از بین بردن چرک مردگی لباس

از بین بردن چرک مردگی لباس  شاید غیر ممکن به نظر برسد اما نگران نباشید این کار با برخی روش های جادویی که در این مطلب از گروه سبک زندگی شادمگ آمده محال نیست.

چرک مردگی لباس

به طور کلی، تمیز کردن لکه تازه همیشه آسان تر از لکه های قدیمی است، بنابراین بهتر است در اسرع وقت لکه ها را برطرف کنید. اما گاهی اوقات ممکن است پس از شستشو لباس در ماشین لباسشویی شاهد لکه هایی روی لباس شوید. بدتر از آن اینکه ممکن است پس از هربار شستشو، لکه های قدیمی پر رنگ تر از همیشه به نظر برسند که در اصطلاح گفته می شود لباس چرک مرده شده است. در این مطلب راه های از بین بردن زردی لباس سفید و چرک مردگی را به شما می گوییم.

از بین بردن چرک مردگی لباس

راهکارهایی برای از بین بردن چرک مردگی لباس

خوشبختانه راهکارهای متفاوتی برای رفع چرک مردگی لباس سفید و لباس های رنگی وجود دارد که بتوانید به راحتی از این لکه های روی لباس راحت شوید.

از بین بردن چرک مردگی لباس با استفاده از قرص آسپرین

یکی از روش های از بین بردن چرک یقه لباس استفاده از قرص آسپرین 325 میلی گرم است. برای اینکار 5 عدد قرص را در دو سطل آب ریخته و حل کنید. برای حل شدن بهتر قرص ها آن ها شکسته داخل سطل بیاندازید. لباسی که چرک مرده شده است را درون محلول قرار داده و به مدت هشت ساعت یا یک شبانه روز در محلول خیس کنید.

آب باید کاملا روی سطح لباس را بپوشاند. می توان قرص ها درون لباسشویی انداخت و لباس ها را شست اما بهتر است از قبل لباس ها را درون محلول خیس کنید، سپس در ماشین لباسشویی بشویید. قرص آسپرین به دلیل داشتن اسید ضعیف باعث می شود اثر و عملکرد عالی روی لباس داشته باشد.

از بین بردن چرک مردگی لباس

پاک کردن لکه خون از روی لباس با آسپرین

برای پاک کردن لکه خون از روی لباس، ابتدا قرص آسپرین را درون آب سرد بریزید و لباس لک شده را دو ساعت در آن خیس کنید، توجه به این نکته که لکه خون را باید آب سرد بشویید نه با آب گرم ضروری است، به دلیل اینکه خون حاوی پروتئین هایی است که تحت تاثیر آب گرم ثبات می شوند و پاک کردنشان سخت است.

چرک مردگی لباس های رنگی و سفید

برای حفظ رنگ لباس‌ های نو می‌ توانید آن ها را داخل محلول سرکه و اب قرار دهید تا از رنگ و رو رفتگی لباس جلوگیری کنید.

از بین بردن چرک مردگی لباس
همچنین می‌ توانید لباس های نو را در محلول آب نمک رقیق خیس کنید. برای اینکار یک قاشق چایخوری نمک را با ۴ لیتر آب حل کرده و لباس را در آن خیس کنید. با اینکار از، از بین رفتن رنگ‌ دانه‌ های لباس جلوگیری می‌ کنید.
می توانید با اضافه کردن نصف فنجان آمونیاک به آب، لباس‌ هایتان را براق‌ کنید. توجه داشته باشید، نباید همزمان از مایع سفید‌ کننده استفاده کنید.
حتما قبل از شستشو، لباس‌ ها را پشت و‌‌‌‌ رو کنید تا لباس‌ هایتان کدر نشود.
برای خشک کردن لباس‌ های رنگی در محیط باز باید آن‌ ها را در سایه قرار دهید تا کدر نشوند.

همه لباس‌ها را با هم نشویید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های ما این است که همه لباس‌های رنگی را با یکدیگر می‌شوییم. در گذشته با توجه به اینکه شست‌وشوی لباس‌ها با دست انجام می‌شد و از شستن لباس‌ها با یکدیگر خودداری می‌کردند. اما این روزها با وجود ماشین‌های لباسشویی بیشتر لباس‌ها با هر رنگی که هستند را با هم می‌شویند.

شستن مرغ خام کشتنده است ! این باکتری خطرناک رو جدی بگیر

بهتر است لباس‌های رنگ روشن با لباس‌های تیره شسته نشوند. همچنین یکی دیگر از راه‌های از بین بردن چرک مردگی لباس رنگی این است که لباس‌هایی را که لک شده‌اند را اول لک زدایی کنید و سپس بشویید. لباس‌هایی را هم که لک شده‌اند را به هیچ‌عنوان با لباس‌های دیگر نشویید چون باعث می‌شوند که آن‌ها نیز تیره و کدر شوند.

از بین بردن چرک مردگی لباس

روش شستن لباس‌های رنگی به‌صورت جداگانه برای شستن رختخواب و کالای خواب نیز مناسب است. اگر به پارچه‌ها روی بالش، لحاف،‌ روتختی و رویه تشک دقت کنید بعد از مدتی کدر و چرک مرد می‌شوند. این کالاها را نیز می‌توانید براساس نوع یا لکه‌ای که دارند شست‌وشو دهید.

بهتر است از شستن کالای خواب نو مانند لحاف و تشک عروس با پارچه‌ها و رختخواب‌های قدیمی خودداری کنید. چون به سرعت تیره و لک دار می‌شوند.

لکه‌های لباس‌ها را به سرعت پاک کنید

یکی از بدترین ویژگی‌های پارچه خاصیت لک‌پذیری آن‌هاست. پوشاک به سرعت لک چربی، جوهر، میوه، خون، عطر، لاک، رنگ، خوراکی‌هایی مانند بستنی و شکلات، لوازم آرایشی و تعریق را خود می‌گیرند. امکان استفاده از پارچه‌های ضد لک هم برای همه لباس‌ها مقدور نیست. لک روی لباس‌ها باعث می‌شود که رنگ لباس تیره و کدر شود. در چنین شرایطی بهتر است لک لباس‌ها به سرعت پاک شوند چون لک‌های باقیمانده به ندرت از بین می‌روند به بافت‌های لباس آسیب می‌زنند.

حوله‌ها هم مانند لباس‌ها در معرض انواع لک‌ها هستند. برای مثال حوله آشپزخانه از جمله منسوجاتی است که سریع‌تر از هر وسیله دیگری به لک روغن و چربی یا رنگ‌های روی دست آغشته می‌شود. به همین دلیل باید مرتب و به‌طور هفته‌ای دو بار حوله‌های آشپزخانه را شست‌وشو داد.

از بین بردن چرک مردگی لباس

فراموش نکنید با اینکه حوله‌ها از وسایل بهداشتی هستند اما یکی از بهترین الیاف برای پرورش و رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها به شمار می‌روند. به همین خاطر بهتر است در صورت لک شدن، بدون فوت وقت شسته و خشک شوند.

لباس‌ها را از موادی که رنگ آن‌ها زرد و کدر می‌کند دور کنید

در ابتدا باید بدانیم که موادی باعث می‌شوند تا لباس‌ها دچار رنگ زرد و کدر شوند. موادی مانند دود سیگار، تعریق و چربی ناشی از آشپزی به دلیل ترکیبات و ساختاری که دارند به مرور زمان باعث کدر و زرد شدن لباس‌ها می‌شوند.

یکی از راه‌های پیشگیری و از بین بردن چرک مردگی لباس رنگی، دور نگه داشتن لباس‌ها از این مواد است. حتی مام و اسپری نیز باعث زرد شدن قسمت زیر بغل لباس‌های سفید و رنگی می‌شود. در چنین شرایطی شست‌وشوی دقیق و اصولی بهترین راه برای باقی نذاشتن لکه زرد ناشی از مام، اسپری و تعریق به شمار می‌رود.

خوشبختانه شستن البسه رنگی از منسوجاتی مانند روتختی و حوله تن پوش راحت‌تر است. با توجه به وزن سنگین روتختی‌ها و حوله‌ها بهتر است از لک یا کدر شدن آن‌ها جلوگیری شود. استفاده از ملحفه ضد لک یا قابل شستشو برای روتختی‌ها بهترین راه چاره است. همچنین برای اینکه حوله‌های حمام زرد و کدر نشوند باید پس از استحمام به سرعت در هوای آزاد خشک شوند. گاهی اوقات از بین بردن چرک مردگی لباس رنگی،‌ حوله‌ها و رختخواب به مراتب سخت‌تر و غیر ممکن‌تر از یک شست‌وشوی ساده و همیشگی است.

از مواد شوینده نامناسب استفاده نکنید

گاهی اوقات بیشترین اشتباهی که در قبال لباس‌های رنگی انجام می‌دهیم شست‌وشو با مواد شوینده نامناسب یا برنامه‌های مختلف ماشین لباسشویی است. برای هر لباس با توجه به اینکه رنگی یا سفید است باید از مواد شوینده مربوط به خودش استفاده کنید.

تمیز کردن نرده راه پله چوبی و فلزی با ساده ترین روش ؛ باورتون نمی شه که دکور خونه اینطور تغییر کنه

از بین بردن چرک مردگی لباس

برای مثال لباس‌های رنگی را با سفیدکننده نشویید چون باعث از بین رفتن رنگ لباس و تشکیل یک لایه کدر زرد یا سفید روی لباس می‌شود. همین‌طور لباس‌های سفید را هم با سفید‌کننده‌های غلیظ نشویید چون باعث آسیب رساندن به بافت و تار‌وپود لباس می‌شود.

برای شستن منسوجاتی مانند حوله‌‌ها هم بهتر است از مواد شوینده غلیظ و آنزیم‌دار استفاده نشود. خصوصا اگر حوله‌ها دچار پرزدهی شده‌اند. حوله‌هایی مانند حوله دست یا حوله آشپزخانه که در طول روز بارها استفاده می‌شوند مشکل پرزدهی بالایی هم دارند.

در صورت شستن حوله‌هایی که پرز داده‌اند با مواد شوینده غلیظ و آنزیم دار امکان باقی ماندن این مواد میان پرزها وجود دارد. مواد شوینده‌ای که بین پرزها باقی بمانند علاوه‌بر آسیب به رنگ و بافت حوله،‌ باعث بروز انواع بیماری‌های پوستی و حساسیت‌های مختلف می‌شوند.

لباس‌ها را به خشکشویی بسپارید

در برخی از موارد از بین بردن چرک مردگی لباس رنگی یا لکه‌های مختلف تقریبا کار غیر ممکنی با استفاده از روش‌های مختلف است. چون در خانه امکانات و مواد کافی برای از بین بردن تیرگی و کدری رنگ لباس‌ها نداریم و این کار نیاز به انجام روش‌های حرفه‌ای دارد. پس تا دیر نشده لباس‌هایی که لک شده‌اند را به خشکشویی‌ها بسپارید و لباسی شفاف‌تر مانند روزهای اول تحویل بگیرید.

از بین بردن چرک مردگی لباس

کمک گرفتن از خشکشویی‌ها برای تمیز کردن لک و تیرگی رختخواب‌ها نیز یک ترفند عالی است. با توجه به اینکه سایز استاندارد لحاف، پتو و روتختی به‌گونه‌ای است که امکان شستن آن‌ها در ماشین‌های لباسشویی خانگی فراهم نیست؛ خشکشویی‌ها بهترین انتخاب برای تمیز کردن منسوجات خانگی و رختخواب‌ها به شمار می‌روند.

یقه و سردست لباس سفید را چگونه بشوییم ؟

سر دست و یقه پیراهن‌های روشن مردانه، خصوصا سفیدها بیش از هر چیزی مستعد کثیف شدن هستند. کافیست لباس یک روز صبح تا عصر تن آقایان باشد و عصر به یقه آن نگاه کنید. قطعا آثار به جا مانده از عرق و آلودگی را خواهید دید.

برای این که یقه لباس‌ها این آلودگی سیاه رنگ را به خودشان جذب نکند، سعی کنید بعد از هر بار پوشیدن لباس آن را تمیز کنید.

می‌توانید از هر کدام از محلول‌هایی که قبلا گفته شد استفاده کنید. اجازه بدهید محلول مدتی روی قسمت سیاه شده باقی بماند، بعد آن را با آب یا آب اکسیژنه بشویید و با یک یقه و سردست تمیز به استقبال روز بعدی بروید.

راهکار برای رفع چرک مردگی کتونی‌های سفید

اغلب جزئیات مهمی که برای شست و شوی پیراهن، تیشرت و لباس‌های سفید مهم است را با هم مرور کردیم.

از بین بردن چرک مردگی لباس
اما یکی از پوشیدنی‌های سفید رنگ دیگری که به وفور از آن استفاده می‌شود و نیاز به شست و شو دارد، کفش‌های کتونی از جنس‌های مختلف است.
اگر کتونی شما از جنس پارچه سفید رنگ هستند، باید همان روز اول به فکر این باشید که در مقابل چرک مردگی ، ضد ضربه‌اش کنید.

راه حل ضد لک کردن کفش‌های سفید پارچه‌ای استفاده از شمع است.

شمع

یک شمع وارمر را در دست بگیرید و آن را روی کتونی سفیدتان بکشید. موم داخل شمع باعث می‌شود کتونی شما در مقابل باران، برف، آب کثیف خیابان و هر آلودگی دیگر مصون شود.

از بین بردن چرک مردگی لباس

اگر کفش‌تان نو نیست و اثر آلودگی‌ها روی آن باقی مانده، کافیست محلول سرکه و جوش شیرین را در بطری ترکیب و آن را روی سطح کفش اسپری کنید.

بعد از چند دقیقه با یک مسواک تمیز، آلودگی‌ها را پاک کنید و اجازه بدهید کفش‌تان کاملا خشک شود. شستن کفه کفش از آن دست کارهایی است که به تمیزی و نو شدن کفش شما کمک شایانی می‌کند. مقداری خمیر دندان روی مسواک بزنید و آن را دور تا دور ته کفش‌تان بکشید.
سفیدی و تمیزی که از این کار حاصل می‌شود با هیچ چیز دیگری قابل قیاس نیست. قبل از شروع این کار کف کفش‌تان را با دقت با آب بشویید تا خاک و کثیفی اضافه آن پاک شود.

نحوه اعتراض به جریمه رانندگی در سال 1403 و مدارک لازم

کفش غیر پارچه ای

اگر کفش‌تان غیر از پارچه، جنس دیگری دارد، کارتان راحت است. قبل از این که سیاهی و لکه‌ها روی آن ماندگار شوند، آن‌ها را با دستمال مرطوب پاک کنید. اما اگر لکهها سرسخت بودند، باز هم از همان محلول سرکه و جوش شیرین روی کفش اسپری کرده و بعد از چند دقیقه با دستمال آن را پاک کنید.

اگر کفش‌تان غیر از پارچه، جنس دیگری دارد، کارتان راحت است. قبل از این که سیاهی و لکه‌ها روی آن ماندگار شوند، آن‌ها را با دستمال مرطوب پاک کنید. اما اگر لکه‌ها سرسخت بودند، باز هم از همان محلول سرکه و جوش شیرین روی کفش اسپری کرده و بعد از چند دقیقه با دستمال آن را پاک کنید.

فوت‌ و فن‌ هایی برای از بین بردن چرک مردگی لباس

۱.۴ فنجان آب لیمو و ۱.۴ فنجان جوش شیرین را به مایع شوینده خود اضافه کنید و لباسها را بشویید.

از بین بردن چرک مردگی لباس
نصف فنجان سرکه را در مرحله آبکشی به ماشین لباس‌ شویی اضافه کنید.
لباس‌ هایتان را زیر نور خورشید خشک کنید. نور خورشید همانند سفید کننده طبیعی عمل می‌کند و بدون اضافه کردن ماده شیمیایی، لباس‌ هایتان بوی تازگی خواهند گرفت.
برای براق کردن لباس های سفید زرد شده، یک سطل آب را با ۲ قاشق چایخوری کرم تارتار ترکیب کرده، سپس لباس ها را به مدت چند ساعت در محلول خیس کنید. بعد طبق معمول آن‌ ها را بشویید.
از بین بردن چرک مردگی لباس سفید، لباس‌ ها را در محلول آب گرم و نصف فنجان آب لیمو خیس کنید. با این روش لباس ها دوباره مثل روز اول سفید کنید.

نکته

به ازای هر لیتر آب، نصف فنجان هیدروژن پر اکسید ۳ درصد را با آب سرد مخلوط کنید، لباس‌ های سفیدتان را در آن خیس کنید و بشویید.
نصف فنجان بوراکس را به همراه پودر شوینده به ماشین لباسشویی اضافه کنید. سپس ۱.۴ فنجان هیدروژن پر اکسید، در مرحله آبکشی به ماشین اضافه کنید.

برای جلوگیری از زرد شدن لباس‌ها در کمد می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید

1. قرار دادن یک عدد نافذ در کمد: این روش می‌تواند به جلوگیری از رطوبت در کمد کمک کند که یکی از عوامل زرد شدن لباس‌هاست.
2. استفاده از پوشش پلاستیکی: می‌توانید لباس‌های خود را در پوشش پلاستیکی بگذارید تا از تماس با هوا و گرد و غبار جلوگیری کنید.
3. استفاده از آب‌نما: قرار دادن یک آب‌نما در کمد می‌تواند به ترطیب هوا و جلوگیری از خشک شدن لباس‌ها کمک کند.
4. شستشوی دوره‌ای لباس‌ها: برای جلوگیری از زرد شدن لباس‌ها، بهتر است آنها را به طور دوره‌ای شستشو داده و از استفاده از مواد شوینده قوی خودداری کنید.
5. قرار دادن لباس‌ها به صورت عمودی: در صورت قرار دادن لباس‌ها به صورت عمودی در کمد، می‌توانید از جا گیری کمتر و جلوگیری از چین و خشک شدن لباس‌ها استفاده کنید.
استفاده از این روش‌ها می‌تواند به جلوگیری از زرد شدن لباس‌ها کمک کند و مانع از خرابی و زودتر خراب شدن آنها شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

3 تیر 1402

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *