افتتاح حساب ترکیه
کاربرد شلف در آشپزخانه

کاربرد شلف در آشپزخانه بسیار مورد علاقه طراحان دکوراسیون آشپزخانه واقع شده چرا که شلف یکی از بهترین راهکارها برای نمایش وسایل جذاب شما در آشپزخانه است. در عین حال می تواند به اندازه یک سری کابینت دیواری به شما فضا و امکانات بدهد. این مطلب از گروه دکوراسیون شادمگ به معرفی این دکوراتیو جذاب اختصاص دارد.

شلف چیست؟

شلف به معنی طاقچه ای است از جنس فلز، چوب یا پلاستیک به عنوان فضایی برای ذخیره سازی یا قرار دادن وسایل که در صورت استفاده درست جلوه ای خاص به دکوراسیون آشپزخانه شما می بخشد. البته شلف ها طراحی و ساخت ساده ای داشته و مطابق با انواع دکوراسیون هستند. با توجه به بودجه و سبک دکوراسیون می توانید نوع شلف خود را انتخاب کنید.

کاربرد شلف در آشپزخانه

شلف ها بر اساس جنس مصرفی در ساختار آن ها به انواع ۱. چوبی، ۲. فلزی و ۳. شیشه ای دسته بندی می شوند. شلف های چوبی تخته هایی از چوب هستند که جذابیت روستایی تری به آشپزخانه شما می بخشند. گر چه هزینه آن ها بیشتر ازشلف های دیگر است اما ظاهر زیباتری به آشپزخانه شما می دهد.

رای ظاهری مدرن آن را با شلف فلزی یا شیشه ای ترکیب کنید. استفاده از شلف آشپزخانه ظاهری مینیمال، مدرن و خیره کننده برای فضای آشپزخانه شما ایجاد کرده و به تأثیر و زیبایی بیشتر در دکوراسیون آشپزخانه کمک کند.

اولین بار شلف دیواری در چه جاهایی نصب شد؟

شلف های دیواری اولین بار برای آشپزخانه ها در نظر گرفته شدند. استفاده از طبقات چوبی برای جای دادن ظروف و وسایل در آشپزخانه های قدیمی یک موضوع جا افتاده بود و در بیشتر آشپزخانه ها دیده می شد. بیرون از آشپزخانه ها شلف های دیواری به طاقچه بالای شومینه ها در اتاق ها و پذیرایی محدود بودند.

هر چه زمان می گذشت استفاده از شلف ها به صورت دیواری بیشتر می شد. تا اینکه امروزه شلف های دیواری بیشتر برای تزیین مورد استفاده قرار می گیرند. البته کاربرد آنها فقط برای زیبایی نیست و برای قرار دادن بسیاری از وسایل نیز می توان از آنها استفاده کرد.

کاربرد شلف در آشپزخانه

مزایا و معایب کاربرد شلف در آشپزخانه

شلف آشپزخانه بهترین انتخاب برای پر کردن فضاهای بدون استفاده و فرورفتگی های دیوار است. با استفاده از شلف آشپزخانه به راحتی به همه وسایل روزمره آشپزخانه دسترسی خواهید داشت.

23 ایده لاکچری و جذاب برای چیدمان کتاب بدون کتابخانه در فضاهای بدون استفاده

همچنین جا به جایی ظروف بدون نیاز به باز و بسته کردن مکرر در کابینت کمی ساده تر می شود. حال که دوست دارید تمام ظروف و وسایل آشپزخانه ای که داخل کابینت نگهداری کرده اید در معرض نمایش بگذارید باید همه چیز به خوبی و به دور از هر گونه آشفتگی سازمان یافته و از نظر زیبایی در فضای شما خوشایند به نظر برسد. با نصب شلف ها در آشپزخانه های کوچک فضای کمتری اشغال شده و حس دلبازی بیشتری در مخاطب ایجاد می شود.

استفاده از آن ها یک روش عالی برای تزیین آشپزخانه با وسایل دکوری چون ظروف مخصوص سرو، گلدان یا پارچ است. چیزی که ممکن است در استفاده از این شلف ها ذهن شما را درگیر کند پاک کردن آن ها و وسایل روی آن از گرد و غباری است که به دلیل مجاورت در فضای باز بر روی آن ها جمع می شود.

کاربرد شلف در آشپزخانه

مهم

نیازی به نگرانی در مورد ظروف روزمره و وسایل پرمصرف نیست اما به خاطر ظروف دکوری که در اکثر مواقع به دلیل بلا استفاده بودن در طولانی مدت گرد و خاک می گیرند شلف ها باید به طور مرتب تمیز شوند. استفاده از درهای شیشه ای برای کابینت می تواند جایگزین مناسبی از این جهت برای شلف باشد.
نکته دیگری که قبل از نصب و کاربرد شلف در آشپزخانه باید در نظر بگیرید وزن آن ها است. نوع با کیفیت آن را انتخاب کنید تا با قرار گیری ظروف بر روی آن سطح شلف تاب بر ندارد. یکی از بهترین مزایای شلف آشپزخانه جایگزینی آن ها به جای کابینت و کاهش هزینه ها است. از آنجایی که امکان تکان خوردن ظروف و پرتاپ شدن آن ها بر روی زمین زیاد است ظروف را به دیوارها تکیه دهید.

کاربرد شلف در آشپزخانه

کاربرد شلف در آشپزخانه

اطراف پنجره

وجود پنجره در آشپزخانه برای برخورداری این محیط از نور طبیعی امری مهم می‌باشد. با این حال، در برخی از موارد ممکن است کابینت‌ها جلوی پنجره نصب شده و از ورود نور به محیط جلوگیری کنند.

کاربرد شلف در آشپزخانه

در این شرایط، با نصب شلف دیواری آشپزخانه می‌توان در اطراف پنجره می‌توان ضمن تأمین محیط کافی برای جای گیری وسایل آشپزخانه، نور کافی را از طریق پنجره‌ها به داخل هدایت کرد.

کاربرد شلف در آشپزخانه اطراف هود

از جمله دیگر موارد کاربرد شلف در آشپزخانه می‌توان به نصب آن در اطراف هود اشاره کرد. برخی از افراد ممکن است دکوراسیون آشپزخانه خود را با هودی دارای طراحی مدرن و منحصربه‌فرد به عنوان عنصری دکوراتیو دوست داشته باشند. در این صورت با نصب شلف‌هایی زیبا در اطراف هود می‌توان طراحی مد نظر را در آشپزخانه اجرا کرد.

جدیدترین و شیک ترین مدل کمد دیواری کم جا پرکاربرد | نکات مهم برای خرید کمد دیواری

نصب این شلف‌ها در اطراف هود امکان استفاده راحت و سریع از ادویه‌ها و ابزار پخت و پز را در حین آشپزی فراهم می‌کند.

فضای بالای سینک

یکی دیگر از بخش‌های آشپزخانه که مدت زیادی در طول روز با آن سر و کار دارید، سینک آشپزخانه است. از این رو، نصب شلف دیواری در قسمت بالای سینک با استفاده از پایه نگهدارنده طبقات به جای کابینت‌های بزرگ و بسته امکان استفاده راحت و سریع از وسایل را برایتان فراهم می‌کند.

کاربرد شلف در آشپزخانه

فضاهای ناقص کاربرد شلف در آشپزخانه

فضاهای ناقص و بلااستفاده زیادی در خانه و خصوصا در آشپزخانه می‌توان پیدا کرد که با نصب شلف‌هایی با طرح‌های مختلف در آن‌ها قابل استفاده می‌شوند. طرح‌های ساده برای شلف در این مناطق می‌توانند بسیار کارآمد و مناسب بوده و ضمن پر کردن مناطق بلااستفاده آشپزخانه، کارایی محیط را دوچندان کنند.

کنار کابینت

کنار کابینت در انتهای آشپزخانه نیز یکی دیگر از چندین کاربرد شلف در آشپزخانه است.

کاربرد شلف در آشپزخانه

در واقع، فضاهای مربوط به انتهای کابینت‌ها در آشپزخانه نیز ممکن است بدون استفاده به نظر برسند. چرا که امکان نصب کابینت نیز در آن‌ها وجود ندارد. در حالی که با نصب شلف‌هایی در ابعاد یکسان با جاهای خالی مذکور می‌توان از این قسمت‌ها نیز به بهترین نحو استفاده کرد.

کاربرد شلف در آشپزخانه بالای جزیره

همیشه قرار نیست شلف‌ها و قفسه‌ها را به دیوار وصل کرد. به این معنی که قفسه‌های آویزان شده از سقف بالای جزیره هم به اندازه شلف‌های دیوار کارآمد و زیبا هستند. با در نظر گرفتن ارتفاعی مناسب برای این شلف‌ها می‌توان بدون هیچ مزاحمتی از آن‌ها در محیط بالای جزیره استفاده کرده و برای مثال ظرف‌های مناسب مهمانی برای پذیرایی را درونشان جای داد.

کاربرد شلف در آشپزخانه

کنار شبه جزیره

نصب قفسه‌ها در امتداد دیوار مربوط به شبه جزیره آشپزخانه نیز یکی از کاربردهای شلف در آشپزخانه به شمار می‌آید. شبه جزیره‌ها معمولا از یک طرف توسط دیوار یا هر جداکننده دیگری بسته می‌شوند. شلف‌های مینیمال نیز می‌توانند به عنوان دیوار شبه جزیره به کار رفته و از طرفی دیگر دیزاینی خاص به آشپزخانه بدهند.

از این شلف‌ها در آشپزخانه می‌توان برای نگه‌ داری لیوان، فنجان یا عکس‌های هنری، خانوادگی و غیره استفاده کرد.

کاربرد شلف در آشپزخانه

زیر سقف کوتاه یا شیروانی

برخی از آشپزخانه در طراحی خود سقفی کوتاه یا شیب‌دار دارند. در چنین مواردی نمی‌توان کابینت‌های مناسبی زیر آن‌ها نصب کرد و از این رو انتخاب شلف‌های هم اندازه با ابعاد سقف مذکور پیشنهاد مناسبی برای استفاده از چنین قسمت‌هایی در آشپزخانه محسوب می‌شود.

روش های برق انداختن و تمیز کردن لوستر ؛ طوری که برق از سر مهمونای عید بپرونه !

نصب شلف در این قسمت‌ها علاوه بر زیبایی و دیزاین عالی در آشپزخانه، فضای قابل استفاده بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهند.

جلوی پنجره‌ها

شلف دیواری در جلوی پنجره‌هایی که نور کافی را به داخل آشپزخانه هدایت می‌کنند، به عنوان نوعی پرده عمل کرده و از سوی دیگر فضایی را برای استفاده در اختیار فرد قرار می‌دهند. به بیان دیگر، شلف در جلوی پنجره‌هایی که پرده‌ای ندارند به نوعی باعث بسته بودن جلوی آن شده و دید نامناسب پنجره از بیرون را از بین می‌برد.

گوشه‌های آشپزخانه

گوشه‌ های بلااستفاده آشپزخانه نیز گزینه مناسبی برای کاربرد شلف در آشپزخانه محسوب می‌شوند. البته گوشه‌ های L یا U شکل آشپزخانه معمولا بدون استفاده باقی می‌مانند. زیرا دسترسی به آن‌ها تا حدودی دشوار است. در این شرایط نصب شلفی به شکل L یا U در این قسمت‌ها امکان به وجود آمدن فضایی قابل استفاده برای نگه داری وسایل آشپزخانه را برایتان فراهم می‌کنند.

کاربرد شلف در آشپزخانه

شلف یکی از بهترین راهکارها برای نمایش وسایل جذاب شما درآشپزخانه است. در عین حال شلف می تواند به اندازه یک سری کابینت دیواری به شما فضا و امکانات بدهد.

نکات مهم برای خریداری شلف دیواری

استفاده از شلف دیواری در هر فضای داخلی و خارجی امکان پذیر است. از این رو بسیاری از افراد با در نظر داشتن فضای مورد نظر برای آن، رو به خریداری شلف دیواری می آورند. در این بین لازم است نکاتی را برای خرید در نظر داشت که شامل موارد زیر می شود:

قابلیت تغییر چیدمان و جابجایی برای آن وجود داشته باشد.
طراحی کاربردی و زیبایی مطلوب را داشته باشد.

کاربرد شلف در آشپزخانه
برای نصب آن به دیوار فرایند سخت و پیچیده ای پیش رو نباشد.
کیفیت مطلوب برای تحمل وزن لوازمی که قرار است روی آن قرار گیرد را داشته باشد.
به بهینه سازی فضاهای موجود کمک کند و ابعاد مناسبی با فضای مورد نظر را داشته باشد.
سعی کنید متناسب با رنگبندی سایر لوازم و سبک سایر وسایل آن را تهیه کنید.

جنس شلف

انواع شلف دیواری، بیشتر چوبی یا ام دی اف می باشند؛ دقت کنید برای محیط های رو باز از جنس مناسبی تهیه کنید که در مقابل بارش برف و باران خراب نشود.

کاربرد شلف در آشپزخانه
قابل پاکسازی باشند.
نصب ایمن داشته باشند تا با کوچکترین باد یا ضربه نیفتند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

6 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *