افتتاح حساب ترکیه
تهیه خورش ریواس

تهیه خورش ریواس که یکی از خورش های خوشمزه و پرطرفدار فصل بهار است، آسان است و با روش های متنوعی طبخ می شود. گروه آشپزی شادمگ تهیه خورش ریواس را مرحله به مرحله به شما آموزش داده است.

تهیه خورش ریواس

خورش ریواس یکی از خورش های محبوب ایرانی است که به دلیل اینکه ریواس همیشه موجود نیست به عنوان یک خورش فصلی شناخته می شود. خورش ریواس دستور پخت های متنوعی دارد و در برخی شهرها با مواد متنوعی مثل رب انار و لپه طبخ می شود.

ریواس خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص بهره مند شوید. از مهم ترین خواص ریواس می توان به جوان سازی پوست ، مبارزه با انواع عفونت ها ، پیشگیری از برخی سرطان ها و سم زدایی بدن اشاره کرد.

خورشت ریواس به صورت متداول با گوشت خورشتی که شامل گوشت گوسفند و گوساله است طبخ می شود ولی می توان آنرا با گوشت های سفید مانند گوشت مرغ و گوشت بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش را می توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه خورش ریواس

تهیه خورش ریواس

  • ریواس ۵۰۰ گرم
  • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
  • نعنا و جعفری ۳۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد درشت
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی ۲ عدد
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • زردچوبه و روغن به اندازه کافی

دستور پخت خورشت ریواس

مرحله اول
ابتدا پیاز را به صورت نگینی یا خلالی ریز خرد می کنیم، سپس به همراه مقدار کمی روغن مایع به قابلمه ای که برای پخت خورش در نظر گرفته ایم اضافه می کنیم. قابلمه را روی حرارت قرار م دیهم و کمی تفت می دهیم تا پیاز سرخ شود.

مرحله دوم
در این مرحله رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی به طور کامل سرخ شود. حالا گوشت خورشتی را به صورت قورمه ای خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم.

فوت و فن مهم سرخ کردن سبزی قرمه سبزی ؛ فرمول قرمه خوشمزه سیاه و جا افتاده اینه

مرحله سوم
گوشت را چند دقیقه تفت می دهیم تا کمی سرخ شده و تغییر رنگ بدهد، سپس ۳ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گوشت به طور کامل بپزد. در حین پخت گوشت مخلوط نعناع و جعفری را خرد می کنیم.

تهیه خورش ریواس

مرحله چهارم تهیه خورش ریواس

سپس با کمی روغن تفت می دهیم تا کیم سرخ شوند. پس از اینکه گوشت پخت نعناع و جعفری را اضافه می کنیم و نمک غذا را نیز اندازه می کنیم. حالا باید صبر کنیم تا خورش جا بیفتد و روغن بیندازد. در حین اماده شدن خورش به سراغ ریواس ها می رویم.

مرحله پنجم
در این مرحله پوست ریواس ها را جدا می کنیم و ریواس ها را به قطعات ۳ تا ۵ سانتی متری تبدیل می کنیم. حالا باید ریواس ها را به مدت ۲ دقیقه در روغن تفت دهیم تا کمی سرخ شوند و هنگام اضافه کردن به خورش له نشوند.

مرحله ششم
ریواس ها را پس از سرخ کردن کنار می گذاریم. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورش لیمو عمانی ها را از وسط نصف می کنیم و تخمه هایشان را خارج کرده و به خورش اضافه می کنیم. در ۵ دقیقه پایانی ریواس را به خورش اضافه می کنیم.

مرحله هفتم
نکته مهم در این مرحله این است که دیگر خورش را نیاز نیست هم بزنید چون ریواس خیلی سریع پخته و له می شود. نکته دیگر اینکه این خورش باید به صورت کم آب سرو شود. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج سرو می کنیم.

تهیه خورش ریواس

خورش ریواس با مرغ

یکی دیگر از انواع طرز تهیه خورش ریواس، طرز تهیه خورش ریواس با مرغ است. استفاده از مرغ برای تهیه خورشت ریواس برای افرادی که پرهیز از مصرف گوشت قرمز دارند مناسب است.

مواد لازم برای طرز تهیه خورش ریواس

  • پانصد گرم ریواس
  • دو عدد پیاز
  • چهار تکه سینه مرغ
  • دویست گرم جعفری
  • دو قاشق غذاخوری نعنا خشک
  • نمک به مقدار نیاز
  • فلفل به مقدار نیاز

طرز تهیه خورش ریواس با مرغ به این صورت است که ابتدا ریواس‌ها را شسته و پوست نازک موجود بر ساقه آن‌ را جدا کرده و به قطعه‌های مساوی تقسیم کنید. دو عدد پیاز را پوست کنده و بشویید. یک عدد پیاز پوست کنده را خرد کنید و با روغن تفت دهید. تکه‌های سینه مرغ را همراه با پیاز تفت دهید. نمک، فلفل و مقداری آب اضافه کنید و بعد از اینکه آب به جوش آمد شعله را کم کنید تا با حرارت ملایم بپزد.

جوجه چینی خوشمزه و پفکی رو باید با دلستر و این دستور درست کنید

تهیه خورش ریواس

در این حین که مرغ‌ها پخته می‌شود، جعفری را پاک کرده و شسته و سپس خرد کنید. یک عدد پیاز پوست گرفته شده را نگینی خرد کنید و با روغن تفت دهید. بعد از اینکه میاز ر تفت دادید جعفری و نعنا خشک را نیز اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید. بعد از اینکه مرغ‌ها پخته شدند، سبزی‌های سرخ شده را به مرغ‌ اضافه کنید اجازه دهید برای مدت زمان ۴۰ دقیقه دیگر اجازه دهید تا بپزند. سپس ریواس‌های خرد شده و نمک و فلفل را نیز اضافه کنید و اجازه دهید بپزد و خورشت جا بیفتد.

خورش ریواس با لپه

یکی دیگر از انواع طرز تهیه خورشت ریواس، طرز تهیه خورش ریواس با لپه است. طرز تهیه خورش ریواس مجلسی و اصیل بدون لپه است اما اگر شما دوست دارید که خورش ریواس را با لپه امتحان کنید کافی است که به طرز تهیه خورش ریواس مجلسی مقداری لپه اضافه کنید.

تهیه خورش ریواس

مواد لازم طرز تهیه خورش ریواس با لپه

  • یک و نیم کیلوگرم ریواس
  • صد و پنجاه تا دویست گرم لپه
  • یک عدد پیاز
  • پانصد گرم گوشت بدون استخوان
  • یک قاشق غذاخوری رب گوجه
  • نصف قاشق چای خوری زعفران ساییده شده
  • نمک و فلفل به مقدار مورد نیاز

تهیه خورش ریواس

طرز تهیه خورش ریواس

ابتدا لپه‌ها را برای مدت زمان دو ساعت پیش از پخت خیس کنید تا نفخ لپه گرفته شود. ریواس‌ها را ابتدا بشویید و بعد پوست نازک ساقه آن‌ را بگیرید و خرد کنید. پیاز‌ را پوست کنده و بشویید و بعد ریز خرد کنید و همراه با روغن تفت دهید. گوشت‌های خرد شده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. در این مرحله لپه‌ها را که از قبل خیس کردید را به گوشت‌ها اضافه کنید و تفت دهید. سپس آی را اضافه کنید تا بپزند. بعد از اینکه لپه‌ها و گوشت پخته شد پودر زعفران دم کرده و رب گوجه را اضافه کنید. در مرحله آخر ریواس خرد شده را اضافه کنید تا همراه سایر مواد بپزد.بعد از پخت ریواس، خورشت شما آماده‌ است و می‌توانید همراه با برنج بخورید.

طرز تهیه رب آلوچه شمالی با ماندگاری بالا

طرز تهیه خورش ریواس

نکات تهیه خورش ریواس

  • برای اینکه خورشت ریواس را با گوشت مرغ درست کنیم می توانیم از دو روش استفاده کنیم؛ روش اول مانند خورش قیمه گوشت مرغ را به صورت تکه ای کوچک خرد کنیم و روش دوم اینکه گوشت مرغ را به صورت ران یا سینه به خورش بیافزاییم.
  • اگر بخواهیم گوشت مرغ را به صورت خرد شده به خورش ریواس اضافه کنیم حدودا به ۶۰۰ گرم گوشت مرغ احتیاج داریم و اگر بخواهیم گوشت مرغ را به صورت تکه ای به خورش اضافه کنیم به ۴ تکه گوشت ران یا سینه مرغ احتیاج داریم.

خورش ریواس و رژیم غذایی

یکی از دلایل محبوبیت خورش‌ هایی همچون خورشت ریواس در رژیم غذایی افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، این است که می‌توان این خورشت‌ها را بدون برنج مصرف کرد و در نتیجه یک غذایی رژیمی داشت. همچنین ریواس خواص بسیاری دارد که در مطلبی دیگر به آن‌ پرداخته‌ایم.

تهیه خورش ریواس

رژیم‌های غفاری دایت به این دلیل محبوب هستند که هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کنند؛ بلکه به شما کمک می‌کنند تا بدون حذف مواد غذایی، یک رژیم اصولی و طولانی‌مدت و قابل تمدید داشته باشید تا در نهایت تناسب اندام و لاغری را در کنار یکدیگر داشته باشید.

آیا خورش ریواس با مرغ هم طبخ می شود؟

یکی دیگر از انواع طرز تهیه خورش ریواس، طرز تهیه خورش ریواس با مرغ است. استفاده از مرغ برای تهیه خورشت ریواس برای افرادی که پرهیز از مصرف گوشت قرمز دارند مناسب است.

آیا خورشت ریواس رژیمی است؟

یکی از دلایل محبوبیت خورش‌ هایی همچون خورشت ریواس در رژیم غذایی افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، این است که می‌توان این خورشت‌ها را بدون برنج مصرف کرد و در نتیجه یک غذایی رژیمی داشت.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

31 اردیبهشت 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *