افتتاح حساب ترکیه
تهیه ترشی گل کلم مخلوط

در تهیه ترشی گل کلم مخلوط از گل کلم و سبزیجاتی چون هویج، ساقه کرفس و …. استفاده می شود. این ترشی از آن دسته از ترشی هایی است که طرفداران زیادی دارد که در کنار انواع غذا های ایرانی آن را نوش جان می کنند. با طرز تهیه این ترشی خوشمزه با این مطلب از گروه آشپزی شادمگ همراه باشید.

ترشی گل کلم

ترشی گل کلم یکی از انواع ترشی های خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با مواد متنوعی تهیه می شود. این ترشی خوشمزه با نام ترشی گل کلم شناخته می شود، اما این نام به این منظور نیست که در تهیه آن فقط از گل کلم استفاده می شود.

نام این ترشی بیشتر به این دلیل ترشی گل کلم گذاشته شده است که اصلی ترین ماده در تهیه این ترشی گل کلم می باشد. به مواد تشکیل دهنده این ترشی خوشمزه می توانیم به سلیقه خود موادی مثل هویج، سیب ترشی، انواع فلفل های تند و شیرین و .. اضافه کنیم.

تهیه ترشی گل کلم مخلوط

یکی دیگر از نکاتی که در مورد این ترشی باید بدانیم این است که این ترشی با رنگ های متنوعی تهیه می شود که رنگ های سفید و زرد محبوب ترین رنگ ها برای تهیه این ترشی هستند.

برای جلوگیری از لزج شدن ترشی مخلوط از راهکار هایی که در شادمگ یادتان داده ایم استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی گل کلم مخلوط

  • گل کلم ۱ عدد متوسط
  • هویج ۵۰۰ گرم
  • فلفل سبز تند ۶ عدد
  • سیب ترشی ۵۰۰ گرم
  • سرکه به مقدار کافی
  • گلپر ۱ قاشق چایخوری
  • ترخون ۴ شاخه
  • نمک به میزان کافی

دستور تهیه ترشی گل کلم

تهیه ترشی گل کلم مخلوط

مرحله اول

برای تهیه ترشی مخلوط گل کلم مجلسی ابتدا گل کلم را با دقت می شوییم و در آبکش می گذاریم تا آب اضافه آن خارج شود و بعد بوته های گل کلم را جدا می کنیم و اگر خیلی بزرگ هستند با چاقو هر بوته را نصف و خرد می کنیم و در کاسه ای بزرگ می ریزیم.

مرحله دوم تهیه ترشی گل کلم مخلوط

هویج ها را نیز با پوست کن تمیز پوست می گیریم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی آن خارج شود و بعد روی تخته آشپزخانه با چاقو به صورت حلقه ای یا نگینی خرد می کنیم و به گل کلم ها اضافه می کنیم.

مرحله سوم

سیب ترشی ها را می شوییم و پوست می گیریم و روی تخته آشپزخانه به صورت مکعب های بزرگ خرد می کنیم و داخل کاسه می ریزیم. سپس ۲ الی ۳ شاخه ترخون را نیز می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا خشک شود.

فوت و فن لازم برای طرز تهیه ترشه شامی گیلانی

مرحله چهارم تهیه ترشی گل کلم مخلوط

سپس روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم و به مواد داخل کاسه اضافه می کنیم.(می توانید از ترخون خشک شده نیز استفاده کنید) گلپر را نیز روی مواد می پاشیم و همگی مواد را خوب زیر و رو می کنیم.شیشه ای که برای ترشی تهیه کرده ایم را می شوییم.

تهیه ترشی گل کلم مخلوط

مرحله پنجم

سپس با دستمال کاملا خشک می کنیم و اجازه می دهیم تا کاملا خشک شود و (باعث کپک زدن ترشی می شود) بعد مواد ترشی را کم کم داخل شیشه می ریزیم و لابه لای مواد ترشی فلفل سبزها را قرار می دهیم.

مرحله ششم

حدود ۳ سانتیمتر از روی شیشه را خالی نگه می داریم و سرکه و کمی نمک را با هم مخلوط می کنیم و روی مواد ترشی می ریزیم تا کاملا روی سطح ترشی را سرکه بپوشاند و درب شیشه را محکم می بندیم و در جای خنک نگهداری می کنیم.

مرحله هفتم

پس از گذشت ۲ هفته ترشی اماده می شود و می توانید آنرا مصرف کنید. البته اگر تمایل ندارید دو هفته صبر کنید و می خواهید ترشی گلم را به صورت فوری و یک روزه درست کنید می توانید از روش کارخانه ای استفاده کنید و مواد ترشی را بپزید.

مرحله هشتم تهیه ترشی گل کلم مخلوط

به این صورت که پس از اینکه همگی مواد را که خرد کردید در قابلمه ای می ریزیم و سرکه و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و روی حرارت می گذاریم تا نیم پز شوند و از روی حرارت قابلمه را بر می داریم و ترشی گل کلم آماده مصرف است.نوش جان

ترشی گل کلم زرد

اگر مایلید رنگ ترشی شما سفید نباید و زرد یا طلایی باشد می توانید از زعفران یا زردچوبه استفاده کنید. به دلیل اینکه عطر زعفران ممکن است عطر ترشی را تغییر دهد توصیه می شود برای مقدار مواد لازم در دستور بالا از ۱ قاشق چایخوری زردچوبه اصل استفاده کنید.

تهیه ترشی گل کلم مخلوط

البته می توانید از پودر ریشه زعفران هم برای رنگی کردن ترشی استفاده کنید. برای این منظور کافیست زعفران را با یخ یا آب جوش دم کنید و به ترشی اضافه کنید. البته همانطور که در بالاتر توضیح دادیم به هیچ وجه مقدار زیاد زعفران نباید به ترشی اضافه کنیم چون باعث تغییر عطر ترشی می شود.

ترشی گل کلم قرمز

برای قرمز شدن رنگ ترشی گل کلم می توانیم از چند راه حل استفاده کنیم. راه اول اضافه کردن رنگ غذا می باشد که به دلیل اینکه ممکن است برای بدن زیان آور و مضر باشد توصیه نمی شود. راه حل دوم استفاده از رنگ قرمز طبیعی است.

رنگ قرمز طبیعی را می توانیم از سبزیجات مانند چغندر قرمز بگیریم. راه حل دیگری هم وجود دارد که البته روی طعم ترشی تاثیر می گذارد، اضافه کردن پوره گوجه فرنگی هم می تواند باعث قرمز شدن رنگ ترشی سود، البته همانطور که گفتیم روی طعم ترشی هم تاثیر می گذارد.

آموزش مرحله به مرحله تهیه سرکه سیب خانگی به روش سنتی

تهیه ترشی گل کلم مخلوط

نکات مهم در تهیه ترشی گل گلم

من در تهیه ترشی گل کلم از سیب زمینی ترشی استفاده نمیکنم چون دوست ندارم، پس مواد ترشی با توجه به سلیقه شما میتونه تغییرات کوچکی هم داشته باشه.

اما برای ریختن لوبیا و کرفس سعی کنین از تازه و به قول معروف جوان آن استفاده کنین چون خوشمزه تر میشه.

سبزی ترشی رو هیچ وقت فراموش نکنین ، چون یکی از رازهای خوشمزه شدن ترشی گل کلم وجود همان مزه ترخون گشنیز نعناع تازه در ترشی هستش.

بعضیا یک قاشق نعناع خشک هم به همراه این سبزی ها در ترشی به کار می برن، دوست دارین بریزین شما. اما من همین سبزی ترشی رو می پسندم.

تهیه ترشی گل کلم مخلوط
نکته خیلی مهم در کپک نزدن ترشی ها اول خشک بودن مواد ترشی هستش و بعد هم خشک بودن دبه های ترشی و صد البته تمیزی و چرب نبودن این ظروف هستش. پس مراقب این قسمت هم باشین.

نکته

اگر برای تهیه ترشی از سرکه های خانگی استفاده میکنین که چه بهتر. در غیر این صورت اگر شما هم مثل من از سرکه صنعتی استفاده می کنین اگر دقت کرده باشین این سرکه ها بسیار ترش هستن.

پس کاری که من میکنم این هستش که کمی آب جوشیده ای که خنک شده به سرکه اضافه می کنم و بعد روی مواد ترشی میریزم.

با این کار کمی تند و تیزی این سرکه ها گرفته میشه. با این کارمم تا به حال ترشی هام کپک نزده. برای ۳ لیتر سرکه نهایت ۳ لیوان آب اضافه میکنم، بیشتر نریزین.

تهیه ترشی گل کلم مخلوط
ریختن سیب و به طعم بسیار خوبی رو به ترشی میده و باعث میشه ترشی کمی طعم ملس تر داشته باشه.
نیمی از فلفل سبزهای تند رو من در ترشی خورد میکنم تا طعمش رو به ترشی پس بده و نیمی رو درسته در ترشی می ریزم.

موسیر

اگر از موسیر خشک شده استفاده میکنین، چند ساعت قبل خیسش کنین و بعد شسته و از صافی رد کنین .اجازه بدین آبش بره و بعد به مواد ترشی اضافه کنین.
اگر دوست دارین از فلفل دلمه های رنگی در ترشی استفاده کنین، خیلی زیباتر دیده میشه.
سیاه دانه رو اگر در این زمان به ترشی اضافه کنین قسمت بیشترش در ته ظرف ته نشین میشه. پس اون رو زمانی که میخواین از ترشی استفاده کنین روی ترشی میتونین بریزین.
اگر دوست دارین ترشیتون خیلی ترش نباشه و معدتون به ترشیجات حساسه. علاوه بر به و سیب میتونین تعدادی خرمای بدون هسته هم به مواد اضافه کنین.
فکر میکنم همه نکات مربوط به تهیه و نگهداری ترشی گل کلم رو بهتون گفتم.

نکاتی که باعث خوشمزه تر شدن ماست و خیار می شوند

نکات مهم در طرز نگهداری ترشی‌

نکات مهم در طرز نگه داری ترشی نیز به شرح زیر هستند:

  • بهتر است ترشی را در ظروف سفالی، بلوری یا چوبی بریزید و در آن‌ها نگهداری کنید. استفاده از ظروف پلاستیکی مردود است، زیرا نگهداری ترشی در ظروف پلاستیکی باعث خواهد شد تا پس از مدتی طعم ترشی تغییر کند. این مورد فرقی نمی‌کند که در خصوص چه نوع ترشی باشد. به طور مثال برای نگهداری ترشی لیته یا مخلوط و …؛ نباید از ظروف پلاستیکی استفاده کنید. معمولا استفاده از دبه‌های پلاستیکی به دلیل سایز بزرگ آن‌ها جذاب است؛ اما شما به جای آن‌، می‌توانید از ظروف شیشه‌ای کوچک‌تر در تعداد بیشتر استفاده کنید.
  • به‌طور کلی، چاشنی‌ها را در جای خشک و خنک و به‌دور از نور آفتاب نگهداری کنید؛ همچنین درِ ظرف را محکم ببندید که هوا وارد آن نشود. در این میان نگهداری ترشی در فریزر معنایی نداشته و همین که ظرف ترشی را در محلی خشک و خنک یا حداکثر یخچال قرار دهید، کفایت خواهد کرد.
  • باقیمانده‌ی ترشی سر سفره را به ظرف اصلی بازنگردانید؛ در غیر این صورت، این کار تمامی محتوای ظرف را غیرقابل‌استفاده می‌کند.
  • دقت کنید که قاشق یا ملاقه‌ای که با آن قصد برداشتن چاشنی را از ظرف اصلی دارید، حتماً تمیز و خشک باشد؛ حتی به‌اندازه‌ی نوک قاشق چربی شما را از تمامی چاشنی محروم خواهد کرد.
  • هر ماده‌ی خارجی که به ظرف ترشی وارد شده و در سطح سرکه‌ی آن شناور است، باید فوراً برداشته شود.
  • برای نگهداری ترشی در یخچال، دقت داشته باشید که حتما درب آن بسته باشد و بوی دیگر مواد غذایی داخل یخچال را به خود نگیرد. به علاوه پخش بوی سرکه باعث خواهد شد که کل فضای یخچال شما، عطر سرکه به خود بگیرد.

تهیه ترشی گل کلم مخلوط - نگهداری از ترشی

علت خراب شدن ترشی چیست ؟

بهترین ظروف برای نگهداری ترشی ظروف شیشه ای هستند. برای اینکه بتوانید ترشی را به مدت بیشتری و بدون تغییر نگهداری کنید. آن ها را داخل ظروف شیشه ای نگهداری کنید. البته در اکثر فروشگاه ها ترشی را در ظروف پلاستیکی می فروشند. که این ها موردی ندارند اما به محض خرید و باز کردن درب آن ها، ترشی را داخل ظروف شیشه ای بریزید.

برای اینکه ترشی شما زود خراب نشود. به محض باز کردن درب ظرف ترشی، آن را داخل یخچال نگهداری کنید. نگهداری ترشی در یخچال باعث ماندگاری بیشتر آن می شود.

همیشه به اندازه ی مصرف تان از ترشی بردارید و باقیمانده ی آن را به ظرف ترشی برنگردانید این باعث کپک زدن و خراب شدن ترشی شما می شود.

برای ماندگاری بالای ترشی، برای برداشتن ترشی از ظرف، از قاشق یا ملاقه ی تمیز و خشک کمک بگیرید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

22 دی 1402

بروز رسانی توسط

shadi hemati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *