افتتاح حساب ترکیه
راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

با بروز شدن تکنولوژی‌ و فرمت‌های مختلف آن، خرید تلویزیون بسیار سخت و پیچیده می شود. گروه تکنولوژی شادمگ نکات مخصوصی را برای راهنمای خرید تلویزیون هوشمند در اختیارتان قرار گذاشته که خریداران تلویزیون باید از آن‌ها خبر داشته باشند.

خرید تلویزیون؛ شوق یا دردسر تازه

نیاز به خرید تلویزیون نو دارید؟ بگذارید به شما بگوییم تکنولوژی‌های به کار رفته در تلویزیون‌های جدید با سرعت بالایی در حال پیشرفتند. برای خرید یک تلویزیون نو دیگر تنها سایز یا برند آن مطرح نیست. حالا واژگان تازه‌ای برای دسته‌بندی‌ تلویزیون‌ها وجود دارد که بد نیست پیش از خرید از آن‌ها مطلع باشید.

فن‌آوری پنل، سرعت پردازش، رزولوشن، الگوریتم‌، سیستم عامل، HDR و کلی واژه‌ی دیگر که ممکن است سرگیجه‌آور باشند. با ما همراه باشید تا نکات طلایی خرید تلویزیون را بررسی کنیم.

همچنین برای آگاهی از قیمت تلویزیون و آشنایی با انواع برندها و مدل برای خرید تلویزیون می‌توانید در سایت تکنولایف جستجو کنید و دسته‌بندی‌های مختلف را از نظر قابلیت‌ها و قیمت‌ها با هم مقایسه کنید.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

آشنایی با انواع‌تلویزیون

تلویزیون پلاسما: در این تلویزیون‌ها لامپ فلور سنت وجود دارد، هرکدام از این لامپ ها اجزای شیشه‌ای مختلفی دارند. دو صفحه بین این لامپ ها است که گاز نئون و زنون به آن تزریق می شود. در اینجاست که پلاسما اقدام به تولید سلول ها می کند و وقتی تلویزیون به برق وصل می شود، تصویر پدید می‌آید. این مدل از تلویزیون‌ها ۲۰ الی ۶۰ هزار ساعت عمر می کنند.
تلویزیون LCD: در این مدل دو لایه شفاف بین صفحات آن به کار رفته است‌ و خیلی محکم به یکدیگر متصل شده اند.‌ درون یکی از این صفحات کریستال وجود دارد. بدیهی است که این کریستال‌ها به خودی خود نور ندارند و باید از یک منبع دیگری مانند: لامپ فلورسنت نور بگیرند. در نتیجه این تلویزیون‌ها قابلیت کم یا زیاد کردن نور صفحه را دارا می باشند. LCD ها ۶۰ هزار ساعت عمر مفید دارند، چیزی معادل ۷ سال است.
تلویزیون LED: در این تلویزیون‌ها دیودهایی به کار رفته است که وظیفه‌ی پخش کردن نور را بر عهده دارند. این قابلیت باعث شفاف نشان دادن رنگ مشکی و کنتراست بالای آن می شود. می توان گفت LED ها همان تلویزیون‌های LCD هستند که نور زمینه‌ی آنها LED است.
تلویزیون OLED: در طراحی این تلویزیون ظرافت خاصی به کار رفته است و ضخامت آن خیلی باریک شده است. تصویری که به مخاطب نشان می دهد FULL HD است و کیفیت آن به مراتب بهتر از پلاسما و LCD می باشد. در ساخت این مدل، میلیون‌ها لامپ LED کوچک به کار رفته است. کنتراست این نوع هم بسیار بالاست و رنگ مشکی را بسیار واضح نشان می دهد‌.
تلویزیون QLED: در سال ۲۰۱۸ شرکت سامسونگ این ویژگی را در تلویزیون‌ها پدید آورد. در نتیجه باعث شد کیفیت تصویر بسیار طبیعی و واضح باشد و شکل ظاهری آن هم خیلی شکیل و زیباست. این قابلیت باعث می شود که تصاویر را با جزئیات بیشتری ببینید و طول عمر خیلی بالایی دارد به گونه ای که با گذشت سالها دچار خدشه و مشکل نمی شود.

اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش

اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش اولین نکته‌ای‌ست که به ذهن خریدار می‌رسد. خوشبختانه امروزه در بازار، تنوع بالایی در زمینه‌ی سایز صفحه‌ی نمایش به چشم می‌خورد؛ از ۱۴ اینچ گرفته تا ۱۰۰ اینج و بالاتر.

پر فروش‌ترین تلویزیون‌ها ۵۵ اینچی هستند. با این حال صفحه‌ی نمایش‌های ۶۵ و ۷۵ نیز طرفداران خود را دارد. اصلا فکر نکنید اگر سراغ تلویزیون ۳۲ یا ۴۰ اینچی رفتید، یعنی یک تلویزیون کوچک به‌درد نخور خریده‌اید.

مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب اندازه‌ی مناسب صفحه‌ی نمایش، ابعاد اتاقی‌ست که تلویزیون قرار است در آن جای بگیرد. پس حواستان باشد، خرید تلویزیون ۵۵ اینچی برای یک اتاق ۱۲ متری دلیل بر مناسب‌ بودن انتخاب شما نیست.

توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به خرید، ابعاد دیوار و اتاقی که تلویزیون قرار است در آن قرار بگیرد را مورد توجه قرار دهید. نکته‌ی مهم بعدی، فاصله‌‌ای است که قرار است در مقابل تلویزیون بنشینید. یک قاعده‌ی طلایی برای محاسبه‌ی اینچ تلویزون با توجه به فاصله‌ی مبل‌ها از آن وجود دارد. اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش بهتر است دو برابر فاصله‌ی تلویزیون و مبل‌ باشد.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

قبل از آنکه دست به محاسبه بزنید، لازم به یادآوری‌ است که اینچ تلویزیون در واقع طول مورب صفحه‌ی آن از گوشه‌ی پایین به گوشه‌ی بالا در سمت دیگر است.

برای روشن‌ شدن نحوه‌ی محاسبه چند مثال می‌زنیم:

• ۴۰ اینچ: ۸۰ اینچ برابر با ۲۰۳ سانتیمتر
• ۵۵ اینچ: ۱۱۰ اینچ برابر با ۲۷۹ سانتی متر
• ۶۵ اینچ: ۱۳۰ اینچ برابر با ۳۳۰ سانتیمتر

تلویزیون LED بخریم یا LCD

در زمان خرید تلویزیون به اندازه آن هم توجه زیادی داشته باشید.
اندازه‌ی تلویزیون همچنین یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده‌ی قیمت است. تا ۵۰ اینچ تقریبا قیمت تلویزیون‌ها منطقی افزایش پیدا می‌کند اما از ۵۰ اینچ که بالاتر بروید و مثلا تلویزیون ۶۵ یا ۷۵ خریداری کنید قیمت به یک مرتبه دوبرابر یا حتی بیشتر می‌شود. پس اگر بودجه‌ی محدودی دارید به سراغ اندازه‌ی بیشتر از ۵۰ اینچ نروید.

تلویزیون تخت یا منحنی؟

چند سال قبل برای اولین بار تلویزیون منحنی به بازار عرضه شد و مورد توجه همگان قرار گرفت؛ چرا که این فناوری بسیار جدید بود و کاربران داشتن تلویزیونی منحنی را بسیار عجیب می‌دانستند. در حال حاضر چند سالی است که تلویزیون‌های منحنی در بازار حضور دارند، اما آیا خرید آن‌ها منطقی است؟ یا بهتر است همان تلویزیون تخت و عادی را خریداری کنیم؟

در ابتدای معرفی تلویزیون‌های تخت شرکت‌های سازنده ادعا می‌کردند که به دلیل فناوری ساخت و همچنین منحنی بودن تلویزیون، زاویه دید افزایش پیدا کرده است و کاربران حالا از کناره‌ها دید بهتری به تلویزیون دارند. جالب است بدانید که درواقع زاویه دید تلویزیون‌های تخت بیشتر از منحنی بوده و همچنین نور را هم بسیار کمتر منعکس می‌کنند. محتوا در لبه‌های تلویزیون منحنی چندان خوب مانند دیگر قسمت‌ها نمایش داده نمی‌شود و این یکی از نقاط ضعف اصلی به حساب می‌آید.

به علاوه تلویزیون منحنی قیمت بسیار بالاتری دارد در حالی که امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار نمی‌دهد و در واقع شما هزینه‌ی زیادی برای منحنی بودن تلویزیون می‌پردازید. پس به عنوان راهنمایی قطعا تلویزیون‌های تخت گزینه‌ی بهتری برای خرید هستند و در بازه‌ی قیمتی مشابه امکانات بسیار بیشتری دارند.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

تکنولوژی پنل

چهار نوع فن‌آوری در زمینه‌ی پنل‌ها وجود دارد، که برای خرید تلویزیون لازم است با آن‌ها آشنا باشید؛ LCD، LED، QLED و OLED.

LCD نسلی قدیمی‌تر

اولین فناوری که باعث شد تلویزیون‌ها از حالت قبل خارج شوند و به صورتی که امروز هستند دربیایند همین فناوری LCD یا (Liquid Crystal Display نمایشگر کریستال مایع) بود.

نکته‌ی کلیدی برای خرید تلویزیون‌های LCD نحوه‌ی روشن شدن صفحه‌ی آن است. برخی پنل‌ها لبه‌دار هستند و برخی مستقیما در پشت صفحه‌ی نمایش نصب شدند. دلیل اهمیت این نکته، تاثیری‌ست که روی کنتراست تصویر می‌گذارد.

به صورت کلی منابع نوری نصب شده پشت صفحه‌ی نمایش از نظر کنتراست عملکرد بهتری نسبت به پنل‌های لبه‌دار دارند و برق کمتری هم استفاده می‌کنند به علاوه روشنایی این نوع فناوری نیز بیشتر است. منابع نوری نصب شده در پشت صفحه نمایش LED backlighting نام دارد و به پنل‌های لبه‌دار CCFL-backlight می‌گویند.

مقایسه فناوری LCD و LED

نکته کلیدی که اگر تصمیم به خرید تلویزیون LCD دارید باید به آن توجه کنید نحوه روشن شدن صفحه LCD است، زیرا این امر می تواند تأثیر زیادی در کنتراست صفحه نمایش داشته باشد. البته توجه داشته باشید که در حال حاضر دیگر از فناوری CCFL-backlight استفاده نمی‌شود و شرکت‌ها دیگر این نوع تلویزیون را تولید نمی‌کنند.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

پیش از پرداختن به انواع تلویزیون‌های LED، باید بگوییم مزیت‌ اصلی LCDها قیمت مناسب، دوام بالا و محدودیت‌ آن زاویه دید و مشکلات کنترل نور خواهد بود. اگر تصمیم خرید تلویزیون LCD دارید و کنتراست برای شما اولویت است پنل‌های VA بهتر از IPS هستند اما در صورتی که زاویه‌ی دید برای شما اهمیت بیشتری دارد به سراغ فناوری IPS بروید.

فناوری LED

در واقع فناوری LED همان فناوری نمایشگر کریستال مایع (LCD) است با این تفاوت که از نور پس‌زمینه به جای فناوری CCFL استفاده می‌کند. در بالا در مورد LED کمی توضیح دادیم اما برای تکمیل این بحث باید بدانید که LED مخفف light emitting diode است. این دیودها در پشت تلویزیون قرار می‌گیرند و نور مورد نیاز نمایشگر را تأمین می‌کنند.

نام اصلی این نوع تلویزیون LED-LCD است اما پس از مدتی به تلویزیون‌های LED مشهور شدند و به دلیل قیمت مناسب‌تر نسبت به فناوری QLED و OLED که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم محبوبیت بسیار زیادی دارند و به دلیل قیمت کمتر با استقبال بیشتری مواجه هستند. پس در واقع از آنجایی که دیگر فناوری LCD وجود ندارد ارزان‌ترین فناوری در تلویزیون‌های حال حاضر LED نام دارد.

در بالاتر اشاره کردیم که در بین تلویزیون‌های LED دو حالت VA و IPS وجود دارد. فناوری VA کنتراست بهتری دارد و به نوعی کمی باکیفیت‌تر از IPS است اما در عوض از نظر زاویه دید چندان خوب عمل نمی‌کند و به همین دلیل اگر قرار است افراد زیادی در سالن شما پای تلویزیون بنشینند بهتر است مدل IPS را انتخاب کنید تا همه زاویه دید مناسبی داشته باشند.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

فناوری QLED

این فناوری برای اولین بار توسط سامسونگ ساخته شد و در حال حاضر هم بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی این فناوری سامسونگ است. در این فناوری شرکت کره‌ای از نقاط کوانتومی برای تولید نور رنگی استفاده می‌کند. استفاده از این نقاط کوانتومی باعث می‌شود که این نوع تلویزیون روشنایی و رنگ بندی دقیق‌تری داشته باشد و خود را به یک قدمی تلویزیون‌های OLED برساند.

تلویزیون‌های QLED قیمت به مراتب بیشتری نسبت به تلویزیون‌های LED دارند و از طرفی کمی از تلویزیون‌های OLED ارزان‌تر به فروش می‌رسند. به نوعی سامسونگ با این فناوری قصد دارد که تلویزیون‌هایی با کیفیت‌تر از LED را با قیمت کمتر از OLED به فروش برساند اما هنوز موفق نشده هزینه‌های این نقاط کوانتومی را به حد قابل قبولی برساند و این فناوری قیمت بالایی دارد.

در عمل هم کیفیت تلویزیون‌های QLED از LED بیشتر است و اگر قیمت تلویزیون‌های OLED برای شما زیاد است و از طرفی کیفیتی بهتر از تلویزیون‌های LED می‌خواهید باید به سراغ فناوری QLED و طبیعتا سامسونگ بروید.

فناوری OLED

فناوری اولد گران‌ترین و در عین حال بهترین فناوری موجود برای تلویزیون‌ها در جهان به حساب می‌آید. در تلویزیون‌های OLED هر پیسکل به طور مستقل نور تولید می‌کند و این در حالیست که در فناوری‌های دیگر نیاز به یک نور پس‌زمینه است. همین موضوع باعث می‌شود که پیسکل‌ها به طور مستقل فعالیت کنند و دقت رنگ، کنتراست و شارپنس بسیار عالی داشته باشند.

کیفیت تلویزیون‌های اولد واقعا بیشتر از فناوری‌های دیگر است و به خصوص تماشای رنگ مشکی در این تلویزیون‌ها لذت بسیار زیادی دارد. رنگ مشکی در تلویزیون‌های LED و QLED تولید می‌شود و پیسکل‌ها تلاش می‌کنند تا این رنگ را به وجود بیاورند در صورتی که در تلویزیون اولد برای نمایش رنگ مشکی پیشکل‌ها به حالت خاموش درمی‌آیند و این موضوع باعث می‌شود در این نوع تلویزیون عمق رنگ مشکی بینهایتی داشته باشیم.

مقایسه تلویزیون OLED با LED

البته باید اشاره کنیم که نقطه ضعف این نوع نمایشگر burn-in شدن بخش‌هایی از تلویزیون بعد از استفاده‌ی زیاد است (البته این موضوع در یک یا دو سال رخ نمی‌دهد و بستگی دارد در طول روز چه مقدار از تلویزیون خود استفاده کنید). به طور کلی اگر محدودیت در بودجه ندارید و همچنین به دنبال بهترین تلویزیون بازار هستید حتما باید یکی از تلویزیون‌های اولد الجی یا سونی را خریداری کنید (سامسونگ تلویزیون اولد تولید نمی‌کند).

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

رزولوشن تلویزیون

وقتی پای وضوح تصویر به میان می‌آید، وسواس‌های موقع خرید تلویزیون بیشتر می‌شود. همه‌ی ما دوست داریم تصاویر را در واقعی‌ترین حالت خود تماشا کنیم. به بیان ساده رزولوشن نشان دهنده‌ی تعداد پیسکل‌های نمایشگر است و هرچقدر که رزولوشن بیشتر باشد به طبع تعداد پیکسل بیشتر شده و شارپنس و کنتراست و همه‌ی جزئیات افزایش پیدا می‌کند. پس به طور کلی همیشه رزولوشن بالاتر یعنی کیفیت‌ بیشتر!

نحوه سرچ عکس در گوگل چگونه است ؟

اگر هر اینچ از یک تلویزیون را در نظر بگیریم هرچقدر که رزولوشن بیشتر باشد تعداد پیسکل بیشتری در این یک اینچ قرار می‌گیرد و این یعنی برای نمایش محتوا و همچنین متن و … تعداد پیسکل بیشتری آن محتوا را نمایش می‌دهد. هرچقدر که پیسکل‌های بیشتری در نمایش یک سوژه دخیل باشند سوژه با جزئیات ریزتر و باکیفیت‌تر دیده می‌شود.

در حال حاضر از نظر رزولوشن چهار انتخاب پیش روی شما قرار دارد:

8K با قابلیت نمایش 7680 × 4320 پیکسل
Ultra HD یا 4K با قابلیت نمایش 3840 × 2160 پیکسل
FHD با قابلیت نمایش 1920 × 1080 پیکسل
HD با قابلیت نمایش 1280 × 720 پیسکل

در حال حاضر تلویزیون‌های اقتصادی در بازار کشور بعضا رزولوشن HD دارند که درواقع ارزش خرید این محصولات چندان زیاد نیست؛ چرا که شما بخش زیادی از کیفیت محتوای موجود را از دست می‌دهید و قطعا کیفیت HD حتی با تلویزیون FHD نیز قابل مقایسه نیست و حقیقا پیشنهاد نمی‌کنیم در حال حاضر تلویزیون HD خریداری کنید.

مقایسه رزولوشن HD با 8K

تلویزیون‌های FHD در حال حاضر مرسوم‌ترین رزولوشن موجود هستند. این تلویزیون‌ها به خوبی می‌توانند محتوا را به نمایش درآورند و شاید شما چندان احساس نیاز به تلویزیون 4K نداشته باشید. پس اگر بودجه محدودتری دارید حتما همین رزولوشن FHD را انتخاب کنید و به سراغ تلویزیون‌های 4K نروید.

تلویزیون‌های 4K کیفیتی 4 برابر تلویزیون‌های HD دارند و به واقع تماشای محتوای مختلف در آن‌ها چشم نوازتر است. این تلویزیون‌ها در حال جایگزین شدن به جای تلویزیون‌های FHD هستند و احتمالا تا یک یا دو سال دیگر کاربران فقط به سراغ تلویزیون‌های 4K می‌‌روند، به خصوص که حالا مثلا کنسول‌های بازی سونی و ماکروسافت یعنی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانند بازی‌ها را با رزولوشن 4K بازی کنید.

پس در واقع تلویزیون‌های 4K در حال حاضر بهترین رزولوشن موجود برای خرید هستند؛ چرا که هم کیفیت بسیار خوبی دارند و هم شما با خرید این رزولوشن تا چند سال از بابت کیفیت آسوده خاطر هستید و می‌دانید که تلویزیون شما قرار نیست یک یا دو سال بعد قدیمی شود و نتواند محتوای موجود روز را به خوبی به نمایش دربیاورد.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

رزولوشن بعدی 8K است که نه تنها در ایران بلکه در کل جهان بسیار گران قیمت بوده و هنوز هم فراگیر نشده است. در واقع از آنجایی که هنوز محتوای 8K زیادی برای نمایش وجود ندارد پس خرید تلویزیون 8K هم منطقی نیست و اگر محدودیت بودجه ندارید به سراغ همان رزولوشن 4K از یک برند مشهور و خوب مثل سامسونگ، سونی، الجی و … بروید.

HDR و Dolby Vision HDR چیست؟

پیش از آن که بخواهیم تفاوت این دو فناوری را برای شما توضیح بدهیم بهتر است بدانید که خود HDR چه معنایی دارد و چگونه به بهبود کیفیت تلویزیون کمک می‌کند. HDR مخفف High Dynamic Range یا گستره‌ی دینامیکی وسیع است، اما خود رنج دینامیکی چه معنایی دارد؟

رنج دینامیکی در هر تصویر یا محتوایی مربوط به بخش سایه و روشن‌های محتوا و همچنین بالانس این دو قسمت با یکدیگر است. داینامیک رنج خوب یعنی در یک عکس یا فیلم باید نقاط تاریک به اندازه‌ی نقاط روشن جزئیات داشته باشند و فوکوس به روی قسمت روشن نباید باعث شود که قسمت تیره محتوا بدون جزئیات بماند.

به بیان ساده داشتن بالانس بین بخش‌های تیره و روشن یک تصویر یا فیلم یعنی رنج دینامیکی. اما رنج دینامیکی وسیع یا HDR چه معنایی دارد؟ رنج دینامیکی وسیع یعنی این که تصویر مورد نظر ما در قسمت‌های تیره و روشن جزئیات کافی داشته باشد و بتواند بالانس خوبی بین بخش‌های تیره و روشن تصویر برقرار کند. حالا این قابلیت چه کاری انجام می‌دهد؟ این ویژگی متناسب با هر محتوای در حال پخش رنج دینامیکی را تنظیم می‌کند تا کیفیت بسیار بهتری مقابل دیدگان شما قرار بگیرد.

مقایسه بودن و نبودن قابلیت HDR

پس حالا چه تفاوتی بین HDR و Dolby Vision HDR وجود دارد؟ قابلیت HDR ثابت است و در ابتدای پخش فیلم HDR یک نوع بهبود مشخص را به روی فیلم اعمال می‌کند. در واقع این بهبود در رنگ‌ها، نور و همچنین افزایش جزئیات اتفاق می‌افتد و در طول کل فیلم یکسان و ثابت است و هیچ تغییری نمی‌کند. Dolby Vision HDR اما حالت تطبیقی دارد و این رنج دینامیکی را فریم به فریم تغییر می‌دهد تا بهترین حالت ممکن برای هر صحنه ممکن اتفاق بیفتد.

در واقع این قابلیت DV HDR لحظه به لحظه‌ی فیلم را بهبود می‌بخشد و نور بندی و رنگ بندی یکسانی را برای کل فیلم اعمال نمی‌کند. پس به عنوان جمع بندی باید بگوییم که قطعا بهتر است تلویزیون شما از قابلیت HDR پشتیبانی کند، البته که فیلم در حال پخش نیز باید HDR باشد. از بین HDR و DV HDR نیز قطعا قابلیت Dolby Vision HDR عملکرد بهتری دارد و ویدئوهای چشم نوازتری را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد.

درگاه‌های ارتباطی

تلویزیون‌ها سال‌هاست که به دستگاه‌های چند منظوره تبدیل شدند، به همین دلیل درگاه‌های ورودی و خروجی و نقاط اتصال‌شان از اهمیت بالایی برخوردار است. به نظر می‌رسد هرچقدر درگاه‌های ارتباطی بیشتر باشد، بهتر است. با این حال توصیه می‌کنیم بسته به نیازتان اقدام به خرید تلویزیون کنید.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

درگاه‌های ارتباطی شامل HDMI، USB و پشتیبانی از چندرسانه‌ای است. در حالی‌که که پورت HDMI دسترسی شما به منابع گسترده‌ای را فراهم می‌کند، USBها امکان ضبط و ذخیره‌ی اطلاعات را نیز در اختیارتان می‌گذارد. هنگام خرید تلویزیون توجه ویژه‌ای به تعداد پورت‌های HDMI داشته باشید؛ چرا که در حال حاضر دستگاه‌های مختلف مانند کنسول‌های بازی، لپ تاپ‌ها و تقریبا تمام دستگاه‌های دیگر به کمک HDMI به تلویزیون متصل می‌شوند و طبیعتا اهمیت بالایی دارد که تلویزیون مورد نظر شما حداقل 3 یا بیشتر HDMI داشته باشد.

توجه داشته باشید که در تلویزیون‌های مختلف معمولا یکی از HDMI ها به رنگ طلایی درآمده است. این HDMI نسبت به دیگر ورودی‌های مشابه کیفیت بیشتری دارد و از نسل جدیدتری استفاده می‌کند و هنگام اتصال دستگاه‌های مختلف توجه داشته باشید که مثلا کنسول بازی خود را به این درگاه متصل کنید (باید دستگاهی را متصل کنید که نیاز است بهترین خروجی ممکن را داشته باشد).

قبل‌تر تلویزیون‌ها درگاه‌های متنوع‌تر و بیشتری داشتند اما در حال حاضر به این دلیل که HDMI صدا و تصویر را همزمان انتقال می‌دهد و همچنین برای اتصال تقریبا همه‌ی دستگاه‌ها کاربرد دارد دیگر شاهد درگاه‌های دیگر نیستیم. البته درگاه‌هایی مانند LAN در حال حاضر هم کاربرد خاص خودش را دارد و مثلا شما می‌توانید به کمک آن مودم خود را به طور مستقیم به تلویزیون متصل کنید.

اسپیکر‌ها

هرچقدر که فناوری تلویزیون‌ها پیشرفت کرد شاهد محصولات باریک‌تری بودیم و در حال حاضر به واقع تلویزیون‌های موجود باریک و تخت هستند و شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را به دیوار متصل کنید. این تخت شدن تلویزیون‌ها و باریک شدن آن‌ها باعث شد تا شرکت‌های سازنده فضای زیادی برای اسپیکرها نداشته باشند و صدای تلویزیون‌های حال حاضر چندان خوب نیست.

یکی از بهترین راه حل‌های موجود خرید ساند بار است. این محصولات به کمک HDMI یا حتی به صورت وایرلس به تلویزیون شما متصل می‌شوند و کیفیت و حجم صدای آن را بسیار افزایش می‌دهند. البته اسپیکر خود تلویزیون‌ها به قدری هست که نیازی به خرید ساند بار یا سینمای خانواده نباشد و شما به راحتی می‌توانید در یک اتاق حتی بزرگ صدای بلندی را دریافت کنید.

اما طبیعتا خرید سینمای خانواده یا ساند بار باعث می‌شود حسی بسیار واقعی‌تر و شبیه به سینما داشته باشید. اگر ساندبار یا سینمای خانواده برای تلویزیون خود خریداری کردید HDMI این محصولات را به HDMI (ARC) تلویزیون متصل کنید تا صدا با کیفیت بیشتری پخش شود (این HDMI به نوعی طراحی شده که صدا را بهتر منتقل می‌کند).

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

یکی از قابلیت‌هایی که مربوط به بخش اسپیکر تلویزیون است و هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید Dolby Atmos نام دارد. تلویزیون در صورتی که از این قابلیت پشتیبانی کند صدایی بسیار فراگیرتر و همچنین بهتر را تولید می‌کند. به کمک این قابلیت شما احساس می‌کنید که فیلم یا بازی در خانه شما در حال اتفاق افتادن است و صدا به حالتی زنده و فراگیر پخش می‌شود.

در نهایت اگر استفاده معمولی از تلویزیون دارید نیاز به قابلیت Dolby Atmos یا خرید ساند بار و … وجود ندارد. اما اگر قصد دارید فضایی بسیار خاص و متفاوت را هنگام تماشای فیلم برای خود به وجود بیاورید حتما تلویزیونی خریداری کنید که از Dolby Atmos پشتیبانی کند یا یک ساند بار برای تلویزیون خود خریداری کنید.

روشنایی تصاویر

روشنایی تصویر ارتباط مستقیمی با وضوح و کنتراست دارد. اگر مکان قراگیری تلویزیون یک اتاق کاملا روشن باشد، باید به اندازه‌ی کافی از میزان روشنایی تلویزیون خود اطمینان داشته باشید.

بدون روشنایی کافی،‌ نورهای برجسته‌ی سفید و رنگی به ویژه برای تصاویر HDR به خوبی نمایش داده نمی‌شوند. تلویزیون‌هایی که به اندازه‌ی کافی روشن نیستند، غیر طبیعی و تاریک به نظر می‌رسند. بهترین روش تست روشنایی صفحه‌ی نمایش، تماشای صحنه‌های تاریک از یک فیلم با رزولوشن بالاست. اگر نقاط تاریک به صورت محو و زننده‌ای نمایش داده شود، بهتر است بی‌خیال خرید تلویزیون مورد نظر شوید.

البته به طور کلی معمولا تلویزیون‌های حال حاضر بازار خیلی از نظر روشنایی با مشکلی مواجه نیستند و همچنین امکان تنظیم رنگ‌ها و افزایش میزان روشنایی در تنظیمات تلویزیون وجود دارد. پس اگر نور تلویزیون به نظر شما کم است حتما در ابتدا به تنظیمات و بخش نمایشگر بروید و نور را به روی حالت حداکثری قرار دهید.

به عنوان یک راه کار کلی نیز بهتر است تلویزیون را در مکانی قرار دهید که از پنجره نور مستقیم به آن وارد نشود؛ چرا که هرچقدر هم روشنایی تلویزیون زیاد باشد باز هم تابش مستقیم نور به آن باعث می‌شود تصویر نمایش داده شده از کیفیت چندان خوبی برخوردار نباشد.

زاویه‌ی دید

برای اغلب ما، تلویزیون قلب خانه‌ است. عادت داریم حین انجام کارهای روزانه تلویزیون تماشا کنیم. پس بهتر است برای خرید تلویزیون به زاویه دید توجه کافی نشان دهیم. همچنین در مواقعی که تعداد افراد زیاد است و مثلا در خانه مهمانی دارید بسیار مهم است که افراد در زوایای مختلف بتوانند تلویزیون را به خوبی مشاهده کنند و از این نظر مشکلی وجود نداشته باشد.

اهمیت زاویه دید تلویزیون و محل قرار دادن آن در خانه برای دید بهتر

برای بررسی زاویه دید تلویزیون مورد نظر، یک تصویر رنگارنگ و روشن را انتخاب کنید. تصویر را متوقف کنید و چشم‌تان را روی صفحه‌ی نمایش بچرخانید.

حالا به دنبال موارد زیر بگردید.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

• خاکستری شدن بخش‌هایی از تصویر
•  از بین رفتن نشاط رنگ‌ ها
• حالت‌های راه‌ راه یا هاله‌ای تصاویر

اگر هر یک از این موارد را مشاهده کردید، بهتر است از خرید این تلویزیون منصرف شوید. به طور کلی تلویزیون‌های LCD به دلیل نوع نور پس‌زمینه با این مشکل مواجه هستند (البته این نوع تلویزیون دیگر برای خرید وجود ندارد). در تلویزیون‌های LED خیلی این مشکل دیده نمی‌شود و تلویزیون‌های OLED به دلیل این که پیکسل‌ها به طور مستقل فعالیت می‌کنند بهترین زاویه دید را دارا هستند.

تلویزیون هوشمند چیست؟

تلویزیون‌های هوشمند وای فای دارند و با داشتن نرم افزارهایی مانند مرورگر و نتفیلیکس و فیس بوک و … به شما اجازه می‌دهند که از آن‌ها در نقش یک لپ تاپ غول پیکر استفاده کنید. به کمک مرورگر موجود در این تلویزیون‌ها شما می‌توانید به سایت‌های مختلف بروید و تجربه‌ای بسیار جالب از طریق گشت و گذار در اینترنت به روی نمایشگری ۵۰ اینچی داشته باشید.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

این قابلیت می‌تواند بسیار کاربردی باشد؛ چرا که مثلا می‌توانید از طریق تلویزیون مستقیما به فیلیمو، آپارات و … متصل شوید و محتوای مورد نظر خود را مشاهده کنید. در نظر داشته باشید که این قابلیت برای همه‌ی افراد کاربردی نیست و همچنان دسته‌ی بسیار زیادی از خریداران تلویزیون تنها قصد دارند با آن محتوا مشاهده کنند و به دنبال استفاده از اینترنت با تلویزیون نیستند.

به علاوه حتی اگر تلویزیون شما هوشمند نباشد به سادگی می‌توانید یک اندروید باکس خریداری کنید و به نوعی با اتصال این دستگاه به تلویزیون خود آن را به یک تلویزیون هوشمند تبدیل کنید. پس به طور کلی هوشمند بودن تلویزیون را خیلی جزو اولویت‌های اصلی خود قرار ندهید و بیشتر به دنبال اولویت‌های مهم‌تری مثل رزولوشن و HDR و … باشید.

نرخ نوسازی یا Refresh Rate

شاید با این مفهوم بیشتر در گوشی‌های هوشمند آشنا باشید و بدانید که نرخ نوسازی چه معنایی دارد. عدد نرخ نوسازی نشان می‌دهد که در هر ثانیه تصویر نمایش داده شده چند بار رفرش می‌شود. نرخ نوسازی معمول در تلویزیون‌ها ۶۰ هرتز است و این می‌تواند در برخی از مواقع این حس را به شما منتقل کند که گویی تصویر دیر جابجا می‌شود یا در حین جابجایی کمی گیر می‌کند.

صفر تا صد روش های سریع و راحت برای افزایش حافظه ps5

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

این موضوع در حین بازی‌های آنلاین و ورزش‌هایی مثل فوتبال و به طور کلی زمان‌هایی که تصویر به سرعت تغییر می‌کند بیشتر قابل مشاهده است. برای حل این مشکل در حال حاضر این نرخ نوسازی به ۱۲۰ هرتز و حتی در مواردی تا ۲۴۰ هرتز افزایش یافته است. در تلویزیون‌های ۶۰ هرتزی شرکت‌های سازنده دو راه‌کار کلی برای کم شدن این حالت و بهبود جابجایی سریع بین صفحات انجام می‌دهند.

مقایسه نرخ نوسازی ۶۰ با ۱۲۰ هرتز
مقایسه نرخ نوسازی ۶۰ با ۱۲۰ هرتز
در روش اول تلویزیون یک تصویر مشکی را در بین جابجایی تصویر قرار می‌دهد تا چشم شما با دنبال کردن این رنگ کمتر متوجه نرخ نوسازی ۶۰ هرتز شود و جابجایی‌های تصویر را سریع‌تر و روان‌تر ببیند. در روش دوم تلویزیون یک تصویر متحرک را در میان تصویر‌های مختلف یک فیلم قرار می‌دهد تا هنگام جابجایی تصاویر شما حس روان‌تری داشته باشید.

به همین دلیل بین تلویزیون‌های ۶۰ هرتز هم تفاوت در جابجایی تصویر وجود دارد و باید دقت داشته باشید که کدام تلویزیون در حین جابجایی سریع بین تصویرها عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. به طور کلی قیمت تلویزیون‌های ۱۲۰ هرتزی زیاد است و اکثر کاربران توانایی خرید این تلویزیون‌ها را ندارند اما اگر گیمر حرفه‌ای هستید حتما به نرخ نوسازی تلویزیون خود توجه داشته باشید و حتی اگر تلویزیون ۶۰ هرتز خریداری می‌کنید باید به نحوه‌ی جابجایی تصاویر و روان بودن آن توجه ویژه داشته باشید.

تلویزیون FULL HD

تلویزیون‌های Full HD دارای ابعادی بالغ بر 1080×1920 پیکسل هستند که این امکان را بیننده فراهم می‌کنند تا تصاویر را واضح و دقیق مشاهده کنند. تقریباً هر تلویزیون FULL HD یک تلویزیون ال سی دی با نور پس زمینه ال ای دی است، اما تعداد محدودی از تلویزیون‌های فول اچ دی OLED نیز وجود دارد. دقت داشته باشید که در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد که تلویزیون 4K کوچکتر از 39 اینچ پیدا کنید.

ما دریافته‌‌ایم که بسیاری از مخاطب‌ها نمی‌‎ توانند جزئیات بیشتری را در یک تلویزیون 4K با اندازه ی صفحه نمایش بسیار بزرگ، مثلاً 65 اینچ و بالاتر از فاصله‌ی معمولی مشاهده نمایند منتها به یاد داشته باشید که وضوح تصویر تنها از معدود خصوصیاتی است که یک تلویزیون برای تولید عالی کیفیت تصویر به طور کلی می‌تواند داشته باشد. از دیگر مواردی که در راهنمای خرید تلویزیون باید به آن اشاره کرد، این است که تلویزیون‌‌های معمولی HD هنگام افزایش قیمت، به ویژه در سایز کوچکتر از 65 اینچ، گزینه‌ی خوبی برای بسیاری از مصرف کنندگان باقی می‌مانند.

تلویزیون هوشمند

مورد دیگر در راهنمای خرید تلویزیون که می‌بایست آن را در نظر گرفت قابلیت هوشمند سیستم عامل تلویزیون‌های اسمارت یا هوشمند است. تلویزیون‌های هوشمند، که گاهاً به آن تلویزیون اینترنتی نیز می‌گویند، پل شما به دنیایی از محتوای آنلاین است که می‌توانید مستقیماً از خود تلویزیون به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

این‌ روزها بیشتر تلویزیون‌های هوشمند به‌ شما امکان دسترسی به چندین سرویس ویدئویی مانند Amazon Prime ،DirectTV Now ،Hulu ،Netflix Sling TV ،YouTube TV و Vudu را می‌دهند، همچنین یک یا چند سرویس موسیقی آنلاین همانند Pandora و Spotify باید به این موارد افزود. بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند همچنین به شما اجازه می‌دهند به سایت‌ رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر بروید و یا چندین بازی آنلاین را تجربه کنید. معمولاً قیمت تلویزیون هوشمند بالاتر از مدل‌های معمولی است.

امکانات تلویزیون هوشمند

این تلویزیون‌ها به طور قابل چشمگیری می‌‌توانند به محتوای آنلاین مانند پخش خدمات ویدئویی از Amazon Prime و Netflix دسترسی پیدا کنند. تلویزیون‌های هوشمند ابتدایی ممکن است به محبوب‌ترین سرویس‌ها محدود شود، اما دستگاه‌های دیگر مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌ها را ارائه می‌دهند.

بسیاری از این تلویزیون‌ها مرورگرهای وب دارند و تلویزیون‌های هوشمند پیشرفته‌تر می‌توانند به دستورات صوتی پاسخ دهند، توصیه‌‌هایی برای تماشای برنامه‌ها را ارائه می‌دهند و این امکان به شما فراهم می‌کند که محتوای تلفن هوشمند خود را در صفحه‌ی تلویزیون مشاهده کنید.
بیش از 70 درصد تلویزیون‌‌هایی که این روزها فروخته می‌‌شوند تلویزیون‌های هوشمند هستند.

اما اگر تلویزیون ساده‌تری را در نظر دارید یا تلویزیون شما هوشمند نیست، می‌‌توانید به‌ راحتی با استفاده از یک پخش‌ کننده رسانه‌ ای جداگانه مانند Amazon Fire TV ،an Apple TV ،Google Chromecast اینترنت را به‌ راحتی به تلویزیون خود اضافه نمایید.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

سیستم‌ عامل‌های تلویزیون هوشمند

برخی از تولیدکنندگان، سیستم‌ عامل‌ تلویزیون هوشمند خود را توسعه داده‌‌اند، در حالی‌ که برخی دیگر ممکن است از یک سیستم دارای مجوز مانند Android TV مربوط به Google یا Roku TV استفاده کنند. تلویزیون‌هایی که به‌ صورت هوشمند تولید می‌شوند دسترسی به محتوا را آسان می‌نمایند یعنی فقط یک کنترل از راه دور جدا وجود دارد. اما یک پخش‌ کننده رسانه‌ای جداگانه، ممکن است امکانات بیشتری برای پخش محتوا داشته باشد، یا از رابط کاربری استفاده می‌کند که پیدا کردن و دسترسی به محتوا را آسان‌‌تر می‌کند.

دستیار های صوتی در تلویزیون

این روزها تلویزیون‌های بیشتری با پشتیبانی دستیارهای صوتی همراه هستند، مانند Amazon Alexa و Google Assistant که این کار به شما امکان می‌‌دهد تنظیمات اساسی تلویزیون از جمله : بالا بردن و کاهش صدا، تغییر کانال‌‌ها یا ورودی‌ها را انجام داده و با استفاده از دستورات صوتی نمایش و فیلم مورد نظر خود را جستجو کنید.

گاهی اوقات شما می‌‌توانید سایر دستگاه‌‌های سازگار مانند سیستم صوتی هوشمند و … را درست از طریق ریموت تلویزیون، کنترل کنید. باید این نکته را نیز مطرح نماییم که مانند پخش‌کننده‌های رسانه‌ای، تلویزیون‌ اسمارت باید به اینترنت خانگی شما متصل شوند. توصیه می‌کنیم در صورت امکان از اتصال کابل LAN استفاده کنید، اما در حال حاضر همه تلویزیون‌‌های هوشمند نیز برای دسترسی بی‌‌سیم به شبکه مجهز به WiFi داخلی هستند.

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید تلویزیون باید به آنها توجه نمایید

اولین اصلی که در خرید هر وسیله باید به آن توجه کنید، قیمت آن است. بودجه‌ی خود را در نظر بگیرید و اینکه چه مقدار می خواهید هزینه کنید. عواملی چون: برند، سایز صفحه، کیفیت تصویر، ضخامت صفحه و… از جمله مهم ترین موارد تاثیر گذار بر قیمت تلویزیون هستند. شما عزیزان باید با توجه به بودجه و سلیقه خود اقدام به خرید تلویزیون مدنظرتان کنید.
به سراغ خرید تلویزیونی با برندهای مطرح و باکیفیت بروید. هیچ گاه فقط به دلیل ارزانی کالا اقدام به خرید آن ننمایید. از قدیم گفته اند هیچ ارزانی بی علت نیست. برندی را خریداری کنید که چند سالی مهمان خانه تان باشد.
حتما به متراژ محیطی که قرار است تلویزیون در آن قرار گیرد، توجه کنید. قرار دادن تلویزیون ۶۵ اینچی در اتاق ۱۲ متری خیلی عاقلانه با نظر نمی رسد. چون اتاق کوچک است، مجبور می شوید که خیلی نزدیک به تلویزیون بنشینید و همین امر به چشمان شما آسیب می زند. پس حتما به متراژ اتاق مدنظرتان دقت کنید تا در انتخاب تلویزیون به شما کمک کند.

رزولوشن

به دقت و کیفیت تصویر، رزولوشن می گویند. در واقع رزولوشن تعداد پیکسل های موجود در صفحه نمایش می باشد. همین پیکسل ها هستند که کیفیت صفحه را شفاف و واضح می کنند. اگر پیکسل ها زیاد باشند، طبیعی است که کیفبت صفحه هم بالا می رود و صفحه به اصطلاح شارپ تر است.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

پس شما عزیزان حتما هنگام خرید تلویزیون باید به دقت تصویر توجه کنید. تلویزیون های رده پایین دقت تصویرشان ۷۲۰ پیکسل، رده‌ی متوسط ۱۰۸۰ پیکسل و رده بالا و پیشرفته ۴k می باشد. پس به سراغ خرید تلویزیونی با رزولوشن بالا بروید.
اگر می خواهید تلویزیونی با قیمت مناسب بخرید پیشنهاد ما به شما FULL HD ۱۰۸۰ است. اگر هم به کارایی و طول عمر اهمیت می دهید، به سراغ تلویزیون ۴k بروید.
قبل از خرید تلویزیون مشخص نمایید که آیا به تلویزیون های خمیده علاقه دارید یا خیر. این مدل ها زیبایی فوق العاده به خانه شما می بخشند. صفحه‌ی تلویزیون‌های خمیده به گونه ای است که اصلا چشم ها را اذیت نمی کند و خمیدگی آن در راستای انحنای چشم است. تنها ایراد این مدل ها، قیمت بالای آن است.

تجهیزات جانبی

حتما به تعداد تجهیزاتی که قرار است به تلویزیون وصل نمایید توجه کنید. تلویزیون انتخابی شما باید تمامی ورودی های مدنظر شما از قبیل: سینمای خانگی یا ساندبار، کنسول بازی و… را دارا باشد تا بعدا به مشکل بر نخورید.
به هوشمند بودن یا نبودن تلویزیون توجه کنید. اگر تلویزیون، بدون سیم به اینترنت وصل شود، هوشمند نامیده می شود، در غیر این صورت هوشمند نیست.
حتما به کیفیت صدا توجه داشته باشید. برخی از تلویزیون ها با وجود اینکه بسیار باریک هستند و کیفیت تصویر خوبی هم دارند. اما صدای واضح و باکیفیتی ندارند و لزوما باید از سینمای خانگی یا ساندبار استفاده کنید.
اگر اهل بازی کردن و یا تماشای زیاد فیلم هستید، پیشنهاد ما به شما خرید تلویزیونی با نرخ به‌روز‌رسانی، حداقل ۱۲۰ هرتز می باشد.

روش‌های نگهداری از تلویزیون ال ای دی

تلویزیون را در مکانی از خانه که جلوی نور مستقیم خورشید است، قرار ندهید.
حتما بعد از خرید تلویزیون، گارد محافظ صفحه را هم متناسب با اینچ تلویزیون انتخابی تان خریداری کنید، تا صفحه‌ی وسیله تان دچار آسیب نشود.
برای تمیز کردن آن از اسپری مخصوص LED که در بازار موجود است، استفاده نمایید. هیچ گاه از شیشه پاک کن برای پاک کردن صفحه‌ی دستگاه، بهره نبرید.
اگر می خواهید تلویزیون را بر روی پایه‌ی دیواری آن نصب کنید، مراقب باشید به صفحه‌ی آن فشاری وارد نشود.
سعی کنید نصب تلویزیون بر روی دیوار را به افراد کار بلد و ماهر بسپارید.
تلویزیون را دور از دسترس کودکان نگه دارید.

برندهای تلوزیون های ایرانی و خارجی

خرید یک تلویزیون جدید می‌تواند چالش برانگیز باشد. با وجود مدل‌های مختلف، نمی‌توان فهمید که بهترین مارک تلویزیون کدام است و از کجا شروع کنید. برخی از نام‌های تجاری تلویزیون معروف هستند، اما این لزوماً به این معنی نیست که آنها خوب هستند، زیرا حتی مدل پایه‌ی بهترین برند تلویزیون نیز عملکرد خوبی ندارد. برخی از برندهای تلویزیونی مقرون به صرفه شروع به ایجاد موج در بازار کرده اند و اغلب مدل‌هایی را عرضه می‌کنند که بهتر از گزینه‌های گران تر هستند.
از ویژگی‌های هوشمند گرفته تا طراحی، هر برندی روش خاص خود را برای انجام کارها دارد.

هایسنس

هایسنس یک شرکت رو به رشد در صنعت تلویزیون است. آن‌ها که از چین منشاء می گیرند، تنها چند سال است که در آمریکای شمالی تلویزیون می‌فروشند و به عنوان یک شرکت مقرون به صرفه شناخته می‌شوند. آن‌ها خطوط جداگانه ای را در مناطق مختلف منتشر می کنند. اگرچه برخی از مدل‌ها در مناطق دیگر نام‌های مشابهی دارند، اما کاملاً متفاوت هستند.

هایسنس خط تولید تلویزیون نسبتاً کوچکی دارد، اما همه آنها نسبت به قیمتشان ارزش زیادی ارائه می‌دهند و از نظر ارزش از رقبا بهتر هستند. Hisense U9DG مدل 4k پرچمدار 2021 آنها است و یک تلویزیون بسیار منحصر به فرد است. این دو پنل LCD را برای دستیابی به کنتراست بسیار بالاتر و کاهش تیرگی موضعی بهتر نسبت به اکثر تلویزیون‌های ال‌ای‌دی ال‌سی‌دی ترکیب می‌کند که منجر به سیاهی عمیق و یکنواختی می‌شود که تقریباً به خوبی یک تلویزیون OLED به نظر می‌رسد.

این طراحی منحصر به فرد دارای چند مشکل است، زیرا زمان پاسخ آهسته و تأخیر ورودی نسبتاً بالایی دارد که منجر به حرکت تار می‌شود، بنابراین برای تماشای ورزش یا بازی ایده آل نیست. مدل‌های میان‌رده 4k Hisense، از جمله Hisense U8G و Hisense U7G، دارای مجموعه‌ای عالی از ویژگی‌های بازی، از جمله پهنای باند HDMI 2.1 و پشتیبانی از فناوری نرخ نوسازی متغیر هستند.

از نظر کیفیت تصویر، اکثر تلویزیون‌های هایسنس عملکرد خوبی دارند، با نسبت کنتراست بالا که در اتاق‌های تاریک عالی به نظر می‌رسند و روشنایی اوج بالایی دارند، بنابراین محتوای HDR عالی به نظر می‌رسد و نقاط روشن برجسته می‌شوند. اکثر مدل‌های 4k آن‌ها از فناوری نقاط کوانتومی استفاده می‌کنند، بنابراین محتوای HDR زنده و واقعی به نظر می‌رسد. اگرچه برخی از تلویزیون‌های آن‌ها مانند Hisense U800GR 8k دارای Roku TV هستند، اما بیشتر آنها از Android TV کاربرپسند استفاده می‌کنند.

ال جی

ال جی یکی از شناخته شده ترین برندهای الکترونیک در سراسر جهان است. پس از شروع کار در کره جنوبی در سال 1947، آن‌ها از آن زمان به یک شرکت بزرگ بین المللی که متخصص در انواع لوازم الکترونیکی مصرفی است، گسترش یافته اند. آن‌ها به عنوان یک پیشرو در صنعت تلویزیون شناخته می‌شوند زیرا یکی از شرکت‌های زیر مجموعه آن‌ها، LG Display – شرکتی متفاوت از LG Electronics – یکی از بزرگترین تولید کنندگان پنل نمایشگر است.

رازهای انتخاب بهترین مادربرد کامپیوتر خانگی + معرفی بهترین مادربرد

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

LG Display تنها تامین‌کننده پنل‌های تلویزیون OLED است و به همین دلیل، LG Electronics انتخاب بسیار خوبی از مدل‌های تلویزیون OLED دارد و اغلب هزینه کمتری نسبت به رقبا دارد. در راهنمای خرید تلویزیون ۵۵ اینچ باید اشاره کنیم که OLEDها منحصر به فرد هستند زیرا به نور پس زمینه نیاز ندارند و در عوض دارای پیکسل‌های خود روشنایی هستند که می‌توانند به صورت جداگانه خاموش شوند و در نتیجه رنگ‌های سیاه عمیق ایجاد شوند، به این معنی که آنها یک انتخاب عالی برای یک اتاق تاریک هستند.

سری 2021 ال‌جی شامل چند OLED می‌شود، از LG G1 OLED که طراحی منحصربه‌فردی دارد و به‌منظور قرار گرفتن همسطح روی دیوار گرفته تا LG A1 OLED اصلی که هیچ‌یک از ویژگی‌های بازی مشابه نسخه‌های بالاتر را ندارد. ال‌جی C1 OLED بهترین قیمت را از نظر قیمت و ویژگی‌ها ارائه می‌کند زیرا تمام ویژگی‌های بازی مورد نظر مردم را دارد، مانند پهنای باند HDMI 2.1، پانل 120 هرتز و پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر (VRR).

سامسونگ

سامسونگ که در کره جنوبی مستقر است، در سال 1969 وارد صنعت الکترونیک شد و از آن زمان به یک رهبر جهانی در محصولات مصرفی تبدیل شده است. آن‌ها چندین محصول تولید می‌کنند، از یخچال گرفته تا تلفن و تلویزیون‌های پیشرو در صنعت خود. در کنار سونی و ال‌جی، آن‌ها یکی از بهترین برندهای تلویزیون و یکی از شرکت‌هایی هستند که اغلب قبل از هرکس دیگری با فناوری‌های جدید عرضه می‌شوند.

به عنوان مثال، آن‌ها یکی از اولین برندهایی بودند که تلویزیون‌های نقطه کوانتومی را در سال 2015 معرفی کردند که بعداً آن‌ها را با نام QLED برای رقابت با مدل های OLED ال جی به بازار عرضه کردند.

آنها عمدتاً بر روی مدل‌های دارای نور پس‌زمینه LED تمرکز می‌کنند و مجموعه آن‌ها طیف گسترده‌ای از مدل‌ها را شامل می‌شود، از گزینه‌های سطح ابتدایی مانند Samsung AU8000 گرفته تا Samsung QN900A 8k QLED با کیفیت بالا. در سال 2022، آن‌ها اولین نمایشگر OLED خود را با نام Samsung S95B منتشر کردند که از فناوری صفحه نمایش جدیدی به نام QD-OLED استفاده می‌کند.
تلویزیون‌های سامسونگ در حالی که زمانی پیشرو بازار بودند، کمی ارزش خود را در مقایسه با سایر برندها از دست می‌دهند. آن‌ها کمی گران‌تر هستند و برخی از مدل‌های آن‌ها، مانند Samsung QN85A QLED، از پنل‌هایی با نسبت کنتراست پایین استفاده می‌کنند، بنابراین برای مشاهده اتاق‌های تاریک مناسب نیستند.

با این حال، سامسونگ QN90A QLED بهترین تلویزیون LED 4k است که ما آزمایش کرده‌ایم، بنابراین در حالی که در مقایسه با مارک‌های دیگر کمی بیشتر پرداخت می‌کنید، می‌دانید که کیفیت عالی دریافت می‌کنید. تلویزیون‌های سامسونگ همچنین به دلیل ویژگی‌های بازی پیشرفته خود مانند پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر، پهنای باند HDMI 2.1، کنترل حرکت استثنایی و تاخیر ورودی کم شناخته شده اند. با این حال، تلویزیون‌های سامسونگ تمایل دارند برخی از کیفیت تصویر را فدای بهترین عملکرد بازی خود کنند.

سونی

سونی در کنار ال‌جی و سامسونگ بخشی از سه برند بزرگ تلویزیون در فروش است. آنها با اولین تلویزیون‌های LCD با نور پس زمینه LED در آغاز قرن بیست و یکم وارد بازار شدند و در سال 2021 به ساخت تلویزیون‌های LED با کیفیت بالا ادامه می‌دهند، اما OLED نیز می‌سازند. مدل‌های LED آن‌ها بهتر از ال‌جی هستند .

زیرا بیشتر از پنل‌های VA با کنتراست بالا استفاده می‌کنند و تمایل به روشن شدن دارند، بنابراین هم در اتاق‌های روشن و هم در اتاق‌های تاریک عملکرد خوبی دارند. برخلاف ال‌جی و سامسونگ، سونی پلتفرم هوشمند اختصاصی ندارد، اما در عوض، از Google TV در مدل‌های اخیر استفاده می‌کند، که اگر از قبل یک اکوسیستم Google در خانه داشته باشید، عالی است.

تلویزیون‌های سونی به دلیل پردازش تصویرشان شناخته شده و مورد استقبال قرار می‌گیرند، زیرا Sony A90J OLED یکی از بهترین تلویزیون‌هایی است که ما آزمایش کرده‌ایم و تلویزیون‌های سونی نیز معمولاً دقت فوق‌العاده‌ای دارند. شما لازم نیست نگران کالیبره کردن آن باشید. آن‌ها معمولاً بهترین ارتقاء مقیاس و پردازش حرکت را ارائه می‌دهند و اگر قصد تماشای محتوای قدیمی را دارید، تلویزیون‌های سونی را به انتخابی مطمئن تبدیل می‌کنند.

از سوی دیگر، سونی در پذیرش فناوری‌های جدید کمی کند عمل کرده است، به خصوص در مورد ویژگی‌های بازی. سونی اخیراً با یک به‌روزرسانی میان‌افزار منتشر شده است که شامل نرخ نوسازی متغیر و حالت تأخیر خودکار (ALLM) در تلویزیون‌های 2021 خود می‌شود، اما آنها از FreeSync پشتیبانی نمی‌کنند و تلویزیون‌های سونی نسبت به رقبا تاخیر ورودی بیشتری دارند. در راهنمای خرید تلویزیون فول اچ دی، سونی یکی از مواردی است که باید در نظر بگیرید.

TCL

یکی دیگر از برندهای مقرون به صرفه، TCL یک شرکت نسبتاً جدید در بازار تلویزیون است زیرا آنها فروش تلویزیون در ایالات متحده را در سال 2014 آغاز کردند. لوازم الکترونیکی مصرفی مختلف، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا نوارهای صوتی. برای سال‌ها، تلویزیون‌های TCL به دلیل پلتفرم هوشمند تلویزیون Roku شناخته می‌شدند.

برخلاف ال‌جی و سامسونگ، TCL از پلتفرم اختصاصی استفاده نمی‌کند و در عوض از ترکیبی از Roku TV و Google TV، بسته به مدل، استفاده می‌کند. هر دو گزینه دارای مجموعه ای عالی از برنامه های پخش جریانی هستند، اما پلتفرم Google TV رابط روان تری ارائه می‌دهد.

با توجه به اینکه تلویزیون‌های آن‌ها هزینه زیادی ندارند، آن‌ها با سایر برندهای مقرون به صرفه مانند Hisense و Vizio رقابت می‌کنند. TCL طیف گسترده ای از تلویزیون ها را ارائه می‌دهد، از جمله مدل‌های کوچک 720p و 1080p، که در حال حاضر نادر هستند و اگر به یک تلویزیون ساده برای یک اتاق کوچک یا آشپزخانه نیاز دارید عالی هستند.

میان رده TCL 5 Series/S546 2021 QLED و TCL 6 Series/R646 2021 QLED از نور پس زمینه Mini LED استفاده می‌کند که کنترل دقیق تری از مناطق کم نور محلی و اوج روشنایی بالاتر را فراهم می‌کند. این بدان معناست که TCL هنوز از نظر عملکرد اتاق تاریک از سایر برندها عقب است. آنها طیف گسترده‌تری از مدل‌ها را در سطح بین‌المللی منتشر می‌کنند و مانند Hisense، مدل‌های آمریکایی آن‌ها در مناطق دیگر در دسترس نیستند.

Vizio

برند Vizio یک برند تلویزیون آمریکایی است که در کالیفرنیا واقع شده است و تلویزیون های آن‌ها فقط در ایالات متحده موجود است. برخلاف سایر برندهای موجود در این لیست، Vizio طیف محصولات بسیار متنوعی ندارد، زیرا آن‌ها عمدتاً تلاش خود را بر روی لوازم الکترونیکی سرگرمی مانند تلویزیون‌ها و نوارهای صوتی متمرکز می‌کنند. در راهنمای خرید تلویزیون 8k، می‌توانید این برند را نیز در نظر بگیرید.

تلویزیون‌های آن‌ها نیز نسبت به مدل‌های رده بالای سامسونگ و سونی قیمت کمتری دارند. اکثر تلویزیون‌های آن‌ها کنتراست عالی دارند و سیاهی عمیق را برای عملکرد عالی در اتاق تاریک ارائه می‌کنند. Vizio هنوز فناوری‌های کم‌نور جدید مانند Mini LED را به کار نگرفته است. مدل‌های LED رده بالاتر آن‌ها نیز روشن می‌شوند، بنابراین دید در اتاق‌های با نور خوب مشکلی ندارد و در HDR برجسته می‌شود. متأسفانه یکی از بزرگترین معایب Vizio رابط هوشمند است. این یک فروشگاه برنامه داخلی ندارد و هیچ راهی برای اضافه کردن برنامه‌های جدید برای شما وجود ندارد.

محبوب‌ترین برنامه‌ها قبلاً نصب شده‌اند و تلویزیون‌های آن‌ها از ارسال محتوا از دستگاه تلفن همراه شما پشتیبانی می‌کنند. رابط SmartCast Vizio همچنین باگ دارد زیرا مواقعی وجود دارد که به طور تصادفی خراب می‌شود یا کار نمی‌کند. آنها همچنین با به‌روزرسانی‌های اخیر میان‌افزار، با گزارش‌های گسترده از خراب شدن ناگهانی ویژگی‌ها و عدم رفع برای ماه‌ها، مشکلات جدی را تجربه کرده‌اند.

اگر فقط محتوای با رزولوشن پایین‌تر تماشا می‌کنید، پس Vizio یکی از معدود برندهایی است که همچنان تلویزیون‌های 720p و 1080p مانند Vizio D3 Series 2021 تولید می‌کند. بقیه مجموعه‌های آن‌ها شامل سری P و سری P Quantum متوسط است. آنها علاوه بر مدل‌های LED خود، یک مدل OLED نیز دارند که در سال 2020 عرضه شده است، و هنوز هم می‌توانید آن را در سال 2021 در دسترس داشته باشید.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

ایکس ویژن

برند ایکس ویژن، یک برند تلویزیون ایرانی است که قطعات چینی را مونتاژ می‌کند. بیشتر تلویزیون‌های تولید این برند، از نوع ال ای دی هستند که کیفیت صدا و تصویر خوبی دارند. به علاوه در آن‌ها قابلیت اچ دی آر نیز دیده می‌شود.

اسنوا

اسنوا نیز یک برند ایرانی است که نیمی از قطعات آن ساخت ایران هستند. علاوه بر تلویزیون، اسنوا یخچال، ماشین لباسشویی و سایر وسایل خانه را نیز تولید می‌کند. تلویزیون‌های اسنوا از فناوری HDR10 بهره می‌برند و کیفیت بسیار خوبی دارند. در راهنمای خرید تلویزیون ایرانی، خرید از این برند بسیار رضایت بخش بوده است.

جی پلاس

تلویزیون‌های جی پلاس از بهترین تلویزیون‌ها در بازار ایران هستند. اکثر آن‌ها از نوع ال ای دی و دارای فناوری اچ دی آر هستند و کیفیت تصویر نسبتا خوبی دارند. این تلویزیون‌ها دارای سیستم عامل اندروید هستند که عملکرد عالی را ارائه می‌دهد.

تفاوت تلویزیون هوشمند یا معمولی

در این بخش از نکات هنگام خرید تلویزیون لازم است گفته شود که تعداد روزافزونی از تلویزیون‌ها دارای قابلیت وای فای داخلی هستند تا کاربران به خدمات اینترنت وصل شوند و به پخش ویدئوهای مورد علاقه، دانلود فیلم‌های مورد نظر و همین طور بازی‌های ویدیویی یا حتی پست گذاشتن در فیسبوک بپردازند.

در ادامه راهنمای خرید ال ای دی لازم است گفته شود که این نوع فناوری‌ها در حال بهینه شدن هستند. ویزیو، ال جی و اینک سامسونگ آیکون‌های کاربردی را در پایین تصاویر به نمایش می‌گذارند. روکو نوعی رابط کاربری برای تلویزیون‌های اقتصادی و به صرفه از قبیل هایسنس، تی سی ال و … به کار گرفته است. گوگل بستر تلویزیون اندروید خود را برای کمپانی‌هایی همچون سونی فراهم کرده است. برخی از تلویزیون های هوشمندتر دارای خدمات بیشتری نیز هستند.

خلاصه: قابلیت‌های هوشمند نوعی مؤلفه استاندارد در تلویزیون‌های امروزی است؛ بنابراین دیگر از آن به عنوان یکی از نکات پیش از خرید تلویزیون در سال 1401 یاد نمی‌شود.

نسبت کنتراست تصویر: اعدادی غیرقابل اتکا

در این بخش از راهنمای خرید ال سی دی خوب است بدانید که نسبت کنتراست تصویر به برخی از سطوح روشنایی گفته می‌شود که یک تلویزیون به نمایش می‌گذارد. نسبت کنتراست سایه‌ها را بهتر نشان می‌دهد و در نتیجه جزئیات بیشتری به دست می‌آید. اما روشی که تولیدکنندگان به اندازه‌گیری این نسبت می‌پردازند، متفاوت است. البته این ویژگی چنان بی‌اعتبار شده که اگر فروشنده‌ای خواست از این اعداد به عنوان حربه‌ای برای فروش به شما استفاده کند، هرچه زودتر مغازه‌اش را ترک کرده و از جایی دیگر خرید کنید.

در ادامه راهنمای خرید ال ای دی لازم است گفته شود که روش اندازه‌گیری نسبت کنتراست در تمامی تلویزیون‌ها یکی است و راحت می‌شود اثبات کرد که چطور آن‌ها را با هم مقایسه کنید. با این وجود، باید فیلمی با صحنه‌های تاریک، مثلاً هری پاتر را در تلویزیون پخش کنید تا بهتر بتوانید سایه‌ها را در آن درک کنید. پیش از خرید یک تلویزیون میزان روشنایی، دقت تصویری و دیگر تنظیمات تصویر را آزمایش کنید و بعد به خرید بپردازید (حالت تماشای فیلم یا پخش سینمایی را در تلویزیون فعال کنید.)

خلاصه: می‌توان از ویژگی نسبت کنتراست صرف نظر کرد، چرا که این ویژگی در تمامی برندها یکسان نیست.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

برای صدا یک ساندبار تهیه کنید

در این بخش از راهنمای خرید ال سی دی خوب است اشاره شود که حتی بهترین و گران قیمت‌ترین مدل‌های تلویزیون‌ ها هم یک پاشنه آشیل دارند: صدای ضعیف. این امر به خاطر باریک بودن صفحه‌های تخت تلویزیون‌ها است و اینکه دیگر جایی برای بلندگوهای بزرگ نیست که بتوان صدایی کامل را در تلویزیون داشت. بنابراین شما سه راه حل دارید؛ اول اینکه از هدفون استفاده کنید (که در آن صورت آدمی غیراجتماعی به نظر می‌رسید)، دوم اینکه یک سیستم صوتی مخصوص بخرید (که تنظیمات آن می‌تواند باعث دردسر شود) یا اینکه یک ساندبار تهیه کنید.

در ادامه نکات هنگام خرید تلویزیون خوب است بدانید که ساندبارها معمولاً با قیمت‌هایی کمتر از 300 دلار می‌توانند کیفیت سینمایی فیلم‌ها را ارتقا ببخشند و در عرض چند دقیقه نصب می‌شوند. مدل‌های جدیدتر به گونه‌ای هستند که زیر یک تلویزیون نیز قرار می‌گیرند و دیگر جلوی دید تلویزیون را مسدود نمی‌کنند.

در تلویزیون‌هایی که روی دیوار قرار می‌گیرند نیز بسیاری از ساندبارها زیر پایه تلویزیون قرار می‌گیرند. برخی از شرکت‌ها نوعی باندهای صدا طراحی کرده‌اند که به صورت کشویی زیر تلویزیون نصب می‌شود.

خلاصه: یکی از نکات مهم در انتخاب تلویزیون هوشمند این است که تجربه تماشای فیلم‌ها و تصاویر ورزشی با اضافه شدن یک ساندبار بهتر می‌شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

21 اردیبهشت 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *