افتتاح حساب ترکیه
دستور تهیه کمپوت سیب

کمپوت سیب یکی از خوشمزه و سالم ترین دسر هایی که می توانید با آموزش دستور تهیه کمپوت سیب ساده که در این مطلب گروه آشپزی شادمگ آمده است آن در منزل درست کنید. همچنین فوت و فن کمپوت سیب به روش بازاری گفته شده است.

کمپوت سیب

کمپوت سیب یک دسر و یا میان وعده مفید است. کمپوت سیب برای کودکانی که تازه به غذا خوردن افتاده اند و میوه ها برایشان سفت است و یا افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند و ممنوعیت مصرف میوه را به شکل خام دارند مفید است. این کمپوت خوشمزه را علاوه بر اینکه می توانیم برای میان وعده استفاده کنیم، می توانیم برای تزیین و خوشمزه تر شدن انواع شیرینی، کیک و دسر نیز استفاده کنیم،

دستور تهیه کمپوت سیب

مواد لازم

  • سیب ۱۰ عدد
  • شکر ۶ قاشق غذاخوری
  • آب ۳ لیوان
  • گلاب ۱ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق مرباخوری

دستور تهیه کمپوت سیب

مرحله اول

برای تهیه کمپوت خوشمزه و خانگی سیب ابتدا سیب ها را به آرامی پوست می گیریم و به شکل دلخواه برش می زنیم. توصیه می شود به خاطر اینکه سیب ها پس از پخت له نشوند و ظاهر کمپوت خراب نشود آنها را به صورت درشت خرد کنید.

دستور تهیه کمپوت سیب

مرحله دوم

مثلا اگر بخواهیم به صورت کمپوت کارخانه ای سیب ها را خرد کنیم، همین که سیب ها را از وسط نصف کنیم کافی است. یا اینکه در صورتی که تمایل دارید آنها را به صورت کوچکتر خرد کنید، می توانید سیب ها را به صورت ۴ قاچ خرد کنید. .

مرحله سوم دستور تهیه کمپوت سیب

پس از اینکه سیب ها را تمیز کردیم و برش دادیم انرا می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان برود، سپس آب و شکر را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید.

مرحله چهارم

در ادامه گلاب و آب لیمو ترش را اضافه می کنیم و پس از کمی مخلوط کردن سیب ها را به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سیب ها بپزند. حالا باید صبر کنیم تا شربت کمپوت قوام یابد و به غلظت مناسب برسد.

هشدار ؛ این نوشیدنی ها رو تو ماه رمضان فراموش نکنید !

مرحله پنجم

نکته مهم در این مرحله این است که هر زمان سیب ها پختند باید آنها را از قابلمه خارج کنیم چون اگر بیش از حد بپزند له می شوند. اگر سیب ها پخته بودند و شربت کمپوت هنوز نیاز به جوشیدن داشته سیب ها را زا قابلمه خارج می کنیم.

مرحله ششم دستور تهیه کمپوت سیب

سپس اجازه می دهیم شربت به تنهایی روی حرارت بماند تا به قوام برسد. پس از اینکه شربت و سیب ها اماده شدند اجازه می دهیم در دمای محیط بمانند تا کاملا خنک شوند سپس در ظرف در بسته در یخچال نگهداری می کنیم.

دستور تهیه کمپوت سیب

دستور تهیه کمپوت سیب برای نگهداری در طولانی مدت

برای حفظ کمپوت‌ها و جلوگیری از خرابی آن میتوان از روش پخت کمپوت سیب در شیشه استفاده کرد. در صورتی که بخواهید سیب را بصورت کمپوت به مدت حدود یکسال نگهداری کنید بهتر است از این روش استفاده نمایید.

 تهیه شربت

ابتدا مانند روش قبل آب و شکر را به قابلمه اضافه نمایید و اجازه دهید روی حرارت ملایم بجوش آید. اگر تمایل دارید به کمپوت گلاب اضافه نمایید بهتر است آن را در این مرحله به مخلوط اضافه کنید. حال میتوانید ظرف را بردارید و اجازه دهید شربت کمپوت خنک شود.

خرد کردن سیب

سیب‌ها را پوست کنده و بصورت دلخواه برش دهید. برای حفظ رنگ سیب‌ها و جلوگیری از تیره شدن آن لازم است داخل ظرفی ۳ پیمانه آب سرد بریزید و به آن سه قاشق سرکه اضافه کنید و سیب‌ها را به آن اضافه کنید.

اضافه کردن سیب ها داخل شیشه

سیب‌ها را از آب و سرکه خارج کنید و داخل شیشه‌های مورد نظر با درب فلزی که از قبل شسته و خشک شده بریزید.

 اضافه کردن شربت داخل شیشه

پس از اضافه کردن سیب‌ها به داخل شیشه روی آن از مخلوط آب و شکر که خنک شده بریزید تا حدی که تماماً پر شود.

دستور تهیه کمپوت سیب

 پخت کمپوت داخل قابلمه

سپس درب شیشه‌ها را محکم ببندید و داخل قابلمه بزرگ بچینید. داخل قابلمه را تا ۲ سانتی درب پر از آب سرد کنید و اجازه دهید بجوش آید. بعد از اولین جوش حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید، سپس حرارت را خاموش نمایید و اجازه دهید آب و شیشه‌ها خنک شود. کمپوت سیب شما آماده است و می توانید نگهداری کنید.

طرز تهیه کمپوت سیب دارچینی به سبک فرنگی

این نوع کمپوت با آنچه در ذهن شماست کمی تفاوت دارد. اما با توجه به مواد اولیه آن می‌تواند یک دسر یا میان وعده خوشمزه خصوصاً برای کسانی باشد که به طعم دارچین علاقه مند هستند. اگر برای مزه کردن یک کمپوت جدید آماده‌ اید، همین حالا دست به کار شوید و طبق دستور زیر عمل کنید.

طرز تهیه عصاره قلم خوشمزه و خوش طعم + فواید و مضرات آب قلم

مواد اولیه

  • ۵۰۰ گرم سیب کمپوتی تازه
  • ۵/۱ قاشق چایخوری پودر دارچین آسیاب شده
  • ۲/۱ قاشق چایخوری پودر زنجبیل
  •  پودر جوز هندی ۳/۱ قاشق چایخوری
  • ۲ قاشق غذخواری کره بدون نمک
  • ۲/۱ فنجان شکر قهوه ای
  • ۱ قاشق چایخوری عصاره وانیل

دستور پخت کمپوت سیب دارچینی

سیب‌ها را پوست بگیرید و هسته‌ها را در آورید. سپس سیب را به قطعات کوچک تقریبا دو برابر یک حبه قند برش بزنید.
سیب‌های خرد شده را درون ظرفی بریزید. سپس چاشنی‌ها از جمله پودر دارچین، زنجبیل و جوز هندی را روی سیب‌ها بپاشید. مخلوط را خوب هم بزنید تا تمامی قطعات سیب به خوبی به چاشنی‌ها آغشته شوند.
کره، عصاره وانیل و شکر را درون ظرفی دیگر ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید. زمانی که کره ذوب شد کمی شعله را زیاد کنید تا مخلوط شروع به غل زدن کند. حدود ۵ دقیقه این ترکیب را بپزید تا حالت کاراملی پیدا کند. زمانی که احساس کردید در حال تغییر رنگ است باید آن را سریع از روی حرارت بردارید.
حالا نوبت اضافه کردن سیب به مخلوط کره و شکر است. مخلوط را به خوبی هم بزنید. سپس ظرف را دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید.
۱۰ دقیقه مخلوط سیب با مایع کارامل را طبخ کنید و اجازه دهید تا سیب‌ها بپزند. اما مراقب باشید حالت خود را از دست ندهند.
در انتها ظرف را از روی حرارت بردارید و کمپوت سیب را به صورت سرد یا گرم سرو کنید. برای نگهداری این دسر از شیشه استفاده کنید.

دستور تهیه کمپوت سیب

نکات مهم

اگر احساس کردید که مایع کمپوت شما غلیظ نیست باید زمان پخت را بالا ببرید. اما دقت کنید که سیب‌ها نباید بیش از اندازه بپزند یا هم زده شوند تا از له شدن آن‌ها پیشگیری کنید.
از این کمپوت می‌توانید به عنوان فیلینگ کیک بین لایه‌ها بهره ببرید.
از کمپوت دارچینی می‌توانید به همراه جو دوسر یا پنکیک برای صرف صبحانه استفاده کنید.
این کمپوت حدوداً یک هفته در یخچال قابلیت نگهداری دارد.

نکات مهم و فوت و فن طرز تهیه کمپوت سیب

برای تهیه کمپوت سیب از سیب های سالم و سفت استفاده کنید.

دستور تهیه کمپوت سیب
آب کمپوت مثل کمپوت های بازاری باید غلیظ شود بهتر است بعد از پخت سیب آن را از شربت خارج کرده و اجازه دهید تا شربت غلیظ شود و بعد دوباره سیب را به داخل شربت منتقل کنید.
برای اسانس و طعمی به جز سیب می توانید از دانه هل و یا گلاب داخل کمپوت استفاده کنید.
در صورت تمایل از چند قطره رنگ خوراکی داخل سیب ها استفاده کنید و کمپوت رنگی برای دسر داشته باشید.

طرز تهیه انواع سالاد کالباس خوشمزه و مجلسی با آموزش مرحله به مرحله

نگهداری کمپوت سیب در زمستان

اگر قصد دارید کمپوت را برای فصل زمستان نگهداری کنید حتماً دقت کنید سیب‌هایی انتخاب کنید که دچار کرم خوردگی و خرابی نباشند و حتماً زمان تهیه کمپوت سیب‌ها را خرد نکنید و فقط پوست آنها را بکنید. بهترین روش نیز استفاده از روش تهیه در شیشه است. در صورت تمایل میتوانید کمپوت سیب و گلابی را بصورت مخلوط تهیه و نگهداری کنید.

دستور تهیه کمپوت سیب

خواص کمپوت سیب

اسیدهای موجود در سیب و حتی کمپوت آن برای دندان و لثه بسیار مفید می‌باشد و باعث از بین رفتن باکتری‌های دهان می‌گردد. همچنین مصرف سیب از فرسوده شدن دندان جلوگیری میکند و مواد غذایی مانده در میان دندانها از بین میرود.

برای افرادی که دچار بیماری معده و یا دچار سوزش معده هستند بسیار مفید بوده و مصرف آن به آرام شدن معده کمک خواهد کرد.

سیب بدلیل وجود ویتامین های A ،2B ،C و همچنین آهن، پتاسیم، منیزیم و کلسیم از خشکی و پیری پوست جلوگیری میکند و موجب شادابی و درخشندگی پوست خواهد شد.

افرادی که از میوه تازه و خام بدلیل وجود اسید میوه نمی توانند استفاده کنند و دچاره معده درد می شوند می‌توانند کمپوت را جایگزین آن کنید.

فیبر موجود در سیب و کمپوت آن به درمان یبوست کمک می‌کند ولی باید توجه داشته باشد که مصرف آن باید به میزان مناسب باشد.

سیب پخته شده برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است و در صورت ابتلا به سرماخوردگی میتوانید از سیب پخته استفاده کنید.

سیب پخته بدلیل دارا بودن انواع ویتامینها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

فسفر و ویتامین های موجود در سیب به عملکرد بهتر و تقویت مغز کمک می کند.

دستور تهیه کمپوت سیب

 ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم کمپوت سیب

انرژی: ۶۷ کیلوکالری

کربوهیدرات: ۱۶/۷۰ گرم

پروتئین: ۰/۱۸ گرم

چربی: ۰/۴۹ گرم

آب: ۸۲/۳۶ گرم

فیبر: ۱/۷۰ گرم

قند: ۱۵ گرم

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

20 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *