افتتاح حساب ترکیه
خشك كردن ميوه در فر

خشك كردن ميوه در فر یک از بهترین راه ها برای جلوگیری از خراب نشدن میوه های اضافی است به خصوص که مواد مغذی موجود در میوه خشک تفاوت چندانی با میوه ی تازه ندارد و می توان به صورت میان وعده از آن استفاده کرد. در این مطلب از گروه سبک زندگی شادمگ روشهای ساده برای خشك كردن ميوه در فر را می آموزید.

میوه خشک

اگر در آپارتمان‌تان جایی برای خشک کردن میوه‌ ها ندارید می‌توانید از فر استفاده کنید. در اینجا چگونگی استفاده از فر اجاق گازی یا برقی برای خشک کردن میوه‌‌ها را توضیح می‌دهیم.

خشك كردن ميوه در فر

خشک کردن یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای نگهداری میوه‌ها به صورت خشکبار است. دیگر نیازی به خرید بانکه و سایر وسایل نگهداری و حتی یخچال و فریزر نیست. فر اجاق گازی یا فر برقی بدون توجه به اینکه بزرگ یا کوچک است می‌تواند میوه‌ها و خشکبار را در یک مدت زمان خشک کند.

در فصل تابستان، میوه‌های متنوعی از انواع آلوها، زردآلو، هلو، و سیب به وفور و با قیمت مناسب در بازار یافت می‌شود. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و فضایی مناسب و کافی برای پهن کردن میوه‌ها زیر نور مستقیم خورشید ندارید که در واقع بهترین و کم هزینه‌ترین راه برای خشک کردن است، می‌توانید با کمی دقت و رعایت اصولی اقدام به خشک کردن میوه‌ها و دیگر مواد غذایی نمایید. خشک کردن میوه‌ها نه تنها باعث نگهداری آسان‌تر می‌شود که در این حالت ارزش غذایی حفظ می‌شود.

نکته: البته اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنیم، پهن کردن میوه‌ها در بیرون، در هوای آلوده و گرد و غبار مطمئنا کار درستی نیست.

وسایل لازم برای روش های ساده و آسان برای خشك كردن ميوه در فر

وسایل لازم برای خشک کردن میوه‌ها و خشکبار در فر اجاق گاز یا برقی خیلی ساده هستند و احتمالاً همه‌ی آن‌ها در آشپزخانه‌تان وجود دارد. شما موارد زیر را لازم دارید:

  • آب لیمو (برای میوه‌ها)
  • رنده یا چاقو
  • کاغذ مومی
  • سینی کیک (یا هر تابه‌ی صافی)
  • کف‌گیر

آماده کردن میوه‌ها

چگونگی آماده کردن میوه‌ها و خشکبار بسته به چیزی دارد که می‌خواهید خشک کنید. در اینجا چند نکته را توضیح می‌دهیم.

خشك كردن ميوه در فر

برای جلوگیری از قهوه‌ای شدن میوه‌ها، آن‌ها را در مخلوط نصف آب-نصف آب لیمو برای پنج دقیقه قبل از خشک کردن خیس کنید.
برای اینکه میوه‌ها و خشکبار به طور مساوی و کامل خشک شوند، تکه‌ها باید هم اندازه و نازک باشند. در حدود ۵ میلی‌متر بهتر است. اگر مهارت‌های استفاده از چاقو‌ی‌تان خوب نیست می‌توانید رنده را امتحان کنید.
یک کاغذ مومی روی سینی کیک قرار داده و میوه‌ها را روی آن بگذارید. در این حالت مشکل در آوردن مواد خشک شده را از سینی نخواهید داشت.

ترفندهای سه سوته و بی دردسر برای تمیز کردن یخچال

دمای فر برای خشک کردن میوه باید صحیح باشد. خیلی داغ باعث سوختن میوه‌ها و خشکبار می‌شود. برای نتیجه بهتر، دمای فر باید زیر ۹۰ درجه (۲۰۰ درجه فارنهایت) باشد. متأسفانه همه فرها گزینه‌های دمایی پایین را ندارند. نگران نباشید. به طور ساده فر را در حالت گرم نگهدار قرار دهید. اگر گزینه‌های دمایی را دارید، ۵۰ تا ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد (در فرهای با درجه فارنهایت: ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت) بهترین دما هستند.

در شروع پروسه‌ی خشک کردن، برای سرعت بخشیدن می‌توانید دما را از ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی گراد (۱۵۰ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت) بالا ببرید تا وقتی که رطوبت سطح تبخیر شود. به محض اینکه سطح میوه‌ها خشک به نظر رسید، دما را بین ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد (۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت) تنظیم کنید.

ترفند برای خشك كردن ميوه در فر برقی توستر و ماکروفر

به طور کلی بعضی از فرها دارای قسمت های داغ هستند که ممکن است بعضی از بخش های آن زودتر از بقیه خشک می شوند. زمانی که شما از توستر استفادده می کنید باید به این نکته توجه کنید که توزیع دمایی در آن یکسان نیست و باید سینی آن را بچرخانید تا همه جا به طور یکسان خشک شود.

خشك كردن ميوه در فر

مدت زمان لازم برای خشک کردن انواع میوه ها در فر

با توجه به بافت و میزان آبدار بودن میوه ها مدت زمان متفاوتی برای خشک کردن نیاز دارند. در جدول زیر به توضیح آن پرداخته ایم.

خشك كردن ميوه در فر

  1. سیب ۶ ساعت
  2. انگور ۸ تا ۱۰ ساعت
  3. پوست مرکبات ۸ تا ۱۰ ساعت
  4. گیلاس ۱۲ ساعت
  5. توت فرنگی ۱۲ ساعت
  6. زردآلو ۱۲ ساعت
  7. آلو ۶ ساعت
  8. گلابی ۶ ساعت
  9. هلو ۶ ساعت
  10. موز ۶ ساعت

خشک کردن میوه با دستگاه میوه خشک کن

به این شیوه، روش خشک کردن میوه به روش صنعتی نیز می گویند. به طور کلی هر دستگاهی دستورالعمل خاص خودش را دارد و شما باید طبق دفترچه راهنمای آن از دمای مورد نظر استفاده کنید. باید سینی را از برش های میوه پر کنید و در دستگاه قرار دهید تا به تردی مورد نظر برسد. البته برای میوه های حساسی مانند موز و سیب باید از محلول آب و آبلیمو استفاده نمایید.

خشك كردن ميوه در فر

خشک کردن میوه در آفتاب

معمول ترین و ابتدایی ترین روش خشک کردن میوه استفاده از آفتاب است. در این روش میوه را نصف یا خرد کرده و به مدت چند روز در فضای بیرون و در معرض نور آفتاب قرار می دهند.

تمیز کردن آکواریوم به ساده ترین و سریع ترین روش

برای خشک کردن میوه یک روز گرم آفتابی را که رطوبت هوا زیر 60 درصد و هوا هم آفتابی و گرم باشد، انتخاب نمایید. این کار چند روز طول می کشد بنابراین لازم است که هوا برای چند روز متوالی صاف و خوب باشد.
میوه ها را روی سینی توری استیل ضدزنگ، پلاستیکی یا فایبرگلاس با روکش تفلون قرار دهید و با کمی فاصله روی توری بچینید.
سینی میوه را روی دو عدد آجر قرار دهید تا از زمین فاصله بگیرد و بر روی آن یک توری نازک بیاندازید و زیر نور آفتاب قرار دهید. قرار دادن سینی روی آجر سبب بهتر جریان یافتن هوا و سریع تر خشک کردن میوه می شود.
برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن میوه ها، در زیر سینی یک ورق آلومینیوم یا قلع قرار دهید. هوای خنک شب می تواند میوه را دوباره مرطوب کند. پس سینی را در شب در جای سرپوشیده قرار دهید.
هر روز چند بار به میوه ها سر بزنید و میوه ها چروکیده و جویدنی (ترد) را جمع آوری کنید.

خشك كردن ميوه در فر

طرز تهیه میوه خشک روی بخاری

اگر توانایی استفاده از روش های گفته شده را ندارید و نمی‌خواهید برای دستگاه میوه خشک کن نیز هزینه کنید، یکی از بهترین راه های تهیه خانگی میوه خشک، استفاده از بخاری یا شوفاژ است؛ البته طریقه خشک کردن میوه ها روی بخاری، کمی زمان‌بر می‌باشد.

برای این کار ابتدا باید روی بخاری و شوفاژ را با یک فویل آلومینیومی بپوشانید. سپس روی فویل یک پارچه تمیز نخی پهن کنید. (اگر پارچه نخی در دسترس نبود سعی کنید از پارچه‌ای استفاده کنید که پرز نداشته باشد؛ زیرا باعث خراب شدن چیپس ها می‌شود.) میوه هایی را که از قبل برش داده و طعم‌دار کرده‌اید روی پارچه بچینید و به آن ها زمان بدهید تا کاملا خشک شوند.

با استفاده از پارچه، دیگر نیازی به زیر و رو کردن میوه ها نیست و با گذشت زمان، میوه ها به خوبی و یک‌دست خشک خواهند شد. بعد از گذشت زمان لازم میوه‌ها را از پارچه جدا کرده و داخل ظرف دربسته بریزید. مدت زمان مورد نیاز برای خشک کردن میوه ها به عوامل مختلفی از جمله ضخامت میوه، نوع میوه، حرارت بخاری یا شوفاژ و غیره بستگی دارد.

شما می‌توانید آخر شب میوه ها را روی بخاری یا شوفاژ بچینید و ظهر روز بعد آن ها را جمع کنید؛ مدت زمانی حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت. یکی از نکاتی که باید در این روش به آن توجه کنید این است که میوه ها تا زمانی که روی بخاری هستند کمی نم‌دار به نظر می‌رسند؛ اما کمی پس از جع کردن سفت می‌شوند و آماده مصرف هستند. دمای بخاری یا شوفاژ باید حتماً کم باشد؛ چرا که در غیر این صورت کیفیت چیپس شما بد شده و میوه ها در اثر حرارت زیاد چروکیده می‌شوند. روش خشک کردن میوه ها روی بخاری اینگونه است.

روش صحیح تنظیم دمای آب مناسب ماشین لباسشویی ؛ آب سرد مناسب تره یا گرم ؟

خشك كردن ميوه در فر

نکاتی برای نتیجه بهتر در خشك كردن ميوه در فر

نکاتی که باید در حین خشک کردن میوه‌ها در فر به یاد داشته باشید:

برخی فرها دارای قسمت‌های داغی هستند که ممکن است بعضی بخش‌های زودتر از بقیه خشک شوند. در طی فرایند خشک کردن، مطمئن شوید که سینی‌ها را می‌چرخانید بنابراین همه جا به طور یکسان خشک خواهد شد. وقتی از فر برقی (توستر) استفاده می‌کنید این خیلی مهم است زیرا توزیع دمایی در آن‌ها یکنواخت نیست.
میوه‌ها را طی فرایند خشک کردن چندین بار زیر و رو کنید تا هر دوی روی آن‌ها به طور یکسان خشک شود.
سینی‌ها را طوری قرار دهید که به اندازه ۳ سانتی متر از هم جدا باشند تا هوا بتواند در اطراف خشکبار حین خشک شدن جابجا شود.
زمان خشک شدن در فر به خود خشکبار بستگی دارد. از ۶ تا ۱۰ ساعت زمان در نظر بگیرید. میوه‌های خشک‌تر زمان کمتر و میوه‌های آبدارتر زمان بیشتری می‌برند.

خشك كردن ميوه در فر
در انتها میوه‌های خشک‌شده چک کنید اگر چسبناک یا مرطوب باشند، خشک شدن هنوز تمام نشده است.

نگهداری و استفاده از میوه خشک

در پایه و احترام به درخواست شما کاربران مبنی بر طرح نکاتی در رابطه با روش نگهداری و استفاده از میوه های خشک به این بخش میپردازیم.

میوه های کاملاً خشک شده و ترد را می توانید در ظرف پلاستیکی دردار بریزید و در آشپزخانه نگهداری کنید.
میوه هایی که هنوز کمی رطوبت دارند را در ظرفی پلاستیکی بگذارید و یا روی آن ها را با سلفون بپوشانید و می توانید تا چندین روز آن ها را در یخچال نگه داری کنید.
اکثر میوه های خشک شده 9 تا 12 ماه قابل استفاده هستند.
برای جلوگیری از فاسد شدن، میوه های خشک آماده و بسته بندی شده، آنها را در یک کیسه ی سربسته درون یخچال قرار دهید.
از میوه خشک می توانید دزغذاهای مختلف استفاده کنید یا آنها را به تنهایی بخورید.

خشك كردن ميوه در فر
برخی از میوه های خشک را مانند سیب، زردآلو، هلو، آلو و گلابی می توان با خیساندن در آب گرم یا آهسته جوشاندن دوباره آبدار و مرطوب کردو سپس استفاده نمود.
بسیاری از میوه های خشک رایج در بازار قبل از بسته بندی با دی اکسید گوگرد خشک می شوند که این روش به میوه کمک می کند تا رنگ، طعم و شکل خود را حفظ کند.
اگر به گوگرد حساسیت دارید، می توانید میوه های خشک شده بدون گوگرد را خریداری کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

20 تیر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *