راه جبران اشتباه

راه جبران اشتباه می‌تواند به شکل مطلوبی صورت بگیرد تا بتوانیم از تجربه‌ی آن برای یادگیری و رشد خود بهره‌مند شویم. در این مطلب از گروه موفقیت شادمگ راههای موثری برای جبران اشتباه به شما آموزش داده شده است.

اشتباه کردن

با وجود این‌که اشتباه و خطا در کار اجتناب‌ناپذیر است، شرایط روحی و روانی نامناسبی را برای افراد ایجاد می‌کند. برخی اوقات، شاید لغزش در کار به قدری سهوی باشد که تمام روزمان به سرزنش سپری شود. در برخی شرایط، افراد بیش‌تر دیگران را مقصر می‌دانند یا بهانه‌جویی‌ می‌کنند که در نهایت دیگران را بدبین و از آن‌ها سلب اعتماد می‌کند، اما اگر از روی فشار کاری، عدم تمرکز، سهل‌انگاری یا به هر دلیل دیگری اشتباهی از طرف ما صورت بگیرد، چاره چیست؟ در این ارتباط، مقاله امی گالو (Amy Gallo) می‌تواند راه‌گشا باشد

راه جبران اشتباه

کسی که وقت خود را بیش از یک روز در محیط اداری سپری کرده، ممکن است دچار اشتباه شده‌باشد. اگرچه بسیاری از افراد قبول می‌­کنند که این اشتباهات اجتناب‌ناپذیر هستند، هیچ‌کسی دوست ندارد مسئولیت آن‌ها را بر عهده بگیرد. شاید قسمت خوب ماجرا این باشد که خطاها، حتی خطاهای بزرگ، باعث نشوند که کارتان را از دست بدهید؛

در واقع، بیش‌تر به یادگیری شغلی و فردی شما کمک می­‌کنند. آن‌ها بخش مهمی از تجربه و هم‌چنین پیش‌نیاز نوآوری هستند؛ پس اگر در حین کار دچار اشتباه شُدید، نگران نباشید؛ دوباره باید این نکته را تکرار کنیم «آیا کسی هست که اشتباه نکرده‌باشد؟» پس شما نیز می‌توانید به شکل مطلوبی اشتباهتان را جبران کنید و از تجربه‌ی آن برای یادگیری و رشد خود بهره‌مند شوید.

10 راه جبران اشتباه که حتما باید انجام دهید

ممکن است گاهی اوقات در کار به مشکل برخورد کنیم، و یک اشتباه بزرگ و مهم را انجام دهیم . اما حتی یک اشتباه بزرگ میتواند تصحیح شود ، با آسیب شناسی درست می توان شرایط را تغییر داد . در این بخش از نمناک لیستی از انواع روش ها برای شما تهیه شده است، تا در هنگام انجام کار اشتباه استفاده کنید و از شرایط فرار نکنید.

در صورت امکان، برنامه ای برای حل مشکل ایجاد کنید

خیلی راحت از کنار مشکلات رد نشوید ، درست است که ممکن است افراد دیگر در حل مشکل مشارکت داشته باشند. با این حال، اگر مشکلی ایجاد کردید، مسئولیت برنامه ریزی برای حل آن را بر عهده بگیرید.

این برنامه نیاز به اقدامات عملی دارد، افرادی که شامل آن می شوند، و زمانی که اقدامات طول میکشند. افرادی که درگیر آن هستند، احتمالا رئیس، همکاران و هر مشتری داخلی یا خارجی می باشند،که بر اثر اشتباه درگیر خواهند شد.

با رئیس خود صادق باشید

تلاش برای پنهان کردن اشتباهات به ندرت کار می کند ، هنگامی که رئیس شما توسط شخص دیگری از موضوع با خبر میشود، شرایط برای شما بدتر خواهد شد در این نوع وضعیت، مهم است که شما اطلاع رسانی کنید. هر چند سخت باشد،اما شما باید با قدرت عمل کنید، نفس عمیقی بکشید و با رئیس خود صحبت کنید.

اجازه دهید که رئیس در مورد برنامه شما بداند

در این وضعیت، و در واقع در هر زمان دیگری، هرگز برای یک مشکل کوچک به رئیس خود مراجعه نکنید، بلکه راه حل هم ارائه دهید در این مورد، با برنامه ای که طراحی کرده اید،پیش رئیس بروید تا حداقل متوجه شود که شرایط تحت کنترل است.

به گروه های آسیب دیده شرایط را بگویید

اجازه دهید کسانی که با اشتباه شما آسیب می بینند، باخبر شوند که چه اتفاقی افتاده است، اما فقط جزئیات فنی را به اشتراک بگذارید و در عوض بر اینکه چگونه وضعیت بر آنها تاثیر می گذارد ،تمرکز کنید:چه محدودیت هایی وجود دارد، چه کارهایی را نمی توان انجام داد، و چه مدت انتظار می رود که این محدودیت ها و عدم عملکرد به پایان برسد.

راه جبران اشتباه

مهمتر از همه، هر کاری را که می توانید انجام دهید، ارائه کنید. از پیشنهادات دیگران نیز استفاده کنید. اگر این اشتباه شامل قطع شدن سیستم باشد، شاید برخی از تکنسین ها بتوانند کمک کنند.اگر شما مجبور هستید و می توانید این کار را انجام دهید،از نظر بازنشستگان استفاده کنید.

دیگران را سرزنش نکنید

شما دیگر در مدرسه نیستید سعی کنید دیگران را سرزنش نکنید، شما را غیر حرفه ای جلوه میدهد، و دید دیگران نسبت به شما را عوض میکند. برعکس (و به طرز عجیب و غریب)، مسئولیت پذیری و پذیرش اشتباه شما می تواند برای شما احترام به همراه داشته باشد.

راه جبران اشتباه به گذشته نگاه نکنید

یادگیری از گذشته می تواند به جلوگیری از اشتباهات تکراری کمک کند. با این حال، یادگیری از گذشته را با ماندن در گذشته اشتباه نگیرید این امر مستلزم خودکفایی بی پایان و اغلب خودخواهانه است، که هیچ کدام از اینها به حل وضعیت کمک نمی کند.

یک لیست از درس های آموزنده تهیه کنید

“کسانی که گذشته را به یاد ندارند محکوم به تکرار آن هستند.” شاید این یا جمله های مشابه را شنیده باشید. نکته آنها روشن است:ما باید اشتباهی را که انجام دادیم را درک کنیم تا بتوانیم در آینده از آن جلوگیری کنیم. مستند سازی اشتباه و اقداماتی که برای حل آن انجام شده است، در این زمینه مهم هستند.

روش هاي كاربردي و موثر براي برخورد با كودك پرخاشگر

از کسانی که آسیب دیده اند، عذرخواهی کنید

اشتباهات اغلب به دیگران در زمان و بهره وری از دست رفته نیز آسیب میرساند در نتیجه، حتی اگر شما مشکل را حل کنید، افرادی که تحت تأثیر آن قرار گرفته اند ممکن است هنوز هم ناراحت باشند.

عذرخواهی کردن برای بار دوم شرایط را خیلی بهتر خواهد کرد. با این کار شما نشان می دهید که شرایط افراد را درک میکنید.

تعیین اینکه اشتباه در کجا رخ می دهد

باید سایر بخش های کسب و کار یا سایر برنامه ها را در نظر بگیرید ، تا چه اندازه آنها شرایط مشابه، رویه ها یا افرادی را دارند که می توانند همین مشکل را تجربه کنند؟شما ممکن است بخواهید به این مناطق هشدار دهید و آنها را از بروز اشتباهات مشابه با خبر کنید.

به نقاط مثبت اشتباهات نگاه کنید

معمولا افراد بر جنبه ی منفی مشکلات متمرکز میشوند. که یک روش عادی است. با این حال، آیا شما می توانید یک چیز خوب،هر چند کوچک را از دل این مشکل به وجود آمده، پیدا کنید؟ یکی از مفاهیم کلیدی ، این است که “وضعیت” را اصلاح کنیم، یعنی تغییر در نحوه نگاه یک فرد به مشکلات.

راه جبران اشتباه

روانشناسی خطاهای گذشته

هر بچه ای برای راه رفتن هزاران بار زمین خورده است. اگر با هر بار زمین خوردن دیگر بلند نمی شد هرگز راه رفتن را یاد نمی گرفت. نگاه کردن به همین کودکان نوپا به ما نشان می دهد که اشتباه و خطا جزئی از زندگی انسان است. گاهی الگوهای نادرست تربیتی والدین اینگونه است که دختر یا پسر خوب هرگز کار بدی انجام نمی دهد و اشتباه نمی کند.

متاسفانه خیلی از والدین نمی دانند که القای این گونه باورها به فرزندانشان چه صدماتی به بزرگسالی آنها برای کار و زندگی می زند. برای کسب اطلاعات کاملتر در این زمینه با مشاوره تلفنی فردی تماس بگیرید.
کسانی که با هر اشتباهی فرو می ریزند، به عنوان مثال با از دست دادن کار یا جدایی از یک رابطه، زندگی برایشان به پایان می رسد و فکر می کنند که دیگر هیچ چیز درست نخواهد شد، با این اشتباهات تربیتی والدین بزرگ شده اند.

این گونه تفکر باعث می شود که با هر شکستی دچار استرس شوند و خودشان را فردی احمق و بدشانس خطاب کنند. آنها دیگر نمی توانند خودشان را ببخشند. اما کسانی که با این عقیده بزرگ شدند که اشتباه بخشی از موفقیت است، درس بزرگی از زندگی می گیرند. این افراد به راحتی بعد از هر اشتباه بلند می‌شوند و به راه خود ادامه می دهند.

چگونه کار بد خود را جبران کنیم؟

همان طور که اشاره شد یکی از مواردی که به شما کمک می‌کند بتوانید از گذشته رها شوید، این است که اگر شرایط مناسب وجود دارد اشتباهات خود را جبران کنید. اما چگونه؟

۱- اگر تقصیر را به گردن نگیرید نمی‌توانید خودتان را نیز ببخشید. بهانه تراشی نکنید. به درونتان نگاه کرده و مسئولیت کاری که انجام داده‌اید را بپذیرید.
۲- به جای اینکه مدام خودتان را سرزنش کنید به عواطف فردی که از اشتباهات شما آسیب دیده فکر کنید. چقدر و چرا آسیب دیده؟ ناراحتی او به همان میزانی است که شما تصور می‌کردید؟ شاید بیش از حد موقعیت را بزرگ کرده باشید.

راه جبران اشتباه
۳- حال که به درک درستی از احساسات خود و طرف مقابل رسیدید برای جبران اقدام کنید. اولین مرحله احتمالا معذرت خواهی و بعد از آن تعهد به انجام رفتار درست است.
۴- اگر طرف مقابل شما را نبخشید، شما خودتان را ببخشید و اجازه ندهید سرزنش خود و احساس گناه انرژی شما برای ادامه زندگی را کم کند.

راه جبران اشتباه گذشته

هر کسی در زندگی دچار اشتباهات زیادی شده است. برخی خود را سرزنش می کنند ولی برخی در صدد جبران این اشتباهات گذشته خود و درس گرفتن از آن هستند. برای جبران هر اشتباهی راه کارهای مختلفی وجود دارد که بهترین آن ها شامل موارد زیر می شوند:

برنامه ریزی برای حل مشکل

سعی کنید خیلی راحت از کنار مشکلات عبور نکنید. ممکن است افراد دیگری در ایجاد مشکلات نقش داشته باشند. با این حال اگر مسئله ای برایتان پیش آمده مسئولیت آن را قبول کنید و برنامه‌ای برای آن بریزید. این برنامه نیاز به اقدامات عملی دارد و ممکن است مدت زمانی به طول بیانجامد. افرادی که درگیر مشکل هستند چه از همکارانتان یا اعضای خانواده شما نیاز است که با هم مشارکت داشته باشید تا بتوانید بهترین راه حل را در زمان مناسب اتخاذ کنید. از مهارت های حل مسئله کمک بگیرید.

راه جبران اشتباه

 عدم سرزنش دیگران

معمولاً برخی افراد برای هر مشکلی که ایجاد شده حتی اگر مقصر هم خودشان باشد به دنبال عوامل بیرونی می‌گردند و سعی می‌کنند با اشتباه نشان دادن رفتارهای دیگران، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. اگر در محل کارتان برای شما مشکلی پیش آمده در صورتی که دیگران را مقصر بدانید این رفتار شما غیرحرفه‌ای بودنتان را نشان می دهد و اینکه شما در حال شانه خالی کردن از بار مسئولیت هستید.

برعکس زمانی که شما مسئولیت اشتباهات خود را می پذیرید و از آن به عنوان یک نوع یادگیری استفاده می کنید، احترام اطرافیان را هم میتوانید جذب کنید. یادتان باشد که انکار مسئله و مشکل خودتان و مقصر جلوه دادن دیگران صرفاً ضعف شخصیتی شما را به نمایش می گذارد.

آداب معاشرت ؛ برگ برنده افراد موفق | اصول مهم معاشرت را یاد بگیرید !

پس عاقل باشید و هرگونه مسئله‌ای که برایتان پیش آمده ابتدا آن را بپذیرید و انگشت اتهام را از سمت دیگران بردارید و سعی کنید اشتباه را خودتان جبران کنید.

راه جبران اشتباه ؛ در گذشته نمانید

ماندن در گذشته و پر در خاطرات و رویاهایی که قرار بود به وقوع بپیوندد هیچ کمکی به شما نمی کند و فقط حال شما را بدتر می کند. هر کسی در گذشته ممکن است رفتارهای داشته باشد که آسیبی به او یا زندگیش زده باشد، این موارد امیر طبیعی است. بهتر است به گذشته صرفاً به عنوان یک پلی برای آینده بنگرید نه به عنوان راهی برای سرزنش خود. مرور گذشته ها و حسرت روزهای از دست رفته، هیچ کمکی به شما نمی کند و صرفا باعث ضعف عزت نفس می گردد.

راه جبران اشتباه

گاهی بعضی افراد به اشتباهات گذشته خود بار معنایی می دهند و آن را بارها و بارها در ذهن خود تکرار می‌کنند، این کار آنان را فقط از پیشرفت رو به جلو باز می دارد. برای آشنایی با راه های جبران اشتباهات در زندگی زناشویی کلیک کنید.

مرور درس ها

بهتر است اشتباهات خود را لیست کنید و در کنار هر اشتباه خود درسی که از آن گرفته اید را یادداشت کنید. این را بدانید که هر اشتباهی قرار است به ما درسی برای زندگی بدهد نه ماندن در آن اشتباه و حسرت خوردن. درک اشتباه باعث می شود که بتوان از وقوع آن در آینده جلوگیری کرد.

مستند سازی اشتباه و اقداماتی که برای آن انجام می دهید دارای اهمیت فراوانی هستند.
باید سایر بخش ها و برنامه ها را در نظر بگیرید و بدانید که در شرایط مشابه و یا افرادی که ممکن است باعث مشکلات شما شوند، آیا امکان این اشتباهات باز هم وجود دارد. شما به مرور زمان متوجه می شوید که باید به این موقعیت ها و افراد به عنوان علائم هشدار دهنده بنگرید.

راه جبران اشتباه ؛ عذرخواهی

اشتباهات گاهی به دیگران و زمان از دست رفته آنان آسیب می رساند. بنابراین حتی اگر شما مشکل خود را حل کنید افرادی که در مسئله شما سهیم هستند همچنان آسیب دیده اند. شما با عذرخواهی کردن نشان می دهید که احساسات و عواطف ناراحت کننده آنها را کاملاً درک کرده اید و از رویداد پیش آمده به اندازه آنان نگران هستید. اگر اگر موقعیت ایجاد شد بهتر است برای کسانی که آسیب دیده اند روش هایی برای جبران بیابید.

مهارت های خود را ارتقا دهید

هر اشتباهی دلیلی دارد. افراد به این دلیل نمی توانند از پس مسائل بر بیایند که آموزش کافی در آن ندیده اند یا مهارت های لازم را یاد ندارند. با شناسایی نقاط ضعف و قوت خویش و اصلاح ضعف های تان می توانید به سرعت پیشرفت کنید. از خودتان بپرسید که” چه مهارتی را لازم است یاد بگیرم چه کتابی باید بخوانم و از چه کسانی مشورت بگیرم تا بتوانم در کارم یا روابط بین فردی یا هر زمینه‌ای که دچار مشکل هستم، ارتقا پیدا کنم”.

معمولاً افراد از زاویه منفی به مشکل از نگاه می کنند هر چند این امر تا حدی عادی است اما با این حال شما می توانید در هر مشکل و اشتباهی که در گذشته انجام داده اید یک نقطه آموزنده و مثبت پیدا کنید. یکی از مفاهیم کلیدی این می‌باشد که موقعیت را اصلاح کنید یعنی نحوه نگاهتان به مشکلات را تغییر دهید.

راه جبران اشتباه

اگر جهان بینی شما تغییر کند قطعاً وضعیت شما هم تغییر خواهد کرد.مهارت های زندگی را بیاموزید و به کار بگیرید.

هرگز از خودتان ناامید و دلسرد نشوید

یکی از مهمترین کارهایی که بعد از هر شکست یا اشتباه باید انجام دهید این است که روحیه خود را حفظ کنید. دلسردی و ناامیدی از بدترین اتفاقی است که می‌تواند بعد از هر اشتباهی رخ دهد. مهم است بدانید چگونه در این شرایط آرامش داشته باشید و دوباره حرکت کنید. فکر نکنید که اشتباهات شما به خاطر حماقت شما است.

بدانید که در آن شرایط شاید بهترین گزینه برای شما این راه بوده است. بنابراین سرزنش کردن خودتان و گفتن عبارات توهین آمیز اجتناب کنید. خودتان را ببخشید و بدانید که هیچکس در زندگی بدون اشتباه نیست. افزایش اعتماد به نفس را فراموش نکنید.

راه جبران اشتباه ؛ شخصیت خود را قوی تر کنید

اگر عزت نفس پایین دارید هر اشتباهی حتی کوچک و جزئی می تواند به راحتی شخصیت شما را از پا در بیاورد و آسیب عمیقی به عزت نفس شما وارد کند. در این موارد شما راحتی تسلیم می شوید و اجازه اشتباهات بیشتری به خودتان می دهید چرا که خودتان را دیگر لایق موفقیت نمی دانید.

بنابراین سعی کنید به خودتان ثابت کنید که لیاقت موفقیت را دارید و به جای حسرت برای آنچه که از دست داده اید به آینده بیاندیشید و ببینید کجای کار شما ایراد داشته است. وقتی توانایی‌های خود را بشناسید می‌توانید اشتباهات خود را سریع تر رفع کنید و از خودتان فردی قوی بسازید.

بدانید تنها نیستید

گاهی اوقات این که زندگی افراد موفق را مطالعه کنید و نگاهی به شکست های پی در پی و عمیق آن ها بیندازید متوجه می‌شوید که علاوه بر دستاوردهای شان چه سختی هایی را تجربه کرده اند و برای رسیدن به موفقیت ها بابت هر شکستی چقدر با احساس حقارت مبارزه کرده اند.

با این تکنیک ها خوش شانس ترین آدم دنیا شمائید !

مسئله این است که افراد فقط به پیروزی های قهرمان ها و الگو ها نگاه می کنند اما به این توجه نمی کنند که هر فردی چقدر زمین خورده است تا توانسته به این جایگاه و مقام برسد.

راه جبران اشتباه

تکنیک هایی برای جبران اشتباه رابطه

در رابطه ای وقتی طرفی که مرتکب خطا شده است، تلاش می کند که راه حلی برای جبران این خطا پیدا کند، با اینکار به طرف مقابل خود این حس را می دهد که او برایش ارزشمند است و رابطه ی آن ها برایش اهمیت دارد. اقدام به جبران کردن، به طرف دیگر رابطه احساس آرامش می دهد و حتی باعث التیام آزردگی او از آن خطا می شود.

نگرش طرف مقابل خود را بشناسید

اطلاع داشتن و شناختن دیدگاه ها و نگرش شخص مقابل خود به شما کمک می کند تا هر زمان که مشکلی پیش آمد با اختلاف کم تری روبه شوید. شناسایی نگرش های همدیگر باعث می شود که بتوانید راحت تر مشکلاتتان را بررسی کرده و با شریک زندگی خود بهتر هم فکری کنید.

درست و به موقع اقدام کنید

افراد برای حل کردن اشتباه خود گاهی عجولانه و سریع دست به اقدام می زنند و ممکن است با اینکار مشکل پیچیده تر شود. گاهی اوقات برای جبران اشتباه در رابطه لازم است به شخص مقابل کمی فرصت داد تا با آرامش ذهنی به دنبال راه کاری برای حل خطای خود باشد. اما اگر شخص خطا کار نیز برای رفع خطای خود دیر اقدام نماید، دیگری سودی ندارد. مشکلی که الان پیش آماده است.

ولی فرد چند ماه بعد به دنبال جبران آن باشد، ممکن است دیگر فایده ای نداشته باشد. بنابراین لازم است که برای جبران خطا به موقع اقدام شود. یکی از بهترین راهکارها برای جبران اشتباهات گذشته عذرخواهی از روی صداقت است.

مشکلات و موضوعات را به هم ربط ندهید

هر مشکلی باید در فضای مخصوص به خود حل و برطرف شد. اینکه شما دچار خطایی در رابطه تان شده باشید و برای توجیه کردن اشتباهات خود ، خطا های شخص مقابل خود را یاد آوری کنید، اصلا کار درستی نکرده اید.

راه جبران اشتباه

این را بدانید که ربط دادن خطا به اشتباهات شخص مقابل خود و به خوبی های خودتان بسیار کار غلطی است و مسئله ی شما را حل نخواهد کرد. پس یاد بگیرید که موضوعات را به هم ارتباط ندهید.

صادق باشید خطای خود را بپذیرید

زمانی که شخصی دچار اشتباهی شد است، لازم است که صادقانه آن را پذیرش کند و به فکر راهی برای جبران کار خودش باشد. این فرد باید چه در عمل و چه در گفتار به شخص مقابل خود بگوید که این خطا را پذیرفته است. در بیشتر رابطه ها اشخاص به دنبال توجیه کردن خطاهای خود هستند در صورتی که باید فرد به باور رسیده باشد که مقصر است و صادقانه عمل کند.

به شیوه نادرست عذر خواهی نکنید

یکی از بهترین کارها بعد از به وجود آمدن دلخوری در یک رابطه، ترمیم آن است. بعضی از اشخاص به شیوه نادرست عذر خواهی می کنند و اینکار بسیار اشتباه می باشد. در این گونه معذرت خواهی ها فرد از کلماتی مثل چون و اما به کار می برند. برای مثال آن ها عذر خواهی خود را اینگونه بیان می کنند که «ببخشید که عصبانی شدم، اما خودت شروع کننده بودی». با این نوع عذر خواهی مسئله ای حل نخواهد شد بلکه شما باید رفتار نادرست خود را قبول و از پیش آمدن مجدد آن جلو گیری کنید.

احساسات خود را به طرف مقابل بگویید

هنگامی که طرف مقابل یا همان شریک زندگی شما عواطف و احساسات شما را بداند، بهتر می تواند شما را درک کرده و راحت تر می تواند با شما ارتباط بگیرد. در رابطه ها باید یاد بگیرید که افکار و طرز فکر خود را بدون هیچ گونه حالت پرخاشگری به شخص مقابل خود بگویید و هم چنین به افکار شریک زندگی خود بدون هیچ گونه حالت تدافعی گوش کنید.

صحبت کردن از عواملی که باعث ناراحتی و ایجاد نا امنی شما می شود به بهبود رابطه تان کمک شایانی خواهد کرد.

با روش هایی اشتباهات خود را جبران کنید

برای جبران خطای خود می توانید از راه کار های متفاوتی بهره بگیرید. مثلا می توانید احساس پشیمانی خود را بنویسید و به صورت نوشتاری عذر خواهی کنید. می توانید با صورت کلامی یا عملی به دنبال جبران کردن باشید. با انجام دادن رفتار های مثبت نشان دهید که می خواهید مشکل را برطرف کنید.

راه جبران اشتباه

راه جبران اشتباه در رابطه

اگر اشتباه خود را صادقانه پذیرفته اید و به فکر جبران آن در رابطه خود هستید پس باید تغییر در رفتار خود داشته باشید. با اینکار شما این امنیت را به شخص مقابل خود می دهید که به فکر اصلاح خطای خود هستید. اینکه فقط بپذیرید که مرتکب اشتباه شده اید و باز هم آن عمل نادرست را انجام دهید به هیچ راهی نخواهید رسید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

30 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *