افتتاح حساب ترکیه

جوش یک بیماری پوستی بسیار شایع است، که افراد در هر سنی آن را تجربه می‌کنند. جوش می‌تواند به علت‌های مختلف روی پوست ظاهر شود؛ که مهمترین آنها تولید مقدار زیاد چربی در پوست، مسدود شدن منافذ پوست یا عوامل ژنتیکی است.

استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی مانند کرم پودر و کرم‌های چرب کننده از دیگر عواملی هستند که باعث تحریک جوش صورت می‌شوند. با مرکز پاکسازی پوست مایا همراه باشید:

جوش می‌تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود، اما بیشتر در صورت مشاهده می‌شود. پوست صاف و سالم معیار زیبایی چهره و اعتماد به نفس است. افرادی که دچار جوش‌های مختلفی هستند؛ در اولین اقدام به دنبال استفاده از درمان‌های مختلف برای بازگرداندن سلامت پوست خود می‌باشند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی این موضوع مهم یعنی درمان جوش صورت بپردازیم و بتوانیم در این راستا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

جوش صورت چیست؟ انواع جوش صورت کدام است؟

جوش به سبب تجمع سلول‌های مرده و سبوم در منافذ پوست اطراف فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. بسیاری از افراد ممکن است انواع مختلفی از جوش‌ها را مانند جوش‌های سرسیاه، سرسفید، جوش چرکی و غیره را روی پیشانی، چانه و گونه‌ها تجربه کرده باشند.

جوش‌ها به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند. درمان جوش‌های غیر التهابی راحت‌تر از جوش‌های التهابی است و می‌توانید از داروهای خانگی بدون نسخه برای درمان آن‌ها استفاده کنید.

پاپول‌ها، پوسچول، آکنه ندولار و آکنه کیستیک از جوش‌های التهابی هستند و جوش‌های سرسفید و سرسیاه جزو جوش‌های غیر التهابی طبقه بندی می‌شوند. درمان جوش‌های التهابی دشوار است و به زمان بیشتری نیاز دارد.

سالنامه برگ: پیشگام در چاپ سررسید اختصاصی

درمان جوش‌های زیرپوستی کمودون (Comedone)

کومدون‌ها یکی از انواع جوش‌ها هستند که به آن سفت دانه نیز می‌گویند. زمانی که منافذ پوست مسدود می‌شوند، کومدون‌ها تشکیل می‌شوند. انواع مختلفی از کومدون‌ها وجود دارد، کومدون باز مانند جوش‌های سرسیاه، کمودون بسته مانند جوش‌های سرسفید

علت اصلی کومدون‌ها چربی طبیعی پوست است که توسط غدد چربی تولید می‌شود. بنابراین، درمان جوش‌های کومودون، جلوگیری از تولید سبوم از طریق غدد چربی پوست است. (کنترل چربی پوست)

برای درمان جوش‌های کمودون، باید با متخصص پوست مشورت کنید تا روش درمانی مناسبی را برای پوست شما تجویز کند. برای خلاص شدن از شر کمدون‌ها، نباید آن‌ها را دستکاری کنید، زیرا این کار به پوست آسیب می‌زند و آثار جوش روی پوست باقی می‌ماند.

برخی از داروهای موضعی مانند آزلائیک اسید، بنزوئیل پروکساید، گلیکولیک اسید، سالیسیک اسید، رتینوئیدها، سولفور برای کنترل چربی پوست و درمان کومدون‌ها نقش موثری دارند.

نکته اصلی این است که هنگام استفاده از این داروها باید از ضد آفتاب استفاده کنید. (مخصوصاً هنگام استفاده از اسیدها و رتینوئیدها(

درمان جوش سفت دانه یا پاپول (Papules)

پاپول یک بافت پوستی است که ۱ سانتی متر از پوست بیرون زده است. شکل پاپول‌ها متفاوت است. آنها در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف ظاهر می‌شوند. این جوش‌ها اغلب حاوی باکتری به نام کاتی‌باکتریوم هستند که با فشار دادن جوش خارج می‌شوند و دوباره جذب پوست می‌شوند

در اغلب مواقع، پاپول به جوش تبدیل می‌شود، جوش پاپول در زیر پوست تشکیل می‌شود و محل آن سخت و برجسته به نظر می‌رسد. علت جوش پاپول می‌تواند حساسیت پوست به ماده خاصی، زگیل، اگزما، واکنش شدید به دارو، زونا یا آبله مرغان، پسوریازیس، گزش حشرات و… باشد. جوش پاپول بدن و صورت را در بیشتر موارد، می‌توانید در خانه درمان کنید.

روستای سرولات در چابکسر: معرفی جاذبه‌های طبیعی و گردشگری

با پاکسازی چربی اضافی از پوست، باکتری‌ها از بین می‌روند و التهاب کمتر می‌شود. سرکه سیب، آب لیمو، چای سبز از جمله درمان‌های خانگی هستند که به درمان سریع جوش پاپول کمک می‌کنند. هم چنین برای درمان سریع پاپول هنگام تمیز کردن پوست خود، به آن اسکراب نزنید. سعی کنید برای شستشو از آب گرم (نه آب داغ) و از صابون ملایم استفاده کنید. همچنین سعی کنید، آرایش نکنید و روی جوش پاپول لوسیون استفاده نکنید.

درمان سریع جوش پاسچول

نوع دیگری از جوش‌های التهابی، جوش‌های پاسچولی است که به صورت برآمدگی‌های قرمز رنگ با مرکز سفید یا برجستگی‌های سفید روی پوست ظاهر می‌شوند و و نسبت به انواع جوش‌های دیگر، بزرگتر است. این نوع جوش‌ها دردناک هستند و دربسیاری موارد، پوست اطراف آنها ملتهب می‌شود.

درمان جوش پاسچول نیازی به دخالت شما ندارد و به طور طبیعی و خود به خود، از بین می‌روند. اما استفاده از برخی داروها و درمان‌های خانگی می‌تواند به خلاص شدن سریع از شر جوش پاسچول کمک کند.

برای درمان جوش پاسچول اولین قدم این است که پوست اطراف جوش را تمیز و بدون چربی نگه دارید. بنابراین باید صورت خود را دو بار در روز با آب گرم و صابون ملایم بشویید. پمادها و صابون‌های حاوی اسید سالیسیلیک، گوگرد و پراکسید در درمان آن موثر است.

یکی از محصولات شگفت انگیز برای بهبود جوش پاسچول، ژل موضعی Pangel است، که بدون تجویز پزشک به فروش می‌رسد و تاثیر بسزایی در درمان انواع جوش‌های صورت دارد.

تخلیه آکنه ندولار یا جوش ندول

آکنه ندولار نوع شدید جوش است که باعث جوش‌های بزرگ و دردناک می‌شود. آکنه ندولار می‌توان در صورت و پشت و نقاط مختلف بدن ظاهر می‌شود. محصولات رایج درمان آکنه معمولا برای آکنه ندولار بی‌اثر هستند. اگرجوش‌های ندول، کمی روی صورت یا بدن شما وجود داشته باشد، می‌توانید از آنتی بیوتیک‌های خانگی، اسید سالیسیلیک، رتینوئیدها، و بنزوئیل پراکسید دستی که اثرات قوی‌تری نسبت به نوع بدون نسخه خود دارند؛ استفاده کنید.

چرا درخت بادام خشک میشود؟

خلاص شدن از شر جوش ندول مشکل است، اما محال نیست. یک روال خوب مراقبت از پوست همراه با رژیم غذایی می‌تواند کمک کننده باشد. در صورت تکرار آکنه ندولار، مراجعه به متخصص پوست می‌تواند بسیار موثر باشد.

درمان آکنه کیستیک یا جوش کیستی

آکنه کیستیک اغلب آکنه شدید نامیده می‌شود. از جمله علائم تشخیصی این نوع آکنه، ضایعات بزرگ و ملتهب است که در عمق پوست ایجاد می‌شود و منجر به برآمدگی‌های بزرگ و قابل مشاهده در سطح پوست می‌شود. جوش‌های کیستیک را لمس نکنید و آن‌ها را دستکاری نکنید. برای درمان سریع جوش های کیستیک،

می توانید از بنزوئیل پراکسید (قدرت Rx)، آنتی‌بیوتیک‌های موضعی، رتینوئیدهای موضعی (مانند Tazorac یا Retin-A) یا داپسون موضعی مانند Aczone استفاده کنید.

کرم دیفرین: رتینوئیدها برای لایه برداری پوست و پاکسازی منافذ از آلودگی و چربی مفید هستند. پماد هیدروکورتیزون: از آنجایی که التهاب یکی از ویژگی های آکنه کیستیک است،می تواند مفید باشد. کرم هیدروکورتیزون ممکن است تا حدودی کمک کند. توصیه می شود برای درمان آکنه کیستیک شدید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

 بیشتر بدانید: جوانسازی پوست ، درمان لک صورت

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: شادی همتی

آخرین بروز رسانی

1 بهمن 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *