افتتاح حساب ترکیه
اعتیاد به فضای مجازی

اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت پدیده رایج در زندگی‌های امروزی است. شاید خود شما نیز به این نوع از اعتیاد دچار باشید. گروه موفقیت شادمگ راهکارهای بسیار خوبی برای ترک این مدل اعتیاد در اختیارتان قرارداده است.

چالش های فضای مجازی

اگرچه استفاده عقلانی از فضای مجازی به افراد کمک می کند تا از مواجهه با خطرات متعدد فضای مجازی ازجمله نقض حریم خصوصی و … جلوگیری کنند، اما این امر نیازمند کسب آگاهی های لازم درباره چالش های مرتبط است.

طبق اعلام دانشگاه آزاد کلمبیا، نقض حریم خصوصی همزمان با نقض حق تصویر بطور روزانه و مکرر در اینترنت اتفاق می افتد. پیشرفت های فناوری این امکان را داده تصاویر افراد بدون اذن صاحبان آنها و حتی به صورت نوعی تهاجم به هویت افراد در فضای مجازی منتشر شود.

سرقت یا جعل هویت نیز از خطراتی است که بخصوص کودکان و نوجوانان در معرض آن هستند. این اتفاق زمانی روی می دهد که شخصی حساب کاربری شخصی دیگر را به نام خود تصاحب کند و از طریق هویت آن شخص، به وجهه او آسیب بزند.

اعتیاد به فضای مجازی

زورگویی رسانه ای (ciberbullying) نیز تهدید مداوم دیگری است که با سوء استفاده از امکان ناشناختگی در برخی شبکه های اجتماعی، کاربران این شبکه ها را تهدید می کند و منجر به رنجش افراد یا عواقبی جدیتر برای کسانی که آماج این نوع حملات قرار می گیرند می شود.

خطر آراستگی برای کودک

خطر آراستگی برای کودک (grooming online) و برقراری عاطفی با کودکان و نوجوانان با هدف سوء استفاده جنسی یا حتی اخذ اطلاعات مالی و خانوادگی در سایت های بازی نیز دنیای کودکان و نوجوانان را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

گرومرها (groomers) می‌توانند انگیزه‌های مختلفی، از استثمار جنسی گرفته تا تلقین داشته باشند.

خانم نینا بوال، نویسنده و مدیر آموزش سایبر، با اشاره به خطرات قابل‌توجه فضای مجازی که کودکان در معرض آن قرار دارند، خاطرنشان کرد: براساس مطالعات، کودکان زمان بسیار زیادی را صرف منابع غیرآموزشی آنلاین می‌کنند.

بوال با اشاره به بازی پرطرفدار آنلاین Fortnite موردی را مثال زد که در آن یک کودک با شخصی که فکر می‌کرد هم‌سن او است، رابطه دوستی برقرار کرد و از این طریق راضی شد تا اطلاعاتی درباره پدرش که مدیرعامل یک شرکت بزرگ بود، بدهد.

این شیاد سایبری تمام رمزهای عبور را به دست آورد و موفق شد به حساب‌های شرکت نفوذ و خسارت چند میلیون دلاری به آنها وارد کند.

علائم اعتیاد به فضای مجازی

معتادان به فضای مجازی معمولاً تلاش می‌کنند اعتیادشان را پنهان کنند، اما یک سری نشانه‌های رفتاری و روحی در اینها وجود دارد -مثل چرخیدن در فضای مجازی در ساعات غیر معمول، برافروختگی، ناتوانی در جدایی از فضای مجازی، اختلال در خواب و خوراک، استرس و…- که آنها را لو می‌دهد.

اعتیاد به فضای مجازی

نشانه‌های اعتیاد به فضای مجازی را می‌توان در این افراد مشاهده کرد:

نشانه‌های اعتیاد

  • افرادی که زمان زیادی را در فکر به شبکه‌های اجتماعی یا برنامه‌ریزی برای استفاده از آن می‌گذرانند.
  • با حضور در فضای مجازی درد و غم خود را فراموش می‌کنند.
  • از درس و کار و زندگی می‌افتند.
  • میل و نیاز شدیدی به حضور روزافزون در فضای مجازی در خود احساس می‌کنند.
  • علاقه به معاشرت و حضور در فضاهای اجتماعی حقیقی را از دست می‌دهند.
  • سلامت خود را نادیده می‌گیرند.
  • متوجه گذر زمان نمی‌شوند.
  • به سختی می‌توانند روی چیزی تمرکز کنند.
  • فعالیت‌ فیزیکی‌شان کاهش می‌یابد.
  • دچار پرخوری یا کم‌خوری می‌شوند.
  • در صورت نبود اینترنت و حضور در شبکه‌های اجتماعی در خود اضطراب، پریشانی یا خشم احساس می‌کنند.
  • در حین رانندگی یا مکالمه با دیگران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را چک می‌کنند.
  • به دیگران درباره‌ی میزان حضور خود در فضای مجازی دروغ می‌گویند.
  • از دوستان و خانواده دوری می‌گزینند.
  • بابت عدم موفقیت در زندگی‌شان دچار ترس و استرس هستند.
  • اینها تنها پاره‌ای از نشانه‌های اعتیاد به فضای مجازی است؛ اگر اینها در خودتان مشاهده می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر به فکر درمان بیفتید.

راه‌های درمان اعتیاد به فضای مجازی

برای درمان اعتیاد به فضای مجازی باید استراتژی‌های سم‌زدایی دیجیتالی را به کار گرفت که به آسانی باعث می‌شود شما از میزان حضور در فضای مجازی بکاهید؛ مثل بستن صدای نوتیفیکیشن‌ها، محدود کردن خود به چک کردن هر سی دقیقه یا یک ساعت یک بار موبایل، دور ماندن از موبایل موقع غذا، تفریح، معاشرت با دیگران، تماشای فیلم و … .

سیستم آموزشی می‌تواند بیشترین کمک را به حل این بحران بکند. سواد دیجیتالی و آگاهی نسبت به اثرات اعتیاد به فضای مجازی باید در دستور کار سیستم‌های آموزشی و کاری قرار بگیرند.

برای عده‌ی معدودی از افراد درمان اعتیاد به فضای مجازی واجب است. اما هدف درمان این شکل از اعتیاد، بر خلاف سایر اعتیادها، باید کنترل مصرف باشد، نه ترک کامل آن. چرا که ترک استفاده از گوشی‌های هوشمندی که به اینترنت وصل می‌شوند، تقریباً غیرممکن است.

موفق‌ترین راه درمان اعتیاد به فضای مجازی رفتار درمانی شناختی است که در واقع از طریق صحبت با بیمار و کمک به تغییر طرز تفکر و رفتار او انجام می‌شود.

تناسب اندام و شادی را جدی بگیرید | رازهایی که نباید فراموش کنید !

اعتیاد به فضای مجازی در نوجوانان

در نوجوانان به دلیل در حال رشد بودن ارتباطات اجتماعی اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی بسیار نگران کننده است. با نظارت والدین و مشورت گرفتن از یک روانشناس می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

اعتیاد به فضای مجازی

اعتیاد به فضای مجازی در نوجوانان و بچه‌ها به مراتب نگران‌کننده‌تر است، چرا که مغز و مهارت‌های اجتماعی آنها هنوز در حال رشد و شکل‌گیری است.

تحقیقات نشان می‌دهد نوجوانانی که از سنین پایین به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی عادت می‌کنند، در تعامل اجتماعی ضعیف‌اند. با اینکه در فضای مجازی به طور دائم با یکدیگر و دیگران در حال تماس‌اند، در زندگی واقعی قادر به چنین کاری نیستند، خصوصاً با بزرگ‌ترها.

عکس‌های فیلتر و روتوش شده در شبکه‌های اجتماعی اعتماد به نفس نوجوانان را دچار خدشه می‌کند و در آنها اختلال غذایی به وجود می‌آورد. با اینکه بسیاری از نوجوانان می‌دانند کاربران بهترین عکس‌ها و لحظات‌شان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، باز هم نمی‌توانند از مقایسه‌ی خود با آنها فارغ شوند.

نیاز به لایک ها

وجود و شیوع استانداردهای غیرواقعی زیبایی و راه‌‌های کذایی رسیدن به موفقیت در فضای مجازی بر نگاه نوجوانان نسبت به اندام و ظاهر خود تأثیر منفی می‌گذارد. نیاز به دریافت لایک و توجه در شبکه‌های اجتماعی نه تنها باعث می‌شود که نوجوانان ظاهر خود را، گاه به شکل برگشت‌ناپذیر، تغییر دهند، بلکه باعث می‌شود تصمیمات خطرناک بگیرند، مثل پذیرفتن یک چالش پرخطر در شبکه‌های اجتماعی یا مشارکت در رفتارهای منفی.

رقابت برای دریافت توجه و لایک می‌تواند منجر به زورگویی یا قلدری مجازی هم شود. فحاشی، شایعه‌پراکنی و تعرض همیشه بین نوجوان‌ها وجود دارد، اما فضای مجازی فرصتی را برایشان به وجود می‌آورد که بیشتر دست به این کارها بزنند. دختران نوجوان به‌ صورت ویژه بیشتر در معرض قلدری مجازی قرار می‌گیرند، اما پسرها هم چندان در امان نیستند.

پست کردن عکس دیگری بدون کسب رضایت از او هم نوعی از قلدری مجازی است که در سال‌های اخیر رایج شده است. این شکل از تعرض اضطراب و بدتر از آن، نرخ خودکشی را در میان نوجوانان بالا برده است. درمان اعتیاد به فضای مجازی در نوجوانان بدون شک به نظارت والدین و سیستم آموزشی به طور همزمان نیاز دارد. مراجعه به روانشناس و مشاور هم می‌تواند مفید واقع شود.

اعتیاد به فضای مجازی و راه‌های غلبه بر آن

ازنظر بوال، فناوری هوش مصنوعی اساساً نقش والدین را در هنگام آنلاین بودن کودکان بر عهده می‌گیرد. وی در همین رابطه توضیح داد: «هوش مصنوعی برای فرزندان ما در اینترنت مانند خودرو هوشمندی است که تصمیم می‌گیرد فرزندان ما چه چیزی را در اینترنت نگاه کنند».

اعتیاد به فضای مجازی

چالش های فضای مجازی مانند ویروس به سرعت و سهولت قابل سرایت هستند. حتی گاهی برخی افراد که درباره عواقب این نوع چالش ها آگاهی لازم را ندارند، ممکن است ناخواسته مرتکب جرائم اینترنتی هم شوند.

علاوه بر این موارد، زمانی که به جای اختصاص به مطالعه، کار یا مشارکت در خانواده، در فضای مجازی تلف می شود نیز از معضلات جدی اعتیاد به شبکه های اجتماعی است.

اختصاص زمانی کوتاه و موردنیاز به شبکه های اجتماعی بد نیست، اما موضوع اصلی این است که کاربر به خوبی بداند چه زمانی وقت خروج از این شبکه هاست و این شیوه کنترل شده را همواره در پیش بگیرد.

“مایک ایست” معاون فروش شرکت EMEA در استارتاپ امنیت سایبری منلو (Menlo) با تاکید بر موضوع گسترش اینترنت گفت: “متأسفانه همه ما باید آگاه باشیم که همه‌چیز در اینترنت خوب نیست و سوءنیت‌های زیادی وجود دارد. ”

اگرچه طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در صنعت امنیت سایبری صورت گرفته، اما هدف اصلی آن محافظت از سازمان‌ها بوده است. “اما چه کسی از فرزندان ما مراقبت می‌کند؟ چه کسی باید نظارت کند تا مطمئن شود که آن‌ها ایمن هستند؟ ”

توصیه ها

درصورتی که فرد با ارزیابی زمانی که در شبکه های اجتماعی می گذراند و مقایسه آن با زمانی که به فعالیت های دیگر اختصاص می دهد، متوجه شود که به این اعتیاد گرفتار شده، هنوز دیر نشده و می تواند بر این شرایط غلبه کند.

درخصوص کودکان و نوجوانان، والدین آنها همراه با کسب شناخت کافی درباره نوع شبکه ها و بازی هایی که فرزندانشان با آنها مواجه هستند، با برقراری روابط نزدیک و دوستانه با خردسالان، به آنها شیوه حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی را بیاموزند.

استفاده مناسب از شبکه های مجازی و به اشتراک گذاری حداقل اطلاعات شخصی و عکس های خصوصی، نیز از دیگر توصیه های آنها می تواند باشد.

همچنین والدین سفارش های لازم را درخصوص جلوگیری از افزودن افراد ناشناخته به شبکه ها یا بازی های آنلاین کودکان به آنها گوشزد کنند و درباره خطرات احتمالی افراد ناشناخته ای که در آن سوی این شبکه ارتباطی قرار دارند آنها را آگاه کنند.

ترویج فرهنگ کتابخوانی در خانواده و جامعه نیز عامل موثری در کاهش اعتیاد کودکان به فضای مجازی و بازی های اینترنتی است. کودکان اعمال و رفتار والدین و بزرگترها را در ذهن خود ثبت و از آن الگو برداری می کنند و در این راستا مطالعه والدین نقش بسزایی برای ایجاد رغبت مطالعه در کودکان ایفا می کند.

کرونا و اینترنت

قبل از همه‌گیری کووید۱۹، کودکان زمان کمتری (بطور متوسط ۴۴ دقیقه) در فضای مجازی به سر می بردند؛ اما در دوره بحران ویروس کرونا، این میزان به ۷ ساعت و ۲۲ دقیقه باورنکردنی رسیده بود. درنتیجه بسیاری از جوانان در معرض آسیب‌های زیادی از طریق اینترنت ازجمله آزار و اذیت اینترنتی، خودزنی/خودکشی و رفتارهای نامتعارف جنسی هستند.

تکنیک های تضمینی برای تقویت حافظه دیداری کودکان + معرفی چند بازی جذاب

از سوی دیگر، تشدید استرس یا خشونت در کودکان نیز از پیامدهای جدی اعتیاد به شبکه ها و بازی های اینترنتی است که کودکان با آن مواجه هستند.

اعتیاد به فضای مجازی

جامعه شناسان عقیده دارند که ‌نبود بازی‌های مناسب رده سنی جوان و نوجوان و عدم آگاهی از آنها سبب می‌شود که نوجوانان به سوی بازی‌هایی که در آنها استرس ایجاد می‌کند بروند که آنها را مدام تحت فشارهای روحی و هیجان نا به جا قرار می‌دهد و منجر به تخلیه انرژی به صورت منفی می‌شود .

بر همین اساس ارتقای سواد اطلاعاتی، به همراه نظارت غیر مستقیم و همچنین تولید محتوای مناسب برای جوان و نوجوان از راهبردهایی است که سبب کاهش آسیب‌های ناشی از فعالیت‌ در شبکه‌های مجازی می‌شود

پیامد‌های اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به فضای مجازی، مانند هر اعتیاد دیگری می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به زندگی فرد مبتلا بزند.
در ادامه به مهم‌ترین این پیامد‌ها اشاره می‌شود:

اعتیاد به فضای مجازی

عوارض و پیامد‌های جسمانی اعتیاد به اینترنت

مشکلات جسمانی مانند کم خوابی، چاقی، عدم رعایت بهداشت شخصی، عدم تمرکز، خشکی چشم درد ناحیه کمر و دست از پیامد‌های جسمانی اعتیاد به اینترنت هستند. کم خوابی یکی از مشکلات شایع ناشی از اعتیاد به اینترنت است.

شاید در ظاهر به عنوان یک مشکل، تلقی نشود. اما تاثیر مشکلات خواب بر سلامت روان در طولانی مدت می تواند نگران کننده باشد.

 پیامد‌های روان شناختی

از جمله پیامد‌های روانشناختی می‌توان به انزوای اجتماعی، انزوا و پرخاشگری اشاره کرد. علاوه بر این چون که افراد معمولا در فضای مجازی هویت اصلی خود را بروز نمی‌دهند، این تظاهر و عدم صداقت می‌تواند آسیب‌های جدی به شخصیت فرد وارد نماید.

 عوارض و پیامد‌های ارتباطی اعتیاد به اینترنت

دور شدن و عدم برقرای روابط صمیمانه با اعضای خانواده و از دست دادن روابط عاطفی پیامد‌های جبران ناپذیری است که فرد معتاد به اینترنت آن را تجربه می‌کند. سکس چت پدیده غیر اخلاقی است که فضای مجازی بستری گسترده برای آن فراهم آورده است. این پدیده در سال های اخیر بنیان بسیاری از روابط عاطفی را متزلزل و به نابودی کشانده است.

اعتیاد به فضای مجازی

پیامد‌های شغلی

افرادی معتاد زمان بسیار زیادی را درگیر استفاده از اینترنت هستند در نتیجه وقتی ندارند تا آن را به شغل خود اختصاص دهند. در نتیجه علاوه بر اینکه شغل خود را از دست می‌دهند، در مضیقه مالی شدیدی قرار می‌گیرند.

 عوارض و پیامد‌های تحصیلی اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت باعث می‌شود تا فرد معتاد نتواند وظایف تحصیلی خود را انجام دهد. این مسئله باعث می‌شود تا فرد در مدرسه یا دانشگاه دچار مشکلات عمده‌ای شود.

علاوه بر این چون فرد نمی‌تواند مواد آموزشی را به درستی یاد بگیرد، در کسب مهارت و یافتن شغل در آینده به مشکل بر می‌خورد. اعتیاد به اینترنت برای کودکان و نوجوانان گاه با افت شدیدی تحصیلی همراه است.

پیامد‌های اجتماعی

بعضی از انواع اعتیاد اینترنتی جرم محسوب می‌شوند مانند اعتیاد به قمار یا محتوای غیر اخلاقی. فردی که درگیر این اعتیاد است می‌تواند دارای سابقه کیفری شود که این مساله در زندگی فرد مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد.

دوست یابی آنلاین پدیده ای نه چندان ایمن است که از طریق اینترنت و فضای مجازی مجرای ظهور پیدا کرده است. آمار نشان می دهد پدیده دوست یابی اینترنتی زمینه ساز بسیاری از جرایم اینترنتی و سوء استفاده های مجرمانه می باشد.

درمان و کاهش عوارض اعتیاد به اینترنت

در مرحله اول لازم است اعتیاد خود را به صورت یک مشکل بپذیرید و آن را انکار نکنید؛ برای درمان اعتیاد به اینترنت در وهله اول قبول کنید که در حال آسیب رساندن به خود هستید. قدم بعدی می‌تواند کشف علت‌های استفاده زیادی از اینترنت باشد.

در خود جستجو کنید و علل اصلی را بیابید. برای مثال ممکن است افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند، از اعتماد به نفس کافی برای رویارویی واقعی با افراد نداشته‌ باشند و از طریق فضای مجازی با دیگران ارتباط بگیرند. عوارض و پیامدهای اعتیاد به اینترنت را به یاد داشته‌باشید.

اعتیاد به فضای مجازی

ضروری است قبل از هر گونه همراهی و همسویی با امکانات جدید در عرصه فناوری و اینترنت نسبت به آن آگاهی کسب کنید. امروزه سایت های قمار و همسر یابی اینترنتی از جمله فعالیت های مجازی است .که می تواند مشکلات بزرگی را در زندگی افراد ایجاد می کند. بهترین کار این است که هدف خود از استفاده از اینترنت را مشخص کرده و زمان آن را کاهش دهید.

10 علت گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی

الهام آزادنام یک کارشناس ارشد روانشناسی افرود: شبکه‌های اجتماعی، با قابلیت‌هایی که در اختیار فرد قرار می‌دهد. مانند ایجاد محیطی شخصی، انتخاب دوستان، آزادی در بیان نظرات و مخالفت با نظرات دیگران، آزادی در استفاده از تفریحات مختلف و… .حسی از کنترل شخصی و اراده‌ فردی را به کاربر خود منتقل می‌کنند.

این آزادی عمل و حس کنترل، یکی از اصلی‌ترین دلایل گرایش افراد به‌خصوص جوانان به شبکه‌های اجتماعی است.

نوجویی و هیجان‌خواهی

وی در ادامه گفت: شبکه‌های اجتماعی مجازی پدیده‌ای جدید و نوظهور هستند که قابلیت‌های مکرر و بعضاً پرهیجان را به کاربران خود می‌دهد مانند آشنایی با برنامه‌های جدید، طرح موضوع‌های شگفت‌انگیز و پرتحرک، خلق صحنه‌های اعجاب‌آور، ارائه‌ی اطلاعات جدید و… در نتیجه افرادی که از هیجان‌خواهی بالایی برخوردارند، برای ارضای این نیاز خود بیشتر به سمت شبکه‌های اجتماعی می‌روند.

روبرو شدن با ترس با چند راهکار فوق العاده موثر ؛ اینطوری جرات کن با ترست روبروی شی

میل به محبوبیت و خودشیفتگی

این روانشناس با اشاره به پژوهش‌های انجام شده اظهارکرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی بهشت افرادی است که دچار اختلال شخصیت ‌خودشیفتگی هستند یا حداقل میل زیاد به محبوبیت دارند.

زیرا آنها می‌توانند بدون داشتن روابط دوستانه‌ واقعی، تعداد زیادی رابطه‌ موهوم و تخیلی برای خود دست‌وپا کنند؛ بنابراین شبکه‌های اجتماعی مجازی توهم محبوییت را صرفاً براساس کمیت تعداد دوستان برای فرد به وجود می‌آورد.

حفظ ارتباط با دیگران در عین تنهایی

وی در ادامه گفت: برخی افراد به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و تغییرات سبک زندگی، ترجیح می‌دهند در عین تنهایی و داشتن زندگی خصوصی، با جهان پیرامون خود ارتباطات گسترده‌ای نیز برقرار کنند. شبکه‌های اجتماعی مجازی از قبیل فیس‌بوک، توئیتر، گوگل پلاس و… به بهترین حالت ممکن این نیاز را برآورده می‌کنند.

میل برای فرار از محرک‌های تنش‌آور

آزادنام تصریح کرد: برخی کاربران شبکه‌ اجتماعی برای رهایی از تنش روزمره و ایجاد فراغت، به سمت این فضا می‌روند. شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز می‌توانند اوقات خوشی را برای آنان فراهم کنند .تا فرد بتواند ضمن برخورداری از این قابلیت، نگرانی‌ها و تنش‌های خود را با دوستان خود مطرح و در نهایت به‌گونه‌ای از طرف آنان حمایت اجتماعی دریافت کنند.

باورهای غیرمنطقی و غیرسازشی

وی در ادامه گفت: باورها و افکار غیرمنطقی و نادرست می‌تواند زمینه‌ استفاده‌ مفرط از شبکه‌های اجتماعی را ایجاد کند. از جمله این باورها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

«فقط فرد در شبکه‌های اجتماعی برای خود کسی است و در آنجا قابل احترام است». «هیچ‌کس در بیرون از این شبکه‌های اجتماعی مجازی از من خوشش نمی‌آید». «شبکه‌های اجتماعی تنها جایی است که واقعاً می‌شود مردم را شناخت».«هر کسی به نوعی عضو این شبکه‌هاست.»

ارضای نیازهای روانی

این روانشناس با اشاره به نظر جان سولر اظهارکرد: بر اساس نظر او، افراد از آن رو شیفته‌ یک شیء یا فرد یا فعالیتی خاص می‌شوند. که نیازی را در آنها ارضا کند. طبق این نظریه افراد با گرایش به شبکه‌های اجتماعی تا حدی نیازهای خود را برآورده می‌کنند.

مثلاً افراد با کاوش در ابعاد فنی شبکه‌های اجتماعی مجازی، توانایی بالقوه‌ی ذهنی خود را ابراز می‌کنند. یا با ابعاد مختلف شخصیت خود که پیش از این پنهان بود، آشنا می‌شوند. عقاید و نیازهای هنری خود را بیان و به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند. از سویی شبکه‌های اجتماعی محملی برای گریز از واقعیت و وسیله‌ای برای ارضای نیازهای روانی است.

ایجاد حس پیشرفت و غرور

وی با بیان اینکه حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی و کار با اینترنت، هر روز تجربه‌ی جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. گفت: این فضا به فرد امکان پیشرفت و دریافت پاداش‌های بی‌شماری را می‌دهد.

مانند یادگیری ساختن یک پست الکترونیک، یک وبلاگ، امکان تولید در این فضا، رفتن به صفحات دیگر کاربران، آشنایی با اصطلاحات این محیط مجازی و… این موارد در درجه‌ی اول احساس فعال بودن و در درجه‌ی دوم حس غرور و عزت نفس می‌دهد.

در ادامه فرد به مرور احساس می‌کند حضوردر این فضا به او قدرت می‌دهد. بعد از مدتی نیز فرد در نزد خود برای حفظ این منزلت و غرور، بیشتر به این فضا قدم می‌گذارد.

اضطراب اجتماعی

این روانشناس تصریح کرد: در بسیاری از تحقیقات روان‌شناسی بر ارتباط بین اضطراب اجتماعی، هراس اجتماعی و کمرویی با گرایش به استفاده از اینترنت رابطه‌ی مثبت یافته‌اند. در واقع مطالعات حاکی از آن است که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی در هنگام ارتباط آنلاین احساس راحتی و خودافشایی بیشتری می‌کنند.

این افراد تعامل آنلاین را برای حفظ گمنامی و دوری از شرکت در تعاملاتی که ترس از ارزیابی دیگران به وسیله‌ مشاهده وجود دارد، راحت‌تر یافته‌اند.

اعتیاد به فضای مجازی

اعتیاد اینترنتی

آزاد نام در پایان گفت: گرچه برخی معتقدند افراد با استفاده مکرر و زیاد از اینترنت دچار اعتیاد اینترنتی می‌شوند، که البته نکته‌ی درستی است. در ادامه، اعتیاد اینترنتی و حالات روان‌شناختی محتمل بر آن نیز، به نوبه‌ی خود، باعث گرایش بیشتر افراد به سمت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

درواقع، قطع بودن یا عدم دسترسی به اینترنت برای افرادی که دچار اعتیاد اینترنتی شده‌اند، باعث ایجاد حالات افسردگی و اضطراب می‌شود و این افراد برای رهایی از این حالات ناخوشایند دوباره به سمت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت می‌روند.

علائم اعتیاد به فضای مجازی چه هستند؟

معتادان به فضای مجازی معمولاً تلاش می‌کنند اعتیادشان را پنهان کنند، اما یک سری نشانه‌های رفتاری و روحی در اینها وجود دارد -مثل چرخیدن در فضای مجازی در ساعات غیر معمول، برافروختگی، ناتوانی در جدایی از فضای مجازی، اختلال در خواب و خوراک، استرس و…- که آنها را لو می‌دهد.

عوارض و پیامد‌های جسمانی اعتیاد به اینترنت چیست؟

مشکلات جسمانی مانند کم خوابی، چاقی، عدم رعایت بهداشت شخصی، عدم تمرکز، خشکی چشم درد ناحیه کمر و دست از پیامد‌های جسمانی اعتیاد به اینترنت هستند. کم خوابی یکی از مشکلات شایع ناشی از اعتیاد به اینترنت است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

18 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *