افتتاح حساب ترکیه
شستشوی لباس های بافتنی

شستشوی لباس های بافتنی  هم از طریق دست و هم از طریق ماشین لباسشویی ممکن است فقط کافیست فوت و فن اینکار را بلد باشید. ما این نکات را در این مطلب گروه سبک زندگی شادمگ برای شما جمع آوری کردیم.

شستشوی لباس های بافتنی

لباس‌های بافتنی از لباس‌های ضروری و پرکاربرد در فصل سرما هستند که مانند بقیه لباس‌ها نیاز به شستن و لکه گیری دارند. روش شستن لباس بافتنی با شستن لباس‌های دیگر تا حدی متفاوت است و نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد چون الیاف پشم طبیعی هستند و جنس متفاوتی نسبت به الیاف دیگر دارند که آسیب پذیری آن‌ها را بیشتر می‌کند.

شستشوی لباس های بافتنی

علاوه بر این با شستن لباس بافتنی ممکن است سایز آن تغییر کند و کوچک شود، در این صورت باید با روشی خاص برای اندازه کردن آن اقدام کنید. در این مقاله با روش شستن لباس بافتنی و پشمی و لکه گیری آن و اندازه کردن ژاکت بافتنی که کوچک شده آشنا می‌شوید.

لباس‌های بافتنی معمولا از جنس پشم و یا ترکیب پشم با الیاف دیگر هستند که باعث گرم و نرم بودن آن‌ها می‌شود. یک قانون کلی در مورد شستن لباس‌های بافتنی و پشمی وجود دارد و آن این است که هرگز نباید این لباس‌ها را با شوینده‌های آنزیم دار بشویید. علت آن این است که الیاف پشم برپایه پروتئین هستند و این آنزیم‌ها هم پروتئین را در خود حل می‌کنند .

در نتیجه شستن لباس بافتنی پشمی با این شوینده‌ها الیاف را از بین برده و لباس شما را خراب خواهد کرد. بهترین راه استفاده از شوینده‌های ملایم و فاقد آنزیم است که به جای آن‌ها هم می‌توانید از مایع ظرفشویی یا شامپوی ملایم هم استفاده کنید.

شستن در ماشین لباسشویی

بهتر است لباس‌ های بافتنی و پشمی خود را با دست بشویید اما شستن آن‌ها در ماشین لباسشویی هم ممکن است، برای شستن لباس بافتنی در ماشین لباسشویی به روش زیر عمل کنید:

شستشوی لباس های بافتنی

1- اگر ماشین لباسشویی شما تنظیمات خاصی برای لباس پشمی دارد از آن استفاده کنید و یا از دور کند ماشین لباسشویی که با عبارت Hand Wash هم مشخص می‌شود بهره بگیرید. اگر چنین تنظیماتی در ماشین لباسشویی شما وجود ندارد درجه سرعت آن را در پایین‌ترین حالت ممکن قرار دهید چون چرخیدن سریع به الیاف پشمی به شدت آسیب می‌زند.

2- قبل از اقدام به شستن لباس بافتنی و پشمی ابتدا برچسب مراقبتی آن را به دقت بخوانید و دما و روش مناسب شستشو را پیدا کنید سپس یک شوینده با فرمول مناسب که فاقد آنزیم بوده و ملایم باشد انتخاب کنید و فرآیند شستشو را انجام دهید.

3- پس از پایان یافتن شستشو ترجیحا از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید و لباس را از ماشین خارج کرده و با دست آرام فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس آن را روی یک حوله تمیز پهن کنید و حوله را همراه با لباس رول کنید تا آب آن گرفته شود.

4- از آویزان کردن لباس‌های بافتنی اجتناب کنید چون پشم خیس سنگین است و وزن زیادی را به الیاف لباس وارد می کند. لباس را افقی روی سطح یک حوله خشک قرار دهید تا به تدریج و با جریان هوا خشک شود. با روش های آسانی که در اختیارتان گذاشتیم نگران تثبیت رنگ لباس مشکی خود نباشید.

کاشت سبزه آبشاری فوری در 5 روز مرحله به مرحله

شستشوی صحیح لباس های بافتنی با دست

1- یک تشت را با آب ولرم پر کنید و کمی شوینده ملایم فاقد آنزیم و یا مایع ظرفشویی یا شامپوی ملایم در آن بریزید. وری بسته شوینده را چک کنید و مقدار مناسب آن را برای حجم آب در نظر بگیرید.

2- لباس بافتنی را در تشت قرار دهید و آرام داخل آن بچرخانید و با دست ماساژ دهید، روی نقاطی که لک شده یا کثیف شده‌اند تمرکز بیشتری داشته باشید و سعی کنید آن قسمت‌ها را بیشتر با شوینده و آب تماس دهید تا تمیز شوند. در صورت نیاز باز هم شوینده در تشت بریزید.

3- وقتی از تمیز شدن لباس مطمئن شدید آن را با آب ولرم آبکشی کنید سپس به روشی که در قسمت قبلی گفته شد آن را روی حوله خشک کنید.

اگر در شستن لباس بافتنی دقت کافی به خرج ندهید و آن را با آب داغ بشویید یا در خشک کن قرار دهید سایز لباس تغییر کرده و کوچک‌تر می‌شود و به اصطلاح آب می‌رود. در این شرایط لازم نیست لباس را دور بیندازید یا به خواهر کوچک‌تر خود بدهید. شما در چند مرحله می‌توانید لباس بافتنی محبوب خود را به سایز قبلی آن برگردانید:

شستشوی لباس های بافتنی

گام اول

در اولین گام سینک ظرفشویی یا تشت را از آب ولرم پر کنید و یک قاشق غذاخوری نرم کننده مو یا شامپوی بچه داخل آن بریزید و داخل آب حل کنید. اگر مقدار آب رفتن لباس شما بیش از این است مقدار شامپو یا نرم کننده را بیشتر کنید.

گام دوم

لباس خود را داخل سینک یا تشت قرار دهید و آن را کاملا خیس کرده و در آب و شوینده غوطه ور کنید. اجازه دهید لباس به مدت سی دقیقه در این شرایط باقی بماند و خیس بخورد.

شستشوی لباس های بافتنی

گام سوم

لباس بافتنی را از تشت خارج کنید و با دست آب اضافی آن را خارج کنید. دقت کنید که در این مرحله نباید لباس را آبکشی کنید و از چلاندن و پیچاندن آن هم خودداری کنید. لباس را به آرامی با دست به دیواره‌های تشت یا سینک فشار دهید تا آب آن خارج شود بدون آن که فشاری به الیاف آن وارد شود.

گام چهارم شستشوی صحیح لباس های بافتنی

یک حوله نخی ضخیم و نرم ترجیحا سفید بردارید و روی یک سطح صاف مثل میز یا روی اوپن آشپزخانه پهن کنید. لباس بافتنی را روی آن حوله قرار دهید و حوله را رول کنید و با دست رول را فشار دهید تا آب اضافی لباس توسط حوله جذب شود (مشابه مرحله‌ای که برای خشک کردن لباس بافتنی پس از شستشو بیان شد).

گام پنجم

اما این بار لباس را خشک نکنید و در آخرین گام وقتی لباس بافتنی هنوز نم‌دار است به آرامی آن را با دست از هر دو طرف بکشید تا از جهاتی که کوچک و تنگ شده است کشیده شده و گشادتر شود و به فرم قبلی خود بازگردد. این کار را به مدت نیم ساعت ادامه دهید تا وقتی به فرم و اندازه دلخواه خود برسید. در این مرحله لباس بافتنی را روی حوله رها کنید تا به همین شکل خشک شود.

شستشوی لباس های بافتنی

اما این روش چطور اثر می‌کند؟ نرم کننده یا شامپو الیاف لباس را نرم می‌کنند و به آن قابلیت شکل‌پذیری می‌دهند در نتیجه شما می‌توانید بدون آسیب زدن به بافت لباس آن را گشاد کنید. از این به بعد فراموش نکنید که لباس بافتنی خود را با آب ولرم یا سرد بشویید و از قرار دادن آن در خشک کن لباسشویی هم خودداری کنید.

بهترین هدیه روز زن که خانم ها عاشقش میشن | چیزهایی که نباید بخرید

نکته های مهم برای شستشوی لباس های بافتنی

از ماشین لباسشویی استفاده نکنید

بر خلاف تصور بسیاری از مردم، توصیه می‌کنیم لباس، شال گردن و دستکش بافتنی یا پشمی را در ماشین لباسشویی قرار ندهید. چرا که چرخش ماشین لباسشویی و میزان دمای آب گرم به بافت لباس پشمی آسیب می‌رساند و ممکن است روی لباس شما را گوله کند.

اگر روی تَگ لباس پشمی نوشته شده است: شستن با ماشین لباسشویی مانعی ندارد، باز هم در انجام این کار شک کنید و سعی کنید این مدل لباس را با دست بشویید. با این حال بهترین کار این است که لباس پشمی خود را به یک خشکشویی قابل اعتماد بسپارید. کارکنان خشکشویی نحوه شستشوی لباس پشمی را بهتر می‌دانند، تخصص این کار را دارند و مانع آسیب به لباس پشمی می‌شوند.

لباس پشمی را در آب سرد قرار دهید

آب داغ به بافت لباس پشمی آسیب می‌رساند. بنابراین بهتر است از آب سرد به منظور شستشوی لباس پشمی یا بافتنی خود استفاده کنید. آب سرد کمترین میزان آسیب را به لباس‌تان وارد می‌کند.

خیس کردن لباس پشمی در آب سرد

اگر لباس پشمی‌تان بزرگ است، یک قاشق چای خوری ماده شوینده به ظرف آب سرد اضافه کنید. اگر می‌خواهید یک لباس کوچک، شال گردن یا دستکش بشویید، از نصف یک قاشق چای خوری ماده شوینده استفاده کنید.

پیش از شستشوی لباس، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فرصت دهید تا آب به بافت لباس پشمی یا بافتنی نفوذ کند و کاملا خیس شود.

شستشوی لباس های بافتنی

به آرامی لباس بافت را بشویید

مواد شوینده حل شده در آب را روی لباس پشمی بریزید تا مواد شوینده جذب لباس شوند. سپس به آرامی لباس پشمی را بشویید.

اگر ناخن‌تان بلند است از دستکش پلاستیکی آشپزخانه استفاده کنید تا لباس‌تان نخ‌کش نشود و آسیب نبیند.

پس از شستشوی کامل لباس پشمی، آن را از آب کثیف بیرون آورید و با ملایمت فشار دهید تا آب چرک از آن خارج شود.

دوباره لباس پشمی یا بافتنی را با آب سرد بشویید

لباس، شال گردن یا دستکش بافتنی یا پشمی را زیر آب سرد قرار دهید تا هیچ‌گونه ماده شونده در بافت لباس باقی نماند. در آب کشی لباس پشمی دقت کنید، چرا که ممکن است مواد شوینده، لکه یا کثیفی لابه‌لای بافت لباس باقی بماند.

مرحله آب کشی را چندین بار تکرار کنید تا لباس بافتنی یا پشمی کاملا پاک شود. در این مرحله نیز به لباس چنگ نزنید و آن را محکم فشار ندهید تا گوله نشود.

شستشوی لباس های بافتنی

لباس پشمی را با یک حوله خشک کنید

در صورتی که لباس پشمی کاملا خیس است، هیچ‌گاه از بند آویزان نکنید. با این روش لباس‌تان دیرتر خشک می‌شود. بهترین روش خشک کردن لباس پشمی با استفاده از حوله است:

یک حوله بزرگ و تمیز را روی زمین پهن کنید.
لباس، شال یا دستکش پشمی خود را روی حوله پهن کنید.
پایین حوله را روی لباس پشمی قرار دهید و لباس را به آرامی رول کنید، به طوری که حوله روی لباس قرار گیرد.
حوله را فشار دهید تا آب اضافه لباس پشمی را بگیرید. این مرحله را چند بار تکرار کنید تا آب اضافه لباس گرفته شود.
سپس لباس بافتنی یا پشمی را از روی حوله بردارید تا در هوای آزاد قرار گیرد.

لباس بافتنی خیس را تا نکنید

در مرحله قبل، لباس پشمی را با کمک حوله خشک کردید. با این حال لباس پشمی کاملا خشک نشده و کمی نم دارد. هیچ‌گاه لباس پشمی مرطوب را تا نکنید.

لباس را همان‌گونه که هست روی یک سطح تمیز قرار دهید و با دست کاملا صاف کنید تا به شکل خودش خشک شود و جمع نگردد.

خشک کردن لباس در هوای سرد با چند روش ساده

ممکن است خشک شدن لباس پشمی کمی طول بکشید. با این حال اگر می‌خواهید لباس‌تان سالم بماند و گوله نشود، بهتر است از اتو استفاده نکنید یا در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. همچنین استفاده از خشک‌کن ماشین لباسشویی آسیب جدی به لباس‌تان وارد می‌کند.

نکته شستشوی لباس های بافتنی

لباس پشمی یا بافتنی از پشم طبیعی حیوانات ساخته می‌شود و اگر می‌خواهید لباس‌تان سالم بماند، توصیه می‌کنیم از اشتباهات جبران ناپذیر مانند استفاده از ماشین لباسشویی و آب داغ پرهیز کنید. اگر در شستن این مدل لباس شک دارید، لباس‌تان را به یک خشکشویی قابل اعتماد بسپارید و خیال خودتان را راحت کنید!

شستشوی لباس های بافتنی

شستن لباس پشمی در خانه

• ابتدا لباس را حداقل ۲۰ دقیقه در آب سرد قرار دهید تا خیس بخورد.
• با استفاده از پودر یا مایع متناسب با لباس بافتنی و پشمی، لکه‌ی روی لباس را از بین ببرید
• بعد از آن با همان مقدار پودر که قبلاً روی لباس ریخته‌اید، کاملاً آرام و نرم لباس را ماساژ دهید. توجه داشته باشید مقدار زیاد پودر یا مایع و البته ماساژ زیاد به بافت لباس آسیب می‌رساند.
• برای خشک‌کردن، لباس را با آب سرد بشویید تا تمام کف آن شسته شود. از چلاندن لباس جدا خودداری کنید. پس از شستن کف‌ها، با اسفنج یا حوله نم لباس را بگیرید.
• لباس را دو از نور مستقیم خورشید، بدون تکاندن و آویز کردن روی یک سطح پهن کنید.

چه‌کارهایی عمر لباس بافتنی و پشمی را کم می‌کند؟

• استفاده از پودر و مایع شست و شوی زیاد
• چنگ زدن لباس
•  وایتکس
•  اتو
• قرار دادن جلوی نور مستقیم خورشید

شستشوی لباس های بافتنی

در چه صورت لباس بافتنی و پشمی بو می‌گیرد؟

توجه داشته باشید که اگر لباس بافتنی و پشمی را وقتی‌که خیس است در کیسه یا کمد بگذارید، باعث می‌شود لباس بوی نم بگیرد و از بین بردن این بو کار آسانی نیست. پس لباس بافتنی و پشمی را کاملاً خشک کنید و بعد در کیسه، کیف یا کمد بگذارید.

لباس بافتنی و پشمی چروک را چگونه اتو کنیم؟

حرارت بالا در هر شکلی برای لباس بافتنی و پشمی مضر است و تا حد امکان از اتو کردن لباس بافتنی و پشمی پرهیز کنید. اگر لباس شما چروک است و ناگزیر به اتو کردن هستید به نکات زیر توجه کنید:

• اتو دستی: اتو را بعد از آن‌که نیمه داغ شد از برق بکشید و بدون بخار روی لباس بکشد و از نگه‌داشتن طولانی اتو بر روی لباس بپرهیزید و اتو همواره درحرکت باشد.

• اتو پرسی: اتو پرسی را نیز در حالت نیمه داغ نگه‌دارید. سپس یکپارچه نازک روی لباس بکشید و بعد دهانه اتو را ببندید. توجه داشته باشید فشار اتو ممکن است به بافت لباس آسیب بزند پس سعی کنید در صورت امکان از اتو استفاده نکنید و اگر استفاده می‌کنید مدت استفاده طولانی نباشد.

شستشوی لباس های بافتنی

برای اتو کشی لباس های زمستانی باید چه کرد؟

اگر تمایل دارید لباس پشمی و زمستانی خود را اتو کنید توصیه می شود که یک پارچه ی مرطوب را بر روی لباس پشمی خود قرار دهید و بعد شروع به اتو کردن نمایید زیرا در اثر حرارت مستقیم لباس های پشمی بافت شان از بین می رود.

محافظت در برابر رطوبت:

در جاهای شرجی، می توانید از جعبه برای نگه داشتن لباس های بافتنی استفاده کنید به شرطی که سطح آن را لاک الکل بزنید تا رطوبت به داخل نفوذ نکند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 بهمن 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *