افتتاح حساب ترکیه
انتخاب هود آشپزخانه

انتخاب هود آشپزخانه یکی از تصمیمات مهم و اساسی برای خانه است که برای داشتن یک انتخاب مناسب، باید اطلاعات کافی در مورد انواع هود داشته باشید. با داشتن هود مناسب، دیگر نیازی به بازکردن تمامی پنجره‌ها هنگام آشپزی نخواهید داشت و در خانه، هوای سالم‌تری تنفس خواهید کرد؛ به‌علاوه از شر بوهای نامطبوع و آلودگی‌های سمج روی دیوارها و پیشخان کابینت‌ها هم خلاص خواهید شد. در این مطلب از گروه دکوراسیون نکات مهمی در اختیارتان قرار داده شده تا بهتر بتوانید هود انتخاب کنید.

اجزای تشکیل‌دهنده هود

هود از اجزای متفاوتی شامل بدنه، موتور، فیلتر، دودکش خروجی دود، روشنایی، پنل کنترل و ریموت تشکیل شده است.

انتخاب هود آشپزخانه

بدنه: بدنه هود آشپزخانه که همان قاب اصلی و یا فریم می‌باشد، اغلب از جنس استیل و شیشه است که در آن موتور، فیلتر، پنل کنترل و روشنایی هود جاسازی شده است. بدنه‌ها با توجه به مدل و کارکرد هود تفاوت‌های ظاهری بسیاری دارند. بدنه‌های هود معمولا بسته به مدل در رنگ‌های پوششی متفاوتی عرضه می‌شوند که مشکی و استیل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ‌هایی مثل سفید، شیری و سایر رنگ‌ها در رده‌های بعد قرار گرفته‌اند.

موتور: موتور اصلی‌ترین قسمت هود آشپزخانه است که هنگام انتخاب و خرید، بیش از ظاهر باید به موتور هود توجه کرد. هودها دو نوع موتور دارند:

هود موتور فلزی: این هودها موتوری با بدنه و پروانه حلزونی فلزی دارند که از نظر کیفیت و طول عمر به مراتب بهتر از موتور پلاستیکی‌ عمل می‌کنند.

هود موتور پلاستیکی: هودهای موتور پلاستیکی، موتوری فلزی ولی با پروانه‌های پلاستیکی دارند. خصوصیت بارز این نوع موتور‌ها مقرون به صرفه بودن آن‌ها از لحاظ اقتصادی است.

شش مزیت استفاده از هود در آشپزخانه

پیش از آنکه سراغ معرفی انواع هود آشپزخانه برویم، لازم است بدانید که اساسا، استفاده از هود در آشپزخانه چه دلایل و مزیت‌هایی دارد. شش دلیل عمده هستند که ما را به استفاده از هود در آشپزخانه ترغیب می‌کنند:

انتخاب هود آشپزخانه

تقریبا تمامی انواع هود آشپزخانه دارای چراغ و سیستم نوررسانی هستند که کار آشپزی و حفظ ایمنی هنگام آشپزی را برایمان ساده‌تر می‌کنند.
استفاده از هود در آشپزخانه، حفظ پاکیزگی و نظافت را ساده‌تر می‌کند. اگر مجرایی برای خروج دود از آشپزخانه وجود نداشته باشد، دود پخش می‌شود و روی دیوارها می‌نشیند و تمیزکردن دیوارها و پیشخان کابینت‌ها به‌مراتب دشوارتر خواهد شد.
خطر مسمومیت با گاز کربن‌دی‌اکسید کمتر می‌شود.
به کاهش دما و خنک نگه‌داشتن آشپزخانه کمک می‌شود. هود علاوه بر دود و ذرات ریز غذا، گرمای اضافی را هم خارج می‌کند.
یکی از کاربردهای اصلی انتخاب هود آشپزخانه کمک به خارج‌کردن دود است. در این صورت، دیگر نگران روشن‌شدن بی‌مورد دستگاه هشداردهنده دود نخواهیم بود؛
حتی اگر خیلی اهل آشپزی‌ کردن نباشید، داشتن هود در آشپزخانه ارزش ملک شما را بیشتر می‌کند.

انواع هود آشپزخانه

1-هود زیرکابینتی یا کتابی

بدنه هودهای زیرکابینتی اغلب از جنس استیل ساخته شده است. هودهای زیر کابینتی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین نوع هودها هستند و در بسیاری از خانه‌ها یافت می‌شوند.

انتخاب هود آشپزخانه

این هودها در زیر کابینت‌های آشپزخانه نصب می‌شوند. قیمت مناسب و هزینه نگهداری کم، از مزیت‌های این گونه هود می‌باشند. تنوع رنگ در این نوع هود زیاد است و هر نوع سلیقه‌ای را در بر می‌گیرد.

2-هود شومینه‌ای یا دیواری

جنس این هودها ترکیبی از استیل و شیشه است. هودهای دیواری روی دیوار نصب شده و دارای بدنه‌ای پهن و دودکشی باریک و بلند هستند که از آن اغلب برای هدایت لوله خرطومی استفاده می‌شود. این هودها را دودکش‌های دیواری هم می‌نامند، زیرا طرح آن‌ها از نظر شکل به یک دودکش سنتی شباهت دارد. این هودها نسبت به هودهای زیرکابینتی زیباتر هستند اما فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و بهتر است در آشپزخانه‌های بزرگ نصب شوند.

انتخاب هود آشپزخانه

هود دیواری به طور معمول قیمت بیشتری از هود زیرکابینتی دارد، اما بسیاری این مدل را ترجیح می‌دهند، زیرا ممکن است که در اطراف اجاق گاز، کابینت برای نصب هود زیرکابینتی نباشد. هودهای دیواری دارای اشکال مختلفی هستند. متداول ترین نوع آن، سبک دودکش هرمی یا هود مخروطی است.

مدل جدید روتختی با طرح های شیک و لاکچری + معرفی ویژگی های یک روتختی خوب

3-هود مورب

بخش عمده بدنه هودهای مورب را شیشه تشکیل داده است. هود مورب، هودی است که به صورت زاویه‌دار در بالای اجاق گاز قرار می‌گیرد. این هود به علت ابعاد بزرگش، برای آشپزخانه‌های نسبتا بزرگ مناسب است. این هودها ظاهر زیبایی دارند و بسیار پرطرفدار هستند.

انتخاب هود آشپزخانه

4-هود مخفی یا توکار

بدنه این نوع هودها اغلب از جنس استیل ساخته شده و در داخل کابینت بالای اجاق گاز تعبیه می‌شوند. هود مخفی جزو ساده‌ترین نوع هودها است و بیشتر در فضاهای کوچک استفاده می‌شود. این نوع هود از تنوع کمتری نسبت به دیگر مدل‌ها برخوردار است و برای افرادی مناسب است که قصد دارند آشپزخانه‌ای ساده و خلوت داشته باشند.

انتخاب هود آشپزخانه

5-هود جزیره‌ای

هود جزیره‌ای از ترکیب استیل و شیشه ساخته می‌شود. این هودها از نظر طراحی مشابه هودهای دیواری هستند، اما لازم نیست در کنار دیوار نصب شوند. هود جزیره‌ای دارای دریچه‌ای است که به مجرایی در سقف متصل می‌شود و هوای کثیف را از فضای آشپزخانه بیرون می‌کشد. این نوع هود برای اجاق گاز جزیره‌ای بسیار مناسب است.

انتخاب هود آشپزخانه

این هودها نسبت به دیگر هودها گران‌تر هستند. هودهای جزیره‌ای اغلب دارای طرح‌های مدرن و رنگ‌های براق هستند که آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای یک آشپزخانه زیبا و مدرن تبدیل می‌کند.

6-هود کشویی

هودهای کشویی هودهای مدرنی هستند که بخشی از آن به عنوان یک کشو باز و بسته می‌شود. این هود نیز همانند هود مخفی به صورت توکار در کابینت بالای گاز جای می‌گیرد و تنها بخشی از آن که شامل صفحه مکش و کشوی هود است، دیده می‌شود.

انتخاب هود آشپزخانه

هودهای کشویی اغلب فاقد دکمه پاور بوده و روشن و خاموش کردن آن‌ها به وسیله بیرون کشیدن یا داخل راندن کشو انجام می‌شود. این کشو دارای فیلتری است که به طور کامل فضای بالای اجاق را می‌پوشاند و بخار و ذرات چربی‌ معلق در هوا را جذب می‌کند.

7-هود آسانسوری یا تلسکوپی

این هودها به کانال‌های زیر کابینت آشپزخانه وصل می‌شوند، بنابراین در زمان روشن شدن بالا آمده و عملیات مکش دود و هوا را از سطح اجاق انجام می‌دهند. این هودها در زمانی که استفاده نمی‌شوند، مخفی می‌شوند و از لحاظ بصری برای آشپزخانه‌های مدرن و مینیمال مناسب هستند.

همچنین برای کسانی که می‌خواهند هود را در جایی به غیر از بالای اجاق گاز نصب کنند، انتخاب خوبی است.

انواع فیلتر هود

فیلترها بخش مهمی از هودها هستند که به سه دسته تقسیم می‌شوند:

فیلتر الیافی:
بهترین نوع فیلتر در جذب گرد و غبار، چربی و آلاینده‌های محیط آشپزخانه است و دارای قابلیت تعویض و شست‌و‌شو است.

انتخاب هود آشپزخانه

فیلتر آلومینیومی یا فلزی:
این نوع فیلتر چربی و آلودگی را به خوبی جذب می‌کند و دارای قابلیت شست‌و‌شوی دائمی ا‌ست.

فیلتر ذغالی:
این نوع فیلتر در هودهایی که امکان نصب هواکش وجود ندارد، استفاده می‌شود. ذغال چربی و آلودگی را به خود جذب می‌کند، اما قابلیت شست‌وشو ندارد. برای بالا بردن کیفیت و کارکرد، این نوع فیلتر را در کنار فیلترهای دیگر به کار می‌برند.

نکات مهم در انتخاب هود آشپزخانه

1-اندازه هود

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب هود، اندازه آن است. هودی را انتخاب کنید که یا هم اندازه یا بزرگتر از طول اجاق گاز باشد تا کاملا سطح اجاق گاز را پوشش دهد. نصب یک هود کوچک قدرت مکش کافی را ندارد.

انتخاب هود آشپزخانه

2- قدرت هود (CFM یا فوت مکعب در دقیقه)

یکی از نکات مهم و قابل توجه انتخاب هود آشپزخانه قدرت فن هود می‌باشد. قدرت یا مکش هوا با CFM (فوت مکعب در دقیقه) اندازه‌گیری می‌شود. برای پخت‌وپز معمولی، هود باید بتواند حداقل 200 فوت مکعب در دقیقه، دود انتقال دهد.

3-نوع فیلتر هود و نگهداری از آن

نوع فیلتری که در هود به کار رفته است و چگونگی نگهداری فیلتر، بسیار مهم است. برای افزایش طول عمر موتور باید به نظافت فیلترها توجه کرد. بعضی از هودها دارای نمایشگری هستند که زمان تعویض فیلتر را هشدار می‌دهند.

معمولا در هودهای دارای دودکش، از فیلتر آلومینیومی استفاده می‌کنند و در هود‌هایی که خروجی هوا ندارند، از فیلتر ذغالی برای جمع‌آوری گردوغبار و چربی استفاده می‌کنند. فیلترهای آلومینیومی باید بسته به میزان استفاده، به صورت مرتب شسته شوند. برای نظافت این فیلترها می‌توان از آب ولرم و صابون یا مواد شوینده ملایم استفاده کرد. اما فیلترهای ذغالی که قابل شستشو نیستند، باید هر چند ماه یک‌بار تعویض شوند.

ایده های خاص و خلاقانه برای ساخت دکوری با لوازم دور ریختنی | با وسایل دور ریز دکوراسیونت رو زیرو رو کن !

4-تعداد فن‌های سرعت

اکثر هودها دارای کنترل سرعت فن هستند. معمولا دو سطح سرعت در آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد: تنظیم پرسرعت یا زیاد برای استفاده هنگام پخت‌و‌پز و تنظیم کم یا آرام برای استفاده بعد از پخت‌و‌پز برای ادامه تهویه هوا هنگام غذا خوردن. اگر غالبا آشپزی زیاد و سنگین دارید، به سرعت فن‌ هود هنگام خرید توجه کنید.

5-میزان صدای هود

صدایی که از هود منتشر می‌شود، بسیار مهم است. این صدا با سونز اندازه‌گیری می‌شود. یک سونز برابر با صدای کار یک یخچال است. به طور نرمال صدای هود برابر 4 سونز می‌باشد و تا نزدیک 8 نیز بالا می‌رود. هرچه این عدد کم‌تر باشد بهتر است. صدای زیاد هود در استفاده طولانی‌مدت، باعث سلب آرامش و آسایش می‌شود. بهتر است هودی را انتخاب کنید که صدای آن 3 سونز یا کمتر باشد.

6-روشنایی هود

انتخاب هود آشپزخانه

هودها عموما با لامپ‌های LED و هالوژن عرضه می‌شوند. بنابراین در زمان خرید باید میزان قدرت و گسترش نور را بررسی کنید. چراغ‌های هالوژن و LED هر دو نور کافی برای پخت‌و‌پز فراهم می‌کنند. اما لامپ‌های LED به دلیل طول عمر بیشتر و مصرف انرژی کمتر ترجیح دارند.

7-مصرف برق هود

اگر میزان برق مصرفی برایتان اهمیت دارد، در انتخاب هود آشپزخانه اولویت را به هودهای مورب کم‌مصرف اختصاص دهید. هودهای مورب کم مصرف، دارای گرید A هستند.

8-تایمر روشن و خاموش کردن خودکار

بعضی از هودها دارای تایمر هستند، به این صورت که پس از یک مدت مشخص، هود به طور خودکار خاموش می‌شود. برای کسانی که فراموش می‌کنند هود را خاموش کنند، تایمر خودکار یک ویژگی عالی است. همچنین بعضی از هودها دارای سنسورهای حرارتی هستند و مقدار گرمای اجاق گاز و حتی بخار غذا را تشخیص داده و فن را به طور خودکار روشن می‌کنند.

9-ظاهر هود

برای انتخاب هود، یه سبک و دکوراسیون آشپزخانه توجه کنید. مثلا بعضی از هودهای معمولی، مناسب آشپزخانه‌های مدرن و شیک نیستند. اگر از محل استقرار هود راضی نیستید و هودی می‌خواهید که قابل رویت نباشد، از مدل‌های مخفی و یا آسانسوری استفاده کنید.

اما اگر می‌خواهید هود زیبا و در معرض دید داشته باشید، هودهای شومینه‌ای، شیب‌دار و جزیره‌ای انتخاب‌های خوبی هستند.

10- گارانتى و خدمات پس از فروش

یکی از نکات مهم در رابطه با خرید هود خصوصا هودهای زاویه‌دار یا مورب، گارانتی و خدمات پس از فروش آن‌ها است. دادن این امکانات از سوی تولیدکننده، نشانگر اطمینان از کیفیت کالای عرضه شده است. بنابراین هنگام خرید به نوع و مدت زمان ضمانت توجه کنید.

11- قیمت هود آشپزخانه

قیمت هود هم یکی از عوامل تعیین‌کننده در انتخاب هود آشپزخانه است. عوامل مختلفی در قیمت هود تاثیرگذار هستند، به طور مثال، هودهای بزرگتر معمولا قیمت بیشتری از اندازه‌های کوچکتر دارند و یا مدل‌هایی که دارای ویژگی‌های اضافی و یا طراحی منحصربه‌فردی هستند نیز قیمت بالاتری دارند.

انتخاب هود آشپزخانه

هود جزیره‌ای و هودهای جدید دیواری از گران‌ترین مدل‌های هود هستند و هود زیرکابینتی گزینه به صرفه‌تری است. در هر صورت باید هنگام انتخاب هود، به میزان استفاده از هود و قدرت و کارایی آن توجه کرد.

چه سایزی بخرم؟ چقدر بزرگ؟

برای خرید هود آشپزخانه باید سایز آن را برحسب ابعاد اجاق‌تان انتخاب کنید. هودی مناسب‌تر است که حداقل هم‌پهنای اجاق‌ باشد، ترجیحا حتی کمی از هر طرف بلندتر. بهتر است ابعاد صفحه اجاق‌تان را یادداشت کنید و هنگام خرید هود با خودتان همراه داشته باشید.

ارتفاع نصب هود هم نسبت به اجاق برای اجاق‌های گازی و برقی بهتر است به‌ترتیب بین ۲۴ تا ۳۰ اینچ و ۲۰ تا ۲۴ اینچ باشد. البته، خیلی خودتان را درگیر این اعدادوارقام نکنید، چراکه نصاب‌ها خودشان به چندوچون کار واردند!

۲. هود نیازمند اتصال به داکت بخرم یا بدون داکت؟

منظور از داکت درواقع همان دم‌ودستگاه یا بهتر بگوییم کانال متصلی است که هوای مکیده‌شده توسط هود را به بیرون از خانه هدایت می‌کند. اما در هودهای بدون داکت با سازوکار کمی متفاوتی روبه‌هستیم. هودهای بدون داکت، هوای مکیده‌شده را تصفیه و سپس دوباره در فضای آشپزخانه به گردش درمی‌آورند.

مهمترین آیتم ها برای دیزاین اتاق خواب شیک و لاکچری

این نوع هودها اغلب به فیلترهایی از جنس زغال مجهزند که به زدودن هوا از بو و ذرات دود کمک می‌کند. فیلتر هودهای بدون داکت را باید هر چند وقت یک بار تعویض کنید تا همواره از کارآیی مطلوبی برخوردار باشند.

هودهایی هم داریم که از نوع قابل‌تبدیل بوده و هم به‌شکل متصل به داکت و هم بدون نیاز به داکت کار می‌کنند. به این نوع هودها اصطلاحا کانوِرتیبِل می‌گویند.

مزایا و معایب هود نیازمند اتصال به داکت

هودهای داکتی یا نیازمند اتصال به داکت در پاک‌سازی هوا و مکش رطوبت و بخار پخت‌وپز کارآمدترند، چراکه به‌جای فیلترکردن و بازچرخش هوا، هوای مکیده‌شده را کاملا از فضای آشپزخانه خارج می‌کنند. اما مهم‌ترین عیب این نوع هودها را می‌توان محدودیت محل نصب دانست، چون تنها در مکان‌هایی قابل‌نصب‌اند که از پیش، سیستم داکت تعبیه شده باشد.

انتخاب هود آشپزخانه

این را هم بدانید که هرچه طول داکت یا لوله هود کمتر باشد، برای کارآمدی هود بهتر است. پس اگر مکان تعبیه‌شده برای نصب هود طوری است که لوله آن باید مسیر نسبتا زیادی را طی کند، به هود پرقدرت‌تری برای مکش هوا تا به بیرون نیاز خواهید داشت.

مزایا و معایب هود بدون داکت

هود های بدون داکت را می‌توانید در هر نقطه‌ای از آشپزخانه نصب کنید. این نوع هودها چون به سیستم داکت متصل نیستند و صرفا بر پایه فیلتراسیون عمل می‌کنند، دست‌تان را از بابت محل نصب نمی‌بندند.

اما ازلحاظ پاک‌سازی رطوبت پخت‌وپز به اندازه هودهای داکتی کارآمد نیستند، چراکه هوای مکیده‌شده را پس از فیلترکردن، دوباره در محیط به گردش درمی‌آورند. صدای هودهای بدون داکت هم بعضا کمی بلندتر است، چون اینها کار بیشتری از فن دستگاه می‌گیرند. البته، بلندی صدای هر هودی می‌تواند در هر برند و مدلی، متفاوت باشد.

نکات مهم در انتخاب هود آشپزخانه

1) به دنبال هودی بگردید که به طور کامل اجاق گاز شما را پوشش دهد.
2) هود شما باید 200 متر مکعب بر دقیقه هود را انتقال دهد.
3) هودی را انتخاب کنید که صدای آن 3 یا کمتر باشد
4) هود مناسب با فضای خالی به اندازه کافی زیر آن تهیه کنید.
فیلتر هودهای جدید از جنس آلومینیوم و قابل شستشو با دست و ماشین ظرفشویی است اما فیلتر هودهای قدیمی زیرکابینتی از جنس پشم شیشه بوده که قابل شستشو نیست و باید تعویض شود.

نسل جدید هود آشپزخانه – هود هوشمند

در دنیای هوشمند امروزه اینکه لوازم آشپزخانه نیز هوشمند شوند اصلا عجیب نیست.

هود هوشمند نسل جدیدترین هود آشپزخانه است. استفاده از سنسور های مختلف در این هود باعث شده است کار با آنها راحت باشد.

کنترل از راه دور هود هوشمند

یکی از ساده ترین امکانات هود هوشمند استفاده از کنترل برای آن است. با استفاده از یک کنترل کوچک به راحتی می توانید از فاصله دور تنظیمات هود را تغییر دهید.در برخی مدل های هود هوشمند امکان استفاده از کنترل صوتی نیز فراهم شده است.

انتخاب هود آشپزخانه

سنسور حرارتی هود هوشمند

هود هوشمند می تواند به کمک سنسور حرارت شعله گاز را تشخیص دهد و دستگاه را روشن نماید. برای استفاده از این امکان هود هوشمند لازم است سنسور در فاصله مناسبی نسبت به اجاق گاز نصب شود.

سنسور گاز و دود هود هوشمند

یکی دیگر از سنسور های نصب شده روی هود سنسور دود است. طرز کار این سنسور نیز به گونه ای است که با تشخیص دود و بخار ناشی از پخت غذا به صورت خودکار هود را روشن خواهد کرد.

سنسور تشخیص بو هود هوشمند

یکی از حساس ترین سنسور های تعبیه شده در هود هوشمند سنسور بو می باشد. این سنسور ها قادر به تشخیص بوی غذا، گاز دی اکسید کربن هستند. با استفاده از سنسور بو کاملا به موقع هود روشن می شود و از پخش بوی نامطبوع در فضای منزل شما جلوگیری خواهد شد.

تایمر دیجیتال هود آشپزخانه

یکی از جدیدترین امکانات هود هوشمند است. می توانید زمان روشن شدن، سرعت موتور و زمان خاموش شدن هود را تنظیم کنید.

استفاده از هود هوشمند علاوه بر راحتی کاربر باعث صرفه جویی در هزینه برق مصرفی نیز می شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *