درمان ترک پا

درمان ترک پا آن هم بدون صرف هزینه های سنگین یکی از دغدغه اغلب افرادی است که از خشکی و زبری کف پا رنج می برند. گروه سلامت شادمگ در این مطلب راههای خانگی و وفری موثری برای درمان ترک کف پا در اختیارتان قرار داده است.

ترک پا

ترک پا یکی از مشکلات رایج در بین افراد مختلف فارغ از جنسیت و سن است. ترک پا یکی از مشکلاتی است که حس ناخوشایندی را برای افراد به وجود می‌آورد. زمانی که انسان راه می‌رود تمام ورزنش بروی پاشنه‌های پا قرار دارد، در نتیجه چربی که در زیر پوست پاشنه پا وجود دارد پخش می‌شود و همین امر سبب ترک پا می‌گردد.

درمان ترک پا

به خصوص وقتی راه می‌روید، صدای خش خش آن می‌تواند آزار دهنده باشد. در برخی موارد، ترک‌های پاشنه پا ممکن است بسیار عمیق و حتی درد آور شوند. در این مقاله از کیوت مگ قصد داریم شما را با بهترین درمان ترک پا و همه روش‌های خانگی برای معالجه و پیشگیری از ترک پاشنه پا آشنا کنیم

علل ایجاد ترک پا چیست؟

اولین علائم ترک پا، پوست خشک و ضخیم شده در قسمت پاشنه پا است که به نام کالوس شناخته می‌شود. زمانی که راه می‌روید، چربی زیر پاشنه پا پخش می‌شود و باعث می‌شود که کالوس ترک بخورد.

شاید ترک پا را جدی نگیرید و اقدام به درمان نکنید اما بهتر است بدانید با افزایش سن و گذشت زمان وضعیت ترک پای شما بدتر خواهد شد
مهم‌ترین علت ترک پا خشکی پوست است. راه رفتن روی موکت و گلیم، پوشیدن صندل، کفش‌های روباز، پوشیدن کفش پاشنه بلند، کم نوشیدن آب، دیابت، بیماری‌های پوستی، استفاده از صابون نامناسب، بارداری، ایستادن طولانی مدت، پوشیدن کفش‌های تنگ و زیاد شستن پا همه از علل ایجاد ترک پا هستند. عفونت‌های قارچی، اضافه وزن، اگزما و پسوریازیس هم می‌تواند باعث ترک پا شود.

گاهی هم خشک شدن پوست به دلیل آب و هوای محل زندگی مانند هوای سرد و رطوبت پایین اتفاق می‌افتد. ، با داشتن هر یک از این عوامل، در صورتی که رطوبت رسانی به پاشنه پا را در برنامه زیبایی و رسیدگی به بدن خود انجام ندهید بدون شک به ترک پا دچار می‌شوید.

چطور از بروز ترک کف پا پیشگیری کنیم؟

ساده‌ترین راه پیشگیری از ترک خوردن کف پا و لای انگشتان، چرب کردن روزانه پوست پا با وازلین و کرم اوسرین است. افراد نباید از کفش‌های پاشنه‌بلند یا تنگ استفاده کنند. اگر فردی در طول روز زیاد روی فرش، موکت و… راه می‌رود، بهتر است در طول روز از جوراب یا پاپوش استفاده کند تا تماس کف پا با سطوح زبر کمتر شود.

درمان ترک پا

هنگام خواب هم باید حتما کف پا را با کرم مناسب ماساژ داد. ترک کف پا معمولا در خانم‌های خانه‌دار شایع است. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌ها بعد از انجام هر کاری که باعث خیس شدن پاها می‌شود، پاها را با حوله نرمی خشک و از کرم کف پا استفاده کنند. لای انگشتان را هم نباید از یاد ببرند. خشک و چرب کردن این ناحیه ضروری است.

ترک پاشنه پا با چه علائمی همراه است؟

سایر علائمی که ممکن است به همراه خشکی پوست پا تجربه کنید، عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خارش
  • درد (که ممکن است در بعضی موارد شدید باشد)
  • خونریزی
  • قرمزی و التهاب پوست
  • زخم

در موارد شدیدتر، ترک پاشنه پا و عدم توجه به درمان ترک پا عوارضی را ایجاد می‌کند، به خصوص اگر بر اثر بیماری یا اختلال زمینه‌ای باشد. از جمله این عوارض عبارتند از:

بی حسی پاشنه پا

عفونت پوستی سلولیت (عفونت پوستی نسبتاً شدیدی که سلول‌های پوست درگیر را متورم، قرمز و دردناک می‌کند. حتی این سلول‌ها ممکن است گرم‌تر از سایر سلول‌ها باشند. سلولیت بیشتر بر قسمت‌های انتهایی پا اثر می‌گذارد. گاهی نیز، در نواحی دیگر پوست بروز می‌کند.

درمان ترک پا

زخم پای دیابتی

درد، گرمی، قرمزی و تورم پوست از نشانه‌های عفونت است. اگر احساس کردید هریک از این علائم را دارید، به سرعت با پزشک معالج‌ خود صحبت کنید.

درمان ترک پا

درمان‌های ترک پا متفاوت هستند. بعضی درمان‌ها خانگی هستند و بعضی هم با کمک کرم‌ها و لوسیون‌ها انجام می‌شود. برای درمان ترک پا باید صبور باشید و بسته به شدت ترک‌ها و خشکی پوست، درمان را تا چند هفته ادامه دهید.

درمان‌های خانگی رفع ترک پا

تغذیه خود را درست کنید

شاید علت ترک پا تغذیه نامناسب باشد. سعی کنید وعده‌های غذای و میان وعده‌ها را طوری انتخاب کنید که ویتامین‌ها، آهن، پروتئین و امگا 3 به‌اند ازه کافی داشته باشد. از نوشیدن آب هم غافل نمانید.

لاغری شکم بدون ورزش با 33 روش حرفه ای | نکاتی که برای آب کردن چربی دور شکم باید بدانید

در برنامه غذایی خود از اسیدهای چرب امگا3 استفاده کنید. روغن دانه‌های کتان و ماهی‌های آب سرد منبع غنی امگا 3 هستند که به درمان ترک پا کمک می‌کنند. ویتامین E و آهن وکلسیم را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید و مطمئن شوید که گوشت و مرغ و ماهی، ماست، شیر و پنیر را به‌اند ازه کافی مصرف می‌کنید، چون سرشار از این ویتامین‌ها می‌باشند که در درمان ترک پا موثر هستند.

استفاده از سنگ‌پا

سعی کنید هر چند مدت یک بار از سنگ‌پا و صابون استفاده نمایید. سنگ پا سلول‌های مرده لایه خشک پا را از بین می‌برد.

بهترین وسیله برای از بین بردن پوست مرده کف پا سنگ پاست که از نوعی سنگ طبیعی تهیه شده و از قدیم برای این منظور و حتی از بین بردن موهای‌ زائد کاربرد داشته است. کنار این سنگ می‌توانید از وسایل جایگزین آن که ظاهری شبیه رنده دارند هم کمک بگیرید.

درمان ترک پا

برای استفاده از سنگ پا کافی است به مدت ۱۰ دقیقه پاها را در آب ولرمی که کمی نمک به آن افزوده‌اید، قرار دهید و پس از گذشت این مدت با حرکات آرام و دورانی کف پا را با سنگ ماساژ دهید. کمی فشار لازم است اما مراقب باشید فشار به حدی نباشد که سایش با سنگ پا به پوست سالم شما که زیر بافت مرده قرار دارد، آسیب بزند.

سعی کنید هر چند مدت یک بار از سنگ‌پا و صابون استفاده نمایید. سنگ پا سلول‌های مرده لایه خشک پا را از بین می‌برد.

درمان با استفاده از روغن زیتون

هر شب قبل از خواب کف پای خود را با روغن زیتون چرب نمایید سپس پای خود را با یک پلاستیک بپوشانید و بخوابید. اگر صدای خش خش پلاستیک آزارتان می‌دهد می‌توانید جوراب بپوشید. جالب است بدانید این روش در طب سنتی برای درمان زنان مبتلا به کمر درد و لکه بینی هم استفاده می‌شود.

درمان ترک پا

روغن کنجد

یکی از مؤثرترین درمان‌های خانگی ترک پاشنه روغن کنجد است که به مرطوب شدن پوست، پیش‌گیری از عفونت ترک‌های عمیق و رشد سلول‌های جدید کمک می‌کند. کافی است ۲ قاشق چای‌خوری روغن کنجد را به یک لگن کوچک آب گرم اضافه کنید و به‌مدت ۱۰ دقیقه پاهای خود را در آن قرار بدهید.

اگر ترک‌ها خیلی عمیق‌اند، می‌توانید قبل از گذاشتن پاها در لگن به آنها روغن کنجد بمالید.

درمان با استفاده از تشت آب گرم

پوست اطراف ترک پاشنه پا اغلب ضخیم‌تر و خشک‌تر از باقی قسمت‌های پوست است. همچنین به دلیل این خشکی، زمانی که به پوست پاشنه فشار وارد شود، ممکن است ایجاد شکاف کند. زمانی که پای خود را در تشت یا کاسه‌ای کوچک پر از آب شناور کنید و آن را مرطوب کنید، به مشکل خشکی پوست پاشنه پا کمک کرده‌اید.

درمان ترک پا

پای خود را در تشتی حاوی آب ولرم قرار دهید. کمی صابون درون آن بریزید و برای مدت ۲۰ دقیقه پاهای خود را درون آب قرار دهید. بعد از این مدت زمان، به آرامی پای خود را خشک کنید. سپس از کرم نرم کننده پا استفاده کنید. اگر از محلول روغنی یا کرم‌های چرب استفاده می‌کنید، بعد از مالیدن آن، جوراب ترجیحاً نخی بپوشید تا چربی آن به اطراف پخش نشود.

شیر

باید بدانید که شیر برای لایه‌برداری پوست مفید است و به آن درخشش و طراوت می‌دهد. اسید لاکتیک و آلفاهیدروکسی اسید موجود در شیر به برطرف کردن خشکی پوست کمک می‌کند. یک فنجان شیر را به یک لگن کوچک آب گرم اضافه کنید و پاهای خود را به‌مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار بدهید.

باید بدانید که شیر برای لایه‌برداری پوست مفید است و به آن درخشش و طراوت می‌دهد. اسید لاکتیک و آلفاهیدروکسی اسید موجود در شیر به برطرف کردن خشکی پوست کمک می‌کند.

درمان با استفاده از عسل

به کف پای خود عسل مالیده و جوراب بپوشید. البته قبل از این کار پاهای خود را تمیز بشویید.

درمان ترک پا

عسل یکی از بهترین روش‌های طبیعی درمان ترک پا است. طبق تحقیقات، این ماده طبیعی ضد میکروب و ضد باکتری است، زخم‌های پوست را درمان و آن‌ها را آبرسانی می‌کند. کافی است بعد از آنکه پای خود را از آب بیرون آوردید، کمی عسل به پاشنه پای خود بمالید یا در طول شب از عسل به عنوان ماسک پا استفاده کنید. به این ترتیب زخم‌ها پاکسازی و پوست‌تان مرطوب‌‎تر می‌شود.

درمان با استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل یک درمان طبیعی‌ دیگر برای ترک پا است. این روغن اغلب برای خلاصی از بیماری‌هایی نظیر اگزما، پسوریازیس و خشکی پوست پیشنهاد می‌شود. با این ماده، پوست شما زمان بیشتری مرطوب می‌ماند. بعد از آنکه پا را از آب خارج کردید، از روغن نارگیل استفاده کنید.

درمان خانگی میخچه با 19 روش های فوری خانگی و طبیعی

اگر وضعیت ترک پای شما به حدی است که احتمال خونریزی یا عفونت وجود دارد، روغن نارگیل بهترین روش برای پیشگیری و درمان ترک پا است. انواع کرم ترک پا نیز به عنوان ترکیب موثر، حاوی این ماده هستند. روغن نارگیل بهترین گزینه برای درمان پوست‌های خشک، از جمله پوست خشک پاشنه پا است. می‌توانید از تمام روغن‌هایی که در خانه دارید برای درمان ترک پا استفاده کنید حتی روغن نباتی هم به درمان ترک‌پا کمک می‌کند.

درمان با استفاده از جوش شیرین

در یک تشت آب سه قاشق جوش شیرین بریزید و کاملا آن را در آب حل کنید. سپس ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پاهای خود را در محلول آب و جوش شیرین قرار دهید و بعد سنگ‌پا بکشید. می‌توانید همین درمان را با استفاده از سرکه سیب انجام دهید.

درمان ترک پا

آب نمک

پاهای خود را ابتدا به مدت ۱۵ دقیقه درون سطل آبگرم شور بگذارید و بعد از آن به مدت ۱۰ دقیقه در سطل آب سرد قرار دهید. این کار باعث می‌شود که گردش خون پای شما افزایش یابد.

از وازلین و آبلیمو استفاده کنید

ترکیب وازلین و آبلیمو یک ترکیب فوق العاده برای پوست است و برای درمان ترک پا هم یک راه حل بسیار خوب است.

از وازلین می‌توان به عنوان یک روش درمانی یک شبه برای پاشنه خشک و ترک خورده پا استفاده کرد. وازلین از طریق پوشاندن منافذی که رطوبت پا از آن خارج می‌شوند می‌تواند منجر به ترمیم پوست و پیشگیری از خشکی شود.

درمان با استفاده از موز

یک عدد موز را له کنید. روی پاشنه پای خود و نواحی دارای ترک بمالید سپس با یک پلاستیک یا جوراب پای خود را بپوشانید و اجازه دهید چند ساعت بماند.

پوره موز هم به رطوبت رسانی پاشنه پا کمک می‌کند. برای نتیجه بهتر می‌توانید یک عدد موز رسیده را با نصف آووکادو مخلوط کنید تا کرمی یکدست به دست بیاید. آن را روی پا بمالید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس پای خود را با آب ولرم بشویید.

استفاده از آبلیمو

برای درمان ترک پا، پای خود را در ظرف آب حاوی کمی آبلیمو قرار دهید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس پا را آبکشی نمایید و با کرم مرطوب کننده چرب کنید.

استفاده از حنا

به پاشنه ترک خورده حنا آماده شده را بزنید و صبر کنید تا خشک شود. سپس بعد از خشک شدن آن را با آب گرم بشویید.

درمان ترک پا

بلغور جو

از ترکیب بلغور جو و روغن به عنوان لایه‌بردار استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری از پودر بلغور را با چند قطره روغن ترکیب کنید تا خمیر غلیظی حاصل شود. سپس خمیر را روی ترک پا بمالید. نیم ساعت صبر کنید و سپس پاها را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

درمان ترک پا با استفاده از مواد شیمیایی

استفاده از کرم مرطوب کننده

تا زمانی که پاهای شما مرطوب بمانند پای شما دچار ترک نمی‌شود یا این که ترک‌ها بدتر نمی شوند و کمتر هم می‌شوند. همیشه بعد از حمام حتما پای خود را با کرم مرطوب کننده مرطوب نمایید. سعی کنید به مدت چند شب مرطوب کننده بزنید و پاهایتان را چرب کنید و جوراب بپوشید و اجازه دهید تا صبح پایتان در جوراب بماند.

اگر تنبلی می‌کنید و یا این که فراموش می‌کنید شب‌ها کرم بزنید یا اینکه نمی‌توانید با جوراب بخوابید یک راه حل راحت‌تر برای رفع ترک‌پا برای شما داریم: قبل از بیرون رفتن کرم مرطوب کننده بزنید، سپس جوراب بپوشید و بروید. اگر یکی دوماه موقع بیرون رفتن از خانه کرم مرطوب کننده بزنید، وضعیت ترک پای شما خیلی بهتر خواهد شد.

تا زمانی که پاهای شما مرطوب بمانند پای شما دچار ترک نمی‌شود یا این که ترک‌ها بدتر نمی شوند و کمتر هم می‌شوند.

استفاده از ماسک‌های لایه بردار کف پا

برای لایه‌برداری پوست از سوهان مخصوص پاشنه پا، سنگ پا با دستگاه‌های مخصوصی که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، استفاده کنید. بعد از لایه‌برداری پا، به پوستتان آب برسانید. می‌توانید راهکار تشت آب را بعد از لایه‌برداری هم انجام دهید. پا را با مالیدن اسکراب ماساژ دهید تا سلول‌های مرده از سطح پوست شما جدا شوند و قسمت‌های ضخیم و زبر شده پوست از بین بروند.

درمان ترک پا

یک راه جدید درمان ترک پا، استفاده از لایه بردار مخصوص پاشنه پا است. این ماسک شبیه یک جوراب پا را می‌پوشاند و حاوی یک ژل لایه بردار است که کمک می‌کند لایه‌های مرده و خشک پا، پوسته پوسته شوند و بریزند

درمان ترک پا با روغن ویتامینE

ویتامین E یکی از ویتامین‌های مؤثر در سلامت و شادابی پوست است. برای درمان ترک پا، روغن ویتامین E را روی پاشنه پای خود بمالید و جوراب بپوشید.

موم پارافین

موم پارافین داروی موثری برای درمان ترک‌های پا است. مقداری موم پارافین تهیه کنید و آن را با روغن خردل یا روغن نارگیل مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا موم به خوبی ذوب شود. سپس اجازه دهید به دمای اتاق برسد و شب‌ها قبل از خواب آن را روی ترک پاهایتان بمالید و جوراب بپوشید و صبح آن را بشویید.

روش های تضمینی درمان خانگی استفراغ + 24 فرمول برای درمان تهوع و استفراغ در خانه

از کرم‌های مخصوص ترک پا استفاده نمایید

کرم‌هایی در بازار وجود دارند که به طور اختصاصی برای درمان ترک پا ساخته شده‌اند . معمولا هم نتیجه بخش بوده‌اند. برای درمان ترک پا از این کرم‌ها استفاده نمایید و بعد از استعمال کرم، جوراب بپوشید تا اثر بیشتری داشته باشد. تمام درمان‌هایی که ذکر شد، راهکارهای بسیار ساده هستند که به راحتی می‌توانید در خانه آن را انجام دهید.

فقط کافی است کمی وقت بگذارید و صبور باشید. دقت کنید بعد از استعمال کرم یا ماسک‌های دیگر، از جوراب‌هایی استفاده نمایید که کش شلی داشته باشد تا جریان خون در پاهای شما مشکل پیدا نکند.

نکته قابل ذکر این که اگر مشکل ترک پای شما به خاطر عارضه‌های پوستی یا بیماری‌های دیگر هست، در کنار درمان ترک پا باید بیماری خود را هم درمان کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

درمان ترک پا

کمبود چه ویتامینی باعث ترک کف پا میشود؟

کمبود ویتامین C، ویتامین B-3 و ویتامین E ممکن است به ایجاد خشکی و ترک خوردگی پاشنه پا منجر شوند. با این حال، این کمبود ویتامین‌ها در کشورهای پیشرفته نادر است. سایر بیماری‌ها همچون بیماری پای ورزشکاران که نوعی قارچ پوستی است و یا اگزما نیز ممکن است منجر به ترک خوردن پاشنه پا شود.

اگر ترک پا را درمان نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

شاید ترک پا را جدی نگیرید و اقدام به درمان نکنید اما بهتر است بدانید با افزایش سن و گذشت زمان وضعیت ترک پای شما بدتر خواهد شد و ممکن است زخم شود. به ویژه در افرادی که علت ایجاد ترک‌های پا خشکی پوست ناشی از دیابت باشد. اگر ترک‌پای شما درمان نشود، ممکن است هنگام راه رفتن با پای برهنه روی فرش و گلیم و موکت، پوسته‌های پا به گلیم و موکت یا فرش گیر کند، پای شما زخم می‌شود و درد بسیار زیادی هم خواهد داشت.

ترک‌پا اگر درمان نشود می‌تواند باعث زخم شدن پاها و عفونت شود. ترک پا می‌تواند باعث سوزش و خارش پا به ویژه هنگام راه رفتن شود.

شاید ترک پا را جدی نگیرید و اقدام به درمان نکنید اما بهتر است بدانید با افزایش سن و گذشت زمان وضعیت ترک پای شما بدتر خواهد شد

درمان ترک پا

هشدار

اگر ترک پاشنه پای شما بر اثر یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شده است، هرگز آن را خود درمانی نکنید. در این موارد خاص لازم است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

ترک پا می‌تواند با پوسته پوسته شدن، خارش، درد در شرایط وخیم، خونریزی، قرمزی و التهاب همراه باشد. زمانی که وخامت ترک پا به بیشترین میزان خود برسد ممکن است اعصاب و گیرنده‌های حسی در پاشنه پا از بین برود، عفونت سلولیتی ایجاد شود و یا زخم پای دیابتی پدید آید. عفونتی که در زمان ترک پا به وجود می‌آید شامل درد، گرما، قرمزی و تورم است. در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید و هر چه سریع‌تر برای درمان ترک پاشنه پا پیش بروید.

اگرچه ممکن است پوستتان پس از آغاز درمان،‌اند کی بهبود یابد، چندین روز یا چند هفته زمان لازم است تا ترک پاشنه به طور کامل درمان شود. طی مدت درمان و بعد از آن، کفش‌های مناسب بپوشید و با روش‌های نوشته شده در این مقاله، از بروز ترک جدید پاشنه پا جلوگیری کنید.

مواردی که بهتر است از آن‌ها دوری کنید

بهتراست صندل‌ و دمپایی‌ انگشتی نپوشید، زیرا خطر ابتلا به خشکی پوست را افزایش می‌دهند.
از پوشیدن کفش‌های پشت باز که اغلب محافظتی برای پاشنه پا ندارند، بپرهیزید.
کفش‌هایی با پاشنه بلند نازک یا کفش‌هایی که پاشنه پا در آن آزاد است و به این طرف و آن طرف می‌رود، به هیچ وجه مناسب نیستند.
کفش‌ تنگ نپوشید.
برای مدت طولانی در یک وضعیت نایستید.
هنگام نشستن برای مدت زمان طولانی یک پا را روی دیگری نیندازید.
استفاده از سنگ پا برای رفع ترک پا

درمان ترک پا

ترک پاشنه پا معمولاً نگران‌کننده نیست. در اغلب موارد می‌توانید این مشکل را با استفاده از یک کرم ترک پا و درمان و داروهای بدون نسخه، حل کنید. اگر وضعیت ترک پای شما وخیم است یا دچار بیماری‌ای مانند قند خون یا دیابت هستید، برای درمان ترک پا با روش‌های خانگی خودداری کنید. در این موارد، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از مشکلات جدی و شدید در امان بمانید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

20 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *