افتتاح حساب ترکیه

عوامل مختلفی می‌تواند باعث آبریزش بینی شود؛ اما اصلی‌ترین دلیل بروز آبریزش بینی وجود عامل خارجی یا بیماری‌زا در بدن است. به طور کلی می‌توان گفت که به تخلیه بیش از حد مخاط موجود در بینی آبریزش گفته می‌شود. مایع خارج شده از بینی ممکن است شامل مخاط غلیظ‌تر به همراه مایع شفاف باشد. آبریزش بینی ممکن است با اصطلاحاتی همچون رینوره و رینیت نیز شناخته شود. رینوره معمولا مایعی شفاف‌تر و رقیق‌تر است. در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری در رابطه با آبریزش بینی در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم دچار این مشکل هستید و به دنبال روشی موثر برای رفع این مشکل می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

علت بروز آبریزش بینی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث ایجاد این مشکل در بدن می‌شود، بروز التهاب است. زمانی که عاملی خارجی یا بیماری‌زا وارد بدن شود، بافت‌های داخلی بینی دچار التهاب می‌شوند و در نتیجه افراد دچار آبریزش می‌شوند. گاهی اوقات علت بروز این مشکل می‌تواند احتقان بینی نیز باشد. همچنین مبتلا شدن به بیماری‌هایی همچون آنفولانزا، سرما خوردگی، کرونا و … می‌تواند دلیل اصلی بروز رینیت باشد. برخی افراد ممکن است بدون هیچ گونه دلیل مشخصی دچار آبریزش بینی شوند. این وضعیت پیش آمده را رینیت وازوموتور یا رینیت غیر آلرژیک می‌نامند.

تغییرات هورمون‌های بدن و عدم تعادل هورمون‌ها ممکن است باعث التهاب مویرگ‌های داخلی بینی شود. به دنبال التهاب این مویرگ‌ها احتمال ایجاد آبریزش بینی افزایش می‌یابد. اگر منطقه‌ای که شما زندگی می‌کنید دارای آب و هوای خشک است، ممکن است که رطوبت محیط داخلی بینی شما را نیز از بین ببرد. با کاهش رطوبت محیط داخلی بینی تعادلی که بین مایعات وجود دارد، از بین می‌رود. در نتیجه ممکن است باعث ایجاد التهاب و در نهایت آبریزش بینی شود.

 

فواید آبریزش بینی چیست؟

همانطور که می‌دانید آبریزش بینی یک واکنش دفاعی بدن در برابر بیماری یا ورود اجسام خارجی است. وقتی که افراد دچار سرماخوردگی می‌شوند، به دنبال آن دچار آبریزش بینی نیز خواهند شد. خارج شدن مخاط تولیدی بینی، باعث خارج شدن میکروب‌ها، آلودگی‌ها و مواد حساسیت‌زا می‌شود. در واقع می‌توان گفت که خارج شدن مخاط بینی نوعی شیوه بدن برای مبارزه با آلودگی‌هاست.

راهنمای طراحی دکوراسیون به سبک وینتیج؛ ترفندهای طلایی که باید بدانید!

علت ایجاد آبریزش بینی در فصل تابستان

ایجاد آبریزش بینی در فصل تابستان می‌تواند به دلایل مختلفی باشد؛ اما اصلی‌ترین دلیل آن آلرژی و حساسیت فصلی است. برخی از افراد بر این باورند که فصل ایجاد حساسیت، فصل بهار است؛ اما در فصل تابستان نیز این واکنش‌های آلرژیک وجود دارد. همچنین می‌دانید که بسیاری از گیاهان در فصل تابستان شروع به گرده افشانی می‌کنند. این عامل می‌تواند دلیلی بر تشدید آبریزش شود. معمولا در فصل تابستان میزان آلودگی‌های معلق در هوا بیشتر می‌شود و احتمال بروز آبریزش بینی در افراد نیز بیشتر می‌شود. یکی از رایج‌ترین آلاینده‌های موجود در هوا که باعث ایجاد آبریزش می‌شود، اوزون است. اوزون ترکیبی از نور خورشید و مواد شیمیایی است. این ترکیب تبدیل به ابر می‌شود و سطح وسیعی را دربر می‌گیرد. وجود حشرات دلیل دیگری در بروز رینیت است. برخی افراد ممکن است به نیش حشرات حساسیت داشته باشند، در صورتی که این افراد دچار گزیدگی شوند، به دنبال آن دچار آبریزش نیز خواهند شد.

 

آبریزش بینی با چه علائمی همراه است؟

با توجه به علت ایجاد آبریزش بینی علائم همراه با آن نیز متفاوت است. به طور کلی علائم همراه با آبریزش بینی عبارت‌اند از:

  • اسهال
  • سرفه
  • سردرد
  • گلودرد
  • تب و لرز
  • درد عضلانی
  • گرفتگی بینی
  • حالت تهوع
  • احساس درد در قسمت کام
  • از دست دادن حس چشایی و بویایی

 

روش‌های درمانی برای آبریزش ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی

  1. سعی کنید تا حد ممکن پنجره‌های منزل خود را بسته نگه دارید و از سیستم تهویه هوا استفاده کنید.
  2. معمولا در اوایل روز و زمانی که باد می‌وزد، میزان گرده‌های موجود در هوا افزایش می‌یابد. بهتر است در این زمان در خانه بمانید.
  3. در صورتی که به حیوانات حساسیت دارید، سعی کنید تا حد ممکن از حیواناتی همچون گربه و سگ دوری کنید.
  4. در صورتی که باید مدت زمان زیادی را در فضای خارج از منزل سپری کنید، سعی کنید از ماسک استفاده کنید. پس از رسیدن به منزل لباس‌های خود را تعویض کنید.
  5. از قرص‌های آبریزش بینی مانند آنتی هیستامین و سیترزین استفاده کنید.

علت ایجاد آبریزش بینی

آبریزش بینی در کودکان ممکن است به دلایل مختلفی به وجود بیاید. معمولا مقدار زیادی از مخاط تولید شده توسط بینی بلعیده می‌شود؛ اما گاهی اوقات برخی از بیماری‌ها باعث دفع مخاط به جای بلعیدن می‌شود. از دلایل اصلی که باعث می‌شود فرد دچار آبریزش بینی شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گریه
  • داروها
  • بارداری
  • پولیپ بینی
  • اجسام خارجی
  • هوای خشک
  • سیگار کشیدن
  • انحراف بینی
  • رینیت آلرژیک
  • کاهش دمای هوا
  • انحراف تیغه بینی
  • رینیت غیر آلرژیک
  • تغییرات هورمونی
  • بزرگ شدن لوزه‌ها
  • آسم مرتبط با شغل
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • تنگی مجرای گلابی شکل
  • ابتلا به عفونت سینوسی
  • سرما خوردگی و آنفولانزا
  • ورود اجسام خارجی به بینی
  • رشد کیست یا تومور در بینی
  • استفاده بیش از حد از اسپری بینی
  • توربینات بزرگ شده یا متورم شده بینی
به دنیایی از انتخابات بی‌پایان خوش آمدید با گیفت‌کارت اپل

 

نحوه درمان و قطع آبریزش بینی با دارو

به طور کلی آبریزش بینی دلیلی برای نگرانی ندارد. البته در صورتی که همراه علائم خاصی نباشد. روش‌های مختلفی برای قطع آبریزش بینی وجود دارد. در ادامه انواع این روش‌ها را برای شما بازگو خواهیم کرد.

استفاده از قرص آبریزش بینی مانند آنتی هیستامین

یکی از رایج‌ترین داروهایی که برای قطع آبریزش بینی توسط پزشکان توصیه می‌شود، داروی آنتی هیستامین است. معمولا در صورتی که آبریزش بینی شدید باشد، آنتی هیستامین به همراه داروی سیترزین مصرف می‌شود. در صورتی که بروز آبریزش به دلیل مبتلا شدن به بیماری‌هایی همچون آنفولانزا، کرونا یا سرماخوردگی باشد، در کنار آنتی هیستامین و سیترزین، داروهایی برای درمان سرماخوردگی نیز تجویز می‌شود.

اسپری مخصوص و شستشوی نمکی بینی

یکی از روش‌های جلوگیری از آبریزش بینی استفاده از قرص‌های ضد احتقان است. اسپری‌های مخصوص آبریزش بینی باید در فاصله مناسب به داخل بینی اسپری شود. در نظر داشته باشید که بیش از 5 روز از این اسپری‌ها استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است باعث بروز مشکلات جدی‌تری شود.

 

درمان آبریزش بینی با استفاده از روش‌های خانگی

علاوه بر استفاده از داروها و مواد شیمیایی، روش‌های خانگی نیز برای درمان آبریزش بینی وجود دارد. در ادامه انواع روش‌های خانگی برای درمان سریع‌تر آبریزش سنوزیت بینی را برای شما بازگو خواهیم کرد.

نوشیدن مایعات فراوان

در صورتی که دچار آبریزش بینی شدید، از مصرف مایعات غافل نشوید. نوشیدن مایعات باعث می‌شود فرآیند بهبود احتقان بینی سریع‌تر انجام شود. آبریزش بینی باعث می‌شود که مقدار زیادی از مخاط تولیدی توسط سینوزیت‌ها دفع شود. با مصرف مایعات، مخاط دفع شده دوباره تولید می‌شود و از خشکی محیط داخلی بینی جلوگیری می‌کند. در نظر داشته باشید که مصرف نوشیدنی‌هایی همچون نوشابه و الکل ممکن است باعث تشدید این مشکل شود.

نوشیدن دمنوش‌های گرم

به طور کلی نوشیدن مایعات فواید فراوانی دارد؛ اما بهتر است نوشیدنی‌های گرم را جایگزین نوشیدنی‌های سرد کنید. گرما و بخار نوشیدنی‌های گرم می‌تواند تا حد زیادی در باز شدن گرفتگی بینی موثر باشد. برخی از دمنوش‌ها مانند بابونه، زنجبیل، نعناع یا گزنه دارای ترکیباتی هستند که برای رفع آبریزش و گرفتگی بینی بسیار مفید هستند. سعی کنید قبل از میل کردن دمنوش بخار آن را استشمام کنید.

مقایسه یووی سان5 پلاس و یووی سان 4s

استفاده از دستگاه بخور و رطوبت‌ساز

اگر به طور مرتب محیط داخلی بینی خود را گرم و مرطوب نگه دارید، مدت زمان بهبودی شما تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. بهترین روش برای گرم و مرطوب نگه داشتن محیط داخلی بینی استفاده از دستگاه‌های بخور است.

جلوگیری از مصرف غذاهایی که چاشنی زیادی دارند

مصرف غذاهایی که فلفل زیادی دارند ممکن است باعث تشدید آبریزش بینی شود. البته باید بدانید که برای رفع گرفتگی بینی فلفل و ادویه‌هایی که تند هستند بسیار موثر هستند.

دوش آب گرم

اگر آبریزش بینی شما را کلافه کرده و نیاز دارید که هر چه سریع‌تر این مشکل را حل کنید، پیشنهاد می‌کنیم از دوش آب گرم استفاده کنید. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید سینوس‌های خود را در معرض مستقیم بخار آب گرم قرار دهید.

 

نحوه جلوگیری از آبریزش بینی

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای قطع آبریزش بینی رعایت بهداشت فردی است. در ادامه چند نکته ساده، اما کاربردی را بازگو کرده‌ایم. با رعایت این موارد تا حد زیادی از بروز آبریزش بینی جلوگیری می‌شود.

  1. شستشوی مرتب دست‌ها
  2. از افرادی که بیماری ویروسی دارند، دوری کنید.
  3. سیستم ایمنی بدن خو را با مصرف مواد مغذی تقویت کنید.
  4. برای عطسه یا سرفه کردن سر خود را به داخل آرنج خود فرو ببرید.
  5. سطوحی که تماس زیادی با آن‌ها دارید را به طور مرتب ضد عفونی کنید.

چه زمانی برای درمان آبریزش بینی باید به پزشک مراجعه کرد؟

همانطور پیش‌تر هم گفتیم، آبریزش بینی به طور خودبه‌خودی درمان می‌شود و در بسیاری از مواقع نیاز به انجام هیچ گونه اقدام درمانی ندارد؛ اما گاهی مواقع برخی شرایط وجود دارد که بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کرد. این موارد عبارت‌اند از:

  1. آبریزش تنها از یک طرف بینی جاری می‌شود.
  2. داشتن تب همراه با آبریزش بینی بیش از 3 روز
  3. آبریزش بینی بیش از ده روز بدون هیچ گونه بهبودی ادامه داشته باشد.
  4. مخاط خارج شده از بینی به رنگ سبز، بدبو یا خونی رنگ باشد.

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی در رابطه با علت آبریزش بینی و روش‌های درمانی آن در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما متشکریم.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: شادی همتی

آخرین بروز رسانی

25 بهمن 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *