جاذبه‌ های گردشگری دیزین

یکی از روستاهای معروف و محبوب اطراف تهران که در دامان کوه قرار گرفته و جاذبه های بی نظیری دارد دیزین است که دیدن جاذبه‌ های گردشگری دیزین به همه پایتخت نشینان توصیه می شود. این مطلب از گروه سفر شادمگ از این جاذبه ها برای شما گفته است.

دیزین

دیزین یکی از مشهورترین مقاصد زمستانی در اطراف تهران است. این روستا با پیست‌های اسکی خود شهرت جهانی دارد و اولین پیست اسکی در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تایید برای برگزاری مسابقات رسمی اعلام شد. این پست امکانات متعددی دارد که باعث شده تا در میان تمامی افراد (چه اسکی‌بازان حرفه‌ای و چه دوستداران ورزش‌های زمستانی) محبوبیت داشته باشد.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

دیزین کجاست؟

در دل رشته‌کوه‌های البرز و در فاصله کمی از تهران، مجموعه‌ای تفریحی هیجان‌انگیزی به نام پیست اسکی دیزین قرار گرفته است. این پیست، در ۷۰ کیلومتری کرج و در ۶ کیلومتری ولایت رود قرار دارد. کافی است هوا رو به سردی رود و ارتفاعات این کوه‌ها، سفیدپوش شوند،‌ در این زمان است که خیل جمعیت به پیست اسکی دیزین پناه می‌آورند تا زمستانشان را با ورزش‌های هیجان‌انگیز سپری کنند.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

بهترین زمان برای رفتن به دیزین به منظور ورزش‌های زمستانی نیمه دوم سال است. اما دیزین در فصل بهار و تابستان نیز دیدنی‌های بسیاری دارد. در ادامه در کنار پیست اسکی دیزین، دیگر جاذبه‌ های گردشگری دیزین را نیز معرفی کرده‌ایم.

پیست اسکی دیزین

دیزین دارای ۲۴ پیست اسکی است که این پیست‌ها با سه تله کابین، دو تله سیژ، هفت تله اسکی و بالابر دوچرخه تجهیز شده‌اند. پیست دیزین از مهم‌ترین پیست‌های ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. و هر ساله دیپلمات‌ها و سلبریتی‌های و البته گردشگران خارجی بسیاری به اینجا سفر می‌کنند.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

از ویژگی‌های مثبت این پیست می‌توان به مجزا بودن پیست مخصوص افراد حرفه‌ای و مبتدی اشاره کرد. در پیست مبتدیان، کارکنان با صبوری تمام به آموزش مبتدیان در هر سن و سالی می‌پردازند. علاوه‌بر این در دیزین امکانات دیگری از جمله آموزش اسکی، زمین‌های ورزشی تنیس، والیبال، اسب‌سواری و … وجود دارد.

پیست چمن دیزین

یکی از جاذبه‌های دیزین در فصل تابستان، پیست اسکی روی چمن دیزین است. پیست اسکی روی چمن دیزین در حدود ۶۵۰ متر طول دارد و هر ساله مسابقات جهانی در آن برگزار می‌شود.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

کلبه‌های کوهستانی دیزین

در دیزین حدود ۱۹ شله یا کلبه کوهستانی دیده می‌شود. این کلبه‌ها به مانند خانه‌های مردم در مناطق کوهستانی ساخته شده‌اندو از نظر فنی ساختار بسیار ساده‌ای دارند. کلبه‌ها برای اسکان اسکی‌بازان هستند و یکی از جاذبه‌های دیزین برای عکاسان که به آنجا سفر می‌کنند.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

روستای ولایت رود جاذبه‌ های گردشگری دیزین

دیزین فاصله کمی تا روستای ولایت‌رود دارد. برای رسیدن به این روستا باید مسافتی حدود ۶ کیلومتر را طی نمود. دره زیبای ولایت رود، کوه‌ها و دشت‌های اطراف، مناظر زیبا و بکر روستا جزو جاذبه‌های گردشگری دیزین محسوب می‌شوند. مردم این روستا به زبان فارسی اما با کمی لهجه صحبت می‌کنند. این روستا به دلیل طبیعت زیبا و آب‌وهوای خنکش در تابستان بسیار مورد توجه شاهان و شاهزادگان قاجار بوده است.

رودخانه خروشان ولایت‌رود

روستای ولایت‌رود از جنوب به کوه لارک و از جنوب‌شرقی به کوه‌های دیزین می‌رسد. رودخانه روستا نیز در جنوب آن جاری است. اطراف رودخانه طبیعت بی‌نظیری دارد و برای یک پیک‌نیک یا سفر طبیعت‌گردی انتخاب مناسبی است.

دریاچه گاجره

دریاچه گاجره واقع در کوه گاجره قرار دارد. این دریاچه در انتهای منطقه باستانی ده‌تنگه در روستای آهار قرار گرفته است. دریاچه گاجره در ارتفاع ۳۶۶۳ متری در جنوب قله سی‌چال یا دیزین قرار دارد. این دریاچه از دیدنی‌های نزدیکی پیست اسکی دیزین است. آبگیر دریاچه دایره شکل بوده و قطر آن در حدود ۳۰متر می‌شود. منبع تامین آب دریاچه، ذوب شدن برف‌های قله دیزین است.

چطور چکاپ ماشین قبل از سفر انجام دهیم + کامل ترین چک لیست خودرو

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

روستای گچسر جاذبه‌ های گردشگری دیزین

این روستا در فاصله ۶۵ کیلومتری از کرج واقع شده و یکی از مناطق دیدنی و ایده‌آل برای گردشگران و طبیعت‌گردان است، این روستا فاصله نزدیکی با منطقه دیزین دارد. به همین خاطر اگر به دیزین سفر کردید، سری هم به روستای زیبای گچسر بزنید. خانه‌های این روستا از معماری کوهستانی برخودار هستند و مصالح به کار رفته در خانه‌های این روستا معمولا لاشه سنگ، چوب و گل است.اگر به روستای دیزین و گچسر سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به دیدن کوره‌های گچ‌پزی و کاخ‌رضا شاه هم بروید چرا که از بهترین دیدنی‌های دیزین محسوب می‌شوند.

باغ لاله گرماب

در سال ۱۳۶۰ در روستای گرماب که در نزدیکی گچسر قرار دارد، باغی به وسعت یک هکتار افتتاح شد. در این باغ انواع گونه‌های لاله کاشته شد. تنوع بی‌نظیر لاله‌ها از قبیل گل لاله ستاره‌ای، حاشیه‌دار، پر گلبرگ، جامی، قدحی و فنجانی و در رنگ های زرد، نارنجی، ارغوانی و صورتی هر ساله در اواسط اردیبهشت‌ماه گردشگران بسیاری را به این روستا می‌کشاند.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

غار یخ مراد

این مکان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی دیزین به شمار می‌رود. از روستای گچسر تا غار یخ مراد، در حدود دو ساعت پیاده‌روی است. غار یخ مراد به قندیل‌های یخی و مناظره‌ای که این قندیل‌ها ایجاد کرده، مشهور است. اغلب طبیعت‌گردان برای دیدن این غار به روستای گچسر سفر می‌کنند و با تجهیزات کافی غار یخ‌ مراد را می‌پیمایند.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

پل سنگی

پل سنگی در فاصله ۲ کیلومتری روستای گچسر قرار گرفته و معماری منحصر به فردی دارد. قدمت این پل به دوران ایلخانی باز می‌گردد اما در دوران صفویه هم مرمت‌هایی بر روی پل صورت گرفته است.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

امکانات پیست اسکی دیزین

از دیزین به‌عنوان یک دهکده تفریحی با امکانات و تفریحات بسیار متنوع، یاد کردیم. حالا که با مهم‌ترین پیست‌های اسکی دیزین تهران آشنا شدیم، نوبت به آن رسیده است که با سایر تفریحات این مجموعه آشنا شویم. حتی اگر اسکی دوست ندارید، باز هم دیزین انتخاب‌های جذابی برای شما خواهد داشت.

تله کابین

در مجموعه پیست اسکی دیزین، ۴ تله‌کابین وجود دارند که هرکدام، مسیرهای مهمی را تشکیل می‌دهند. شاله، با ۴۸۰ متر ارتفاع و ۱۷۵۰ متر طول، مسیری است که دفتر مدیریت را به رستوران شاله وصل می‌کند. تله‌کابین قله با ۴۳۰ متر ارتفاع و ۱۹۵۰ متر طول، در وسط پیست قرار گرفته است و به قله می‌رسد.

تله‌کابین دره با ۵۱۰ متر ارتفاع و ۲۴۸۰ متر طول، در پیست برگزاری مسابقات مارپیچ بزرگ، مارپیچ کوچک و مسابقات سوپر قرار گرفت است. آخرین تله‌کابین نیز، تله‌کابین چمن است که ۳۵۸ متر ارتفاع و ۱۴۸۰ متر طول دارد و مسیر ارتباطی بین مدیریت و رستوران است.

عاشق تله کابین هستید؟ ما در این مطلب تله کابین رامسر را که در ایران نظیر ندارد کامل معرفی کرده‌ایم.

تله سیژ

در مجموعه تفریحی دیزین، ۲ تله سیژ وجود دارد که در واقع، مسیرهای ارتباطی برای رفتن به بخش‌های مختلف مجموعه هستند. تفاوت تله سیژ با تله‌کابین، در صندلی‌های آن‌ها است. تله‌کابین، اتاقک‌هایی سرپوشیده هستند؛ اما تله سیژ صندلی‌هایی روباز هستند که کمربند ایمنی دارند.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

در دیزین، ۲ تله سیژ وجود دارند. اولی، تله سیژ قله است که ۳۰۸ متر ارتفاع و ۱۸۲۰ متر طول دارد. این تله سیژ، از وسط پیست تا قله می‌رود. دومی، تله سیژ چمن است که ۳۳۵ متر ارتفاع و ۱۴۳۰ متر طول دارد. مسیر این تله سیژ نیز از دفتر مدیریت تا رستوران است.

سفر شاد و مفرح به طبیعت بکر تنگ دار نوشهر را از دست ندهید

اگر فصل دیزین رفتن نیست، می‌توانیم بگوییم که هر موقع از سال فصل چالوس‌گردی هست! پس با جاذبه های چهار فصل چالوس آشنا شوید.

تله اسکی بشقابی

یکی دیگر از راه‌های رسیدن به بالای پیست‌ها در دیزین‌، استفاده از تله‌اسکی‌های بشقابی است. در مجموعه تفریحی دیزین، ۹ تله اسکی بشقابی وجود دارد. اولین نکته در استفاده از تله اسکی بشقابی این است که باید کفش اسکی به پا داشته باشید. تله‌اسکی‌های بشقابی،‌ میله‌هایی هستند که در انتهای آن‌ها، سطوحی بشقابی شکل قرار گرفته‌اند.

نحوه استفاده از تله اسکی بشقابی نیز به این صورت است که باید منتظر بمانید تا میله‌ای از راه برسد. سطح بشقابی را میان پاهای خود قرار دهید و زمانی که به ارتفاع دلخواه رسیدید، از آن پیاده شوید. حواستان باشد که در طول مسیر، تمام وزن خود را روی سطح بشقابی نیندازید و در شیب نیز از آن پیاده نشوید.

تله اسکی چرخشی از جاذبه‌ های گردشگری دیزین

تله اسکی‌های چرخشی در واقع شکل حرفه‌ای‌تری از تله سیژها هستند و به همین دلیل،‌ هرکسی نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند. این تله‌اسکی‌ها در مبدأ و مقصد، ایستگاه را دور می‌زنند و توقف ندارند. برای سوار شدن، باید سرعت عمل و تعادل خوبی داشته باشید تا در زمان مناسب بتوانید روی صندلی قرار بگیرید.

مدرسه اسکی

پیش‌تر، گفتیم که یکی از فعالیت‌هایی که در پیست مبتدی انجام می‌شود، آموزش به افراد آماتور و تمرین اسکی‌بازان مبتدی است. این آموزش از طرف دو مدرسه اسکی که در همین مجموعه قرار گرفته‌اند، صورت می‌گیرد. دیزین، دو مدرسه اسکی دارد که از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ فعال هستند. اولین مدرسه درست در مقابل درب ورودی پیست قرار دارد و دومین مدرسه نیز در پارکینگ بالا قرار گرفته است.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

اگر در زمستان دنبال یک گرمای دلچسب هستید به جای غرق شدن در برف و یخ اینجا سری به آبگرم رینه بزنید که اتفاقا فاصله چندانی هم با تهران ندارد.

اسنومبیل

اسنومبیل، خودروهای مخصوصی هستند که برای راه رفتن و حرکت در جاهای پربرفی مانند پیست دیزین طراحی شده‌اند. در پیست دیزین نیز، اسنومبیل‌هایی وجود دارند که می‌توانید با کرایه کردن آن‌ها، از سرعت و رانندگی در دل برف‌ها لذت ببرید.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

کلبه های پیست دیزین از جاذبه‌ های گردشگری دیزین

کلبه‌های چوبی که به شله نیز شناخته می‌شوند، یکی از اقامتگاه‌های پیست اسکی دیزین هستند که دارای شومینه، تراس، باربیکیو، سرویس فرنگی، ارائه خدمات بهداشتی در کنار ساختمان شماره ۲ هتل دیزین قرارگرفته‌اند.

نوع ساخت‌و‌ساز این شله‌ها یا کلبه‌های پیست دیزین به گونه‌ای بوده که راه دسترسی اتومبیل به آن کاملا وجود دارد. البته این کلبه‌ها به خاطر تعداد زیاد مسافران به دیزین در روزهای آخر هفته، کمتر از ۲ روز رزرو داده نمی‌شوند. اجاره این کلبه‌ها از شبی ۲ میلیون تومان شروع می‌شود.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

معماری زیبای این شله‌ها اساساً با اصالت کوهستان و پیست‌های اسکی گره خورده است و این کلبه‌ها با سقف‌های شیروانی خود به راحتی در دیزین قابل تشخیص‌اند. کلبه‌های چوبی پیست دیزین تهران بهترین اقامتگاه برای گروه‌های بالای ۴ تا ۵ نفره است و به همین علت معمولاً اسکی‌بازان حرفه‌ای که به‌صورت گروهی به دیزین می‌آیند اجاره این شله‌ها را ترجیح می‌دهند.

تفریحات پیست دیزین

شاید فکر کنید پیست اسکی دیزین جز اسکی‌کردن و برف‌بازی و تله‌های مختلف تفریح دیگری ندارد، اما درواقع پیست‌های اسکی یکی از قطب‌های گردشگری کشورهایی هستند که از این نعمت قله‌های برفی محروم نیستند. در این‌جا برخی از جذاب‌ترین تفریحات غیر برفی پیست اسکی دیزین را با شما به اشتراک گذاشتیم.

10 تا از گران ترین هتل های ایران که بسیار لاکچری هستند

تیراندازی

کسانی که به تیراندازی علاقه دارند و یا خود یک‌پا کماندار هستند می‌توانند برنامه‌های آموزشی و تمرین‌های رشته تیراندازی با اسکی روی برف در فصل زمستان و تیراندازی با رول اسکی در چمن را در فصل تابستان در پیست اسکی دیزین انجام دهند.

پاراگلایدر

اگر پاراگلایدرسوار حرفه‌ای هستید یا به همراه یک حرفه‌ای به ارتفاعات پیست اسکی دیزین آمده‌اید می‌توانید پس از بالارفتن از ارتفاعات دامنه البرز، جایی که برای پرواز مناسب بود را انتخاب کنید و بر فراز پیست دیزین تهران سبک‌بار و پر از هیجان پرواز کنید.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

پاراگلایدرکایت سواری

در قسمت پیست چمن دیزین و مخصوصا فصل تابستان می‌توانید از کایت‌سواری در ارتفاعات البرز لذت ببرید و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از پیست اسکی دیزین را با خود به خانه ببرید.

ساخت آدم برفی

مگر می‌شود جایی رفت که پر از برف و سرما باشد و برف‌بازی نکرد یا آدم‌برفی نساخت؟ تقریبا بخش جدا‌نشدنی و به‌یاد‌ماندنی رفتن به پیست اسکی دیزین غلت‌زدن در برف‌ها، ساختن آدم‌برفی و برف‌بازی در کنار اسکی‌بازی است. هیجان‌انگیزترین قسمت جشنواره‌های آدم‌برفی دیزین است که سالانه برگزار می‌شود و به بهترین آدم‌برفی‌ها جایزه تعلق می‌گیرد.

تیوپ سواری

یکی از تفریحات رایج در پیست دیزین تهران تیوپ‌سواری است که معمولا خانواده‌ها و کودکان و جوانان را غرق در شادی و خنده سُر‌خوردن و غلت‌زدن در برف‌ها خواهد کرد.

دوچرخه سواری در کوهستان

یکی از تفریحات دیگر در پیست اسکی دیزین که اتفاقاً مسابقات آن هم در فصل تابستان، در قسمت پیست چمن برگزار می‌شود همین دوچرخه‌سواری در کوهستان است که همراه با حرکات نمایشی و جذاب دوچرخه‌سواران حرفه‌ای همراه می‌شود.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

بهترین زمان برای رفتن به پیست دیزین

پیست دیزین فقط مختص زمستان نیست و در تابستان نیز می‌توانید برای دیدن جاذبه‌ های گردشگری دیزین به پیست چمن آن سر بزنید. برای کسانی که می‌خواهند از هوای زمانی و دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد لذت ببرند، سرزدن به پیست دیزین در فصل پاییز و زمستان، بهترین انتخاب است.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

در این فصل‌ها، تمام ارتفاعات و تپه‌های دیزین، پر از برف شده است و آب و هوای آن نیز کاملاً مناسب اسکی است. در تابستان نیز، پیست چمن دیزین باز می‌شود. علاوه بر آن، امکان سایر تفریحات مانند تیراندازی، دوچرخه‌سواری در کوهستان و کایت سواری نیز در این فصل فراهم می‌شود.

به‌طورکلی، فصل و آب و هوای مناسب اسکی کردن، فصل زمستان است. زمانی که هوا حسابی سرد شده است و برف، به‌اندازه کافی کوه‌ها را پوشانده است. در این زمان، شرایط برای اسکی کردن کاملاً فراهم می‌شود و دیگر هیچ خطری نیز شما را تهدید نمی‌کند.

تنها نکته‌ای که قبل از رفتن به جاذبه‌ های گردشگری دیزین باید در نظر داشته باشید این است که هوا بیش از حد طوفانی و یا یخ‌بندان نباشد. با تماس گرفتن با پیست، از باز بودن آن در این آب و هوا مطمئن شوید.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

مسیر دسترسی به دیزین

برای رسیدن به این دیزین در مسیر جاده چالوس هنگامی که از هتل گچسر عبور کردید، وارد ورودی ولایت‌رود شوید. بدون احتساب ترافیک، پس از حدود دو ساعت و نیم رانندگی به دیزین خواهید رسید.

جاذبه‌ های گردشگری دیزین

اگر مسیر شمشک به دیزین مسدود نباشد این زمان تقریبا به نصف می‌رسد. البته در نظر داشته باشید، این مسیر یک مسیر کوهستانی‌ست و در اغلب روزهای زمستان هوا بارانی و برفی می‌باشد. با بارش برف این جاده بسته می‌شود، پس در فصول سرد سال خیلی روی رفتن از این جاده حساب نکنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *