افتتاح حساب ترکیه
استفاده از گوشی در هواپیما

استفاده از گوشی در هواپیما عمل ممنوعی است و تا حدودی کسی امکان استفاده از گوشی هوشمند خود را هنگام پرواز ندارد. اما حالا با ترفندهایی میتوانید در برخی پرواز ها از اینترنت و گوشی خود استفاده کنید. این مطلب از گروه تکنولوژی شادمگ را از دست ندهید.

خاموش کردن موبایل در هواپیما

خاموش کردن موبایل در هواپیما یکی از موضوعاتی است که حواشی و داستان‌های فراوانی پیرامون آن وجود دارد. حتماً شما هم در این مورد مطالبی شنیده یا مطالعه کرده‌اید. داستان‌هایی که همگی رنگ و بوی هراس و هشدار دارند. شایعات و پیش‌بینی‌های فراوان که بعضاً از مرز تخیلات و افسانه‌ها هم فراتر می‌روند. همه‌ی این مطالب از موضوع روشن بودن گوشی های همراه در هواپیما ساخته می‌شوند.استفاده از گوشی در هواپیما

موضوعی که با پیشرفت تکنولوژی و ساخت گوشی‌های هوشمند و اینترنت پرسرعت همراه؛ حال و هوای تازه‌ای به خود گرفته است. در دنیای مدرن ما که هاله‌ای نامریی از امواج رادیویی و مخابراتی آن را در بر گرفته است، سفرهای هوایی به کمک این امواج آسان‌تر و مطمئن‌تر شده‌اند. اما در مورد تداخل امواج و اختلال در سیگنال‌های ارسالی و دریافتی، همیشه ترسی ناخودآگاه و پنهان وجود دارد. این ترس ناخودآگاه در سفر با هواپیما، خود را نمایان می‌سازد و داستان‌های تلفن همراه در هواپیما را تازه می‌کند!

چرا باید در هواپیما گوشی موبایل خاموش شود؟

این سئوال از سوی بسیاری از مسافران سفرهای هوایی مطرح می‌شود. دلیل اینکه کادر پرواز از مسافران می‌خواهند تا تلفن همراه خود را خاموش کرده و یا در حالت پرواز قرار دهند؛ چیست؟ آیا خاموش کردن موبایل در هواپیما برای جلوگیری از خطراتی مانند خارج شدن از سیستم رادار و سقوط است؟ دلایل بسیار خوبی برای خاموش کردن تلفن همراه در هواپیما یا قرار دادن آن در حالت پرواز وجود دارد. اما قطعاً این دلایل، با آنچه شما و اغلب مسافران تصور می‌کنید؛ تفاوت دارد. برای اینکه یک‌بار برای همیشه پاسخ این سئوالات را دریافت نمایید؛ تا پایان این مقاله با الی گشت همراه باشید.

استفاده از گوشی در هواپیما

آیا امواج تلفن همراه در سیستم مسیریابی هواپیما اختلال ایجاد می کند؟

برخی از مسافران بر این عقیده هستند که درخواست خاموش کردن موبایل در هواپیما، به منظور جلوگیری از تداخل امواج آن‌ها با تجهیزات و سیستم‌های مخصوص مسیریابی در هواپیما است. اما طی چندین دهه‌ی گذشته؛ اثبات و دلیل مستندی برای این موضوع وجود ندارد. در واقع، سیستم مسیریابی هواپیماها مجهز به پیشرفته‌ترین ‌و بروزترین تکنولوژی‌ها در ایزوله کردن و مقاوم‌سازی آن‌ها در برابر تأثیر و مزاحمت امواج خارجی است.

آشنایی جامع با سامسونگ کیدز و مزایای این برنامه پرطرفدار + آموزش استفاده از سامسونگ کیدز

استفاده از گوشی در هواپیما

با این حال، اگرچه تا بحال گزارشی مبنی بر اختلال در سیستم مسیریابی هواپیما ها بدلیل امواج تلفن همراه وجود ندارد؛ به این معنی نیست که امکان چنین اتفاقی وجود ندارد!

سازمان ملی امنیت حمل و نقل ایالات متحده آمریکا تا کنون آیین‌نامه‌ و دستوری در ارتباط با محدودیت همراه داشتن وسایل الکترونیکی شخصی در هواپیما صادر نکرده است. در واقع تاکنون هیچ مورد مستندی مبنی بر اینکه تداخل امواج الکترومغناطیسی وسایل دیجیتال قابل حمل مسافران، منجر به سقوط یا حادثه‌ی هوایی شده باشد؛ وجود ندارد. خطر تداخل امواج الکترومغناطیسی وسایل دیجیتال مسافران پرواز بسیار کم است، اما عواقب استفاده از این وسایل بسیار زیاد است!

روشن بودن تلفن همراه در هواپیما موجب سقوط خواهد شد ؟

روشن بودن تلفن همراه شما، لزوماً منجر به سقوط هواپیما نخواهد شد. اما دلیل درخواست برای خاموش کردن موبایل در هواپیما و عدم استفاده از تجهیزات الکترونیکی متصل به اینترنت، ایجاد مزاحمت و اختلال احتمالی در کار خلبانان و مسئولان کنترل ترافیک هوایی است. این اختلال و مزاحمت بحدی است که باعث پرت شدن حواس و از دست دادن تمرکز و دقت آنان شود.

استفاده از گوشی در هواپیما

بر روی زمین سیستم آنتن‌دهی شبکه‌های تلفن همراه، از طریق امواجی است که قدرت کنترل‌شده و محدودی دارند. هر اندازه که دستگاه تلفن از برج‌ها و دکل‌های مخابراتی دور شود؛ به منظور تقویت و حفظ کیفیت سیستم آنتن دهی این امواج نیز تقویت شده و قدرت آن‌ها افزایش می‌یابد. قدرت این امواج به مراتب بیشتر از شدت میدان بلوتوث یا وای‌فای خواهد بود؛ میدانی با نیروی بسیار عظیم! هنگامی که در هواپیما هستید و در ارتفاع بالایی از سطح زمین قرار دارید؛ با افزایش ارتفاع، فاصله‌ی شما هم از برج‌های مخابراتی افزایش می‌یابد. به همین میزان، تلفن و دستگاه‌های دیجیتال همراه، شدت میدان بیشتری برای دریافت سیگنال اِعمال خواهند کرد.

پارازیت ها و آلودگی صوتی آزار دهنده برای خلبان

افزایش شدت میدان الکترومغناطیسی، باعث ایجاد آلودگی و اختلالات رادیویی خواهد شد. این مسئله، پارازیت و سر و صدای بسیار ناخوشایندی در سیستم صوتی ایجاد می‌کند که تحمل آن برای خلبانان و مسئولین کنترل ترافیک هوایی که در حال استفاده از دستگاه شنود هستند؛ تقریباً غیر ممکن استاستفاده از گوشی در هواپیما

معرفی جدیدترین و بهترین گوشی های تاشو 2023 ؛ جذاب ترین و هیجان انگیزترین نسل گوشی

اگر احیاناً یک نفر از مسافران بی‌ملاحظگی کرده و تلفن همراه خود را روشن بگذارد؛ قطعاً مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد. اما هر اندازه که تعداد مسافرانی که خاموش کردن موبایل در هواپیما را جدی نگرفته‌اند بیشتر باشد؛ این میدان قوی‌تر شده و مزاحمت بیشتری برای خلبانان و مسئولان برج‌های مراقبت ایجاد خواهد کرد.

آلودگی صوتی ناشی از این امواج بحدی ناراحت کننده است که باعث قطع شدن ارتباط بین خلبان و مسئول کنترل ترافیک بدلیل اختلال در شنوایی و عدم تمرکز آن‌ها شود. حالا پاسخ دادن به این سئوال دشوار نخواهد بود: در ارتفاع چند هزار پایی، مسافری پیدا می‌شود که خواهان حواس‌پرتی خلبان و اختلال در ارتباط او با واحد کنترل باشد؟

تلفن های داخل هواپیما و تماس تلفنی با آن ها در حین پرواز

تلفن‌های داخل هواپیما، از طریق ایستگاه مخابراتی کوچک درون هواپیما قابلیت تماس با زمین در زمان پرواز را دارند. امواج رادیویی این مرکز مخابراتی بسیار محدود و ضعیف است و شدت آن در حدی نیست که باعث ایجاد پارازیت و آلودگی رادیویی شود. این تلفن‌ها ویژه‌ی مواقع اضطراری هستند. تماس با سطوح عالی مدیریتی و امنیتی و یا ارسال پیام‌های بسیار مهم توسط شخصیت‌های مهم، تنها حالت مجاز برای استفاده از این تلفن‌ها در هنگام پرواز است.

آیا گوشی در هواپیما آنتن دارد؟

در ابتدا باید این سوال را پاسخ گوییم که آیا گوشی در هواپیما توانایی اتصال به اینترنت را دارد یا خیر؟

استفاده از گوشی در هواپیما

زمانی که تماسی با شما برقرار می‌شود، تلفن هوشمندتان به دنبال نزدیک‌ترین برج اینترنتی می‌گردد تا از آن سرویس بگیرد. هر کدام از این برج‌ها قادرند که محدوده‌ی ۸۰ کیلومتری پیرامونشان را پوشش دهند.

به همین دلیل زمانی که شما از محدوده‌ی برجی به ناحیه تحت پوشش برج دیگر منتقل می‌شوید، سیستم کلی موبایل مجبور است عملیات محاسباتی زیادی انجام دهد تا دسترسی شما به اینترنت حفظ شود.

این عملیات در هواپیما به علت ارتفاع و سرعت بالای این وسیله نقلیه بارها رخ می‌دهد و استفاده از یک برج شبکه موبایلی موجب می‌شود که مشکلات زیادی در کارکرد عملیات پیچیده سیستم اتصال به شبکه‌های موبایلی ایجاد شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود گوشی در هواپیما روی حالت پرواز قرار گیرد.

آیا امکان استفاده از اینترنت در هواپیما وجود دارد؟

با توجه به الزامی بودن خاموش کردن موبایل در هواپیما ، سئوالات و چالش‌هایی برای مسافران سفرهای هوایی ایجاد می‌شود. بویژه در پروازهای طولانی، عدم دسترسی به ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی ممکن است برای سرنشینان هواپیما، ناراحت کننده باشد. با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد ایستگاه مخابراتی در هواپیما، امکان استفاده از گوشی در هواپیما برای مسافران مقدور است. هزینه‌های استفاده از اینترنت در هواپیما، بر اساس نوع بلیط و کلاس پروازی محاسبه خواهد شد.

آشنایی کامل با کاربرد قلم نوری + مزایای و معایب و معرفی مدل های معروف

استفاده از گوشی در هواپیما

برای استفاده از اینترنت پرسرعت در هنگام پرواز، کافی است تلفن همراه را در حالت پرواز قرار داده و به وای‌فای هواپیما متصل شد. بدون نیاز به روشن کردن گوشی همراه می‌توان از اینترنت داخل کابین استفاده کرد.

نحوه استفاده از داده های  گوشی در هواپیما (flight mode)

ابتدا حالت میان پرواز را از میانبر اعلان تغییر دهید.

هنگامی که در حالت پرواز یا حالت flight mode هستید ، شبکه تلفن همراه شما غیرفعال می شود و قادر نخواهید بود از طریق تلفن همراه در اینترنت گشت و گذار کنید.

اکنون این شماره * # * # 4636 # * # * را در شماره گیری شماره گیری کنید .

استفاده از گوشی در هواپیما

 

همچنین می توانید آن را از بخش مربوط به تلفن خود انجام دهید.

چندین بار در بخش About گوشی خود روی Storage ضربه بزنید و به صفحه Testing منتقل می شوید که می توانید رادیوی تلفن خود را کنترل کنید.
اطلاعات تلفن 1 و اطلاعات تلفن 2 را خواهید دید. این گزینه ها نشانگر اطلاعات تلفن 1 برای سیم کارت اول و اطلاعات تلفن 2 برای سیم دوم است.

بسته به اولویت سیم کارت ، روی اطلاعات تلفن 1 یا اطلاعات تلفن ضربه بزنید .
به پایین بروید و گزینه Mobile Radio Power را پیدا کنید .
به کلید کشویی رادیو موبایل ضربه بزنید.
این رادیو تلفن همراه را فعال می کند که در نهایت هنوز هم حالت هواپیما داده های تلفن همراه را فعال می کند.

استفاده از گوشی در هواپیما

ادامه

اکنون مرورگر Chrome یا برنامه دیگری که از داده های تلفن همراه استفاده می کند را باز کنید. وب سایت مورد نظر خود را برای گشت و گذار وارد کنید. اگر از برنامه های رسانه های اجتماعی استفاده می کنید ، فید را تازه کنید.
توجه: این ترفند در دستگاه در حال اجرا MIUI مورد آزمایش قرار گرفت و گمان می کنم بر روی اکثر تلفن های هوشمند Xiaomi & Redmi و همچنین آنهایی که با سیستم عامل MIUI کار می کنند، کار خواهد کرد.

اگر غیر از این استفاده می کنید، ممکن است مانند تصویر در اینجا کار نکند، من از دستگاهی استفاده کردم که MIUI 9 (Pocophone) دارد. اگر به نظر نمی رسد این ترفند روی گوشی شما کار کند، متاسفانه، آن را پشتیبانی نمی کند.

استفاده از گوشی در هواپیما

 

استفاده از گوشی در هواپیما

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

19 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *