افتتاح حساب ترکیه
ساخت بالم لب خانگی

ساخت بالم لب خانگی کار سخت و پیچیده ای نیست. شما میتوانید با کمترین هزینه و با سالم ترین مواد برای خودتان بالم بسازید. گروه زیبایی شادمگ دستور ساخت 12 نوع متفاوت بالم لب را با شما به اشتراک گذاشته است.

بالم لب چیست ؟

بالم لب (lip balm) که به اشتباه به آن بارم لب نیز گفته می شود، یک ماده موم مانند نرم است که برای مرطوب کردن و برطرف کردن خشکی و ترک لب استفاده می شود.

البته این محصول با نام های دیگری مانند چرب لب، لیپ استیک یا چپ استیک نیز شناخته می شود. از آنجایی که پوست لب در مقایسه با سایر قسمت های بدن نازک است، بیشتر مستعد خشکی است.

ساخت بالم لب خانگی

بنابراین، این ماده به محافظت از لب های شما در برابر خشکی و به ویژه در هوای سرد کمک می کند و ظاهری نرم و براق به لب های شما می بخشد. امروزه این محصول در مدل ها و فرمولاسیون های مختلفی وجود دارد مانند بالم لب فانتزی، رنگی، بی رنگ و … که در ادامه درباره آن ها بیشتر توضیح می دهیم.

انواع بالم لب

این محصولات انواع مختلفی دارند و به شما اجازه می دهند با توجه به نیاز و سلیقه خود بهترین مورد را انتخاب کنید. در ادامه انواع بالم لب را به شما معرفی می کنیم:

 بالم لب بدون رنگ

بالم لب بدون رنگ بهترین انتخاب برای آقایان است. البته بسیاری از خانم ها نیز ترجیح می دهند از این محصول استفاده کنند. در هر صورت هیچ فرقی نمی کند.

رنگی بودن یا نبودن بالم لب فقط به نظر و سلیقه مصرف کننده بستگی دارد و هیچ تاثیری بر روی کیفیت و میزان اثرگذاری محصول ندارد.

بالم لب رنگی

حتما شما هم مضرات استفاده از رژ لب را شنیده اید. حتی ممکن است برخی به رژ لب حساسیت داشته باشند و دچار خشکی و پوسته پوسته شدن لب شوند.

بالم لب رنگی می تواند بهترین جایگزین برای این افراد باشد. این محصولات علاوه بر اینکه پوست لب شما را نرم و مرطوب و براق می کنند، یک رنگ ملایم و زیبایی نیز به آن می بخشند که باعث زیبایی دوچندان لب های شما می شود.

 بالم لب ضدآفتاب

شاید از شنیدن آن تعجب کنید. اما واقعیت دارد. بعضی از بالم لب ها دارای spf هستند و از پوست لب های شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کنند. این محصول مزایای سایر انواع بالم لب را دارد و این محافظت اضافی را نیز برای لب های شما انجام می دهد.

ساخت بالم لب خانگی

بالم لب حرارتی

بالم لب حرارتی نیز مانند بالم لب رنگی است اما کمی تفاوت دارد. این محصول مانند رژ لب حرارتی عمل می کند. به این معنی که در حالت عادی بی رنگ است.

اما زمانی که روی لب شما قرار می گیرد بر اساس دمای بدن شما تغییر رنگ می دهد. از این محصول می توانید به عنوان رژ لب نیز استفاده کنید و زیبایی بیشتری به لب های خود بدهید.

طرز تهیه بالم لب خانگی با مواد طبیعی

بالم لب را می توان با مواد و ترکیبات مختلفی تهیه کرد. اکثر این مواد به سادگی در دسترس هستند و می توانید با قیمت بسیار کم آن ها را تهیه کنید. در ادامه چند روش ساخت بهترین بالم لب طبیعی را به شما آموزش می دهیم:

 چپ استیک خانگی با موم زنبور عسل

موم زنبور عسل یکی از ترکیبات اصلی بالم لب به شمار می رود. شما می توانید این محصول را برای تهیه بالم لب طبیعی خود نیز استفاده کنید. برای ساخت این محصول در منزل مواد زیر را تهیه کنید.

مواد مورد نیاز:

  • ۱/۴ فنجان موم زنبور عسل
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری روغن بادام
  • ۴ قطره اسانس (به دلخواه)
جدیدترین مدل مو کوتاه و بلند ترند زنانه و دخترانه 2023 ؛ چه مدل مویی به شما میاد ؟

ساخت بالم لب خانگی

۳ ماده اول را به روش بن ماری ذوب کنید، سپس اسانس را به آن اضافه کنید و هم بزنید. مواد را درون ظرف یا لوله های بالم بریزید و صبر کنید خنک شود. سپس در آن را بگذارید و در صورت نیاز استفاده کنید.

 لیپ استیک طبیعی با شکلات

مواد مورد نیاز:

  • ۲ قاشق چایخوری موم عسل سفید
  • ۱ قاشق چایخوری پودر کاکائو
  • ۲ قاشق چایخوری روغن بادام شیرین
  • چند قطره روغن نعناع

کار را با ذوب کردن موم زنبور عسل در مایکروویو، روی اجاق گاز یا به روش بن ماری آغاز کنید. سپس پودر کاکائو را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا یکدست شود.

همینظور که مواد را هم میزنید، روغن بادام شیرین و روغن نعناع را به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید. سپس از روی حرارت بدارید، در ظرف بریزید و اجازه دهید خنک و سفت شود. اکنون آماده استفاده است!

 طرز تهیه بالم لب خانگی بدون موم عسل

روش های مختلفی برای درست کردن بالم لب خانگی بدون موم عسل وجود دارد. یکی از روش ها استفاده از روغن نارگیل است که در ادامه طرز تهیه بالم لب خانگی رنگی بدون موم عسل را توضیح می دهیم.

مواد مورد نیاز:

  • ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • مقداری رژلب ارگانیک یا رنگ خوراکی

روغن نارگیل را درون ظرف مناسب مایکروویو بریزید و سپس رژ لب یا رنگ خوراکی را به آن اضافه کنید. ظرف را درون مایکروویو قرار دهید و ۳۰ ثانیه صبر کنید تا مواد ذوب شوند.

برای ذوب شدن کامل باید چند سری این کار را انجام دهید و بعد از هر ۳۰ ثانیه مواد را هم بزنید. وقتی مواد کاملا ذوب شدند می توانید آن را درون ظرف مورد نظر خود بریزید و صبر کنید تا خنک شود.

ساخت بالم لب خانگی

بالم لب خانگی با عسل

بالم لب خانگی با عسل یکی از دستورالعمل های محبوب است که می تواند مزایای بیشماری برای لب داشته باشد. برای تهیه این محصول مواد زیر را تهیه کنید.

مواد مورد نیاز:

  • ۱ قاشق چایخوری روغن شاهدانه
  • روغن بادام ۴ قاشق چایخوری
  • ۲ قاشق چایخوری عسل
  • کره کاکائو ۱۰ گرم
  • ۱۰ گرم موم زنبور عسل
  • شی باتر ۱۵ گرم

موم زنبور عسل، کاکائو و شی باتر را در یک دیگ بخار ذوب کنید. روغن شاهدانه، روغن بادام و عسل را به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید تا به حالت مایع درآید. مواد را هم بزنید تا کمی غلیظ شود. وقتی به غلظت متوسط رسید، آن را در شیشه یا ظرف مورد نظر خود بریزید تا سفت شود.

ساخت بالم لب خانگی

بالم لب خانگی با وازلین

همه ما با مزایای وازلین آشنا هستیم. چپ استیک هایی که با وازلین ساخته می شوند می توانند لب ها را مرطوب و نرم کرده و از ترک خوردن آن جلوگیری کنند. طرز تهیه بالم لب خانگی با وازلین بسیار ساده است. کافی است مواد مورد نیاز آن را تهیه کنید و مطابق دستورالعمل تهیه آن پیش بروید.

مواد مورد نیاز:

  • وازلین
  • پودر کاکائو
  • رژلب یا رنگ خوراکی

مقداری از وازلین را به اندازه ظرف موردنظرتان بردارید و در مایکروویو یا دیگ بخار آن را ذوب کنید. پس از این که به حالت مایع درآمد، مقداری (به میزان دلخواه) پودر کاکائو و رنگ موردنظرتان را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. در نهایت مخلوط را در ظرف مورد نظرتان بریزید و اجازه دهید تا خنک شود.

اگر می خواهید بالم لبتان را با رژ لب رنگی کنید، دقت کنید که از رژ لب های قدیمی استفاده نکنید. زیرا احتمال آلودگی رژ لب های قدیمی بالاست و برای تهیه این محصول مراقبت لب توصیه نمی شود.

 بالم لب خانگی با شکر

شکر یکی از محصولاتی است که بیشتر برای ساخت اسکراب لب به کار می رود. اما در اینجا قصد داریم طرز تهیه بالم لب خانگی با شکر را به شما آموزش دهیم.

موارد مورد نیاز:

  • ۱ ساشه پودر شربت
  • شکر یک قاشق چایخوری
  • ۱ قاشق چایخوری آب
  • روغن نارگیل ۱ قاشق غذاخوری

پودر شربت را در یک کاسه شیشه ای خالی کنید و شکر را به آن اضافه کنید. یک قاشق چایخوری آب (یا در صورت نیاز بیشتر) به این مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید. پس از اینکه پودر شربت و شکر به خوبی در آب حل شدند، آن را به ظرف مخصوص منتقل کنید و در یخچال نگهداری کنید تا خودش را بگیرد.

روش صحیح شستن مو و مهمترین نکات برای حفظ سلامت مو

ساخت بالم لب خانگی

مزایا و معایب بالم لب

مزایای لیپ استیک

کسانی که به کمی تقویت کننده و براق کننده لب احتیاج دارند، بالم لب بهترین گزینه برای آنهاست. این محصول کوچک، سبک، و قابل حمل است و به سرعت تاثیر خود را نشان می دهد.

همچنین ترکیبات موجود در آن به گونه ای است که به راحتی روی لب کشیده می شود، احساس سنگینی روی لب ایجاد نمی کند و به هیچونه مواد نگهدارنده احتیاج ندارد. علاوه بر این ها، سایر مزایای بالم لب عبارتند از:

غلظت فوق العاده: غلظت این محصولات بالاست و می تواند جایگزین مناسبی برای لوسیون ها یا وازلین باشد.
ایجاد ظاهری حجیم تر در لب ها: استفاده از بالم لب می تواند لب های شما را حجیم تر کند. زیرا وقتی لب ها خشک می شوند، اندازه آنها کوچک می شود.
محافظت در برابر آفتاب: برخی از بالم لب‌ها حاوی SPF هستند که از لب‌های شما در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت می‌کند و آنها را سالم و جوان نگه می‌دارد.

معایب لیپ استیک

لیپ استیک نیز مانند سایر محصولات آرایشی و بهداشتی با معایبی همراه است. اما این معایب اغلب با انتخاب محصول اشتباه رخ می دهند. مضرات بالم لب شامل موارد زیر است:

ساخت بالم لب خانگی

واکنش آلرژیک: برخی از انواع بالم لب ممکن است حاوی مواد حساسیت زا باشند که می توانند باعث ایجاد جوش شود. این بثورات اغلب به صورت ترک لب بروز می کنند و می توانند دردناک باشند.
مواد شیمیایی خطرناک: برخی از محصولات لب حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند که می توانند باعث آسیب به لب های شما شوند. از خریدن محصولاتی که از مواد مضر مانند پارافین، رنگ، پترولاتوم و فنل استفاده می‌کنند خودداری کنید. سعی کنید از بهترین و با کیفیت ترین برندهای بالم لب استفاده کنید.
آلودگی: اگر روش اصولی استفاده از بالم لب را رعایت نکنید، می تواند باعث عفونت شود. از پخش کردن بالم با انگشت خود خودداری کنید مگر اینکه ابتدا دستان خود را با دقت بشویید. همچنین، بالم لب خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. زیرا می تواند باعث انتقال ویروس ها و باکتری ها شود.

طرز تهیه بالم لب خانگی ویتامینه

مواد اولیه و لازم برای ساخت یک بالم لب خانگی که علاوه بر خاصیت ترمیم کنندگی، ویتامنیه و مقوی نیز باشد به شرح زیر می‌باشد:

  • روغن گیاهی مانند نارگیل و زیتون ( ۲ قاشق چای خوری )
  • وازلین بهداشتی ( به میزان لازم )
  • یک عدد کپسول ویتامین E
  • رژلب ( در حقیقت برای داشتن رنگ می‌توانید مقدار خیلی کمی از رژ لب استفاده کنید)
  • ظرف مناسب برای نگهداری و استعمال بالم لب

برای ساخت بالم لب خانگی با وازلین و ویتامین E ، ابتدا باید محصولات مرغوب و با کیفیتی را تهیه کرده و و پس از آن:

ساخت بالم لب خانگی

تمامی مواد را به صورت بن ماری و بدون تماس مستقیم با حرارت به حالت مایع در بیاورید.
کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و با اضافه کردن مواد درون کپسول به مایع حرارت دیده، آن‌ها را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.
مواد را داخل ظرف مناسب بریزید و برای مدتی در یخچال قرار دهید تا قالب بگیرد، پس از آن می‌توانید از این محصول خانگی استفاده کنید.

ساخت بالم لب کاملا طبیعی

برای تهیه بالم لب خانگی که کاملا ارگانیک و طبیعی باشد شما احتیاج به مواد زیر خواهید داشت:

  • عسل ( ۱ قاشق چایخوری )
  • روغن نارگیل ( ۲ قاشق چایخوری )
  • روغن دانه آفتابگردان ( ۲ قاشق چایخوری )
  • کره انبه طبیعی ( ۱ قاشق چایخوری )
  • قرص موم ( ۴ قاشق چایخوری )

برای ساخت این نوع مرطوب کننده لب بهتر است:

تمامی مواد را بایکدیگر ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید.
پس از تغییر حالت از جامد به مایع نوبت آن است که مایع را با یک مخلوط کن یا همزن برقی هم بزنید تا عسل به خوبی ترکیب شود.
مواد را در ظرف مخصوص خود ریخته و به مدت ۲ الی ۳ ساعت در یخچال نگهداری کنید و پس از آن می توانید از این بالم لب به مدت ۶ ماه استفاده کنید.

فیبروز ابرو چیست | فرق فیبروز با میکروبلیدینگ | بررسی مزایا و معایب

طرز تهیه بالم لب با توت فرنگی

برای تهیه این بالم لب به دو قاشق غذاخوری موم زنبور عسل، چهار قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان، کمی براق کننده خوراکی و روغن با طعم توت فرنگی نیاز دارید.

ساخت بالم لب خانگی

توجه داشته باشید که در کنار همه این مواد می‌توانید از رژ لب خورد شده نیز برای رنگ دهی استفاده نمایید.

بالم لب با روغن زیتون و ویتامین E

ویتامین E یکی از بهترین درمان‌ها برای خشکی و ترک لب است. بسیاری از افراد با استفاده از این ویتامین به تنهایی از خشکی لب جلوگیری می‌کنند، اما اگر دنبال یک ترکیب بهتر با خصوصیات درمانی بیشتر هستید به طرز تهیه این بالم لب خانگی توجه کنید.

شما در ابتدا به دو قاشق غذا خوری روغن زیتون، یک عدد کپسول ویتامین E، وازلین بهداشتی و رژ لب نیاز دارید. برای تهیه این بالم، باید تمامی مواد را حرارت داده و ذوب کنید، سپس کپسول ویتامین را سوراخ کرده و مایع داخل آن را به مواد اضافه نمایید. پس از ترکیب و یک دست کردن، آن را در یخچال قرار داده و بعد از خنک شدن از آن استفاده کنید.

توجه کنید که مدت زمان استفاده از این بالم لب خانگی تا شش الی هشت ساعت است.

بالم لب با کره گیاهی و روغن

همانطور که از فواید ویتامین E آگاه شدید باید گفت روغن‌هایی همچون آفتابگردان و زیتون نیز سرشار از این ویتامین هستند.

ساخت بالم لب خانگی

برای تهیه این بالم لب ساده تنها کافیست یک قاشق غذاخوری موم عسل را با یک قاشق غذاخوری روغن سبزیجات و دو قاشق غذاخوری کره گیاهی حرارت داده و ترکیب کنید.

و در آخر باید یادآور شد که سلامت نبودن لب‌ها نه تنها به زیبایی آن آسیب می‌رساند، بلکه می‌تواند با مشکلات پوستی و سوزش نیز همراه شود. پس بهتر است که هرگونه خشکی و ترک خوردن روی لب را جدی بگیرید و تا بیشتر نشدن این مشکل، نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

بالم لب خانگی با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا دارای خاصیت رطوبت رسانی و نرم کنندگی است و به همین دلیل استفاده آن برای بالم لب می‌تواند مانع از خشکی و پوسته شدن لب‌های شما شود.

ساخت بالم لب خانگی

مقدار مساوی از وازلین و ژل آلوورا را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا اندازه ای که کاملا یکدست شود. بعد در ظرف در بسته کوچک بریزید و در جای خنک بگذارید تا وازلین دوباره به حالت جامد در بیاید.درست کردن این بالم لب ساده ولی بسیار کاربردی است.

طرز تهیه یک مدل دیگر از بالم لب آلوورا

  • ژل آلوورا: 1 قاشق سوپخوری
  • روغن نارگیل: ½ قاشق سوپخوری
  • روغن ویتامین E :⅛ قاشق سوپخوری

تمام مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید؛ به طوری که مواد کاملا با هم همگن شده باشند. می‌توانید چند قطره اسانس خوشبو کننده مثل روغن رزماری یا اسطوخودوس یا حتی وانیل به این بالم لب دست ساز اضافه کنید. بالم لب را در ظرف در بسته بریزید و در جای خنک بگذارید تا به اصلاح خودش را بگیرد و آماده مصرف شود.

طرز تهیه بالم لب با لبو

لبو را رنده کرده و آنها را در آفتاب یا دستگاه خشک کن، کاملا خشک کنید. سپس ورقه های خشک شده لبو را به خوبی آسیاب و سپس با استفاده از الک، آن را صاف نمائید.

  • روغن نارگیل:½ قاشق سوپخوری
  • ژل آلوورا :1 قاشق سوپخوری
  • پودر چغندر خشک شده :1 قاشق مرباخوری

ابتدا روغن نارگیل و ژل آلوورا را با هم مخلوط کنید و بعد آرام آرام پودر چغندر را اضافه کنید و هم بزنید.مخلوط را در ظرف‌ کوچک و در بسته در جای خنک بگذارید تا به حالت ژله ای برگردد. این بالم لب به دلیل طبیعی بودن تمامی مواد اولیه و نداشتن هیچگونه نگهدارنده، به نوعی رژلب ارگانیک نیز محسوب می‌شود.

ساخت بالم لب خانگی

می‌توانید با اضافه کردن کمی شکر به این بالم برای خودتان بالم لب شکری نیز درست کنید.

اگر ژل آلوورا در دسترس ندارید می‌توانید این بالم لب را فقط با روغن نارگیل و چغندر نیز آماده و استفاده کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

12 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *