افتتاح حساب ترکیه
روتین پوستی روزانه

آیا به دنبال شروع یک روتین پوستی روزانه هستید ولی نمی دانید که از چه تعداد محصول مراقبت از پوست باید استفاده کنید و کدام یک از محصولات موجود در بازار برای پوست شما مناسب است. ما در گروه زیبایی شادمگ برنامه خوبی برای روتین پوستی مناسب شما به شما ارائه کردیم.

روتین مراقبت از پوست چیست؟

درمان پوست به معنای استفاده از سرم ها و کرم هایی است که از مواد اولیه سازگار با پوست، مانند ویتامین C، رتینول، آلفا هیدروکسی اسید ها و موارد مشابه تشکیل شده باشند. با توجه به نوع پوست شما و نتیجه ای که به دنبالش هستید، این مواد و درصد های مورد نیاز ممکن است تغییر کنند.

روتین پوستی روزانه

افزودن یک مرحله میانی بین پاکسازی و مرطوب سازی پوست، اهمیت بسیار زیادی دارد. این کار می تواند در طول زمان به سلامتی بیشتر پوست، ظاهری شاداب تر و کند کردن فرایند پیری پوست کمک قابل توجهی کند.”

چرا مراقبت از پوست مهم است؟

مراقبت درست از پوست به دلایل زیر اهمیت زیادی دارد:

– به پوست شما کمک می‌کند تا در شرایط خوبی باقی بماند. در طول روز بعضی از سلول‌های پوستی از بین می‌روند و در زمان جایگزینی سلول‌های جدید مهم است که پوست خود را درخشان و در شرایط خوبی نگه‌ دارید. یک روتین پوستی موثر می‌تواند به پیشگیری از بروز آکنه، درمان چین‌وچروک و کمک به حفظ بهترین ظاهر پوست کمک کند.

– به جوانسازی پوست شما کمک می کند. با افزایش سن، روند بازسازی سلول‌های پوست شما کندتر می‌شود و به‌همین‌دلیل پوست کدرتر دیده می‌شود و از درخشندگی آن کم می‌شود. استفاده از یک روتین مراقبت از پوست باکیفیت می‌تواند به حذف سلول‌های مرده پوست کمک کند تا بدن شما آن‌ها را با سلول‌های جدیدتر و جوان‌تر جایگزین کند.

– همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پیشگیری از بروز مشکلات پوستی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از تلاش زیاد برای رفع آن‌ها در آینده است.

– اعتماد‌به‌نفس شما تقویت می‌شود. وقتی پوست شما بهتر به نظر برسد، احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت و اعتماد‌به‌نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.

روتین مراقبت از پوست: صبح ها

مرحله اول: پاکسازی پوست

اولین گام در هر روتین مراقبت از پوست، پاکسازی است. این کار ناخالصی ها و چربی های اضافه ای که منافذ پوست را مسدود کرده و سبب کدری پوست می شوند را از بین می برد. با این حال باید این کار را با ملایمت انجام دهید. دکتر ماگرون در این خصوص می گوید:

“بسیاری از افراد معمولا فرایند پاکسازی را با شدت زیادی انجام می دهند. پاکسازی پوست با مواد بسیار قوی و برای دفعات زیاد می تواند پوست را دچار مشکل کند. این کار می تواند لایه محافظتی پوست شما را از بین ببرد.”

روتین پوستی روزانه

اگر پوست شما خشک یا حساس است، بهتر است روزها پوست خود را تنها با آب بشویید و شب ها با استفاده از یک ماده پاک کننده ملایم، اقدام به پاکسازی پوست صورت خود کنید.

مرحله دوم: تونر

علی الاصول شما به تونر احتیاج ندارید اما استفاده از آن می تواند به طراوت پوست شما، حذف مواد باقی مانده روی پوست و متعادل کردن سطح PH آن کمک کند. اگر پوست شما مستعد آکنه است، به دنبال تونر های حاوی سالیسیلیک اسید باشید. پوست های خشک و حساس باید به دنبال تونرهای آب رسان باشند که فاقد الکل هستند. تونرهایی که حاوی گلیسیرین یا اسید هیالورونیک هستند می توانند به تسکین پوست های خشک و حساس کمک کنند.

مرحله سوم: سرم

انتخاب یک سرم متناسب با جنس پوست شما می تواند، علاوه بر درمان پوست، از آن محافظت کند. سرم شما باید حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C باشند. ویتامین C بسیار اهمیت دارد و افراد در هر سنینی باید از این ویتامین به صورت موضعی بر روی پوست خود استفاده کنند.

مصرف این ویتامین از آسیب های پوستی ناشی از آلودگی و تابش مستقیم خورشید جلوگیری می کند. جنیفر دیوید، متخصص پوست در فیلادلفیا و بنیانگذار موسسه پوست و موی مجازی Skin & Scripts، می‌گوید: “برای پوست‌های تیره‌تر، لکه های پوستی (بیماری که تحت عنوان هایپر پیگمنتیشن شناخته می شود) مشکلی رایج است. استفاده از سرم ویتامین C صبح ها می‌تواند به کاهش لکه‌های تیره کمک کند”.

روتین پوستی روزانه

مرحله چهارم: کرم دور چشم

کرم های دور چشم در گروه “موارد درمانی” قرار می گیرند. در صورت تمایل، شما می توانید با استفاده از انگشت حلقه (ضعیف ترین انگشت) کرم دور چشم با فرمول ایده آل را به آرامی روی پوست اطراف چشم قرار داده و به آرامی بر روی آن ضربه بزنید. بهتر است از کشیدن پوست ظریف این ناحیه خودداری کنید، چرا که به بافت این بخش آسیب وارد می کند.

مرحله پنجم: مرطوب کننده

در مرحله بعد بهتر است به سراغ محصولاتی با فرمول های سنگین تر، مانند مرطوب کننده ها بروید. این محصولات پوست شما را هیدراته نگه می دارند و به تقویت سد دفاعی آن کمک می کنند. اگر پوست شما خشک است، بهتر است در طول روز از مرطوب کننده های قوی استفاده کنید.

مرحله پنجم: مرطوب کننده

کرم هایی با فرمول های غلیظ که حاوی سرامید ها یا اسید های هیالورونیک هستند می توانند مانند بلوک های ساختمانی به حفظ رطوبت در پوست کمک کنند. با این حال اگر پوستی معمولی یا چرب دارید، مرطوب کننده های سبک تر، مانند لوسیون ها یا ژل هایی که خیلی سریع جذب می شوند و زیر آرایش جمع نمی شوند، انتخاب مناسب تری هستند.

روتین پوستی روزانه

مرحله ششم: ضد آفتاب

این بخش مهم ترین مرحله در روتین مراقبت از پوست شما محسوب می شود. استفاده از کرم ضد آفتاب برای هر نوع پوستی و در هر سنی اهمیت دارد. دکتر ماگرون در این خصوص می گوید:” اگر از ضد آفتاب استفاده نکنید درست مانند این است که هیچ یک از مراحل قبلی را انجام نداده اید. خورشید و نور آفتاب اولین دلیل برای پیری زودرس در افراد است”.

کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر را به عنوان آخرین مرحله از روتین صبحگاهی پوست خود در نظر بگیرد. علاوه بر صورت، از کرم ضد آفتاب در گردن و پشت دست ها نیز استفاده کنید. توجه کنید که مراقبت از پوست در برابر نور خورشید حتی در روزهایی که قصد ندارید از خانه خارج شوید، اهمیت دارد. اشعه ماورا بنفش که بیشترین آسیب را برای پوست ایجاد می کند، از پنجره ها نیز می تواند نفوذ کند.

روتین مراقبت از پوست: شب ها

روتین مراقبت از پوست در طول شب باید تغییر کند. در طول شب شما به SPF برای محافظت از پوست خود احتیاج ندارید. از سویی دیگر، پوست ما به صورت طبیعی در طول شب و در حین خواب، خود را بازسازی و ترمیم می کند. بنابراین شب بهترین زمان برای استفاده از ویتامین ها و مواد مغذی برای پوست محسوب می شود. شما همچنان باید مراحل پایه یک روتین مراقبت از پوست، که شامل پاکسازی، درمان و آبرسانی است را در طول شب انجام دهید اما این فرایند اندکی با آنچه که در طول روز انجام داده اید، تفاوت خواهد داشت.

روتین پوستی روزانه

مرحله اول: پاکسازی

ابتدا آرایش و مواد آلوده ای که در طول روز روی صورتتان نشسته است را پاک کنید. در صورت نیاز از پاک کننده های آرایش مخصوص استفاده کنید. این پاک کننده ها ممکن است برای بخش های مختلف صورت (ماند چشم ها یا لب ها) تفاوت داشه باشند. سابینا ویزمن، شیمیدان ارشد آزمایشگاه زیبایی جی اچ، در این خصوص می گوید:

” پاک کننده های رایج در بازار لزوما برای حل کردن آرایش، به خصوص آرایش چشم ها، طراحی نشده اند و آزمایش های ما نیز نشان می دهد این محصولات به تنهایی چندان موثر نیستند.”

بهتر است از همان پاک کننده صبح ها، برای پاک کردن صورتتان در شب نیز استفاده کنید. الگوی ثابتی را تکرار کنید. فراموش نکنید که پاک کننده را باید در امتداد خط رویش موهایتان نیز استفاده کنید. همچنین نواحی زیر چانه را فراموش نکنید.

با جوش شيرين مسواک بزن ببین چه می کنه با دندون هات

مرحله دوم: تونر

اگر می خواهید از تونر استفاده کنید، بهتر است همان شیوه و محصولی که صبح استفاده کرده اید را تکرار کنید. از آنجایی که تونرها مایع هستند باید از آن ها قبل از سایر فرمول های سنگین تر، مانند سرم ها و مرطوب کننده ها استفاده کنید تا محصول زمان کافی برای جذب در داخل پوست را داشته باشد.

روتین پوستی روزانه

مرحله سوم: سرم یا ماده درمانی

دکتر ماگرون می گوید:” شب بهترین زمان برای استفاده از محصولاتی است که سلول های مرده پوست را از بین می برند و فعالیت های سلولی را تحریک می کنند. اسیدهای آلفا هیدروکسی، مانند اسید گلیکولیک و یا رتینول می توانند انتخاب ایده آلی برای این هدف باشند. این مواد می توانند بافتی صاف و نرم در پوست شما ایجاد کنند و در عین حال، تعداد منافذ باز پوست شما را به حداقل برسانند.

بعضی از سرم ها را می توان هم در طول روز و هم در طول شب استفاده کرد. بهتر است دستور العمل های مندرج در بسته بندی سرم ها را با دقت مطالعه کنید. در صورتی که به دنبال درمان لکه های صورت و هایپرپیگمانتاسیون هستید، بهتر است به طور متناوب از سرم های حاوی رتینوئید و هیدروکینون استفاده کنید و در بازه های زمانی مشخص آن ها را جایگزین یکدیگر کنید.

مرحله چهارم: کرم دور چشم

مقدار کمی از سرم یا کرم درمانی خود را به دور چشم هایتان بزنید. در صورتی که صبح ها از کرم دور چشم استفاده می کنید، می توانید این کرم را برای روتین شب خود نیز انتخاب کنید. دکتر ماگرون توضیح می دهد:” لازم نیست از کرم دور چشم به مقدار خیلی زیاد استفاده کنید. با این حال اجرای این روتین می تواند پوست اطراف ناحیه چشم شما را به استفاده از محصولات زیبایی فعال تر عادت دهد و این کار تغییرات بسیار زیادی را در پوست شما ایجاد خواهد کرد”.

مرحله پنجم: درمان آکنه

اگر در حال حاضر دچار لکه یا آکنه هستید، باید در روتین شب خود از محصولات مرتبط با درمان آکنه استفاده کنید. دکتر مارگون در این خصوص توضیح می دهد:

” اگر به صورت مزمن به جوش های صورت دچار هستند، بهتر است بخش درمانی را به صورت مداوم انجام دهید. منتظر زمانی که جوش ها ظاهر می شوند، نباشید و هر شب از درمان های مربوط به آکنه در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید. شما ممکن است درمان را آغاز کنید و منافذ پوست در ناحیه درگیر را ببندید. چون این درمان سراسری نیست، ممکن است روز بعد درست در کنار ناحیه قبلی، جوش تازه ای را مشاهده کنید.”

جوش به خاطر تجمع چربی در پوست پدیدار می شود. بنابراین از محصولات و روتین هایی استفاده کنید که می توانند منافذ پوست در تمام صورت را تمیز نگه دارند. اگر از رتینوئید استفاده می کنید، به پوست خود اجازه دهید با این ماده جدید خود را تطبیق دهد. سپس می توانید از فرمول های درمانی آکنه مانند سالیسیلیک اسید استفاده کنید.

مرحله ششم: مرطوب کننده

مرطوب کردن پوست به خصوص در طول شب بسیار مهم است. در طول شب و هنگامی که در خواب هستیم، پوست ما ممکن است بخشی از رطوبت خود را از دست بدهد. استفاده از مرطوب کننده ها می تواند یک سد مقاومتی ایجاد کند تا پوست بتواند در طول شب رطوبت طبیعی و مواد مغذی را به راحتی حفظ کند.

شما می توانید از همان مرطوب کننده فاقد SPF که در طول روز استفاده می کنید، شب ها نیز بهره مند شوید. همچنین می توانید از یک فرمول مخصوص برای شب ها که خاصیت های متفاوتی از جمله جلوگیری از پیری پوست را نیز به همراه دارد، استفاده کنید.

مرحله ششم: مرطوب کننده

مرحله هفتم: روغن صورت

اگر با وجود استفاده از مرطوب کننده ها هنوز هم پوست خشکی دارید، استفاده از روغن های صورت یکی از راهکارهای ایده آل برای حفظ رطوبت پوست در طول شب است. دکتر ماگرون توضیح می‌دهد:

روتین پوستی روزانه

“بسیاری از مردم فکر می کنند اگر دچار آکنه هستند و یا پوست چربی دارند، استفاده از روغن های صورت به ضررشان تمام خواهد شد. این باور درست نیست. استفاده از روغن های صورت می تواند به نرمی و لطافت پوست شما بسیار کمک کند.”

برای تامین مواد مغذی پوست، روغن صورت را به عنوان بخش نهایی روتین شبانه خود در نظر بگیرد. البته این کار را زمانی انجام دهید که سایر محصولات پوستی به خوبی جذب شده باشند.

چگونه یک روتین مراقبت از پوست را شروع کنیم؟

شما لزوماً همیشه به یک روتین هشت مرحله‌ای برای مراقبت از پوستتان نیاز ندارید. پوست صورت اغلب افراد با استفاده از محصولات کمتر، نتایج بهتری نشان می‌دهد. بنابراین اگر در این مسیر تازه‌کار هستید، زیاد به خودتان سخت نگیرید و مراحل روتین مراقبت پوستی را به این ترتیب برای خودتان ساده‌تر کنید: پاک‌کننده، مرطوب‌کننده، ضد آفتاب. همین!

در اصل، روتین مراقبت از پوست نرمال شامل همین سه مرحله است. مگر اینکه نیاز باشد یک مشکل پوستی مانند چربی زیاد، خشکی، لک یا آکنه برطرف شود.

اگر پوست خشکی دارید و به دنبال روتین مراقبت از پوست خشک هستید تا خشکی پوست خود را کاهش دهید، در این صورت بهتر است برای لطافت بیشتر پوست، از یک روغن صورت یا سرم آبرسان نیز در کنار سه محصول اشاره‌شده استفاده کنید.

و اگر دائماً با جوش های پوستی سر و کار دارید، به روتین مراقبت پوست خود یک رتینوئید یا تونر ضد آکنه اضافه کنید. مراحل را ساده‌‌سازی کرده و آهسته و پیوسته ادامه دهید. به ‌این ‌ترتیب در گذر زمان شاهد نتایج خیره‌کننده آن خواهید بود.

حالا بیایید یاد بگیریم که باید در هر مرحله از روتین مراقبت از پوست خود چه کاری انجام دهیم.

روتین پوستی روزانه

مرحله اول روتین پوستی: پاک کننده

همیشه قبل از استفاده از محصولات مراقبت از پوست ، ابتدا آرایش خود را پاک کرده و صورت خود را بشویید. برای اینکه ترکیبات به ‌درستی جذب شوند، پوست شما باید تمیز و کاملاً عاری از هرگونه چربی و آلودگی باشد.

اگر می‌خواهید مراحل روتین پوستی را به ‌درستی انجام دهید، بهتر است برای پاک کردن صورت از یک روغن پاک کننده صورت استفاده کنید که بدون از بین بردن چربی طبیعی پوست، تمام آرایش صورت را پاک کند. سپس پاکسازی را با یک پاک کننده فومی یا کرمی ملایم ادامه دهید (مخصوصاً اگر پوست مستعد آکنه دارید). سپس صورت خود را بشویید.

در مجموعه‌ی پاک‌کننده‌های صورت، میسلار واتر نیز در صورتی که به طور علمی فرموله شده باشد، محصول مناسبی برای پاکسازی منافذ پوست از آلودگی‌ها و تنظیم pH پوست است.

از این که این مرحله از دو گام تشکیل شده است، شکایت نکنید زیرا این مرحله یکی از ضروری‌ترین مراحل روتین پوستی است. بدون انجام درست این مرحله، سایر مراحل روتین مراقبت پوست نتایج قابل انتظار را نخواهند داشت.

البته اهمیت مرحله شستشو و پاکسازی پوست تنها به دلیل نیاز به پاک کردن آرایش نیست. این مرحله در روتین مراقبت از پوست آقایان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

روتین پوستی روزانه

مرحله دوم روتین مراقبت از پوست: تونر

در گذشته، تونرها مایعات حاوی الکل بودند که صورت را شدیداً تحریک کرده و باعث سوزش می‌شدند اما تونر های امروزی غنی از ترکیبات ملایم و آب‌رسان برای ترمیم پوست‌ خشک و همچنین لایه‌بردارهای شیمیایی برای درمان جوش هستند. قرار نیست تونر محصولی باشد که پس از مصرف بر روی پوست، احساس سنگینی ایجاد کند. این محصولات در اصل صورت شما را برای جذب بهتر سایر محصولات مراقبتی آماده می‌کنند.

به دنبال یک تونر صورت حاوی ویتامین C و ترکیبات طبیعی همراه با بتا هیدروکسی اسیدها مانند اسید سالیسیلیک یا آلفا هیدروکسی اسیدها مانند اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک باشید. این ترکیبات به مرور زمان باعث برطرف شدن انسداد منافذ پوست، جلوگیری از بروز آکنه‌ و رفع جوش‌های سرسیاه می‌شوند.

اگر پوست خشکی دارید، تونرهای حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها را امتحان کنید و اگر پوست چربی دارید، تونرهای حاوی بتا هیدروکسی اسیدها گزینه ایده‌آلی برای پوست شما هستند.

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)، اسیدهای محلول در آب هستند که از میوه‌های قندی به دست می‌آیند. AHA ها سطح پوست شما را لایه‌برداری کرده و کمک می‌کنند پوست جدید با رنگی یکنواخت‌تر جایگزین آن شود. در مقابل، بتا هیدروکسی اسیدها (BHA)، اسیدهای محلول در چربی هستند و می‌توانند نسبت به AHA ها، به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کرده و سلول‌های مرده و چربی اضافی را خارج و پاکسازی کنند.

رفع قرمزی رنگ مو با چند ترفند حرفه ای بدون نیاز به آرایشگر

تونر آبرسان برای انواع پوست

شما می‌‌توانید از یک تونر آبرسان استفاده کنید که به سلول‌های پوست کمک می‌کند تا آب ازدست‌رفته به هنگام شستشو و خشک کردن پوست را جایگزین کند. بعد از پاکسازی پوست، هر صبح، هر شب یا روزانه در دو نوبت روی پوست تمیز و خشک خود تونر بزنید. توجه داشته باشید که مفهومی به نام رطوبت‌رسانی بیش از حد برای هیچ نوع پوستی وجود ندارد. اصولاً رطوبت، صورت شما را باطراوت می‌کند. پس برای حفظ طراوت و شادابی صورت خود تونر را فراموش نکنید!

چگونه از تونر استفاده کنیم؟

پس از تمیز کردن صورت تونر را یک شب در میان (یا یک روز در میان اگر قصد دارید شب از رتینول استفاده کنید) بر روی پوست تمیز و خشک بزنید. سپس پنج دقیقه کامل یا حداقل تا خشک شدن آن صبر کنید. این فاصله زمانی تا قبل از استفاده از محصولی دیگر ضروری است زیرا در صورت استفاده از ترکیب بعدی بلافاصله پس از تونر، اسیدهای تونر خنثی‌ شده و حداکثر کارایی خود را از دست می‌دهند. اگر پوست شما می‌تواند تونر را به خوبی تحمل کند و تحریک یا خشک نمی‌شود، می‌توانید هر روز یا هر شب از آن استفاده کنید.

روتین پوستی روزانه

مرحله سوم روتین پوستی روزانه: سرم پوستی

اما سرم‌‌ها! احتمالاً همین الان یکی دو عدد سرم پوستی در کمد خود دارید ولی نمی‌دانید که با آن‌ها چه کنید. نگران نباشید. شما تنها نیستید. سرم‌‌های پوستی در واقع محصولاتی سرشار از مواد مغذی، ترکیبات آب‌رسان و آنتی‌اکسیدان‌ها با غلظت بالا هستند که به محض استفاده، سلامت پوست را تقویت می‌کنند.

سرم صورت به محض استفاده، سلامت پوست را تقویت می کند

اگرچه بسیاری از افراد از مصرف سرم صورت چشم‌پوشی می‌کنند اما سرم‌ها به معنای واقعی کلمه ارتقاءدهنده روتین مراقبت از پوست شما هستند. لازم به یادآوری است که اگرچه مصرف سرم‌ها کاملاً اختیاری است اما آن‌ها قدم اول خوبی برای بهبود روتین مراقبت از پوست شما هستند.

مزایای استفاده از سرم صورت هنگام صبح

بسیاری از متخصصان پوست معتقدند که سرم ویتامین C می‌تواند از پوست شما در برابر التهاب و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌‌های آزاد در طول روز محافظت کند و در عین حال باعث روشن شدن پوست و برطرف شدن لک‌های تیره آن شود. سرم‌‌ها واقعاً جزء ترکیبات حیاتی و مهم روتین‌های پوستی محسوب می‌شوند اما نکاتی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

ویتامین C ترکیبی قدرتمند است. بنابراین اگر پوست شما حساس است، در ابتدا با سرم‌های حاوی غلظت کمتر ویتامین C شروع کنید و به ‌جای هر روز، یک روز در میان از آن استفاده کنید تا زمانی که پوست شما با سرم سازگار شود.
مشخصاً روی صبح به ‌عنوان بهترین زمان مصرف تأکید می‌کنیم زیرا آنتی‌اکسیدان موجود در سرم به محافظت در برابر مواردی مانند آلودگی و اشعه ماوراء بنفش که معمولاً در طول روز در معرض آن‌ها هستید، کمک می‌کند. اما توجه داشته باشید که غلظت‌های پایین ویتامین C برای استفاده در صبح و در طول روز مناسب هستند. به ‌طور کلی به دلیل اثرات لایه‌برداری ویتامین C و احتمال سوزش پوست ناشی از تابش اشعه فرابنفش، نباید در طول روز از غلظت‌های بالای ویتامین C (بالاتر از 10 درصد) استفاده شود.
سرم‌‌های حاوی ویتامین C برای مصرف در نواحی حساس اطراف چشم مناسب نیستند.

مزایای استفاده از سرم پوستی در شب

بهتر است هنگام شب از سرم‌های حاوی اسید هیالورونیک استفاده کنید. این ترکیب، رطوبت را از هوا به داخل پوست کشیده و در زمان خواب، پوست را مرطوب نگه می‌دارد. استفاده از محصولات ضد آکنه یا محصولات ضد پیری می‌‌تواند باعث خشکی و تحریک پوست شود. بنابراین بهتر است قبل از مصرف این محصولات، پوست خود را تا حد ممکن رطوبت رسانی کنید.

روتین پوستی روزانه

مرحله چهارم روتین مراقبت از پوست: کرم‌های دور چشم

در مقایسه با مرطوب‌کننده‌‌ها، کرم‌های دور چشم سبک‌تر و رقیق‌تر هستند. بنابراین می‌بایست آن‌ها را قبل از مصرف روغن‌ها و انواع کرم‌ها استفاده کنید.

قاعده کلی این است که برای استفاده از محصولات مراقبت از پوست، باید “ابتدا سبک‌ترین محصول و سپس سنگین‌ترین را استفاده کنید” زیرا محصولات رقیق‌تر نمی‌توانند از محصولات غلیظ‌تر عبور کنند.

گرچه به نظر می‌رسد کرم‌های دور چشم دارای اثرات ضد پیری بوده و جزو محصولات مهم در روتین مراقبت از پوست محسوب می‌‌شوند اما مصرف آن‌ها برای تمام افراد ضروری نیست. مطمئن باشید تا زمانی که از مرطوب‌کننده و ضد آفتاب به ‌درستی استفاده می‌کنید، ناحیه اطراف چشم شما مراقبت کافی را دریافت می‌کند.

نکته مهم

اکثر مردم فکر می‌کنند کرم دور چشم شبانه آن‌ها برای رفع خطوط ریز باید حاوی رتینول باشد اما در واقع اطراف چشم ناحیه بسیار حساس و ظریفی است که دائماً در معرض تحریک و بثورات پوستی است. بنابراین شما در زمان مراقبت از این ناحیه باید ملایم‌‌تر رفتار کنید. برای این کار کافی است از یک کرم آبرسان دور چشم استفاده کنید تا علاوه بر محافظت از نواحی زیر چشم، سد محافظتی پوست را نیز در طول شب ترمیم کند.

مرحله پنجم روتین پوستی: درمان لک های پوستی

در حالت ایده‌‌آل بهتر است از محصولات ویژه درمان لکه‌های پوستی (چه محصولات ضد جوش ، چه محصولاتی برای ترمیم زخم یا برای لکه‌های تیره) در هنگام شب استفاده کنید زیرا در طول شب بدن شما بیشترین تلاش را برای ترمیم انجام می‌دهد.

روتین پوستی روزانه

البته اگر در حال حاضر از تونر ضد آکنه استفاده می‌‌کنید و یا قصد دارید از رتینول برای لایه برداری پوست خود استفاده کنید، بهتر است به ‌جای شب، در هنگام صبح از محصولات ضد لک استفاده کنید تا پوست خود را به یک‌باره تحریک نکنید.

زمان استفاده از محصولات ضد لک در روتین پوستی

حتماً قبل از مرطوب‌کننده از محصولات ضد لک استفاده کنید تا محصول بتواند بدون نیاز به عبور از سد دیگری به پوست نفوذ کرده و نتایج مثبتی از خود بر جای بگذارد.

درمان لکه‌ های تیره و جای جوش
یک محصول ضد لک حاوی نیاسینامید (Vitamin B3) به ‌مرور می‌تواند به روشن شدن لکه‌ها و جای جوش کمک کند. نیاسینامید را می‌توانید به صورت روزانه استفاده کنید. خوشبختانه بیشتر فرمولاسیون‌های این گروه از محصولات مراقبتی باعث تحریک پوست نمی‌‌شوند.

علاوه بر استفاده موضعی، مصرف خوراکی نیاسین‌آمید نیز برای پوست فواید بسیاری دارد. برای مثال، این ویتامین می‌تواند مکانیسم‌های ترمیم DNA را بهبود بخشد و از این طریق در ترمیم آسیب‌های ناشی از پرتوهای فرابنفش که منجر به سرطان پوست می‌شود، به سلول‌های پوستی یاری رساند. البته وجود این ماده در رژیم غذایی یا محصولات پوستی، هیچ‌گاه جایگزین ضد آفتاب و سایر روش‌های مراقبت از پوست در برابر نور خورشید نیست.

درمان جوش

بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید دو مورد از پرکاربردترین ترکیبات برای درمان جوش به شمار می‌آیند اما وجود هم‌زمان هر دو در محصولات ضد جوش می‌تواند باعث تحریک پوست شود.

مطالعات نشان داده‌اند بنزوئیل پراکسید باکتری‌های عامل جوش را از بین می‌برد (از این ترکیب برای بهبود جوش‌های سرسفید استفاده کنید) در حالی ‌که اسید سالیسیلیک، چربی و سلول‌های مرده پوست را کاهش می‌دهد (از آن برای منافذ مسدودشده و برجستگی‌های ملتهب پوست استفاده کنید).

چگونه از محصولات ضد لک استفاده کنیم؟

نحوه مصرف تمام محصولات ضد لک یکسان است. یک لایه نازک از کرم ضد لک را به آهستگی بر روی لک یا جوش صورت بمالید (حتماً به خاطر داشته باشید که در اینجا مصرف مقدار بیشتر به منزله نتیجه‌گیری بهتر نیست). سپس حداقل یک دقیقه صبر کنید تا خشک شود.

روتین پوستی روزانه

در ادامه برای جلوگیری از جابه‌جا شدن محصول ضد لک به نواحی دیگر صورت ابتدا مرطوب‌کننده خود را در اطراف لکه ها بمالید. هنگامی که صورت شما کاملاً با مرطوب‌کننده پوشیده شد، یک لایه مرطوب کننده را مستقیماً روی محل لکه با ضربه بزنید تا بدون مالیدن آن به اطراف، در محل مورد نظر جذب شود.

مرحله ششم روتین روزانه پوست: مرطوب کننده

فرقی ندارد که چه نوع پوستی دارید (نرمال، چرب، مستعد آکنه یا خشک)؛ شما همیشه باید دو بار در روز از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب‌کننده تنها محصولی است که باعث می‌شود سد محافظتی پوست که مسئول زیبایی و طراوت چهره شماست، سالم بماند. همچنین مرطوب‌کننده نه ‌تنها پوست را آب‌رسانی می‌کند بلکه با به دام انداختن سایر محصولات مراقبتی، به جذب و اثربخشی بهتر آن‌ها نیز کمک می‌کند.

آموزش ساخت 20 مدل کرم سفید کننده پوست خانگی

به دنبال یک مرطوب‌کننده سبک و ملایم با پایه هیالورونیک اسید باشید که بدون ایجاد هرگونه احساس سنگینی و چربی، پوست را آب‌رسانی کند.

اگر در ادامه می‌خواهید آرایش کنید، حتماً قبل از آرایش بگذارید مرطوب‌کننده حداقل 5 تا 15 دقیقه بر روی پوست بماند.

پوست شما نیز مانند اکثر اعضای بدن در زمان شب وارد حالت ترمیم می‌شود و برای رفع آسیب‌ها و بازسازی خود فعالیت می‌کند. بنابراین مرطوب‌کننده شب باید حاوی تمام ترکیباتی باشد که بدن به ‌طور طبیعی آن‌ها را تولید کرده و می‌تواند از مقادیر بیشتر آن‌ها هم به خوبی استفاده کند. مانند هیالورونیک اسید، لیپیدها و پروتئین‌ها. همچنین شما می‌توانید در روتین شبانه مراقبت از پوست از کرم شب ضد چروک استفاده کنید که حاوی دوز “کاهش‌یافته” رتینوئیدها است. این نوع کرم‌ ملایم‌تر بوده و برای پوست‌های حساس مناسب است.

مرحله هفتم روتین پوست: رتینول

رتینوئید اصطلاح عمومی برای تمام مشتقات Vitamin A از جمله رتینول است. مشتقات ویتامین A به اعماق پوست نفوذ می‌کنند و با تسریع جایگزینی سلول‌های مرده پوست با سلول‌های جدید باعث می‌شوند که بدن شما با گذشت زمان، پوستی شاداب‌تر، نرم‌تر و با چروک کمتر تولید کند.

اثربخشی مشتقات ویتامین A برای پوست

از آنجایی که تمام ترکیبات خوب برای اثربخشی بهتر به زمان نیاز دارند، تاثیر رتینوئیدها نیز پس از چهار تا شش ماه استفاده مداوم مشخص خواهد شد. اما این واقعیت که بهبود چین‌وچروک‌های شما به کمک رتینوئیدها ممکن است تا 6 ماه طول بکشد، به این معنی نیست که به دنبال مصرف آن نتایج فوری مشاهده نخواهید کرد.

روتین پوستی روزانه

طبق تحقیقات علمی رتینوئیدها با تحریک تولید کلاژن و لایه‌برداری سلولی باعث بهبود لکه‌های پوستی تیره و جای زخم شده و منافذ پوستی را پاک می‌کنند. این ترکیبات از بروز جوش‌های صورت جلوگیری کرده و پوست را روشن‌تر می‌کنند. اصولاً مشتقات ویتامین A به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، برای متخصصان پوست چیزی شبیه چوب جادویی هستند.

چگونه از رتینوئیدها در روتین مراقبت از پوست استفاده کنیم؟

اگر برای بار اول از رتینوئیدها استفاده می‌کنید، برای کاهش عوارضی مانند حساسیت پوستی و پوسته‌پوسته شدن، مصرف را از مقادیر کم و با فاصله زمانی زیاد شروع کرده و به صورت تدریجی افزایش دهید. از یک قطره به اندازه نخود برای کل صورت ابتدا یک شب در هفته، سپس دو شب در هفته و در هفته سوم سه شب در هفته و در نهایت یک شب در میان به صورت مداوم استفاده کنید.

اگر در حال حاضر از کرم شب حاوی رتینوئید استفاده می‌کنید یا قصد استفاده از آن را دارید، می‌توانید این مرحله را حذف کنید زیرا مصرف دو برابر محصولات حاوی رتینول، اثرات ضد پیری آن را افزایش نمی‌دهد و فقط باعث ایجاد التهاب می‌شود.

اگر پوست حساسی دارید، 10 دقیقه قبل و بعد از استفاده از رتینول یک لایه مرطوب‌کننده بزنید تا بدون رقیق کردن کرم حاوی رتینوئید، تحریک پوستی را کاهش دهد.

مرحله هشتم روتین پوستی: روغن‌ها

روغن‌های صورت مسدودکننده (Occlusive) هستند؛ به این معنی که آن‌ها تمام محصولات مراقبتی و مرطوب‌کننده‌ای را که شما روی صورت خود استفاده کرده‌اید، به دام می‌اندازند تا از تبخیر سریع آن‌ها جلوگیری کنند. روغن‌ها به ‌خودی ‌خود پوست شما را مرطوب نمی‌کنند اما وقتی که آن‌ها را بر روی سایر محصولات مراقبتی استفاده می‌کنید، باعث افزایش اثربخشی روتین مراقبتی شما شده و در عین حال پوست را نرم و لطیف می‌کنند.

روتین پوستی روزانه

همیشه و همیشه روغن صورت را در آخر استفاده کنید. روغن‌ها به راحتی می‌توانند به مرطوب‌کننده‌ها، سرم‌ها و سایر درمان‌های پوستی نفوذ کنند اما هیچ محصولی نمی‌تواند به روغن نفوذ کند. بنابراین اکیداً توصیه می‌شود که این محصول پس از سایر محصولات استفاده شود.

چه کسانی می‌توانند از روغن صورت استفاده کنند؟

فکر نکنید که روغن فقط مخصوص پوست‌های خشک است. برخی روغن‌ها مانند روغن میوه گل رز (Rosehip Oil) و روغن جوجوبا می‌‌توانند چربی اضافی پوست‌های مستعد آکنه را کاهش دهند. برای تسکین پوست‌های حساس و تحریک‌‌شده هم می‌توانید از روغن‌های مارولا و آلوورا استفاده کنید.

مرحله آخر روتین مراقبت از پوست: ضد آفتاب

گفتیم که آخرین مرحله روتین مراقبتی پوست متعلق به روغن‌های پوست است ولی از نظر فنی، ضد آفتاب آخرین مرحله است. اما چرا؟

روغن‌ها هم مانند سایر محصولات برای اثرگذاری باید به اعماق پوست نفوذ کنند. به همین دلیل آخرین مرحله روتین پوستی محسوب می‌‌شوند اما ضد ‌آفتاب اساساً به پوست نفوذ نمی‌کند. کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست استفاده می‌‌شود و مانند یک سرباز از سلول‌های پوستی در برابر پرتوهای آسیب‌رسان ماوراء بنفش و حتی نور مرئی (در مورد ضد آفتاب رنگی) محافظت می‌کند.

اساساً ضد آفتاب ترکیبی به پوست شما اضافه نمی‌کند بلکه از پوست شما محافظت می‌کند و تنها زمانی که در خارجی‌ترین لایه پوست شما باشد، می‌تواند به طور مؤثر از آن محافظت کند.

روتین پوستی روزانه

حداقل SPF (فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید) لازم برای محافظت از پوست صورت، SPF 30 در یک کرم ضد آفتاب با طیف گسترده (محافظت هم در برابر پرتوهای UVA هم UVB) است. در صورت عدم استفاده از ضد آفتاب، دیر یا زود ممکن است با عوارضی مانند پیری زودرس، بدتر شدن جای جوش و لک و سرطان پوست درگیر شوید.

چند نکته کلیدی برای مراقبت از پوست

ممنوعه‌های همگانی در روتین مراقبت از پوست

به صورت کلی و قبل از اینکه به دسته‌بندی جنس انواع پوست صورت بپردازیم، باید به چند نکته کلی برای مراقب از انواع پوست بپردازیم. فرقی نمی‌کند پوست صورت شما چرب، خشک و یا مختلط باشد، در هر صورت این مواردی که در اینجا لیست شده جزو ممنوعیه‌های مراقبتی از انوع پوست است، به این نکات توجه کافی به تغذیه و خواب کافی را هم اضافه کنید.

سیگار نکشید؛ سیگار باعث تیرگی و کدری پوست چهره و یکی از عوامل خشکی بیش از حد آن است. از طرفی استعمال طولانی از سیگار باعث چروک و نازک شدن پوست صورت شما می‌شود.
با آرایش نخوابید؛ پوست باید نفس بکشد و وجود چند لایه از کرم‌ها و کرم پودر‌ها روی صورت از تنفس آن جلوگیری می‌کند.
غذاهای سرخ کرده را به حد اقل برسانید؛ اگر بخواهیم واقع بین باشیم باید بگوییم برای داشتن پوست خوب باید دور غذاهای سرخ کرده خصوصا فست فود را خط بکشیم. ولی با سرعت زندگی‌های امروز و با توجه به وقتی که خیلی از افراد بیرون از خانه سپری می‌کنند توصیه دوستانه ما به حداقل رساندن استفاده از موادی است که در روغن‌های چند بار استفاده شده طبخ شده‌اند.

برای مراقبت از پوست صورتتان سیگار نکشید، زیرا باعث تیرگی و کدری پوست چهره شما می‌شود.

روتین مراقبت از پوست بر اساس جنس پوست

پاسخ به این سوال روش‌ها و موارد مراقبت‌های روزانه و روتین پوست صورت شما را تغییر می‌دهد. در هر سن و سالی که باشید پوست شما یکی از این انواع است : معمولی، خشک، چرب، مختلط ( یا ترکیبی) و حساس. هر کدام از انواع 5 گانه پوست شیوه‌های مراقبتی و محصولات شوینده مخصوص به خودش را دارد.

روتین پوستی روزانه

پوست معمولی:

رنگ پوست یکدست و دارای طراوت طبیعی است و صاحبان این نوع پوست با کمترین میزان افزایش یا کاهش چربی و رطوبت مواجه هستند. به علاوه در این نوع پوست منافذ به سختی دیده می‌شوند.

پوست خشک :

افراد دارای پوست خشک با کمبود رطوبت در سطح پوست، قرمزی، خارش و گاهی حالت ترک خوردگی مواجه می‌شوند. به دلیل کاهش رطوبت ایجاد شده در پوست، باید بیشتر از دیگران مراقبت چین و چروک باشند.

پوست چرب:

کسانی که پوست چرب دارند مستعد انواع مختلف جوش (سر سیاه و سر سفید) هستند. منافذ باز و برق افتادن مدام از دیگر معایب این نوع پوست است.

پوست مختلط :

صاحبان پوست مختلط در ناحیه پیشانی، بینی و گاهی چانه از چربی زیاد شکایت دارند در حالیکه در بقیه قسمت‌های صورت، پوست خشک و یا نرمال دارند. مشکلاتی مثل داشتن جوش، براق بودن مدام و منافذ باز از معایب داشتن پوست ترکیبی یا مختلط است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

15 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *