بهترين پارك های ايران

با شروع فصل گرما اغلب مردم به دنبال جای زیبایی برای تفریح و گردش هستند. شادید شما هم بخواهید در همان شهر خود از بهترین پارک ها استفاده کنید و همراه خانواده روز خوبی را سپری کنید. گروه سفر شادمگ بهترين پارك های ايران را به شما معرفی می کند.

معرفی زیباترین و بهترين پارك های ايران

در فصول معتدل و گرم سال همانند فصل تابستان، با فرا رسیدن تعطیلات تابستانی بسیاری از مردم به دامان طبیعت پناه می برند. از جمله زیبایی های طبیعت کشورمان، پارک های بسیار زیبای هستند که علاوه بر چشم اندازهای بی نظیر خودشان، امکانات رفاهی دست ساز بشر نیز در آن ها وجود دارد.  برای آشنایی با بزرگ ترین و زیباترین و بهترين پارك های ايران به همراه آدرس و مشخصات کامل با ما همراه باشید.

پارک چیتگر تهران از بهترين پارك های ايران

تهران شهری پر از بوستان و پارک است. در هر محله و منطقه چندین پارک و بوستان وجود دارد که طراحی فضای سبز و امکانات مختلفی دارند. بعضی پارک‌ها بیشتر برای تفریح و بعضی برای پیاده روی یا ورزش طراحی شده‌اند. پارک چیتگر که در غرب تهران واقع است، یکی از پارک‌های خوب ایران است.

بهترين پارك های ايران

هوای منطقه چیتگر با تمام تهران متفاوت است. چرا که در این نقطه، پارک جنگلی چیتگر جهت افزایش سطح اکسیژن هوا تاسیس شد. وجود دریاچه چیتگر در این پارک، حال و هوای جنگلی خارج از شهر را برای مردم تداعی می‌کند. این پارک با ۹۵۰ هکتار مساحت از بزرگترین پارک‌های تهران به شمار می‌آید.

در پارک چیتگر چند پیست مجزا برای دوچرخه سواری، اسکیت و سوارکاری وجود دارد. پیست‌های دوچرخه سواری در سه بخش استقامت، سرعت و کوهستان طراحی شده اند. افرادی که به ورزش و تحرک علاقه دارند، از گذراندن وقت خود در این پارک جنگلی زیبا بهره می‌برند. در پارک چیتگر به مناسبت‌های مختلف رویدادهای ورزشی برگزار می‌شود که استقبال خوبی از آنها به عمل می‌آید.

بهترين پارك های ايران

پارک آب و آتش تهران

یکی از مشهورترین پارک‌های تهران که در این سال‌های اخیر طرفدارهای وفاداری پیدا کرد، پارک آب و آتش است. این پارک با طراحی جالبی که دارد انواع تفریح‌های شهری را در خودش جای داده است. جشنواره‌های غذا، جشنواره‌های صنایع دستی و رویدادهای جذاب دیگری در پارک آب و آتش برگزار می‌شود.

نزدیک بودن این پارک به بوستان بنادر، پل طبیعت و بوستان نوروز باعث تردد تعداد بیشتری از افراد به آن شده و به خصوص در روزهای آخر هفته جمعیت زیادی را پذیرایی می‌کند. پارک آب و آتش امکانات تفریحی خوبی دارد: سالن سینما، فود کورت با کیفیت، آمفی‌تئاتر، پیست‌های ورزشی و محوطه مخصوص پیاده‌روی.

بهترين پارك های ايران

در گوشه‌های مختلف پارک، آلاچیق‌های بزرگی قرار داده شده که در این روزهای سخت همه‌گیری کرونا، محل برگزاری جلسه‌ها و یا قرارهای دوستانه است. اگر کسی برای یک سفر کاری به تهران آمده باشد، استراحت و لذت بردن در پارک‌های تهران قطعا یکی از کارهایی آرامش‌بخش خواهد بود. همچنین در صورت نیاز به اقامت در تهران اجاره روزانه یک واحد مبله یا سوئیت بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه است.

بهترين پارك های ايران

پارک ساحلی مرجان کیش

بازار مرجان یکی از بازارهای معروف و شلوغ جزیره کیش است. درست در کنار این بازار پرطرفدار، پارک ساحلی بزرگی ساخته شده که مسافران قبل یا بعد از خرید وقت خود را در آن به خوشی می‌گذرانند. مسیر مخصوص دوچرخه سواری و مسیر پیاده‌روی این امکان را به افراد می‌دهد که بدون هیچ نوعی از نگرانی کنار ساحل ورزش کنند.

در گوشه و کنار پارک هم آلاچیق‌هایی ساخته شده تا افرادی که خسته هستند یا نیاز به آرامش دارند آنجا استراحت کنند. فود کورت، کافه و رستوران‌های سنتی هم در داخل پارک و هم اطراف پارک از مسافران کیش به خوبی استقبال می‌کنند و سفر آنها را خاطره انگیز می‌سازند. شهر کیش یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران است.

سفري رويايي همراه با پديده ديدني هاي دشت ارژن شيراز

بهترين پارك های ايران

برای اقامت در این جزیره زیبا گزینه‌های متنوع زیادی از هتل گرفته تا اقامتگاه بوم‌گردی و سوئیت وجود دارد. شاید بتوان گفت اجاره سوئیت کیش یکی از بهترین گزینه‌های اقامت است. سوئیت‌های کیش از تنوع قیمتی و جغرافیایی زیادی برخوردار هستند که برای هر سلیقه و بودجه‌ای مناسب است.

باغ گیاهشناسی مشهد از بهترين پارك های ايران

باغ گیاهشناسی مشهدباغ گیاهشناسی مشهد قدمت بسیار زیادی دارد. این باغ با وسعت تقریبی ۲۵ هکتار مجموعه کاملی از کلکسیون‌های معماری، طراحی فضای سبز و گیاهشناسی است. باغ گیاهشناسی مشهد در سال ۱۳۹۲ تاسیس شد و به یکی از جاذبه‌های گردشگری موفق در مشهد بدل گشت. رستورانی با منوی ایرانی و عربی، کافی‌شاپ و دمنوش‌سرای باغ گیاهشناسی از امکاناتی هستند که برای بازدیدکنندگان فراهم شده‌اند. همچنین بخش‌هایی برای آشنایی مخاطبان با فرهنگ‌های بومی راه اندازی شده است (دهکده مصلی و روستای گل‌آباد).

باغ‌های مختلف گیاهشناسی این مجموعه عبارتند از:

بهترين پارك های ايران

باغ رز

در این باغ زیبا و خوش عطر، ۱۲۰ نوع گل رز و ۳۰ گونه مختلف نگهداری می‌شوند.

باغ میوه‌های بومی ایران

درباغ میوه‌های بومی ایران، ۱۴۰ نوع درخت میوه و ۳۰ گونه درخت دیگر مانند نارون کاشته شده است.

باغ صخره‌ای

گل‌هایی که پیاز دارند و یا فصلی و صخره‌ای هستند در این فضا پرورش داده می‌شوند.

بهترين پارك های ايران

کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی

این محل ذخیره‌‌گاه گیاهان وارد شده به باغ گیاهشناسی است و به عنوان بستر اولیه کاشت در نظر گرفته شده است. حدود ۴۰ گونه از گیاهان زینتی و تحقیقی در این بخش از باغ گیاهشناسی مشهد کاشته شده است.

کلکسیون گیاهان معطر و دارویی

این کلکسیون در مساحتی حدود یک و نیم هکتار ساخته شده و حدود ۴۰۰ نمونه ژنتیکی گیاهان دارویی و معطر را جمع‌آوری کرده است. هدف از این جمع‌آوری در مرحله اول توسعه فرهنگ گیاه درمانی است. البته این کلکسیون برای دانشجویان دانشکده علوم پزشکی و کشاورزی جنبه تحقیقاتی و آموزشی نیز دارد.

جشنواره دائمی گل‌های داوودی

جشنواره گل‌های داوودی هر سال در فصل پاییز برگزار می‌شود. در این جشنواره ۷۰۰ نمونه ژنتیکی از گل داوودی به محل باغ گیاهشناسی انتقال داده می‌شود. گل‌های داوودی در رنگ‌ها و انواع متنوعی وجود دارند و همین امر این گل را به یک گونه مهم زینتی تبدیل کرده است.

گل داوودی بیش از ۲۰۰ گونه دارد که هم شاخه‌ای و هم گلدانی به طرفدارانش ارائه می‌شود. زمان گلدهی این گیاه زیبا در بهترین حالت خودش، پاییز و زمستان است. اگر در این دو فصل به مشهد سفر کردید حتما از این جشنواره رنگارنگ دیدن کنید. همچنین شهر مشهد و اطراف آن دارای اقامتگاه‌های متنوعی است، پیشنهاد می‌کنیم با اجاره اقامتگاه در یک مکان زیبا و آرامش‌بخش سفرتان را لذت‌بخش‌تر کنید.

پارک جزیره اهواز از بهترين پارك های ايران

این پارک زیبا و محبوب اهواز در دوران قاجار ساخته شده است. پارک جزیره در کنار رود کارون واقع شده و فضای سبز با نشاطی را برای مردم پدید آورده است.

بهترين پارك های ايران

پیست دوچرخه سواری این پارک قسمت مورد علاقه کودکان و بزرگسالان است. از آنجا که زندگی مناطق گرمسیری شبانه است، نورپردازی بسیار زیبایی برای این پارک طراحی و اجرا شده است که به زیبایی آن در تاریکی شب می‌افزاید.

گردشگاه شاه گلی

یكی از بزرگ‌‌ترین و بهترين پارك های ايران و مردم تبریز و گردشگران، گردشگاه شاه گلی است. این گردشگاه دارای عمارتی باشكوه است كه بر دامنه تپه‌های جنوبی واقع شده است. استخری بزرگ با مساحتی حدود 54600 مترمربع در مقابل عمارت وجود دارد كه با پله بندی و نهر آب، عمارت را به آن متصل و هم سطح كرده‌ است.

بهترين پارك های ايران

وجود درختان كهنسال در این گردشگاه و انعكاس آنها در آب بر زیبایی این مكان افزوده است. سطح تمام تپه‌های جنوبی گلكاری و چمن‌كاری شده كه باعث ایجاد چشم‌اندازی زیبا برای گردشگران شده است.

نشانی: جنوب شرقی تبریز (7 كیلومتری مركز شهر)، خیابان ائل‌گلی

پارك تفریحی بِش قارداش از بهترين پارك های ايران

تفرجگاه بش قارداش با وسعتی بیش از 300 هكتار یكی از مناطق ییلاقی دیدنی و تفریحی مركز خراسان شمالی است. برخی قدمت این مجموعه تاریخی ـ تفریحی را بیش از 200 سال می‌دانند. وجود درختان كهنسال، استخر روباز شنا و طرح باغ ایرانی از جلوه‌های زیبای این تفریحگاه است.

آب چشمه موجود در این مجموعه یكی از معروف‌ترین آب‌های معدنی شرق كشور محسوب می‌شود. هر چند كه چند سالی است آب این چشمه خشك شده، اما هنوز این پارك تفریحی مورد توجه گردشگران متعدد و خاصه جوانان بسیاری است. گفتنی است پارك تفریحی بش قارداش علاوه بر گردشگران استانی، مورد توجه بسیاری از مسافران عبوری نیز قرار دارد.

مکان های دیدنی تهران در پاییز که از شمال هم جذاب تره

بهترين پارك های ايران

نشانی: كیلومتر 6 جاده بجنورد ـ اسفراین

تفریحگاه ساحلی دز

تفریحگاه ساحلی دز كه در میان محلی‌ها به «علی كله» معروف است، در بهار، تابستان و خاصه ایام نوروز گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف استان خوزستان به خود فرا می‌خواند. این تفرجگاه پرطرفدار در كنار ساحل رود دز قرار گرفته است.

مكان‌هایی برای اسكان گردشگران در كنار ساحل طراحی شده است؛ ساخت پارك و فضای سبز، سرسره آبی، انواع وسایل بازی و تفریحی از دیگر امكانات این تفریحگاه به شمار می‌رود. هوای خنك و مطبوع این تفریحگاه به همراه امكان شنا در رود دز، فضای دلنشینی را برای گردشگران فراهم آورده است. بسیاری از گردشگران حتی شب در تفریحگاه ساحلی دز چادر می‌زنند.

بهترين پارك های ايران

نشانی: شمال شهر دزفول، پایین دست سد دز

پارك جنگلی سرخه حصار از بهترين پارك های ايران

پارك ملی سرخه حصار 9380 هكتار وسعت دارد. پس از انتخاب تهران به عنوان پایتخت در سال 1174 هـ .ق، این منطقه به عنوان منطقه قرق و شكارگاه مورد حفاظت قرار گرفت. بر این اساس می‌توان سرخه حصار را یكی از قدیمی‌ترین مناطق تحت حفاظت در جهان دانست.

البته باید اشاره كرد كه بخش شمال شرقی آن تحت حفاظت نیست. سرخه حصار علاوه بر جنبه تفریحی و سرگرمی، دارای ابعاد آموزشی، اجتماعی، زیبایی‌شناسی، بوم‌شناسی و اقتصادی است. از دیگر زیبایی‌های این پارك رودخانه جاجرود است كه پس از سد لتیان در حاشیه این منطقه جریان می‌یابد.

بهترين پارك های ايران

نشانی: شرق تهران بزرگ، بزرگراه بسیج، بزرگراه اسبدوانی، بزرگراه دماوند (تهرانپارس)، پارك جنگلی سرخه حصار

پارك جنگلی ناهارخوران از بهترين پارك های ايران

منطقه جنگلی ناهارخوران در جنوب شهر گرگان نسبت به نقاط شمالی شهر دارای آب و هوایی مطبوع و ملایم است. طی 20 سال گذشته با بزرگ‌شدن گرگان، این پارك به شهر متصل شده است. جاده ناهارخوران امروزه یكی از پر رفت و آمدترین خیابان‌های شهر است.

صبح‌هاو عصرها بسیاری از افراد در این خیابان به سمت ناهارخوران پیاده‌روی و ورزش می‌كنند. بسیاری نیز داخل پارك چادر می‌زنند و پیك‌نیك برقرار می‌كنند. از امكانات موجود در این پارك می‌توان به چند رستوران، سرویس بهداشتی، آلاچیق، باربیكیو و تعدادی فروشگاه اشاره كرد.

بهترين پارك های ايران

نشانی: جنوب شهر گرگان (8 كیلومتری مركز شهر)، جاده ناهارخوران

تفرجگاه عباس‌آباد بهشهر

باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر را باید اوج شكوفایی باغ‌سازی در ایران دانست. این مجموعه سال 1020 هـ .ق به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شد و عنوان مهم‌ترین باغ غیركویری ایران را به دست آورد. تفریحگاه عباس‌آباد علاوه بر آن كه باغی مطبق و پلكانی است و شامل عمارت، حمام، آسیاب، برج‌های آجری می‌شود، خود در مجموعه بزرگ‌تری به همین نام قرار می‌گیرد.

مجموعه عباس‌آباد همچنین شامل همایون تپه، مجموعه باغ‌های فرح‌آباد، گلوگاه و مجموعه گردشگری ساحلی می‌شود. این باغ تاریخی و محوطه پیرامون آن با وسعتی معادل 500 هكتار، روزانه پذیرای گردشگران بی‌شماری است.‌

بهترين پارك های ايران

نشانی: 9 كیلومتری جاده بهشهر، میانه جنگل‌های البرز، منطقه التپه

كوهسنگی از بهترين پارك های ايران

پس از حرم مطهر امام رضا(ع) و آرامگاه فردوسی، كوهسنگی سومین مكان مورد توجه گردشگران در مشهد محسوب می‌شود. این گردشگاه مثلثی شكل در كنار رشته كوه‌های جنوبی شهر مشهد قرار گرفته است و به سبب دو كوه سنگی مشرف به شهر به این نام خوانده می‌شود.

كوهسنگی سال 1330 افتتاح شد و وسعت آن در حدود 20 هزار مترمربع است و دارای استخری بزرگ، چندین رستوران، مراكز خرید، مراكز تفریحی ـ ورزشی و شهربازی است. نمای شهر مشهد از این گردشگاه بسیار دیدنی است. هوای پاك و فضای سبز زیبای این پارك، از دیگر ویژگی‌های این گردشگاه محسوب می‌شود.

بهترين پارك های ايران

نشانی: شهر مشهد، انتهای خیابان كوهسنگی (شریعتی)‌

بوستان نیاوران از بهترين پارك های ايران

طراح بوستان نیاوران انگلیسی‌ها و معمار آن مهندس افخمی بوده است که در سال 1348 با مساحت 62 هزار مترمربع به دستور محمدرضا پهلوی در شمال شرق شهر تهران احداث‌شده است. برای ورود به این پارک شما می‌توانید از درب شمالی و یا جنوبی که در خیابان پاسداران واقع‌شده‌اند استفاده کنید.

بهترين پارك های ايران

بوستان نیاوران با گل‌کاری بی‌نظیر، درختان چنار و آب‌نماهای بزرگ از زیباترین بوستان‌های شهر تهران است.
امکانات: در بوستان نیاوران به سلیقه هر فرد با ارائه زمین‌بازی کودکان، سالن ورزش خانم‌ها، کانون فرهنگی، آمفی‌تئاتر و استخرهایی با فول امکانات پاسخ داده می‌شود.

مسیر دسترسی: تهران، خیابان پاسداران، کاخ نیاوران

معرفی زيباترين و بهترین لوکیشن عکاسی در تهران ؛ پارک ها و خیابان هایی که جون میده برای عکاسی

بوستان جمشیدیه

بوستان جمشیدیه که از بوستان‌های فرا منطقه‌ای است در منطقه 4 شهر تهران و در املاک طایفه بزرگ دولو واقع‌شده است. بانی بوستان جمشیدیه آقای ” مهندس جمشید دولو ” از وابستگان سلطنت قاجاریه بوده است که ایشان با بخشیدن 69 هزار مترمربع از زمین‌های خود به همسر پهلوی دوم قصد ایجاد سرای سالمندان را داشت اما این تصمیم او هرگز اجرا نشد.

درنهایت پارک عمومی جمشیدیه در دامنه کوه کلک‌چال ایجاد شد تا مکان مناسبی برای تفریح جمع کثیری از گردشگران داخلی و خارجی باشد. بوستان جمشیدیه که در یک فضای 10 هکتاری قرارگرفته است در شمال با کوه کلک‌چال و از جنوب با باغ دولو هم‌جوار است.

بوستان جمشیدیه که در شمالی‌ترین نقطه شهر تهران احداث‌شده است مأمن امنی برای گونه‌های مختلفی از پرندگان شده است.

بهترين پارك های ايران
امکانات: گونه‌های مختلفی از درختان زردآلو، گلابی، گیلاس، افرای سیاه، بید مجنون، زبان‌گنجشک و… در بوستان جمشیدیه مشاهده می‌شود که باوجود آلاچیق‌ها و سنگفرش‌های متعدد یک فضای جنگلی را تداعی می‌کند. از دیگر امکانات بوستان جمشیدیه، می توان به نمازخانه، آمفی‌تئاتر، رستوران و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

مسیر دسترسی: تهران، انتهای خیابان شهید باهنر، خیابان فیضیه

پارک جنگلی میرزا کوچک خان آمل

این پارک دارای امکانات تفرجگاهی آلاچیق، آب آشامیدنی، سرویس دستشویی، اجاق، میز و نیمکت، رستوران و قهوه خانه، سکوی چادر و وسایل بازی کودکان، جایگاه سوارکاری و سه مدخل ورودی است. از جاذبه های این پارک باید به جاده جنگلی، آبشار ماهان، هزار پله، چشمه آب سرد، درختان کهنسال، مرتع جنگلی و درختان میوه ای اشاره کرد.

بهترين پارك های ايران

پارک جنگلی نمونه گردشگری میرزا کوچک خان هراز در 16 کیلومتری شهر آمل استان مازندران در جاده هراز قرار دارد. این پارک زیبا با جنگل های انبوه و همراه با جاده ای زیبا یکی از بزرگ ترین پارک های جنگلی در خاورمیانه و دومین پارک جنگلی بزرگ استان مازندران است، رودخانه هراز که از ضلع خاوری این پارک می گذرد، جلوه خاصی به جنگل بخشیده است.

پارک جنگلی شورآب خرم آباد از بهترين پارك های ايران

پارک جنگلی شورآب یکی از پارک های طبیعی اطراف شهر خرم آباد است. این پارک طبیعی در کیلومتر 25 جاده خرم آباد به پلدختر واقع شده است و دارای جاده دسترسی آسفالت، آلاچیق و دیگر امکانات رفاهی است.
از تفریحات پارک و ساحل سی سنگان می توان به جت اسکی، قایق سواری، اسب سواری، کارتینگ، والیبال ساحلی و بازی های رایانه ای اشاره کرد. در این بوستان پستاندارانی چون شوکا، مرال، خرس قهوه ای، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، گراز و شغال زیست می کنند.

بهترين پارك های ايران

پارک جنگلی قلعه رودخان از بهترين پارك های ايران

پارک جنگلی قلعه رودخان به مساحتی بالغ بر 1870 هکتار که قسمت اعظم آن کوهستانی و میان بند می باشد، دارای طبیعتی بسیار زیبا و چشمگیر است و در جوار روستای قلعه رودخان در فاصله 20 کیلومتری جنوب شرقی فومن قرار دارد.

بهترين پارك های ايران

این پارک علاوه بر جاذبه های خاص طبیعی خود دارای ویژگی منحصر به فرد دیگری همچون قلعه رودخان یا قلعه حسامی نیز هست. این قلعه از بزرگ ترین دژهای نظامی ایران و گیلان است و پیشینه آن به قرن پنجم یا ششم هجری قمری می رسد.

پارک جنگلی بی بی یانلو آستارا

پارک جنگلی بی بی یانلو به وسعت 1512 هکتار، جزو جنگل های هیرکانی غربی است که در ضلع جنوب غربی شهرستان آستارا واقع شده است و فاصله آن تا آستارا پنج کیلومتر می باشد.

بهترين پارك های ايران

این پارک جاذبه های طبیعی زیبا و خاصی دارد. علاوه بر تنوع گونه های جانوری، چندین دره با دامنه های پوشیده از جنگل و یال های نسبتا بلند و چندین قله دارد و چشم انداز منحصر به فرد و جالب توجه ای ایجاد کرده است.

پارک جنگلی سی سنگان از بهترين پارك های ايران

این پارک که در 27 کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد، از شمال به دریای خزر، از جنوب به سلسله جبال البرز محدود می شود. مساحت این پارک در حدود 612 هکتار است و زیستگاه انواع گونه های درختی، درختچه ای خشبی و علفی و جانوری است.

بهترين پارك های ايران

این پارک بخش ساحلی نیز دارد. بخش های ساحل به مساحت 31 هکتار در حاشیه جاده قرار دارد و درختان و درختچه هایی همچون توسکا، لرگ، بلوط، آزاد، لیلکی، انجیر، داغداغان، انار، ازگیل، سرخ ولیک، گوجه جنگلی، توت، سیاه تلو، سیاه ال و سیاه اربه در این قسمت قرار دارند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

6 اردیبهشت 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *