افتتاح حساب ترکیه
مزه دار کردن جوجه کباب

مزه دار کردن جوجه کباب فوت و فن‌هایی دارد و قرار نیست هرچه دست‌مان رسید را برای مزه‌دار کردن جوجه‌ کباب استفاده کنیم! گروه آشپزی شادمگ چند ترفند اصلی برای مزه دار کردن جوجه کباب به شما آموزش داده تا با پخت یک جوجه کباب لذیذ حسابی از دور هم بودن با خانواده لذت ببرید.

جوجه کباب

جوجه کباب یکی از محبوب ترین غذاهایی است که در ایام تعطیل و مهمانی ها طبخ می شود. این کباب خوشمزه را معمولا با انواع و اقسام مواد و ادویه ها به ویژه زعفران طعم دار می کنند و برای گرفتن بهترین نتیجه معمولا آن را بر روی ذغال کبابی کرده و به همراه برنج و سایر مخلفات سرو می کنند.

اما همین غذای ساده می تواند خیلی وقت ها هم چیزی که انتظارش را داریم نباشد. برای مثال ممکن است خییلی خوب نپخته باشد یا زیادی سفت و خشک باشد. ما در این مقاله همه نکات ضروری را برای تهیه یک جوجه کباب اعلا برایتان تهیه کرده ایم. هرچقدر هم که حرفه ای باشید حتما از این مقاله چیز جدیدی یاد خواهید گرفت. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای مرینیت و مزه دار کردن جوجه

مزه دار کردن جوجه کباب

  • سینه‌مرغ
  • پیاز
  • روغن هسته انگور
  • ادویه شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه
  • روغن زیتون
  • زعفران دم شده درجه یک
  • فلفل دلمه ای
  • سس باربیکیو
  • مایونز کم چرب
  • سس خردل
  • ماست
  • لیموی تازه

مراحل مرینیت جوجه کباب

ابتدا زعفران درجه یک را روی جوجه ها بریزید و بعد آنها را مخلوط کنید. یادتان نرود دستانتان را ضدعفونی کنید.

بعد پیاز و فلفل دلمه ای را اضافه کنید.حالا همه مواد را کامل هم بزنید.سپس دوباره برای رنگ بهتر،کمی زعفران اضافه کنید.

مایونز کم چرب، سس باربیکیو، کمی ماست، سس خردل طعم جوجه شما را بی نظیر خواهد کرد. این ترکیب راز خوشمزه شدن جوجه کباب های ارکیده است.

یکی دیگر از رموز خوشمزه بودن جوجه کباب های ارکیده استفاده از روغن هسته انگور می باشد که به دلیل سبک بودن موجب می شود جوجه کباب ها ترد و خوشمزه شوند.

در مرحله بعد کمی روغن زیتون اضافه می کنیم. سپس نمک و فلفل را اضافه می کنیم.حالا وقت اضافه کردن زنجبیل است

در مرحله بعد کمی پودر سیر اضافه کنید. سپس آب لیموی تازه را به مخلوط بیفزایید.حالا همه مواد را با هم ترکیب کنید و بگذارید سه تا چهار ساعت بماند.

دیگر وقت وقت سیخ گرفتن جوجه ها است. وقتی جوجه ها سر میز بیاید همه از عطر و بوی آن لذت خواهند برد. این روش بهترین روش برای طعم دار کردن جوجه کباب است که با شما به اشتراک گذاشتیم تا لحظات خوشمزه ای برایتان خلق کنیم. پیشنهاد میکنیم تهیه جوجه کباب تابه ای خوشمزه را با این دستور از دست ندهید .

گوشت مناسب جوجه کباب

بسته بندی های جوجه کباب آماده به دو شکل بی استخوان و با استخوان عرضه می شوند. بهتر است تنها به تکه های سینه اکتفا نکنید چرا که ترکیبی از تمام قسمت ها می تواند خیلی بهتر باشد.

پیشنهاد ما ران و سینه است. تکه های جوجه کبابی باید به اندازه متوسط باشد. تکه های خیلی بزرگ به سختی آماده شده و تکه های کوچک نیز زود می سوزند.

آبدار شدن جوجه کباب

برای اینکه جوجه کباب شما آبدار باشد می توانید به همراه پوست مرغ آن را کبابی کنید. البته خوردن پوست به هیچ وجه توصیه نمی شود. بودن پوست سبب می شود که کباب شما نرم تر باشد و از خشک شدن گوشت مرغ جلوگیری می کند.

جوجه کباب تابه ای آبدار خوشمزه را با این دستور درست کنید ؛ طعمش بی نظیره

مزه دار کردن جوجه کباب

مخلفات همراه جوجه کباب

علاوه بر جوجه کباب حتما از گوجه فرنگی و فلفل و پیاز کبابی نیز استفاده کنید. حتی می توانید کمی فلفل دلمه ای را با مواد جوجه کباب از شب قبل بگذارید تا طعم بگیرد. طعم دار کردن سبزیجات در کنار گوشت مرغ باعث می شود جوجه کباب خوشمزه تری داشته باشید.

ادویه های ممنوعه

هرگز ادویه هایی مانند دارچین، کاری، سماق و حتی پودر لیمو به مایه جوجه کباب اضافه نکنید زیرا یا طعم ناخوشایندی ایجاد خواهد کرد یا باعث تلخی غذا خواهد شد. سماق را می توانید بعد از آماده شدن و هنگام میل کردن روی کباب بریزید. این طوری نیازی نیست تا نگران سوختن سماق نیز باشید.

زعفران دم کرده

حتما در مزه دار کردن جوجه کباب از زعفران استفاده کنید، اما در مصرف زعفران به هیچ وجه زیاده روی نکنید. باید به اندازه ای زعفران بریزید که جوجه ها رنگ بگیرد اما مقدار زیاد آن ممکن است برای همه قابل تحمل نباشد. برای اینکه زعفران به خوبی رنگ پس بدهید زعفران را دم کنید و یک شب در یخچال قرار دهید.

مزه دار کردن جوجه کباب

جوجه کباب تند

همان طور که در جوجه کباب های تند جنوب ایران رایج است، برای تند کردن جوجه ها از فلفل قرمز و برای طعم دار کردن از فلفل سیاه تازه کوبیده شده استفاده کنید. البته از زنجبیل تازه هم می توانید برای خوشمزه تر شدن طعم جوجه کباب استفاده کنید.

مرغ مناسب جوجه کباب

برخی از افراد برای تهیه جوجه کباب به سراغ مرغ های خیلی بزرگ می روند در صورتی که مرغ های کوچکتر خوشمزه تر هستند. اگر توجه کنید اکبر جوجه غذای معروف مازندرانی هم با مرغ های کمتر از یک کیلوگرم تهیه می شود و به همین دلیل خیلی لذیذتر و خوشمزه تر می شود.

آب لیمو ترش

اگر می خواهید به مواد جوجه کباب آب لیمو اضافه کنید بهتر است آب لیمو ترش تازه را بگیرید و از آبلیمو های صنعتی استفاده نکنید. آب لیمو ترش تازه علاوه بر اینکه طعم جوجه کباب را خوشمزه تر می کند، باعث می شود کباب عطر بهتری داشته باشد.

مزه دار کردن جوجه کباب

چگونه جوجه کباب را ترد کنیم

استفاده از پیاز

اغلب افراد جوجه کباب را با پیاز طعم دار می کنند. بهتر است پیاز را خلالی کنید. پیاز رنده شده شاید به نظر بهتر باشد چون مرغ را کاملا در بر می گیرد اما هنگام کبابی کردن همین پیازها زودتر می سوزد و طعم مرغ را خراب می کنند. اگر خیلی شبفته طعم پیاز هستید علاوه بر پیاز خلالی کمی آب پیاز نیز به مرغ ها اضافه کنید.

مواد دلخواه برای طعم دار کردن

طعم جوجه کباب سلیقه ای می باشد و می توانید از ماست، روغن زیتون یا کنجد، سس مایونز و یا حتی خامه در مواد جوجه کباب استفاده کنید. نکته مهم این است که ترکیب دلخواهتان را انتخاب کرده و اجازه دهید تا خوب جوجه ها مزه دار شوند.

جوجه کباب در فر

می توانید جوجه کباب را در فر نیز تهیه کنید. برای جوجه کباب دمای ۲۰۰ درجه توصیه می شود و باید هر چند دقیقه یک بار سیخ ها یا جوجه ها را کاملا زیر و و کنید یا اینکه روی جوجه ها را با فویل بپوشانید. برای این کار بسیار مراقب دست هایتان باشید تا نسوزد.

مزه دار کردن جوجه کباب

مزه دار کردن جوجه کباب

می توانید با مواد مختلفی مرغ را طعم دار کنید. اما همیشه این را به خاطر داشته باشید که باید زمان کافی به آن استراحت بدهید. بهتر است در این کار اصلا عجله نکنید. اجازه بدهید مواد جوجه کباب به مدت یک شب در یخچال بماند.

سیخ کردن جوجه کباب

هنگام سیخ زدن به استخوان دار بودن یا نبودن توجه کنید. گوشت بی استخوان سریع تر می پزد در حالیکه که گوشت با استخوان را بهتر است زمان بیشتری روی حرارت ملایم بپزید. پس تکه های بدون استخوان و استخوان دار را به صورت جداگانه سیخ کنید.

طرز نگهداری خرما در خانه به مدت طولانی ؛ با این روش خرما ترش می شود !

رنگ گرفتن جوجه کباب

قبل از اضافه کردن هر چیزی به جوجه (هر چیزی شامل پیاز و آبلیمو و …) به تکه های جوجه خام و خالص رعفران دم کرده اضافه می کنیم و به مدت ۱ ساعت (یا بیشتر) استراحت می دهیم تا تکه های جوجه طعم و رنگ زعفران بگیرند بدون اینکه نگران رنگ و طعم گرفتن پیازها و آبلیمو و سایر مواد باشیم. بعد به آن سایر مواد را اضافه می کنیم.

مزه دار کردن جوجه کباب

سفت شدن جوجه کباب

همانطور که می دانید نمک و آب لیمو ترش می توانند باعث سفت شدن جوجه کباب شوند. برای اینکه آبلیمو و نمک مرغ را سفت نکند می توانید از یک روش خاص استفاده کنید. ابتدا با کمی روغن مایع مرغ ها را چرب کنید و بعد رویش نمک و آبلیمو بزنید.

استفاده از سس کره

اضافه کردن کره می تواند جوجه کباب را خیلی خوشمزه کند اما در نظر داشته باشید که سرد شدن خیلی سریع باعث بستن کره می شود. اگر مقدار زیادی کباب برای مهمانی تهیه می کنید بهتر است بیخیال کره شوید.

طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی و مزه دار کردن جوجه کباب

برای درست کردن جوجه کباب خوشمزه خانگی با استخوان یا بدون استخوان ابتدا باید گوشت را مزه‌دار کنید. اما جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم؟ برخی دوست دارند جوجه کباب ماستی یا جوجه کباب با سس مایونز درست کنند و عقیده دارند که این مواد گوشت جوجه را ترد و لطیف می‌کنند اما واقعا نیازی به استفاده از این مواد نیست. شما با همین ترکیب مواد گفته شده می‌توانید یک جوجه کباب زعفرانی رستورانی آبدار و خوشمزه داشته باشید.

 مرحله اول

ابتدا پیاز و فلفل دلمه‌ای را درشت خرد کنید و به همراه مرغ به مدت یک الی ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی گوشت مرغ مزه‌دار شود. سپس ادویه جوجه کباب شامل نمک و فلفل سیاه و زعفران دم کرده غلیظ و آبلیمو به همراه روغن را اضافه کنید و یک ساعت دیگر به مواد استراحت دهید.

 مرحله دوم

برای این‌که گوشت جوجه طعم خوبی به خودش بگیرد اگر می‌خواهید مدت زمان بیشتری به گوشت استراحت دهید پیاز و فلفل دلمه‌ای را از ظرف خارج کنید. سپس گوشت جوجه را سیخ بگیرید.

برای این‌که یک جوجه کباب نرم و آبدار داشته باشید فرقی ندارد که از کباب‌پز استفاده می‌کنید یا منقل، مدت کباب کردن هر طرف یک سیخ جوجه روی حرارت ۸ تا ۱۰ دقیقه است و البته شعله باید ملایم باشد. به این ترتیب گوشت جوجه کباب حسابی آبدار و ترد و طلایی می‌شود و نمی‌سوزد.

مزه دار کردن جوجه کباب

نکات کلیدی طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی آبدار و خوشمزه روی سیخ یا تابه‌ای

  1.  برای این‌که یک جوجه کباب لذیذ رستورانی داشته باشید کره را با بخار آب به روش بن ماری آب کنید و به مقداری زعفران مخلوط کنید. سپس بعد از آماده شدن جوجه کباب و از سیخ کشیدن آن‌ها، این مخلوط جادویی کره و زعفران را روی کباب‌ها بریزید و لای برنج یا نان بگذارید.
  2. جوجه کباب بازهای حرفه‌ای حین کباب کردن جوجه‌ها ترکیب پیاز و فلفل دلمه‌ای و باقی مخلفات مایه جوجه را با مقداری آب پرتقال و ادویه دلخواه سرخ می‌کنند و کنار جوجه میل می‌کنند که همان سس جوجه کباب بعد از پخت است.
  3.  برخی اعتقاد دارند پیاز رنگ زعفران را از بین می‌برد. به همین خاطر در نیم ساعت پایانی مزه‌دار شدن جوجه‌ها پیاز و فلفل دلمه‌ای را از ظرف مایه جدا می‌کنند و بعد زعفران دم کرده را اضافه می‌کنند. بعضی هم ابتدا جوجه‌ها را با زعفران مزه‌دار می‌کنند و سپس پیاز و فلفل دلمه‌ای و سایر مواد را اضافه می‌کنند. به این ترتیب زعفران کمتری هم مصرف می‌شود چون فلفل و پیاز نیازی به زعفران ندارند.

چگونه جوجه کباب را ترد کنیم؟

برخی اعتقاد دارند برای داشتن یک جوجه کباب ترد و آبدار بهتر است از همان ابتدا روغن مایع را اضافه کنید اما در نیم ساعت پایانی مزه‌دار شدن، آبلیمو و نمک را اضافه کنید تا جوجه کباب سفت نشود. به این ترتیب روغن مایع گوشت‌ها را کاور می‌کند و نمی‌گذارد نفوذ نمک و آبلیمو گوشت جوجه را سفت کند، به عقیده ما هم بهتر است این روش را امتحان کنید.

راز تلخ شدن خورش چیه ؟ فوت و فن رفع تلخی انواع خورشت رو یاد بگیر

مزه دار کردن جوجه کباب

اگر همراه جوجه کباب گوجه و فلفل سبز هم می‌خواهید کباب کنید برای هر طرف گوجه ۷ دقیقه و برای هر طرف فلفل ۲ دقیقه زمان برای کباب شدن روی شعله ملایم زمان بگذارید.

اگر منقل و کباب پز ندارید یا دانشجو هستید و امکان برقرار کردن منقل را ندارید به سادگی می‌توانید جوجه کباب تابه‌ای درست کنید. برای این کار گوشت جوجه را با همین مواد مزه‌دار کنید و سپس در یک تابه مناسب پیازها و فلفل دلمه‌ای که جوجه‌ها را در آن‌ها خوابانده بودید بریزید و سپس جوجه‌ها را به سیخ چوبی بکشید و روی مواد بگذارید و در تابه را ببندید. روی شعله ملایم گاز اجازه دهید کمی آب بیندازد و سپس درب تابه را بردارید تا جوجه سرخ و طلایی شود. یک طرف جوجه که کبابی شد، طرف دیگر را کباب کنید تا حسابی طلایی و مغز پخت شوند.

روش دیگر مزه دار کردن جوجه کباب

یک روش دیگر درست کردن جوجه کباب تابه‌ای این است که گوشت مرغ جوجه کبابی خرد شده را با مواد گفته شده مزه‌دار کنید و سپس به سیخ فلزی یا چوبی بکشید. تابه را با کمی کره یا روغن چرب کنید و سیخ‌ها را در تابه بچینید. در تابه را بگذارید تا جوجه‌ها با شعله کم کمی آب بیندازند و سپس در ماهیتابه بردارید و هر دو طرف جوجه را در ماهیتابه سرخ کنید تا طلایی شود. اگر یک تکه زغال روشن و گر گرفته هم در ماهیتابه بگذارید نور علی نور می‌شود و جوجه کباب‌ها طعم زغالی به خودشان می‌گیرند.

پیازها را درشت خرد کنید. پیازها را رنده یا ریز و نازک خرد نکنید چون به گوشت می‌چسبند و روند کباب کردن جوجه را مختل می‌کنند.

فوت وفن مزه دار کردن جوجه کباب

نکاتی برای مزه دار کردن جوجه کباب

تجربه نشان داده است که افزودن مواد غذایی مانند روغن زیتون، خامه، ماست موسیر یا حتی سس مایونز (هر یک به تنهایی) در مایه جوجه کباب، طعمی منحصربه فرد ایجاد می کند.

تکه های مرغ نه باید آن قدر بزرگ باشند که موقع کباب کردن مغز پخت نشوند و نه آن قدر کوچک باشند که سیخ گرفتن آنها سخت شود.

بسیاری از افراد برای طعم دادن به تکه های مرغ، پیاز و فلفل دلمه ای را خرد می کنند و تکه های گوشت را در آن ها می خوابانند در حالی که بهتر است آن ها را رنده کنید تا مزه واقعی شان به خورد گوشت رود.

در برخی از دستورها به جای روغن از ماست استفاده می شود. این بستگی به سلیقه شما دارد اما استفاده از ماست رنگ زعفرانی جوجه را کمتر می کند.

برای طعم دار کردن جوجه از پیاز رنده شده استفاده نکنید. چون پیاز رنده شده به تکه های مرغ می چسبد و روی آتش به سرعت می سوزد.

یکی از محبوب ترین غذاهای ایارنی ها در تعطیلات چیست؟

جوجه کباب یکی از محبوب ترین غذاهایی است که در ایام تعطیل و مهمانی ها طبخ می شود. این کباب خوشمزه را معمولا با انواع و اقسام مواد و ادویه ها به ویژه زعفران طعم دار می کنند و برای گرفتن بهترین نتیجه معمولا آن را بر روی ذغال کبابی کرده و به همراه برنج و سایر مخلفات سرو می کنند.

گوشت مناسب جوجه کباب چگونه است؟

بسته بندی های جوجه کباب آماده به دو شکل بی استخوان و با استخوان عرضه می شوند. بهتر است تنها به تکه های سینه اکتفا نکنید چرا که ترکیبی از تمام قسمت ها می تواند خیلی بهتر باشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

27 بهمن 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *