افتتاح حساب ترکیه
جلوگیری از ورود حشرات به خانه

تنها راهی که می توانیم برای جلوگیری از ورود حشرات به خانه  انجام دهیم ، روش هایی است که مانع از ورود و یا زنده ماندن آنها در محیط داخل ساختمان می شود. این مطلب از گروه سبک زندگی شادمگ اطلاعات خوبی را به شما ارائه کرده که مانع از ورود و یا زنده ماندن آنها در محیط داخل ساختمان می شود.

جلوگیری از ورود حشرات به خانه

خانه محل آسایش ما آدم هاست و دوست نداریم این آرامش به دلایل مختلفی به هم بخورد. اما حشرات مزاحم به این موضوع اهمیتی نمی دهند و تنها راهی که می توانیم جلوی ورود این حشرات نه چندان خوشایند را بگیریم، روش هایی است که مانع از ورود و یا زنده ماندن آنها در محیط داخل ساختمان می شود. برخی از این روش ها در ادامه آورده شده اند.

جلوگیری از ورود حشرات به خانه

16 روش برای جلوگیری از ورود حشرات به خانه

1. شرایط هر خانه را بررسی کنید

ساختمان ها را به چند شکل می توان تقسیم بندی کرد؛ قدیمی و جدید، آپارتمانی و ویلایی، آپارتمانی با ساخت و معماری خوب و یا بد. همه این موارد در میزان تلاش ما برای جلوگیری از ورود حشرات به خانه تاثیرگذارند.

برای مثال، یک ساختمان قدیمی با احتمال بیشتری، مورد حمله حشرات قرار می گیرد تا نوع جدید آن. یا زمانی که شما در یک خانه ویلایی حیاط دار زندگی کنید، باید متفاوت عمل کنید و ساختمانی با معماری و ساخت بد، احتمالا به مراقبت های بیشتری برای مقابله با حشرات خواهد داشت. با این حال، مواردی که در ادمه اشاره شده اند را می توانید برای هر کدام از انواع این ساختمان ها انجام دهید:

2. درب و پنجره ها را توری ببندید

سعی کنید جلوی راه های ورود حشرات را مسدود کنید. یکی از مهم ترین گزینه ها، نصب انواع توری چسبی، آهنربایی، پلیسه ای و کشویی برای مسدود کردن درب حیاط، پنجره ها، تراس و بالکن است. اگر به بالکن و حیاط تردد دارید، سعی کنید از انواع توری لولایی و یا کشویی استفاده کنید تا به راحتی امکان رفت و آمد برای شما وجود داشته باشد. توری پنجره ها را می توانید با انواع چسپی یا پلیسه ای انجام دهید. به این ترتیب جلوی ورود حشراتی مانند پشه، مگس و حتی سوسک ها گرفته می شود.

جلوگیری از ورود حشرات به خانه

علاوه بر آن، سالانه، این توری ها را مورد بازدید قرار دهید تا اگر در طول دوره زمستان، آسیب دیده اند، سرویس توری انجام شود و مشکلات آن برطرف شود.

3. فاضلاب ها را مسدود کنید

یکی از راه های جلوگیری از ورود حشرات به خانه  مانند سوسک ها (یا بهتر بگوییم سوسری ها)، ورودی فاضلاب ها و چاه توالت هستند. پس سعی کنید برای چاه توالت از چاه بست و از توری های مناسب برای بستن کفشور و فاضلاب های ظرفشویی و حمام استفاده کنید. این روش، تا حد زیادی موثر خواهد بود.

4. سوراخ های خانه را مسدود کنید

اگر ساختمان شما معماری خوبی نداشته و یا در طول زمان، سوراخ ها و ساخت و سازهای زیادی در آن انجام شده است، تلاش کنید تا حد امکان آنها را مسدود کنید. برای مثال، بین لوله فاضلاب ظرفشویی و دیوار آن، جای خوبی برای رشد سوسری هاست. تا حد امکان این سوراخ ها را مسدود کنید و قبل از آن از سم پاشی موثر استفاده کنید.

جلوگیری از ورود حشرات به خانه

5. درب ورودی را مسدود کنید

اگر درب شما با فاصله از چارچوب قرار گرفته است، از درزگیر در استفاده کنید و این فاصله را پرکنید تا امکان ورود حشرات به خانه گرفته شود. احتمال ورود حشرات از بیرون خانه بالاست. این موضوع را جدی بگیرید.

6. مواظب کانال کولر باشید

اگرچه احتمال این اتفاق کم است، اما سوسری ها می توانند تا بالای پشت بام نفوذ کنند و از طریق کانال کولر خود را به داخل خانه برسانند. بنابراین کانال کولر را نادیده نگیرید و توری های مناسب را به دور کانال بچسپانید.

7. از سم کش های قوی استفاده کنید

به طور معمول در ابتدای بهار و یا ماه آخر زمستان، شروع به سمپاشی مجدد خانه کنید. این دوره زمانی، حشرات به ویژه سوسک ها و ساس ها شروع به تخم ریزی می کنند. اینکار مانع از زادو ولد و رشد تعداد بسیار زیادی از حشرات در فصل بهار و تابستان می شود.

تمیز کردن وان حمام با تکنیک های سریع و راحت | فرمول از بین بردن هر نوع لک اینجاست

جلوگیری از ورود حشرات به خانه

بهتر است ابتدا با بررسی هزینه های سمپاشی سوسک ریز، ساس و پشه این کار را با کمک افرادی انجام دهید که کار سمپاشی منزل را انجام می دهند. این افراد به دلیل دستگاه هایی که دارند، می توانند جای جای ساختمان را سمپاشی کنند تا هیچ جایی برای رشد این حشرات باقی نماند.

8. برای جلوگیری از ورود حشرات به خانه از ایجاد رطوبت جلوگیری کنید

اگر فاضلاب ظرفشویی و یا ماشین لباسشویی نیاز به تعمیر دارد، اینکار را در اولویت قرار دهید و مانع از نشت آب به داخل کابینت و یا زمین شوید. چرا که رطوبت یکی از عوامل مهم در رشد حشرات مزاحم مانند سوسک های ریز و سوسری هاست.

9. آشغال ها را به موقع بیرون بگذارید

شاید یکی از کارهای سخت بردن کیسه آشغال ها به بیرون از خانه است، اما توجه داشته باشید که آنها یکی از بهترین مکان ها برای رشد میکروب ها و حشرات هستند. روش های تفکیک زباله را یاد بگیرید، از سطل های آشغال درب دار مناسب استفاده کنید و هر شب قبل از آنکه ماموران شهرداری برای بردن آشغال بیایند، آنها را به بیرون از منزل ببرید. یادتان باشد اینکار را به شب موکول کنید تا در طول روز، مانع از بوی بد و رشد جوندگانی مانند موش ها شوید.

10. از لامپ های مناسب استفاده کنید

اگر در حیاط خانه، بالکن و یا تراس، لامپی روشن است، سعی کنید از لامپ های استاندارد جیوه ای و یا هالوژنی با رنگ های زرد، صورتی و نارنجی استفاده کنید. این لامپ ها حشرات کمتری را به خود جذب می کنند.

11. از جرم گیرها برای فاضلاب استفاده کنید

تلاش کنید به طور مرتب، فاضلاب ظرفشویی و توالت را با جرم گیرهای مناسب بشویید. اینکار مانع از انباشت مواد کثیف در لوله می شود و در نتیجه جلوی رشد حشرات موذی را می گیرد.

12. برای جلوگیری از ورود حشرات به خانه به نشانه ها توجه کنید

ممکن است در یکی از رفت و آمدهای شما به سرویس بهداشتی متوجه نشانه غیر عادی در اطراف چاه توالت شوید. چیزی مشابه مدفوع! این نشانه ها را جدی بگیرید، ممکن است علامتی از تردد سوسک ها باشند.

جلوگیری از ورود حشرات به خانه

اگر سوسری های کوچک و بسیار ریز در خانه مشاهده می کنید، ممکن است به معنای تخم گذاری این موجودات در خانه باشد. در این مرحله، به طور حتم باید به سراغ درخواست سمپاش منازل بروید، در غیر اینصورت این حشرات به سرعت به جاهای مختلف خانه، از جمله مبل و کمد نفوذ خواهند کرد.

13. اتصالات پشت‌بام را بررسی کنید

اتصالاتی مثل لوله یا دودکش در پشت‌بام که به داخل خانه راه دارند، می‌توانند راه ورود حشرات به خانه باشند. درزها و شکاف‌های اطراف این اتصالات را هم در پشت‌بام و هم در داخل خانه، بپوشانید. مثلا روی دهانه آن‌ها را توری بچسبانید یا از کلاه دودکش استفاده کنید و راه ورود حشرات را ببندید.

14. مواد غذایی را در ظروف دربسته نگه‌داری کنید

مواد غذایی، برنج، آرد، مکمل‌های غذایی و ادویه را در ظروف دربسته نگهداری کنید. برای مواد غذایی که حساسیت بیشتری دارند از ظروف شفاف شیشه‌ای استفاده کنید که بتوانید داخل آن را در کوتاه‌ترین زمان بررسی کنید. برنج و آرد را در ظرف پلاستیکی دربسته نگهداری کنید و در داخل ظرف برنج یک یا چند قطعه سیر کوچک یا فلفل خشک‌شده بگذارید و آن را در محیط سرد و خشک نگهداری کنید. بوی سیر برای خیلی از حشرات بویی آزاردهنده به حساب می آید. نخستین عامل جذب حشرات بوی مواد غذایی است.

15. حیوانات خانگی خود را تمیز نگه دارید

حیوانات خانگی مانند سگ و گربه ممکن است دچار کک شوند. کک حشره کوچکی است که بسیار سریع حرکت می‌کند و جای گزش آن پوست را دچار خارش فراوانی می‌کند. اگر حیوان خانگی دارید آن را تمیز نگه دارید و مراقب رشد کک‌ها روی پوستش باشید. در صورت مواجهه با این حشره به دامپزشک مراجعه کنید و از توصیه‌های او برای حفظ پاکیزگی حیوان خانگی خود و از بین رفتن کک‌ها پیروی کنید.

روش نگهداری از برنج برای مدت طولانی با چند ترفند ساده ؛ بدون شپشک و حمله کرم

16. استفاده از کولر

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما روشن بودن کولر می‌تواند با کنترل دمای منزل و ایجاد فضایی سرد جلوی ورود و حتی زادو ولد این موجودات را بگیرد. اگر دقت کرده باشید سوسک، مورچه و انواع حشرات در هوای گرم بیشتر قابل رویت هستند و در سرمای شدید و فصل زمستان کمتر دیده می‌شوند. این موجودات در هوای گرم رشد و زادو ولد بیشتری دارند.

با نزدیک شدن به فصل گرم اقدام به سرویس کولر آبی خود کنید. این کار می‌تواند فضای سرد و مطلوبی برای منزل ایجاد کند و همچنین از زادو ولد حشرات موزی جلوگیری کند.

چگونه حشرات و حیوانات موذی خانه را از بین ببریم؟

زمانی که حضور حشرات و حیوانات موذی را در خانه مشاهده کردید، باید به دنبال بهترین روش برای دفع آن‌ها باشید. به طور معمول افراد پس از مواجهه با این موجودات، در اولین قدم به سموم شیمیایی متوسل می‌شوند اما باید بدانیم که استفاده از این سموم، تنها گزینه پیش روی ما نیست.

روش‌های دیگری نیز برای جلوگیری از ورود حشرات به خانه و از بین بردن حیوانات موذی وجود دارد که بسته به موقعیت و شرایط منزل، می‌توانیم از هر یک از این روش‌ها یا ترکیبی از چند روش استفاده کنیم. با هم به بررسی برخی از روش‌های از بین بردن حشرات موذی می‌پردازیم.

از بین بردن سوسک‌ها با نفت

سوسک‌ها به محیط‌های تاریک و گرم علاقه دارند. به همین دلیل تجمع آن‌ها در چاه‌ها، کابینت‌های آشپزخانه و زیر تخت‌ها بیشتر است.

جلوگیری از ورود حشرات به خانه

یک روش سنتی برای از بین بردن سوسک‌های داخل چاه، استفاده از نفت است. از قدیم برای از بین بردن سوسک‌ها، داخل چاه نفت می‌ریختند. برای این کار مقداری نفت را درون چاه بریزید و سرپوش آن را محکم ببندید. به این ترتیب سوسک‌های داخل چاه از بین می‌روند.

به دام انداختن حشرات با مواد شیرین

چنان که می‌دانید حشرات، به خصوص سوسک و مگس به مواد غذایی شیرین علاقه دارند. شما می‌توانید با مقداری شکر و آب یک شیره چسبناک شیرین تهیه کنید و آن را داخل یک بطری بریزید. بطری را زیر کابینت‌های آشپزخانه قرار دهید. پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که سوسک‌ها به طمع شیرینی وارد بطری می‌شوند و در آن گیر می‌افتند.

پرتقال برای دفع پشه!

پشه‌ها از بوی پرتقال فراری هستند. برای دور کردن پشه‌ها از اتاق خود می‌توانید از پره‌های پوست پرتقال استفاده کنید و یا شمع‌هایی با اسانس پرتقال روشن کنید.

جلوگیری از ورود حشرات به خانه

دفع مورچه‌ها با مواد خانگی

شاید مورچه حشره بی‌آزاری به نظر برسد اما تعداد زیاد مورچه‌ها در خانه می‌تواند موجب آزار ساکنان شود. کافی است یکی از ورودی‌های لانه مورچه‌ها به اتاق شما باز شود. ناگهان با تعداد بسیاری مورچه مواجه می‌شوید که می‌توانند زندگی را مختل کنند. برای دفع مورچه روش‌های خانگی بسیاری وجود دارد مانند استفاده از فلفل، دارچین، سرکه، صابون، نمک، بذر میخک و … . به عنوان نمونه می‌توانید مقداری پودر دارچین در مسیر رفت و آمد مورچه‌ها بپاشید. خواهید دید که این حشرات برای دور شدن از دارچین راه خود را تغییر خواهند داد.

دفع حشرات با اسپری گل جعفری

با استفاده از این گل بسیار زیبا، می‌توانید یک اسپری تهیه کنید که بسیاری حشرات مانند سوسک قرمز، شب‌پره و آفت‌های برگ‌خوار را دفع می‌کند. برای تهیه اسپری گل جعفری به روش زیر عمل کنید:

جلوگیری از ورود حشرات به خانه

به اندازه یک فنجان از ساقه، برگ و گل جعفری را با دو فنجان آب توسط مخلوط‌کن میکس کنید.
مخلوط به دست آمده را یک شبانه‌روز کنار بگذارید.
این مخلوط را درون یک شیشه بریزید و به آن شش لیوان آب و یک چهارم قاشق چایخوری صابون مایع اضافه کنید.
سپس این مخلوط را چند روز در شیشه نگهداری کنید و روزی چند بار شیشه را تکان دهید.
در نهایت مایع را داخل ظرف مناسب بریزید و در محل رفت و آمد حشرات اسپری کنید.

جلوگیری از ورود حشرات به خانه با اسطوخودوس

این گیاه خوش‌بو از قدیم به عنوان یک درمان طبیعی برای از بین بردن میکروب و عفونت استفاده می‌شده و اثرات آن در از بین بردن حشرات نیز به اثبات رسیده است. برای استفاده از مزایای اسطوخودوس روش‌های متعددی وجود دارد:

روش صحیح تمیز کردن قفس پرنده و چند نکته بسیار کاربردی

جلوگیری از ورود حشرات به خانه

گل خشک اسطوخودوس را در کیسه‌های توری کوچک بریزید و در اطراف خانه قرار دهید. عطر خوب اسطوخودوس در خانه می‌پیچد و حشرات موذی را فراری می‌دهد.
داخل یک بطری کمی صابون و 15 قطره روغن اسطوخودوس بریزید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید. سپس بدن خود را با این محلول بشویید. این کار موجب می‌شود حشرات از نزدیک شدن به بدن شما اجتناب کنند.
با روشن کردن شمع‌های معطری که اسانس اسطوخودوس دارند، می‌توانید حشرات موذی را فراری دهید.

حشره کش­های برقی برای جلوگیری از ورود حشرات به خانه

انواع حشره کش­های دستی و برقی هم روش دیگری است برای جلوگیری از ورود حشرات و مقابله با آنها. حشره کش­های برقی که به صورت مگس کش­های برقی ساخته شده‌­اند با استفاده از الکتریسیته حشرات موذی را از بین خواهند برد.

استفاده از این محصول در مقایسه با مگس کش­های قدیمی راحت­تر و سریع­تر است اما کاربرد آن چندان وسیع نیست و تنها برای مقابله با پشه و مگس کاربرد دارد. انواع محصولاتی که با استفاده از لامپ­های رنگی حشرات را جذب می­کنند هم همین کارایی را دارد و با استفاده از الکتریسیته حشرات را از بین می­برند.

اسپری خانگی برای دفع مگس

با ترکیبی از برخی مواد خانگی، می‌توانید مگس‌ ها را دفع کنید. یکی از این ترکیب‌ها به شرح زیر است:

چهار فنجان سرکه را با 20 قطره اسانس رزماری، 20 قطره اسانس ریحان و20 قطره عرق یا اسانس نعنا مخلوط کنید.

جلوگیری از ورود حشرات به خانه
به این ترکیب دو قاشق غذاخوری روغن زیتون یا کانولا و یک قاشق مایع ظرف‌شویی اضافه کنید.
مواد را به خوبی مخلوط کنید و در ظرف اسپری بریزید.

حشره‌کش‌های شیمیایی برای جلوگیری از ورود حشرات به خانه

با توجه به نکاتی که گفته شد، متوجه شدیم که اولین اقدام در مواجهه با حشرات و حیوانات موذی، استفاده از محصولات موجود در فروشگاه‌ها نیست. با این حال در مواردی که تعداد حشرات زیاد باشد و یا استفاده از روش‌های خانگی مفید واقع نشده باشد، به ناچار باید از محصولات فروشگاهی استفاده کنیم. این محصولات با ترکیبات مختلفی در بازار موجود هستند.

در سال‌های اخیر تعداد حشره‌کش‌های بر پایه مواد گیاهی بیشتر شده است زیرا مواد شیمیایی اثرات مخربی بر محیط زیست باقی می‌گذارند.  طی سال‌های گذشته استفاده از سموم شیمیایی باعث به وجود آمدن گونه‌های مقاوم‌تری از حشرات و آفت‌ها شده است.

در صورتی که قصد استفاده از حشره‌کش‌های شیمیایی را دارید به نکات زیر توجه کنید:

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و با حشرات موذی به خصوص سوسک مواجهه شده‌اید، سمپاشی باید در تمامی واحدها انجام شود زیرا حشرات از طریق راه‌های مخفی به کل ساختمان منتقل می‌شوند.
سمپاشی کل ساختمان را به شرکت‌هایی که در این زمینه تخصص دارند بسپارید تا از نوع سم مناسب به مقدار مناسب استفاده شود.
بین درزها و جدارهای کابینت‌ها و داخل چاه‌ها محل گذر حشرات موذی است. این فضاها را به صورت کامل سمپاشی کنید.
سه یا چهار پاف اسپری در محیط مورد نظر بزنید و اتاق را ترک کنید. بهتر است تا حداقل ده دقیقه وارد اتاق نشوید.

جلوگیری از ورود حشرات به خانه
تنفس اسپری حشره‌کش بسیار مضر است و می‌تواند موجب مسمومیت یا علائمی مانند تنگی نفس، قرمزی، خارش و تاول پوست و … شود.

نکته مهم

استفاده از اسپری‌های حشره‌ کش در محیط‌های دربسته موجب بروز مشکلات جدی تنفسی خواهد شد.
بسته به ترکیبات حشره‌کشی که استفاده می‌کنید، ماندگاری آن متفاوت خواهد بود. این ترکیبات تا مدتی در محیط باقی می‌مانند و از طریق لمس یا تنفس وارد بدن افراد می‌شوند.
باقی‌مانده سموم در خانه، به خصوص اگر فرزند کوچک داشته باشید، ممکن است موجب مسمومیت شود. بهتر است در زمان سمپاشی کودک خود را از خانه خارج کنید و قبل از بازگشت او محیط را از سموم پاک کنید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

2 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *