افتتاح حساب ترکیه
روش تمیز کردن قفس پرنده

ممکن است همه روش تمیز کردن قفس پرنده را خوب بلد باشید ولی باید بدانید این کار چند نکته مهم دارد تا آسیبی به پرنده شما وارد نشود. گروه سبک زندگی شادمگ این رازها را برای روش تمیز کردن قفس پرنده به شما گفته است. با ما همراه باشید.

چگونه قفس پرندگان زینتی را تمیز کنیم؟

مردم در اکثر مواقع برای سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت خود و همچنین علاقه داشتن به پرنده های زینتی، ا آنها را در خانه و درون قفس نگهداری میکنند. برخی از این پرنده ها با هوش بالای خود توان تکرار کلمات و جملات را دارند و می توان به آن ها حرف زدن یاد داد. همچنین این پرنده ها می توانند سرگرمی خوبی برای کودکان شما نیز باشند.

روش تمیز کردن قفس پرنده

پرنده های زینتی انواع مختلفی دارند که شیوه نگهداری و مراقبت از هرکدام تا حدودی متفاوت می باشد. تمامی این پرنده ها نیازمند یک محیطی آرام و زندگی بدون استرس هستند. اکثر این پرندگان از دسته طوطی سانان هستند. این پرنده ها شامل مرغ عشق، عروس هلندی، طوطی برزیلی و …. می باشند. برای نگهداری از این پرنده ها در خانه به یک قفس با سایز مناسب نیاز دارید که بتوانید لانه، آبخوری و دانخوری مخصوص پرنده را هم در آن قرار دهید.

توجه داشته باشید که قفس پرنده محل زندگی اوست و تمیز بودن و بهداشتی بودن این قفس موجب سالم ماندن پرنده زینتی می شود. اگر قفس پرنده کثیف یا دارای آلودگی باشد این آلودگی می تواند به راحتی درون آبخوری یا دانخوری پرنده راه یابد و موجب بیماری و از بین رفتن پرنده شما شود.

در این مقاله ه بررسی چگونگی تمیز کردن قفس پرنده های زینتی پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

روش تمیز کردن قفس پرنده زینتی به صورت روزانه

1 – میبایست دانخوری یا همان ظرف غذای پرنده را هر روز با آب گرم و مایع ظرفشویی شست و شو بدهید و تمیز کنید. بعد از شستن با یک دستمال آن را خشک کرده و سپس داخل قفس قرار دهید تا درون قفس خیس نشود.

روش تمیز کردن قفس پرنده

توجه داشته باشید که اگر وقت و زمان کافی برای شست و شوی روزانه قفس پرنده خود را ندارید می توانید غذا یا دان آن را در یک ظرف یکبار مصرف در قفس بگذارد و پس از هربار مصرف غذا آن را دور انداخته و روز بعد ظرف یکبار مصرف جدیدی درون قفس قرار بدهید.

2 – تمامی لوازم داخل قفس از قبیل اسباب بازی، بند بازی و نرده ها را که جهت بازی کردن و سرگرمی پرنده درون قفس قرار داده اید سعی کنید هر روز بشویید. پس از شست و شو حتما آن ها را خشک کرده و سپس داخل قفس قرار دهید.

هنگام برگرداندن این وسایل به درون قفس می توانید جای آنها را عوض کنید تا پرنده را سرگرم نماید.

نظافت روزانه

3 – باید سعی کنید که به صورت روزانه کفپوش قفس را نظافت نمایید. در هنگام تهیه کف پوش ها حتما کفپوش پلاستیکی بخرید که قابل شست و شو می باشند. اگر زمان و حوصله شست و شوی روزانه کفپوش قفس را ندارید بهتر است از کفپوش های یکبار مصرف بکارگیری نمایید. همچنین می توانید از چند لایه روزنامه یا کاغذ باطله نیز در کف قفس استفاده کنید. دقت داشته باشید که روزنامه جوهر پس ندهد و موجب بیمار شدن پرنده نشود.

روش تمیز کردن قفس پرنده

4 – سعی کنید هر روز دور قفس پرنده را جارو کنید. برای اینکه پرنده زینتی محیط اطراف را خیلی کثیف نکند می توانید یک محافظ قفس پرنده از پرنده فروشی بخرید.

پس از شست و شوی قفس و تمیز کردن آن می توانید پرنده خود را نیز آبتنی نمایید. برای مثال اگر پرنده زینتی شما مرغ مینا می باشد برای آشنایی با چگونگی شستن این پرنده می توانید مقاله آموزش حمام کردن و آبتنی مرغ مینا را بخوانید.

روش تمیز کردن قفس پرنده زینتی بعد از تخم گذاری یا جوجه کشی

ابتدا پرنده ماده را به آرامی از قفس خارج می کنیم به نوعی که پرنده دچار ترس و یا استرس نشود. در بعضی از مواقع خود پرنده ماده فضولات را جمع کرده و بیرون می اندازد و در برخی از مواقع پرنده ماده فضولات را در یک گوشه قفس جمع می کند.

خطرناک ترین و مهمترین اشتباهات ظرف شستن که باید از آن اجتناب کرد ؛ 13 اشتباه رایج در ظرفشویی

سپس جوجه ها را از قفس خارج می کنیم. اگر منقار جوجه ها به فضله آلوده شده بود خودتان می توانید هنگام خارج کردن آنها از قفس آن را تمیز نمایید. برای اینکار یک تکه پارچه برداشته و آن را با آب ولرم خیس کرده و با آن بینی جوجه را به آرامی پاک کنید. همچنین می توانید قسمت مقعد جوجه را هم با پارچه خیس پاک کنید.

اگر چشم های پرنده توسط فضولات گرفته شده باشد با دستمال آن را پاک کنید تا چشم هایش باز شود. تا سی روزگی جوجه ها لازم نیست که قفس را با آب بشویید و فقط فضولات را از آن خارج کنید. زیرا اگر پرنده ها را از قفس خارج کنید و قفس را بشویید ممکن است پرنده ماده بترسد و دیگر روی جوجه های خود ننشیند. همچنین هر ده روز یک بار می توانید قفس را پاک و جوجه ها را با دستمال مرطوب تمیز نمایید.

فضولات پرنده

پس از خارج کردن جوجه ها و پرنده ماده از لانه، ابتدا فضولات پرنده را به یک گوشه جمع کنید و سپس آنها را به سطل آشغال بریزید. اگر فضله ها به کف قفس چسبیده باقی بمانند می توانید آنها را به همان حال رها کنید چون خود پرنده مادر حواسش هست و فضولات را به یک گوشه جمع می کند. بعد از این که جوجه ها سی روزه شدند می توانید قفس را با آب گرم و مواد شوینده بشویید.

روش تمیز کردن قفس پرنده

پس از خارج کردن فضولات از قفس جوجه ها را به درون لانه برگردانید. هرگز سعی نکنید پرنده ها را به لانه جدید انتقال دهید چون ممکن است پرنده بترسد.

پس توجه کنید که در فصل جوجه کشی لازم نیست که قفس را تا زمانی که جوجه ها سی روزه شوند، با آب گرم و صابون بشویید و فقط فضولات را از قفس خارج کرده و پرنده ها را با پارچه نم کاملاً تمیز کنید تا فضولات بر روی بدن آن ها باقی نماند. اما اگر پرنده شما جوجه نداشت و یا در دوره جوجه کشی نبود، می توانید به راحتی قفس را با آب گرم و مواد شوینده شست و شو داده و ضد عفونی کنید.

همچنین سعی کنید هنگام تمیز کردن قفس از مرطوب ماندن آن جلوگیری کنید و اگر آب درون قفس ریخته شده باشد آن را با دستمال خشک کنید. زیرا رطوبت می تواند موجب بیمار شدن پرنده های زینتی و سرما خوردگی آنها شود. برای آشنایی با درمان سرماخوردگی پرندگان می توانید مقاله درمان خانگی و سریع سرماخوردگی پرندگان زینتی را بخوانید.

ضد عفونی کننده مناسب برای نظافت قفس پرنده

انتخاب ضدعفونی کننده مناسب و قوی برای شستن و تمیز کردن قفس پرنده بسیار اهمیت دارد. ماده ضد عفونی کننده ای که انتخاب می کنید بسیار مهم است که برای از بین بردن ویروس ها، باکتری ها و آلودگی ها به اندازه کافی قوی باشد. همچنین توجه داشته باشید که این ضد عفونی کننده نباید برای پرنده ضرر داشته باشد.

روش تمیز کردن قفس پرنده

پرنده ها مخصوصاً پرنده های زینتی به گازهای سمی حساس می باشند و هنگام شستشو قفس با این مواد حتما پرنده خود را به اتاق یا جای دیگری ببرید.

مواد ضد عفونی کننده زیادی در بازار در دسترس هستند. یکی از این مواد مایع سفید کننده خانگی است. در یک گالن آب نصف فنجان از این ماده ضد عفونی کننده را حل نمایید و این کار موجب رقیق شدن سفید کننده شود. گالن تقریباً چهار لیتر ظرفیت دارد.

دقت کنید که قبل از شستن و ضد عفونی کردن قفس همه لوازم درون قفس را از آن خارج کنید. این مواد را با آب گرم و مایع ظرفشویی شست و شو دهید و پس از خشک کردن و پاک کردن این مواد، می توانید آنها را ضد عفونی کنید.

زیباترین رنگ هفت سين 1403 | هفت سين نوروز سال جدید رو چه رنگی انتخاب كنيم ؟

پس از این که مایع ضدعفونی کننده به قفس و لوازم زدید به مدت 5 تا 10 دقیقه صبر کنید. همچنین توصیه می کنیم که خودتان نیز هنگام استفاده از مواد ضد عفونی کننده از دستکش، عینک و ماسک بکارگیری نمایید.

استفاده از جرمی ساید یا سرکه

برای ضدعفونی قفس پرنده زینتی میتوان از محلول ضدعفونی کننده جرمی ساید نیز استفاده کرد. این محلول غیر سمی و بی خطر بوده و در صنعت پرورش طیور نیز برای ضدعفونی دستگاه جوجه کشی، تجهیزات مرغداری و سالن های پرورش و … استفاده میشود.

البته اگر به ضدعفونی کننده های بالا دسترسی نداشته باشید خودتان در منزل میتوانید با ترکیب لیموترش، جوش شیرین، نمک و سرکه یک محلول ضدعفونی کننده تهیه کنید. سپس یک ابر را به این محلول آغشته نموده و با آن میله های قفس و داخل آن را تمیز کنید. توجه داشته باشید بخار تولید شده از محلول بالا برای سیستم تنفس مضر می باشد. پس احتیاط کنید.

روش تمیز کردن قفس پرنده

نکته: برای تمیز کردن میله های قفس از فرچه سفت و یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید. زیرا این مواد باعث خراش میله ها و پوسیدگی آنها میشود.

نحوه تمیز کردن هفتگی یا ماهیانه قفس

فاصله زمانی بین هر بار شست و شوی قفس بستگی به نوع پرنده و تعداد لوازمی دارد که درون قفس وجود دارند. همچنین به مدت زمانی از شبانه روز که پرنده داخل قفس می ماند نیز بستگی دارد. اگر پرنده شما درون خانه نیز آزاد می باشد و کمتر درون قفس می ماند در این صورت دیگر لازم نیست هر روز اقدام به شست و شوی قفس نمایید.

قفس پرندگان بزرگ لازم است که هر هفته به طور کامل تمیز شوند. در برخی از نژادهای پرندگان کوچک، تمیزکاری هفتگی کافی می باشد. جهت تمیز کردن هفتگی قفس پرندگان مراحل زیر را می توانید انجام دهید:

روش تمیز کردن قفس پرنده

1 – تمامی لوازم و وسایل و اسباب بازی ها را از درون قفس خارج کنید.

2 – پرنده را از قفس خارج کرده و به جای امن دیگری انتقال دهید. توصیه می کنیم که پرنده زینتی خود را در یک قفس جایگزین در اتاق دیگری بگذارید.

3 – توجه داشته باشید که اگر پرنده شما جوجه کوچک داشته باشد سعی کنید فقط فضولات را تا سی روز از قفس خارج کنید و با آب گرم قفس را نشویید چون ممکن است پرنده ماده بترسد و دیگر روی جوجه های خود ننشیند.

اگر پرنده زینتی شما جوجه نداشته باشد، پس از خارج کردن هرگونه فضولات و دان ها را از درون لانه، با صابون و آب گرم قفس را شسته و با استفاده از لوازمی مانند پارچه مخصوص یا اسکاچ قفس را کاملا با صابون مالیده و پاک کنید.

روش تمیز کردن قفس پرنده

لزوم ضد عفونی

پس از شست و شو قفس را با مواد ضدعفونی کننده، ضد عفونی نمایید و سپس پس از چند دقیقه صبر کردن، قفس را آبکشی کنید.

4 – تمامی لوازم داخل قفس و اسباب بازی ها را با آب و صابون شست و شو دهید همچنین میله هایی که مخصوص نشستن پرنده روی آن هستند را نیز بشویید. سپس این مواد را با مایع ضدعفونی کننده استریل کرده و سپس دوباره آبکشی کنید.

قبل از قرار دادن دوباره این مواد درون قفس صبر کنید تا آنها کاملا خشک شوند. همچنین می توانید آنها را در مقابل نور خورشید و در معرض هوای آزاد قرار دهید تا زودتر خشک شوند. سپس دانخوری و آبخوری پرنده را از آب و غذا پر کرده و سپس پرنده را با خیال راحت به درون قفس برگردانید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که سعی کنید قفس اضافی و تمامی لوازم اضافی دیگر پرنده را هم تمیز کنید.

روش تمیز کردن قفس پرنده

روش تمیز کردن قفس پرنده به صورت روزانه

۱- ظرف غذای پرنده را هر روز با آب گرم و مایع ظرف شویی بشویید. بعد از تمیز شدن کامل ظرف غذا، آن را با یک دستمال مناسب خشک کنید. یا می‌توانید آن را در ماشین ظرف شویی بگذارید.

توجه: اگر فرصت ندارید به صورت روزانه ظرف غذای پرنده را تمیز کنید، از ظرف‌های یکبار مصرف استفاده نمایید.

۲- لوازم داخل قفس مثل نرده‌ها، اسباب بازی پرنده، بند بازی و هر وسیله بازی که برای پرنده گذاشتید را از قفس بیرون آورده و با مایع ظرف شویی و آب شست و شو دهید و خشک کنید.

از بین بردن بوی ماهی از سینک ظرفشویی با 5 تکنیک خانگی

توجه: وقتی می‌خواهید این وسایل را سر جای خود برگردانید جای وسایل را عوض کنید تا پرنده را سرگرم کند و باعث تحرک بیشتر پرنده شود.

۳- کف پوش قفس پرنده را به صورت روزانه تمیز کنید. بهتر است از کف پوش‌های پلاستیکی استفاده کنید که قابل شستشو باشد. برخی قفس‌ها این امکان را دارد که یک سینی پلاستیکی زیر آن قرار دهید و به راحتی آن را از قفس جدا کرده و بشویید.

اما اگر فرصت شستشوی کف پوش قفس را ندارید، از روزنامه یا کف پوش‌های یکبار مصرف استفاده کنید. چند لایه روزنامه کف قفس قرار دهید تا به خوبی آب و کثیفی‌های پرنده را جذب کند و راه نفوذ نداشته باشد.

توجه

از روزنامه یا کاغذ باطله‌ای استفاده کنید که جوهر پس نمی‌دهد. زیرا جوهر روزنامه سمی است و ممکن است برای پرنده خطرناک باشد.

روش تمیز کردن قفس پرنده

۴- با جارو برقی اطراف قفس پرنده را هر روز جارو بکشید تا خرده آشغال‌های غذای پرنده، پر و مواد دیگر را جمع کنید و محیط تمیزی داشته باشید. اگر آب یا رطوبت از قفس پرنده به اطراف ریخته بود با دستمال خوب خشک کنید.

توجه: برای اینکه پرنده خیلی محیط را کثیف نکند می‌توانید یک پارچه محافظ قفس پرنده از پرنده فروشی تهیه کنید و زیر قفس ببندید تا شاهد کثیفی کمتری باشید.

حمام کردن و روش تمیز کردن پرنده‌ های خانگی

۱- حمام کردن پرنده مانند تمیز کردن قفس بسیار مهم است. یک سطل مناسب یا یک حوضچه کوچک برای شستشوی پرنده با توجه به سایز پرنده تهیه کنید.

توجه: اگر پرنده پرواز می‌کند و دوباره به قفس برگرداندن پرنده سخت است، سعی کنید در حمام یا داخل خود قفس کار شستشو را انجام دهید.

۲- درون ظرف را با آب گرم پر کنید و روی پرنده آب گرم بریزید. پر‌های پرنده را با شامپو مخصوص خوب شستشو دهید و آب کشی نمایید.

۳- حالا صبر کنید تا پرنده کامل خشک شود. می‌توانید با یک حوله نرم به سریع‌تر خشک شدن پرنده کمک کنید.

توجه: کار شستشوی پرنده را چند ساعت قبل از شب انجام دهید، قبل اینکه پرنده بخوابد باید خشک شده باشد. خیس خوابیدن پرنده باعث بیماری و صدمه دیدن وی می‌شود.

ویدئوی روش صحبح تمیز کردن قفس پرنده

نکات مهم روش تمیز کردن قفس پرنده

از برس اسکراب خوب استفاده کنید. یک برس اسکراب محکم با موهای مقاوم بخرید تا میله ها و پایه قفس را با آن بشویید. برای کمک به شکستن جرم ها و موادی که به سختی از آن جدا می شود ، از پاک کننده قفس استفاده کنید.

مطمئن شوید که شکاف ها را اسکراب می کنید. در قفس های پرندگان ، به ویژه در پایه ، اغلب ترک ها و شکاف های زیادی وجود دارد که مکانی ایده آل برای رشد میکروب ها را فراهم می کند. از موی برس مخصوص استفاده از اسکراب برای قرار گرفتن در شیارهای موجود در قفس پرنده استفاده کنید و فراموش نکنید که گوشه هایی را که میله ها به هم جوش داده شده اند ، تمیز کنید.

کاملاً بشویید و خشک کنید. همیشه بخاطر داشته باشید که هر اینچ از قفس را کاملاً آبکشی کنید تا بقایای مواد پاک کننده یا شوینده از بین برود. پس از تمیز شدن قفس ، قبل از قرار دادن پرنده در داخل آن ، آن را با حوله پاک کنید. پرندگان به راحتی سرما میخورند ، بنابراین اطمینان از خشک شدن کامل قفس مهم است.

حفظ یک محیط تمیز برای حیوان خانگی شما فقط چند دقیقه در روز طول می کشد ، اما احتمالاً می تواند سالها به زندگی پرنده شما بیفزاید. تمیز کردن قفس پرنده ممکن است کار زیادی به نظر برسد ، اما اگر به این قوانین پایبند باشید میبینید که بهداشت پرنده به خوبی انجام میشود و همینطور یک پرنده ی سالم و سرحال دارید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

15 تیر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *