افتتاح حساب ترکیه
افزایش خلاقیت در کودکان

روش‌های زیادی برای پرورش تفکر خلاق و افزایش خلاقیت در کودکان وجود دارد و بسیاری از آن‌ ها بستگی به توانایی‌های فرزندتان دارد. گروه موفقیت شادمگ در این مطلب برخی از این روش های کاربردی و ساده افزایش خلاقیت در کودکان را در اختیارتان قرا داده است.

خلاقیت در کودکان

خلاقیت کودکان باعث می‌شود تا آن‌ها بتوانند هنگام رو به رو شدن با چالش‌ها از راه‌های متفاوتی استفاده کنند. کودکی که دارای خلاقیت است می‌تواند ارزش ایجاد کند. به این معنا که با هوش خلاق خود توانایی به وجود آوردن آثاری ارزشمند را خواهد داشت. مهم‌ترین عامل در پرورش خلاقیت کودکان، شما والدین هستید.

لازم است که با آگاهی و صبورانه، در خدمت فرزندتان باشید و راه‌های درستی که می‌تواند به پرورش خلاقیت کودک تان کمک کند را با کمک یک متخصص تدوین کنید.

افزایش خلاقیت در کودکان

در این مطلب تعریف تفکر خلاق، سنی که کودک خلاق است و روش‌ها و نکاتی که در پرورش قوه تخیل لازم است را بیان کرده ایم. همچنین توصیه می کنیم برای شناخت بهتر روحیات و کشف استعدادهای فرزند خود از طریق مشاوره کودک اقدام نمایید. در مشاوره کودک با نگاهی کاملا تخصصی خلقیات و توانمندی های کودک مورد بررسی قرار می گیرد. به این وسیله شما به عنوان والدین می توانید کودک را در مسیر درست شکوفایی استعدادهایش هدایت کنید.

تفکر خلاق چگونه ایجاد می‌شود؟

تفکر خلاق مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات است که باعث ایجاد یک فکر و ایده جدید می‌شود. در واقع خلاقیت، افکاری است که در ذهنتان می‌چرخد، بدون اینکه آن‌ها را کنترل کنید. خلاقیت یعنی این افکار و ایده‌های سردرگم را ترکیب کرده و شکل جدیدی از آن‌ها بسازید. تمام اختراعات و کشف‌ها، حاصل خلاقیت و در درجه بعدی نبوغ است.

برخی عواملی که در داشتن تــفکر خلاق موثر هستند شامل هوش، توانایی بدنی، استعداد و علاقه‌های متنوع می‌باشد که کاملا ژنتیکی و انتسابی است. اما چیزی که مهم است توانایی شما و محیط برای پذیرش و پرورش توانایی‌های کودکتان است. نوع تــربیت کودک در شکل‌گیری تفکرات خلاقانه کودک نقش دارد.

اینفوگرافیک افزایش خلاقیت در کودکان
افزایش خلاقیت در کودکان

 

خلاقیت کودکان در چه سنی بیشتر می‌شود؟

به طور کلی کودکان از همان ابتدا رگه‌های هوش و خلاق بودن خود را نشان می‌دهند اما معمولا تمرکز و توجه برای آن‌ها سخت است. در سن 5 سالگی به دلیل افــزایش تمرکز در کودکان، تکمیل زبان و تقویت مهارت‌های جسمی، کودک به اوج تفکر خلاق می‌رسد. در این مرحله و سنین 5 سالگی، شما باید برای پرورش خلاقیت کودکتان سرمایه گذاری کنید و راه‌های پرورش تفکر خلاق را بیاموزید.

راه‌ها و نکات پرورش افزایش خلاقیت در کودکان

روش‌های بسیاری برای پرورش تفکر خلاق در کودکان وجود دارد و خیلی از آن‌ها بستگی به خلقیات و توانایی‌های فرزندتان دارند. بنابراین لازم است که در این زمینه با روانشناس کودک در ارتباط باشید تا ویژگی‌ها و روش‌های منحصر به فرد کودک شما را کشف و بهترین مسیر برای پرورش استعداد و خلاقیت او را پیدا کنید. مهم‌ترین و بهترین راه، آموزش هنر به کودک است. برای کسب اطلاعات در زمینه نقش هنر در پرورش خلاقیت کودکان کلیک کنید.

13کاری که می‌توانید برای کمک به پرورش  و افزایش خلاقیت در کودکان تان در منزل انجام دهید به شرح زیر است:

بگذارید کودک اشتباه کند

بچه‌هایی که از شکست خوردن بترسند، کنجکاوی در آن‌ها سرکوب می‌شود. اگر فرزند شما بعد از اشتباه نا امید شد یا احساس شکست کرد با او برای جبران و تغییر نتیجه صحبت کنید. او را راهنمایی کنید که چطور می‌تواند اشتباهش را جبران کند. فقط راهنمایی کنید و خودتان اشتباه او را اصلاح نکنید. روش صحیح بــرخورد با اشتباهات کودک می تواند در افزایش اعتماد به نفس او بسیار موثر باشد.

افزایش خلاقیت در کودکان

راه مهم افزایش خلاقیت در کودکان ؛ او را تشویق کنید

هر اقدام مثبت و هر تلاش کودکتان را تحسین کنید. پاداش‌های کلامی بهترین نوع تشویق هستند. اگر در تشویق‌ها بیش از حد چهارچوب مدار هستید و از جدول ستاره استفاده می‌کنید، سعی کنید با دیدن اتفاقات خلاقانه در کودک او را تشویق و تحسین کنید و حتی ناگهانی به او ستاره یا جایزه دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع روش های مناسب برای تــشویق کودکان کلیک کنید.

 بگذارید به هم بریزد و کثیف کاری کند

معمولا مادران نسبت به تمیزی منزل و کودکشان حساسیت و وسواس بیش از اندازه دارند. سعی کنید اتاق یا فضایی برای کودک تعیین کنید که در آن جا هر کاری خواست انجام دهد. دیوارها را کاغذی کنید تا روی آن‌ها نقاشی کند. بگذارید کثیف کاری کند و شما نیز گاهی با او همراهی کنید.

وسواس تمیزی در سنین پایین جلوی خلاقیت کودک را می‌گیرد. اگر از بی نظم شدن فرزند نگرانید، به او توضیح دهید که بعد از بازی نیاز است که دست‌ها و بدنش شسته شود و محیط برای دفعه بعدی آماده باشد.

 الگوی خلاقیت فرزند باشید

شما الگوی فرزندتان هستید. اگر کودک والدین را در حال ساخت یا تعمیر چیزی ببیند او هم یاد می‌گیرد که باید پذیرای خلاقیت‌ها باشد. به کارهای خلاقانه کودکی خود فکر کنید و برای کودک توضیح دهید و از او بخواهید این کارها را بکند. تقــلید کودکان و نوزادان اصلی ترین شرط یادگیری آن ها می باشد. بنابراین لازم است والدین با انجام کارهای خلاقانه در مقابل کودکان آن ها را تشویق به انجام چنین اموری نمایند.

بهترین و موثرترین روش برخورد با کودک لجباز را اینطوری بیاموزید

 برای فرزند وقت بگذارید

بازی کردن دنیای کودک است و در بازی است که کودک دنیای خودش را می‌سازد. با او بازی کنید. نقش‌هایی که می‌خواهد بر عهده بگیرید و صبوری کنید. خسته اید، مشکل مالی دارید، شرایط کارتان بد است و … کودک این‌ها را نمی‌فهمد دنیای خودش را دارد. به دنیا و بازی کودک احترام بگذارید. در این زمینه مطالعه مقاله بازی کودکان اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

ذهن باز و روشن داشته باشید

به فرزندانتان حق انتخاب بدهید تا برای مستقل فکر کردن ترسی نداشته باشند. اســتقلال کودکان می تواند باعث گسترش تفکرات و دنیای ذهنی آن ها شود. بگذارید غذا، لباس، اسباب بازی و بازی مورد علاقه اش را خودش انتخاب کند. البته ایجاد محدودیت در انتخاب‌ها برای کودک لازم است. اگر کودک شما همه چیز را با هم می‌خواهد، چند حق انتخاب پیش روی او بگذارید و از او بخواهید از بین این‌ها انتخاب کند. اگر دوست دارد در آشپزخانه بازی کند، وسایل محدودی در اختیار او قرار دهید و آشپزخانه را به شکل یک اتاق جادوگری یا آزمایشگاه در بیاورید.

سوال‌های باز بپرسید

طرح کردن سوال‌های باز پاسخ و مفهومی، به پرورش تفکر خلاق کودک کمک می‌کند. نحوه پاسخ به این سوالات، میزان هوش و خلاقیت کودک شما را پیش بینی می‌کند. سوالاتی مثل اینکه اگر خورشید در حیاط ما باشد چه می‌شود؟ یا اگر همه درختان آواز بخوانند چه می‌شود؟ اگر همه کفش‌های دنیا یک اندازه باشد چه می‌شود؟ اگر هیچوقت وسایل خانه خراب نشوند چه می شود؟ پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با سوالات تست هــوش و خلاقیت مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

با تخیلات کودک همراه باشید

معمولا اکثر کودکان در سنین پیش دبستانی، دوستان و دنیای تخیلی خود را دارند. قوه تخیل یکی از توانایی‌های کودک است که داشتن آن بسیار نعمت خوبی است. با دوستان خیالی او صحبت کنید، حتی وقتی دوست خیالی او حضور ندارد در موردش با فرزندتان صحبت کنید و سراغش را بگیرید. در دنیای تخیلی کودک قرار بگیرید و تا زمانی که اشتباه خطرناک نکرده یا آسیبی کودک را تهدید نمی‌کند، او را همراهی کنید. برای آگاهی بیشتر در مورد خیــال پردازی کودک کلیک کنید.

افزایش خلاقیت در کودکان

برای افزایش خلاقیت در کودکان به کودک خود استقلال بدهید

کنترل گر نباشید و گاهی به تنهایی کودک احترام بگذارید. اگر کودک تنهایی در حال بازی است، گاهی به او لبخند بزنید که حضور شما را حس کند اما شما هم خود را به کاری مشغول کنید و مدام از او نپرسید «داری چکار می‌کنی؟» از زندگی و فرزندتان با تمام سختی‌ها لذت ببرید. اصولا والــدین کنترل گر با ایجاد محدودیت های فراوان مانع بزرگی در مقابل خلاقیت کودکان هستند.

 به اسباب بازی‌های کودک بها دهید

اسباب بازی‌های کودک تنها ابزار و سلاح‌های کودک است و هرچه این سلاح‌ها متنوع‌تر و خلاقانه‌تر باشد، آینده کودک سالم‌تر است. کودک لازم است تنوع در اسباب بازی‌ها را تجربه کند. پسران می‌توانند عروسک و دختران نیز ماشین یا اسلحه داشته باشند. اینکه کودک دختر از ابتدا فقط مادری و خانه داری را بازی کند و پسر فقط رانندگی، تیر اندازی یا کار بیرون از منزل را تجربه کند، در آینده مانع از رشد خلاقیت آن‌ها می‌شود. البته لازم است در تهیه اسباب بازی مناسب کودک دقت بیشتری داشته باشید و ایمنی او را در نظر بگیرید.

 استفاده از تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری را کاهش دهید

ممنوع کردن موبایل، تلویزیون یا کنسول خانگی امری نشدنی است، اما باید نحوه و میزان ارتباط کودک با این وسایل کنترل شود. البته بازی‌های رایانه ای تا حدی به افزایش خلاقیت کودک کمک می‌کند. اما نباید از بازی‌های فیزیکی و حقیقی بیشتر و جذاب‌تر شود. پــرخاشگری کودکان، انزوا، تیک عصبی، آسیب‌های جسمی، چاقی و … از مضرات بازی‌های رایانه ای و تماشای بیش از حد تلویزیون است. توصیه می‌کنیم به مقاله استفاده کودک از موبایل مراجعه کنید.

 اجازه دهید کودک در جمع بازی کند

تمایل به تنها بودن در کودک اصلا نشانه خوبی نیست. مخصوصا که برخی والدین بخاطر ترس‌ها و وسواس‌های بیمارگونه خود، کودک را از جمع همسالان دور نگه می‌دارند. مثلا یاد گرفتن فحش چیز بدی نیست و طبیعتا این اتفاق خواهد افتاد، بلکه کودک باید یاد بگیرد که فحش دادن عمل زشتی است و نباید آن را در حرف زدن خود به کار ببرد.

بازی در جمع بسیار مفید است و مهارت‌های ارتباطی کودک را تقویت می‌کند. برقراری ارتباط با دیگران، مفهوم نوبت، حقوق دیگری، از خود گذشتگی و کار جمعی مهم‌ترین مزایای بازی در جمع است.

قضاوت و مقایسه نکنید

هر کودک دنیا، علایق و سلیقه‌های منحصر به فرد خود را دارد. هرگز با قضاوت‌های ارزشی خوب و بد یا مقایسه کودک با دیگر همسالان، سعی در تربیت او نداشته باشید. کاهش اعتماد به نفس، محافظه کاری و تحقیر شدن در کودکی ساده‌ترین پیامدهای مقایسه شدن است.

محدودیت‌های نسبی و مراقبت از کودک

در تمام این روش‌ها و بازی‌ها، مراقبت از کودک را در نظر بگیرید. برای او محدودیت‌های نسبی محافظت کننده را شرح دهید و او را قانع کنید که این محدودیت‌ها برای سلامتی خود اوست. محدودیت‌ها در آشپزخانه، در ماشین هنگام رانندگی و در خیابان برخی از این محیط‌هایی است که کودک باید احتیاط را یاد بگیرد و رعایت کند. برای کسب اطلاعات در خصوص نکات ایــمنی نوزاد و کودک کلیک کنید.

موانع افزایش خلاقیت در کودکان

موانع افزایش خلاقیت در کودکان ممکن است دلایل خاصی هم داشته باشد که در موارد زیر نباشد، اما می‌توان گفت که اکثر موانع و مشکلاتی که بر سر راه افزایش خلاقیت در کودکان است، در همین موارد خلاصه می‌شوند.

تکنیک های موثر برای ایجاد تنوع در زندگی ؛ اینطوری زندگی تو گرم و شیرین کن

 تاکید بیش از حد والدین برای رشد هوش و حافظه کودک

تعداد زیادی از پدر و مادرها به صورت ناآگاهانه کودک خود را فقط با هدف تقویت مهارت‌های حافظه‌ای پر کردن ذهن آن‌ها با اطلاعات عمومی تربیت می‌کنند. این والدین حس می‌کنند که اگر اطلاعات زیادی را به کودک خود بدهند و او هم آن‌ها را حفظ کند، باهوش و خلاق خواهد شد. در صورتی که این موضوع کاملا اشتباه است و کودکانی که به این شکل تربیت می‌شوند، سعی می‌کنند به جای یاد گرفتن، همه چیز را حفظ کنند.

به علاوه اگر همه توان خود را برای تقویت هوش و حافظه کودک خود بگذارید، از پرورش سایر توانمندی‌های ذهنی و روانی که مهم‌ترین آن، تفکر خلاق است، دور خواهید ماند.

 ایجاد رقابت بین کودک و دیگر همسالان او

رقابت اگر سالم و درست باشد، باعث رشد و پیشرفت خواهد شد. اما کودکان این قدرت را ندارند که به صورت سالم و در کنار رفاقت و دوستی رقابت کنند. به همین خاطر والدین باید سعی کنند از ایجاد رقابت تا حد امکان جلوگیری کنند. رقابت بین کودکان ممکن است باعث ایجاد تنش و دعوا در بین آن‌ها شود. معمولا این رقابت به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

پدر و مادرها بچه‌ها را مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهند.

افزایش خلاقیت در کودکان
پاداش یا جایزه‌ای برای کودکی که رتبه اول را کسب کند، درنظر می‌گیرند. این کار باعث می‌شود که کودکان به کیفیت کار فکر نکنند و فقط کمیت آن را مدنظر قرار دهند.

تاکید بیش از حد بر جنسیت کودک

اگر والدینی هستید که بین کودک دختر و پسر خود تمایز زیادی قائل می‌شوید، بدانید که یکی از موانع افزایش خلاقیت در کودکان خود را شما ایجاد کردید. در برخی از خانواده‌ها به دلیل اینکه خانواده تفاوت زیادی بین دختر و پسر قائل می‌شوند یا ملزم کردن آن‌ها برای رعایت قوانین خود ساخته باعث می‌شود که آن‌ها علایق و تمایلات خود را سرکوب کنند و عملا خلاقیت را کنار بگذارند.

 تنظیم قوانین خشک و دست و پا گیر در منزل

بسیاری از پدر و مادرها برای كودكان خود قوانین و مقررات خشك و محدودكننده‌ای نظیر مقدار ساعت درس خواندن در روز، خوابیدن در رأس ساعت معین، استفاده از لوازم خاص و… قرار می‌دهند . ایجاد چنین شرایطی در منزل و اصرار و پافشاری بر رعایت آن‌ها، باعث می‌شود که كودك به صورت تدریجی به قالب و رفتار تكراری عادت كند. باید توجه داشت كه افكار و رفتارهای كلیشه‌ای و تكراری نقطه متضاد خلاقیت است و مانعی برای افزایش خلاقیت کودکان محسوب می‌شود.

 نداشتن آشنایی کامل با مفهوم واقعی خلاقیت

عدم آگاهی و شناخت برخی والدین از فرآیند رشد خلاقیت در كودكان و مطالعه نكردن آن‌ها در این زمینه، سبب می‌شود نتوانند برای پرورش و شكوفایی خلاقیت كودك خود برنامه ریزی و اقدام صحیحی نمایند و به این ترتیب ناخواسته مانع افزایش خلاقیت در کودکان خود می‎‌شوند.

 انتقاد مکرر از رفتارهای کودک

اینکه از کودک بیش از توان او انتظار داشته باشیم و دائما او را بخاطر رفتارها و کارهای اشتباهش سرزنش کنیم، باعث می‌شود که کودک امنیت خاطر و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و از اشتباه کردن بترسد. این ترس در طولانی مدت می‌تواند باعث شود که هرگونه ایده جدید یا خلاقانه را بروز ندهد و از انجام کارهای جدید خودداری کند. لازمه‌ی افزایش خلاقیت در کودکان داشتن امنیت خاطر و آزادی و عدم ترس از اشتباه است.

نادیده گرفتن تخیلات کودک؛ مانع افزایش خلاقیت در کودکان

تخیل کودکان یکی از مهمترین فاکتورهای خلاقیت است. اگر شما تخیلات و رویاهای کودک خود را با بی‌توجهی، تمسخر، یا بیهوده بودن رو به رو کنید، در واقع سرچشمه خلاقیت را در او می‌خشکانید.
محكوم كردن خیال پردازی كودك و وادار نمودن او به واقع بینی درخانواده شیوه‌ای كاملاً اشتباه است و برای خلاقیت نوپای كودك، ضربه‌ای مهلك محسوب می‌شود.

 عدم شناخت علایق کودک

کودکان در سنین پایین، معمولا درکی از علایق خود ندارند. اگر داشته باشند هم نمی‌توانند به درستی آن را بیان کنند. والدین باید سعی کنند تا علایق کودک خود را کشف کرده و به خوبی آن‌ها را بشناسند. این موضوع باعث می‌شود که کودک خلاقیت خود را در مسیر درستی به خرج دهد و علاقه باعث می‌شود که ایده‌های نوتری بدهد.

افزایش خلاقیت در کودکان

 نبود فضای شوخ طبعی در منزل

شوخ طبعی یکی از شاخص‌های مهم خلاقیت است. وجود حس شوخ طبعی در فضای خانواده بسیار حائز اهمیت است، زیرا مستقیماً به رشد خلاقیت كودك كمك می‌كند. اما در خانواده هایی كه فضای زندگی آنها خشك، رسمی و جدی است، زمینه‌ای برای بروز حس شوخ طبعی كودك به وجود نمی‌آید و در نتیجه در چنین محیطی بسیاری از كشش‌های خلاقانه كودك پنهان می‌ماند. اگر کودک هم در جمع خانواده شوخی کرد، آن را جدی بگیرید و ساده از کنار آن رد نشوید.

پراکنده کردن ذهن کودک

بسیاری از پدر و مادرها تصور می‌کنند که اگر کودک خود را به صورت همزمان در چند کلاس ثبت نام کنند و از آن‌ها فعالیت‌ها و مهارت‌های مختلفی را بخواهند، خلاقیت را در آن‌ها پرورش داده‌اند. اما این موضوع صحت ندارد و با این کار به آشفته شدن ذهن کودک کمک می‌کنید و اجازه نمی‌دهید خلاقیت در آن‌ها پرورش یابد.

تحمیل نقش بزرگسال به کودک

والدین دیگری هم وجود دارند که دوست دارند کودکشان به سرعت رشد کند و برای این اتفاق تلاش می‌کنند که با کودک مثل بزرگسالان رفتار کنند و از کودکان هم توقع دارند که بزرگتر از محدوده سنی خودشان رفتار کنند. تحمیل چنین نقش‌هایی به کودک باعث اختلال در روند رشد اجتماعی آن‌ها می‌شود و باعث بروز رفتارهای نا به هنجار و مصنوعی می‌شود و همین کافیست تا خلاقیت را از بین ببرید.

این روش ها از شوهر تنبل شما یک جنتلمن متعهد می سازد ! امتحان کنید !

داشتن امکانات رفاهی زیاد

در دسترس بودن همیشگی تمام منابع و برطرف شدن تمام نیازها و در دسترس بودن تمامی پاسخ ها کمکی به پرورش خلاقیت در کودکان نمی‌کند، زیرا که یکی از عوامل بروز خلاقیت احساس نیاز است. استفاده‌ی بهینه از منابع موجود و تبدیل و تغییر وضعیت با استفاده از وسایل در دسترس، خود عاملی است که باعث پرورش خلاقیت می‌شود.

در کنار کودکان با استفاده از وسایل دورریختنی کاردستی بسازید و آن ها را تشویق کنید که بتوانند از آن چه که به ظاهر دور ریختنی می‌آید استفاده‌ی متفاوتی بکنند. کودکان بی‌شک از ساخت یک گلدان با بطری‌های نوشابه و چیدن آن در مسیر رفت و آمد لذت می‌برند و در عین حال خلاقیت هم در آن‌ها رشد می‌کند.

عدم کسب تجربه

کودکانی که پیوسته زیر چتر حمایتی والدین هستند و امکان کسب تجربیات مختلف را به دلیل حساسیت بیش از حد والدین ندارند، به تدریج خلاقیت آنها می خشکد و به انسان‌هایی محتاط و تحت کنترل تبدیل می‌شوند. والدین باید تا جایی که امکان خطر جانی نداشته باشد، کودک را آزاد بگذارند تا کسب تجربه کند و محیط زندگی را درک نماید.

افزایش خلاقیت در کودکان

نبود مشوق

تشویق همیشه نقش مهمی در به ثمر رسیدن و پرورش ایده‌های خلاقانه دارد. اینکه وقتی طرحی خلاقانه به مرحله‌ی اجرا می‌رسد یا در مرحله ی آزمون و خطا باقی می‌ماند، با تشویق و انرژی مثبت افراد دیگر، کمک بزرگی به عملی شدن آن ایده است. سعی کنید که تشویق‌هایتان جزء به جزء باشد و از توصیفات کلی بپرهیزید. مثلا در تشویق ساخت یک ماکت به قسمت‌های مختلف آن توجه کنید. توجه به جزییات باعث می‌شود که تشویق‌های شما واقعی و اثرگذار باشند.

ترس از شکست

یکی دیگر از موانع پرورش خلاقیت در کودکان ترس از شکست است. والدین کمال‌گرا که همیشه توقع بهترین بودن از فرزندان خود را دارند، در اصل بزرگترین مانع افزایش خلاقیت در کودکان خود هستند؛ زیرا این کودکان به دلیل ترس از شکست، از تلاش، جنگندگی و آزمون و خطا دوری می‌کنند و این امر خلاقیت را نابود می‌کند.

رفتار کودکانی که خلاق هستند

معمولا کودکانی که خلاقیت بالایی دارند، رفتارهایی خلاف جهت قوانین حاکم بر مدرسه و مهد و خانه از خود نشان می‌دهند. و معمولا هم از طرف والدین، متهم به شیطنت و حرف گوش نکردن می‌شوند!

افزایش خلاقیت در کودکان

بچه‌هایی که زیاد سؤال می‌پرسند، مشتاق برای انجام کارهای نکرده اند و همیشه پیشقدم در اولین‌ها هستند، بچه‌هایی با اعتماد به نفس بالایی اند که قدرت ریسک پذیری داشته و همین قدرت، باعث استفاده بیشتر از خلاقیت‌شان خواهد شد. اگر فرزند شما از اعتماد به نفس کمی برخوردار هست توصیه می‌کنیم مقاله افزایش اعتماد به نفس در کودکان را بخوانید.

میزان خلاقیت درکودکان را می‌توان با انجام تست‌های مخصوص، توسط کارشناسان تعیین کرد.

چرا اساسا خلاقیت و افزایش خلاقیت در کودکان مهم است؟

توجه به خلاقیت کودکان وکمک به آنها و ایجاد بسترهای مناسب برای افزایش خلاقیت در کودکان باید از همان کودکی شروع و اهمیت داده شود. کمک به بهتر شدن و تقویت این حس خلاقانه در کودک ، علاوه بر وجود روحیه خلاق، آثار مثبت دیگری نیز بر روان و عاطفه کودک نیز خواهد گذاشت.

– روحیه خلاق به کودک امکان می‌دهد که دربرابر موقعیت‌هایی استرس زا بهتر عمل کند و تسلیم مطلق فشار نشود.

– وجود این روحیه امکان حل مسئله را حتی بدون وجود کمک دیگران فراهم می‌کند.

– روحیه استقلال طلبی و عدم اتکا به بقیه درزندگی و همچنین حس اعتماد به نفس کودک را ارتقا می‌بخشد.

– کودکان خلاق چون از نظر خودشان همیشه راهی هست و کمتر دچار اضطراب می‌شوند معمولا تاثیر استرس بر ترشح هورمون‌ها و اثار مخرب آنها بر عملکرد فیزیکی بدن در این گونه کودکان کمتر خواهد بود.

– این کودکان شادترند و می‌دانند در برابر هر عامل ناراحت کننده ای می‌توانند اقدامی مؤثر داشته باشند.

– این بچه‌ها کمتر دچار افکار منفی و افسردگی‌ها خواهند شد.

– مشکلات خود را بهتر بازگو می‌کنند و احساسات خود را دقیق تر نشان می‌دهند.

– تمرکز بیشتری در انجام کارها خواهند داشت و منظم‌تر به انجام اموردرسی و شخصی خود رسیدگی می‌کنند.

افزایش خلاقیت در کودکان

– مهارت پذیرتر خواهند بود و بهتر از پس مهارت‌های فردی بر می‌آیند.

پرورش خلاقیت کودکان به عهده چه کسی است؟

تمام مسئولیت‌های پرورش و تربیت فرزند بر عهده والدین است، اما گاهی ممکن است ندانید که چه راهی درست و چه کاری غلط است. مشورت با افرادی که تخصصی در تربیت فرزند ندارند، ممکن است به رفتارهای اشتباه تان بیافزاید و باعث آسیب‌های روحی کودکتان شود. هر کودک، ویژگی‌های خاص خود و هر والدی نیز شرایط مخصوص خود را دارد.

بنابراین لازم است که در این زمینه با کسانی که آموزش دیده‌اند مشورت کرده و از آن‌ها راهنمایی بگیرید. می‌توانید با دریافت مشاوره روانشناسی از متخصصان کودک در مرکز هنر زندگی از اطمینان خاطر برای رسیدن به اهداف تربیتی خود برخوردار باشید.

پرورش خلاقیت کودکان به عهده چه کسی است؟

تمام مسئولیت‌های پرورش و تربیت فرزند بر عهده والدین است

مزایای بازی کردن کودک در جمع چیست؟

بازی در جمع بسیار مفید است و مهارت‌های ارتباطی کودک را تقویت می‌کند. برقراری ارتباط با دیگران، مفهوم نوبت، حقوق دیگری، از خود گذشتگی و کار جمعی مهم‌ترین مزایای بازی در جمع است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

7 آبان 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *