تهیه عصاره قلم

تهیه عصاره قلم  یکی از مغذی ترین مواد غذایی محسوب شده که از ارزش غذایی بسیار بالایی به ویژه برای کودکان در حال رشد برخوردار است. گروه آشپزی شادمگ طرز تهیه عصاره قلم خوشمزه را به شما آموزش داده است.

عصاره قلم

عصاره قلم یکی از غنی ترین منابع کلسیم و ویتامین دی است و حاوی مواد معدنی و پروتئین و ویتامین هاست. اما از آن جا که پخت قلم زمان بر است، می توان عصاره قلم را تهیه و در فریزر نگهداری نمود و هر دفعه برای داخل غذا و سوپ و انواع خورشت و آش مورد استفاده کرد.

تهیه عصاره قلم

هم چنین توصیه می شود عصاره قلم را برای غذای نوزادان تهیه نمود زیرا کلسیم و ویتامین دی نوزاد را تامین کرده و باعث محکم شدن استخوان های او می شود. از عصاره قلم برای لعاب دار شدن خورشت کرفس نیز می توانید استفاده کنید.

مواد لازم عصاره قلم

  • قلم گاو 2 عدد
  • پیاز 2 عدد درشت
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • زردچوبه به مقدار کافی

کالری های قلم گاو و گوساله

  • کالری ۳۱۰
  • سدیم ۶۵ میلی گرم
  • چربی کامل ۲۵ گرم
  • چربی اشباع شده ۱۰ گرم
  • کربوهیدرات ندارد
  • فیبر رژیمی ندارد
  • چربی اشباع نشده ندارد
  • قند ندارد
  • ترنس ندارد
  • پروتئین ۲۰ گرم
  • کلسترول ۷۵ میلی گرم
  • کلسیم ۲%
  • آهن ۱۰%
طرز تهیه کباب ترکی خانگی خوشمزه تر از فست فودی ها

تهیه عصاره قلم

آیا آب قلم چاق کننده است؟

قلم گاو دارای آمینواسیدهای است که سنتز پروتئین عضلانی را تحریک می کند. که این عامل موجب رشد و نگهداری توده های عضلانی اسکلتی میشود. همچنین گلوتامین موجود در قلم گاو سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند و این نیز عامل دیگری برای ماهیچه سازی با قلم گاو است.

فایده قلم برای کودکان

کودکان به دلیل رشد بالای استخوانی نیازمند منبع غنی از کلسیم و ژلاتین هستند و یکی از مهمترین خواص قلم گاو و گوساله تامین بخش اعظمی از کلسیم و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن است. به طور کلی مصرف عصاره تهیه شده با قلم گاو، به تقویت استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و غضروف ها کمک می کند. به منظور آشنایی بیشتر با خواص قلم گاو و گوساله به ویژه برای کودکان در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تهیه عصاره قلم

آب قلم از چند ماهگی به نوزاد میدن؟

برای اینکه نوزاد شما در خوردن عصاره قلم گاوی و یا گوسفندی دچار مشکل نشود. تا ۷ ماهگی نوزاد صبر کنید. و از خوراندن عصاره قلم به کودکان زیر هفت ماه خودداری کنید. گاها کودکان و نوزادان برای خوردن قلم گاو بدخلقی می کنند، اذا در این گونه موارد اصرار نکنید تا کودک شما از این غذای مغذی و مقوی زده نشود. اجازه بدهید که تا کودک بعد از چند بار خوردن اندک عصاره قلم گاو به مزه آن عادت کند.

دستور تهیه عصاره قلم گوساله

مرحله اول
برای تهیه عصاره قلم خانگی ابتداقلم گاو اگر به صورت برش خورده و تکه ای بود که نیاز نیست تکه شود. اما اگر درسته بود نیاز است دو تا سه جای آن شکسته شود تا عصاره آن در زمان پخت به خوبی خارج شود.

روش تمیز کردن کله پاچه در خانه بی دردسر و راحت

مرحله دوم
در این مرحله قلم گاو را می شوییم و دو ساعت داخل آب و نمک قرار می دهیم تا کاملا سفید شود. بعد از دو ساعت، مجددا شسته و داخل قابلمه بزرگی می اندازیم و آب را تا حدی که روی قلم ها را بگیرد، داخل قابلمه می ریزیم.

تهیه عصاره قلم

مرحله سوم تهیه عصاره قلم
پیاز ها را شسته و به قطعات درشت خرد می کنیم. زرد چوبه و فلفل را اضافه کرده و با شعله زیاد می گذاریم تا جوش آید، وقتی جوش آمد، شعله را کم می کنیم تا بپزد. زمان پخت حدود 12 ساعت در قابلمه یا 7 ساعت در زودپز پخته شود.

مرحله چهارم

یک ساعت مانده به آخر زمان پخت، نمک را اضافه می کنیم. قلم ها که پخته شد از آب خارج می کنیم و اگر مغزی داخل قلم مانده بود با تکاندن خارج می کنیم. سپس آب قلم را از صافی عبور می دهیم تا اگر تکه های استخوان درون آب باقی مانده است خارج شود.

مرحله پنجم تهیه عصاره قلم
در این مرحله مغز استخوان ها را هم جدا با دستگاه میکس می کنیم تا یک دست شود سپس با آب مخلوط می کنیم. می توان روغن را از عصاره قلم گرفت. در ادامه عصاره قلم را داخل یک کاسه یا ظرف مستطیلی می ریزیم.

مرحله ششم
سپس درون یخچال می گذاریم تا ببندد. وقتی به طور کامل بست، یک لایه روغن روی آن را جدا می کنیم. مابقی را به اندازه دلخواه برش می زنیم و داخل کیسه فریزر قرار می دهیم و می توانیم در فریزر تا 6 ماه نگه داری کنیم.

طرز تهیه قورمه سبزی جنوبی با تمر هندی با طعم فوق العاده

تهیه عصاره قلم

خواص تهیه عصاره قلم گاو و گوسفند

آب قلم دارای مواد معدنی و ویتامین هایی از قبیل کلسیم، پروتئین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، منگنز، مس، آهن، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C و ویتامین های گروه B است.

با توجه به مواد و ویتامین هایی که در بالا ذکر شد، برخی از خواص آب قلم عبارتند از:

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا،
ژلاتین موجود در آن هضم را آسان می کند و موجب تقویت دستگاه گوارش می شود.
درمان کم خونی و کمبود ویتامین در کودکان، زنان باردار و شیرده،

تهیه عصاره قلم
سلامت استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و غضروف ها
و… (خواص دیگر آن را اینجا بخوانید)
توجه: شما می توانید یکبار مقدار زیادی آب قلم تهیه کنید و برای مدت طولانی برای مثال شیش ماه از آن استفاده کنید. بنابراین به زمان و زحمت زیادی هم احتیاج ندارد.

مضرات تهیه عصاره قلم گاو و گوساله (نکات احتیاطی و موارد منع مصرف)

افراد با چربی خون بالا و اضافه وزن به دلیل میزان بالای چربی موجود در قلم گاو و گوساله ، بایستی از مصرف آن خودداری کنند.

تهیه عصاره قلم
مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی و یا کسانی که دچار کبد چرب هستند، بهتر است در مصرف قلم گاو وگوساله جانب احتیاط را در پیش بگیرند.

از چندماهگی آب قلم به نوزاد بدیم؟

از خوراندن عصاره قلم به کودکان زیر هفت ماه خودداری کنید

فایده آب قلم چیه؟

مصرف عصاره تهیه شده با قلم گاو، به تقویت استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و غضروف ها کمک می کند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

10 بهمن 1402

بروز رسانی توسط

shadi hemati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *