افتتاح حساب ترکیه
درمان ترک خوردن لب

اگر به دنبال درمان ترک خوردن لب هستید، حتما این مطلب گروه سلامت شادمگ را انتها بخوانید تا با علل و راههای درمان ترک خوردن و خشکی لب ها آشنا شوید.

خشکی لب یا ترک لب چیست؟

خشکی پوست صورت و بدن جز مشکلات آزاردهنده‌ای است که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود. یکی از شایع‌ترین بخش‌هایی که دچار این عارضه می‌شود، لب‌ها است. زمانی که لب‌ها خشک می‌شوند، شروع به ترک خوردن می‌کنند. اگر احساس می‌کنید که لب‌هایتان می‌سوزد، احتمالا پوست آن ترک خورده است.

درمان ترک خوردن لب

برخی افراد فقط در زمستان دچار این مشکل می‌شوند. اما این عارضه می‌تواند در هر زمانی از سال ایجاد شده و باعث سوزش و درد لب شود. اگر به طور مداوم لب‌های خود را گاز می‌گیرید، عادت به لیسیدن لب‌ها دارید یا از محصولاتی استفاده می‌کنید که پوست لب را تحریک می‌کند، احتمال خشکی لب بیشتر می‌شود.

علائم خشکی لب

اگر احساس می‌کنید، پوست لب شما خشک شده است، احتمال دارد یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کنید.

  • خشکی
  • پوسته‌پوسته شدن
  • ترک
  • زخم
  • ورم
  • خونریزی
  • سرخی
  • سوزش یا گزگز.

ترک لب باعث سوزش و گاهی خونریزی لب‌ها می‌شود. این عارضه به دلایل مختلفی به وجود می‌آید.

علت خشکی لب چیست؟

پوست لب برخلاف پوست نواحی دیگر بدن غدد چربی ندارد. به همین دلیل مستعد خشکی بوده و بیشتر احتمال دارد ترک بخورد. کمبود رطوبت در پوست این ناحیه شرایط را بدتر می‌کند. از دلایل اصلی ترک خوردن لب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هوای خشک در ماه‌های سرد سال
  • قرارگرفتن در معرض نور خورشید
  • عادت به لیسیدن لب‌ها
  • هوای خشک داخل خانه
  • مرطوب نکردن لب‌ها
  • استفاده از رژ لب یا بالم‌های تحریک‌کننده
  • استفاده از محصولاتی با خاصیت خشک‌کنندگی پوست مانند اسید سالیسیلیک
  • گازگرفتن پوست لب
  • ننوشیدن آب کافی
  • مصرف برخی داروها.

درمان ترک خوردن لب

علت خشکی لب کودکان چیست؟

در کودکان مشکل ترک و پوسته‌پوسته شدن لب زیاد است. معمولا علت آن هوای سرد و خشک در زمستان یا تابش آفتاب است. برخی از کودکان نیز عادت دارند، لب‌های خود را بلیسند. در این حالت معمولا علائمی مانند ترک گوشه لب و قرمزی اطراف لب ظاهر می‌شوند.

ارتباط ترک لب‌ با برخی بیماری‌ها

ترک لب می‌تواند با برخی بیماری‌ها مانند تیروئید، کمبود ویتامین و التهاب روده در ارتباط باشد. کم‌کاری تیروئید ممکن است باعث خشکیدهان و لب‌ها شود و همچنین کمبود ویتامین‌های B، روی و آهن نیز می‌توانند منجربه ترک لب‌ها نیز شوند.

16 خوراکی و مواد غذایی مناسب آلودگی هوا که شما رو از مرگ نجات میده !

بیماری کرون (Crohn) که یک نوع التهاب روده است می‌تواند بر تمام دستگاه گوارش، از لب‌ها گرفته تا مقعد تأثیر بگذارد بنابراین اگر دچار ترک‌ لب به همراه شکم درد شدید، به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد.

التهاب گوشه لب

آنگولار چیلیتیس یا التهاب گوشه لب یا دهان (Angular Chelitis) یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند باعث خشکی و ترک لب‌ها شود. التهاب گوشه لب ممکن است در یک یا هر دو طرف دهان ظاهر شود و چند روز طول بکشد تا بهبود یابد. یکی از عوامل ایجاد التهاب در گوشه دهان، بزاق دهان است.

بزاق دهان می‌تواند در گوشه لب‌ها جمع شده و باعث ترک خوردن آن‌ها شود. این عارضه معمولاً در اثر آب و هوای سرد، رشد زیاد قارچ‌ها و تحریک توسط بزاق دهان ایجاد می‌شود که معمولاً با داروهای ضد قارچ و ضدالتهاب یک شبه درمان می‌شود.

آکتینیک چیلیتیس (Actinic Chelitis) یا التهاب شاخی لب‌ها یک ضایعه پیش سرطانی است که معمولاً لب پایینی که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

AC معمولا در ابتدا بدون درد است اما در صورت عدم درمان می‌تواند منجربه سرطان شود. این التهاب اغلب در افراد بالای 40 سال و کسانی که زمان زیادی را خارج از منزل می‌گذرانند دیده می‌شود. بنابراین اگر دچار ترک لب شده‌اید که درمان نمی‌شود و شما را نگران کرده است، به یک متخصص پوست مراجعه کنید

علت ترک گوشه لب چیست؟

معمولا گوشه لب به دلیل عادت به لیس زدن لب‌ها دچار ترک می‌شود. بزاق در گوشه‌های دهان جمع شده و باعث خشکی پوست می‌شود. گرما و رطوبت نیز می‌تواند در گوشه دهان باعث رشد قارچ و باکتری شده و احتمال عفونت را بالا می‌برد.

درمان ترک خوردن لب

علت خشکی لب در ماه رمضان

یکی از مشکلاتی که در ماه رمضان با آن روبرو هستیم، خشکی پوست و به خصوص خشکی لب است. علت اصلی این عارضه در ماه رمضان کاهش مصرف آب، افزایش مصرف شیرینی‌جات و تنفس بیشتر از راه دهان است. در تصویر زیر برخی از راه‌های مبارزه با خشکی پوست لب در ماه رمضان را بررسی کرده‌ایم.

راه‌های زیادی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید با خشکی پوست صورت و لب در ماه رمضان کنار بیایید.

بررسی راه‌های درمان خشکی لب

اگر برای درمان خشکی و ترک لب به متخصص پوست مراجعه کنید، احتمالا برای رفع خشکی کرم یا پمادی تجویز می‌کند که رطوبت پوست لب را افزایش دهد. پزشک همچنین درمورد سایر علائم و سوابق پزشکی شما سوالاتی می‌کند تا مطمئن شود این عارضه ارتباطی به بیماری زمینه‌ای نداشته باشد. ممکن است پزشک برای بررسی برخی بیماری‌ها آزمایش‌هایی را تجویز کند.

۱. استفاده از پماد برای خشکی لب

پماد و کرم‌های مختلفی برای رفع ترک لب وجود دارد که متخصص آنها را برای درمان این عارضه تجویز می‌کند. معمولا پزشک محصولاتی را توصیه می‌کند که حاوی یک یا چند مورد از مواد زیر باشند.

آیا خشکی دهان خطرناک است ؟ | بررسی علل ، نشانه ها و درمان های خشکی دهان

درمان ترک خوردن لب

روغن دانه کرچک
سرامیدها
دایمتیکون
روغن شاهدانه
وازلین سفید
مواد محافظ در برابر آفتاب مانند اکسید تیتانیوم یا اکسید روی.

۲. استفاده از کرم ترک لب

کرم‌ها و محصولات مختلفی برای رفع ترک لب در بازار موجود است. با استفاده روزانه از آنها می‌توان تا حد زیادی این عارضه را برطرف کرد. برخی از کرم‌های مناسب برای پوست لب عبارتند از:

کرم لب دکتر ژیلا
بالم لب نئودرم
کرم نرم‌کننده لب وازلین
روشن‌کننده و محافظ لب آردن
بالم لب هیدرودرم.
Lip balm
معمولا برای درمان خشکی و ترک لب استفاده از مرطوب‌کننده و بالم لب توصیه می‌شود.

چرا از بالم لب استفاده کنیم؟

بالم لب از موم و روغن‌های ضروری برای حفظ رطوبت لب‌ها تشکیل شده است. بالم لب همانند وازلین، یک سد محافظتی بر روی سلول‌ها تشکیل داده و مانع از دست دادن آب سلولی می‌شود.

درمان ترک خوردن لب

کدام بالم لب برای ما مناسب است؟

با اینکه تمام بالم های لب برای جلوگیری از ترک لب طراحی شده‌اند و با شروع استفاده حس نرمی را به لب‌های شما می‌دهند، اما در حقیقت عملکرد محافظتی از سلول‌های پوست ندارند. در برخی موارد نیز این محصولات خشکی و حساسیت لب را افزایش می‌دهند.

از خرید بالم لب‌هایی که شرایط زیر را دارند خودداری کنید:

دارای عطر و بو هستند
دارای مزه هستند
حالت شاینی به لب‌ها می‌دهند
به لب‌ها رنگ می‌دهند
ترکیبات فنول، سالیسیک اسید یا منتول دارند که همگی لب‌ها را خشک‌تر می‌کنند

بهترین راه درمان خانگی خشکی لب چیست؟

در بیشتر مواقع برای درمان خشکی و ترک لب نیازی به مراجعه به متخصص پوست نیست و می‌توان با اقدامات ساده در خانه این مشکل را برطرف کرد. برخی از موثرترین اقدامات عبارتند از:

۱. هر روز از بالم لب استفاده کنید.

برخی از بالم لب‌ها برای رفع خشکی لب بسیار موثر هستند. اما برخی از آنها ممکن است لب‌ها را بیشتر خشک کنند. به‌عنوان‌مثال بالم لب‌هایی که منتول یا طعم‌دهنده نعناع دارند، باعث خشکی بیشتر لب‌ها می‌شوند. به‌طورکلی محصولات مربوط به لب که معطر یا طعم‌دار هستند، می‌توانند این وضعیت را بدتر کنند.

حتما از بالم لبی استفاده کنید که مواد تسکین‌دهنده و مرطوب‌کننده دارد. بالم‌های حاوی لانولین، موم عسل یا سرامید می‌توانند گزینه خوبی باشند.

درمان ترک خوردن لب

۲. از درمان‌های طبیعی برای رطوبت‌رسانی به لب استفاده کنید.

شما می‌توانید به‌جای استفاده از بالم لب با مواد طبیعی مشکل ترک لب را درمان کنید. برخی از مواد مفید برای رفع این عارضه عبارتند از:

آلوئه‌ورا: حاوی ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب‌هایی است که پوست را آبرسانی می‌کند.
روغن نارگیل: برای رفع التهاب و نرم‌کنندگی از آن استفاده می‌شود.
عسل: مرطوب‌کننده بسیار قوی بوده و حاوی آنتی‌اکسیدان است. به دلیل خاصیت ضدباکتریایی از عفونت لب‌ها نیز جلوگیری می‌کند.
خیار: علاوه بر مرطوب کردن لب‌ها حاوی ویتامین و مواد معدنی است.
چای سبز: آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی زیادی دارد. پلی فنول‌های موجود در چای سبز التهاب را کاهش می‌دهند.

درمان سرفه های خلط دار ؛ علائم، انواع و راه‌های درمان

۳. از اسکراب لب استفاده کنید.

پوست خشک می‌تواند لایه‌ای روی لب ایجاد کند که از رسیدن محصولات مراقبتی مانند بالم لب به لایه مناسب جلوگیری کند. برای لایه‌برداری می‌توانید از اسکراب‌های طبیعی مانند شکر یا جوش‌شیرین استفاده کنید.

درمان ترک خوردن لب

۴. آب زیاد بنوشید.

یکی از دلایل اصلی خشکی پوست لب و سایر نواحی صورت و بدن کم‌آبی است. سعی کنید میزان مصرف آب را افزایش دهید تا بدن هیدراته بماند. اگر دهان شما خشک است، سردرد یا سرگیجه دارید، احتمال دارد دچار کم‌آبی شده باشید.

۵. سیگار را ترک کنید.

پوست لب بسیار حساس بوده و دود تنباکو آن را تحریک می‌کند. به همین دلیل احتمال ترک خوردن لب و مشکلاتی مانند زخم دهان و درد لثه بیشتر می‌شود.

۶. از دستگاه بخور سرد در خانه استفاده کنید.

این دستگاه در منزل رطوبت ایجاد کرده و از خشکی پوست بدن و صورت جلوگیری می‌کند. استفاده از آن به‌خصوص در زمستان می‌تواند تاثیر زیادی در بهبودی ترک لب داشته باشد. شب‌ها قبل خواب دستگاه را روشن کنید تا زمانی که خواب هستید، پوست شما رطوبت را جذب کند.

درمان ترک خوردن لب

۷. عاداتی که به لب آسیب می‌زند، ترک کنید.

اگر مدام زبان خود را روی لب‌هایتان می‌کشید یا عادت دارید، پوست لب خود را گاز بگیرید، باید سعی کنید این عادت را ترک کنید. این نوع عادات تاثیر محصولات مراقبت از لب را پایین می‌آورند.

بهترین راه درمان خشکی لب در زمستان چیست؟

در زمستان به دلیل خشکی و سردی هوا احتمال بروز این عارضه بالا است. در فصل سرما سعی کنید از لب‌های خود بیرون از خانه محافظت کنید. می‌توانید شال گردن یا ماسک را روی صورت خود قرار دهید تا سرمای شدید به پوست لب آسیب وارد نکند. قبل و بعد از بیرون رفتن از خانه نیز می‌توانید از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

بهترین روش برای درمان و پیشگیری از ترک لب استفاده روزانه از بالم لب است. بالم لب‌هایی که خاصیت نرم‌کنندگی بالایی دارند، می‌توانند به رفع مشکل شما کمک کنند. به‌عنوان‌مثال وازلین در بالم لب خاصیت رطوبت‌رسانی زیادی دارد و دایمتیکون ترک‌ها و شکاف‌های روی لب را از بین می‌برد.

بهترین روش مراقبت از لب چیست؟

برای جلوگیری از خشکی و ترک لب باید روش‌های مراقبت از لب را رعایت کنید. اقدامات زیر می‌تواند در مراقبت از پوست به‌ویژه در لب‌ها موثر باشد.

  • استفاده از محصولات حاوی ضدآفتاب
  • اجتناب از محصولات مربوط به لب که معطر یا طعم‌دار هستند.
  • دوری از محصولاتی که به آنها آلرژی دارید.
  • لایه‌برداری منظم لب
  • هیدراته ماندن
  • ترک سیگار.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

14 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *