نگهداری از گیاهان آپارتمانی

این روزها گیاهان آپارتمانی طرفداران بسیاری پیدا کرده. اگر شما هم وسوسه شدید که گل و گیاهی برای منزل خود بخرید حتما از نگهداری از گیاهان آپارتمانی اطلاعاتی کسب کنید. ما در گروه سبک زندگی شادمگ این اطلاعات را در اختیارتان قرار می دهیم.

چگونه از گیاهان آپارتمانی مراقبت کنیم؟

نفس گیاهان را تازه کنید

گیاهان آپارتمانی به هوای تازه نیاز دارند بنابر این لازم است برای نگهداری گیاهان آپارتمانی پنجره ها را باز کنید و اجازه دهید تا اکسیژن تازه به فضای ساختمان وارد شود. رسیدن اکسیژن کافی به گیاهان آپارتمانی سبب استحکام ساقه ی گیاه شده و رنگ برگ های آن را شاداب می کند پس نزدیک های صبح پنجره را باز بگذارید تا هوای تازه وارد خانه شود.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بدون نور زندگی ممکن نیست

گیاهان به نور خورشید احتیاج زیادی دارندزیرا نور خورشید در ساخت سبزینه ی گیاهان نقش مهمی دارد پس حتما گیاهان را در مکانی بگذارید که نور کافی به آنجا برسد.

البته همه ی گیاهان به نور یکسان خورشید احتیاج ندارند و برخی به نور کمتر نیاز دارند ، قرار دادن این گیاهان در برابر نور مستقیم خورشید سبب رنگ پریدگی، زردی و یا خشکی گیاه می شود. پس در نگهداری گیاهان آپارتمانی نورباید به صورت غیر مستقیم به گیاه بتابد.

در آب دادن زیاده روی نکنید

گیاهان نیز مانند همه ی موجودات زنده به میزان معینی از آب و غذا نیاز دارند پس آبیاری زیاد آنها و آب دادن در فواصل زمانی غیرمنظم و بسیار کوتاه سبب خشک شدن یا گندیده شدنشان خواهد شد.

لازم است بدانید در زیر گلدان ها حتماً باید یک یا چند سوراخ وجود داشته باشد تا آب از همه ی نقاط گلدان عبور کند و به تمام قسمت های ریشه برسد. وجود این سوراخ ها سبب جریان هوا شده و امکان تنفس ریشه را ایجاد می کند.

به خاک گلدان رسیدگی کنید

در نگهداری از گلدان های خانگی باید به خاک آن توجه کرد ، بهتر است خاکی انتخاب شود که با مقداری ماسه نیز ترکیب شده باشد. فشرده کردن خاک گلدان اشتباه است زیرا وجود منافذ جزیی برای جریان هوا و رسیدن اکسیژن به قسمت های مختلف خاک ضروری است.

بعد از مدت معین باید گلدان تعویض گردد؛ این مدت زمان برای گیاهان مختلف متفاوت است؛ اما به طور کلی زمانی که ریشه ها به سوراخ های ته گلدان رسیده باشند، باید گیاه را به گلدان بزرگ تری منتقل کنید.

همچنین بعد از حدود شش یا هفت ماه به دلیل آن که گلدان مواد مغذی خود را از دست داده، نیاز است تا گلدان جدیدی را انتخاب کنید. به دلیل رشد گیاه در این مدت بهتر است گلدان جدید از گلدان قبلی کمی بزرگتر باشد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

حرارت را در سطح متعادل نگه دارید

دمای نگهداری گل های آپارتمانی در زمستان با تابستان باید در سطح 22 تا 25 درجه ی سانتی گراد باشد، نگهداری گیاهان در دمای پایین سبب پژمردگی و از دست دادن شادابی گیاه می شود.

به فکر زمستان هم باشید

در فصل زمستان دمای هوا کاهش چشمگیری پیدا می کند و بسیاری از گیاهان به خواب زمستانی می روند پس اگر در فصل زمستان گیاهان شما به ظاهر خشک شدند، نترسید .

شرایط نگهداری گیاه در آب بدون زحمت ؛ این گیاهان در آب بهتر رشد می کنند

برای نگهداری گل های آپارتمانی در زمستان تنظیم دما مهم است پس برای گرم کردن گیاهان بهترین روش ، روش غیرمستقیم است؛ یعنی کل فضای اتاق را گرم کنید و با دیدن خشکی ظاهری گیاهان گلدان را تعویض نکنید و تعویض گلدان و خاک آن را به فصل بهار موکول کنید.

رطوبت کم

در فصل زمستان و گرم کردن خانه، میزان رطوبت خانه کاهش پیدا می کند و کمبود رطوبت خود را بصورت قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان نشان می دهد.

آبدهی نامناسب و تشکیل نمک

اندازه کافی آب ندادن به گیاهان گلدانی و مرطوب کردن خاک آن به طوری که آب از آن سر ریز شود و بیش از اندازه از زیر گلدان خارج شود منجر به تشکیل نمک هایی شده که مانع از رشد گیاه می شوند.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بی توجهی به آفت گیاهان

تارتنچه، شته،خستر آردپوش از آفاتی هستند که بسیار سریع رشد می کنند و می توانند یک روزه همه گیاه را محاصره کنند. این آفات اگر به اندازه کافی مقاوم باشند گیاه دیگر ترمیم نمی شود.

گل را به گلدان محدود کنید

رشد بیشتر گیاه از اندازه گلدان سبب می شود که ریشه ها داخل گلدان دور خودشان ب پیچند و رشد خود را محدود کنند.

گیاهان در گلدان های کوچکتر از اندازه مناسب خودشان، بسیار زودتر خشک می شوند پس باید در شرایط مناسب گلدان را تعویض نمود و گلدانی متناسب با اندازه گیاه به کار برد.

نکاتی درباره‌ی خرید گل‌های آپارتمانی

فقط گیاهانی را بخرید که سالم باشند و رنگ برگ‌های آن‌ها سبز متوسط تا تیره باشد؛ مگر اینکه خود گیاه برگ‌های رنگ روشن داشته باشد.

اگر گیاهی دارای برگ‌های زرد، قهوه‌ای، لکه دار و ظاهر غیرطبیعی است، آن را خریداری نکنید. گیاهانی که در گلخانه چنین شرایطی دارند، به‌ندرت در خانه دوام می‌آورند.

زیر برگ‌های گیاه را بررسی کنید تا نشانه‌ای از وجود آفات و حشرات در آن نباشد.

انتخاب گلدان

گلدان زیبا می‌تواند زیبایی گل‌های آپارتمانی را دو چندان کند و جذابیت بیشتری به دکوراسیون خانه‌ بدهد. اما غیر از ظاهر زیبا باید نکات دیگری را هم موقع خرید گلدان مد نظر قرار دهید.

گلدانی بخرید که شرایط زیر را داشته باشد؛

  • متناسب با نیازهای گیاه و میزان رشد آن باشد.
  • متناسب با شرایط محیط باشد.
  • استحکام قابل توجهی داشته باشد چون ریشه‌ی بعضی از گیاهان می‌تواند به‌راحتی به گلدان آسیب بزند.
  • زهکشی مناسبی داشته باشد.
  • وزن آن مناسب و حمل و نقل کردن آن راحت باشد.
  • مدل، شکل ظاهری و ابعاد گلدان را باید با توجه به الگوی رشد گیاه انتخاب کنید. برای گیاهانی که رشد کمی دارند، گلدان‌های کوچک مناسب است اما اگر رشد گیاهی زیاد باشد، گلدان کوچک باعث می‌شود که مجبور باشید مرتب گلدان آن را عوض کنید. برخی گیاهان ریشه‌های رونده رو به پایین دارند. برای این گیاهان، گلدان‌های بلند انتخاب خوبی است.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

گلدان‌های سفالی معمولا انتخاب خوبی برای کاشت گیاه است چون سطح گلدان هم اجازه‌ی تنفس به خاک را می‌دهد. در این گلدان‌ها، آب با سرعت بیشتری تبخیر می‌شود در نتیجه شاید به آبیاری بیشتری نیاز پیدا کنند. گلدان‌های سفالی لعاب‌دار امکان جابه‌جایی هوا ندارند ولی طرح و رنگ آن‌ها متنوع است.

گلدان‌های پلاستیکی ارزان‌تر و سبک‌تر هستند و در برابر شکستن هم مقاومت خوبی دارند. انتقال هوا و بخار شدن آب داخل گلدان در این نوع گلدان‌ها کمتر است.

هرس کردن و تعویض گلدان

یکی از سؤالاتی که معمولا مطرح می‌شود این است که بهترین زمان برای هرس گیاه چه زمانی است؟ بهترین پاسخ برای این سؤال این است که باید برای هرس کردن، چرخه‌ی طبیعی رشد گیاه را به عنوان راهنما در نظر بگیرید.

مثلا وقتی رشد گیاه سریع‌ شده و می‌خواهید اندازه‌ی آن را در حدی حفظ کنید، آن را مرتب و به مقدار کم هرس کنید. با هرس کردن تعداد شاخه‌های منشعب شده از ساقه‌ی اصلی گیاه بیشتر می‌شود و گیاهان آپارتمانی شما پرتر به نظر می‌رسند.

فواید استفاده از شمع و انرژی معجزه آسای هر شمع رنگی

در فصل زمستانی یا زمانی که رشد گیاه کند شده، نیازی به هرس کردن آن نیست. وقتی یک گیاه بزرگتر از گلدان شده، می‌توانید هرس کردن ریشه‌ها را هم انجام دهید.

برای عوض کردن گلدان هم توجه کنید که وقتی می‌خواهید از یک گلدان دوباره استفاده کنید، آن را به خوبی بشویید تا کمپوست‌های قدیمی، مواد شیمیایی و… از آن پاک شود. تصمیم‌گیری برای تعویض گلدان، به ظاهر و رشد گیاه بستگی دارد. اگر قسمت بالایی گیاه نسبت به گلدان خیلی بزرگتر شده، وقت عوض کردن گلدان است.

از بین بردن آفات

یکی از نکات مهم در نگهداری از گیاهان آپارتمانی، مقابله با آفات است. گیاهان کمی هستند که برای همیشه در برابر آفات ایمن بمانند. وقتی گیاهان در شرایط استرس‌زا قرار بگیرند مثلا نور کم داشته باشند یا آب زیادی به آن‌ها بدهید، عوامل بیماری‌زا که از خاک حاصل می‌شود.

معمولا باعث آسیب رسیدن به گیاه می‌شود. علاوه بر قارچ که ناشی از رطوبت بیش از اندازه است، آفت‌های دیگری هم ممکن است گریبان گیاهان آپارتمانی را بگیرد. در ادامه چند نوع از آن‌ها را معرفی می‌کنیم؛

شپشک (Scale)

شپشک‌ها بسته به نوع، رنگ‌های متفاوتی دارند و طول آن‌ها بین ۳ تا ۸ میلی‌متر متغیر است. این آفت، آب موجود در برگ‌ها و ساقه‌های گیاه را می‌مکد. این آفت معمولا به راحتی قابل تشخیص نیست و زمانی می‌توانید آلودگی به این آفات را پیدا کنید که تعداد زیادی از این حشرات به گیاه حمله کرده باشند.

شپشک آردی (Mealybug)

این حشره ۵ تا ۸ میلی‌متری است. روی بدن این حشره با کرک‌های سفید پوشید شده است. به همین دلیل ظاهری سفیدرنگ و پنبه‌ای دارد. این حشرات معمولا روی ساقه‌های تازه دیده می‌شوند. این حشره هم آب داخل ساقه را می‌مکد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

شته

شته‌ها هم حشراتی مکنده هستند. رنگ شته‌های گیاهان آپارتمانی معمولا سبز است ولی ممکن است به رنگ‌های صورتی، آبی، قهوه‌ای، زرد یا سیاه هم دیده شوند. شته‌ها معمولا بال ندارند ولی وقتی در تعداد زیادی جایی دیده شوند، انواع بال‌دار هم در آن‌ها پیدا می‌شود.

کنه‌ی تارعنکبوتی

این حشره به سختی با چشم غیرمسلح دیده می‌شود. این حشرات از قسمت داخلی برگ‌های جوان گیاه تغذیه می‌کنند. قسمت‌هایی از گیاه که تحت تأثیر آفت قرار بگیرد معمولا به رنگ طوسی یا زرد تغییر رنگ می‌دهد. این نوح حشره در محیط‌های خشک و بسیار گرم، گسترش بیشتری دارد.

برای حل مشکل آفات چکار کنیم؟

بهترین راه، پیشگیری است. از ابتدا گیاهان را به دقت بررسی کنید و گیاهان بدون آفت را بخرید.
اگر مقدار آفات کم و قابل‌کنترل است، آن‌ها را با گوش پاک‌کن آغشته به الکل پاک کنید.
اگر این امکان وجود دارد، گلدان‌ها را به فضای باز منتقل کنید تا در فضای باز، شکارگران طبیعی این آفات، آن‌ها را از بین ببرد.
از صابون‌های آفت‌کش استفاده کنید. برای این منظور، ۲ قاشق چای‌خوری از صابون‌های آفت‌کش را در یک گالن آب بریزید و روی برگ‌ها و ساقه‌ها را به‌آرامی و با دستمال نرم، از این محلول بزنید.
اگر گلدان شما بیش از حد قابل کنترل تحت تأثیر آفات قرار گرفته، حل کردن این مشکل راحت نیست. باید بخش‌های آسیب‌دیده‌ی گیاه را از بین ببرید یا به کلی از آن گیاه صرف نظر کنید.

روش نگهداری گیاهان آپارتمانی در هنگام سفر

مساله‌ی آبیاری گیاهان در هنگام مسافرت، موضوع مهمی است که باید برای آن راه حلی در نظر بگیرید.

ساده‌ ترین راه این است که از فرد مورد اعتمادی بخواهید که گیاهان ‌تان را آبیاری کند، اما اگر چنین امکانی ندارید، راه حل‌های زیر را امتحان کنید:
پیشنهاد می‌کنیم تمامی گلدان‌ها را کنار یکدیگر قرار بدهید. با این کار رطوبت شان تا مدت بیش تری حفظ می‌شود و دیرتر تشنه می‌شوند.

کم کردن هزینه عروسی فقط با حذف چند کار ساده

توجه: اگر گیاهان تان با جابه جایی آسیب می‌بینند، آن‌ها را جا به جا نکنید.

راه حل بعدی این است که با خلاقیت خودتان یک سیستم آبیاری قطره چکانی طراحی کنید. استفاده از ظرف آب مرکزی و قراردادن رشته‌های کاموا در آن و گلدان‌ها هم یکی از روش‌های خلاقانه است که به روش فیتیله‌ای معروف است.
استفاده از بطری نوشابه، سوراخ کردن بدنه و قرار دادن آن در هر گلدان هم روشی دیگر است.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

راه دیگر این است که گلدان‌ها را در ظرف بزرگی از آب بگذارید که تا نیمه پر از آب شده است، به طوری که کف گلدان‌ها در آب قرار بگیرد. با این روش، آب از زیر گلدان به خاک و ریشه‌ها جذب می‌شود و گیاه تا مدت طولانی شاداب می‌ماند.

علایم آبیاری کم گیاه

  •  قهوه‌ای یا زرد شدن برگ‌ها
  •  پژمرده شدن برگ‌
  •  نرم شدن ساقه‌های گیاه

علایم آبیاری زیاد گیاه

  •  رشد قارچ در سطح خاک
  • ریختن برگ‌های گیاه
  •  وجود لکه‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌ها

چه گیاهانی به آب بیش‌تر نیاز دارند؟

  • گیاهان گلدار
  • گیاهی که در گلدان‌های گِلی کاشته شده اند. چون گلدان گِلی منافذ بیش تری دارد و آب زودتر از آن خارج می‌شود.
  • گیاهانی که در گلدان کوچک کاشته شده اند.
  • گلهایی که رشد سریعی دارند.
  • گیاهانی که مدت زیادی در مقابل نور خورشید قرار دارند.
  • گل و گیاهانی که برگ‌های بزرگ یا نازک دارند.

چه گیاهانی به آب کم ‌تر نیاز دارند؟

  • گیاهانی که به مرحله‌ی استراحت وارد شده اند.
  • گیاهی که به تازگی گلدان شان عوض شده است.
  • گلهایی که در هوای مرطوب قرار دارند.
  • گیاهانی که در محل خنک نگهداری می‌شوند.
  • گل و گیاهانی که برگ‌های ضخیم و چرمی دارند.

نکاتی در مورد نور دهی گیاه

روش عمومی نگهداری گیاهان آپارتمانی با هم متفاوت است و گیاهان مختلف نیا‌زهای نوری متفاوتی دارند. بعضی از گیاهان نور متوسط و کم نیاز دارند مانند پتوس و قاشقی و بعضی گیاهان به مقدار نور بیش تری نیاز دارند مانند گندمی. باید توجه داشته باشیم که هیچ گیاهی نباید جلوی نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بهتر است که پرده‌ای نازک بین گیاه و نور خورشید وجود داشته باشد. البته اگر شرایط نوری مناسبی در منزل ندارید، می‌توانید از نور مصنوعی و گیاهان سازگار با آن استفاده کنید.
اگر گیاه تان مقابل پنجره است، هر از گاهی آن را بچرخانید تا به صورت متقارن رشد کند و به سمت نور کج نشود.

گیاهان ابلق یعنی گیاهانی که دورنگ هستند، به نور بیش تری نسبت به گیاهان سبز نیاز دارند. پس آن ‌ها را در جای پرنورتر قرار دهید.
گیاهان گل دار به طور کلی نور زیاد را دوست دارند و در شرایط نوری خوب، گل می‌دهند.

راز نگهداری گیاهان آپارتمانی به سبک حرفه ای ها

گلهای آپارتمانی سایه دوست

همه گیاهان و گلهای آپارتمانی به نور نیاز دارند. منظور از گلهای آپارتمانی سایه دوست، گلهایی است که نباید در معرض نور مستقیم و شدید آفتاب باشند. توجه داشته باشید که هرچه نور بیشتر باشد، گیاهان شما شاداب‌تر خواهند بود. حتی گیاهان آپارتمانی نیز به نور نیاز دارند. اما مقدار نوری هر گیاه لازم دارد، متفاوت است.

برگ عبایی، کالاتیا، انواع سانسوریا، گل گندمی یا عنکبوتی، زامفولیا، پپرومیا، پتوس، برگ انجیری و بامبو از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی سایه دوست هستند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

8 اردیبهشت 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *