افتتاح حساب ترکیه
تمیز کردن قابلمه سوخته

معمولا تمیز کردن قابلمه سوخته کاری بس دشوار و طاقت فرسا است مخصوصا اگر ظرف تفلون باشد که نمی توان از هر اسکاچی برای شستنش استفاده کرد. اما ما در گروه سبک زندگی شادمگ روش های فوق العاده عالی و آسانی را برای تمیز و براق کردن قابلمه سوخته به شما آموزش می دهیم.

به نظر شما چگونه ظرف سوخته را تمیز کنیم؟

چگونه ظرف سوخته را تمیز کنیم؟ از جمله مشکلاتی است که گریبان گیر هر خانم خانه داری می‌شود ما سعی کردیم برای پاسخ به این مشکل ساده ترین راهکارها که موثرترین نتیجه را دارد برایتان ارائه دهیم که این راهکارها برای آموزش این موضوع که چگونه ظرف سوخته را تمیز کنیم؟ شامل تميز كردن قابلمه چدن سوخته، پاك كردن قابلمه سوخته روحی، تميز كردن قابلمه سرامیکی، تميز كردن پشت قابلمه گرانیتی، شستن ظرف مسی سوخته، نحوه تميز كردن قابلمه سوخته روحی می‌باشد.

تمیز کردن قابلمه سوخته

دقیقا زمانی که حتی در تصمیم گیری براي تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم؟ با ابهاماتی مواجه هستید، مشاهده ظروف سیاه شده به اندازه پاك كردن دوده از ديوار گچی برای شما غیر قابل تحمل باشد. نگران نباشید با چند ترفند خانگی به راحتی می‌توانید جرم و سیاهی نشسته بر سرامیک، تفلون و دیگر نوع قابلمه را همانند سفید کردن نقره و دیگر آلیاژهای فلز از بین ببرید.

ترفندهای تمیز کردن قابلمه سوخته

۱. سرکه

سرکه سفید و یک اسکاچ ظرف‌شویی معمولی ابزاری مناسب برای تمیز کردن قابلمه سوخته هستند. در این روش باید مقدار کافی سرکه را روی سوختگی‌های انواع قابلمه بریزید. سپس آن را مدت کوتاهی روی شعله و در حالت نیم‌جوش قرار دهید. معمولا این روش برای از‌بین‌بردن سوختگی کف قابلمه کفایت می‌‌کند.

این روش طبیعی و ارزان راه مناسبی برای پاک‌‌کردن سوختگی کف قابلمه است. همچنین در این روش می‌توانید به‌جای سرکه از آب‌لیموی تازه یا بسته‌بندی‌شده نیز استفاده کنید.

۲. جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین از روش‌های تمیز کردن قابلمه سوخته است.

تمیز کردن قابلمه سوخته

در این روش، باید ۱ یا ۲ فنجان جوش شیرین را در قابلمه سوخته بریزید. سپس مقداری آب روی آن بریزید تا نقاط سوخته با آب پوشانده شوند. قابلمه را ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی شعله و در حالت نیم‌جوش قرار بدهید. در صورت تمیزنشدن قابلمه، این کار را دوباره تکرار کنید. معمولا این روش برای تمیزکردن اغلب سوختگی‌‌های قابلمه مؤثر است. همچنین در این روش می‌توانید به‌‌جای جوش شیرین از نمک خوراکی نیز استفاده کنید.

۳. هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه از سفیدکننده‌ها محسوب می‌شود. در این روش، باید به عمق ۱ تا ۱٫۵ سانتی‌متر هیدروژن پراکسید را در قابلمه بریزید و روی شعله بگذارید. قابلمه باید تا زمان شروع به تولید حباب روی شعله باقی بماند. سپس باید قابلمه را تقریبا ۱۰ دقیقه در حالت نیم‌جوش نگه دارید.

درمان عرق زیر بغل با روش های خانگی و فوری

قابلمه را با یک اسکاچ معمولی تمیز کنید. در صورتی که تمیز نشد، همین کار را دوباره تکرار کنید. هیدروژن پراکسید موجب جداشدن کربن از کف قابلمه می‌شود. این روش موجب ایجاد بوی ناخوشایندی می‌شود؛ بنابراین بهتر است در زمان انجام این روش هود یا تهویه خانه‌تان روشن باشد.

تمیز کردن قابلمه سوخته

۴. نرم‌کننده لباس

در این روش، ابتدا آب را در قابلمه به جوش بیاورید. سپس یک قاشق غذاخوری نرم‌کننده لباس به آن بیفزایید. بگذارید قابلمه چند ساعت یا همۀ شب در همین حالت باقی بماند. سپس سوختگی قابلمه به‌راحتی تمیز می‌شود.

۵. کرم‌ تارتار

در این روش، باید ۲ قاشق غذاخوری کرم‌ تارتار (پتاسیم بی‌تارترات) را با تقریبا نصف فنجان آب ترکیب کنید و در قابلمه بریزید. قابلمه را روی شعله به جوش بیاورید. سپس از روی شعله برش دارید و بگذارید خنک شود. در پایان، قابلمه را با آب داغ و شوینده معمولی بشویید.

شاید در مواردی که قابلمه به‌شدت سوخته است، نیاز باشد این روش را تکرار کنید.

۶. سس کچاپ

در این روش، باید روی قابلمه سوخته لایه نسبتا ضخیمی از سس کچاپ بریزید و بگذارید تمام شب در این حالت باقی بماند. روز بعد باید بتوانید با صرف نیروی کمی‌ قابلمه سوخته را تمیز کنید. در این روش، اسید حاصل از گوجه‌فرنگی به تمیز کردن قابلمه سوخته کمک می‌کند.

تمیز کردن قابلمه سوخته

۷. شوینده‌های ماشین ظرف‌شویی

قرص‌ها یا پودرهای ماشین ظرف‌شویی گزینه خوبی برای تمیز کردن قابلمه سوخته هستند. در این روش، باید مقداری از قرص یا پودر ظرف‌شویی را در کف قابلمه بریزید. سپس ‌به آن آب داغ بیفزایید و بگذارید در این حالت باقی بماند. زمانی‌که آب خنک شد، قابلمه را با یک اسکاچ تمیز کنید.

شاید در مواردی که قابلمه به‌شدت سوخته است، نیاز باشد این روش را تکرار کنید.

۸. نوشابه گازدار

در این روش، ابتدا قابلمه را با نوشابه گازدار پر‌ کنید. بگذارید نوشابه چند ساعت یا تا زمان شل‌شدن باقی‌مانده غذا در قابلمه باقی بماند. سپس آن را با یک کاردک تمیز کنید. در نهایت، باقی‌مانده غذا را با یک اسکاچ معمولی تمیز کنید و قابلمه را طبق روال معمول بشویید. تأثیرگذاری این روش بسیار شگفت‌آور است.

۹. ترکیب جوش شیرین و آب و شوینده

یکی از روش‌های مفید برای رفع سوختگی قابلمه استفاده از ترکیب جوش شیرین و آب داغ و مایع ظرف‌شویی است. بگذارید قابلمه‌تان ۱۵ تا ۳۰ دقیقه با این ترکیب خیس بخورد. سپس آن را با یک اسکاچ نرم تمیز کنید. اگر این روش مؤثر واقع نشد، دوباره این ترکیب را در قابلمه بریزید و بگذارید روی شعله به حالت نیم‌جوش برسد. پس‌ از خنک‌شدن، دوباره با اسکاچ تمیزش کنید.

آشنایی با رایج ترین مشکلات زودپز و پلوپز برقی | بررسی 17 مشکل زودپز و حل مشکل

تمیز کردن قابلمه سوخته

۱۰. ترکیب جوش شیرین و سرکه

سرکه و جوش شیرین، با خاصیت اسیدی و سایندگی‌شان، قابلمه سوخته را تمیز می‌کنند. در این روش، باید ابتدا ترکیب سرکه و آب را در قابلمه به جوش بیاورید. این کار موجب شل‌شدن غذای سوخته کف قابلمه می‌شود. سپس قابلمه را به‌آرامی از روی شعله بردارید و مایع را دور بریزید. بعد روی آن جوش شیرین بریزید.

پس از خنک‌شدن قابلمه، با اسکاچ و جوش شیرینِ بیشتر تمیزش کنید.

 

تمیز کردن قابلمه سوخته

۱۱. قرص آلکا سلتزر

قرص جوشان آلکا سلتزر از قرص‌های شگفت‌آور است. این دارو نه‌تنها به درمان سو‌ءهاضمه کمک می‌کند، می‌تواند به‌عنوان پاک‌کننده در بسیاری از کارها مفید واقع بشود. یکی از موارد استفاده از آلکا سلتزر تمیز کردن قابلمه سوخته است. در این روش باید حدود ۶ عدد قرص را به قابلمه محتوی آب جوش بیفزایید.

اسیدسیتریک موجود در قرص شروع به تأثیرگذاری می‌کند. پس از یک ساعت، از آب داغ و شوینده و اسکاچ سخت برای تمیزکردن باقی‌مانده غذای سوخته استفاده کنید.

۱۲. ورق‌های خشک‌کن

از ورق‌های خشک‌کن برای نرم‌کردن لباس‌ استفاده می‌شود. استفاده از این ورق‌ها برای تمیز کردن قابلمه ‌سوخته بسیار مؤثر است. در این روش، باید ورق خشک‌کن را همراه با آب داغ روی قابلمه سوخته قرار دهید. یک ساعت صبر کنید و در انتها آن را با اسکاچ تمیز کنید.

تمیز کردن قابلمه سوخته

13. تمیز کردن قابلمه سوخته با لیمو

در این‌ روش، دو یا سه عدد لیمو را که به چهار قسمت تقسیم شده‌اند به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در مقدار کمی آب بجوشانید، سپس آب و لیموها را خالی کرده و قابلمه را بشویید. در این روش اسید لیموها برای نرم کردن سوختگی‌ها کافی بوده و در آخر تنها لازم است که شما کمی سوختگی‌ها را تمیز کنید؛ البته حتی شاید به تلاش شما هم احتیاجی نباشد.

14. استفاده از ورقه‌ آلومینیومی

مقدار زیادی جوش شیرین را روی سوختگی‌ها ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید تا به شکل خمیر دربیاید. یک ورقه‌ آلومینیومی را مچاله کرده و آن را کف قابلمه بکشید تا همه‌ سوختگی‌ها و غذاها پاک شوند. سپس قابلمه را با آب گرم و صابون بشویید.

توجه داشته باشید که از این روش برای تمیز کردن قابلمه تفلون استفاده نکنید زیرا باعث خراش برداشتن ظرف می شود.

15. استفاده از آب داغ برای تمیز کردن قابلمه سوخته

برای تمیز کردن قابلمه روحی یا لعابی سوخته، آن را روی گاز گذاشته و گاز را روشن کنید. بگذارید تا قابلمه داغ شود، طوری که اگر داخل آن یک قطره آب بریزید، بخار شود. یک فنجان آب را داخل آن ریخته و بگذارید به آهستگی بجوشد (اگر بخواهید می‌توانید مقداری مایع ظرفشویی یا جوش شیرین به آن اضافه کنید).

فواید دمپایی روفرشی و روش های نگهداری از آن

تمیز کردن قابلمه سوخته

پس از اینکه آب، سوختگی‌ها را نرم کرد، سوختگی‌ها را با یک قاشق چوبی یا کفگیر پلاستیکی تمیز کنید.

16. تمیز کردن قابلمه سوخته با نمک و سیب زمینی

این روش برای سوختگی‌های کم به کار می‌رود. کف تابه یا قابلمه سوخته خود مقداری نمک بریزید و سپس با یک سیب زمینی خام روی آن بکشید. بعد آن را با آب بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید.

سپس مقدار کمی روغن در ظرف بریزید و با دستمال کاغذی آن را در همه جای ظرف پخش کنید. در نهایت، تابه یا قابلمه را روی اجاق گاز با حرارت کم به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید و اجازه دهید روغن در ظرف غوطه ور شده و در آن رسوخ کند. بعد آن را از روی اجاق برداشته و کاملا تمیز کنید.

پاك كردن سوختگي قابلمه استیل

داخل قابلمه تا جایی که سوختگی دارد یا حتی بیشتر، آب بریزید و روی شعله گاز، در حرارت متوسط قرار دهید تا آب به جوش آید. بعد از یک دقیقه جوشیدن زیر گاز را خاموش کنید و یک استکان سرکه در آب جوش بریزید؛ ۱۰ دقیقه صبر کنید.

 

تمیز کردن قابلمه سوخته

تمیز کردن قابلمه سوخته استیل با سرکه

بعد از ۱۰ دقیقه می توانید با یک اسکاچ و مایع ظرف شویی راحت سوختگی های ماهیتابه یا قابلمه خود را پاک کنید.

روش دوم برای تمیز کردن قابلمه سوخته استیل

داخل قابلمه سوخته مقداری مایع ظرفشویی بریزید. بعد یک لیوان آب داخل قابلمه یا ماهیتابه استیل خود بریزید. یک عدد ورق خشک کن را دورن قابلمه قرار دهید. و یک ساعت صبر کنید. بعد از یک ساعت می توانید به راحتی با یک اسکاچ تمام سوختگی ها را پاک کنید.

چند نکته برای نسوختن ظروف و قابلمه های روحی

اگر از ظروف غیر تفلون استفاده می کنید برای آنکه در حین پختن غذا ظروف تان سیاه نشود کمی آبلیمو به آنها اضافه کنید.

در صورتی که این جنس ظروف شما سیاه شده اند کافیست مقداری آب،نمک و آبلیمو داخل آنها بریزید و آنها را بجوشانید و بعد ظروف را با مایع بشویید تا دوباره سفید شوند.

آیا قابلمه سوخته را می شود تمیز کرد؟

با چند ترفند خانگی به راحتی می‌توانید جرم و سیاهی نشسته بر سرامیک، تفلون و دیگر نوع قابلمه را همانند سفید کردن نقره و دیگر آلیاژهای فلز از بین ببرید.

چه کار کنیم قالمه روحی سیاه نشود؟

برای آنکه در حین پختن غذا ظروف تان سیاه نشود کمی آبلیمو به آنها اضافه کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *