افتتاح حساب ترکیه
تمیز کردن ماشین ظرفشویی

تمیز کردن ماشین ظرفشویی به عنوان یکی از وسایل پر کاربرد در بیشتر منازل لازم است چرا که ظف های کثیفی که در ماشین ظرفشویی شسته می شوند باعث کثیف شده بدنه ماشین می شوند. در این مطلب از گروه سبک زندگی شادمگ شما نکات مهمی را برای ضدعفونی و تمیز کردن ماشین ظرفشویی یاد می گیرید.

چه زمانی نیاز است که ظرفشویی را ضدعفونی کنید ؟

ظرفشویی، وسیله‌ای که مهم‌ترین وظیفه آن تمیز کردن ظروف است، باید خود آن دستگاه کاملا تمیز باشد تا بتواند نظافت و براقی ظروف را نیز به درستی انجام دهد. برای براق کردن استکان و لیوان نیاز است ماشین ظرفشویی کاملا تمیز باشد. سوالاتی اینجا مطرح میشود. شما چقدر نحوه ضدعفونی کردن ظرفشویی را میدانید؟ آیا با نحوه تمیز کردن ظرفشویی آشنایی دارید؟

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

اگر پاسخ آن را نمیدانید بهتر است که سریع‌تر برای یادگیری این کارِ الزامی دست به کار شوید. اهمیت تمیز بودنِ داخل ظرفشویی و تاثیر آن در داشتن ظروفی پاکیزه را اکثر افراد نمیدانند. پس وقت را تلف نکنید و برای آشنایی با این موضوع کاربردی، تا انتها همراه ما باشید.

چند وقت یکبار نیاز است که ظرفشویی را ضدعفونی کنید؟ اگر تا به حال این سوال ذهن شما را درگیر کرده است که چه زمانی نیاز است که ماشین ظرفشویی خود را ضدعفونی کنید. پاسخ صحیح این است که انجام اینکار بسته به میزان استفاده شما از ظرفشویی دارد.

اگر به صورت روزانه از ظرفشویی استفاده میکنید، زمان ضدعفونی کردن ظرفشویی کوتاه تر میشود. شما از طریق نکاتی که در این مقاله بیان میکنیم میتوانید در منزل این کار را بسته به میزان دفعات استفاده خود از ظرفشویی انجام دهید. اما برای بررسی کلی ظرفشویی نیاز است که هر 6 ماه یکبار با سرویس دوره‌ای به عملکرد و نظافت تخصصی ظرفشویی خود بپردازید.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی چگونه است؟

اگر می‌خواهید به بهترین شکل نحوه شستشوی ماشین ظرفشویی را یاد بگیرید کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

برای شروع کار، آبی را که قرار است با آن ماشین ظرفشویی‌تان را شستشو دهید گرم کنید و به دمای C° ۴۹ برسانید. برای اینکه مطمئن شوید آب به این دما رسیده، نیازی به دماسنج ندارید! انگشتتان را به آب بزنید اگر بیشتر از دو ثانیه نتوانستید حرارت آب را تحمل کنید یعنی آب به دمای مورد نظر رسیده است.
در مرحله‌‌ی دوم تمیز کردن ماشین ظرفشویی باید فیلتر را تمیز کنید. برای این کار ماشین ظرفشویی را از برق بکشید سپس فیلتر را دربیاورید. اگر مدل ظرفشویی‌تان جدید است و به جای فیلتر، در قسمت پایین دستگاه یک استوانه‌ی جداشونده دارد پس استوانه را جدا کنید، با آب و مواد شوینده آن را بشویید و دوباره در جای خود نصب کنید.برای اینکه بدانید ماشین ظرفشویی‌تان فیلتر دارد یا استوانه‌ی جداشونده، بهتر است به دفترچه راهنما نگاهی بیندازید.

جرم گیری ماشین ظرفشویی

فضای داخلی ماشین ظرفشویی را با دقت بررسی و قسمت‌های مختلف را با مسواک تمیز کنید، تمیز کردن زیر قفسه‌ها هم را از یاد نبرید، خصوصاً قسمتی که نزدیک به تخلیه‌ی آب است. تمام این قسمت‌ها را با آب و مواد شوینده بشویید. معمولاً توصیه می‌شود برای جرم گیری ماشین ظرفشویی به جای شوینده‌های صنعتی از ترکیبات طبیعی مثل سرکه سفید، آبلیمو، نمک و جوش شیرین استفاده کنید.

با استفاده از سرکه سفید ذرات رسوب موجود روی بدنه‌ی داخلی و منافذ آب‌پاش را پاک کنید. چون این رسوبات به‌مرور تمام منافذ آب‌پاش‌ها را پُر و فیلتر را مسدود می‌کند. به این ترتیب همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا ظروفتان بعد از شستشو کدر شوند!

در نهایت بخش خارجی بدنه را با شیشه پاک‌کن تمیز کنید. البته حواستان باشد که محلول شیشه پاک‌کن را مستقیماً به دستگاه اسپری نکنید چون ممکن است با این کار به سیستم الکتریکی‌اش صدمه بزنید. بعد از آغشته کردن پارچه به محلول، به آرامی در و بدنه ماشین ظرفشویی‌تان را تمیز کنید.

زردی لباس سفید رو سه سوته از بين ببر

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

نحوه ضدعفونی کردن قسمت بدنه ظرفشویی

برای اطلاع از نحوه تمیز کردن قسمت بیرونی ظرفشویی دقت کنید که همانطور که میدانید نظافت ظرفشویی باید شامل درون و هم بیرون ظرفشویی باشد. علاوه بر محفظه داخلی ظرفشویی، بیرون دستگاه را بایدا از گرد و غبار، لک و آلودگی‌های احتمالی تمیز کنید.

پس بهتر است برای ضدعفونی کردن سطح خارجی ظرفشویی و نظافت قسمت بیرونی ماشین ظرفشویی هر از گاهی به کمک یک دستمال آشپزخانه مرطوب و کاملا تمیز، تمام سطوح دستگاه را پاک کنید.

روش شستن توت فرنگی بدون آسیب رساندن به بافت آن کار آسانی نیست. ما قانون اصلی در مورد نحوه شستن و ضدعفونی کردن توت فرنگی را به شما گفته ايم.

نحوه ضد عفونی کردن درون ماشین ظرفشویی

برای ضدعفونی کردن داخل ماشین ظرفشویی چند راهکار ساده و کاربردی همیشه وجود دارد. ما این راهکارها را برای شما در ادامه بیان کرده‌ایم تا بتوانید هر از گاهی خودتان در خانه با نکاتی ساده درون محفظه ظرفشویی را تمیز کنید.

ضدعفونی کردن ظرفشویی با سرکه

برای شستشو کابین ماشین ظرفشویی با سرکه مقدار 200 سی‌سی (میلی لیتر) سرکه سفید را داخل یک کاسه بریزید و در سبد بالای ظرفشویی قرار دهید. سپس برنامه ECO یا AUTO را انتخاب کنید تا یک مرحله شستشو بدون ظروف در ظرفشویی شما انجام شود. این کار یکی از بهترین راه‌حل‌های شستشو و ضدعفونی کردن کابین ظرفشویی در خانه میباشد.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

ضدعفونی کردن و شستشو فیلتر ظرفشویی

بهتر است برای پاکیزه نگه داشتن داخل ماشین ظرفشویی بعد از هربار استفاده از ظرفشویی، فیلترهای کف داخل ماشین ظرفشویی را تمیز کنید. برای تمیز کردن فیلتر، آن را خارج کرده و با آب داغ و مواد شوینده شستشو دهید. در صورتیکه متوجه آسیب و ایراد در فیلتر ظرفشویی خود شدید حتما مشکل را با کارشناسان متخصص تعمیر ما در گلدیران مطرح کنید.

پاکیزه ماندن ظرفشویی با تمیز کردن باقی مانده غذاها از روی ظروف

بهتر است برای شستشوی ظروف در ظرفشویی، قبل از گذاشتن آن‌ها داخل دستگاه مواد غذایی مانده در ظرف‌ها را با یک دستمال یا مقداری آب پاک کنید. تا خرده مواد غذایی از روی آن‌ها پاک شده باشد و بعد برای تنظیم برنامه شستشو و ریختن شوینده اقدام کنید. اینکار سبب میشود شستشو ظروف در ظرفشویی بهتر و با کیفیت تر هم انجام شود.

پاکیزگی درون ظرفشویی با انتخاب برنامه صحیح شستشو

اگر برنامه شست و شو را صحیح و متناسب با میزان کثیفی ظروفتان انتخاب کنید مطمئن باشید علاوه بر داشتن ظروفی براق و فوق العاده تمیز، درون ظرفشویی شما نیز تمیز و برق خواهد زد و ظرفشویی شما به خوبی ضدعفونی خواهد شد. شاید گاهی دلتان بخواهد که برنامه کوتاه‌تری را انتخاب کنید تا زودتر شستشوی ظروف شما تمام شود.

اما همیشه انتخاب برنامه‌های کوتاه برای شستن همه ظروف مناسب نیست و امکان دارد در انتها از تمیز نشدن ظروف و کثیفی داخل کابین ظرفشویی ناراضی شوید.برای انتخاب صحیح برنامه شستشو مقاله نحوه عملکرد دکمه‌های ماشین ظرفشویی به شما کمک خواهد کرد.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

نحوه ضدعفونی کردن ظرفشویی با استفاده صحیح از شوینده

انتخاب شوینده مناسب و با کیفیت از جهت تاریخ انقضا و مناسب بودن آن با ظرفشویی شما، تاثیر زیادی در شستشو بهتر ظروف و نظافت بهتر داخل ظرفشویی دارد. اگر شوینده ظرفشویی مناسب نباشد علاوه بر ظروف کثیف، با کابین ظرفشویی کثیف نیز رو به رو خواهید شد. پس برای اینکه با یک تیر دو نشان بزنید، شوینده مناسبی را برای ظرفشویی انتخاب کنید تا نتیجه آن را نیز در ضدعفونی شدن ظرفشویی و کیفیت بهتر شستشو ظروف ببینید.

چیدمان صحیح ظروف در ظرفشویی و تاثیر آن در تمیز ماندن ظرفشویی

برای ضدعفونی کردن ظرفشویی و تمیز شدن داخل ظرفشویی رعایت نکات ساده، کافی و الزامی میشود. تاثیر چیدمان صحیح ظروف در ظرفشویی را دست کم نگیرید. اگر به درستی ظروف را داخل ظرفشویی بچینید، شستشو کامل، تمیز و براق انجام خواهد شد. در نتیجه داخل کابین ظرفشویی نیز ردی از باقی مانده غذا و کثیفی نخواهد بود. پپیشنهاد میکنیم برای اطلاع دقیق از نحوه صحیح چیدمان ظروف در ظرفشویی مقاله آن را مطالعه کنید.

طریقه استفاده از خوشبوکننده در ظرفشویی

ابتدا تمیزی، نظافت و ضدعفونی کردن ماشین را انجام دهید و بعد از خوشبوکننده‌ها استفاده کنید. برای اینکه ماشین ظرفشویی شما همیشه علاوه بر تمیز بودن، خوشبو باشد این است که از بوگیر مخصوص ماشین ظرفشویی استفاه کنید. خوشبوکننده‌ به سبد ماشبن ظرفشویی متصل می‌شون و ظرفشویی را تا چند ماه خوشبو نگه میدارید.

این دعا شما رو جذاب و پیش همه عزیز می کنه | دعا برای جذاب و عزیز شدن فوری

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

ضدعفونی کردن ظرفشویی با جرم گیری و رسوب زدایی

یکی از روش‌های ساده و قابل دسترس برای جرم گیری ظرفشویی، شستشو کابین با روش استفاده از سرکه بود. اما برای اینکه با کیفیت‌تر جرم گیری و رسوب زدایی داخل ظرفشویی را انجام دهید پیشنهاد میکنیم که از کارشناسان سرویس دوره‌ای ما کمک بگیرید.
در سرویس دوره‌ای ظرفشویی علاوه بر جرم گیری و رسوب زدایی دستگاه، ضدعفونی کامل داخل ظرفشویی انجام میشود و عملکرد ظرفشویی به طور کامل چک میشود تا از خرابی‌های احتمالی و هزینه‌های بالای تعمیرات جلوگیری شود.
توصیه نهایی ما به شما این است که علاوه بر راهکارهایی که برای ضدعفونی کردن ظرفشویی بیان کردیم، سرویس دوره‌ ای ظرفشویی را هر 6 ماه یکبار جدی بگیرید تا با تمام اصول دقیق و حرفه‌ای اینکار برای شما انجام شود.

نکات تکمیلی در مورد تمیز کردن ماشین ظرفشویی

در این قسمت نکات مهمی را که لازم است در مورد نگهداری و همین‌طور نحوه جرم گیری ماشین ظرفشویی بدانید، با شما در میان می‌گذاریم:

همیشه ظرف‌ها را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی پاک کنید تا فیلتر جرم نگیرد.
اگر بدنه‌ی داخلی ماشین ظرفشویی‌تان استیل است، هرگز از مایع سفیدکننده (وایتکس) استفاده نکنید.
هیچ وقت برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی مایع سفیدکننده را با سرکه ترکیب نکنید. چون ترکیب این دو ماده باعث تولید گاز سمی می‌شود.
۴٫ برای تمیز کردن رسوبات داخلی دستگاه می‌توانید از آب پرتقال‌های آماده استفاده کنید. اسیدسیتریک موجود در آب پرتقال ذرات رسوب را به‌خوبی پاک می‌کند.
اگر بوی سرکه برایتان آزار دهنده است برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی تان می‌توانید از آبلیمو استفاده کنید.
معمولاً توصیه می‌شود هر ۴ تا ۶ هفته یک‌بار ماشین ظرفشویی‌تا را جرم‌گیری و تمیز کنید.
هیچ وقت ماشین ظرفشویی‌تان را بدون فیلتر روشن نکنید.

5 مرحله تمیز کردن ماشین ظرفشویی در منزل

در مقاله نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی، در 5 مرحله ساده و متفاوت به شما آموزش میدهیم که چگونه ظرفشویی خود را تمیز نمایید:

تمیز کردن قسمت بیرونی ظرفشویی
تمیز کردن فیلتر ظرفشویی
بررسی شیلنگ خروجی و آب پاش ها
ضد عفونی کردن ظرفشویی با سرکه
نحوه شستن ظرفشویی با جوش شیرین

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

نحوه تمیز کردن قسمت بیرونی ماشین ظرفشویی

قبل از اینکه به تمیز کردن قسمت بیرونی ماشین ظرفشویی بپردازید، لازم است بدانید که اگر جنس بدنه ماشین ظرفشویی شما پلاستیک یا استیل باشد، نحوه تمیز کردن آن هم متفاوت است.

نحوه تمیز کردن بدنه ماشین ظرفشویی با جنس پلاستیک:

ابتدا یک محلول آب گرم و مایع ظرفشویی آماده نمایید.
با استفاده از یک ابر یا افنج و محلول ذکر شده، به شستشوی قسمت بیرونی ظرفشویی بپردازید.

نحوه تمیز کردن بدنه ماشین ظرفشویی با جنس استیل:

میتوانید با استفاده از اسپری شوینده مخصوص استیل، قسمت بیرونی را بشویید.

نحوه تمیز کردن قسمت بیرونی ماشین ظرفشویی

دقت نمایید که صفحه نمایش ماشین ظرفشویی را با مواد شیمیایی نشویید و تنها با یک ابر مرطوب به پاک کردن لکه ها بپردازید.

نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

اگر ظرفشویی شما مشکل تخلیه آب دارد یا بوی بدی میدهد، بدانید که با تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی، مشکل حل خواهد شد. بعد از شستشوی ظروف توسط ظرفشویی، ته مانده های غذا در فیلتر جمع میشوند و در نهایت مسیر تخلیه را مسدود میکند.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

فیلتر ماشین ظرفشویی در کف دستگاه تعبیه شده است.
ابتدا فیلتر را بر خلاب عقربه های ساعت بچرخانید و آن را بیرون آمورید.
فیلتر را زیر شیر آب بگیرید و با استفاده از یک مسواک به تمیز کردن آن و از بین بردن ته مانده های غذا بپردازید.
داخل فیلتر یک صافی تعبیه شده است.
صافی را از فیلتر ظرفشویی خارج و با آب و مسواک تمیز نمایید.

بررسی شیلنگ خروجی و آب پاش ها هنگام تمیز کردن ظرفشویی

به دلیل اینکه ظروف در ظرفشویی دارای چربی و ته مانده های غذا میباشند، به شیلنگ خروجی فاضلاب میچسبند.
شیلنگ خروجی را از زیر ظرفشویی که به پمپ متصل است را باز نمایید و کامل به آب بشویید و بررسی نمایید تا گرفتگی نداشته باشد.
ماندن تکه های غذا یا گرفتگی چربی در شیلنگ تخلیه علت بوی بد ماشین ظرفشویی خواهد بود.

بهترین کادو برای روز دختر چیست + لیستی از جذاب ترین هدیه های دخترانه

آب پاش های بالا و پایین را از میل شفت جدا نمایید.
درپوش آب پاش ها را باز نمایید و با ضربه ملایم رسوب ها را از بین ببرید.
یک محلول سرکه، آب گرم و ریکا آماده نمایید.
محلول را داخل آب پاش ها بریزید.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی
بعد از 5 دقیقه، با استفاده از یک سوزن، سوراخ ها را باز نمایید و آب پاشها را تکان دهید و در نهایت محلول خالی نمایید.
سپس با استفاده از آب، داخل آب پاش ها را بشویید تا از سرکه و ریکا اثری نباشد.
بررسی شیلنگ خروجی و آب پاش ها هنگام تمیز کردن ظرفشویی

شستشو، ضد عفونی و از بین بردن بوی بد ظرفشویی با سرکه

سرکه یک ماده طبیعی است که به از بین بردن بوی بد و ضدعفونی کردن بسیار کمک میکند، از این جهت برای شستشو، ضدعونی و از بین برد بوی بد در ظرفشویی به شما سرکه را پیشنهاد میکنیم. برای این کار کافی است:

دو پیمانه سرکه سفید، داخل یک کاسه تمیز بریزید.
کاسه را در وسط کشوی بالایی ظرفشویی خود قرار دهید.
شستشو، ضد عفونی و از بین بردن بوی بد ظرفشویی با سرکه
دقت نمایید که هیچ ظروف دیگری در ظرفشویی نباشد، تا آب و سرکه به تمام نقاط داخل دستگاه برسد.

بدون اینکه از شوینده، قرص، جلادهنده یا نمک استفاده نمایید، ظرفشویی را در بالاترین درجه آب روشن نمایید.
بعد از اتمام فرایند شستشو، درب ظرفشویی را به مدت 1 ساعت باز بگزارید.

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی با جوش شیرین

جوش شیرین به از بین بردن بوی نامطبوع و جرم در ظرفشویی کمک میکند، توجه نمایید که بعد از استفاده از سرکه، طبق آموزش در مقاله نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی میتوانید با استفاده از جوش شیرین به تمیز کردن و بین بردن جرم در ظرفشویی خود بپردازید:

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

ابتدا دو پیمانه جوش شیرین در کف ظرفشویی بریزید.
یک دور کامل فرایند شستشو را با دمای بالای آب شروع نمایید.

نحوه استفاده از جرمگیر ماشین ظرفشویی

قبل از استفاده از جرمگیر ماشین ظرفشویی باید بدانید که نکته مهم در استفاده از جرمگیر ظرفشویی این است که دستگاه باید از هرگونه ظرفی خالی باشد.
پودر یا مایع جرم گیر را در کف ظرفشویی بریزید.
یک برنامه کوتاه مودت را شروع نمایید.
توجه نمایید که از هیچ قرص یا شوینده ای هنگام جرم گیری استفاده ننمایید.
استفاده از جرمگیر ماشین ظرفشویی با تمیز کردن و جرمگیری تمام قطعات دستگاه عمر ظرفشویی شما را نیز بیشتر میکند.

طریقه استفاده از بوگیر ماشین ظرفشویی

بوگیر ماشین ظرفشویی مشکل بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی را حل کرده است.
برا استفاده از بوگیر ماشین ظرفشویی با استفاده از گیره موجود در پشت بوگیر، آنرا به سبد بالایی ماشین ظرفشویی وصل نمایید
بوگیر تا زمان تمام شدن باید درون دستگاه قرار داشته باشد.

نحوه استفاده از پودر و قرص جرمگیر ماشین ظرفشویی

ظرفشویی را از ظروف خالی نمایید.
هیچ ماده شوینده ای درون آن نریزید.
قرص جرم گیر و یا پودر جرمگیری ظرفشویی را از بسته خارج نمایید.
اگر از قرص استفاده می کنید آن را در کف ظرفشویی بیاندازید و اگر از پودر جرم گیر استفاده می کنید، پودر را در جای پودر ماشین ظرفشویی بریزید.
برنامه اتو را فعال نمایید و بگذارید ماشین ظرفشویی برنامه را به پایان برساند.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

علت جرم گیری ماشین ظرفشویی

جرم گیری ماشین ظرفشویی چند علت دارد که دلیل آن این است که ظروف کثیف و چرب را شستشو می‌دهد و زمانی که چربی آن‌ها را گرفته چربی روی قطعات ماشین ظرفشویی مانده و باعث بروز بوی بد خواهند شد و یا پس از مدتی ظروف شما تمیز شستشو نمی‌دهند.
همچنین رسوب گرفتن لوله‌ها و یا فیلتر و … می‌تواند علت صدای زیاد ماشین ظرفشویی شود.
به طور خلاصه علت جرم گیری ماشین ظرفشویی را برای شما توضیح دادیم در ادامه جهت دریافت اطلاعات بیشتر با زرین سرویس همراه باشید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

16 اردیبهشت 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *