افتتاح حساب ترکیه
دلمه برگ مو ترکیه ای

دلمه برگ مو ترکیه ای یکی از محبوب ترین غذاهای ترکیه ای می باشد که امروزه در سراسر دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است. این دلمه ی جذاب فوت و فن های خاصی دارد که شادمگ به شما یاد داده است.

طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای

دلمه - دلمه برگ مو ترکیه ای

مواد لازم برای دلمه برگ مو ترکیه ای

  • برنج (آبکش شده)۲ فنجان
  • گوجه فرنگی (پوست کنده و خرد شده)۱ فنجان
  • رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز (ریز خرد شده)۲ عدد
  • برگ انگور۲۲۵ گرم یا کنسرو برگ مو
  • روغن زیتون فوق بکردو‌سوم فنجان
  • آب گرم۳ فنجان
  • نعنا خشک۲ قاشق غذاخوری
  • لیمو (ورقه شده)نصف لیمو
  • فلفل سیاهیک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • دارچینیک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • فلفل دلمه‌اییک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • نمکیک‌و‌نیم قاشق چای‌خوری
  • شکرنصف قاشق چای‌خوری
  • آجیل کاج۲ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای

طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای

۱. آماده کردن برنج برای تهیه انواع دلمه

اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای این است که برنج را آبکش کنید و برنج آبکش شده را کناری بگذارید و سراغ تهیه باقی مواد فیلینگ دلمه بروید.

نکته: در ترکیه البته برنج را به مدت ۱۵ دقیقه در آب گرم می‌گذارند، سپس می‌شویند و بعد بدون پخت آبکش می‌کنند. با توجه به ذائقه ایرانی ما و البته برنج‌های ایرانی بهتر است ما برنج را آبکش کنیم.

۲. آماده کردن مواد داخل دلمه برگ انگور

حالا و در دومین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای سه قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص را در قابلمه بریزید و پیاز را اضفاه کنید و خوب تفت دهید. بعد برنج را اضافه کنید و حدود پنج دقیقه هم بزنید. سپس گوجه فرنگی پوره شده و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و با حرارت ملایم هم بزنید.

طرز تهیه ادویه فلافل مخصوص جنوبی و راز خوشمزه شدن فلافل

نعناع خشک، فلفل سیاه، دارچین، فلفل دلمه‌ای، نمک، شکر و دانه‌های کاج را هم داخل تابه بریزید سپس یک فنجان آب گرم اضافه کنید و پنج دقیقه با حرارت متوسط رو به پایین هم بزنید تا مواد بپزد.

دلمه برگ مو - دلمه برگ مو ترکیه ای

۳. آماد‌ه‌سازی برگ انگور

اگر برای تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای از برگ انگور تازه استفاده می‌کنید؛ آن‌ها را در آب جوش بریزید و به مدت ۵ دقیقه بپزید تا نرم شوند. آبکش کرده و ساقه‌ها را جدا کنید. اگر از برگ‌های انگور غیر تازه استفاده می‌کنید، فقط ساقه‌ها را جدا کرده و در آب سرد بشویید تا مخلوط نگهدارنده نمک روی برگ‌ها پاک شود.

۴. پخت دلمه ترکیه ای

حالا و در آخرین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای، هر برگ را روی یک بشقاب یا تخته برش قرار دهید. سمت براق برگ باید در پایین باقی بماند. می‌توانید نحوه قرار دادن پر شده روی برگ‌ها را در تصویر مشاهده کنید.

برگ‌های انگور پر شده و حلقه شده را کنار هم در قابلمه بریزید. برش‌های لیمو را روی سطح قرار دهید و ۲ فنجان آب گرم به آن اضافه کنید و یک بشقاب روی دلمه‌ها قرار دهید تا دلمه‌ها ثابت قرار بگیرند. در قابلمه را ببندید و با حرارت ملایم به مدت ۴۵ دقیقه بپزید تا آب آن گرفته شود. بعد از آن دلمه شما آماده است کافی است کنارش برش‌های لیمو و ماست بگذارید و سرو کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه ترکیه ای

دلمه ترکیه درست مثل انواع دلمه ایرانی مثلا طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی ساده است و به طور کلی طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای کمی با مدل ایرانی تفاوت دارد و حتی با وجود تفاوتش باز هم تهیه و پختش کار آسانی است، فقط کافی است نکات آن را بدانید.

راهنمای کامل برای تهیه پنیر خانگی همراه با مراحل و نکات مهم

دلمه ی ترکیه ای - دلمه برگ مو ترکیه ای

برای ترد شدن برگ‌های مو دلمه چه کار کنیم ؟

به ۲ روش می‌توانید برگ‌های مو را نرم کنید تا برای درست کردن دلمه مناسب باشد. می‌توانید ۱ یا ۲ دقیقه برگ‌ها را بعد از شستن در ظرف مایکروویو قرار دهید و آن را روشن کنید. از فر یا توستر هم می‌توانید استفاده کنید. یا اینکه برگ‌ها را در مقداری آب بجوشانید تا نرم شوند.

چاشنی دلمه ترکیه ای را چه زمانی اضافه کنیم ؟

در طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای، چاشنی را بهتر است زمانی اضافه کنید که دلمه‌ها کاملا پخته‌اند. بعد از پخت، چاشنی را اضافه کنید و اجاره دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر دلمه‌ها را بپزند. می‌توانید چاشنی را جداگانه هم سرو کنید.

عطر و طعم بهتر دلمه

برای اینکه دلمه شما طعم و عطر بهتری داشته باشد، توصیه می شود حتما از سبزی تازه برای تهیه آن استفاده کنید. نکته دیگر اینکه در زمان پاک کردن سبزی ها، حتما ساقه های سبزی ها را دور بریزید و فقط از برگ های تازه استفاده کنید.

انواع دلمه - دلمه برگ مو ترکیه ای

دلمه ترکیه چه تفاوتی با دیگر دلمه‌ها دارد ؟

واقعیت این است که در کل دنیا دلمه به اشکال مختلف پخته می‌شود اما دلمه برگ مو یا برگ انگور بیشتر در میان مردم آسیایی رواج دارد. نکته جالب این است که مشخص کردن تفاوت‌ها از یک کشور به کشور دیگر کار دشواری است چون هر فرد می‌تواند سبک فردی خود را در پخت دلمه داشته باشد چون دلمه غذایی است که نسل به نسل منتقل شده و بنابراین بسته به سنت خانواده و مناطق مختلف، تغییراتی یافته است.

پیاز جوانه زده رو میشه خورد ؟ چند روش ساده برای جلوگیری از جوانه زدن پیاز و سیر

با این حال و به طور کلی، دلمه‌های ترکی نسبت به جاهای دیگر بلندتر و نازک‌تر هستند. دلمه‌های ایرانی معمولا نسبتا کوتاه و مربع هستند.

در اکثریت قریب به اتفاق برگ‌های انگور پر شده چه در ایران چه هر جای دیگر دنیا از برنج به عنوان پرکننده اصلی استفاده می‌کنند، اگرچه برخی از دانه‌های دیگر هم استفاده می‌شود. در حالی که در دلمه ایرانی مثلا طرز تهیه دلمه شیرازی معمولا از گیاهان زیادی استفاده می‌شود، دلمه ترکی فقط از مقدار نسبتا کمی سبزیجات استفاده می‌کند. نسخه‌های ترکی هم اغلب شامل آجیل کاج، مویز و یا گوجه فرنگی در مخلوط میانی می‌شوند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: shadi hemati

آخرین بروز رسانی

3 بهمن 1402

بروز رسانی توسط

shadi hemati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *