عشق به خود

تاکنون به این موضوع فکر کردید که از عشق به خود چه چقدر می دانید و چقدر خودتان را دوست دارید . گروه موفقیت شادمگ در این مطلب راههایی برای اینکه خودتان را بیشتر دوست بدارید در اختیارتان قرار داده است.

عشق به خود به چه معناست؟

عشق به خود یعنی این‌که خودتان را بدون هیچ قید و شرطی، قبول کنید، خودتان را ببخشید و برای کسی که هستید، احترام قائل شوید. منظورمان را از به کار بردن کلمه بی‌قید و شرط بیشتر توضیح می‌دهیم: زمانی که توانسته‌اید چند کیلویی وزن کم کنید، موهایتان را مرتب کرده‌اید و لباس خوب پوشیده‌اید، مشخص است که با نگاه کردن در آینه، خودتان را دوست خواهید داشت.

عشق به خود

وقتی از نظر کاری یا تحصیلی، به دستاورد بزرگی رسیده و تشویق همگان را دریافت کرده‌اید، مشخص است که از خودتان خوشتان خواهد آمد. وقتی دیگران شما را تایید می‌کنند و شما را دوست دارند، هر فردی جای شما باشد عاشق خودش می‌شود. اما اگر دقیقا برعکس این موضوعات اتفاق بیفتند، چه؟ اگر چاق شده‌اید، مورد انتقاد قرار گرفته‌اید و از بودن در حضور دیگران منع شده‌اید، ولی با وجود تمامی نقاط ضعف، هنوز هم خودتان را دوست دارید، یعنی بی‌قید و شرط عاشق خودتان هستید و این کار یک هنر است.

بله، وقتی از عشق به خود حرف می‌زنیم، یعنی پکیج کامل خودتان را که متشکل از محدودیت‌ها، نیازها، ضعف‌ها، شکست‌ها، قوت‌ها و دستاوردهایتان است، عاشقانه به آغوش بکشید و پذیرا باشید.
اگر به این موضوع علاقمندید، مقاله آموزشی راههای تقویت خودشناسی را نیز مطالعه کنید.

چرا باید خودمان را دوست داشته باشیم؟

راستش را بخواهید، عشق به خود، مزایای خیلی زیادی دارد، ولی اکثریت مردم جامعه ما از این مزایا آگاهی ندارند و به همین دلیل هم است کمتر کسی پیدا می‌شود با جرات بایستد، سینه سپر کند و بگوید من عاشق خودم هستم. عشق ورزیدن به خود، باعث می‌شود در تمامی جنبه‌های زندگی، روشنایی بیشتری را تجربه کنید، پیشرفت کنید و یک زندگی بامعناتر را تجربه کنید.

عشق به خود

تعدادی از مهم‌ترین مزایای عشق به خود عبارتند:
اگر خودتان را دوست داشته باشید، تحمل بیشتری در برابر شکست و نقاط ضعفتان خواهید داشت
اعتماد به نفس بالاتری پیدا خواهید کرد
راحت‌تر خودتان را خواهید بخشید
از شر افکار خودتخریبگر خلاص خواهید شد و طرز فکر سالم‌تری خواهید داشت
در تعیین هدف برای زندگی‌ و دستیابی به آن‌، عملکرد بهتری خواهید داشت
بهتر از بقیه خواهید توانست به خودتان دلداری بدهید

روابط فردی بهتری را تجربه خواهید کرد

دوستانی را به سمت خودتان جذب خواهید کرد که ارزش دوستی با شما را داشته باشند
بازدهی درخشان‌تری در محیط کار خواهید داشت
در برقراری ارتباط با دیگران، حساب‌شده‌تر عمل خواهید کرد

عشق به خود
شادی و لذت بیشتری را در زندگی تجربه خواهید کرد
به فردی خلاق و سرزنده تبدیل خواهید شد
دست به انتخاب‌هایی خواهید زد که سالم‌تر و عاقلانه‌تر هستند
به فرصت‌های بیشتری دسترسی خواهید داشت
از افسردگی و اضطراب به دور خواهید بود و سلامت ذهنی بالاتری را تجربه خواهید کرد

راز محبوب شدن شما اینجاست ؛ اینطوری کاریزماتیک و مجذوب بشید !
نکته مهم

وقتی خودمان را دوست نداشته باشیم و برای خودمان احترام قائل نباشیم، در مواجهه با ناکامی‌ها، خیلی راحت به خودمان برچسب تنبل بودن، ضعیف بودن و دوست داشتنی نبودن خواهیم داد، زیر سایه این برچسب، زانوی غم بغل خواهیم گرفت و به همینی که هستیم، خواهیم سوخت و خواهیم ساخت.

عشق به خود

در مقابل وقتی به خودمان عشق بورزیم، خودمان را فردی ارزشمند خواهیم دانست که به کم‌ها راضی نمی‌شود و لایق بهترین‌هاست؛ این فکر بسیار سازنده و انگیزه‌بخش است و باعث می‌شود با تمام وجود، به پا خیزیم، در جهت توسعه فردی و شغلی تلاش کنیم، افراد مناسب را برای معاشرت انتخاب کنیم و به سمت آن‌چه شایستگی‌اش را داریم، حرکت کنیم.

آیا دوست داشتن خود به معنای مغرور بودن است؟

عشق به خود متاسفانه خیلی‌ها در جامعه و محیط زندگی ما، عشق ورزیدن به خود را مترادف با غرور و خودپسندی می‌دانند؛ در حالی که این تصور به هیچ‌وجه صحیح نیست، پس بیایید یک بار برای همیشه، تکلیف را روشن کنیم: دوست داشتن خود، معنای غرور نمی‌دهد؛ زیرا کسی که از خودش مراقبت نکند، توانایی مراقبت از دیگران را نیز نخواهد داشت. وقتی خودتان را سخاوتمندانه به آغوش می‌کشید و به خودتان عشق می‌دهید، نه تنها به خودتان، بلکه به دیگران هم سود می‌رسانید.

عشق به خود

بگذارید یک مثال بزنیم، آیا یک لیوان خالی می‌تواند تشنگی دیگران را برطرف کند؟ چنین موضوعی غیر ممکن است. به طرزی مشابه، اگر خودمان را از عشق سیراب نکنیم، نخواهیم توانست وجود دیگران را پر از عشق کنیم. Kristin Neff که یک استاد دانشگاه در حوزه روانشناسی تربیتی است، می‌نویسد:
مهربانی با خود، یعنی طوری به خودتان اهمیت بدهید و از خودتان پشتیبانی کنید که گویی با بهترین دوستتان طرف هستید. هنگام روبرو شدن با چالش‌های زندگی، اشتباهات شخصی، شکست‌ها و ناکامی‌ها، مهربانی با خود، بهتر از خودخوری جواب می‌دهد. به خاطر داشته باشید که شما تنها نیستید و هیچ‌ انسانی وجود ندارد که از همه جنبه‌ها عالی باشد.
اگر به دلیل اختصاص دادن زمان به خودتان و رسیدگی به نیازهایتان، احساس گناه می‌کنید، به خودتان یادآوری کنید: تمرین عشق ورزیدن به خود، باعث می‌شود توانایی شما در دوست داشتن دیگران تقویت شود.
اگر به این موضوع علاقمندید، مقاله تعریف خودشناسی را نیز مطالعه کنید.

از چه زمانی باید دوست داشتن خودمان را شروع کنیم؟

اگر از همین امروز نسبت به عشق ورزی به خودتان اقدام نکنید، فرداها نیز چنین کاری نخواهید کرد. بهانه‌ها زیادند. اگر امروز به دلیل اضافه وزن فرآیند دوست داشتن خودتان را به عقب بیندازید، فردا نیز بهانه دیگری برای دوست نداشتن خودتان پیدا خواهید کرد. موهبت زندگی فقط یک بار به شما اهدا شده است؛ چند سال از عمر گرانبهایتان را می‌خواهید پای بهانه‌ها هدر بدهید؟ لطفا از همین امروز مهارت عشق به خود را در خود تمرین کنید. می‌پرسید چگونه؟ در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم:

عشق به خود

چگونه می‌توانیم عشق به خود را تجربه کنیم؟

1) آگاهانه، نه بگویید

شما نظرات منفی زیادی خواهید شنید، برخی را دیگران به شما می‌گویند و بخش زیادی را ناآگاهانه، خودتان به خودتان می‌گویید. اجتناب‌ناپذیر است، دیر یا زود به طریقی به شما گفته خواهد شد که به اندازه کافی لاغر نیستید، چهره‌ زیبایی ندارید، شخصیتتان جذابیت لازم را ندارد و یا اینکه اجازه نداشتید خطا کنید. چنین جملاتی، چه از جانب دیگران به شما گفته شده باشند و چه خودتان به خودتان گفته باشید، تصور ذهنی شما را در مورد خودتان آلوده خواهند کرد. نه گفتن را تمرین کنید؛ در برابر این قبیل از نظرات منفی، نه بگویید و یک گزاره مثبت و سرشار از عشق‌ ورزی به خود را جایگزین آن نظرات بکنید.

درمان زودرنجی با چند روش فوق العاده کاربردی و موثر

2) بهترین دوست خودتان باشید

اگر با همان لحنی که اکنون با خودتان حرف می‌زنید، با دیگران هم حرف بزنید، دیگر دوستی برایتان نخواهد ماند. شما 24 ساعت شبانه‌روز و 365 روز سال را کنار خودتان سپری می‌کنید و روزهایی سرشار از شادی و غم را با خودتان می‌گذارنید، پس دور از انتظار نیست که بهترین دوست خودتان باشید. توصیه می‌کنیم درست همان‌طور که با بهترین دوستتان رفتار می‌کنید، با خودتان هم رفتار کنید. بدین منظور شما باید به شکلی آگاهانه، نوع رابطه با خودتان را تغییر دهید. پیشنهاد می‌کنیم این پرسش‌ها را از خودتان بپرسید:

عشق به خود
چقدر به خودتان نزدیک هستید؟
آیا همان‌طور که برای دوست نزدیکتان سخنرانی‌های انگیزه‌بخش انجام می‌دهید، با خودتان نیز حرف می‌زنید؟
برای سرگرم کردن و شاد کردن خودتان وقت می‌گذارید؟
وقتی اوضاع به هم می‌ریزد، کنار خودتان می‌ایستید و دست خودتان را می‌گیرید؟
اگر پاسخ‌تان به پرسش‌های بالایی منفی است، بدون شک زمان آن رسیده که دست بجنبانید و به بهترین دوست خودتان تبدیل شوید.

3) به شکست‌ها از جنبه‌ای متفاوت نگاه کنید

به جای آن‌که احساس گناه، حسادت، خشم، ترس و ناراحتی را یک پیشامد ناگوار بدانید، پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را به چشم فرصتی برای رشد و توسعه فردی نگاه کنید. وقتی با شکستی مواجه شدید، به جای عصبانی شدن و سرزنش کردن خودتان، فکر کنید که چه عاملی باعث شد چنین شکستی اتفاق بیفتد؟ شما کجای مسیر را اشتباه رفتید که چنین اتفاقی افتاد؟ چنین نگرشی، شکست را نه یک نکته منفی، بلکه اهرمی برای رشد می‌داند. در پس هر شکست، درسی نهفته که با کشف آن، می‌توانید مسیر رسیدن به رشد و موفقیت را حتی سریع‌تر از قبل، پشت سر بگذارید. پس، قدران شکست‌هایتان باشید!

عشق به خود

4) مراقب سلامت جسمی‌تان باشید

اگر ساعات خوابتان به هم ریخته، سعی کنید آن را تنظیم کنید، اگر همیشه غذای فست‌فودی می‌خورید، از همین امروز غذای سالم و مقوی را جایگزین کنید. اگر عضلاتتان خسته و ناتوان شده‌اند، شروع کنید به ورزش کردن. جسم شما در تمام عمر همراه شماست، پس از آن مراقبت کنید. این تمرین‌ها در ظاهر شاید ساده به نظر برسند، ولی وقتی انجامشان بدهید، پیام مستقیم و قدرتمندی به ذهنتان ارسال می‌شود با این مضمون که شما مهم هستید و شایستگی دوست داشته شدن دارید.

تغییر در زندگی با عشق ورزی به خود

یک دلیل مهم برای عدم تغییر در انسان همیشه هست اگر نمی توانیم به خود عشق بورزیم وارزش خود را بالا ببریم حتما ترس از آزادی کامل و ترس از تغییر در وجود ماست.ما قدرت خارق العاده عشق را نمی شناسیم وترس از تغییر برای بهتر بود ن وعشق ورزی به خود را داریم.

آداب معاشرت ؛ برگ برنده افراد موفق | اصول مهم معاشرت را یاد بگیرید !

کسی درزندگی خود خطری که ممکن است بر اثر آن آسیبی جسمی بخورد را هرگز مرتکب نمی شود .اما در اثر خطر نکردن وریسک نکردن ممکن است زندگی خود را از دست بدهد .برای تغییر در شخصیت وزندگی باید جرات واعتماد به نفس را در خود رشد دهیم تا توانایی انجام وپذیرس امور فوق العاده را داشته باشیم.
همه چیز در زندگی از تصویری که خودمان به خودمان داریم مربوط می شود اگر فردی مثبت با تصویری زیبا ومتعادل از خود هستیم موقعیت ها وفرصت های مناسبی را به خود جذب می کنیم .

عشق به خود

چه کار کنیم تا نظرات دیگران برایمان مهم نباشند؟

عشق به خود چه بخواهید و چه نخواهید، در مسیر زندگی‌تان با کسانی روبرو خواهید شد که با نظر شما مخالف هستند و سبک زندگی کردن شما را اشتباه می‌دانند. ما برای مواجهه با این افراد نیز دستورالعمل داریم. از دو دستورالعمل زیر پیروی کنید تا نظر دیگران برایتان مهم نباشد:

1) توجه داشته باشید که شیوه رفتار مردم با شما، انعکاسی است از شیوه رفتار آن‌ها با خودشان

یک بخش مهم از دوست داشتن خودتان، این است که یاد بگیرید گفته‌های مردم در مورد خودتان را خیلی جدی نگیرید. در این مواقع، از خودتان بپرسید چگونه ممکن است از فردی که به عشق شرطی‌شده عادت دارد، انتظار داشته باشم بدون قیدوشرط عشقش را به من ارزانی کند؟ چنین کاری درست مانند این است که از یک کودک انتظار داشته باشم از کوه بالا برود.

طبیعی است که این کار نشدنی است و در عمل اتفاق نخواهد افتاد. چنین افرادی لذت زیستن در دنیای عشق ورزی‌های بدون قید و شرط را تجربه نکرده‌اند و به همین دلیل، در دنیای خودشان همواره رنج می‌کشند. به محض این که به این نکته پی ببرید، دیگر به صحبت‌های آن‌ها واکنش منفی نشان نخواهید داد و برعکس، با آن‌ها به مهربانی رفتار خواهید کرد. خدا را چه دیده‌اید، شاید مهربانی خالصانه شما در آن‌ها تاثیر گذاشت و آن‌ها را تشویق کرد تا در مسیری که شما حرکت می‌کنید، قدم بردارند.

عشق به خود

2) توجه داشته باشید که ترس و درد، بخشی از زندگی آن افراد است

آیا تصور می‌کنید فردی که با شما بد رفتار می‌کند، در نظر خودش از شما برتر است؟ در اغلب مواقع، پاسخ این پرسش یک «نه» محکم است. تعداد زیادی از کسانی که با شما بدرفتاری می‌کنند، به نوعی شما را تهدیدی برای خودشان حساب می‌کنند و به دلیل ترس و دردی که از این جانب احساس می‌کنند، از موضع عصبانیت با شما برخورد می‌کنند. اگر به این نکات کلیدی توجه داشته باشید، راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانید تمرین عشق‌ورزی به خود را تمرین کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

11 تیر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *