سفر به تنگه رغز

اگر به دنبال یک تفریح هیجان‌ انگیز در دامان طبیعت هستید، پیشنهاد می‌کنیم سفر به تنگه رغز را از دست ندهید.. جایی که در آن می‌توانید صخره‌ های بلند و جذاب را در کنار چشمه‌های خروشان و آبشار‌های دیدنی ببینید و لذت ببرید. گروه سفر شادمگ اطلاعات کاملی از عروس دره های ایران در اختیارتان قرار داده است.

معرفی تنگه رغز

تنگه رغز یا عروس بهشتی که به آن عروس تنگه‌های ایران نیز گفته می‌شود در میان ارتفاعات استان شیراز قرار گرفته و به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر، تا حدود ۱۰ سال پیش کمتر کسی از وجود آن باخبر بود.

در این دره زیبا که طی هزاران سال و در اثر برخورد آب و کشاکش آن با سنگ‌های اطراف بوجود آمده، جلوه‌های زیبایی از تلاش طبیعت برای بقا را می‌توانید ببینید. در این دره، هر آبشار زیبایی خاص خود را دارد و با دیگری متفاوت خواهد بود.

سفر به تنگه رغز

این تنگه در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر داراب در بخش فسارود و در کنار روستای شمس‌آباد و حسن‌آباد واقع شده و از ۶۴ آبشار و چندین حوضچه تشکیل شده است.

دیوارهای بزرگی که تنگه رغز را بوجود آورده‌اند، گاهی باعث شکل‌گیری غاری شده‌اند که در آن موجودات مختلفی زیست می‌کنند. زمانی‌که در کنار تنگه و آبشار قرار می‌گیرید صدای ریزش آب داخل تنگه و آب زلالی که می‌توان ماهی‌ها را از داخل آن دید، تصویری از رویاهای کودکی را برای شما تداعی خواهد کرد.

از جمله مزایای سفر به تنگه رغز به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی داراب امکان شنا در حوضچه زلال تنگه و دیدن رقص زیبای ماهی‌های قزل‌آلا است. با وجود شگفتی‌هایی که در این زیباترین دره های ایران گرد هم جمع شده، قاعدتاً ساعات خوشی را سپری خواهید کرد.

سرچشمه تنگه رغز

سرچشمه آب تنگه رغز، چشمه‌ای در میان جنگل است که تا بخش جنوبی دره زیر زمین بوده و در این بخش به روی زمین می‌آید و مسافتی حدود ۵ کیلومتر را طی می‌کند تا به تنگه برسد.

این چشمه در طول این ۵ کیلومتر، ده‌ها آبشار بزرگ و کوچک و حدود ۶۰ حوضچه طبیعی را ایجاد می‌کند. بنابراین اگر به تنگه رغز داراب فارس سفر کردید، حتماً از مسیر شکل‌گیری و سرچشمه آب تنگه نیز بازدید کنید تا شگفتی‌های بیشتری را ببینید.

سفر به تنگه رغز

حوضچه‌های تنگه رغز معمولاً عمقی بین ۶ متر تا ۲۰ متر دارند و طول برخی از آن‌ها حتی به ۱۰۰ متر نیز می‌رسد. این حوضچه‌‌ها معمولاً دارای دیواره‌های بلندی هستند که از میان آن‌ها می‌توانید آسمان آبی را ببینید.

طول تنگه رغز

تنگه رغز با طول تقریبی حدود ۴ کیلومتر و در امتداد مسیر شمال به جنوب از سرچشمه رغز قرار گرفته است.

دلیل نام‌گذاری

رغز به معنای راه و مسیری لغزنده و بِکر است. برخی از بومیان تنگه رغز را به‌نام تنگه رودخیز نیز می‌شناسند. دلیل این امر نیز چشمه‌ها و حوضچه‌های مختلفی است که در مسیر وجود دارد.

تنگه رغز کجاست؟

در میان سه شهر داراب، فسا و استهبان در استان فارس، تنگه‌ای زیبا و هیجان‌انگیز دیده می‌شود که آن را با نام تنگه رغز می‌شناسند. رغز، تنگه‌ای بسیار دیدنی است که صخره‌ها و ارتفاعات بلند را در کنار دره‌هایی عمیق و جذاب در خود جای داده و چشم‌اندازهایی خاص و منحصربفرد ایجاد کرده است.

زیبایی این منطقه صدچندان می‌شود اگر بدانید آبشارهایی خروشان از بالای صخره‌ها به درون دره‌ها جاری هستند و حوضچه‌های کف دره را پر می‌کنند. وقتی از بالای صخره‌ها به پایین می‌نگرید، استخرهای طبیعی زیبایی را می‌بینید که هرکدام از آن‌ها شکل خاص خود را داشته و از آب‌های زلال و شفاف پر شده است. شنیدن صدای آب‌های خروشان، زمانی که به زیبایی از بالای صخره به داخل حوضچه‌ها روان می‌شوند و تماشای ماهی‌هایی که در این آب‌ها زندگی می‌کنند و بالا و پایین می‌پرند، بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود.

سفر به تنگه رغز

به تمام این زیبایی‌ها سرسبزی منطقه را نیز اضافه کنید که از گیاهان و درختانی چون کل‌خنگ، انار، پونه، برنوک، مرزنجوش، پر سیاوشان و ارژن پوشیده شده است.
به گفته محلی‌ها، این منطقه دارای 64 آبشار کوچک و بزرگ است، اما تنها 14 آبشار آن شناخته شده و 12 تای آن نامگذاری شده است.

این چشمه رویایی رنگی شمال رو از دست ندید ؛ سفر به چشمه باداب سورت مازندران

آبشار آذرخش با ارتفاع ۶۵ متر و آبشار وداع با ارتفاع ۴۶ متر بلندترین آبشارهای این تنگه هستند. آبشار کبوتر با ارتفاع ۲۵ متر، آبشار نگین با ارتفاع ۱۶ متر، آبشار دماغه با ارتفاع ۱۲ متر، آبشار گلاب حوضچه با ارتفاع ۱۱ متر، آبشار حکمت با ارتفاع ۱۱ متر، آبشار جام با ارتفاع ۹ متر، آبشار مسعود با ارتفاع ۸ متر، آبشار فتح با ارتفاع ۸ متر، آبشار بوم‌رنگ با ارتفاع ۷ متر و آبشار یادگار با ارتفاع ۴ متر، سایر آبشارهای این بخش می‌باشند.

مسیر دسترسی به تنگ رغز

برای دسترسی به تنگه رغز باید به شهر داراب در استان فارس بروید. پس از پیمودن حدود ۳۵ کیلومتر در جاده داراب به شیراز، به گردنه‌ای می‌رسید که نام آن “گردنه دارکویه” است.

از اینجا به بعد مسیر خاکی شروع می‌شود و بنابراین اگر خودروی آفرود دارید می‌تواند ادامه دهید و در غیر این صورت از وسایل نقلیه موجود استفاده کنید.

بعد از اینکه از منطقه کوه درختی گذشتید، در سمت چپ خود مسیری را می‌بینید که مسیری خاکی است و عبور از آن حدود ۲ ساعت زمان می‌برد.

بنابراین لازم است در این بخش از سفر، وسایل پیاده‌روی همراه داشته باشید و کفش مناسب بپوشید.

از سمت راست جاده خاکی که حرکت کنید، اولین چشمه بیدک خواهد بود و ادامه مسیر به‌صورت پاکوب و فاقد شیب است. اما به مرور، شیب‌ مسیر افزایش پیدا می‌کند و پس از عبور از سراشیبی و گذر از سنگ‌هایی بزرگ، در نهایت به چشمه می‌رسید.

سفر به تنگه رغز

فاصله تنگه رغز تا شیراز

فاصله تنگه رغز تا شیراز بیش از ۲۴۵ کیلومتر است و گذر از این مسیر حدود ۳ ساعت زمان می‌برد.

دسترسی به تنگه رغز و اقامت در اطراف آن

برای دسترسی به تنگه رغز می‌توانید یکی از دو مسیر زیر را انتخاب کنید:

1. شیراز » مسیر جاده فسا » جاده داراب » فرعی حسن‌آباد » مراتع سرسبز » ابتدای دره

2. دارب » 35 کیلومتری سمت شمال غرب » بخش حسن‌آباد » 4 تا 5 کیلومتر درون دره

دو راه برای اقامت در منطقه تنگه رغز وجود دارد:

1. با خودتان وسائل کمپینگ ببرید و در طبیعت اتراق کنید.

2. اقامت در هتل سه‌ستاره نقش شاپور که هزینه اقامت در آن از 98 تا 298 هزارتومان بسته به نوع اتاق و چندخوابه‌بودن آن، تفاوت خواهد داشت.

راهنمای سفر به تنگه رغز

برای سفر به تنگه رغز ادرس و موقعیت دقیق این مکان زیبا را روی نقشه نیاز خواهید داشت. اما غیر از این راهنماهایی که برای سفر لازم است، باید با نحوه پیمایش و سختی‌ها و خطرات مسیر نیز آشنا شوید. چون سفر به تنگه رغز یک سفر معمولی نخواهد بود.

سفر به تنگه رغز

پیمایش تنگه رغز

دو مسیر پیمایش برای رسیدن به سرچشمه تنگه رغز وجود دارد که یکی از آن‌ها شامل ۴ ساعت پیاده‌روی و کوه‌پیمایی است و مسیر دوم نیز ۴ ساعت زمان می‌برد اما دو ساعت آن را می‌توانید با خودرو طی کنید و ۲ ساعت دیگر را نیز پیاده‌روی و کوه‌پیمایی کنید.

در اوایل دره، جایی مناسب برای پارک خودرو وجود دارد بنابراین از این جای مسیر به بعد را می‌توانید کوهپیمایی و پیاده‌روی کنید.

تا آخرین آبشاری که بواسطه سرچشمه تنگه رغز شکل گرفته، حدود ۳ کیلومتر راه‌پیمایی خواهید داشت که در میان آب‌های زلال این دره‌ها خواهد بود. بنابراین وسایل لازم را همراه داشته باشید تا از زدن به آب تنگه لذت ببرید.

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های مسیر تنگه رغز، عبور از آبگیرها و آبشارهای مختلف خواهد بود که در زمان سفر گروهی، سفر را دلنشین‌تر می‌کند.

برخی از حوضچه‌های این مسیر آنچنان زلال هستند که می‌توانید عمق آ‌ن‌ها را به‌خوبی ببینید. همان‌طور که اشاره کردیم، در حد فاصل سرچشمه تا تنگه رغز، حوضچه‌ها و آبشارهای زیادی وجود دارد، بنابراین اگر از سرچشمه شروع به سفر کنید، زیبایی‌های بیشتری را خواهید دید اما در نهایت این تنگه رغز است که شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

سفر به تنگه رغز

خطرات تنگه رغز

سفر به تنگه رغز خطرات خاص خود را دارد بنابراین لازم است از همین حالا بدانید که این یک سفر طبیعت‌گردی عادی نخواهد بود و لازم است برای سفر، آمادگی جسمی کامل را داشته باشید.

لازمه آمادگی روحی برای این سفر آشنایی با خطرات احتمالی در مسیر و تنگه رغز است.

معرفی زیباترین دیدنی های درکه ؛ سکوتی دلچسب در شهر پر از دود

در مسیر تنگه رغز از حوضچه‌های زیادی عبور خواهید کرد، بنابراین لازم است شنا بلد باشید. در غیر این صورت نه تنها به شما خوش نمی‌گذرد، بلکه با خطرات ناگواری در حوضچه‌های عمیق این مسیر روبرو خواهید شد.

با توجه به فصلی که برای سفر انتخاب کرده‌اید، باید احتمال بارش باران را در نظر داشته باشید. با بارش باران، صخره‌ها لغزنده می‌شوند و در نتیجه احتمال پرتاب شدن به داخل حوضچه آب وجود دارد.

از طرفی لازم است با اصول صخره‌نوری نیز آشنا باشید تا بتوانید مسیر را همراه با دیگر گردشگران و با سرعت کافی طی کنید.

برای صخره‌نوری لازم است تجهیزات اولیه را داشته باشید و حداقل روش صعود، فرود و مقدمات صخره‌نوری را آموزش دیده باشید.

نکته مهم

علاوه‌بر تجهیزات و آموزش، قوای جسمی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. چون برخی از افراد پس از مدتی خسته شده و نمی‌توانند ادامه دهند، اما چالش اصلی اینجاست که گروه نمی‌تواند به‌خاطر آن‌‌ها از ادامه مسیر باز بماند.

بنابراین اگر احساس می‌کنید در حال حاضر توانایی یا بنیه کافی برای فراز و فرودهای بسیار از حوضچه‌های این ناحیه را ندارید، سفر را به زمان دیگری موکول کنید.

سفر به تنگه رغز

با توجه به خطراتی که به آن‌ها اشاره کردیم، بهترین کار سفر با یک تور حرفه‌ای و مجرب یا همراهی راهنمایان بومی برای سفر به تنگه رغز است تا از خطرات تنگه رغز به دور باشید.

شاید این تنگه جزو خطرناک ترین تنگه های ایران نباشد اما برای داشتن سفری امن بهتر است تمامی جوانب را در نظر بگیرید.

اگر اهل تفریحاتی هستید که ترکیب طبیعت‌گردی و ورزش است، سری به این مسیرهای کوهنوردی در اطراف تهران بزنید.

تجهیزات لازم برای پیمایش

قبل از اقدام برای سفر به تنگه رغز باید بدانید که مسیر این سفر، یک مسیر عادی نخواهد بود و برای پیمایش باید تجهیزات لازم را همراه داشته باشید. از طرفی لازم است آمادگی جسمانی کاملی داشته باشید تا بتوانید مسیر سخت این تنگه را به‌خوبی و همراه با دیگران طی کنید.

در طول مسیر ممکن است خسته شوید و به دلیل از دست دادن تعادل، حوادثی برای شما رخ دهد، بنابراین بهترین کار آمادگی قبلی و سفر با گروه است.

با توجه به سختی مسیر، تنها ورزشکاران و کسانی که تجربه کوه‌پیمایی و صخره‌نوردی را دارند می‌توانند تا پایان مسیر همراه گروه باشند.

بنابراین مهم‌ترین تجهیزاتی که باید همراه داشته باشید، تجهیزات صخره‌نوردی و کوه‌پیمایی است.

از جمله مهم‌ترین تجهیزات لازم برای سفر به تنگه رغز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تجهیزات صخره‌نوردی شامل جلیقه نجات، کلاه ایمنی، کارابین، طناب با طول مناسب و هشتی و هارنس را همراه داشته باشید.

سفر به تنگه رغز
اگر می‌خواهید در طول مسیر استراحت کنید، چون بارها وارد آب می‌شوید ممکن است دمای بدن شما کاهش پیدا کند، پس کیسه خواب همراه داشته باشید.
به دلیل اینکه آب حوضچه‌ها سرد است و در هر بار فرود وارد حوضچه می‌شوید، لازم است لباس غواصی داشته باشید.
برخی از بخش‌های صخره‌ها لغزنده هستند و در نتیجه لازم است کفش مناسب همراه داشته باشید. بهترین انتخاب کفش‌‌های صخره‌نوردی یا صندل‌های طبیعت‌گردی خواهد بود.
همه تنگه‌ها عبور نور را دارند و در نتیجه به تجهیزات روشنایی نیازی نخواهید داشت. اما اگر قصد دارید شب را در این منطقه چادر بزنید، بهتر است تجهیزات روشنایی مانند چراغ قوه همراه داشته باشید.
آب آبشارها قابل آشامیدن است اما در صورت احتیاط آب آشامیدنی همراه داشته باشید.

نکته

با توجه به اینکه بخشی از مسیر را از حوضچه‌ها عبور می‌کنید، بنابراین لازم است کوله‌ سفر شما ضدآب بوده یا وسایل سفر را به بهترین روش آب‌بندی کنید.
اگر قرار است شب را در این منطقه چادر بزنید، باید بدانید که پشه‌ها به شما حمله خواهند کرد، بنابراین لازم است قلم دفع‌ حشرات همراه داشته باشید.
خوراکی‌های خود را درون کیسه‌ای جداگانه قرار دهید تا خیس نشوند.
با توجه به اینکه همه‌ افراد نمی‌توانند طناب و همه تجهیزات جانبی صعود و فرود از صخره‌ها را همراه داشته باشند، بنابراین بهتر است یکی از اعضای گروه مسئولیت این تجهیزات را بر عهده بگیرد.
برای رفتن به تنگه رغز نقشه نیاز نخواهید داشت چون راهنمای تور یا محلی‌‌ها با این مسیر کاملاً آشنا هستند اما در صورت تمایل می‌توانید از گوشی خود یا تجهیزات دیگر استفاده کنید.

سفر به تنگه رغز

نکات ایمنی مهم در پیمایش

تا اینجای مطلب کاملاً مشخص شد که سفر به تنگه رغز یک سفر عادی نخواهد بود و سختی‌های مسیر بسیار زیاد است. مسیر این تنگه زیبا و بهشتی، صعب‌العبور است و همین موضوع رسیدن به مقصد را هیجان‌انگیز می‌کند. بنابراین علاوه‌بر همراه داشتن تجهیزات ایمنی لازم، باید نکات زیر را برای این سفر در نظر داشته باشید.

غار کتله خور زنجان را حتما ببینید | گشتی در یکی از شگفت انگیزترین غارهای جهان

قبل از سفر به تنگه رغز، وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید و خطرات ناشی از بارش باران و لغزندگی صخره‌ها را جدی بگیرید.
برای سفر تجهیزات ایمنی شامل تجهیزات صخره‌نوردی همراه داشته باشید.
حتماً همراه با یک تور حرفه‌ای یا همراه با یک راهنمای محلی سفر کنید.
برای این سفر لازم است شنا بلد باشید چون قرار است از حوضچه‌های زیادی عبور کنید.
آمادگی جسمی لازم برای صخره‌نوردی و راهپیمایی طولانی‌مدت را داشته باشید.
در این سفر از ارتفاعات عبور می‌کنید، بنابراین اگر ترس از ارتفاع دارید این موضوع را مد نظر داشته باشید.
در مورد سفرهای دیگر، تأکید می‌شود که دسته‌جمعی سفر کنید اما در مورد سفر به تنگه رغز هر چقدر تعداد اعضا کمتر باشد، ایمنی سفر بیشتر خواهد بود.

سفر به تنگه رغز

بهترین زمان سفر به تنگه رغز

پیشنهاد می‌کنیم برای سفر به تنگه رغز دلربا، تا فصل بهار و تابستان صبر کنید!

بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز، درست از اواخر اردیبهشت تا اوایل مهرماه است. در این روزهای دلپذیر سال، تنگه پر از آبی خنک است و نسیمی نرم پوست تن را نوازش می‌کند. از آفتاب خانم هم نگوییم برایتان که ترکیب گرمایش با خنکی‌ آب غوغا می‌کند.

البته شیراز در بسیاری از فصل‌ها زیبا است! بنابراین با توجه به علاقه و سلیقه خاص خودتان و راهنمایی جاباما در مطلب اختصاصی در این مورد، بهترین زمان سفر به شیراز از این شهر و دیدنی هایش لذت ببرید.

جاهای دیدنی تنگه رغز

تنگه رغز جاهای دیدنی زیادی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، آبشارها و حوضچه‌های تنگه رغز هستند. بنابراین غیر از مسیر که زیبایی‌های بسیار زیادی دارد، آبشارها و حوضچه‌‌ها نیز بهترین جا برای تجدید قوا و لذت بردن از طبیعت زیبای منطقه داراب خواهند بود.

آبشارهای تنگه رغز

همان‌طور که اشاره کردیم، تنگه رغز، دره‌ای آبی است که در میان طبیعتی بکر و زیبا و در میان رشته‌ کوه‌های زاگرس جنوبی قرار گرفته است.

سفر به تنگه رغز

سرچشمه این تنگه که از دل جنگل می‌آید در مسیر خود ده‌ها حوضچه آبی و ۶۴ آبشار را تشکیل داده که ۱۴ آبشار آن بسیار قابل توجه و بزرگ هستند.

برخی از این آبشارها توسط مردم محلی و کوهنوردان یا گردشگران نامگذاری شده‌اند که در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

آبشار:

  • نگین با ارتفاع ۱۶ متر
  • فتح با ارتفاع ۸ متر
  • دماغه با ارتفاع ۱۲ متر
  • بوم‌رنگ با ارتفاع ۷ متر
  • حکمت با ارتفاع ۱۱ متر
  • آذرخش با ارتفاع ۶۵ متر
  • مسعود با ارتفاع ۸ متر
  • کبوتر با ارتفاع ۲۵ متر
  • یادگار با ارتفاع ۴ متر

حوضچه های تنگه رغز

سفر به تنگه رغز

DCIM100GOPROG0093177.

تنگه رغز علاوه‌بر آبشارهای فراوان، حوضچه‌های متعددی نیز دارد که در طول مسیر و به‌صورت طبیعی شکل گرفته‌اند. این حوضچه‌ها دارای عمق‌های مختلفی هستند و برای عبور از آن‌ها نیازمند تجهیزات هستید. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین حوضچه‌های تنگه رغز می‌پردازیم.

حوضچه :

  • جام با طول ۳۶ متر و عمق ۶ متر
  • آذرخش با طول ۱۱ متر و عمق ۶ متر
  • وداع با طول ۷ متر و عمق ۱۰ متر
  • کبوتر با طول ۶ متر و عمق ۲۰ متر
  • نگین با طول ۴۱ متر و عمق ۸ متر
  • دماغه با طول ۴ متر و عمق ۲ متر
  • گلاب با طول ۱۲ متر و عمق ۷ متر
  • حکمت با طول ۳۲ متر و عمق ۱۵ متر
  • فتح با طول ۶ متر و عمق ۱٫۵ متر
  • مسعود با طول ۱۵ متر و عمق ۱۲ متر
  • بوم‌رنگ با طول ۳۱ متر و عمق ۸ متر
  • یادگار با طول ۱۱ متر و عمق ۸ متر

چرا باید به تنگه رغز برویم؟

تنگه رغز با تمامی زیبایی‌ها و پوشش گیاهی بی‌نظیری که دارد به عنوان عروس تنگه‌های ایران زمین شناخته می‌شود.

سفر به تنگه رغز

در حوالی این تنگه زیبا، آبشارها و حوضچه‌های آبی فراوانی وجود دارد که لذت سفر به تنگه رغز را دو چندان می‌کند. این تنگه زیبا یکی از مکان‌های بسیار جذاب و دل‌انگیزی است که در ماه‌های گرم سال و درست زمانی که آفتاب سوزان بر پهنای فارس می‌تابد، آب‌‌و‌هوایی بسیار دلچسب و خنکی دارد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

10 آبان 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *