انتخاب لنز مناسب چشم

انتخاب لنز مناسب چشم بر اساس فاکتورهای مهمی در زمان خرید لنز چشم صورت میگیرد کافی است شما بدانید که در انتخاب لنز چه نکاتی مهم است. گروه زیبایی شادمگ در این مطلب در این خصوص به شما راهنمایی کرده است.

لنر چشم

دو نوع لنز رنگی وجود دارد؛ که لنز چشم نوع اول آن طبی است و برای رفع عیوب انکساری افراد مانند دوربینی ، نزدیک بینی و آستیکمات توسط پزشک متخصص تجویز می شود که علاوه بر اصلاح دید به بهبودی رنگ و ظاهر چشم شما هم کمک می کند .

نوع دوم آن لنز رنگی مخصوص زیبایی است که در رنگ های مختلف وجود دارند که خانم ها با توجه به آرایشی که دارند باید نوعی را انتخاب کنند که به زیبایی آنها افزوده شود نه اینکه لطمه ای بخورد! این لنزها صرفا برای تغییر رنگ چشم هستند و تاثیری در اصلاح دید ندارند.

این لنزهای رنگی تماسی دیسک های انحنادار پلاستیکی هستند که شفاف و خیلی نازک می باشند و روی لایه ی اشکی سطح قرنیه چشم شناور شده و باعث تغییر رنگ چشم می شوند.

انواع مختلف رنگ های لنز چشم کدامند

لنزهای رنگی در رنگ های گوناگون ؛آبی ، خاکستری ، یخی ، طوسی ،عسلی، سبز و لنزهای دیگری با خطوط و حاشیه های مختلف مانند لنز خاکستری دور مشکی ، لنز طوسی دور مشکی ،لنز یخی دور مشکی ، لنز سبز دور مشکی و… در فروشگاه ها و بازار وجود دارند. این لنزها شکل طبیعی عنبیه را دارند فقط رنگ آنها متفاوت است.

انتخاب لنز مناسب چشم

برای انتخاب لنز مناسب چشم عواملی چون شخصیت افراد ، رنگ پوست ، رنگ مو و نوع علاقه آنها در نشان دادن خود در قالب افراد طبیعی ، جسور ، بی باک و جادویی دخالت دارند.

بعضی از افراد رنگ های روشن و طبیعی را انتخاب می کنند و بعضی از آنها به رنگ های جسورانه و جادویی علاقه مندند.

چگونگی انتخاب رنگ لنز مناسب چشم

برای انتخاب درست تناژ و رنگ لنز چشم باید به چندین نکته توجه داشته باشید که عبارتند از:

  • توجه به تن پوست (سرد، گرم، خنثی)
  •  رنگ مو
  • نوع آرایش و میکاپ
  • میزان طبیعی بودن و فانتزی بودن
  • توجه به اندازه چشم(دیامتر و بیس کرو)

انتخاب لنز مناسب چشم بر اساس رنگ طبیعی چشم

اگر شما دارای چشمی با رنگ روشن هستید بهتر است از لنز با رنگ های ظریف ، طبیعی و نافذ استفاده کنید تا حالت طبیعی و زیبایی متناسبی را به شما بدهد.

انتخاب لنز مناسب چشم

برای نشان دادن نمای طبیعی خود می توانید از لنزهای طوسی هم استفاده کنید که در کنار پوست بدن با هر رنگی مناسب است و جذابیت خوبی به شما می دهد.

خانم هایی که دارای رنگ چشم تیره هستند بهتر است از لنزهای مات استفاده کنند که یک بازتاب شیشه ای و ویژه را به آنها می دهد.

لنزهای با رنگ های عسلی ، فندقی ، عسلی روشن و قهوه ای یک دید طبیعی و رنگ های بنفش ، سبز و آبی یک حالت جسورانه و جادویی به اشخاص می دهند.

مدل بافت مو دخترانه جدید و ساده برای انواع موهای بلند و کوتاه

انتخاب لنز مناسب چشم بر اساس رنگ پوست

همانطور که گفتیم یکی از مولفه های مهم در انتخاب درست رنگ لنز چشم توجه به تن پوست است. به طور کلی رنگ تن پوست همه ی افراد به ۳ دسته تقسیم می شود.

تن پوستی گرم ۲٫ تن پوستی سرد ۳٫ تن پوستی خنثی
اول از همه در خصوص تن پوست خنثی باید بگویم که این گونه افرا بسیار خوش شانس هستند چون معمولا همه رنگ ها با پوست اینگونه افراد هم خوانی دارد و می توانند هر نوع رنگ لنز یا آرایش و رنگ مویی را انتخاب کنند

اما در خصوص افرادی که تن پوست آن ها سرد است باید بگویم تمامی رنگ لنزهای سرد مثل: لنز آبی، لنز آبی یخی، لنز سبز، لنز آبی اقیانوسی، لنز آبی آسمانی، لنز بنفش، لنز طوسی آبی، لنز طوسی سبز و به طورکل تمام رنگ هایی که جزو رنگ های سرد هستند برای آن ها مناسب است و باعث زیباتر شدن آن ها می شود.

افرادی هم که تن پوست گرم دارند می توانند از لنزهای رنگی با تن گرم مثل: لنز قهوه ای، لنز عسلی، لنز عسلی خاکی، لنز طلایی، لنز عسلی فندقی، لنز قهوه ای عسلی و به طورکل تمام رنگ هایی که جزو رنگ های گرم هستند برای آن ها مناسب است و باعث زیباتر شدن آن ها می شود.

انتخاب لنز مناسب چشم

کاربرد لنز چشم رنگی بدون نمره

این نوع لنز ها در طیف ها و تناژ بسیار گسترده ای وجود دارد و فقط برای تغییر چهره و زیباتر شدن و یا استفاده از آن ها در مراسمات خاص و مهمانی ها کاربرد دارد و حکم یک وسلیه آرایشی را دارد.

با توجه به آنکه این لنزها دارای طیف رنگی بسیار متنوعی هستند می توان با توجه به رنگ پوست، رنگ مو و نوع آرایش آن ها را انتخاب کرد.

یکی دیگر از کاربردهای لنز رنگی بدون نمره تغییر چهره در مراسم های خاص مثل هالووین و یا نمایش ها و تئاترهاست که افراد می خواهند با چهره ای خاص و یا ترسناک ظاهر شوند و یا در نمایش ها شبیه سازی انجام دهند و…

چهار روش برای تشخیص تن رنگ پوست

اگر بخواهیم به طور مختصر در خصوص انتخاب رنگ لنز با توجه به رنگ پوست و مو توضیحی بدهم باید بگویم رنگ پوست دارای ۳ نوع تن رنگی می باشد: ۱٫ تن رنگی سرد ۲٫ تن رنگی گرم ۳٫ تن رنگی خنثی

انتخاب لنز مناسب چشم

توجه به رنگ رگ های مچ دست

برای تشخیص تن پوست و انتخاب درست رنگ لنز چشم می توانید از طریق رنگ رگ های مچ دستتان به نوع آن پی ببرید.

به رگ های مچ دستان خود نگاه کنید اگر رنگ رگ هایتان سبز و زیتونی است یعنی تن پوستی گرمی دارید
اگر رنگ رگ هایتان آبی و بنفش است یعنی تن پوستی سردی دارید
اگر رنگ رگ هایتان رنگ هایی بین این دو دسته است یعنی پوست خنثایی دارید.

استفاده از بدلیجات طلایی و نقره ای

در صورتی که از زیورآلات و بدلیجات استفاده می کنید دقت کنید کدام تناژ رنگی بیشتر به شما می آید. اگر رنگ های گرم و طلایی بیشتر به شما می آید یعنی تن پوست شما هم گرم است
رنگ های سیلورو نقره ای برای شما مناسب تر است یعنی تن رنگ پوست شما سرد است
اگر هر دو گروه رنگی به شما می آید یعنی تن پوست شما خنثی است.

رنگ کردن مو با لبو در خانه ؛ موهاتو شرابی جذاب کن

انتخاب لنز مناسب چشم

توجه به رنگ پوست بدون میکاپ

به رنگ پوستتان زمانی که هیچ آرایشی ندارید توجه کنید. اگر رنگ پوست شما مایل به زرد، هلویی و یا طلایی است یعنی تناژ پوستی شما گرم است.

چنانچه رنگ پوست شما بدونست آرایش رو به رنگ های صورتی، بنفش و آبی می رود یعنی تن پوست شما سرد است و اگر هم رنگ هایی بین این دو گروه است یعنی به طور مثال رنگی بین زرد و صورتی است یعنی تن پوست شما خنثی است

میزان برنزه شدن پوست

یکی دیگر از راه های تشخیص تن پوست، میزان آفتاب سوختگی و رنگ پذیری پوست در آفتاب است

اگر در زمان آفتاب گرفتن بدون آنکه پوست شما بسوزد به رنگ برنزه و یا قهوه ای در می آید یعنی پوست شما گرم است

انتخاب لنز مناسب چشمولی اگر در زمان آفتاب گرفتن یا در معرض آفتاب قرار گرفتن دچار آفتاب سوحتگی می شوید و پوست شما قرمز می شود و خیلی دیر رنگ می گیرد یعنی پوست شما تن سرد دارد
ولی در مواقعی که کمی دچار آفتاب سوختگی و قرمزی می شوید اما رنگ پذیری خوبی هم دارید یعنی جزو افرادی هستید که تن پوست خنثایی دارند

کاربرد لنز چشم طبی رنگی نمره دار

همانطور که گفته شد این نوع لنزها هم جنبه زیبایی دارند و هم جنبه درمانی.

در حقیقت جایگزینی برای عینک های طبی، مخصوص افرادی است که از چشم های ضعیف و نمره داری برخوردارند و دوست دارند به طور کل یا در بعضی مواقع لنز چشم را جایگزین عینک نمایند.

این نوع لنزها هم مثل لنزهای رنگی بدون نمره دارای تناژ رنگ لنز و طیف گسترده رنگی هستند که در صورت صلاحدید پزشک، بیمار می تواند از آن ها استفاده کند. همچنین باید به انتخاب درست رنگ لنز چشم نیز توجه داشت.

شایان ذکر است لنزهای طبی رنگی در ایران فقط برای نمره چشم های منفی است و فقط برخی از برندهای لنز چشمی پاور مثبت دارند که متاسفانه بسیاری از نمرات آن ها دارای کسری و ناقص است.

انتخاب لنز مناسب چشم

نتایج چگونگی تهیه و استفاده از لنز های طبی و رنگی

سوالات رایجی درباره استفاده از لنز طبی یا رنگی در ذهن هرکسی ایجاد می شود. یکی از این سوالات این است که برای نگهداری از لنز چکارهایی لازم است انجام دهیم. در استفاده از لنز باید موارد بهداشتی کاملا رعایت شود و قبل از آن هم با تجویز پزشک متخصص و از منابع معتبر تهیه گردد و حتی فرد در مورد نحوه به کاربردن آن آموزش لازم را ببیند.

ما ایرانی ها عادت داریم که از لنز تا زمانی که سوزش و خارش در چشم ایجاد نکرده استفاده کنیم و حتی در مورد لنزهای زیبایی که موقتی هستند در مدت زمان طولانی در چشمان خود قرار دهیم که عواقب خوبی برای چشم ندارد. یا اشخاص با لنز شب ها می خوابند و با دستان آلوده به لنز دست می زنند و لنز را با محلول خاص خود نمی شویند.

راهکارهای موثر براق شدن پوست صورت + 10 روش خانگی کم هزینه

در نتیجه همه این بی مبالاتی ها ، صدمات وارده به چشم زیاد و حتی سبب تاری و نابینایی چشم افراد می گردد. در این مورد خراش و زخمی شدن قرنیه خیلی مرسوم است که منجر به جراحی و مراقبت های ویژه می شود.

لنز پس از خارج شدن از چشم در شب ها باید به مدت ۸ ساعت در مایع ضدعفونی کننده مخصوص خود قرار گیرد تا از آلودگی ها پاک شود. برای برداشتن لنز با دست ، دست ها از قبل باید با صابون شستشو داده شود.

در کشورهای دیگر چون اروپا بیشتر مردم از لنزهای یک بار مصرف استفاده می کنند که این لنزها بیشترشان در درون خود آب دارند که باعث می شود به چشم آسیب کمتری بزند.

انتخاب لنز مناسب چشم

استفاده از لنز های طبی و رنگی

در مورد لنزهای رنگی و زیبایی هم فرقی نمی کند اگر با تجویز پزشک باشد و از جاهای معتبر خریداری شود و اشخاص راه درست استفاده از آنها را رعایت کنند مطمئنا مشکلی ایجاد نخواهد شد.

و توصیه می شود که افرادی که طرز استفاده از لنز را نمی دانند یا آموزش استفاده از لنز چشم لازم را دریافت کنند یا اینکه از عینک استفاده نمایند.

در مورد لنز این موضوع خیلی اهمیت دارد که هیچ موقع لنز خود را به دیگری قرض ندهید چون علاوه بر نامناسب بودن لنز شما از نظر اندازه به چشم دیگران ، از نظر بهداشتی هم خیلی مشکل دارد.

هر موقع که در قرنیه چشم شما زخم و یا خراشی ایجاد شد نباید از لنز استفاده کنید چون این کار مشکل را حادتر می کند و چه بسا باعث کم بینایی و کوری چشم می شود.

تجویز پزشک؛ مطمئن ترین انتخاب رنگ لنز چشم

قبل از انتخاب لنز رنگی نکات کلیدی زیر را در نظر داشته باشید.

انتخاب لنز مناسب چشم

لنزهایی با اندازه های مختلف وجود دارد که برای افراد مختلف مناسب است، اما به شرطی که توصیه های لازم را رعایت کرده و از جاهای معتبر تهیه شده باشند.
برای دریافت لنزهای رنگی حتما به کلینیک های معتبر یا چشم پزشک مراجعه کنید تا بتوانید کنتاکت لنزی بی خطر و مطمئن را تهیه کنید تا ظاهر شما طبیعی تربه نظر رسد.
تمامی لنز ها به عنوان وسایل پزشکی محسوب می شوند و لازم است برای دریافت آنها نسخه تجویزی مشخصی از یک چشم پزشک یا کسی که تخصص مربوطه را دارد در دست داشته باشید.

مراقبت از لنزها

لنز خود را به دیگری قرض ندهید و از لنز فرد دیگری استفاده نکنید زیرا معاوضه لنز خطرات بالقوه ای مانند انتقال باکتری های بیماری زا و متعاقبا ایجاد عفونت های شدید را به دنبال دارد.

انتخاب لنز مناسب چشم
باید از لنزهای خود به خوبی مراقبت کنید و آنها را تمیز و ضد عفونی شده در محلول های مخصوص قراردهید.

انتخاب لنز مناسب چشم
نباید در زمانی که چشم شما زخمی و تحریک شده یا قرمز است از لنز استفاده کنید زیرا این کار ممکن است به قیمت از دست رفتن بینایی شما باشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

13 تیر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *