افتتاح حساب ترکیه
جاهای دیدنی آبادان

جاهای دیدنی آبادان با وجود زخم‌های جنگ که هنوز روی تن شهر دیده می‌شود، هنوز هم زیبا و دیدنی است که ما در گروه سفر شادمگ به شما پیشنهاد می کنیم که این مطلب را بخوانید.

جاهای دیدنی آبادان کجاست

قدم اول برای معرفی آبادان، آشنایی با موقعیت جغرافیایی این شهر است. آبادان در جنوب‌غربی ایران و در استان مقاوم و دلیر خوزستان قرار دارد. این منطقه با ماهشهر، خرمشهر و شادگان همسایه است و از طرفی نیز،‌ به دریای خلیج فارس راه دارد. هم‌اکنون درون مساحت ۲۵۳۸ کیلومتری آبادان نزدیک به ۳۰۰٬۰۰۰ نفر زندگی می‌کنند. این مردم شریف از هم‌وطنان عرب ما هستند و اگر دقت داشته باشید، با لهجه‌ی خاص آبادانی صحبت می‌کنند.

سفر به آبادان - جاهای دیدنی آبادان

آبادان محله‌های مشهوری دارد که پشت هرکدام قصه‌ها وزندگی‌های مختلفی پنهان گردیده است؛ از جمله محله‌های امیری، بوارده، امیرآباد و… که جزو دیدنی های آبادان هستند. اگر هم به معماری شهر دقت کنید، شهر را به شکل خطی می‌بینید که در کنار اروند‌رود ساخته شده است.

آب و هوای آبادان و بهترین زمان سفر به آن

شهر جنوبی زیبا و پرجاذبه بعدی آبادان است. فاصله کم این شهر تا اهواز هر مسافری را راهی این شهر می‌کند. وقتی از اهواز به آبادان سفر می‌کنید، یکی از شگفتی های ایران زمین که به خاطر قایق های روی آب آن به ونیز ایران شهرت یافته است، تالاب شادگان است. وقتی به تالاب شادگان می‌رسید، دنیایی از آب های آرام اقیانوسی به شما سلام می‌کنند.

شما میتوانید در حالی که در قایق بر روی آب حرکت می‌کنید، از موسیقی زیبای جنوبی هم بهره مند شوید تا دیگر هیچ چیز نتواند این خاطره را از ذهنتان پاک کند. بهترین زمان سفر به آبادان پاییز و زمستان تا اواخر فروردین است، چرا که در این زمان می‌توانید زیباترین لحظات را در سفر به آبادان برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

اقامت در هتل های آبادان

آبادان به عنوان یکی از زیباترین شهرهای جنوب کشور و استان خوزستان است که از ظرفیت‌های بالایی برای پذیرش مسافر و گردشگر برخوردار است. نخلستان‌های این شهر یکی از جذابیت‌های فراموش‌نشدنی است که در کمتر جایی می‌توانید مشابه آن را مشاهده کنید. علاوه بر این، خونگرمی و مهربانی مردم آبادان از سال‌ها پیش زبانزد خاص و عام بوده است، این خلق و خو در کنار شادی و نشاط مشهور آبادنی‌ها، خاطره‌ای شیرین از سفر به این شهر زیبا در ذهن شما باقی می‌گذارد.

اگر تصمیم گرفته‌اید به آبادان سفر کنید، پیش از هر کار محل اقامت‌تان را تعیین کنید. در این میان هتل پارس کاروانسرا آبادان، هتل پارسیان آزادی آبادان و هتل امیر کبیر از بهترین هتل‌های شهر آبادان به شمار می‌آیند که با امکانات رفاهی، فضای باز دل‌انگیز و خدمات تفریحی، اقامتی ایده‌آل را برای شما در این شهر رقم می‌زند.آبادان - جاهای دیدنی آبادان

معرفی بهترین جاهای دیدنی تالش زیبا و رویایی | سفر به بهشتی میان دریا و جنگل

جاذبه های گردشگری آبادان

در سفر به آبادان شما از بازارهای شلوغ محلی گرفته تا دیدنی‌های اطراف شهر که بسیار خاطره انگیز است دیدن می‌کنید و نهایت لذت را می‌برید. مسجد رنگونی‌ها در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در کنار اروندرود، در نزدیکی مرز کشور عراق با تقاضای عده‌ای از مسلمانان سنی مذهب شبه قاره هند که عمدتا از مهاجران رنگون، پایتخت میانمار بودند، احداث شد.

این مسجد به سبک معماری شبه قاره هند ساخته شده و دارای گچبری‌هایی زیبا و برجسته، آرایه‌های سیمانی و منحصر به فرد، شبستان و حیاط اصلی است که در سفر به آبادان از بازدید آن غافل نشوید. آرامگاه ارامنه از دیگر جاذبه های بی‌نظیری است که متعلق به ارامنه ساکن در آبادان است. این آرامگاه در منطقه شطیط و در بالاتر از اروند رود واقع شده و به علت وجود سنگ قبرهای با نوشته‌های ارمنی برای بازدیدکنندگان این منطقه بسیار جالب به نظر می‌رسد.

هتل در آبادان - جاهای دیدنی آبادان

سینما نفت یکی دیگر از مکان های گردشگری آبادان است که جنبه فرهنگی دارد و دارای اهمیت بالایی است، چرا که بنای اصلی این ساختمان، بعد از جنگ جهانی دوم برپا شده است.

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به آبادان به روستای زیبای شلحه امام حسن عسگری که در فاصله ۵ کیلومتری از آبادان واقع شده است بروید و از این روستا چشم اندازی زیبا از شهر آبادان و نخلستان های عظیم مقابل چشمانتان قرار می‌گیرد و شما را غرق در این همه زیبایی وصف ناشدنی می‌کند. کلیسای سورت گاراپت آبادان از دیگر دیدنی های این شهر زیبا به شمار می‌آید که در زمان جنگ آسیب دیده بود که بعد از جنگ مجددا بازسازی شد و اکنون در این کلیسا مراسم مختلفی برای صاحبان ادیان آن برگزار می‌گردد.

مکان های دیدنی آبادان - جاهای دیدنی آبادان

غذاهای محلی شهر آبادان

غذاهای جنوبی و به ویژه غذاهای محلی آبادان طعم به‌یاد ماندنی دارند که در سفر به این شهر توصیه می‌کنیم حتما طعم آن‌ها را تست نمایید، چرا که این غذاها با عطر تند ادویه‌ها و گرمای قلب مردمان جنوب در هم آمیخته شده‌اند و لذتی بی‌تکرار برای مسافران می‌سازند. همه‌ غذاهای خوشمزه آبادان این خصوصیت را در خود حفظ کرده‌اند، می‌توان ویژگی مشترک تمامی این غذاها را استفاده از آبزیان تازه و خوش طعم دانست.

قلیه ماهی با طعم خوش ماهی و سبزی، فلافل آبادانیِ خوشمزه‌ی ساده، سمبوسه مثلث خوش طعم، کبه با یک مزه‌ی عربی فراموش نشدنی، امگشت با طعم خوش ماهی نمک سود، پاکوره یک غذای لذیذ هندی و ماهی صبور و ماهی خوش طعم جنوب از غذاهای سنتی و محلی آبادان به شمار می‌آیند که پیشنهاد می‌کنیم از خوردن این غذاها در رستوران های آبادان جا نمانید.

صنایع دستی و سوغاتی های شهر آبادان

رایج ترین و پر استفاده‌ترین صنایع دستی آبادان، جاروهایی است که به وسیله برگ درخت خرما (سعف) بافته می شود. صنایع دستی دیگر این شهر حصیر، کلاه آفتابی، سفره، بادبزن، سبد نان و خورجین خرما است که همه آن‌ها از برگ درخت خرما درست می‌شوند. همچنین لیف و خوشه (پنک) درخت خرما برای ساختن طناب، قفس یا تور ماهیگیری، زنبیل‌های بزرگ حمل خرما و بالابر درخت خرما (فروند) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماه عسل کجا بریم که ارزان و لاکچری باشه !

صنایع دستی آبادان - جاهای دیدنی آبادان

یکی از سوغاتی های رایج و مشهور شهرهای جنوبی کشور به ویژه آبادان، خرما و ماهی های خوش طعم خلیج فارس است که از انواع ماهی های رایج در این شهر می توان به حلوا سفید (زبیدی)، راشگو، شوریده، شانگ، زبان، سنگ سر، میش ، هامور، کفشک، صبور، قباد و شیر اشاره کرد.

بهترین فصل سفر به آبادان

با خواندن بخش‌های قبلی معرفی آبادان، احتمالا حدس زده‌اید که چه فصلی برای سفر به این شهر مناسب خواهد بود. بهترین زمان سفر به آبادان، باتوجه به آب‌وهوا و اقلیم این ناحیه، دو فصل پاییز و زمستان است. این‌گونه می‌توانید با خاطر آسوده‌تری به بازدید از جاهای دیدنی بپردازید. همچنین برای گشت‌وگذار در بازارهای این شهر و خرید سوغات آبادان نیز، راحت‌تر خواهید بود. اما در نهایت تصمیم‌گیری برای انتخاب زمان سفر با شما خواهد بود.

جاهای دیدنی‌ آبادان

مگر می‌شود آدمی سفر کند و به گشتن و بازدید از مقصدش نپردازد؟ آبادان نیز با داشتن تاریخ غنی و طبیعت سرزنده، می‌تواند به پاتوقی دنج و خاطره‌ساز برای گردشگران تبدیل شود.

رود بهمن شیر آبادان

رودخانه‌ی کارون شاخه‌های مختلفی دارد و یکی از آن‌ها هم، رودخانه بهمن شیر آبادان است. از طریق همین مسیر است که اتفاقا رود کارون به اروند‌رود متصل می‌شود.

کازرون - جاهای دیدنی آبادان

دلیل نام‌گذاری آن‌هم به اقدامات اردشیر بابکان در بازسازی مناطق جنوب ایران به ویژه آبادان برمی‌گردد. اگر در کنار این رودخانه بروید، شاهد قایق‌هایی نیز خواهید بود. پس برای علاقه‌مندان به آب و قایق سواری در بین جاهای دیدنی آبادان، بهمن شیر گزینه مناسبی خواهد بود.

الوند رود از جاهای دیدنی آبادان

در ادامه‌ی آشنایی با جاذبه‌های گردشگری آبادان نوبت به اروند‌رود می‌رسد. باید افزود در کنار این رودخانه یکی از بنادر ایران نیز بنا شده است. اگر گذرتان به آن‌جا افتاد، قبل از هرچیزی به کسانی که برای حفظ این رودخانه جان خود را فدا کردند، ادای احترام کنید. اما تنها بخشش اروند به ما، امکان تجارت دریایی نبود. ماهی‌گیران مختلفی نیز در کرانه‌ی رود لنج‌های خود را متوقف کرده‌اند. شاید در آن‌لحظه هوس لنج‌سواری داشتید، پس با یک ناخدا صحبت کنید تا این فرصت نصیب‌تان شود. پس از راه افتادنِ لنج به میانه‌ی رودی خواهید رسید که به‌رغم ظاهر آرامش، دلی خروشان و مواج دارد. می‌توانید چشمان خودتان را ببندید و آرامش را از طریق ریه‌ها به درون بدن‌تان منتقل کنید.

الوند رود - جاهای دیدنی آبادان

مسجد رنگونی‌ها آبدان

در ادامه‌ی معرفی آبادان، به سراغ یکی از منحصر‌به‌فردترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌رویم؛ مسجد رنگونی‌ها. کشف نفت در ایران یکی از سرنوشت‌سازترین اتفاقات تاریخ ما بوده است. در ابتدای کار، مهندسان و کارگران خارجی حفر نفت را به دست داشتند. بخشی از این کارگران نیز اتباع کشورهای هند، پاکستان و برمه بودند. از آن‌جایی هم که در بین این جمعیت مسلمانان زیادی وجود داشت، در نهایت این اتفاق منجر به ساخت مسجدی بی‌نظیر شد. اگر به این جاذبه آبادان دقت کنید، معماری کشور هندوستان به ذهن‌تان تداعی خواهد شود. در صحن ورودی شاهد عمارتی سنگی و نقوش اسلامی بر روی دیوار خواهید بود. داخل این مسجد نیز به رنگ آبی فیروزه‌ای است که آرامشی عمیق را برای حاضران می‌سازد.

لیست کامل و جامع از لوازم مورد نیاز کمپ

کلیسای گاراپت مقدس آبدان از جاهای دیدنی آبادان

آبادان شهر تلاقی فرهنگ‌ها و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب است. نه تنها اهل تشیع و تسنن می‌توانند با صلح و صفا کنار هم زندگی کنند، سایر ادیان نیز به خوبی با هم تعامل دارند. نشانه‌ی آن هم ساخت کلیسای گاراپ مقدس در نزدیکی مسجد بهبهانی است. متأسفانه در طول جنگ تحمیلی برخی دیدنی‌های آبادان از جمله کلیسای گاراپت آسیب دیدند، اما خوشبختانه پس از پایان جنگ مرمت شدند. این کلیسا در سال ۱۳۳۶ تأسیس شد و محل گردهمایی ارامنه ساکن آبادان بود. در معماری کلیسا نیز از گنبدی به شکل مخروط، درهای ورودی چوبی و ناقوس استفاده شده است.

کلیسای گارایت - جاهای دیدنی آبادان

موزه آبادان از جاهای دیدنی آبادان

افرادی که می‌دانند آبادان کجاست، با روزهای شیرین و تلخ این خطه نیز کم‌وبیش آشنا هستند. اگر به سردَر ورودی موزه‌ی آبادان نگاه کنید، مخروطِ قرار گرفته بر بالای ورودی استقامت و صبر این شهر و مردمش را نشان می‌دهد. همچنین جالب است بدانید این موزه یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های سطح کشور به حساب می‌آید. جدا از معماری زیبای آن، آثار باستانی و مردم‌شناسانه درون بنا هم بسیار دیدنی هستند. اگر بین جاهای دیدنی آبادن به دنبال مکانی هستید که ساعت‌ها شما را سرگرم کند، موزه‌ی این شهر می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

موزه آبادان - جاهای دیدنی آبادان

راه های دسترسی به آبادان

برخی از شما پس از آشنایی با مقصد زیبای‌مان، به دنبال راهی برای رسیدن به آن‌جا هستند. در پاسخ باید گفت راه‌های رسیدن به آبادان قبل از هرچیز وابسته به وسیله‌ی نقلیه مورد نظر شماست. اگر با خودرو می‌آیید، باید ابتدا خودتان را به خرمشهر برسانید. از آن‌جا نیز ۱۵ کیلومتر بیشتر با مقصد فاصله نخواهید داشت.

برخی افراد به دنبال سفری سریع و بی‌دغدغه هستند، پس چاره‌ی کارشان نیز سفر هوایی خواهد بود. خوشبختانه از تهران پروازهایی هستند که در فرودگاه آبادان به زمین بنشینند. طی کردن مسیر تهران آبادان با هواپیما حدود ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر هم علاقه به سفر با قطار دارید، نزدیک‌ترین ایستگاه به آبادان، خرمشهر است. پس از توقف در خرمشهر لازم است با خودرو، خود را به آبادان برسانید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

3 دی 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *