سفر به کویر مصر

اگر دوست دارید که یکی از زیباترین کویرهای ایران را ببینید حتما برنامهٔ سفر به کویر مصر را در برنامه خود داشته باشید چرا که دریایی از شن در کویر مصر انتظارتان را می‌کشد. با این مطلب از گروه سفر شادمگ همراه باشید.

معرفی کویر مصر

کویر مصر یکی از جاهای دیدنی مصر در استان اصفهان است و یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت ایران و از محبوب‌ترین مقاصد اهالی طبیعت گردی و کویرنوردی محسوب می‌شود. این کویر زیبا، توسط رشته کوه‌هایی از جانب غرب، جنوب غرب و جنوب شرق محاصره شده است که بخشی از سلسله جبال کوه‌های فلات مرکزی ایران به حساب می‌آید.

سفر به کویر مصر

کویر مصر در گودال‌هایی طبیعی در کوهپایه‌های این کوه، تپه‌های ماسه‌ای زیبایی را تشکیل داده که هدف گردشگری و کویرنوردی قرار گرفته است. مردم مصر در سال‌های اخیر و به‌خصوص در ایام گردشگری، بیشتر به مشاغل مربوط به اسکان و خدمات به مسافران مصر می‌پردازند. شهرت کویر مصر زندگی آنان را نیز تغییر داده است؛ اما پیش از این، بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغول بودند و در کنار کاشت زعفران و گندم، به پرورش شتر نیز اشتغال داشتند.

حدود ۱۰۰ سال پیش بنیان‌گذار روستای مصر فردی به نام یوسف بود که به شبانی و چراندن گوسفندان می‌پرداخت. عمر این روستا شاید بیشتر از یک قرن نباشد؛ اما همه آن را به نام مزرعه یوسف می‌شناختند تا آنکه قنات‌های روستا خشک و کم آب شد و یوسف را مجبور به حفر چاه با موتورهای دیزلی انگلیسی کرد. چند سال بعد از بهره‌برداری از این چاه، دوباره سفره‌های زیرزمینی آب پایین‌تر رفت تا اینکه یوسف چاه عمیق‌تری را در کویر مصر حفر کرد؛ به همین دلیل اهالی روستاهای هم‌جوار، این روستا را «چاه دراز» نامیدند.

از آنجایی که یوسف این نام را دوست نداشت، از اهالی خواست چون نام وی یوسف و داستان یوسف پیامبر نیز در سرزمین مصر اتفاق افتاده بود، از آن به بعد نام این روستا را مصر بنامند. اهالی روستا نیز که برای یوسف احترام زیادی قائل بودند، طبق گفته او عمل کردند.

کویر مصر کجاست؟

کویر مصر در نزدیکی روستایی به همین نام در ۵۵ کیلومتری خور، در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان واقع شده است. خانه‌های روستا در اوج سادگی و درست مانند خانه‌های سایر نقاط کویری ایران ساخته شده‌اند؛ دیوارهای گاه‌گلی، سقف‌های گنبدی و درهای چوبی که هرکدام هماهنگی خاصی با طبیعت کویر دارند. در کنار هر خانه، طویله کوچکی قرار دارد که اهالی در آن‌ها بوقلمون و بز و گاهی شتر نگه‌داری می‌کنند.

فاصله تهران تا کویر مصر

فاصله کویر مصر تا تهران، ۶۴۲ کیلومتر است. در حرکت از تهران تا کویر مصر حدود ۹ تا ۱۰ ساعت رانندگی در پیش دارید که از بزرگ‌راه امام رضا شروع می‌شود و باید به‌سمت سمنان و دامغان بروید. از دامغان راهی معلمان و جندق می‌شوید تا در نهایت از طریق جاده‌ای خاکی خود را به روستای مصر برسانید.

اگر خودروی شاسی‌بلند دارید، می‌توانید از جاده خاکی سمنان معلمان استفاده کنید که کوتاه‌تر است.

مسیر دسترسی یک: تهران، سمنان، دامغان، معلمان، جندق، کویر مصر
مسیر دسترسی دو: تهران، قم، کاشان، نایين، اردکان، چوپانان، چاه‌ملک، فرخی، کویر مصر

سفر به کویر مصر

فاصله اصفهان تا کویر مصر

فاصله بین اصفهان تا روستای مصر (کویر مصر) ۴۲۱ کیلومتر است و طی کردن این مسیر با خودرو در حدود پنج ساعت طول می‌کشد.

مسیر دسترسی: در صورتی که از سمت اصفهان راهی کویر مصر می‌شوید، باید ابتدا به نایین و سپس روستای جندق بروید. فاصله حدودا ۴۲ کیلومتری جندق، کویر مصر خاکی است.
اگر هم از شهرهای دیگر راهی این منطقه می‌شوید، باید بدانید که فاصله کویر مصر تا مشهد ۷۴۸ کیلومتر، فاصله ساری تا کویر مصر ۵۷۵ کیلومتر، فاصله طبس تا کویر مصر ۲۴۷ کیلومتر، فاصله کاشان تا کویر مصر ۶۱۶ کیلومتر و فاصله کویر مصر تا اصفهان ۵۳۶ کیلومتر است.

سفر به کویر مصر با ماشین شخصی

برای سفر به کویر مصر با ماشین شخصی باید علاوه بر تجربه، خودروی مجهز و تجهیزات مناسب کمپینگ در کویر داشته باشید. لاستیک‌های خودرو باید مناسب باشند تا دچار پنچری نشوید؛ باک بنزین پر باشد و لاستیک زاپاس و چهار لاستیک اصلی خودرو تنظیم باد شوند. برداشتن آب کافی نیز از واجبات این سفر به شمار می‌رود. از آنجا که خودروهای کاربراتوری زود جوش می‌آورند؛ قید سفر با آن‌ها را بزنید.

دیدنی های تالاب انزلی با لاله مرداب فوق العاده زیبا را از دست ندهید

سفر به کویر مصر

کویر زیبا است؛ اما به همان اندازه هم می‌تواند خشن و بی‌رحم باشد. تپه‌های شنی روان، خطر گزیدگی مار و عقرب، خطای دید در طول روز، تشنگی بیش از حد، گم‌شدن و… تنها گوشه‌ای از خطرات سفر شخصی و انفرادی به کویر هستند. بنابراین، کسانی که برای اولین بار به چنین سفری می‌روند، بهتر است از تور کویر مصر استفاده کنند که شامل لیدرهای حرفه‌ای، اقامتگاه بوم‌گردی، جاذبه‌های دیدنی و… می‌شود.

به جرئت می‌توان گفت که برای دیدن جاذبه های گردشگری ایران، اولین گزینه، همیشه سفر با ماشین شخصی است؛ چراکه زمان و برنامه‌ریزی سفر دست خودتان است و متناسب با علاقه و نیاز خود مدت‌زمان سفر را تعیین می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر ماشین آفرود دارید و آفرودباز هستید، به فکر سفر با ماشین شخصی به مصر ایران باشید و مطابق مسیری که پیش‌تر از آن گفتیم، خود را به خور و بیابانک برسانید و مسیر را به سمت دشت ایران ادامه دهید.

هواپیما، قطار و اتوبوس

وسایل نقلیه عمومی راه دیگری برای رسیدن به کویر سخاوتمند ایران است. کافی است مثلاً با پرواز تهران اصفهان خود را به اصفهان برسانید و پس از آن با تورهای محلی به سمت کویر بروید. با این حال، اگر سفرتان صرفاً تفریحی است، به نظر ما بهترین روش سفر به کویر مصر، استفاده از تورهای گردشگری است.

بهترین زمان سفر به کویر مصر

کویر مصر آب‌وهوایی گرم و خشک دارد و از همین رو در فصول گرم سال، هوای بسیار گرمی بر منطقه حاکم شده و با فرارسیدن فصول سرد، وضعیت آب‌وهوا معتدل می‌شود. به‌طور کلی، در طول روز به‌خاطر تابش نور خورشید، هوا گرم است و با تاریک‌شدن هوا، دما کاهش می‌یابد و هوا رو به سردی می‌رود.

سفر به کویر مصر

با این اوصاف، بهترین زمان سفر به کویر مصر را می‌توان از آبان ماه تا اواسط اردیبهشت دانست؛ هرچند تماشای زیبایی‌ها و طبیعت بکر و آسمان پرستاره کویر مصر باعث شده است که در تمام ایام سال پذیرای طبیعت‌گردها باشد.

اقامتگاه های کویر مصر

اکثر کسانی که به دل کویر می‌زنند، شب‌های کویر و کمپ‌زدن در طبیعت زیبای آن را از دست نمی‌دهند. با این حال، اگر به فکر کمپ‌زدن در کویر نیستید، می‌توانید از اقامتگاه‌های کویر مصر استفاده کنید که شامل اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی تا هتل‌های کویری می‌شوند. اغلب اقامتگاه‌های بوم‌گردی کویر مصر، خانه‌هایی بومی با معماری کاملا سنتی و کویری هستند که حس شیرین زندگی در کویر را برای مهمانان به ارمغان می‌آورند. از جمله هتل‌ها و اقامتگاه‌های کویر مصر می‌توان به هتل بالی، خانه سنتی تی دا، قلعه جندق، هتل بیاضه و… اشاره کرد.

هتل کویری بالی

هتل کویری بالی یک هتل سه ستاره میان‌رده در شهر خور، واقع در استان اصفهان است. این هتل ۴۰ واحد دارد و از جمله مهم‌ترین امکانات آن می‌توان به پارکینگ رایگان، اینترنت، سرویس اتاق، سالن بيليارد، فوتبال دستی و خدمات خانه‌داری ساعته اشاره کرد. واحدهای هتل مجهز به تلویزیون، یخچال، مینی‌بار و حمام هستند. همچنین رستوران دارای کافی شاپ، چایخانه سنتی و رستوران ایرانی است. این هتل تا شهر اصفهان ۴۳۵ کیلومتر، تا کویر مصر ۵۵.۳ کیلومتر، تا بیابان ریگ کله ۴۷ کیلومتر، تا روستای دیدنی بیاضه ۵۴.۴ کیلومتر، تا کویر حلوان ۱۷۱ کیلومتر و تا قلعه جندق ۱۰۷ کیلومتر فاصله دارد.

سفر به کویر مصر

هتل سنتی تی دا

البته هتل کویری بالی یک هتل سه ستاره میان‌رده در شهر خور، واقع در استان اصفهان است. این هتل ۴۰ واحد دارد و از جمله مهم‌ترین امکانات آن می‌توان به پارکینگ رایگان، اینترنت، سرویس اتاق، سالن بيليارد، فوتبال دستی و خدمات خانه‌داری ساعته اشاره کرد. واحدهای هتل مجهز به تلویزیون، یخچال، مینی‌بار و حمام هستند.

سفر به کویر مصر

همچنین رستوران دارای کافی شاپ، چایخانه سنتی و رستوران ایرانی است. هتل تا شهر اصفهان ۴۳۵ کیلومتر، تا کویر مصر ۵۵.۳ کیلومتر، تا بیابان ریگ کله ۴۷ کیلومتر، تا روستای دیدنی بیاضه ۵۴.۴ کیلومتر، تا کویر حلوان ۱۷۱ کیلومتر و تا قلعه جندق ۱۰۷ کیلومتر فاصله دارد. (نمایش روی نقشه)

دیدن کوه های آلاداغ لار را از دست ندهید | رنگین کمان خاکی ایران زمین

اقامتگاه بوم گردی خانه مازیار (اقامتگاه بوم‌گردی آتشونی)

اقامتگاه بوم‌گردی خانه مازیار که با نام‌های خانه مازیار آل داوودی و اقامتگاه بوم‌گردی آتشونی نیز شناخته می‌شود، یک هتل سه ستاره میان‌رده در شهر گرمه، واقع در کشور ایران است. این هتل ۱۲ اتاق دارد و از جمله مهم‌ترین امکانات آن می‌توان به کافی شاپ، اینترنت و رستوران اشاره کرد. اتاق‌ها و فضای حیاط اقامتگاه دارای معماری سنتی هستند و با استفاده از عناصر محلی به زیبایی آراسته شده‌اند.

در این اقامتگاه می‌توانید از طعم غذاهای لذیذ محلی لذت ببرید. خانه مازیار تا کویر مصر ۸۵.۲ کیلومتر، تا روستای باستانی فرخی ۵۰.۷ کیلومتر، تا شهر اصفهان ۳۹۵ کیلومتر، تا قلعه جندق ۱۳۷ کیلومتر و تا روستای و قلعه بیاضه ۳۳.۳ کیلومتر فاصله دارد. (نمایش روی نقشه)

تفریح‌های کویر مصر

شترسواری یکی از جذاب‌ترین تفریح های کویر مصر است که گردشگران می‌توانند در محل‌های مشخصی از كویر مصر و نزدیكی روستا سوار بر این شترها شوند. امروزه شترسواری به بخش جدایی‌ناپذیر از تور کویر مصر تبدیل شده است که هر نفر باید مبلغی حدود ۲۰ هزار تومان بپردازد.
شترسواری یکی از تفریحات جذاب در کویر مصر است.

سفر به کویر مصر

موتورهای چهار چرخ امکان رانندگی در دل كویر و تجربه عبور از تپه‌های شنی را برای گردشگران فراهم می‌کنند. برای حدود ۱۰ دقیقه موتورسواری باید مبلغی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بپردازید.
اجاره خودروهای آفرود نیز هیجان خاص خود را به‌همراه دارد که می‌توان با آن به گردش در کویر و اجرای حركات نمایشی پرداخت. بی‌شک سرعت و هیجان در این طبیعت بکر، لحظه‌های نابی را برایتان رقم خواهد زد. هزینه سافاری در کویر مصر برای هر نفر ۳۵ هزار تومان است.

سند بوردینگ (شن سواری) هم از ورزش‌های مهیجی است که آدرنالین خون شما را بالا می‌برد؛ پس فقط کافی است یک بورد همراه‌تان باشد تا تجربه وصف‌ناپذیری نصیبتان شود.
عکاسی از طبیعت کویر مصر هم، تفریح جذاب دیگری است که خاطرات شما را برای همیشه ثبت و ضبط می‌کند و باعث می‌شود که اطراف خود و زیبایی‌هایش را با دقت بیشتری ببینید و از آن لذت ببرید.

سفر به کویر مصر

حیوانات کویر مصر

گونه‌های متنوع حیوانات مانند گربه، روباه شنی، مار جعفری، خرگوش، کارال، انواع جانوران کانگورویی و دو پا، پرندگان شکاری مانند شاهین و نیز حیوانات خزنده مثل مار، رطیل و عقرب از جمله حیوانات کویر مصر هستند.

لوازم ضروری برای سفر به کویر مصر

همه مناطق کویری با وجود زیبایی منحصربه‌فردشان، طبیعتی خشن و پرخطر دارند؛ از همین رو، به‌همراه داشتن تجهیزات کامل و راهنمای آشنا به منطقه، از الزامات سفر به کویر به شمار می‌رود.

سفر به کویر مصر

لباس مناسب کویرگردی

اساسا برای طبیعت‌گردی باید لباسی تن کنید که هنگام پیاده‌روی و کوه‌پیمایی راحت بوده و علاوه بر مقامت نسبت به آب، باد، خاک، رنگی متناسب با طبیعت داشته باشد. علاوه بر این، پوشیدن شلوار و پیراهن آستین بلند مانع از آفتاب‌سوختگی می‌شود. لباس مناسب کویر مصر را می‌توان لباس‌ کتان دانست که به خنک شدن بدن کمک می‌کند.

قمقمه

برای سفر به کویر، به آب زیاد احتیاج دارید؛ چراکه در صورت گم شدن، اغلب هیچ چشمه یا رودخانه‌ای پیدا نخواهید کرد.

چادر

با توجه به شب‌های زیبا و پرستاره کویر، برای شب‌مانی در دل کویر به چادر و تجهیزات کمپینگ نیاز خواهید داشت.

سفر به کویر مصر

  • لباس گرم
  • پتوی نازک
  • بالشت کوچک
  • کرم ضدآفتاب
  • عینک آفتابی
  • کلاه لبه‌دار
  • پاوربانک جیبی
  • پوتین مناسب برای پیاده‌روی در کویر،
  • پماد یا دستبند دفع حشرات،
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • وسایل ضروری برای مکان‌یابی در کویر (نقشه، جی‌پی‌اس و قطب‌نما) و… وسایل ضروری سفر به کویر مصر را تشکیل می‌دهند.
  • آینه نیز به‌همراه داشته باشید تا در صورت گم‌شدن بتوانید با کمک انعکاس نور خورشید، جای خود را به دیگران اطلاع دهید.

نکته

از پوشیدن شلوار جین و لباس‌های زیبا، صندل، کفش‌های شهری، دمپایی و… و همین طور برداشتن جواهرات و لوازم ارزشمند بپرهیزید.

 

جاهای دیدنی اطراف روستای مصر

رمل های شنی اصلی‌ترین و زیباترین جاذبه کویر مصر هستند

وجود چاه آب عمیق، سرسبزی منطقه بیابانی و کشت درخت گز و… جهت جلوگیری از جابه‌جایی شن‌های روان، بلواری به عرض حدود ۵۰ متر در داخل روستا، وجود خانه‌های کویری و بازسازی آن‌ها جهت اسکان توریست، موتورسواری و شترسواری در کویر مصر و از همه مهم‌تر نیزارهایی وسیع و سرسبز در فاصله پنج کیلومتری روستای مصر و تپه‌های شنی اطراف آن، از جمله عواملی هستند که باعث رونق تور کویر مصر از تهران و شهرهای دیگر شده‌اند.

بهترین و معروفترین سوغاتی اصفهان چیست ؟

سفر به کویر مصر

آسمان کویر چنان به شما نزدیک است که حس می‌کنید اگر دستتان را دراز کنید، می‌توانید ستاره‌ای از آن بچینید. این آسمان خیره‌کننده تنها موردعلاقه چشمان غیرمسلح نیست؛ چراکه ستاره‌شناسان هم می‌توانند در تمام فصول سال بدون هیچ مانعی در روستای مصر به تماشای ستارگان بنشینند.

رمل‌ها اصلی‌ترین جاذبه کویر مصر هستند. پشته‌های شنی از ماسه روان که تا پشت دیوار خانه‌های روستایی سرک کشیده‌اند. تماشای وسعت رمل‌های زردرنگ در کویر مصر تجربه‌ای به‌یادماندنی‌ را برایتان رقم خواهد زد.

از دیگر نقاط دیدنی این منطقه می‌توان به دریاچه نمک خور و کویر طبقه واقع در ۵۰ کیلومتری جاده خور طبس، روستای گرمه، روستای محمدآباد کوره گز، روستای عروسان، روستای فرحزاد، جاده کاروان گذر عروسان بیدستان، جاده آفرود ابراهیم زهرا، ریگ کله؛ چال سلکنون، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و رمل‌های ماسه‌ای اطراف روستا اشاره کرد.

چال سلکنون

چال سلکنون در جنوب کویر بزرگ مرکزی ایران و در شمال روستای مصر واقع شده است و از جاهای دیدنی کویر مصر به حساب می‌آید. چال‌ها به مناطقی گفته که نسبت به مناطق اطراف دارای ارتفاع کمتری هستند و حالت فرورفتگی در زمین دارند. چال سلکنون نیز فرورفتگی زیبایی است که تپه‌های شنی آن را احاطه کرده‌ و منظره جالبی به وجود آورده‌اند.

برای رفتن به چال سلکنون و دریاچه سلکنون باید از روستای مصر به طرف شمال بروید و پس از روستای فرحزاد، دو راهی چال سلکنون را در پیش بگیرید تا به دو راهی دیگری برسید که مسیر شمالی، شما را به چال سلکنون و مسیر شمال شرقی به دریاچه نمک سلکنون، تخت عروس و تخت عباسی می‌رساند.

سفر به کویر مصر

قلعه و بافت قدیمی بیاضه

روستای بیاضه در بخش کویری اصفهان در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی خور قرار دارد و از نخلستان‌ها و آثار تاریخی تشکیل می‌شود. جالب اینکه در سفرنامه ناصر خسرو، به قلعه تاریخی بیاضه با بیش از هزار سال قدمت و معماری بناهای عصر ساسانی اشاره شده است. علاوه بر بازدید از قلعه، قدم‌زدن در نخلستان‌های سربه‌فلک‌کشیده نیز می‌تواند برای شما جذاب باشد. هتل روستای بیاضه که در بلندای کویر قرار دارد، به‌لطف نمای زیبا، آب‌نما و اتاقک‌هایش دل هر گردشگر داخلی و خارجی را می‌برد.

تخت عروس

تخت عروس از زیباترین مناطق کویری ایران به حساب می‌آید که از بالای آن می‌توان تپه‌های شن روان، چال سلکنون، روستای مصر ، تخت شور و در صورت مساعدبودن هوا، باتلاق‌های کویر مرکزی و کوه‌های دامغان را مشاهده کرد.

دیواره‌های شرقی و نیمه شمالی در اثر فرسایش به شکل پلکانی درآمده‌ و منظره‌ حیرت‌انگیزی ایجاد کرده‌اند. به‌واسطه بادهای شدید، سنگ‌ریزه‌های زیادی در بالای تخت وجود دارد. مردمان کویری به مناطق زیبا لقب عروس می‌دادند و چشم‌انداز زیبای بالای این تخت، علت نام‌گذاری این منطقه به تخت عروس بوده است.

سفر به کویر مصر

دریاچه ای به رنگ سبز در کنار بلورهای نمک

دریاچه نمک سلکنون در شمال شرقی روستای مصر قرار دارد و آب آن از پساب‌ کشاورزی تامین می‌شود. در سال ۱۳۵۵ سیلی در منطقه مصر اتفاق می‌افتد که به‌تبع آن دریاچه بزرگی در این نقطه به وجود می‌آید و به همین دلیل به آن «سیل کنون» می‌گفتند؛ هرچند به مرور زمان به سلکنون تغییر یافت.

سفر به کویر مصر

دریاچه نمک خور نیز بزرگ‌ترین دریاچه نمک فصلی ایران و یکی از بزرگ‌ترین منابع استخراج پتاس در جهان است که ۲۰۰۰ کیلومتر وسعت دارد. دریاچه پوشیده از اشکال پنج‌ضلعی نمک است که به‌دلیل اختلاف زیاد درجه حرارت روز و شب و شکسته شدن لایه نمک سطحی، رطوبت از لایه‌های زیرین خارج و این چندضلعی‌های نمکی تشکیل می‌شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

19 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *