ۲.۰۳۳ گرم

سکه یک گرمی: که وزن مشخصی دارد: ۱.۰۱ گرم

پارسیان : انواع مشخصی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

سکه پارسیان برخلاف سکه تمام، نیم و ربع وزن ثابتی ندارد و هرکدام دارای وزن متفاوتی هستند که در صورت پرسی بودن در توضیحات آن وزن درج گردیده.

خرید سکه طلا برای سرمایه گذاری مقرون به صرفه است؟

خرید سکه نسبت به خرید طلا ریسک کمتری داشته و بازدهی بیشتری دارد. اگر قصد خرید سکه دارید ابتدا باید نکات مهم در هنگام خرید سکه را بررسی کنید تا بدانید با خرید چه نوع سکه‌ای سود بیشتری نصیبتان می‌شود.

آیا سکه برای سرمایه گذاری مناسب است؟

فعالیت و سرمایه گذاری در بازارهای مالی اقدامی بسیار تخصصی و با درجه ریسک بسیار بالا می باشد علاوه بر این، فعالیت در چنین بازارهایی نیازمند تحصیلات آکادمیک و تخصصی گسترده و همچنین تجربه فراوان است لذا موکدا اعلام می شود که برای فعالیت در این بازارها باید ابتدا تخصص و تجربه لازم را در این زمینه کسب کنید و بعد برای دوره ای 3 لغایت 6 ماهه، در مدل دمو یا صوری این بازارها فعالیت کرده و توانایی های خود را بسنجید و اگر همه این مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشتید بصورت پلکانی و با مقادیر جزیی شروع به سرمایه گذاری یا معامله نمایید تا به تدریج به یک سرمایه گذار یا معامله گر موفق بدل شوید.

چگونه سکه طلا بخریم؟

خرید سکه طلا به سه روش امکان‌پذیر است:

شما ‌می‌توانید از بازار سکه تهران، سکه را بصورت عمده در بسته‌های ۱۰۰ عددی خریداری کنید در این صورت اجرت و سود به آن تعلق نمی‌گیرد. توجه کنید در خرید سکه بصورت خرده فقط به فروشگاه‌های مجاز خرید و فروش سکه مراجعه کنید.

قیمت سکه و طلا

بانک مرکزی قبل از اینکه سکه‌ها را ضرب کند آن‌ها را پیش‌فروش می‌کند و هزینه آن را قبل از تاریخ تحویل از مردم می‌گیرد. این روش به دلیل پایین بوده قیمت سکه نسبت به بازار طرفداران زیادی دارد.

گواهی سپرده سکه‌  طلا، ورقه‌ای بهادار است که نشان می‌دهد دارنده‌ی آن، مقدار معینی سکه طلا در انبار بورس کالای ایران ( خزانه‌داری پردیس بانک رفاه ) دارد؛ با استفاده از این گواهی سپرده فقط می‌توانید سکه‌های مورد تایید انبار را خرید و فروش کنید که تنها سکه‌ی مورد تایید انبار سکه تمام بهار آزادی با عیار ۹۰۰ و به وزن ۸.۱۳۳ گرم است که باید سال ضرب سکه نیز از سال ۱۳۸۶ به بعد باشد. نکته‌ی حائز اهمیت در این مدل خرید و فروش سکه این است که هر زمان که بخواهید می‌توانید به خزانه‌داری رفته و سکه‌های فیزیکی خود را تحویل بگیرید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

10 مهر 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *