افتتاح حساب ترکیه

این روزها که حجم داده‌های شخصی‌مان در حال افزایش است، نیاز به لوازمی داریم که بتوان اطلاعات خود را در آن نگهداری و به آسانی حمل کنیم. اما کدام‌یک از تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات برای ما مناسب‌تر است؟ هارد اکسترنال داخلی یا قابل حمل؟ فلش مموری؟ هارد اس اس دی؟ در این راهنما می‌توانید راهنمای خرید پرطرفدارترین تجهیزات ذخیره‌سازی داده‌ها را بخوانید.

راهنمای خرید بهترین هارد ssd

هارد اس اس دی یا ssd (مخفف Solid State Drive) یکی از انواع حافظه‌های قابل استفاده برای ذخیره سازی اطلاعات هستند که در مقایسه با هاردهای HDD قدیمی، سرعت بالاتری دارند و انرژی کمتری نیز مصرف می‌کنند. برای خرید این نوع هاردها، لازم است تا نکات مهمی را در نظر داشته باشید که در ادامه، آنها را معرفی خواهیم کرد.

راهنمای خرید هارد ssd

توجه به سرعت بیشینه و حقیقی هارد ssd

بیشترین سرعت خواندن و نوشتن در انواع حافظه ssd، به ترتیب چیزی در حدود ۴۰۰ و ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه است. از آنجایی که این سرعت، تاثیر زیادی در لود شدن اطلاعات روی هارد دارد؛ توجه به میزان آن در هنگام خرید هر نوع از حافظه‌های ssd ضروری است.

در کنار این سرعت، میزان سرعت واقعی هاردهای اس اس دی که می‌توانید در سایت‌های معتبر و یا سایت خود برند هارد پیدا کنید؛ نکته دیگری است که باید در زمان خرید این محصولات در نظر بگیرید.

قابلیت پشتیبانی از اتصالات SATA III

انواع هارد ssd، معمولا از یکی از انواع اتصالات ساتا ۱، ۲ یا ۳ پشتیبانی می‌کنند که سرعت انتقال اطلاعات در آنها به ترتیب برابر ۱.۵، ۳ و ۶ گیگابایت بر ثانیه است. اگر از حافظه اس اس دی برای اجرای برنامه‌های سنگین مانند بازی یا نرم افزارهای تخصصی یا تبادل داده‌ها استفاده می‌کنید؛ بهتر است به سراغ مدل‌هایی با اتصال ساتا ۳ یا همان SATA III بروید که بالاترین سرعت را در میان این سه اتصال دارند.

آیا لیزر موهای زائد بیکینی در دوران بارداری امکان پذیر است؟

یک هارد ssd خوب، قابلیت عیب یابی و رفع دارد

هاردهای ssd نیز مانند سایر قطعات سخت افزاری، ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکل شوند. پیدا کردن مشکل ایجاد شده و رفع سریعتر آن در انواع حافظه اس اس دی با قابلیت عیب یابی و رفع (ECC)، بسیار آسان تر از سایر مدل‌هایی از این محصول است که این قابلیت را ندارند.

مهم‌ترین نکات برای خرید هارد اس اس دی

مقاومت در مقابل نوسان برق

یکی از رایج ترین مشکلاتی که در اثر نوسان برق در انواع حافظه‌های ssd یا HDD ایجاد می‌شود؛ آسیب به ساختار داخلی هارد و ایجاد بدسکتور (سکتورهای آسیب دیده) در هارد است که یا روند خواندن اطلاعات از هارد را کند می‌کند یا به طور کلی، هارد را از دسترس خارج خواهد کرد.

در انواع هارد ssd مجهز به ویژگی مقاومت در مقابل شوک و نوسانات برق، این مشکل تا حد زیادی قابل پیشگیری خواهد بود و این دسته از هاردها، بسیار قابل اطمینان‌تر از نمونه‌های فاقد این ویژگی هستند.

مصرف انرژی و طول عمر هارد اس اس دی

انواع حافظه اس اس دی در مقایسه با هاردهای HDD، مصرف انرژی بسیار بهینه تری دارند اما این میزان مصرف، برای تمامی مدل‌های این محصول یکسان نیست و اگر مصرف پایین انرژی هارد اس اس دی برای شما اهمیت زیادی دارد؛ بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که میزان برق کمتری نیاز دارند.

این موضوع، برای طول عمر هارد‌های ssd نیز صدق می‌کند؛ اگرچه این مدل هارد، عمر بسیار طولانی و در حد چند میلیون ساعت دارد اما با این وجود، توصیه می‌کنیم که حافظه مورد نظر خود را از میان مدل‌ها و برندهایی انتخاب کنید که ترجیحا طول عمر بالاتری داشته باشند.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت بیگ سرچ (Bigsearch.ir) راهنمای خرید بهترین تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات را بخوانید و همچنین، پرفروش‌ترین و بهترین مدل‌های هارد ssd و اکسترنال را مشاهده کنید.

راهنمای خرید بهترین هارد اکسترنال (External)

انواع هارد قابل حمل یا اکسترنال، یکی از انواع حافظه‌های قابل استفاده برای ذخیره اطلاعات هستند که برخلاف هاردهای اینترنال که به عنوان بخشی از قطعات داخلی کامپیوتر نصب می‌شوند؛ قابلیت جابه‌جایی و اتصال به هر سیستم کامپیوتری را دارند. در ادامه، نکات مهمی را که باید در هنگام خرید هر نوع هارد اکسترنال با هر ظرفیتی در نظر داشته باشید؛ بررسی خواهیم کرد.

بهترین مرکز لیزرموهای زائد تهران

راهنمای خرید هارد اکسترنال

هاردهای اکسترنال SSD یا HDD؟ کدام‌یک بهتر است؟

انواع هاردهای اکسترنال به تناسب کارایی خود، در دو نوع هاردهای HDD یا ssd تولید می‌شوند. حافظه‌های ssd از نظر سرعت انتقال داده، طول عمر و همچنین، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات نسبت به هاردهای HDD برتری دارند اما این نوع از هاردها، توانایی بازیابی اطلاعات ندارند و در صورتی که به هر دلیلی، هارد ssd شما قفل شود؛ نمی‌توانید اطلاعات آن را بازیابی کنید.

از این رو، توصیه می‌کنیم که هارد اکسترنال مد نظر خود را از بین حافظه‌های HDD جدید انتخاب کنید که هم سرعت بالاتری دارند و هم می‌توانید در صورت بروز حادثه، اطلاعات آنها را بازیابی کنید.

دوام و سهولت در حمل هارد اکسترنال

انواع هارد External به عنوان حافظه‌های قابل حمل شناخته می‌شوند و از این رو، طبیعی است که بتوانید به راحتی و بدون مشکل، این حافظه‌ها را جابجا کنید. از این رو، در هنگام خرید هارد مورد نظر خود، به وزن هارد و ابعاد آن نیز دقت کنید؛ از طرفی، توجه داشته باشید که هارد دلخواه شما، باید از بدنه‌ای با ضخامت مناسب و مقاومت قابل توجه در برابر ضربات تصادفی ساخته شده باشد.

نوع اتصالات هارد اکسترنال

مدل‌های مختلف یک حافظه جانبی قابل حمل یا اکسترنال، به تناسب سال ساخت و برند سازنده، ممکن است از دارای انواع اتصالات (پورت یا درگاه) USB 3.0، Thunderbolt، eSATA یا USB-C باشد.

در نمونه‌های جدید هارد اکسترنال، معمولا بیشتر از پورت‌های USB 3.0، USB 3.1 نسل اول یا USB 3.2 نسل اول برای انتقال اطلاعات و اتصال به کامپیوتر استفاده می‌شود. حداکثر سرعت انتقال اطلاعات توسط این پورت‌ها حدودا برابر ۵ گیگابایت بر ثانیه است و هم در کامپیوتر و هم در هارد اکسترنال، به رنگ آبی هستند.

چطور کودک شادی داشته باشیم،تربیت فرزند شاد

پورت‌های USB-C و Thunderbolt از لحاظ سرعت انتقال داده، عملکرد بهتری در مقایسه با پورت‌های USB 3.0 دارند و می‌توانند سرعتی تا ۴۰ گیگابایت بر ثانیه نیز داشته باشند؛ البته دقت داشته باشید که هاردهای اکسترنال مجهز به این پورت‌ها، قیمت نسبتا بیشتر از هاردهای مشابه اما با پورت USB 3.0 دارند.

مهم‌ترین نکات برای خرید هارد External

امنیت و گارانتی حافظه اکسترنال

برای برخی از افراد، مراقبت از اطلاعات داخل هارد و جلوگیری از دسترسی اشخاص دیگر به این اطلاعات، بسیار مهم است. اگر شما نیز جزو این دسته افراد هستید؛ بهتر است به سراغ مدل‌هایی از هارد External بروید که قابلیت رمز گذاری توسط نرم افزارهای خاص را داشته باشند؛ البته لازم است بدانید که این هاردها، نسبت به انواع دیگری از این محصول که فاقد این قابلیت هستند، قیمت بسیار بیشتری دارند.

علاوه بر سطح امنیت هارد، داشتن یک گارانتی مطمئن برای هارد External نیز ضروری است. ممکن است به دلایل مختلفی هارد شما دچار آسیب دیدگی فیزیکی یا از دست رفتن اطلاعات ذخیره شده در خود شود. در این حالت، داشتن یک گارانتی معتبر می‌تواند شما را از پرداخت هزینه برای خرید هارد جدید یا مشکلات ناشی از به خطر افتادن اطلاعات درون هارد نجات دهد.

از دیگر سایت‌هایی که می‌توان برای مطالعه راهنمای خرید کالای دیجیتال به آن مراجعه کنید، سایت‌های nytimes و tomsguide است.

سخن پایانی
در این مقاله تلاش کردیم تا مهم‌ترین نکات برای خرید هارد ssd و هارد اکسترنال را برای شما توضیح دهیم. امیدواریم مطالب ارائه شده به شما کمکی کرده باشد تا بهترین تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات را با دید بازتری انتخاب کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: shadi hemati

آخرین بروز رسانی

17 بهمن 1402

بروز رسانی توسط

shadi hemati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *