افتتاح حساب ترکیه
خرید گاز رومیزی

خرید گاز رومیزی برای اغلب افراد با دشواری همراه است چرا كه اجاق گاز رومیزی در سال‌های اخیر در طرح‌ها و کیفیت‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود. در اين مطلب گروه دكوراسيون شادمگ نكات مهمي در خصوص خريد اجاق گاز در اختيارتان قرارداده شده است كه بايد به آن توجه كنيد.

چه مدل اجاق گاز صفحه ای بخرم

اگر شما هم باور دارید که آشپزخانه ، قلب خانه است، پس بدون شک اجاق گاز باید حکم آئورت را داشته باشد، یک رگ مهم و اصلی که بدون آن تپش قلب خانه متوقف خواهد شد! همین اهمیت هم باعث شده تا حساسیت‌ها برای خرید بهترین نوع اجاق روزبه‌روز بیشتر شود. در این بین اجاق گاز رومیزی به‌عنوان یکی از مدرن‌‌ترین انواع اجاق شناخته می‌شود که ظاهر جمع‌وجور و دلبرش باب سلیقه‌ی خانم‌های مدرن‌پسند است. هرچند جذابیت اجاق گاز صفحه ای تنها در ظاهرش خلاصه نمی‌شود!

خرید گاز رومیزی

اگر این جذابیت چشمتان را گرفته اما نمی‌خواهید بی‌گدار به آب بزنید، پس این مقاله برای شماست! چون در ادامه بعد از آشنایی با انواع اجاق گاز صفحه ‌ای آشپزخانه ، از مزایا و معایبش هم برایتان خواهیم گفت تا با یک انتخاب درست، قلب خانه‌تان را تا سالیان سال بیمه کنید.

حتماً شما هم قبول دارید که برای یک انتخاب درست، شناخت کافی حرف اول را می‌زند! به همین دلیل ما هم قصد داریم پیش از صحبت درباره‌ی نکات مهم خرید اجاق، قیمت گاز رومیزی و… شما را با انواع و اقسام مدل‌های این وسیله خانگی پرکاربرد آشنا کنیم، تا مطمئن شوید کدام مدل به سلیقه‌تان نزدیک‌تر است.

خوب است بدانید که اجاق گازهای رومیزی را می‌توان از نظر نوع قرارگیری و نوع انرژی مصرفی تقسیم‌بندی کرد:

انواع اجاق گاز رومیزی

گاز های رومیزی از نظر نوع قرارگیری به دو شکل وجود دارند:

اجاق گاز توکار

اجاق توکار، نوعی اجاق گاز صفحه ای است که روی کانتر یا کابینت آشپرخانه نصب می‌شود. برای نصب این نوع اجاق‌ها لازم است قسمتی از کابینت یا میز برش داده شود، به همین دلیل بعد از نصب، دیگر قابل جابه‌جایی نیستند. پس اگر یک اجاق گاز توکار را انتخاب کردید، پیش از هر کاری یک محل مناسب برای نصبش پیدا کنید تا بعداً پشیمان نشوید چون راه برگشتی ندارید!

اجاق گاز روکار

گاز روکارنوعی اجاق گاز رومیزی یا صفحه ای است که داشتن قابلیت جابه‌جایی یکی از مزیت‌های مهم آن است. این نوع اجاق‌ها معمولاً از انواع توکار کوچکترند و تعداد شعله‌های کمتری دارند.

از نظر نوع انرژی مصرفی هم ۳ نوع اجاق گاز رومیزی در بازار موجود است:

اجاق رومیزی گازی

از آنجایی که اکثر خانه‌های ایرانی به لوله‌کشی گاز مجهزند، اجاق‌های گازی به محبوب‌ترین انواع اجاق تبدیل شده‌اند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با دیدن شعله‌ی آبی‌رنگ گاز احساس آرامش می‌کنید، انتخاب یک اجاق رومیزی گازی هم لذت این تماشا را برایتان ممکن می‌کند و هم به شما این امکان را می‌دهد تا حرارت اجاق‌تان را به‌راحتی تنظیم کنید.

به‌علاوه حرارت این اجاق‌ها نسبت به سایر مدل‌ها بیشتر است و در انواع جنس‌‌های شیشه‌ای، استیل و استیل- شیشه‌ای به فروش می‌رسد.

اجاق صفحه ای الکتریکی

برای روشن کردن اجاق رومیزی برقی یا الکتریکی دیگر نیازی به لوله‌کشی گاز ندارید، چون این المنت‌ها هستند که با کمک جریان الکتریسیته حرارت لازم را در اختیارتان قرار می‌دهند. در این نوع اجاق‌ها، پیچ تنظیم شعله وجود ندارد و دکمه‌ها کاملاً لمسی‌اند.

خرید گاز رومیزی

به‌علاوه خبری از شعله‌ی آبی‌رنگ و سرشعله‌های فلزی نیست و فقط خطوطی برای مشخص کردن محل قرارگیری المنت‌ها طراحی شده که همین ویژگی کارِ تمیز کردن اجاق را ساده‌تر می‌کند. هرچند حرارتشان به اندازه‌ی گرمای شعله‌های گازی نیست!

جنس اجاق‌‌های رومیزی الکتریکی معمولاً ترکیبی از شیشه و سرامیک است. جذابیت ظاهری و طراحی مینیمال این اجاق‌ها مهم‌ترین ویژگی‌ای است که در نگاه اول، نظر خانم‌های مدرن را به خود جذب می‌کند.

راهنمای خرید میز کنسول شیک | چه میز کنسولی به دکوراسیون شما میاد ؟

اجاق گاز صفحه ای القایی

احتمالاً برایتان جالب است اگر بدانید حرارت اجاق گاز رومیزی القایی با استفاده از خاصیت الکترومغناطیسی تامین می‌شود؛ در واقع با قرار دادن ظرف در محل شعله یک میدان الکترومغناطیس بین ظرف و شعله به‌وجود می‌آید که باعث تولید انرژی و گرما می‌شود.

به همین دلیل فقط ظرف‌های رسانا و مخصوصی را می‌توانید روی شعله‌ی این اجاق‌ها قرار دهید و ظرف‌های روکش‌داری مثل ظروف لعابی و یا پیرکس که از جنس شیشه‌ی نسوز هستند، برای اجاق‌های القایی قابل استفاده نیستند.

اما به‌جز این محدودیت، اجاق های رومیزی القایی مزایای متعددی هم دارند از جمله اینکه نسبت به نمونه‌های برقی سریع‌تر گرم می‌شوند و به‌غیر از شعله‌ها سایر قسمت‌های اجاق همیشه سرد است. البته قیمت گاز رومیزی القایی نسبت به سایر مدل‌ها بیشتر است.

در خرید اجاق گاز رومیزی باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

جنس اجاق گاز رومیزی

به هنگام خرید اجاق گاز رومیزی مهم‌ترین نکته‌ای که باید خریدار به آن توجه کند جنس صفحه اجاق گاز است. انتخاب جنس صفحه به عواملی مانند کیفیت، زیبایی ظاهری و نظافت خوب و سریع اجاق گاز رومیزی بستگی دارد.

کیفیت

کیفیت صفحه اجاق گاز رومیزی باید به حدی مطلوب باشد که دوام و استقامت بالایی در مقابل حرارت و ظروف سنگین داشته باشد. همچنین با گذشت زمان دچار خش و ضربه و شکستگی نشود.

زیبایی ظاهری

از آنجایی که هر کدام از جنس‌های اجاق گاز رومیزی دارای رنگ و مدل خاصی هستند، باید توجه داشت رنگ و مدل اجاق گاز رومیزی با دیگر وسایل موجود در آشپزخانه هماهنگی داشته باشد.

خرید گاز رومیزی

نظافت خوب و سریع

هر کدام از جنس‌های اجاق گاز دارای ویژگی‌هایی هستند که در تمیزکردن اجاق گاز رومیزی تأثیر دارند. در نتیجه هر جنسی که به راحتی لکه‌های چربی و مواد غذایی از روی آن تمیز شود، انتخاب خوبی برای خرید اجاق گاز رومیزی است.

ابعاد اجاق گاز رومیزی

امروزه با کوچک‌تر شدن فضای آشپزخانه‌ها، هنگام خرید اجاق گاز رومیزی اندازه و ابعاد اجاق گاز از مسائل بسیار مهمی است که باید هنگام خرید اجاق گاز رومیزی به آن توجه داشت. اجاق گازهای رومیزی در ابعاد کوچک‌تر می‌تواند حجم کمتری از فضای آشپزخانه را اشغال کند.

در آشپزخانه‌هایی که فضای بیشتری دارند می‌توان از اجاق گازهای رومیزی بزرگ‌تر استفاده کرد.

تعداد شعله‌های اجاق گاز رومیزی

یکی از مواردی که در خرید اجاق گاز رومیزی باید به آن توجه می‌شود، انتخاب تعداد شعله‌های اجاق گاز است. در صورتی که اجاق گاز برای یک خانواده کم جمعیت خریداری می‌شود نیازی به یک اجاق گاز با تعداد شعله‌های زیاد نیست. اما در مقابل برای خانواده‌های پر جمعیت که هنگام آشپزی نیاز به تعداد شعله بیشتری دارند خرید اجاق گاز با شعله بیشتری توصیه می‌شود.

البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که با افزایش تعداد شعله‌های اجاق گاز، اندازه گاز نیز بزرگ‌تر می‌شود. رایج‌ترین اندازه اجاق گاز، اجاق گاز چهار یا پنج شعله است.

ایمنی و استاندارد اجاق گاز رومیزی

از مهم‌ترین نکاتی که در خرید اجاق گاز رومیزی باید رعایت کرد، ایمنی اجاق گاز است. اجاق گازهایی که دارای فندک و ترموکوپل هستند از ایمنی بالایی برخوردارند. اساس کار ترموکوپل چنین است که شعله اجاق گاز به هر دلیلی که خاموش شود، ترموکوپل جریان نشت گاز را به طور خودکار قطع می‌کند.

همچنین در اجاق گازهایی که فندک تعبیه شده است نیازی به روشن کردن شعله با فندک و کبریت وجود ندارد.
اجاق گازهای رومیزی با داشتن علامت استاندارد گزینه مناسبی برای خرید هستند. تولیدکنندگان اجاق گازهای رومیزی با رعایت قوانین و اصول تولیدی محصول، علامت استاندارد را دریافت می‌کنند.

توان حرارتی اجاق گاز رومیزی

قدرت و توان حرارتی یکی دیگر از مشخصه‌های خرید اجاق گاز رومیزی است. امروزه پخت‌و‎پز سریع یکی از خواسته‌های بیشتر افراد جامعه است تا بتوانند به آسانی در زمان خود صرفه‌جویی کنند. هرچه قدرت حرارتی شعله‌های اجاق گاز بیشتر باشد مقدار زمان مصرفی برای انجام عملیات پخت‌و‎پز کمتر خواهد بود.

همچنین اگر از اجاق گاز استفاده بیشتری می‌شود بهتر است اجاق گازی با توان حرارتی بالا خریداری شود.

خرید گاز رومیزی

میزان مصرف انرژی اجاق گاز رومیزی

اجاق گازهای رومیزی از لحاظ میزان مصرف انرژی در حالت کلی به اجاق گازهای گازسوز و برقی تقسیم می‌شوند. اين گازهای گازسوز به وسیله مصرف سوخت کار می‌کنند و میزان مصرف سوخت بالایی دارند. گازهای برقی به وسیله مصرف برق کار می‌کنند و میزان مصرف برق بالایی دارند.

آشنایی با کاربرد شومینه و جایگاه ویژه آن در دکوراسیون داخلی

بنا بر هزینه‌های گاز و برق می‌توان به راحتی تشخیص داد که کدام نوع از اجاق گازهای رومیزی مصرف انرژی پایینی دارند. در خرید اجاق گازهای رومیزی توجه کردن به میزان مصرف انرژی اجاق گازها، هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند.

مارک اجاق گاز رومیزی

مارک اجاق گاز رومیزی هویت آن را مشخص می‌کند. تمام ویژگی‌های یک اجاق گاز را برحسب مارک آن معرفی می‌کنند. خریداران اجاق گازهای رومیزی بر اساس نیازهایشان ویژگی‌های چندین مارک بنام را بررسی می‌کنند، سپس باتوجه‌به سابقه و تجربه‌ای که هر مارک دارد و ویژگی‌های محصولات مختلف آن می‌توانند به راحتی و به درستی مارک مناسب را انتخاب کرده و خرید کنند.

همچنین برای گرفتن اطلاعات بیشتر از یک مارک خاص، می‌توان به نمایندگی‌های مربوط به آن مارک مراجعه کرد.

چرا اجاق گاز رومیزی انتخاب خوبی است؟

حالا که با انواع مدل‌های گاز صفحه ای آشپزخانه آشنا شده‌اید، وقتش رسیده که مزیت‌های متنوع این اجاق‌ها را هم یکی یکی برایتان رو کنیم تا بهتر متوجه شوید که دلیل پرطرفدار بودن اجاق گاز رومیزی چیست؟!

از ظاهر جذاب و سبک مدرن این اجاق‌ها که بگذریم به مزایای مهم دیگری هم می‌رسیم از جمله:

گاز صفحه ای ، جمع‌وجور و کوچک است، فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و باعث می‌شود آشپزخانه بزرگتر به‌نظر برسد. همچنین به استفاده‌ی از فضای آشپزخانه کمک می‌کند.

خرید گاز رومیزی
نسبت به اجاق‌های ایستاده یا مبله سبک‌ترند و حمل‌ونقل راحت‌تری دارند.
به دلیل داشتن سنسورهای دیجیتال و اتوماتیک، ایمن‌ترند و خطر آتش‌سوزی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.
در صورتی که اجاق و فر را همزمان در آشپزخانه روشن کنید، گرمای کمتری تولید می‌شود و برخلاف اجاق‌های فردار، آشپزخانه را به کوره تبدیل نمی‌کنند!
قیمت گاز رومیزی نسبت به اجاق‌های ایستاده پایین‌تر است.

معایب اجاق گاز رومیزی چیست؟

با وجود مزیت‌های متعدد، اجاق های صفحه ای محدودیت‌هایی هم دارند، از جمله این‌که:

فر ندارند، بنابراین در صورتی که برای پخت‌وپز به فر نیاز دارید، لازم است یک فر جداگانه خریداری کنید.
گاز توکار قابلیت جابه‌جایی ندارد.
اجاق گازهای صفحه ای معمولاً نسبت به نمونه‌های ایستاده، استحکام کمتری دارند.

قطعات گاز رومیزی آشپزخانه عموماً عبارتند از:

لگنی: سینی فلزی زیر گاز رومیزی را لگنی می نامند که در واقع قطعات دیگر گاز بر روی کفه آن قرار گرفته و توسط بست و اتصالات مخصوص محکم می شوند.
لوله های انتقال گاز : لوله های ظریف آلومینیومی هستند که گاز کپسول یا شهری را به شیرها و شعله ها می رسانند. این لوله ها تحت زاویه های مشخصی خم خورده و به شیرهای گاز آشپزخانه متصل شده اند.
شیرها: قطعات فلزی و چند راهه ای هستند که با فشرده شدنشان سبب عبور گاز و انتقال آن به شعله ها می گردند.
بوبین ها: قطعه بسیار مهمی است که پس از شیر قرار گرفته و با فشرده شدن ولوم شیر سبب باز شدن مسیر جریان عبور گاز می گردد.
ترموکوپل: قطعه ای فلزی و نازک می باشد که نزدیک سر شعله گاز قرار دارد و پس از روشن شدن شعله ترموکوپل داغ شده سبب روشن ماندن شعله می گردد.

چینی فندک:

قطعه سفید و کوچکی است که سبب احمال جرقه و آتش گرفتن به موقع شعله ها می شود.

خرید گاز رومیزی
جعبه فندک: مرکز الکتریکی برای ایجاد جرقه محسوب می گردد.
میکرو سوئیچ: قطعه بسیار مهمی است که سبب انتقال جریان برق از جعبه فندک به چینی فندک به طور همزمان می گردد.
ولوم: به قطعات پلاستیکی یا فلزی می گویند که بر روی شیرهای گاز رومیزی آشپزخانه قرار می گیرند.
سینی یا شیشه رویی گاز: صفحه است که روی گلن قرار می گیرد و به اصطلاح گاز را می پوشاند و قطعاتی نظیر سرشعله ها و لعابی ها روی آن قرار می گیرند.
لعابی ها: قطعاتی مدور یا مربع شکل هستند که روی صفحه رویی گاز پیچ شده و در واقع به صفحه ای تبدیل می گردند برای قرارگیری چدنی ها روی آنها.
سرشعله ها: قطعاتی فلزی هستند که گاز خروجی را به شکل مناسبی پخش کرده و پس از مشتعل شدن گاز موجب پخش شعله ها می گردند.
چدنی ها: قطعات فلزی هستند که بر روی لعابی ها و سرشعله ها قرار می گیرند. این قطعات سبب می شوند ضمن زیبایی نهایی گاز رومیزی مصرف کننده بتواند قابلمه و یا لوارم دیگر خود را به آسانی روی گاز قرار بدهد و از گاز رومیزی استفاده نماید.
کابل های ارتباطی: کابل هایی هستند که انتهای از انتهای گاز و زیر لگنی خارج شده یک سر آن جعبه فندک گاز وصل گردیده و سر دیگر آن برای اتصال به پریز ساتمن تعبیه شده است.

آشنایی با انواع مختلف و شیک ترین گلدان های دکوری

گاز رومیزی از نظر نحوه عملکرد

از نظر نحوه عملکرد تقریباً همه گاز های رومیزی به یک شکل عمل می‌کنند. با فشردن ولوم تعبیه شده روی گاز میکروسوئیچ منقبض شده و تحت فشار وارده از طریق جعبه فندک و چینی فندک جرقه تولید می‌نماید و همزمان گاز آزاد شده مشتعل می‌گردد و گرمای حاصل باعث می‌شود ترموکوپل به اندازه کافی گرم شده، شعله اصطلاحاً بایستد.

اما نوعی گاز رومیزی هم تولید می‌شود که فاقد ترموکوپل است و بلافاصله پس از جرقه تولیدی از طریق چینی فندک گاز رومیزی روشن می‌شود که این نوع گاز رومیزی یک حُسن دارد و یک ضعف بزرگ!

ویژگی خوب ان روشن شدن سریع آنست زیرا نیازی به گرم شدن ترموکوپل برای نگه داشت شعله ندارد ولی این به خودی خود نقطه ضعف بزرگ آن نیز محسوب می‌شود زیرا چنانچه شعله به هر دلیلی خاموش شود گاز مصرفی قطع نمی‌گردد. در صورتیکه با وجود ترموکوپل چنانچه شعله مثلاً بر اثر سررفتن غذا، باد و … خاموش گردد گاز شهری بعد از چند ثانیه قطع می‌شود.

اساساً یکی از کارکردهای اصلی ترموکوپل و بوبین گازهای رومیزی نیز همین عملکرد است. از نظر نحوه عملکرد همچنان می‌توان به نوع دیگری از گازهای رومیزی اشاره نمود که از سیستم لمسی و برقی استفاده می‌کنند.

سیستمی که دیگر در آن ولوم به شکل معمول وجود ندارد و با لمس محل مخصوص گاز روشن می‌گردد.

در هنگام خرید اجاق گاز توکار یا رومیزی به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر تصمیمتان را گرفته‌اید که با نصب یک گاز توکار یا صفحه ای ظاهر آشپزخانه‌تان را شیک و جذاب‌تر کنید، پس خوب است در هنگام خرید به این نکات توجه داشته باشید:

خرید گاز رومیزی

اولین و مهم‌ترین شاخص برای انتخاب گاز صفحه ای آشپزخانه ، اعتبار برند، گارانتی، خدمات پس از فروش و داشتن نشان استاندارد است.
اندازه‌ی اجاق گاز رومیزی باید متناسب با محلی باشد که برای نصب در نظر دارید. بنابراین پیش از خرید، عرض میز یا کابینت و فضای موجود را به دقت اندازه‌گیری کنید تا در هنگام خرید میان اجاق های رومیزی کوچک و بزرک سردرگم نشوید!

نکته‌ی دیگر

توجه به جنس اجاق گاز است. البته از نظر استحکام، اجاق رومیزی استیل و شیشه‌ای هر دو بادوام و ماندگارند اما اگر نگران دردسرهای تمیز کردن اجاقتان هستید، باید بدانید که از این نظر هر کدام ویژگی خاص خود را دارند.
برای مثال اجاق‌های استیل با اینکه گرد و لکه را دیرتر نشان می‌دهند ولی تمیز کردنشان چندان ساده نیست، تا جایی که گاهی لازم است برای پاک کردن اجاق‌های استیل دست به دامن شوینده‌ها و سرکه شوید.

از طرف دیگر اجاق های صفحه ای شیشه‌ای با وجود اینکه لکه ها را زود نشان می‌دهد اما با یک دستمال نرم به‌سادگی تمیز می‌شوند.

توان حرارتی گاز صفحه ای آشپزخانه هم یکی از نکات مهم و قابل توجه است. در یک کلام، توان حرارتی بالا یعنی آشپزی سریع‌تر! پس بهتر است هنگام خرید به این ویژگی هم دقت داشته باشید.
تعداد شعله‌های گاز هم موضوع مهمی است.

درصورتی‌که خانواده‌ی کم‌جمعیتی دارید و خیلی هم اهل مهمانی دادن نیستید، لازم نیست هزینه‌ی زیادی را برای خرید اجاق‌های پرشعله هدر بدهید.
مجهز بودن به فندک دیجیتال و ترموکوبل ایمنی اجاق را بیشتر می‌کند، زیرا در اجاق‌های ترموکوبل‌دار درصورت خاموش شدن ناگهانی شعله در اثر وزش باد یا سر رفتن غذا، جریان گاز هم بلافاصله قطع می‌شود.
در کنار این موارد خوب است به جنس شبکه یا سرشعله‌های گاز صفحه ای آشپزخانه تان هم توجه داشته باشید. در بین جنس‌های مختلف شبکه‌های چدنی معمولاً بادوام‌تر و باکیفیت‌ترند و راحت‌تر هم تمیز می‌شوند. هرچند نسبت به سایر جنس‌ها گرانترند.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

26 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *