افتتاح حساب ترکیه
نحوه خبر بد دادن به دیگران

 هیچ کس دوست ندارد با رساندن خبر موجب رنج و اندوه دیگران شود ولی گاهی گریزی نیست. اما آنچه مهم است اینکه باید نحوه خبر بد دادن به دیگران  را خوب بدانیم چرا که ممکن است برخی به دلیل نحوه گفتار شما دچار تنش و اضطراب شوند. گروه موفقیت شادمگ اصول مهمی برای نحوه درست خبر بد دادن به دیگران در اختیار شما قرار داده است.

خبر بد

خبر بد، خبری است که شنونده با شنیدن آن احساس کند شخص یا چیز بسیار مهم و عزیزی را از دست داده و یا تغییر مهم و ناگواری در زندگی او اتفاق افتاده است. طوری که نسبت به آینده، دچار بیم و نگرانی شود یا به دلیل از دست رفتن امیدها و آرزوهای خود، احساس خشم و اندوه کند.

بارزترین مثال برای خبرهای بد که همه با آن آشنا هستیم، خبر فوت عزیزان است. خبرهای دیگری مانند ابتلای خود یا عزیزان مان به بیماری های سخت و صعب العلاج مثل سرطان، یا اسیب دیدگی های شدید و بهبودناپذیر مثل آسیب نخاعی، وجود نقص عضو یا بیماری در فرزند تازه متولد شده، مبتلا بودن به نازایی در یک زوج جوان، اخراج از کار، ورشکستگی، وقوع سانحه برای عزیزان، قبول نشدن در کنکور یا سایر امتحانات مهم و اخباری از این دست، همه مثال های روشنی از خبرهای بد هستند. همه ی ما دوست داریم دیگران را با خبرهای خوب، شاد کنیم.

نحوه خبر بد دادن به دیگران

اگر قرار باشد خبر خوشی را به یکی از عزیزان خود اطلاع دهیم، معمولاً این کار را با اشتیاق می پذیریم و وقتی شنونده، آن خبر را از زبان ما می شنود، از دیدن برق شادی در چشم او، خود نیز غرق شادی می شویم. اما وقتی خبر بدی در میان باشد، معمولاً هیچ کس دوست ندارد با رساندن این خبر، موجب رنج و اندوه دیگران شود. در این اوضاع، معمولاً ترجیح می دهیم از این کار شانه خالی کنیم و آن را به عهده دیگری بگذاریم، خبر را مخفی نگاه داریم یا گفتن آن را تا حد ممکن به تأخیر بیندازیم.

انتقال خبر بد

زمانی که می خواهید خبر بدی را به کسی بدهید باید زمینه را به گونه ای آماده کنید تا به طرف مقابل آسیبی نرسد و شوک زیادی به طرف وارد نشود.

چون افرادی که به بیماری های زمینه ای از جمله ناراحتی قلبی مبتلا هستند به احتمال زیاد ممکن است خبر بد،برایشان شوک بدی داشته باشد و اتفاق ناگواری بیفتد.

پس بهتر است ابتدا باید بدانیم که خبر را چطور به فرد مقابل برسانیم مثلا در مورد طلاق و جدایی زن و مرد بهتر است آمادگی لازم را محیا کنیم و یه صورت ملایم به طرف بگوییم.

خبرهایی همچون مرگ، بیماری و آتش سوزی بهتر است بدون مقدمه و مستقیم گفته شود.

چون خبرهای دسته دوم ممکن است برای طرف مقابل بسیار سخت باشد و به عکس العمل سریعی نیاز دارد.

بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید چون ممکن است یک برخورد اشتباه به فرد آسیب برساند و عواقب بدی داشته باشد.

آیا لازم است خبر بد حتما داده شود؟

بعضی اوقات دچار شک و تردید می شویم که آیا خبر بد را به فرد مورد نظر اطلاع دهیم یا به او نگوییم و نسبت به گفتن خبر طفره برویم.

مثلا بسیاری از اطرافیان بیماران سرطانی دوست ندارند بیمار را از وضعیت و حال بیماری در جریان بگذارند و از گفتن اتفاقات و واقعیت های تلخ می ترسند و از او مخفی نگه می دارند.

چون اطرافیان می ترسند فرد با شنیدن خبرهای بد دچار افسردگی و ناامیدی شوند اگرچه گفتن این خبرها باعث می شود از نظر روحی دچار مشکل شوند و بحران روحی شدیدی تجربه کند.

اما نگفتن خبرها خیلی بدتر بوده وتاثیر منفی بر شخص بیمار خواهد داشت.

اطرافیان سعی می کنند واقعیت را از بیمار مخفی نگه دارند اما بیمار با حرف های ضد و نقیضی که از اطرافیانش می شنود بیشتر دچار شک شده و فکرهای مختلف به ذهنش خطور می کند و ناراحت می شود.

پس بهتر است با روش های اصولی بیمار را در جریان روند بیماری قرار دهیم.

توصیه‌هایی درباره دادن خبر بد

چطور به کسی بگوییم که نمره ارزیابی عملکرد شغلی‌اش کم شده است؟‌ چطور به کسی درباره بستری‌شدن یا مرگ عزیزش اطلاع بدهیم؟ چطور خبرهای بد دیگر را منتقل کنیم؟ باید راهی باشد که ما را از برزخ ثانیه‌های تلخ رها کند؛ ثانیه‌های تلخی که در آن احساسات آدم‌ها طیف وسیعی از حالت‌ها مانند نگرانی، گاهی خشم، استرس و هیجان را تجربه می‌کند.

روند زیر را به‌ خاطر بسپارید. این توصیه‌ها به دردتان خواهند خورد:

۱. خودتان را آرام کنید و بعد خبر بد را بگویید

ابتدا باید خودتان را آرام کنید. اگر خبر بد باعث شده مشوش شوید، کمی صبر کنید. بعد از اینکه آرام شدید و به اعصابتان تسلط پیدا کردید، خبر را به دیگران منتقل کنید. اگر دچار تشویش، هیجان، ترس، غم و… باشید، روی شنونده‌ها هم اثرات بدی خواهید گذاشت. نفس عمیق بکشید و با تسلط بر خود وارد عمل شوید.

نحوه خبر بد دادن به دیگران

۲. مقدمه‌چینی را فراموش نکنید

دریافت خبر بد راحت نیست؛ به‌ویژه زمانی که ناگهانی باشد. همیشه در دادن خبر بد به کسی خودتان را جای او بگذارید. اگر جای دریافت‌کننده خبر باشید، دوست دارید که تند و بی‌مقدمه به شما رویداد یا اتفاقی تلخ گزارش شود؟ به‌طور قطع، چنین نیست.

همیشه سعی کنید با حالتی آرام و به‌دور از استرس، مقدمه گفتن خبر ناخوشایند را بچینید؛ برای مثال، بنشینید و فرد دریافت‌کننده خبر را هم کنارتان بنشانید. بعد با آرامش و صحبت‌کردنِ توأم با تماس چشمی شروع به مقدمه‌چینی کنید. در گفتن خبر عجله نکنید و مطمئن شوید اوضاع را آرام کرده‌اید، بعد شروع به دادن خبر کنید. برای شروع، از جملات این‌چنینی استفاده کنید:

باید با تو درباره موضوعی حرف بزنم… .
متأسفانه خبرهای زیاد خوبی برایت ندارم… .

۳. چهارچوب خبر بد را فراهم کنید و سریع به قلب ماجرا نروید

در دادن خبر بد، باید حواستان باشد که کلیاتی از وضعیت را در همان ابتدا برای دریافت‌کننده خبر تصویرسازی کنید تا گیج نشود و با ابعاد فاجعه یا رویداد ناخوشایند آشنا شود؛ برای مثال، اگر می‌خواهید به کارمندتان درباره نتایج به‌شدت بد فروشش بگویید، بهتر است که کمی درباره وضعیت بازار و مشتریان توضیح بدهید و با مشخص‌کردن چهارچوب مشکل، خبر ناخوشایند را با او در میان بگذارید.

روش های تضمینی و قطعی برای دختر دار شدن + کارهایی که برای دختر شدن جنین باید انجام داد

۴. برای مطرح‌کردن اصل خبر از جزئیات دور شوید

درست است که مقدمه‌چینی لازم است و باید فرد را برای شنیدن خبر ناخوشایند آماده کنید، اما یادتان باشد پس از مرحله مقدمه‌چینی و ایجاد چهارچوب خبر بد، دیگر لازم نیست به‌کُندی اصل خبر را بدهید و درگیر جزئیات واقعه شوید. این باعث می‌شود فردِ بی‌تاب برای شنیدن خبر اذیت شود.

بعد از دو مرحله بالا، به‌سراغ قلب خبر بروید و آن را با شنونده در میان بگذارید. نگذارید با بیان جزئیات بیهوده از سمتتان اذیت شود و عذاب بکشد. او منتظر است با خبری ناخوشایند روبه‌رو شود و شما باید سریع وارد عمل شود.

۴. بی‌طرف باشید و فقط خبر را منتقل کنید

قبول داریم دادن خبر بد کار ساده‌ای نیست. اگر دقت کرده باشید، در هنگام گفتن خبری بد، برای اینکه اوضاع کمی برایمان راحت‌تر شود، میل داریم پای دیگران را به میان بکشیم؛ برای مثال، سعی می‌کنیم مقصری پیدا کنیم و با حرف‌زدن از او از شدت حادثه بد کم کنیم.

هرگز کسی را مقصر ندانید و در دادن خبر بد، برای کاستن از سنگینی فضا، پای دیگران را به خبرتان باز نکنید. فقط منتقل‌کننده باشید. اگر تقصیرها را به گردن کسی بیندازید و قضاوت کنید، روی تفسیر شنونده از خبر بد اثر خواهید گذاشت. شاید حرفتان درست نباشد؛ پس خود را کنار بکشید و بی‌طرف خبر را منتقل کنید.

۵. جنبه و ظرفیت شنونده خبر را در نظر بگیرید

دقت کنید که ظرفیت آدم‌ها در شنیدن خبر ناخوشایند شبیه هم نیست. بعضی‌ها پرتوان‌تر در این زمینه ظاهر و برخی هم خیلی زود مشوش می‌شوند. قبل از دادن خبر بد دقت کنید و روحیه و ظرفیت پذیرش فرد را بسنجید. برای اینکه رشته کلام در دستتان باشد و با احتیاط و دقت خبر را منتقل کنید، بهتر است چند دور شیوه بیان آن را با خود در ذهن تمرین کنید.

۶. خبر بد را دست‌کاری نکنید

درست است که اگر از حجم سیاهی خبر کم کنید گفتن آن به دیگران برایتان راحت‌تر خواهد بود، اما این کار درستی نیست. بهتر است خبر را همان‌طور که هست به دیگران بدهید. سعی نکنید از شدت تلخی بکاهید یا آن را دست‌کاری کنید. اگر دخل‌وتصرفی در واقعیت خبر بد انجام شود، درک و تفسیرش برای شنونده مشکل‌تر خواهد بود. شما اجازه ندارید از خبر کم یا چیزی به آن اضافه کنید. واقعیت را بگویید و مسئولیت خود را بیهوده سنگین نکنید.

۷. لحن آرام و مثبتی برای خود انتخاب کنید

شما راوی خبری ناخوشایند خواهید بود؛ پس خودتان را جمع‌وجور کنید و سعی‌تان این باشد که دست‌کم لحنی آرام و مثبت داشته باشید تا از تیزی و تلخی خبر کمی کاسته شود. منظور این نیست که خبر دست‌کاری شود؛ اما لحن آرام و پشتیبانی‌تان از شنونده باعث می‌شود بهتر پذیرای خبر باشد.

نحوه خبر بد دادن به دیگران

بی گدار به آب نزنید و درباره انتخاب کلمات دقت‌نظر به خرج بدهید. نگویید که می‌خواهید خبر بدی را به طرفتان بدهید. فقط راوی باشید و ضمن پرهیز از قضاوت و دست‌کاری خبر، لحن آرام و کلماتی دقیق به کار بگیرید.

۸. همراه و هم‌درد باشید

یادتان نرود که قرار است خبری بد را منتقل کنید؛ پس باید همراهی و همدردی‌ خود را با شنونده زیاد کنید. اگر شما همدلانه در کنارش حضور داشته باشید، آرامش بیشتری پیدا خواهد کرد و هضم خبر ناخوشایند برایش راحت‌تر خواهد بود. می‌توانید به او بگویید که درکش می‌کنید و می‌توانید حس کنید احساس و حالی ناخوشایند را تجربه می‌کند.

۹. عذرخواهی کنید، اگر در وقوع خبر بد نقش دارید

گاهی شما هم در وقوع خبر یا حادثه‌ای ناخوشایند نقش داشته‌اید و حالا باید آن خبر بد را با فردی در میان بگذارید. در چنین شرایطی، لازم است به‌خاطر نقشتان در شکل‌گیری مشکل عذرخواهی کنید و خطایتان را بپذیرید.

اگر نقشی در وقوع رویدادی ناخوشایند داشته‌اید، حتما در دادن خبر بد آن به شنونده و مخاطب عذرخواه باشید. زمانی که مخاطب حس مسئولیت‌پذیری شما را ببیند و متوجه شود متأسف هستید، راحت‌تر با خبرهای بد روبه‌رو خواهد شد.

۱۰. به شنونده امید یا راهکار مناسب بدهید

شاید فکر کنید بعد از دادن خبر بد دیگر وظیفه‌ای در برابر شنونده ندارید. درست است. منتها اگر بتوانید، بهتر است در کنار او بمانید و کمک کنید با وضعیت کنار بیاید، راهی برای هضم مسئله پیدا کند یا امیدی در قلبش جرقه بخورد.

هرکس بعد از شنیدن خبرهای بد ممکن است طیف متنوعی از احساسات را تجربه کند، ترس، ناامیدی، سرگشتگی، گم‌گشتگی و… . شما می‌توانید راهکارهایی برای بهترشدن وضعیت به فرد ارائه کنید، امید به او بدهید، یا حواستان باشد که برای کمک‌کردن به او برای خروج از احساسات بد حاضر باشید.

ترسیم چشم‌اندازی امیدبخش به کسی که در اوج گرفتاری است نیز راه خوبی خواهد بود. منتها یادتان باشد امید بیهوده به کسی ندهید و سعی کنید اگر راهکاری ارائه می‌دهید، کاربردی و مفید باشد.

۱۱. آماده پاسخ‌دادن به پرسش‌های شنونده خبر بد باشید

اخبار بد را که منتقل کردید، نوبت پاسخ‌گویی به پرسش‌های شنونده می‌رسد. مخاطب خبر بد، بعد از اینکه او را در جریان گذاشتید، سؤالات مختلفی در ذهن خواهد داشت. خود را آماده کنید و به پرسش‌هایش پاسخ بدهید. او برای اینکه خود را پیدا و خبر را بهتر هضم کند، وارد جزئیات می‌شود و حتی سؤالاتی می‌پرسد که چندان معنی ندارند. صبور باشید و ضمن حفظ صداقت به او جواب بدهید.

نحوه خبر بد دادن به دیگران

۱۲. بعد از دادن خبر بد شنونده خوبی باشید

وقتی خبر را به شنونده دادید، مخاطبتان را برای ابراز احساسات و نظرش تشویق کنید. نگذارید چیزی در دلش بماند و غم یا تعجب در قلبش بدل به عقده‌ای بعض‌آور شود. شنونده خوبی باشید و به حرف‌هایش گوش کنید. بگذارید مخاطب دردش را بروز بدهد. کنارش باشید و او را بشنوید. وقتی دریافت‌کننده خبر بد فرصتی برای تخلیه احساس و فکرش پیدا کند، کمتر دچار بغض و سردرگمی می‌شود.

درمان زودرنجی با چند روش فوق العاده کاربردی و موثر

۱۳. گاهی بعد از دادن خبر بد باید پذیرای سکوت باشید

بعضی از افراد بعد از شنیدن خبر بد ساکت می‌شوند. شاید برای هضم خبر به سکوت نیاز دارند. شاید هم شوکه می‌شوند. در هر حال، لازم است که به آنها زمان بدهید. مهم است که پذیرای سکوت باشید و تلاش بیهوده در جهت شکستن آن نکنید.

درست است که سکوت می‌کنید و به سکوت فرد احترام می‌گذارید، بهتر است هم‌چنان در کنارش باشید و با حرکاتی مانند کنار او نشستن، نشان بدهید حواستان به آن فرد هست.

۱۴. انتظار هر واکنشی را از شنونده خبر بد داشته باشید

یادتان نرود که بعد از دادن خبر بد به بعضی از افراد، واکنش‌های عجیبی از آنها خواهید دید. باید درک کنید و واکنشی نشان ندهید. عصبانیت، غم، تعجب یا هر حس منفی دیگر شنونده ممکن است به‌شکل فریاد، دعوا یا حتی اهانت به شما بروز کند؛ پس ناراحت نشوید و آن فرد را درک کنید.

شما خبر را به فرد منتقل می‌کنید و با اینکه به‌احتمال زیاد در وقوع آن نقشی نداشته‌اید، از دید او ممکن است که مقصر و ناخوشایند جلوه کنید؛ پس حواستان باشد واکنش فرد را جدی و به‌خود نگیرید.

۱۵. جمع‌بندی درستی در دادن خبر بد داشته باشید

در نحوه خبر بد دادن به دیگران بدانید چند خبر بد را به‌طور هم‌زمان به فرد ندهید. سریع و بی‌مقدمه خبر را ندهید و سریع در پِی این نباشید که خبر را بدهید و بروید. در کنار فرد باشید و کمکش کنید خودش را پس از شنیدن خبر ناخوشایند پیدا کند. اگر امکانش بود به شنونده راهکار بدهید و حمایتتان از او را نشان بدهید.

نحوه خبر بد دادن به دیگران

849256258

 چند توصیه پایانی نحوه خبر بد دادن به دیگران

در آخر، می‌خواهیم توصیه‌های دیگری هم برای دادن خبر بد به شما بگوییم. به این نکات هم توجه کنید:

حواستان باشد در هنگام دادن خبر بد با بزرگ‌ترها مانند بچه‌ها رفتار نکنید و با بچه‌ها نیز مانند بزرگ‌ترها صحبت نکنید. سطح و حد هرکس را بدانید و با درنظرگرفتن آن با او صحبت کنید؛
از دادن امیدهای واهی به شنونده خبر بد خودداری کنید. درست است که باید در کنارش باشید و به او کمک کنید که از شوک روانی خارج شود، اما دادن امیدهای بیهوده اثرات منفی زیادی روی روند درک و هضم خبر می‌گذارد.

تکنیک ساندویچ چیست؟

تا به حال برای شما پیش آمده است که بخواهید خبر بد و ناخوشایند یا مطلب ناراحت کننده ای را به کسی بگویید

و یا نکته‌ای منفی را به دوستی متذکر شوید ولی ندانید چگونه موضوع را عنوان کنید که کمتر ناراحت یا دلخور شود؟

متخصصان علوم رفتاری در این زمان تکنیک ساندویچ را پیشنهاد می دهند.

به این طریق که برای کم کردن اثر ناخوشایند یک پیام یا خبر منفی،

آن را در میان دو عبارت یا خبر مثبت قرار داده و به مخاطب عرضه کنید.

به این صورت :

«جمله مثبت، جمله منفی، جمله مثبت»

به عنوان مثال:

احمد تو دانش آموز سخت‌کوشی هستی، اگرچه نمره ریاضیت کمتر از سطح انتظاره،

ولی در دروس فارسی و علوم نمرات عالی کسب کردی.

سارا جان، شما آشپز بی نظیری هستی، اگرچه خورشت کمی شور شده، ولی سوپت واقعا خوشمزه است.

مامان، تو خیلی مهربونی، اگرچه گاهی به خاطر تذکرهای زیادت ناراحت میشم، ولی می دونم خیلی دوستم داری.
و…

قرار دادن جمله منفی در بین دو جمله مثبت از شدت اثر تخریبی آن کم کرده و با اشاره به نکات مثبت،

فرد احساس می کند فقط نکات منفی دیده نشده،

نحوه خبر بد دادن به دیگران

رعایت انصاف شده و به همین دلیل انگیزه بیشتری برای تغییر و بهبود شرایط خواهد داشت.

این نکته مهم را به خاطر بسپارید که برای بیان نکات مثبت لازم نیست اغراق کنید

یا به دروغ ویژگی مثبتی را به کسی نسبت دهید، این کار اثر معکوس خواهد گذاشت.

هر کسی ویژگی های مثبت فراوانی دارد که با کمی دقت متوجه آن ها خواهید شد.

اگر می توانید انتظارات را از قبل تعیین و مدیریت کنید

بعضی اوقات ، اخبار بد کاملاً غیرمنتظره می آید یک هواپیما می تواند ناگهان قدرت خود را از دست داده و سقوط کند.

یک جوان 18 ساله به ظاهر سالم می تواند سقوط کند و از دنیا برود.

در مواقع دیگر ، اگر خبر بد کاملاً غافلگیر کننده باشد ، به این معنی است که کسی نتوانسته قبل از موعد به طور کامل گیرنده را آماده کند.

اگر اعتقاد دارید که ممکن است چیزی که سعی می کنید برای مشتری یا مشتری نامطلوب شود ،

ابتدا به آن شخص اطلاع دهید. مهمتر از همه ، در مورد تضمین نتایج مراقب باشید یا بگویید که یک نتیجه خاص “یک چیز مطمئن” است.

در صورت لزوم ، کلیه خطرات و موارد بالقوه ای را که ممکن است از نتیجه مطلوب جلوگیری کند ، بیان کنید.

چگونه خبر بد را به کودکان و سالمندان بدهیم

شاید گمان کنید که کودکان و یا سالمندان نمی‌توانند اخبار بد را بشنوند و یا نباید به آنها این اخبار را منتقل کرد. در صورتی که این تصور اشتباه است.

اگر آن خبر به کودک و یا سالمند مربوط است و حتما باید بدانند، باید صادقانه و بدون هیچ دروغگویی و پنهان‌کاری به شخص این خبر بد داده شود، اما برای سالمندان و کودکان هم باید توصیه‌ها و نکات فوق را رعایت کنید و بعد از دادن خبر هم مدتی در کنارشان باشید، با آنها همدردی و همدلی کنید تا این افراد زودتر بتوانند آن درد و غم را کاهش دهند.

نحوه خبر بد دادن به دیگران

958949214

البته در نظر داشته باشید که اگر خبر بسیار بد و مهم باشد، شخص مدتی نیاز دارد تا بتواند این خبر را بپذیرد و به آرامش برسد، پس به شخص فرصت دهید و در کنارش باشید.

راهکارهای نحوه خبر بد دادن به دیگران

در ذیل انتقال خبر بد را به طور اصولی مورد بررسی قرار داده شده است:

۱- ابتدا فرد را برای شنیدن خبر بد آماده کنید

وقتی می خواهید خبر بدی را به فرد مورد نظر بدهید باید ابتدا شرایط روحی و روانی و عاطفی شخص را در نظر بگیرید که آیا آمادگی برای شنیدن خبر دارد یا نه؟

چون بسیاری از افراد اصلا از نظر ذهنی هیچ تصور و آمادگی درباره اتفاق خاصی ندارند و با شنیدن خبر بد ممکن است شوک به آن ها وارد شود.

بازگو کردن راز با افراد قابل اعتماد + ویژگی های فرد رازدار

پس بهتر است ابتدا با طرح سوا ل هایی مانند “آیا این مورد دچار نگرانی هستید؟” “آیا از بیماری فرد…باخبر بوده ای” ذهن طرف را دچار آمادگی اولیه کنید.

بعد از پرسیدن این سوالات می توانید با موضوعات مختلف مانند اخبار و …بحث را عوض کرده و زمان دیگری برای گفتن خبر بد انتخاب کنید .

مثلا می توانید فردا فرد را در جریان اتفاق ناگوار قرار دهید.

چون شخص در این مدت موردنظر نسبت به سوالاتی که پرسیده اید حساس می شود و به فکر فرو می رود و برای پاسخ دادن آن دنبال جواب می باشد و حدس های مختلفی می زند و آمادگی ذهنی پیدا می کند.

هنگامی که خبر بد را به او بدهید دچار شوک نمی شود و خیلی راحت تر می تواند با اتفاق مورد نظر کنار بیاید.

نحوه خبر بد دادن به دیگران

۲- برای گفتن خبر بد زمان و مکان مناسب را در نظر بگیرید

هنگامی که می خواهید خبر بدی را به طرف مقابل بگویید باید همه شرایط را در نظر بگیرید و دقت کنید که این خبر تا چه حد می تواند روی شخص اثر منفی بگذارد و برای فرد مصیبت بار و ناراحت کننده باشد و زمان و مکان مناسبی را برای گفتن خبر در نظر بگیرید.

اگر فرد از نظر روحی و هیجانی آماده برای شنیدن خبر نیست یا نمی تواند روابط صمیمی با شما برقرار کند و ارتباط خوبی با شما ندارد بهتر است از گفتن خبر بد منصرف شوید و به زمان دیگری موکول کنید .

تمام شرایط و عوامل را در نظر بگیرید و سعی کنید در زمان مناسب و در مکانی که خلوت باشد خبر را برسانید و گوشی موبایل را خاموش کنید تا با تمرکز خبر را به طرف بگویید و باعث ایجاد اختلال در هنگام گفتن خبر نشود.

3- افشای خبر و دادن اطلاعات به گونه ای مناسب

نحوه خبر بد دادن به دیگران اینست که باید خودتان آمادگی لازم را داشته باشید و با در نظر گرفتن عوامل زیر فرد مورد نظر را در جریان اتفاق ناگوار قرار دهید.

در بیان موضوع بسیار حساس باشید و سعی کنید به طور ملایم و با لطافت خاص فرد را در جریان قرار دهید.
موضوع مورد نظر را به طور مستقیم بیان کنید و زیاد موضوع را پیچیده نکرده و سعی کنید رک و صریح باشید.
از گفتن اتفاق ناگوار به صورت یکدفعه و یکنواخت خوداری کنید و سعی کنید کم کم با لحنی مناسب خبر را به فرد برسانید.
فرد را دچار سردرگمی نکنید و سعی کنید به صورت عادی با کلمات معمولی و زبانی ساده با فرد صحبت کنید و از کلمات دو پهلو و نامفهموم استفاده نکنید.
برای آسان کردن گفت و گو می توانید از ابزاری همچون ایما و اشاره و سکوت و اشاره های غیرکلامی و … استفاده کنید.
از بزرگ نمایی خبر پرهیز کنید و سعی کنید شدت و وخامت خبر را کاهش دهید.
با احساسات با طرف رفتار کنید و با لحن ملایم خبر را به فرد برسانید.
هنگام گفتن خبر با طرف همدردی کنید و او را درک کنید و با جملاتی همچون “میدانم این مصیبت برایت ناگوار است و هیچ کس نمی تواند مثل تو این مصیبت را درک کند و در حکمت و مصلحت خدا شک نکن و…” ابراز همدردی کنید و او را آرام کنید.
خبر خود را با جملاتی مانند “متاسفم خبر خوبی ندارم ” ، “متاسفم این خبر را می دهیم” ،”به خاطر گفتن خبر بسیار ناراحتم و احساس خوبی ندارم” شروع کنید.

۴- خبر بد را بدون تغییر و به صورت واضح انتقال دهید

برای گفتن خبر بد باید در نظر داشته باشید که خبر را بدون کم یا زیاد کردن عبارتی و به طور دقیق و صریح به فرد مورد نظر برسانید و نظرات خود را چه مثبت و چه منفی بر روی خبر اضافه نکنید.

چون شنونده خبر می خواهد اصل مطلب را به طور واضح و دقیق بشنود و البته باید در هنگام گفتن خبر مودبانه و با ملایم رفتار کنید و از کلماتی که خشن و تند است پرهیز کنید.

اگرچه ممکن است خودتان عصبانی باشید اما سعی کنید احساسات خود را هنگام گفتن خبر نشان ندهید.

۵- هنگام دادن خبر بد همدلی و همدردی کنید

پس از آن که طرف مقابل از خبر بد آگاه شد قدم بعدی نحوه خبر بد دادن به دیگران آن است که با اون همدلی و همدردی کنید و بهتر است شریط ذیل را در نظر بگیرید.

به خوبی با فرد همدلی و همدردی کنید.
با فرد مورد نظر رفتاری سرد نداشته باشید و نسبت به رفتارهاش بی تفاوت نباشید.
حس غم و ناراحتی خود را در چهره نشان دهید چون شخص مورد نظر بهتر است که حس همدردی شما را در حالت چهره و بدن شما احساس کند.
حالت های هیجانی و روحی خود را با توجه به رفتارهای فرد مصیبت دیده تغییر دهید و با جملات خود حس همدردی را به او نشان دهید.
با صحبت کردن فرد مصیبت دیده را آرام کنید و از جملاتی مانند “می دانم شنیدن این خبر برایت ناگوار است”،”باور کردن این خبر واقعا سخت است” ،”هیچ کس نمی تواند مثل تو این مصیبت را درک کند” و… استفاده کنید.
فاصله فیزیکی خود را با فرد مورد نظر کم کنید و تماس فیزیکی ملایمی با او داشته باشید و می توانید دست او را بگیرید و با او همدردی کنید.

نحوه خبر بد دادن به دیگران
هنگام گریه و ناله کردن فرد مصیبت دیده، او را تنها نگذارید.
هنگامی فرد مصیبت دیده از حالت شوک بیرون آمد و بر خود مسلط شد و برای صحبت کردن آمادگی لازم را پیدا کرد از او در مورد موضوع مورد نظر سوال بپرسید و جاهای مبهم را برای او توضیح دهید.
به حرف های شخص مصیبت دیده به خوبی گوش دهید و با او همدردی کنید.
برای کمک کردن پیشنهاد دهید تا اگر کاری از دستتان بر می آید برایش انجام دهید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

25 تیر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *