افتتاح حساب ترکیه
ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات

ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات در دوران همه گیری کرونا بیش از پیش لازم بود. هر چند که این کار همیشه و در همه زمانها برای جلوگیری از انتقال میکروبها توصیه می شود. این مطلب از گروه سبک زندگی شادمگ نکات خوبی در خصوص نحوه ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات در اختیار شما قرار داده است.

بخش اول: میوه ها و سبزیجات

– روش اول: استفاده از هیپوکلرید سدیم یا همان آب ژاول (وایتکس) موجود در منازل

مرحله اول: محلول ضدعفونی کننده را آماده می کنیم: در هر ۱ لیتر آب، مقدار ۲ الی ۴ قطره مایع ظرفشویی و ۱ قاشق چایی‌خوری آب ژاول (معادل ۲میلی‌لیتر) می ریزیم و محلول را خوب هم می زنیم تا یک‌دست شود.

ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات
مرحله دوم: سبزیجات و میوه ها را در محلول قرار می دهیم. برای سبزی ها حدود ۳ دقیقه و برای میوه ها حدود ۵ دقیقه کفایت می کند.
مرحله سوم: سپس سبزی ها و میوه ها را از ظرف خارج کرده و با آب شستشو می دهیم تا محلول از سطح آنها شسته شود.

روش نگهداری از سبزی خوردن در یخچال را در شادمگ بخوانید.

– روش دوم: استفاده از جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم)

مرحله اول: به ازا هر ۱ لیتر آب، ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۲-۴ قطره مایع ظرف شویی می ریزیم و محلول را خوب هم می زنیم تا یک‌دست شود.
مرحله دوم: سبزیجات و میوه ها را در محلول قرار می دهیم. برای سبزی ها حدود ۳ دقیقه و برای میوه ها حدود ۵ دقیقه کفایت می کند.
مرحله سوم: سپس سبزی ها و میوه ها را از ظرف خارج کرده و با آب شستشو می دهیم تا محلول از سطح آنها شسته شود.

– روش سوم: استفاده از آب داغ

این روش برای میوه ها و بخصوص برای سیب، موز و کیوی مناسب است:
مرحله اول: آب را به دمای ۵۵ الی ۶۰ درجه سانتیگراد می رسانیم و به ازای هر ۱ لیتر، ۲ الی ۴ قطره مایع ظرف‌شویی در آن حل می کنیم.

ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات
مرحله دوم: میوه ها را به مدت ۴۵ الی ۶۰ ثانیه در محلول نگه داشته و سپس بلافاصله با آب سرد شستشو می دهیم.

بخش دوم: خشک‌بار

– روش اول: استفاده از دمای مرطوب

جهت نفوذ بیشتر دما در سطح، خلل و فرج خشک‌بار می توان از تیمار دمای مرطوب بجای گرمای خشک استفاده کرد.
برای این کار ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آب را درون ظرف درب دار ریخته.
و سپس خشکبار را درون آن ظرف گذاشته، درب آن را می بندیم و حرارت می دهیم. پس از ۳ الی ۵ دقیقه آب ته ظرف کاملا تبخیر می شود. سپس خشکبار را خارج و هوادهی می کنیم.

پاک کردن لکه خودکار از روی لباس و پارچه با 11 روش ساده و فوری

– روش دوم: استفاده از ماکروویو (ماکروفر)

خشکبار را درون کیسه نایلونی دربسته و سپس داخل ماکروویو قرار می دهیم. ۳ الی ۴ دقیقه دستگاه را روشن می‌کنیم تا زمانی که دمای خشکبار به حدود ۵۵ درجه سانتیگراد برسد.

ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات را به بهترین روش میکروب زدایی کنید

روش شستشوی انواع میوه ها به بهترین شکل ممکن

یکی از پرسش‌هایی که اغلب خانواده‌ها جویای دانستن آن هستند این که میوه‌های نرمی‌همچون شلیل، زرد‌آلو، قیسی، هلو، انگور، توت سفید، گیلاس و آلبالو یا میوه‌هایی که سطح پوستشان چرب و ضخیم است همچون خیار، سیب، مرکبات، خربزه، هندوانه یا موز و کیوی چگونه باید شسته شوند تا از بار میکروبی‌شان کاسته شود و در عین حال به کیفیت شان آسیبی نرسد.

نحوه شست‌وشوی میوه‌های نرم

گر میوه‌های نرمی‌که بافت ظریفی دارند آغشته به آلودگی قابل رویت باشند بهتر است پیش از شستن پاک شوند. در مرحله بعد یک ظرف بزرگ را پر از آب سرد کنید و میوه‌ها را درون آن غوطه‌ور کرده و به آرامی‌بشویید و سپس درون آبکش بریزید و آبکش را درون ظرف آب تمیزی به مدت 5 دقیقه قرار دهید و در نهایت کمی‌آب روی میوه‌ها بگیرید. به دلیل نفوذ مواد ضدعفونی ‌کننده و شوینده به بافت میوه‌های نرم و له‌ فقط به شستن آنها با آب معمولی اکتفا کنید. لازم است بدانید استفاده از مواد ضدعفونی‌‌کننده از مدت ماندگاری میوه‌های نرم می‌کاهد.

ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات

شست‌وشوی میوه‌های چرب

گر سطح میوه‌های چرب، گل‌آلود نباشد بهتر است آنها را فقط با مایع ظرفشویی و اسکاچ و آب بشویید. مایع ظرفشویی قدرت تخریب و انهدام میکروب‌ها را ندارد فقط سطح میوه را لغزنده کرده و باعث جدا شدن میکروب‌ها از میوه می‌شود. در صورتی که میوه‌ها آلوده و گلی باشند استفاده از چند قطره ماده ضدعفونی ‌کننده در آبی که میوه و سبزی در آن غوطه‌ور است مورد نیاز است. میوه‌های انباری بهتر است علاوه‌بر شست‌وشو به روش بالا، پوست‌گیری شوند. سموم و واکس چربی که به این میوه‌ها زده می‌شود با ضدعفونی کردن از بین نمی‌رود.

میوه‌های با پوست ضخیم چطور؟ مرکبات، کیوی، خربزه، طالبی و هندوانه را می‌توانید بدون استفاده از مواد شوینده فقط با اسکاچی نرم، تمیز و آبکشی کنید. درخصوص موز هم خوب است بدانید این میوه به دلیل آن که در تماس با آب، سریع سیاه می‌شود بهتر است قبل از مصرف با آب سرد شسته و با حوله خشک شود.

پاک کردن لکه روی لباس با روش‌ ها و فوت‌ و فن‌ های هوشمندانه‌

لازم است بدانید مدت زمان ماندگاری میوه‌های نشسته بیشتر از میوه‌های شسته است، اما چون میوه باید به صورت شسته داخل یخچال قرار گیرد، باید پس از شست‌وشو کاملا خشک شوند، در دستمالی نخی قرار گیرند و داخل یک آبکش یا ظرف استیل نگهداری شوند. اغلب افراد بر این باورند که هر چه میوه در دمای خنک‌تر نگهداری شود عمر بیشتری خواهد داشت، اما باید بدانید سرمای زیاد باعث آسیب به بافت میوه شده و از عمر آن می‌کاهد در نتیجه طبقه وسط و جامیوه‌ای یخچال بهترین مکان‌ برای نگهداری میوه‌ها هستند.

نتیجه یک تحقیق، میوه را با سرکه بشویید: محققان سازمان غذا و داروی آمریکا در یک تحقیق چهار روش شست‌وشوی میوه‌ها را با صابون ضد باکتری، محلول رقیق سرکه (یک قسمت سرکه در سه قسمت آب)، ساییدن میوه با فرچه و شستن با آب معمولی مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که شستن میوه‎ها با فرچه و آب 85 درصد و شست‌وشو با محلول رقیق شده سرکه و سپس آب سرد تا 98درصد باکتری‎های سطح میوه را از بین می‌برد. این روش برای میوه‌هایی با سطح صاف مناسب است اما سبزی‎هایی مانند بروکلی، برگ کاهو و اسفناج را بهتر است در محلول سرکه بخیسانید

ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات

شستشو و ضد عفونی کردن سبزیجات با مایع ظرفشویی ممنوع

برخی از هموطنانمان برای شست و شوی سبزیجات وضد عفونی کردن آنها از مایع ظرفشویی استفاده می کنند. شستشوی سبزیجات با مایع ظرفشویی به دلیل چسبیدن این مواد به سبزی ها احتمال کارسینوژنی را بالا برده و سبب مسمومیت اعضای خانواده می شود. استفاده از مایع ظرفشویی سبب می شود که سطح سبزی ها، تخم و کیست انگل های موجود روی آن لیز و لزج شود و رشد کنند.

همه مسمومیت ها کشنده نیستند و با علائمی مانند تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، تب، اسهال همراه هستند. خانم های باردار، شیرده، افراد مبتلا به بدخیمی، افرادی که داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، سالمندان، دیابتی ها نسبت به مسمومیت ها حساس تر هستند، بنابراین باید میوه و سبزی را خوب شست و شو دهند.

ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات

نمک خاصیت انگل زدایی و میکروب زدایی ندارد

چنانچه در این بخش گفته شده است برخی از افراد برای شستشوی سبزیجات از نمک استفاده می کنند اما نمک خاصیت انگل زدایی و میکروب زدایی ندارد ولی می تواند سموم آفت کش سطحی را از سبزی ها و میوه ها جدا کند زیرا نمک، حالت قطبی شدن آب را افزایش می دهد و باعث می شود سموم و آفت کش ها به راحتی در محلول آب و نمک حل شده و از سبزی ها و میوه ها جدا شوند.

نگهداری از برگ عبایی در آپارتمان و شناخت آفت ها و علت خرابی

برای ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات از این مواد استفاده کنید

استفاده از مایع های موسوم به ضدعفونی کننده یا ترکیبات کلر

برای ضدعفونی کردن سبزیجات از مایع های موسوم به ضدعفونی کننده یا ترکیبات کلر استفاده کنید و نگران نباشید زیرا کلر موجود در ضدعفونی کننده ها در آب حل و از آن جدا می شود.

ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات

بیکربنات سود

بیکربنات سود قدرت ضدعفونی بالایی دارد و می توان برای شستشو و ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات از آن استفاده نمود. برای این کار در یک لیتر آب یک قاشق بیکربنات سود بریزید و میوه ها و سبزیجات را به مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار دهید و سپس آب بکشید.

سرکه

سرکه ماده ضدعفونی بسیار قوی و مؤثر است که قدرت ضد میکروبی دارد و استفاده از آن هیچ عارضه خطرناکی در پی ندارد. برای ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه یک لیوان سرکه را در یک لیتر آب بریزید و میوه ها و سبزیجات را در آن ریخته و بیست دقیقه صبر کنید سپس آنها را آب بکشید.

لیمو

اسید سیتریک موجود در لیمو سبب خواص ضد عفونی و ضد باکتریایی آن شده است. لیمو می تواند آلودگی میوه ها و سبزیجات را از بین ببرد پس برای ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات ، آب، سرکه و آب لیمو را به اندازه مساوی مخلوط کنید و میوه ها و سبزیجات را به مدت ده دقیقه در آن بریزید سپس آنها را با آب فراوان بشویید و خشک کنید.

ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات

جوش شیرین

جوش شیرین نیز می تواند برای ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه ها موثر باشد. برای این کار چند قاشق جوش شیرین را داخل یک یا دو فنجان آب ریخته و خوب هم بزنید و محلول را داخل یک اسپری ریخته و روی میوه ها یا سبزیجات اسپری کنید. سپس بعد از گذشت چند دقیقه میوه و سبزی ها را با فشار خوب آب شستشو دهید تا انگل ها از آنها جدا شوند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

30 مهر 1402

بروز رسانی توسط

shadi hemati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *