طرز تهیه نان خامه ای

طرز تهیه نان خامه ای که یکی از شیرینی های محبوب و پرطرفدار ایرانی است بسیار راحت است. این شیرینی پر مصرف ترین شیرینی خامه ای هم محسوب می شود. با آموزش تهیه نان خامه ای با گروه آشپزی شادمگ همراه باشید.

مواد لازم نان خامه ای

طرز تهیه نان خامه ای

  • آرد ۱ پیمانه (۱۲۵ گرم
  • تخم مرغ ۴ عدد
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری
  • بکینگ پودر ½ قاشق چایخوری
  • وانیل نوک قاشق چایخوری
  • آب ۱ لیوان (۲۰۰ گرم)
  • کره ۵۰ گرم
  • خامه فرم گرفته ۲۰۰ گرم

طرز تهیه نان خامه ای با پیمانه

مرحله اول

برای تهیه نون خامه ای خوشمزه ابتدا قابلمه ای می خواهیم از آن به عنوان فر استفاده کنیم را با دم کنی روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا به خوبی گرم شود. قابلمه باید حدودا ۲۰ دقیقه روی حرارت باشد تا به خوبی گرم شود.

مرحله دوم

در این مرحله کره را به همراه آب و شکر داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا کره و شکر ذوب شوند. در ادامه صبر می کنیم تا آب شروع به جوشیدن کند، سپس حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم.

مرحله سوم

حالا آرد را به قابلمه اضافه کرده و شروع به مخلوط کردن مواد می کنیم تا خمیر جمع شود. توجه داشته باشید که خمیر را باید حداکثر سه دقیقه روی حرارت ملایم مخلوط کنیم، چون اگر زمان بیشتری روی حرارت بماند، شیرینی ها ترکدار می شوند.

طرز تهیه نان خامه ای

مرحله چهارم

در این مرحله قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم و صبر می کنیم تا خمیر خنک شود. در ادامه تخم مرغ ها را یک به یک به خمیر اضافه می کنیم هر کدام را به مدت ۲ دقیقه مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد کاملا یکدست شوند.

مرحله پنجم

زمان اضافه کردن تخم مرغ آخر، وانیل و بکینگ پودر را نیز اضافه می کنیم. خمیر این شیرینی باید در پایان حالتی کشدار و چسبنده داشته باشد. در ادامه داخل یک سینی مناسب که کوچکتر از قطر قابلمه باشد، کاغذ روغنی پهن می کنیم.

مرحله ششم

حالا شیرینی را به صورت حلزونی درون سینی قیف می زنیم، چون شیرینی ها پف می کنند باید بین هر دو شیرینی مقداری فاصله بگذاریم. در ادامه دم کنی را بر می داریم و سینی را درون قابلمه قرار می دهیم، سپس دم کنی را روی آن قرار می دهیم.

مرحله هفتم

در این مرحله یک شعله پخش کن زیر قابلمه قرار داده و اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت ۱ ساعت ۱۵ دقیقه بپزند. بعد از گذشت این زمان می توانیم دم کنی روی درب قابلمه را باز کنیم و شیرینی ها را بررسی کنیم.

طرز تهیه دوغ خانگی به سبک محلی با 5 طعم مختلف

طرز تهیه نان خامه ای

مرحله هشتم

اگر بخواهیم شیرینی ها را درون فر درست کنیم باید آنها را به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه درون فری که از قبل با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد روشن کرده ایم قرار دهیم. پس از اینکه شیرینی ها پختند، آنها را کنار می گذاریم تا خنک شوند.

 

 

مرحله نهم

در این مرحله خامه فرم گرفته را درون قیف می ریزیم، سپس پشت شیرینی ها را با نوک ماسوره سوراخ می کنیم و آنها را با خامه پر می کنیم. در نهایت شیرینی ها را در یخچال قرار می دهیم تا خنک و منسجم شوند، سپس سرو می کنیم.

نکات مهم در تهیه نان خامه ای

اگر بار اوله که نون خامه ای درست می کنید جای نگرانی نیست. تهیه این خمیر نیاز به تمرین و تکرار داره.

طرز تهیه نان خامه ای

نکات زیر را رعایت کنید حتما نون خامه ای شما پف کرده، توخالی و خوب میشه:

۱- یکی ار مراحل مهم ساخت خمیر داغ زدنه. ینی زمانی که آرد را به کره و آب یکباره اضافه می کنید، باید سریع هم بزنید تا آرد در مایع کامل مخلوط شده و مثل حلوا یک گوشه جمع بشه.
کره حتما باید هم دمای محیط باشه. کره سرد را با آب حرارت ندید. تا گوشه ظرف آب و کره قل زد آرد را اضافه کنید. اجازه ندید آب بجوشه و بخار بشه.
به محض یکدست شدن خمیر حرارت را خاموش کنید. اگر خمیر زیاد حرارت ببینه به روغن میفته و نون توی فر تغییر شکل میده.

۲- وقتی خمیر ولرم هست تخم مرغ ها را اضافه کنید. ینی وقتی به خمیر دست می زنید حرارت را احساس کنید. خمیر سرد نباید باشه و داغ هم نباشه.
بهتره تخم مرغ را با دست مخلوط خمیر کنید. بهتره از همزن استفاده نکنید. اگر هم با همزن مخلوط می کنید از سری خمیرگیرش استفاده کنید.

طرز تهیه نان خامه ای
تخم مرغ ها باید دانه دانه به خمیر اضافه بشن.

نکته فر

۳- فر را از قبل داغ کنید. خمیر باید در فر داغ قرار بگیره تا به خوبی پف کنه.

۴- اگر خمیرتون به خوبی هم زده نشده باشه ممکنه نونها ترک بخوره.

۵ – خمیر قبل از ریختن در قیف باید براق و چسبنده باشه.

۶ – وقتی شیرینی پف کردن و مغز پخت شد از فر بیرون بیارید.

۷ – تخم مرغ هاتون باید تازه باشن. زمانی که تخم مرغ ها را اضافه کنید می تونید کمی وانیل یا یک قاشق گلاب یا کمی رنده پوست لیمو ترش اضافه کنید.

شام شب عید چی بپزیم ؟ لیستی از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای شب عیدی

۸ – خامتون حتما فرم گرفته باشه. اگر خامه صبحانه استفاده می کنید، کمی پودر خامه یا ژلاتین بزنید.

۹ – اگه خمیر خوب توی فر پف نمی کنه و بعد از درآوردن از فر شیرینی حالت خمیری داره و نرمه. این اتفاق وقتی میوفته که حین داغ زدن، کل آب موجود بخار نشده و در واقع خمیر شُل بوده. برای تِست کردن این مسئله قاشق باید توی خمیر داغ زده وایسته و نیفته. در این حالت یعنی آب کاملا بخار شده.

ترک روی نون خامه ای

۱۰ – اگه ترک های روی نون خامهای خیلی زیاده، آرد توی خمیر به طور یکدست پخش نشده. خمیر باید قبل از ریختن روی سینی شیرینی کاملا هم زده شده، یکدست و براق باشه.

طرز تهیه نان خامه ای

۱۱ – اگر وقتی خمیر را توی قیف می ریزید خوب از ماسوره رد نمی شه و فرم نمی گیره. علت این اتفاق، نحوه ی اضافه کردنه تخم مرغه. تخم مرغ باید کم کم اضافه شه.

بعد از اضافه کردن، اول خمیر به شکل تیکه ای درمیاد که کاملا طبیعیه ولی باید تا زمانی که خمیر یکدست و نرم شه به هم زدن ادامه بدید و بعد دوباره تخم مرغ اضافه کنید.

در صورتی که مواد رو درست مخلوط کنید خمیر غلظت مناسب برای فرم دهی رو داره.

نان خامه ای بدون فر

ابتدا یک قابلمه مناسب با شعله پخش کن روی حرارت ملایم قرار می دهیم و یک دم کنی هم روی درب قابلمه قرار می دهیم تا به خوبی گرم شود. در ادامه یک سینی مناسب و کوچکتر از قطر قابلمه را با کاغذ روغنی پوشش می دهیم.

حالا مایه شیرینی را داخل قیف می ریزیم و به ردیف با کمی فاصله کنار هم داخل سینی قیف می زنیم. پس از اینکه قابلمه به خوبی گرم شد سینی را به مدت ۳۰ دقیقه داخل قابلمه قرار می دهیم و دم کنی را روی درب قابلمه قرار می دهیم.

پس از اینکه شیرینی ها به خوبی پف کردند و رنگ گرفتند حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم، اما درب قابلمه را باز نمی کنیم. صبر می کنیم تا قابلمه کمی خنک شود سپس درب انرا باز می کنیم و شیرینی ها را با خامه فرم گرفته پر می کنیم.

طرز تهیه نان خامه ای شکلاتی

نان خامه ای شکلاتی یکی از روش های تهیه نان خامه ای می باشد برای دوست داران مزه شکلات و کاکائو که بسیار راحت می باشد و مشابه روش فوق است. در این روش تهیه شما می توانید خامه را نیز کمی پودر کاکائو بزنید تا طعم خوبی به خود بگیرد. برای اینکه نون خامه ای شکلاتی شما رنگ تیره تری داشته باشد بهتر است از پودر کاکائو مرغوب استفاده کنید.

جلوگیری از سیاه شدن موز با 6 ترفند ساده ی خانگی

طرز تهیه نان خامه ای

مواد لازم برای تهیه نان خامه ای شکلاتی

  • تخم مرغ ۳ عدد
  • آب ۱ پیمانه
  • شکر ۱ ق مربا خوری
  • نمک ۱ پنس
  • روغن مایع ۸ ق غذا خوری
  • آرد ۲/۳ پیمانه
  • پودر کاکائو ۲ ق غذا خوری
  • بیکینگ پودر ۱/۲ ق مرباخوری
  • وانیل ۱/۴ ق چای خوری
  • خامه قنادی به مقدار لازم

طرز تهیه نون خامه ای شکلاتی

مرحله اول: مخلوط آب و روغن

ابتدا آرد و پودر کاکائو را باهم مخلوط کنید و ۱ بار الک کنید تا سبک شود سپس داخل یک قابلمه آب و روغن و شکر و نمک را بریزید و صبر کنید تا اطراف ظرف شروع به جوشیدن کند.

طرز تهیه نان خامه ای

مرحله دوم: داغ زدن خمیر

وقتی ریز جوش های دور ظرف را دیدید باید یکباره مخلوط آرد را اضافه کنید و شروع به هم زدن کنید تا مانند خمیر وسط قابلمه جمع شود سپس به مدت ۸ دقیقه خمیر را روی حرارت ملایم باز و بسته کنید و به اصطلاح داغ بزنید.

مرحله سوم: افزودن تخم مرغ

خمیر را از قابلمه به ظرف دیگر منتقل کنید و صبر کنید تا خمیر خنک شود (حتما این کار را انجام دهید زیرا اگر داغ باشد تخم مرغ داخل خمیر بسته می شود) در ادامه تخم مرغ ها را دانه دانه شروع به اضافه کردن کنید و با افزودن هر کدام ۱ دقیقه هم بزنید و با آخرین تخم مرغ وانیل و بیکینگ پودر را نیز اضافه کنید.

مرحله چهارم: تهیه نان خامه شکلاتی

خمیر باید چسبندگی داشته باشید سپس خمیر نان خامه ای را داخل قیف یکبار مصرف ریخته و داخل سینی فر که از قبل کاغذ روغنی انداختید شکوفه بزنید.

مرحله پنجم: پخت نان خامه ای

فر را از قبل گرم کنید سپس سینی فر را در دمای ۱۹۰ درجه به مدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه قرار دهید تا نون خامه های پف کنند سپس از فر خارج کنید و بعد از سرد شدن از روی کاغذ روغنی جدا کنید سپس خامه قنادی را که از قبل فرم دادید از طریق ماسوره مخصوص یا ساده داخل نان خامه های را پر کنید و برای نیم ساعت داخل یخچال بگذارید سپس سرو کنید.

طرز تهیه نان خامه ای

نکات کلیدی در طرز تهیه نان خامه ای

از هر نوع ماسوره می توانید استفاده کنید و یا می توانید بدون ماسوره و به صورت ساده بزنید.
کم بودن دمای فر یکی از دلایل پف نکردن شیرینی می باشد.
حتما خمیر را با دمای مناسب داغ بزنید تا خمیر در انتها توخالی و خوب پخته شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

13 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *