چیدمان دو دست مبل

چیدمان دو دست مبل قطعا به اندازه قرار دادن یک دست مبل در اتاق پذیرایی چالش‌ و وسواس دارد. چیدمان دو دست مبل در پذیرایی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود که ما در گروه دکوراسیون شادمگ نکات مهم برای استفاده‌ی بهینه از فضا و دوری از شلوغ‌کاری در پذیراییرا به شما یاد دادیم.

چیدمان مبل

اصول چیدمان پذیرایی برای هر فضایی با توجه به فرم آن و متراژ فضا سنجیده می شود یعنی اگر خانه ای کوچک است به طوری که اتاق نشیمن با اتاق پذیرایی ترکیب شده اند و یک سالن پذیرایی را ایجاد کرده و فضا گنجایش قرارگیری یک دست مبل را دارد در این مرحله تکلیف مشخص است. اما اگر این فضا کمی بزرگ تر از حد معمول باشد.

چیدمان دو دست مبل

به طوری که بتوان در آن به چیدمان مبل سلطنتی و راحتی یا دو دست راحتی یا دو ست سلطنتی در کنار هم فکر کرد کار کمی دشوار می شود و باید به نحوه چیدمان مبلمان و ارتباط گیری آن‌ها در یک فضا فکر کرد و بهترین و مناسب ترین چیدمان را برای آن درنظر گرفت.

به طور اصولی باید دو فضای اتاق نشیمن و اتاق پذیرایی از یک دیگر تفکیک شده باشند تا بتوان به راحتی برای هر فضا به طور جداگانه تصمیم گرفت و به چیدمان مبل در پذیرایی مستطیل شکل کوچک در دو فضای مختلف فکر کرد و تصمیم گرفت اما امروزه متاسفانه این دو فضا را با یک فرم مستطیلی ترکیب کرده اند به طوری که مجبور شوید در یک پلان مستطیل شکل با استفاده از دو دست مبل ، دو فضای شیک و صمیمی ایجاد کنید!

تفکیک دو دست مبلمان پذیرایی از یکدیگر

حال که می خواهید دو دست مبلمان را در یک فضا چیدمان کنید، بهتر است هر کدام را با کاربری خاص خود در نظر بگیرید. برای مثال یک ست مبلمان راحتی را در کنار فضای تلویزیون و برای گفتگو و مهمانی های صمیمانه تر در نظر بگیرید و ست دیگر مبلمان را از مدلی انتخاب کنید که کمی رسمی تر بوده و بتواند فضای جدی تری ایجاد کند.

پس عملا با تفکیک این دو مبلمان از هم، فضای نشیمن و پذیرایی را بدون تفکیک دقیق در معماری داخلی، از هم جدا کرده اید.

چیدمان دو دست مبل در پذیرایی مستطیل

باید این نوید را به شما بدهیم که پذیرایی مستطیل شکل یکی از بهترین فضاها برای چیدمان دو دست مبل است. بخشی از پذیرایی که به آشپزخانه نزدیکتر است و رفت و آمد بیشتری در آن صورت می گیرد را به نشیمن اختصاص دهید و فضای آرام تر و کم تردد تر را برای پذیرایی در نظر بگیرید.

در این صورت با رفت و آمد در آشپزخانه مزاحم مهمان ها نمی شوید و آنها را معذب نمی کنید. فراموش نکنید که جهت نور و پنجره ها، درب ورودی و محل قرار گیری اتاق خواب ها هم برای انتخاب فضای مناسب برای نشیمن و پذیرایی دارای اهمیت هستند.

 چیدمان دو دست مبل در پذیرایی مربع

گاهی فضای پذیرایی به شکل مربع است یا فضای مستطیل شکل به اندازه ای نیست که بتوانید دو فضای کاملا مجزا به وجود آورید ولی در عین حال اگر یک دست مبل داشته باشید هم فضای خالی زیادی باقی می ماند. راه حلی که برای چیدمان پذیرایی مربع با دو دست مبل وجود دارد این است که مبل ها را به صورت ترکیبی و کنار هم قرار دهید.

چیدمان دو دست مبل

برای این روش چیدمان می توانید هر تکه از مبل را به صورت یکی در میان بچینید، یا هر دست را در یک سمت فضا قرار دهید تا تداخلی با هم نداشته باشند. در هر دو نوع چیدمان دو دست مبل به صورت یک واحد و به شکل یک دست مبلمان بزرگتر چیده می شوند. در این صورت هم می توانید میز جلو مبلی را درست جلوی هر ست مخصوص مبل قرار دهید و یا یک میز را در وسط فضا بگذارید. این انتخاب بستگی به تعداد قطعات مبلمان شما دارد.

چیدمان دو دست مبل در پذیرایی ال شکل

نحوه چیدمان دو دست مبل در پذیرایی ال بستگی به به طول و عرض هر بخش ال دارد. ممکن است هر بخش به اندازه کافی برای گذاشتن مبلمان کافی باشد، ممکن است تنها ظرفیت یک نیم ست یا کاناپه را داشته باشد یا جای خوبی برای قرار دادن میز ناهارخوری باشد.

چیدمان دو دست مبل و میز ناهارخوری در پذیرایی ال شکل بسیار شیک و امروزی است.

چطور رومیزی مناسب میز انتخاب کنیم ؟ روش انتخاب رومیزی میز مربع ، میز گرد و میز جلو مبلی

نکات کلیدی برای دو دست مبل در پذیرایی

ابعاد مناسب برای مبلمان پذیرایی و نشیمن

حال که به طور حدودی محل قرار گرقتن دو دست از مبلمان را انتخاب کرده اید، باید ابعاد مبل را هم در نظر داشته باشید. اگر پذیرایی شما عرض کمی داشته باشد، دچار محدودیت می شوید. در این شرایط بهتر است از مبلمان ال، یک کاناپه سه نفره و یا یک نیم ست جمع و جور برای نشیمن استفاده کنید. در رابطه با مبلمان پذیرایی هم همین موارد مهم هستند ولی شاید دوست نداشته باشید به سراغ نیم ست بروید. پس حداقل سعی کنید از مبلمان ظریف و کم جاتر استفاده کنید.

انتخاب فرش برای مبلمان

حال که دو فضای مختلف را در نظر گرفته اید، باید برای هر کدام هم فرش مخصوص به مبل را خریداری کنید. به طور کلی هم برای انتخاب دو دست مبل و هم برای فرش ها بهتر است یک هماهنگی کلی در نظر بگیرید. دکوراسیون منزل شما برای آنکه دارای انسجام کلی بوده و به صورت یک واحد نشان داده شود، باید دارای نقاط مشترک در اجزا و بخش های مختلف خود باشد.

چیدمان دو دست مبل

حال این وجه مشترک می تواند انتخاب سبک باشد یا انتخاب رنگ و عناصر مشابه و تکراری. اگر از موکت در کف خانه خود استفاده کرده اید، کارتان برای فرش کف راحت شده است.

حفظ ارتباط بین دو دست مبل پذیرایی

به یاد داشته باشید که خانه شما مانند لابی هتل نیست و نباید فضاهای مختلف نشستن را به طور کاملا مجزا از هم چیدمان کنید. پس فواصل دو دست مبل را به اندازه ای در نظر نگیرید که افراد در هر قسمت نتوانند با هم ارتباط برقرار کنند. به علاوه فضای خالی بین دو دست مبل ظاهر خوشی بر جای نمی گذارد.

پس نیازی نیست هر دست مبل را به گوشه های مستطیل بکشانید و به دیوارها بچسبانید.

قرارگیری صحیح هر تکه از مبلمان

می توانید برای جلوگیری از قطع ارتباط بین دو بخش، چیدمان مبلمان را به گونه ای انجام دهید که تا حد ممکن مبل ها پشت به هم نباشند و امکان تردد بین دو فضا به راحتی صورت گیرد.

اگر مبل شما دارای یک قطعه نیمکت شکل، پاف یا بدون تکیه گاه است، می توانید آن را در ضلع مشترک با ست دیگر مبلمان قرار دهید تا از نظر بصری هم دو طرف با هم ارتباط داشته باشند.

مبلمان استیل یا راحتی در چیدمان دو دست مبل

اگر خانه ی شما بیشتر از ۲۰۰ متر است، انتخاب مبلمان کمی راحت تر میشود چرا که محدودیت فضا برای شما وجود ندارد و تقریبا مطابق با سلیقه تان هر نوع انتخابی میتوانید داشته باشید. اما اگر متراژ خانه ی شما کمتر از ۲۰۰ متر مربع است و میخواهید از دو دست مبلمان استفاده کنید، باید در انتخابتان دقت بیشتری به خرج دهید.

چیدمان دو دست مبل

اگر سبک کلاسیک می پسندید پیشنهاد ما به شما، استفاده از یک دست مبلمان استیل و یک نیم ست مبلمان راحتی است و اگر به سبک مدرن علاقه دارید می توانید یک دست مبلمان نیمه راحتی با یک نیم ست یا یک دست مبل ال تهیه کنید، برای مبلمان راحتی تان می توانید از مبلمان چستر از پارچه ی چرم یا یک مخمل با وقار و یا از کاناپه های نرم و راحت و بزرگ با رنگ های مورد علاقه ی خود استفاده کنید.

انتخاب رنگ؛ هارمونی یا تضاد

شما معمولا در فضای بزرگ نشیمن از دو دست مبل با کاربری مجزا استفاده میکنید؛ و ممکن است این سوال در ذهنتان بوجود بیاید که آیا پارچه های مبل ها باید شبیه هم باشند؟ جواب قطعا خیر است. شما با استفاده از دو نوع مبلمان متفاوت قصد دارید فضاهای مجزا و خاصی داشته باشید پس نیازی به ایجاد شباهت زیاد نیست.

میتوانید از رنگ های یک طیف رنگی در یک پالت استفاده کنید و حتی رنگ های ترکیبی تند و تیره داشته باشید یا هر دو دست مبل را در رنگ های ترکیبی ست با پرده و فرش ها انتخاب کنید و با تابلو ها و تزئینات مناسب یک هارمونی زیبا در عین تضاد های رنگی داشته باشید. برای حفظ رابطه ی دو فضای مجزا از اکسسوری های یکسان مثل عسلی های مشابه، زنجیره ای از گلدان ها و تابلو های افقی در فضای بینابین دو دست مبل استفاده کنید تا در عین تفکیک فضایی محیطی یکپارچه داشته باشید.

چیدمان دو دست مبل

مبلمان ال یا گرد

نوع پلان معماری منزل شما و شکل هندسی آن در انتخاب نوع مبلمان نقش مهمی دارد، مستطیل یا مربع بودن، محل آشپزخانه و ورودی، حتی استاندارد نبودن بعضی قسمت ها، در انتخاب اینکه چه شکل مبلمانی تهیه کنید و درکدام قسمت منزل بگذارید تاثیر میگذارند.

مبلمان ال از بهترین انواع مبلمان راحتی هستند و بعضی از انواع آن کاناپه های جدا شونده دارند که متناسب با نیاز خود میتوانید آنها را هر چند وقت یکبار تغییر بدید و تنوع دکوراسیونی داشته باشید. مبلمان چستر گرد و مدرن هم از جدید ترین انواع مبلمان هستند که به عنوان یک عنصر خاص در فضاهای بزرگ رخ بسیار زیبایی دارند. شما با داشتن یک پذیرائی مستطیلی بزرگ میتوانید بوسیله ی مبلمان و وسایل دکوری، تنوع چیدمان بی نظیری ایجاد کنید. اما مراقب مسیر های رفت و آمد باشید و راه را نبندید.

آشنایی با پگ بورد و کاربردهایش | سبک جدید نظم دهی به لوازم

کاربرد نقطه ی کانونی در  چیدمان دو دست مبل

برای چیدمان هر دست مبل نیاز به یک نقطه ی کانونی دارید تا مبل ها حول آن چیده شوند. بطور مثال نقطه ی کانونی برای نشیمن خانوادگی تلویزیون است که برای جمع شدن اعضای خانواده دور هم در نظر گرفته می شود.

چیدمان دو دست مبل

شومینه می تواند نقطه ی کانونی دوم ما برای قرارگیری ست دیگری از مبلمان باشد؛ بخصوص در زمستان که شعله ی آتش فضا را گرم و کلاسیک میکند.

اصلی‌ترین روش‌های چیدمان دو دست مبل در پذیرایی

قرار دادن مبلمان در اتاق پذیرایی به شکل صحیح به چند شیوه‌ی مرسوم انجام می‌شود. در ادامه متداول‌ترین روش‌های چیدمان دو دست مبل در اتاق پذیرایی را معرفی می‌کنیم.

چیدمان روبروی هم

یکی از پرکاربردترین شیوه‌ها برای چیدن دو دست مبل در اتاق پذیرایی، قرار دادن مبل‌ها روبروی هم است.

با این شیوه به راحتی می‌توانید تفاوت رنگ، جنس و مدل مبلمان را به شکلی صحیح نشان بدهید. این مدل چیدمان روبروی هم برای خانه‌هایی که نقشه‌ی مستطیلی و پذیرایی مربع شکل دارند، قابل استفاده است.

چیدمان ال شکل

چیدمان L شکل برای خانه‌هایی استفاده می‌شود که اتاق پذیرایی آنها مربع یا مستطیل نیست.

در این شیوه می‌توانید یک دست مبل را روی یکی از اضلاع L و مبلمان دیگر را روی ضلع دیگر قرار بدهید. با استفاده از میزهای عسلی یا پاف‌ یا آباژور مناسب پذیرایی، می‌توانید حد فاصل بین دو دست مبلمان را در این روش مشخص کنید.

چیدمان زاویه باز

شیوه‌ی زاویه باز برای خانه‌هایی کاربرد دارد که اتاق پذیرایی آنها اندازه خیلی بزرگی داشته باشد.

چیدمان دو دست مبل

در این شیوه مبلمان را دور تا دور اتاق پذیرایی با زوایایی مشخص می‌چینند تا همه‌ی مبل‌ها به یکدیگر دید داشته باشند. چیدمان زاویه باز تفاوت رنگ و مدل مبلمان را نشان می‌دهد اما اصلا توی ذوق مهمانان نمی‌خورد چون مبل‌ها از هم خیلی دور هستند.

چیدمان مثلثی

چیدمان مبل‌ها به شکل مثلثی برای خانه‌هایی که اتاق پذیرایی آنها بزرگ است بسیار کاربرد دارد.

این نوع چیدمان می‌تواند هم برای دورهمی‌های رسمی و هم دوستانه مورد استفاده قرار بگیرد. چیدمان مثلثی مبلمان برای انجام بازی‌های دورهمی هم بسیار مناسب است و خانواده را دور هم جمع می‌کند.

چیدمان پشت به هم

یکی دیگر از شیوه‌هایی که امروزه بسیار متداول شده، چیدمان پشت به هم مبلمان در دکوراسیون پذیرایی مدرن است. این شیوه دو فضای متفاوت در پذیرایی ایجاد کرده و بخشی را به نشیمن و بخش دیگر را به پذیرایی تبدیل می‌کند.

چیدمان دور از هم

این شیوه برای خانه‌هایی که پذیرایی بزرگی دارند بسیار کاربرد دارد. با قرار دادن دو دست مبل در دو نقطه‌ی مختلف اتاق پذیرایی، مشکل ناهماهنگ بودن دو دست مبل هم برطرف شده و فضاهای جدیدی برای نشستن در خانه ایجاد می‌شود.

چیدمان دو دست مبل

چیدمان خطی

بدترین شیوه‌ی چیدمان دو دست مبل در اتاق پذیرایی، چیدمان خطی است. اما در خانه‌هایی که نقشه‌ی اتاق پذیرایی آنها خیلی هم بزرگ نیست و حالت راهرویی دارد، چاره‌ای جز انتخاب این شیوه‌ی چیدمان مبل نیست. بنابراین تا ناچار نشدید، از این شیوه برای چیدمان مبلمان استفاده نکنید.

ایده‌هایی برای چیدمان دو دست مبل در پذیرایی مستطیلی

حالا که با شیوه‌های مختلف چیدمان دو دست مبل در اتاق پذیرایی آشنا شدید، نوبت به ارائه‌ی ایده‌های جذاب می‌رسد. اولین نوع اتاق پذیرایی، پذیرایی مستطیل شکل است. در زیر ایده‌هایی برای چیدن دو دست مبل در چنین سالن‌هایی پیشنهاد شده است.

از چیدمان مبلمان پشت به هم استفاده کنید.

اگر اتاق پذیرایی شما ابعاد نسبتا متوسطی دارد، می‌توانید با پشت به هم قرار دادن مبلمان تفاوت فضاهای اتاق پذیرایی را برجسته کنید. این شیوه به خصوص در خانه‌هایی که پذیرایی ابعاد متوسط و تقریبا کوچک دارند، بسیار پرطرفدار است.

چیدمان دو دست مبل

چیدمان رو‌بروی هم ساده‌ترین حالت ممکن است.

اگر دنبال کم دردسرترین شیوه برای چیدن دو دست مبل در اتاق پذیرایی مستطیلی هستید، مبل‌ها را روبروی هم قرار بدهید و بین آن‌ها را با میز عسلی یا پاف پر کنید. این شیوه همیشه مطمئن‌ترین شکل چیدن دو دست مبل در اتاق پذیرایی مستطیل شکل است.

مبلمان ال شکل و خطی را ترکیب کنید.

یکی از جذاب‌ترین ایده‌ها برای چیدن دو دست مبل در سالن پذیرایی مستطیلی، ترکیب مبلمان ال شکل و خطی است. اگر یکی از مبل‌های شما از نوع ال باشد، می‌توانید فضایی به شکل U در اتاق پذیرایی ایجاد کنید که اهالی خانه و مهمانان کاملا دورتادور هم جمع شوند.

دو فضای مختلف ایجاد کنید.

پیشنهاد ما برای خانه‌هایی که اتاق پذیرایی نسبتا بزرگی دارند، چیدن دو دست مبل در دو نقطه‌ی مختلف از پذیرایی است. این دو دست مبلمان را می‌توانید به شکل روبروی‌ هم یا مثلثی بچینید. مهم‌ترین مزیت این نوع چیدمان ایجاد دو فضای مختلف در خانه است که برای مهمانان جذابیت بالایی دارد.

ایده های شیک و لاکچری تزیین و چیدمان کتابخانه در خانه

چیدمان دو دست مبل

نحوه چیدمان دو دست مبل در پذیرایی مربعی

نوع دوم اتاق‌ های پذیرایی نقشه‌ای مربع شکل دارند. قرار دادن دو دست مبل در چنین فضایی هم چالش‌های خاص خود را دارد. از کدام شیوه‌ی چیدن مبل بهتر است استفاده کنیم؟ در ادامه پیشنهاداتی به شما می‌دهیم.

چیدمان مثلثی را امتحان کنید.

یکی از بهترین ایده‌ها برای چیدن دو دست مبل در اتاق پذیرایی مربع شکل، چیدن مبل‌ها به شکل مثلثی است. این شیوه جریان حرکت در پذیرایی را ساده‌تر می‌کند و تمام کسانی که روی مبل می‌نشینند را روبروی هم قرار می‌دهد که ایده‌آل‌ترین شکل ممکن است. در ضمن چیدمان مثلی حالتی مدرن‌تر به پذیرایی خانه‌ی شما می‌دهد.

چیدمان روبروی هم همیشه جواب می‌دهد.

اگر اتاق پذیرایی مربع شکل شما ابعاد بزرگی دارد می‌توانید روی چیدن دو دست مبل روبروی هم حساب کنید. این شیوه همیشه جواب می‌دهد و ساده‌ترین شکل ممکن برای چیدمان دو دست مبل در یک خانه است.

چیدمان دو دست مبل

چیدمان خطی آخرین انتخاب است.

اگر اندازه‌ی پذیرایی شما کوچک باشد، قرار دادن دو دست مبل به شکل مثلث یا روبروی هم امکان‌پذیر نیست. بهترین و آخرین انتخاب در طراحی دکوراسیون پذیرایی کوچک، قرار دادن دو دست مبل به صورت خطی است البته به شرطی که تعداد مبل‌ها خیلی زیاد نباشد.

نحوه چیدمان دو دست مبل در پذیرایی ال شکل

اگر اتاق پذیرایی خانه‌ی شما تقارن ندارد و به شکل L طراحی شده، برای قرار دادن دو دست مبل با چالش‌هایی مواجه می‌شوید. پیشنهاد ما برای چیدمان دو دست مبل در اتاق پذیرایی L شکل این است که :

مبلمان را جدا از هم قرار دهید.

اگر پذیرایی نسبتا بزرگی دارید، دو دست مبل را جدا از هم در دو بخش پذیرایی ال شکل قرار بدهید. مبلمان می‌توانند به شکل گرد یا مثلثی در دو ضلع L قرار داده شوند تا فضاهای بیشتری به اتاق پذیرایی اضافه شود.

مبلمان را هم ال شکل بچینید.

اگر اتاق پذیرایی شما ال شکل است و فضای کافی برای نصب تلویزیون روی دیوار دیگری دارید، مبلمان را هم به شکل L در کنار هم قرار بدهید. فقط توجه داشته باشید که با این شیوه بخش بزرگی از دیوارهای اتاق پذیرایی شما را مبلمان پر می‌کند.

نکات مهم برای چیدمان دو دست مبل در پذیرایی

بجز مواردی که تاکنون گفته شد، نکات مهم دیگری در چیدمان دو دست مبل در اتاق پذیرایی وجود دارد که احتمالا نمی‌دانید. در ادامه این نکات مهم را بیان می‌کنیم.

 

چیدمان دو دست مبل

ابعاد مبلمان:

یکی از اصلی‌ترین پارامترها در انتخاب شیوه‌ی درست چیدن دو مبل در اتاق پذیرایی، ابعاد مبلمان است. اگر مبل‌هایی بسیار بزرگ با دسته‌هایی بدقواره داشته باشید، قرار دادن دو دست مبل در کنار هم در اتاق پذیرایی با مشکل مواجه می‌شود. اشکال نامتقارن مبل‌ها هم می‌تواند روی شیوه‌ی چیدمان تاثیر منفی بگذارند. بنابراین اگر مبل‌هایی دارید که اندازه‌ی بزرگ یا اشکال نامناسبی دارند، شاید بهتر باشد قبل از چیدن آنها در اتاق پذیرایی، به فکر تعویض آنها باشید.

انتخاب فرش مناسب:

فرش می‌تواند فضای نامرتبط بین دو دست مبل را به هم ارتباط دهد. بنابراین در زمان انتخاب شیوه‌ی چیدمان دو دست مبل در اتاق پذیرایی، به انتخاب فرش مناسب هم توجه کنید. فرش باید با هر دو دست مبل از نظر سبک طراحی هماهنگی داشته باشد. ست کردن فرش و مبل در دکوراسیون پذیرایی به شدت در زیبایی آن تاثیرگذار است.

ناهماهنگی دو دست مبل:

اگر مبلمانی دارید که از نظر سبک طراحی، رنگ و نوع پارچه هیچ نسبتی با هم ندارند، کار شما برای قرار دادن آنها در اتاق پذیرایی خیلی سخت می‌شود. قرار دادن دو دست مبل که هیچ نسبتی با هم ندارند در اتاق پذیرایی باید به گونه‌ای انجام شود که برجسته نباشد. شاید بهترین شیوه، دور کردن دو دست مبل از هم و قرار دادن هر کدام از آنها در نقطه‌ای از پذیرایی باشد.

توجه به نقاط کانونی:

زمانی که شیوه‌ی چیدمان دو دست مبل در اتاق پذیرایی را انتخاب می‌کنید، ممکن است نکته‌ای مهم را فراموش کنید؛ نقطه کانونی. هر اتاق پذیرایی از نظر طراحی نقطه‌ی کانونی مخصوص به خود را دارد که معمار آن نقطه را به عنوان مهم‌ترین بخش پذیرایی در نظر گرفته است. در چیدن دو دست مبل توجه داشته باشید که به اهمیت نقطه‌ی کانونی آسیبی وارد نشود و مبلمان حول نقطه‌ی کانونی پذیرایی، قرار بگیرند.

چیدمان دو دست مبل

توجه به میز ناهارخوری:

قرار دادن دو دست مبل در یک اتاق پذیرایی در خانه های لوکس ایرانی که میز ناهارخوری هم در آن وجود دارد کار چندان ساده‌ای نیست. اما اگر پذیرایی بزرگی دارید، می‌توانید یک دست مبل را در بخشی از خانه جلوی تلویزیون، مبل‌های دیگر را در بخش دیگری از خانه و کنار میز ناهارخوری قرار دهید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

18 مهر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *