افتتاح حساب ترکیه
درمان سرفه های خلط دار

سرفه یکی از علائم خطرناک کرونا به حساب می آید و اکثر مردم با کوچکترین سرفه ای بدنبال درمان آن می روند. گروه سلامت شادمگ در این مطلب راه های درمان سرفه های خلط دار را به شما می آموزد.

علت سرفه چیست ؟

سرفه بخشی از سیستم دفاعی و ایمنی طبیعی است. بهتر است خلط با سرفه بیرون ریخته شود وگرنه ممکن است به قسمت‌­های پایین­تر ریه برود و منجر به عفونت­‌های جدی از جمله ذات­‌الریه شود.

شاید سرفه کردن وضعیت خوبی نباشد اما معمولا نشانه­‌ی بیماری جدی نیست. درواقع، سرفه رفلکس سالم و مهمی است که به راه­‌های هوا در گلو و قفسه­‌ی سینه کمک می­‌کند.

درمان سرفه های خلط دار

معمولا سرفه ظرف سه هفته به خودی خود از بین می­‌رود.  این مطلب به درمان سرفه های خلط دار می پردازد.

علائم و علل سرفه

اغلب در اثر سرما­خوردگی، آنفلونزا یا برونشیت سرفه می­‌کنیم که می تواند همراه با علائمی مانند آبریزش بینی، تب، گلودرد، گوش درد و گرفتگی و درد کلی باشد.

سیگار کشیدن هم باعث سرفه می­‌شود. از دیگر دلایل سرفه می­‌توان به سوزش معده، حساسیت‌­هایی مثل تب یونجه و بیرون ریختن خلط گلو از بینی، اشاره کرد.

اگر مبتلا به آسم باشید، سرفه در اثر گردوغبار، گرده، علوفه، هوای سرد یا ورزش تشدید می­‌شود.

 

درمان سرفه های خلط دار

در اکثر موارد، ویروس باعث بروز سرفه می­‌شود و باید دوره­‌ی آن طی شود. گاهی این مدت تا دو هفته به‌­طول می­‌انجامد. پزشکان معمولا آنتی بیوتیک تجویز نمی‌کنند زیرا آنتی بیوتیک تنها درمورد باکتری کاربرد دارد.

هیچ راه سریعی برای درمان سرفه های خلط دار وجود ندارد. معمولا بعد از این­که سیستم ایمنی مشکلی را که باعث بروز سرفه شده است شکست دهد، سرفه برطرف می­‌شود.

درمان سرفه های خلط دار

ساده و کم­‌هزینه­‌ترین راه تسکین سرفه استفاده از داروهای رایج و بدون نیاز به نسخه است. باید استراحت کنید و مایعات زیادی بنوشید.

اغلب نیازی به مصرف دارو برای درمان سرفه نیست مگر این­که سرفه آن­قدر شدید باشد که نتوانید بخوابید.

شاید این داروها به درمان سرفه های خلط دار کمک کند ولی علت بروز آن را درمان نمی‌­کند. اگر از داروهای بدون نسخه استفاده می­‌کنید، با پزشک تماس بگیرید تا از دوز مناسب آن مطمئن شوید و بدانید خطری برایتان ندارد.

مراجعه به پزشک برای درمان سرفه های خلط دار

اگر علائم زیر را دارید، می توانید سریعا با یک پزشک مشاوره آنلاین فوری داشته باشید:

  • در نفس کشیدن مشکل دارید یا به­‌سختی نفس می­‌کشید
  • سریع­‌تر از حد معمول نفس می­‌کشید
  • لب، صورت یا زبان شما کبود یا تیره شده است
  • تب شدید (مخصوصا اگر سرفه می­‌کنید اما آبریزش یا گرفتگی بینی ندارید)
  • با هر تنفس صدای خروسک می­‌آید
    خون بالا می­‌آورید
  • هنگام تنفس خرخر می­‌کنید (صدای تودماغی)
  • هنگام بازدم خس­‌خس می­‌کنید (مگر این­که پزشک از قبل به شما گفته باشد درصورت آسم چه­‌کار کنید)
  • آب بدنتان کم شده؛ ازجمله علائم آن می­‌توان به سرگیجه، خواب­‌آلودگی، خشکی یا چسبندگی دهان، گودی چشم، گریه­‌ی بدون اشک یا کم­‌ادراری اشاره کرد.
  • آزمایش کرونا (PCR و آنتی بادی)

افراد مبتلا به آسم

اگر مبتلا به آسم باشید، احتمالا از اسپری تنفسی یا قرص برای کنترل آسم استفاده می­‌کنید.

هنگام عود علائم، باید از برنامه­‌ای که سر آن با پزشک خود به توافق رسیده­‌اید پیروی کنید. این برنامه براساس الگو و شدت آسم متغیر است اما معمولا ۴ الی ۵ بار در روز به استفاده از اسپری تنفسی نیاز دارید.

اگر سرفه‌­های شدید دارید، بهتر است استفاده از اسپری پیشگیری‌کننده را بالا ببرید.

افراد سیگاری

این افراد معمولا دچار دو نوع سرفه می­‌شوند. ممکن است در اثر سوزش و آسیب ریه به­‌خاطر مصرف سیگار یا در اثر سرماخوردگی، آنفلونزا یا برونشیت سرفه کنند.

اگر این سرفه­‌ها بیشتر از سه هفته طول بکشد یا همراه با خون باشد، می­‌تواند علامت سرطان ریه باشد. فراموش نکنید ترک سیگار بسیار مهم است.

انواع مختلف سرفه و درمان سرفه های خلط دار

اما گاهی برای درمان سرفه های خلط دار لازم است به پزشک مراجعه کنیم. شناخت انواع مختلف سرفه به شما کمک می­‌کند بدانید چه زمان باید آن را در خانه درمان کرد و چه زمانی باید نزد پزشک رفت.

شایع‌­ترین انواع سرفه عبارت است از:

  1. سرفه‌­ی خشک
  2. سیاه­‌سرفه
  3. سرفه همراه با خس‌­خس
  4. سرفه­‌ی شبانه
  5. سرفه در روز
  6. همراه با تب
  7. سرفه‌­های دائم

 

 سرفه­‌ی خشک

اغلب به­‌دلیل ورم راه هوای فوقانی رخ می‌­دهد. در اکثر موارد، سرفه­‌ی خشک حاصل دم‌گاه، ورم حنجره و نای است. مسیر ورود هوای کودکان کوچک‌­تر است و درصورت التهاب عمل تنفس را دشوار می­‌سازد.

بچه­‌های زیر سه سال بیشتر در معرض این نوع سرفه قرار دارند زیرا راه ورود هوای آن­ها بسیار باریک است.

این سرفه به­‌صورت ناگهانی و اغلب اواسط شب شروع می­‌شود. این کودکان خرخر هم می­‌کنند که به تنفس پرسروصدا و دشوار هنگام دم گفته می­‌شود.

پوسته شدن اطراف ناخن نشانه بیماریست ؟ علت و درمان خانگی پوسته شدن اطراف ناخن

درمان سرفه های خلط دار

سیاه­‌سرفه

به عفونت راه هوا توسط یک باکتری به نام بوردتلا پرتوزیس، سیاه­‌سرفه (پرتوزیس) گفته می­‌شود. کودکان مبتلا به پرتوزیس پشت سر هم بدون مجال برای تنفس سرفه می­‌کنند.

پس از پایان سرفه، یک نفس عمیق می­‌کشند که صدای خروسک می­‌دهد. ازجمله سایر علائم آن می­‌توان به آبریزش بینی، عطسه، سرفه­‌ خفیف و تب با درجه­‌ی پایین اشاره کرد.

ممکن است سیاه­‌سرفه در هر سنی رخ دهد اما در نوزادان زیر یک سال که واکسن پرتوزیس را نزده‌­اند شدیدتر است. این واکسن جزو واکسن سه‌گانه (دیفتری، کزاز، سیاه ­سرفه) است.

پرتوزیس بسیار مسری است به­‌همین دلیل تمام کودکان باید در دو، چهار، ۶، ۱۵ ماهگی و ۴ تا ۶ سالگی واکسن پرتوزیس را بزنند.

سرفه همراه با خس‌­خس

اگر فرد هنگام بازدم خس­‌خس می‌کند (صدای صوت)، بدین معنی است که راه تحتانی ورود هوا ملتهب شده است. این شرایط درصورت آسم یا عفونت ویروسی برونشیت رخ می­‌دهد.

اگر راه تحتانی ورود هوا توسط جسم خارجی مسدود شود نیز خس‌­خس به‌­وجود می­‌آید.

سرفه‌­ی شبانه

در بسیاری از موارد سرفه هنگام شب تشدید می­‌شود. زمانی که فرد سرما خورده است، مخاط بینی و سینوزیت از گلو تخلیه و باعث سرفه حین خواب می‌­شود.

این موضوع تنها درصورتی دردسرساز است که سرفه مانع از خواب شود. آسم هم باعث عود سرفه در شب می­‌شود زیرا راه‌­های ورود هوا هنگام شب حساس و رنجورتر است.

 سرفه در روز

هوای سرد یا فعالیت باعث تشدید سرفه در روز می­‌شود. حتما حواستان باشد چیزی در خانه – مانند خوشبوکننده­‌ی هوا، حیوان خانگی یا دود (به خصوص دود تنباکو)- باعث ایجاد سرفه در فرد نشود.

سرفه همراه با تب

احتمالا فردی که سرفه می کند و تب خفیف و آبریزش بینی دارد سرما خورده است. اما سرفه به همراه تب ۳۹ درجه­‌ی سانتی­‌گراد یا بیشتر می‌­تواند در اثر سینه­‌پهلو باشد، به­‌خصوص اگر فرد ضعیف است و تندتند نفس می‌­کشد.

در این صورت، فورا با پزشک تماس بگیرید.

درمان سرفه های خلط دار

 سرفه‌‌­ی دائم

معمولا سرفه در اثر سرماخوردگی ویروسی، به­‌خصوص اگر فرد پشت سر هم سرما بخورد، تا چند هفته باقی می­‌ماند. آسم، آلرژی یا عفونت مزمن در سینوزیت نیز باعث سرفه‌های طولانی و مداوم می­‌شود.

اگر فرد پس از سه هفته هنوز هم سرفه می‌­کند، با پزشک تماس بگیرید.

نشانه‌های سرفه چیست ؟

علائمی که معمولا با سرفه همراه‌اند، عبارت‌اند از:

  • خارش یا درد گلو
  • گرفتگی گلو
  • ناراحتی و درد قفسه سینه.

سرفه‌های طولانی و مزمن هم نشانه‌های زیر همراه‌اند:

  • خستگی
  • بی خوابی
  • سردرد
  • ازدست‌دادن کنترل مثانه
  • شکستگی دنده‌ها

آرام‌کردن و درمان سرفه های خلط دار

نفس‌کشیدن در هوایی مرطوب بسیار مفید است؛ مثلا زمانی که با آب گرم حمام می‌کنید، هوای حمام به همین حالت است.
مصرف کافی مایعات و آب‌رسانی به بدن باعث می‌شود که سرفه‌هایتان بهبود پیدا کنند. کم آبی بدن مشکلات زیادی به همراه دارد.
دوری‌کردن از محرک‌های ریه هم روش دیگری برای درمان سرفه است؛ مثلا دود تنباکو از محرک‌های آزاردهنده ریه است.
استفاده از اسپری‌هایی هم که حاوی ذرات ریز معلق در هوا هستند، دستگاه تنفسی را تحریک می‌کند؛ مثلا ضدعرق‌ها (دئودورانت)، اسپری مو و محصولات نظافتی ممکن است باعث بروز سرفه شوند.

نوشیدن مایعات گرم هم فکر خوبی است. احتمالا آب سیب یا لیمو همراه با عسل درهنگام سرفه شدید به آرام‌شدن وضعیتتان کمک می‌کند.

درمان سرفه های خلط دار
ورزش کردن سبک و مستمر هم باعث بازشدن راه‌های تنفسی می‌شود. ورزش‌های سنگین وضعیت را وخیم‌تر می‌کنند؛ پس از آن‌ها دور بمانید.
مصرف قطره‌های ضدسرفه هم به بهبود وضعیتتان کمک می‌کند.

روش‌های خانگی درمان سرفه های خلط دار

مصرف دارو‌های گیاهی خلط آور و روش‌های خانگی می‌تواند شما را از دست سرفه‌ها خلاص کند. البته بهتر است با مشورت پزشک از آن‌ها استفاده کنید. روش‌های خانگی زیر را هم در ذهن داشته باشید.

 استفاده از آب‌نمک

آب‌نمک می‌تواند گلو را التیام ببخشد و از التهاب مجاری تنفسی کم کند. قرقره آب‌نمک یا شست‌وشوی دهان و بینی با آن باعث می‌شود تا خلط‌ها روان و زیاد شوند و با سرفه‌کردن از بدن بیرون بروند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ انجام شد که نشان می‌داد استفاده از آب‌نمک برای رفع مشکلات حلق و بینی و التهاب مجاری تنفسی این نواحی بسیار مؤثرتر از اسپری‌های فلوتیکازون است. آب‌نمک باعث تحریک گلو و درنتیجه سرفه می‌شود و مخاط را از گلو بیرون می‌کند. شیوه استفاده از آن به این ترتیب است:

یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب ولرم حل کنید.
برای دیدن نتایج مثبت و مفید آب‌نمک، دو تا سه بار در روز آن را قرقره کنید.

 عسل برای از بین بردن سرفه

عسل سرشار از آنتی اکسیدان است. این ماده می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود؛ ضمن اینکه خواص ضدمیکربی هم دارد. مصرف عسل سرفه و عوارض ناخوشایند آن را به‌سرعت التیام می‌بخشد.

براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، دانشمندان کشف کردند این ماده می‌تواند از سرفه جلوگیری کند یا شد‌تش را کاهش دهد.

تحقیقی دیگر در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف ۲٫۵ میلی‌لیتر عسل قبل از خواب برای رفع سرفه کودکان بیش از یک سال بسیار مفید است. نتایج این تحقیق در مجله «پزشک خانواده کانادایی» منتشر شده است.

روزه گرفتن بیماران دیابتی ؛ آیا دیابتی ها می توانند روزه بگیرند ؟

درمان سرفه های خلط دار

در سال ۲۰۱۸ هم تحقیقی انجام شد. در این تحقیق، اثر مصرف عسل، ترکیب عسل و آنتی بیوتیک ها، دارو‌های بدون نسخه رفع سرفه و شربت‌های حاوی عسل بررسی شد. شرکت‌کنندگان در این پژوهش افراد یک تا هجده‌ساله بودند.

نتایج این تحقیق نشان داد در مقایسه با راهکار‌های دیگری که در تحقیق به کار گرفته شد، عسل می‌تواند خلط آور باشد و اثرات مفیدی در رفع سرفه داشته باشد.

شیوه استفاده از آن به این ترتیب است:

یک قاشق غذاخوری عسل در لیوانی از آب ولرم بریزید. چند بار در طول روز از محتویات این لیوان بنوشید تا گلو‌یتان آرام شود.
یادتان نرود که عسل می‌تواند حاوی نوعی باکتری باشد که در کودکان بوتولیسم ایجاد می‌کند؛ بنابراین نباید به کودکان زیر یک سال عسل بدهید.

زنجبیل، دارویی خلط آور برای رفع سرفه

زنجبیل هم ضدالتهاب و ضدسرفه است و مصرف آن می‌تواند باعث رفع سرفه شود. این ماده سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند و موجب تسریع درمان بیماری‌ها می‌شود. سالیان طولانی، زنجبیل در پایین آوردن تب، درمان سرفه، درمان آسم و درمان برونشیت نقش داشته است.

در سال ۲۰۱۵، تحقیقی روی حیوانات انجام شد که نشان داد زنجبیل می‌تواند از سرفه‌های ناشی از مصرف اسیدسیتریک در خوکچه‌های هندی جلوگیری کند. برای انجام‌دادن این تحقیق از پلی‌ساکارید‌های ساقه‌های زیرزمینی زنجبیل استفاده شده بود.

ترکیبات متنوعی از زنجبیل در مقابله با ویروس‌های سرماخوردگی مؤثر شناخته شده‌اند. این‌ها حاکی از خواص ضدویروسی زنجبیل است.

شوگاول و گینجرول دو ماده موجود در زنجبیل‌اند که به درمان سرماخوردگی کمک می‌کنند. آثار آن‌ها به شکل کاهش تب، جلوگیری از سرفه و آرام‌بخشی اندک به بدن نمود می‌یابد. البته برای اثبات اثربخشی زنجبیل در درمان سرماخوردگی و سرفه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

شیوه استفاده از زنجبیل به این صورت است:

با یک لیوان آب جوش و تکه‌های کوچک زنجبیل، جوشانده‌ای درست کنید و آن را روزی سه بار بنوشید.

 شیرین‌بیان؛ نمونه‌ای از درمان سرفه های خلط دار

ریشه شیرین‌بیان هم می‌تواند آزردگی و ناراحتی گلو و سرفه را از بین ببرد. از این گیاه در طب چینی سنتی بسیار استفاده می‌شده است.

شیرین‌بیان از دارو‌های گیاهی خلط آوری است که می‌تواند سرفه‌کردن را تعطیل کند، ترشحات مخاط را کاهش دهد و از درد گلو کم کند.

سال ۲۰۱۸ پژوهشی درباره خواص شیرین بیان به‌عنوان یکی از دارو‌های گیاهی خلط آور انجام شد و نتایج آن در مجله «بیوارگانیک اند مدیسینال کمیستری» (Bioorganic & Medicinal Chemistry) به چاپ رسید. در فرایند این تحقیق از عصاره خام و ترکیبات شیرین‌بیان استفاده شده بود.

به یاد داشته باشید که افراد دچار فشار خون بالا بهتر است از شیرین‌بیان استفاده نکنند.

این گیاه که از دارو‌های خلط آور گیاهی است و به رفع سرفه کمک می‌کند، از قدیم استفاده می‌شده و مردم به اثرات مثبت آن آگاه بوده‌اند. بااین‌حال، لازم است تحقیقات بیشتری برای اثبات این خاصیت آن انجام شود.

شیوه استفاده از شیرین‌بیان به این صورت است:

نصف قاشق چای‌خوری ریشه شیرین‌بیان را در یک فنجان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. از این چای دو یا سه بار در روز بنوشید.
برای کاهش مشکلات گلو و سرفه‌کردن هم می‌توانید آب‌نبات‌های شیرین‌بیان را نوش جان کنید.

 ریحان مقدس؛ یکی از دارو‌های گیاهی خلط آور

ریحان مقدس از تیره گیاهان خانواده نعناع است. این گیاه را می‌توان در بعضی از دارو‌ها و شربت‌های خلط آور پیدا کرد. از ریحان مقدس در درمان سرفه ناشی از آسم و برونشیت‌های ناشی از حساسیت به‌وفور استفاده می‌شود. این گیاه به رقیق‌شدن مخاط و خروج ساده‌تر آن از ریه کمک می‌کند.

روغنی که از ریحان مقدس استخراج می‌شود، برای رفع مشکلات ناشی از آسم و سرفه‌کردن مفید است. البته لازم است درباره این گیاه هم پژوهش‌های بیشتری انجام دهند و اثربخشی آن را ازنظر علمی بیشتر تأیید کنند.

درمان سرفه های خلط دار

شیوه استفاده از ریحان مقدس به این صورت است:

۸ تا ۱۰ برگ ریحان را با ۵ عدد گیاه میخک در یک فنجان آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. بعد از سردشدن محلول، آن را ۳ بار در روز بنوشید.‌
می‌توانید چند قطره از روغن این گیاه را هم داخل آب جوش بریزید و ۱ یا ۲ بار در روز با آن بخور بدهید.

 سیر

سیر هم به مشکلات تنفسی و درمان سرفه کمک می‌کند. درواقع، این ماده نوعی داروی گیاهی خلط آور قوی‌ای است. در سال ۲۰۱۰ تحقیقی انجام و نتیجه آن در نشریه «فارماکوگنوزی ریویو» (Pharmacognosy Review) منتشر شد که نشان داد سیر در کاهش سرفه بسیار مؤثر است و خواص درمانی دیگری هم دارد.

درباره سیر هم به پژوهش‌های بیشتری نیاز است و در حال حاضر به‌طور قطعی نمی‌توانیم درباره خواص آن نظر دهیم.

شیوه استفاده از سیر به این صورت است:

استنشاق بوی سیر ایده خوبی است.‌
می‌توانید سیر را بکوبید و با عسل ترکیب کنید و این مخلوط را ۲ تا ۳ بار در روز بخورید.

 نعنای تند؛ درمان سرفه های خلط دار

مصرف نعنای فلفلی باعث بهبود عملکرد ریه‌ها می‌شود. جوهر نعنا یا منتول (menthol) ترکیب اصلی نعنای تند است که خواص زیادی برای بدن دارد. روغن نعنای تند می‌تواند به درمان سرفه، عفونت‌های گلو، برونشیت، آسم و سینوزیت کمک کند.

اگه می خوای ذهنت خالی شه اینطوری در خانه مدیتیشن کن !

این ماده گیاهی در دسته دارو‌های گیاهی خلط آور ریه قرار می‌گیرد و خواص ضدمیکربی و ضداسپاسم هم دارد. البته هیچ پژوهش خاصی درباره اثربخشی مصرف نعنای تند در کاهش سرفه انجام نشده است؛ اما به‌طور تجربی، آثار مطلوب مصرف این ماده خود را نشان داده است.

شیوه استفاده از نعنای تند به این صورت است:

یک قطره روغن نعنای تند را داخل آب جوش بریزید و با آن بخور بدهید.
نوشیدن چای نعناع تند هم فکر خوبی است.

 برگ گیاه عشقه

برگ گیاه همیشه‌سبز عشقه هم آثار مطلوبی در خلط آوربودن و ازبین‌بردن سرفه دارد. گفته می‌شود که ساپونین موجود در این گیاه به رقیق‌شدن مخاط گلو و بینی و خروج راحت‌تر آن از بدن کمک می‌کند.

پژوهشی نشان داد که ترکیب عصاره برگ خشک عشقه، آویشن، بادیان رومی و ریشه گیاه پنیرک پُف‌نبات یا مارشمالو (Marshmallow) می‌تواند به کاهش سرفه کمک کند.

البته این پژوهش مراحل علمی دقیقی را طی نکرده است و برای اثبات دستاوردهایش به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد. درهرحال، تعداد تحقیقاتی که درباره اثربخشی گیاه عشقه بر کاهش سرفه صورت می‌گیرد، رو به افزایش است و فایده این برگ در رفع سرفه هر روز بیش از گذشته آشکار می‌شود.

درمان سرفه های خلط دار

نکاتی درباره درمان سرفه های خلط دار

سرفه و سردرد

معمولا سرفه و سردرد با هم نشان‌دهنده وجود بیماری خاصی‌اند ؛ اما گاهی هم سرفه‌کردن باعث می‌شود تا فشار به سر وارد شود و سردرد شکل بگیرد.

سرفه شبانه

تحریک گلو یا راه‌های تنفسی معمولا باعث سرفه‌کردن می‌شود. زمانی که برای خوابیدن دراز می‌کشید، احتمالا دچار رفلاکس معده یا ترشحات بینی از پشت حلق می‌شوید.

این‌ها گلو را تحریک می‌کنند و باعث سرفه می‌شوند؛ اما زمانی که در طول روز به شکل ایستاده‌اید، اثرات جاذبه زمین مانع این مشکلات می‌شود.

اثر گلیسیرین

از گلیسیرین برای افزایش غلظت شربت‌سینه استفاده می‌شود و نوعی حلّال هم هست. علاوه‌براین، گلیسیرین می‌تواند اثربخشی خوبی در رفع سرفه هم داشته باشد.

این ماده حکم نوعی روان‌کننده و مرطوب‌کننده را دارد؛ ضمن اینکه شربت‌های گلودرد را هم شیرین می‌کند. خواص ضدالتهابی گلیسیرین ثابت شده است.

در سال ۲۰۱۷ تحقیقی انجام شد که نشان داد شربت سینه‌های حاوی گلیسیرین و طعم‌دهنده‌هایی مانند لیمو یا عسل در درمان سرفه شدید مؤثرند.

اثر سولفات روی

سرماخوردگی‌ها معمولا ناشی از ویروس‌های سرماخوردگی موسوم به راینوویروس هستند. در ترشحات بینی تعداد زیادی از این ویروس‌ها وجود دارد. سرفه، عطسه و خروج مخاط از بینی می‌تواند باعث پخش ویروس‌ها در محیط اطراف شود. پژوهش‌ها حاکی از آن است که مصرف سولفات روی در روز شروع ابتلا به سرماخوردگی، از مدت آن می‌کاهد.

اثر شربت سرفه گیاهی

در سال ۲۰۱۵ تحقیقی درباره اثرات شربت سرفه گیاهی بر کاهش سرفه انجام شد. شربت‌سینه مذکور حاوی ترکیبی از آویشن، ریشه گیاه پنیرک پُف‌نبات، برگ‌های عشقه و بادیان رومی بود.

این پژوهش نشان داد که مصرف این شربت می‌تواند به کاهش سرفه در بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، برونشیت و عفونت‌های تنفسی کمک کند.

درمان سرفه های خلط دار

راههای درمان سرفه های خلط دار کودک

در برخی موارد انجام کارهای زیر می تواند در بهبود سرفه ها کمک کننده باشد:

  • استفاده بیشتر از مایعات
  • استفاده از مرطوب کننده های هوا (دستگاه بخور) در اتاق کودک
  • باز کردن دوش آب گرم برای ایجاد بخار و نشستن همراه با کودک در حمام
  • مصرف روزانه یک قاشق چایخوری عسل در کودکان بالای یک سال

توجه داشته باشید که قبل از 18 سالگی نباید از آسپیرین استفاده نمود. همچنین مصرف داروهای بدون نسخه معمول جهت بهبودی سرفه و سایر علائم عفونت های تنفسی ویروسی (مانند سرماخوردگی) نیز در کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود.

همچنین با صلاحدید پزشک برای تسکین سرفه در کودکان، می توان از برخی داروهای گیاهی با کیفیت و استاندارد نیز کمک گرفت. پماد ب. ب. کلد یک داروی موضعی گیاهی حاوی روغن اکالیپتوس، منتول و روغن آویشن است.

این پماد گیاهی استاندارد به طور موضعی در ناحیه گردن وسینه استعمال می شود و می تواند در بهبود علائم سرماخوردگی مانند سرفه و گرفتگی بینی کمک کننده باشد.

شربت توسیان اطفال نیز نمونه دیگری از داروهای گیاهی با کیفیت جهت تسکین سرفه در کودکان می باشد. این شربت با دارا بودن مقدار لازم از عصاره آویشن، با گشاد کردن مجاری هوایی، افزایش حرکت مژک های تنفسی و در نتیجه تسریع در پاکسازی این مجاری و نیز اثرات ضد میکروبی، در بهبود سرفه از عملکرد مناسبی برخوردار می باشد.

علت سرفه چیست ؟

سرفه بخشی از سیستم دفاعی و ایمنی طبیعی است. بهتر است خلط با سرفه بیرون ریخته شود وگرنه ممکن است به قسمت‌­های پایین­تر ریه برود و منجر به عفونت­‌های جدی از جمله ذات­‌الریه شود.

سرفه­‌ی خشک چیست؟

اغلب به­‌دلیل ورم راه هوای فوقانی رخ می‌­دهد. در اکثر موارد، سرفه­‌ی خشک حاصل دم‌گاه، ورم حنجره و نای است. مسیر ورود هوای کودکان کوچک‌­تر است و درصورت التهاب عمل تنفس را دشوار می­‌سازد. بچه­‌های زیر سه سال بیشتر در معرض این نوع سرفه قرار دارند زیرا راه ورود هوای آن­ها بسیار باریک است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

8 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *