افتتاح حساب ترکیه
ایجاد تنوع در زندگی

ایجاد تنوع در زندگی شخصی و زناشویی یکی از راه های از بین بردن یکنواختی در زندگی محسوب می شود. در این نوشته گروه موفقیت شادمگ قصد داریم درباره ایجاد انواع تنوع در زندگی و راهکار های به دست آوردن شادمانی در زندگی نکاتی را بیان کنیم.

تنوع چیست؟

تنوع به معنی رفع هر گونه یکنواختی است. وقتی هر چیزی از نوعی به نوع دیگری تغییر کند، تنوع ایجاد شده است.
تنوع همان نوسان یکنواختی در زندگی است. وجود نوسانات مثبت ومنفی است که می تواند به زندگی ما روح ببخشد. سلامتی در کنار بیماری، زیبایی با زشتی، غم در کنار شادی و… این موارد در کنار هم معنا پیدا می کنند و تا وقتی کنار هم نباشد از خود معنایی ندارند.

ایجاد تنوع در زندگی

ایجاد تنوع در زندگی

اگر احساس می کنید که در زندگی به اندازه کافی خوشحال نیستید و انگیزه ای برای زندگی ندارید وقت آن رسیده است که برای ایجاد تنوع در زندگی خود تلاش کنید. باید بدانید که می توانید از شریک زندگی خود کمک بخواهید تا شما را در این راه همراهی کند و با کمک هم بتوانید زندگی مشترک خود را تغییر بدهید.

در این راستا باید بفهمید که کدام یک از رفتار های شما می تواند همسرتان و حتی خودتان را ناراحت کند تا بتوانید آن را تغییر بدهید. در واقع با این کار می توانید زندگی خود را متحول کرده و همچنین می توانید زندگی را برای خود زیبا تر کنید و از آن لذت ببرید.

آسيب‌شناسي يكنواختي زندگي

يكي از مسائلي كه مي‌تواند زندگي زناشويي را كسالت‌‌آور كند و زن و شوهر ديگر جذابيتي براي هم نداشته باشند، يكنواختي زندگي است. انسان همواره به دنبال ايجاد هيجان و شور و نشاط در درون خود است تا بعد از آن به آرامش برسد، نه اين‌كه صرفا يك آرامش يكنواخت را تجربه كند.

ایجاد تنوع در زندگی

يكي از مهم‌ترين و اصلي‌ترين دلايل چند همسري در مردان همين عامل يكنواختي در زندگي است. يكنواختي مي‌تواند به همراه خود بي‌حوصلگي، كسلي و بي‌اهميت شدن به همه چيز را به همراه بياورد و در مواردي حادتر منجر به افسردگي يا جدايي همسران از هم شود.

يكنواختي مانع پيشرفت مي‌شود و انگيزه افراد را از زندگي‌كردن مي‌گيرد و انسان‌ها را تبديل به ماشين‌هايي مي‌كند كه سرساعت‌هاي معين بايد كارهاي از پيش تعيين شده‌اي را انجام دهند؛ غافل از اين‌كه انسان‌ها داراي روح و فكر هستند كه در زندگي يكنواخت روح و فكرشان نقش كمرنگي به خود مي‌گيرد و رو به فرسودگي مي‌روند.

اگر روح و فكرشان فرسوده شود، دچار اختلال مي‌شوند و زندگي‌شان هم مشكل پيدا مي‌كند. همه مي‌خواهند از يكنواختي فرار كنند. وقتي به يك مهماني مي‌رويد كه فضايي يكنواخت و كسالت‌آور دارد، مي‌خواهيد هرچه زودتر آن مهماني تمام شود.

ایجاد تنوع در زندگی

راه‌ های از بین بردن یکنواختی در زندگی

اگر زندگی شما کسل کننده، یکنواخت و خالی از هرگونه انرژی است میتوانید برای ایجاد تنوع در زندگی با رعایت نکات زیر تا حد زیادی تنوع و شادابی را به زندگی خود برگردانید:

1- زندگی خود را با زندگی دیگران مقایسه نکنید. شما از جزئیات زندگی آن ها با خبر نیستید.

2- روزانه 10 تا 30 دقیقه از زمان خود را به پیاده روی اختصاص دهید و در این مدت به موضوعاتی فکر کنید که حال دلتان را خوب می کند.

3- مدت کوتاهی قبل از خواب را به شکرگزاری از پروردگار اختصاص دهید.

4- با خانواده، دوستان و آشنایان تان در تماس باشید.

5- حسادت در زندگی را کنار بگذارید زیرا وقت هدر دادن است.

6- برای ایجاد تنوع در زندگی از بهترین وسایل و لباس هایتان برای خود استفاده کنید. بهترین موقع استفاده آن ها همین حالا است!

7-بیشتر لبخند بزنید وبیشتر بخندید.

8- از غذاهای ارگانیک بیشتر استفاده کنید.

9- قبل از انجام کار ها میز کار خود را مرتب کنید.

10- یادتان باشد، برکت های زندگی آن قدر هست که استرس ونگرانی نداشته باشید.

اهمیت تنوع داشتن در زندگی متاهلی

مطالعات اخیر نشان می دهد که موفقیت و کامیابی زن و شوهر˓ موجب نیرو و انرژی بیشتر می شود و گذراندن اوقاتشان در کنار یکدیگر زندگی را لذت بخش ترخواهد کرد. البته این به این معنا نیست که آن ها باید تمام اوقات خود را با یکدیگر بگذرانند. روابط سالم و پویا نیاز به تعادل دارد.

ایجاد تنوع در زندگی

آن ها به جزر و مد استقلال و کنار هم بودن نیاز دارند. شما می توانید با ایجاد تغییرات و کار های جدید در اتاق خوابتان و غافل گیرانه عمل کردن در قرار های شبانه ی خود این تجربه را به زندگی زناشویی تان وارد کنید. با تغییر دادن روزانه ی برنامه ی خود نیز می توانید همین تغییرات را ایجاد کنید. یک عادت همیشگی را در پیش نگیرید. نصیحت عیسی مسیح در کتاب مقدس را به یاد داشته باشید که فرمود:

راه اندازی کار با دوستان | مزایا و معایبی که قبل از شروع کار باید بدانید !

هان! نظاره کنید که همه چیز را نو و جدید می کنم.

و همین نصیحت را در روابط خود به کار ببرید. برای این که از کنار هم بودن لذت ببرید همیشه عاقلانه عمل کنید. در واقع صحبت من این است که تعادل را رعایت کنید. مثل این می ماند که ابتدا ریتم خود را در رقصیدن پیدا کنید و پس از آن فی البداهه قدم بردارید تا فقط از رقصیدن لذت ببرید.

راه های ایجاد هیجان و شادی در زندگی

1- هرگاه از انجام کاری دلزده و خسته شدیم از خودمان سوال کنیم که چگونه می توانیم کار هایمان را بهتر، ساده تر و متنوع تر از گذشته انجام دهیم.

2- اگر در مسیر زندگی امید خود را ازدست دادیم نا امید و مایوس نشویم و به دنبال راهکار های جدید برای رسیدن به هدف باشیم.

3- نقاط ضعف خودمان را بپذیریم و آن ها را برطرف کنیم و نقاط قوت خود را درجهت پرورش و همچنین احساس رضایت از خود تقویت کنیم.

4- در گذشته خود زندگی نکنیم و اجازه ندهیم گذشته مان، افسار زندگی آینده و حال ما را نیز در دست خود بگیرد.

ایجاد تنوع در زندگی

5- در کمک کردن به دیگران پیشقدم باشیم؛ چرا که کمک به همنوع از وظیفه های مهم هر انسانی است و همچنین احساس رضایتی که بعد از کمک کسب می کنیم باعث افزایش حال خوب و نشاط در زندگی می شود.

راه های ایجاد تنوع در زندگی شخصی

برای اینکه بتوانیم در زندگی شخصی خود تنوع ایجاد کنیم، می توانیم از چند راه استفاده کنیم:

ایجاد تنوع در زندگی

1- تنوع در کار های روزمره ایجاد کنید: در کار های روزمره خود مثل: چیدمان وسایل روی میز، استفاده از خودکار های مختلف، جابجایی وسایل منزل و… تغییر وتنوع ایجاد کنید.

2- کتاب خواندن، ورزش کردن و فعالیت های هنری و… هم می تواند اوقات خالی را سرشار از تنوع و هیجان کنند.

3- ایجاد تنوع در زندگی در ظاهر هم می تواند باعث ایجاد تغییر شود؛ مثلا مدل بستن و آرایش مو ها، لباس های متنوع و رنگی رنگی و… یک تنوع بزرگ برای خودتان و حتی دیگران ایجاد می شود.

4- بعضی اوقات ارتباطات ما محدود به یک عده خاص می شود که می تواند در یکنواخت بودن تاثیر بگذارد؛ در حالی که می توان ارتباطات را گسترده تر، عمیق تر و با افراد جدید تری هم آغاز کرد؛ این کار نه تنها باعث به وجود آمدن حال خوب می شود بلکه دامنه ارتباطاتتان هم گسترده تر و بهتر خواهد شد.
شما می توانید با تغییرات جزئی شادی وهیجان را به زندگی خود و خانواده بر گردانید.

با تعویض روزانه لباس، دیزاین غذا، خواندن کتاب جدید، آرایشی متفاوت و… متوجه شادی و احساس خوب از تغییراتتان خواهید شد.

ایجاد تنوع در زندگی

ایده هایی برای وارد کردن هیجان به زندگی

۱. جا باز کنید. اگر زندگی‌تان پر از کارها و مسئولیت‌های متعدد باشد، خیلی سخت خواهد بود که بتوانید هیجانی جدید وارد آن کنید. باید ببینید که اول می‌توانید کمی از مشغله‌هایتان کم کرده یا کارهایتان را ساده‌تر کنید. شاید بد نباشد بعضی از کارهای خسته‌کننده و کسالت بارتان را به طور کلی کنار بگذارید.

۲. برنامه صبحگاهی‌تان را برای ایجاد تنوع در زندگی تغییر دهید. به جای اینکه هر روز صبح با همان برنامه و عادت همیشگی از خواب بیدار شوید، هر از گاهی این برنامه را تغییر دهید. مثلاً برای خوردن صبحانه بیرون بروید، یا تا بیدار می‌شوید موزیک بگذارید. قبل از رفتن سر کار با همسرتان عشق‌بازی کنید. از مسیری متفاوت به سر کارتان بروید. متفاوت شروع کردن روز می‌تواند آن را به روزی هیجان‌انگیز تبدیل کند.

۳. میزبان باشید. برای سرگرم کردن دوستان یا خانواده پیش‌قدم شوید. آنها را برای شام یا عصرانه دعوت کنید و ساعاتی خوب را کنار هم بگذرانید.

۴. مبلمان خانه را جابه‌جا کنید. دکوراسیون خانه را کمی تغییر دهید، جای مبلمان را عوض کنید تا همه چیز به نظرتان جدید بیاید.

۵. بروید تشویق کنید. برای دیدن یک مسابقه ورزشی هیجان‌انگیز مثل تنیس، بسکتبال یا ماشین‌سواری بروید که هیجان آن به صورت مسری به شما هم سرایت کند.

۶. تغییری در ظاهرتان ایجاد کنید. مدل یا رنگ موهایتان را تغییر دهید. یک دست لباس جدید بخرید یا یک استایل جدید را امتحان کنید. اگر اینکار را همراه با یکی از دوستانتان انجام دهید، هیجانش دوبرابر خواهد شد.

برقصید

۷. برقصید. حالا آن لباس جدیدتان را بپوشید و برای رقص به مهمانی خانوادگی بروید یا اگر جایی دعوت نشدید، چند نفر از افراد خانواده را دعوت کرده، موزیک عالی بگذارید و برقصید.

ایجاد تنوع در زندگی

۸. آدم‌های جالب برای معاشرت پیدا کنید. نگاهی به دور و برتان بیندازید و کسانی که به نظرتان زندگی هیجان‌انگیزی دارند را پیدا کنید. قدم پیش بگذارید و برای آشنا شدن جلو بروید.

۹. یک سفر ماجراجویانه برنامه‌ریزی کنید. حتی اگر همین الان نمی‌توانید هزینه یک سفر را تامین کنید، همین که درمورد آن جستجو کرده و برنامه‌ریزی کنید، به زندگی‌تان هیجان اضافه خواهد کرد. پس‌انداز کردن پول را هم جزئی از برنامه‌تان قرار دهید!

28 تکنیک جادویی برای غلبه بر مشکلات زندگی | دیگه سنگی جلوی پاتون نیست !

۱۰. یک چیز جدید یاد بگیرید. یک زبان جدید، یک مهارت جدید یا یک سرگرمی جدید یاد بگیرید. با اینکار در را برای آشنا شدن با آدم‌های جدید و به اشتراک گذاشتن علایق و توانایی‌هایتان باز خواهید کرد و اعتمادبه‌نفستان هم بالا خواهد رفت.

۱۱. زندگی‌جنسی‌تان را کمی تغییر دهید. برای عشق‌بازی با همسرتان ماجراجو باشید. یک محل جدید را انتخاب کنید، یک حالت جدید را امتحان کنید. هر کاری که از دستتان برمی‌آید برای هیجان دادن به زندگی جنسی‌تان انجام دهید.

۱۲. از خانه بیرون بروید. از پشت تلویزیون و کامپیوتر بلند شوید و کاری بکنید. با یکی از دوستانتان برای پیاده‌روی بروید. به کتابخانه بروید، به یک گالری یا موزه بروید.

۱۳. آخرهفته به گردش بروید. برای ۳-۲ روز یک برنامه تفریحی ترتیب دهید. آژانس‌های مسافرتی زیادی تورهای یک تا دو روزه ارزان ارائه می‌کنند که می‌توانید در آنها شرکت کنید.

یک ماشین اسپورت را امتحان کنید

۱۴. برای ایجاد تنوع در زندگی یک ماشین اسپورت را امتحان کنید. خوب شاید نتوانید یک ماشین اسپورت برای خودتان بخرید ولی به این معنی نیست که نمی‌توانید یکبار پشت آن بنشینید و امتحانش کنید.

ایجاد تنوع در زندگی

۱۵. یک قرار ملاقات پنهانی ترتیب دهید. عشقتان را با یک قرارملاقات رمانتیک در رستوران یا هتل غفلگیر کنید.

۱۶. یک دستورغذای جدید و غیرعادی را امتحان کنید. غذایی را که قبلاً حتی امتحانش هم نکرده‌اید درست کنید. یا به رستورانی بروید و یک غذای کاملاً جدید سفارش دهید.

۱۷. یک کتاب داستان ماجراجویانه بخوانید. با خواندن کتابی هیجان‌انگیز، هیجان را تجربه کنید.

۱۸. یه یک تئاتر کمدی بروید. یک شب فوق‌العاده آخرهفته را به همراه دوستانتان به یک برنامه یا تئاتر کمدی بروید و حسابی بخندید.

نگرشتان را نسبت به زندگی بنویسید

۱۹. نگرشتان را نسبت به زندگی بنویسید. وقت بگذارید و کمی درمورد زندگی‌ ایدآلتان فکر کنید. اینکه چه هیجانات، تفریحات و ماجراجویی‌هایی در زندگی‌تان می‌خواهید. دیدگاه‌هایتان را یادداشت کنید و کارهایی برای انجام و رسیدن به آن می‌توانید انجام دهید را هم بنویسید.

۲۰. یک حیوان خانگی بیاورید. این هیجان به اضافه مسئولیت‌پذیری است. بنابراین باید اول مطمئن شوید که آماده هر دو اینها هستید. یک حیوان خانگی (مخصوصاً یک سگ) همراهی فوق‌العاده برایتان خواهد بود که فرصت‌هایی عالی برای آشنایی با آدم‌های جدید هم در اختیارتان می‌گذارد.

۲۱. به یک کنسرت بروید. بلیط کنسرت گروه موردعلاقه‌تان را تهیه کنید و با یکی از دوستانتان بروید.

۲۲. رمانتیک شوید. شب بهترین زمان است. یک استخر یا وان آب گرم پیدا کنید و با همسرتان هیجاناتی عاشقانه تجربه کنید.

ایجاد تنوع در زندگی

مهربانی کنید

۲۳. تصادفی مهربانی کنید. برای یکی از دوستانتان یا حتی یک غریبه به صورت اتفاقی عملی محبت‌آمیز و مهربانانه انجام دهید. پول قهوه یک نفر را بپردازید، بادکنک هوا کنید، یک یادداشت عاشقانه بگذارید، …

۲۴. درمورد آدمها کنجکاوی کنید. از دوستان جدید یا قدیمتان سوالاتی درمورد زندگی‌شان بپرسید. ببینید بقیه آدم‌ها چه می‌کنند و چه چیز به زندگی آنها هیجان می‌دهد. ممکن است چیزهای زیادی درمورد زندگی خودتان هم بفهمید.

۲۵. منتظر نمانید. برای امتحان کردن چیزی، شروع کردن و وارد عمل شدن منتظر نمانید. محتاط بودن را کنار بگذارید و منتظر کسی هم ننشینید تا بیاید و به زندگی‌تان هیجان بدهد.

۲۶. آن کار بزرگ را انجام دهید.آیا کار بزرگی در ذهنتان وجود دارد که فکر می‌کنید می‌تواند تغییر هیجان‌انگیزی در زندگی‌تان ایجاد کند؟ شاید تغییر کارتان، تغییر محل زندگی‌تان، ازدواج یا یک رابطه جدید باشد. این تغییر هر چه که باشد، اولین قدم را بردارید. عمل تکانه ایجاد می‌کند و تکانه‌ها ایجاد هیجان می‌کنند.

ایجاد تنوع در زندگی

چرا روابط خسته کننده می شوند؟

قبل از اینکه به راهکارهای ایجاد تنوع در زندگی در روابط بپردازیم، بگذارید بررسی کنیم که چرا روابط از ابتدا خسته کننده می شوند. مطالعات نشان می دهد که کسالت و یکنواختی یک مسئله طبیعی در رابطه است. زوجین به دلیل اتفاقات یا چیزهای بد از هم جدا نمی شوند بلکه به این دلیل از هم جدا می شوند که چیزهای خوبی وجود ندارد که آنها را کنار هم نگه دارد. وقتی از روابط خود احساس نارضایتی می کنیم، ممکن است بخواهیم اشتیاق و نشاط را از جاهای دیگر پیدا کنیم.

به روزهای آغازین رابطه خود فکر کنید که چقدر عاشق هم بودید اما بتدریج این رابطه سرد و کمرنگ شده است. برای این سردی این احتمال وجود دارد که وقت زیادی با همسر خود گذرانده اید و حرف های جدیدی برای گفتن ندارید. به این ترتیب هرچه سال ها می گذرند، آن تازگی کمرنگ تر می شود.

ایجاد تنوع در زندگی

10 تا از مهمترین نکات موفقیت در رابطه زناشویی

این به این دلیل نیست که شریک زندگی ما تغییر کرده یا جذابیت او کمتر شده است، بلکه به این دلیل است که چیزهای جدیدی برای نشان دادن به یکدیگر ندارید. بنابراین سوالی که برای اکثر افراد پیش می آید این است که چگونه می توانند یک رابطه خسته کننده را دوباره متنوع کنند؟ ابتدا اجازه دهید به این سوال پاسخ دهیم که چرا روابط خسته کننده می شوند؟

این کارها رو در محیط کار انجام نده ؛ 27 رفتار غیر حرفه ای دور از شان کارمند کاربلد

زن و شوهری که یک روز عاشق هم بودند، به همخانه ای تبدیل می شوند که فقط در کنار هم غذا می خورند و می خوابند. هیچ حرفی بین آنها رد و بدل نمی شود و ابراز عشق و حتی تفریح و خوش گذرانی وجود ندارد. اما این دور شدن و سردی یک دفعه به وجود نمی آید و بدون شک عواملی در این قضیه نقش داشته است که آگاهی از آنها می ‌تواند بهترین سلاح برای مقابله با اتفاقات ناخوشایند بعدی در زندگی مشترک باشد.

دلایل خسته کننده شدن روابط عبارتند از:

1- صحبت نکردن در مورد مسایل مختلف

روجین با گذشت زمان ممکن است در مورد موضوعاتی که ممکن است برای آنها یا شریک زندگی شان مهم باشد بحث نکنند. عدم مخالفت و صحبت کردن در مورد مسایل به این بدین دلیل اتفاق می افتد که زوجین سعی می کنند همسر و شریک خوبی برای یکدیگر باشند.

این روش اگرچه ممکن است مدتی کارساز باشد اما خیلی زود به یکی از دلایل اصلی شکاف ارتباطی در روابط تبدیل می شود.

ایجاد تنوع در زندگی

2- به تعویق انداختن اهداف شخصی خود

در برخی روابط زوجین تمایل دارند که زندگی و حرفه خود را متوقف کنند تا بتوانند وقت بیشتری را به شریک زندگی شان اختصاص دهند. بدون شک توجه کردن به شریک زندگی خوب است اما این می تواند زندگی را بسیار پیش پا افتاده و یکنواخت کند. اگرچه زوجین در این حالت احساس نزدیکی بیشتری می کنند اما اگر برای آن نوع زندگی که می خواهند تلاش نکنند، به زودی از رابطه خسته خواهند شد.

3- راحت بودن بیش از حد با یکدیگر

گاهی اوقات راحتی بیش از حد به یکی از دلایل کسالت در روابط تبدیل می شود. اگرچه راحت بودن با شریک زندگی خوب است اما بهتر است همیشه چیز جدیدی برای نشان دادن وجود داشته باشد. زوجین در روابط خود به محیطی نیاز دارند که چالش برانگیز و تا حدی خارج از منطقه امن باشد.

4- تمرکز کردن تنها بر روی یکی از جنبه های رابطه جنسی

برای بسیاری از زوجین، رابطه جنسی تنها به معنای رسیدن به ارگاسم است. اگرچه این عالی است اما وقتی در طولانی مدت با کسی در رابطه هستید، رابطه جنسی باید به مقاصد مختلف انجام شود. اگر فعالیت جنسی ثابت و وابسته به ارگاسم باشد، می توان انتظار داشت که بی حوصلگی بر شما غلبه کند و این اغلب باعث ایجاد شکاف در یک رابطه می شود.

5- همیشه با هم بودن

حتی اگر شریک زندگی خود را دوست دارید و می خواهید هر روز را با او سپری کنید هم نباید تلاش کنید تا زندگی شخصی خود را به کلی فراموش کنید. وقتی بیشتر وقت خود را با یک نفر می گذرانید، از بودن در کنار او خسته می شوید. خیلی زود حرف ها و کارهای هیجان انگیزی که دوست دارید با هم انجام دهید، تمام می شود و همین امر منجر به خسته کننده شدن رابطه می شود.

6- تغییر در طول زمان

ممکن است در ابتدای رابطه، نقاط مشترک بسیاری بین زوجین وجود داشته باشد اما بهر حال انسان به مرور زمان تغییر می کند. ممکن است تغییر زوجین در طول سالها در یک سمت و سو نباشد و همین امر به سردی در روابط بینجامد. به همین دلیل است که گاهی اوقات بعد از گذشت 10 سال از رابطه، هر یک از زوجین مسیرهای مختلفی را در پیش می گیرند و از هم دور می شوند.

ایجاد تنوع در زندگی

7- اجتناب از گفتگو کردن و مشاجره

بسیاری از افراد به بحث و گفتگو به عنوان موضوعی نگاه می کنند که باید از آن اجتناب کنند. به عبارت دیگر بسیاری از همسران دوست ندارند مثل سگ و گربه به جان هم بیفتند و به قول خودشان زندگی را به کام خود تلخ کنند. اما در بحث های گاه به گاه چیزی سالم و تقویت کننده وجود دارد که گاهی اوقات موجب نزدیکی طرفین می شود.

ما اغلب در تلاش برای ایجاد یک رابطه “خوب”، با هم سازش می کنیم. ما همه چیز را رها می کنیم و موضوعاتی را که اعتقاد داریم منجر به درگیری می شوند “نادیده می گیریم”. این امر منجر به درگیری عاطفی در روابط می شود.

موارد مذکور دلایلی بود که باعث سرد شدن روابط و تکراری شدن آن می شود. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، نگران نباشید! همیشه برای هر مشکلی یک راه حل وجود دارد و ما در اینجا نیز راه حل هایی داریم. اینکه چگونه رابطه ی خود را متنوع کنیم و به آن رنگ و بوی تازه ای ببخشیم، سوال متداولی ست که اکثر زوجین آن را می پرسند و در این قسمت به آن پاسخ داده شده است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

28 خرداد 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *