افتتاح حساب ترکیه
تشخیص شیر خراب

تشخیص شیر خراب از سالم كار ساده اي است چون علاوه بر تغيير رن و بو روش هايي راحت براي اين كار وجود دارد. اين ترفندها را در اين مطلب از گروه سبك زندگي شادمگ بخوانيد.

ایمنی مصرف شیر پس از تاریخ انقضا

همانطور که در بالا گفته شد شیر تا چند روز پس از انقضا نیز می تواند قابل مصرف باشد. با این حال نمی توان مدت زمان مشخصی برای تعیین زمان ایمن بودن مصرف شیر پس از تاریخ انقضا تعیین کرد. در واقع مدت زمان تازه ماندن شیرهای مختلف، متفاوتی است.

تشخیص شیر خراب

بسیاری از کشورها، شیرهای مصرفی پاستوریزه می شوند. در این روش برای از بین بردن عوامل بیماری زا شیر را گرم می کنند.

این روش باعث ایمن شدن شیر می شود اما به معنی امکان نگهداری طولانی آن بیرون از یخچال (به ویژه پس از باز شدن بسته بندی) نیست.

بر اساس برخی شواهد، شیر پاستوریزه 2 تا 5 روز پس از تاریخ فروش و در مجموع 10 تا 21 روز پس از تولید قابل مصرف است.

البته روش های مختلفی برای پاستوریزه کردن شیر جهت افزایش عمر مفید آن وجود دارد. برای نمونه، شیر فوق پاستوریزه دارای ماندگاری 30 تا 90 روز است. این ماندگاری بیشتر ناشی از افزایش دما در طول پردازش است.

با گرم کردن شیر به وسیله تجهیزات استریل و پر کردن آن در شرایط اسپتیک در ظروف مخصوص می توان عمر مفید آن را تا بیش از 6 ماه افزایش داد.

محصولات تولید شده در این شرایط را می توان در قفسه های فروشگاه نگهداری کرد. این محصولات تا زمان باز نشدن بسته بندی نیازی به نگهداری در یخچال ندارند.

از مصرف شیر خام یا غیرپاستوریزه خودداری کنند زیرا عوامل بیماری زا مضر موجود در آن می توانند باعث ایجاد خطرات جدی برای سلامتی شوند.

تشخیص شیر خراب

تاریخ انقضا چیست؟

بیشتر بسته بندی های غذایی و نوشیدنی ها در کشورهای مختلف حداقل دارای تاریخ هستند. این تاریخ می تواند معنای مختلفی داشته باشد.

این تاریخ ها و تعاریف آنها متفاوت بوده و تابع قوانین مشخصی نیستند.

بر اساس اعلام خدمات ایمنی و بازرسی مواد غذایی (FSIS)، تاریخ های متداول روی برچسب مواد غذایی و نوشیدنی ها عبارتند از:

استفاده تا تاریخ: این آخرین تاریخ توصیه شده برای بهره مندی از بهترین کیفیت محصول است.
مناسب (بهتر) بودن مصرف تا تاریخ: این مورد نیز به تاریخ بهره مندی از بهترین طعم یا کیفیت محصول اشاره دارد.
فروش تا تاریخ: این مورد به آخرین تاریخ توصیه شده برای نگهداری محصول در فروشگاه اشاره دارد.
منجمد شود تا تاریخ: این مورد بهترین زمان برای انجماد محصول برای اطمینان از حفظ بهترین کیفیت است.

همه محصولات در صورت نگهداری مناسب پس از هر یک از این تاریخ ها قابل استفاده ایمن هستند.

در واقع بر اساس اعلام FSIS الزامی به نمایش تاریخ تولید وجود نداشته اما در صورت درج شدن باید صادقانه و بر اساس قوانین (از جمله نمایش روز و ماه) باشد.

تشخیص شیر خراب

البته شیر خشک نوزاد استثنا بوده و FSIS بر تاریخ های آن نظارت می کند زیرا مصرف آن پس از تاریخ توصیه شده برای کودک ایمن نیست.

بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو (FDA)، مردم کشور آمریکا سالیانه حدود یک سوم از غذای خود را که ارزش آن معادل 161 میلیارد دلار است، دور می ریزند. طبق برآوردها 20% از این میزان ذکر شده به دلیل سردرگمی هایی است که در خصوص برچسب های غذا و نوشیدنی ها وجود دارد.

اکنون FDA با سایر آژانس های فدرال همکاری هایی جهت استاندارد سازی بهترین زمان مصرف به منظور نمایش زمان مناسب برای بهره مندی از کیفیت مطلوب (به جز در مورد شیر خشک نوزاد) در نظر گرفته اند.

هدف این امر کاهش میزان دور ریز محصولاتی است که تاریخ انقضا آنها گذشته اما هنوز برای مصرف ایمن هستند.

دلیل بریدن شیر

بریده و خراب شدن شیر، دو دلیل اصلی دارد که عبارت‌اند از:

پاک کردن فوری لکه روغن از روی لباس با موثر ترین روش های خانگی

تشخیص شیر خراب

شیری که تهیه می‌کنید، نباید تاریخ مصرف آن گذشته باشد و باید آن را سریع بجوشانید. اگر شیر جوشانده نشده، بیشتر از ۲۴ ساعت خارج از یخچال نگهداری شود، به دلیل تکثیر سریع قارچ و میکروب‌های داخل آن، بریده می‌شود.

در شیر تازه، قارچ و میکروب‌هایی وجود دارند؛ تا زمانی‌که شیر را نجوشانیم، این قارچ و میکروب‌ها تکثیر می‌شوند و اگر از حدی زیاد شوند، موجب بریده شدن شیر خواهند شد.

شیر، بسیار حساس است و به مواد دیگر، واکنش نشان می‌دهد. اگر شیر تازه و سالم، هنگام جوشاندن، می‌برد، ممکن است دلیل آن تمیز نبودن ظرفی باشد که شیر را داخل آن جوشانده‌اید. سپس، قبل از ریختن شیر در ظرف، آن را آبکشی کنید و بعد، شیر را جهت نگهداری و جوشاندن، داخل آن بریزید.

راه های تشخیص شیر خراب با ۷ روش ساده

شیر غنی از مواد معدنی و ویتامین هاست که میتواند به راحتی در زمانی کوتاه میکروب ها و باکتری ها را به خود جذب کند، حتی اگر شیر شما دارای مهلت انقضا باشد باز هم احتمال مسمومیت با شیر وجود دارد پس برای همین ما قصد داریم تا چند روش ساده برای تشخیص شیر خراب را آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

 تشخیص شیر خراب با بو کردن آن

اولین روش برای تشخیص شیر خراب و تاریخ گذشته بو کردن آن است زیرا شما با اولین استشمام بوی شیر خواهید فهمید که شیر خراب است یا نه زیرا شیر فاسد بوی بسیار نامطبوع دارد.

تشخیص شیر خراب

اگر با چند بار بو کردن از سالم بودن شیر اطمینان حاصل نکردید میتوانید آنرا مزه کنید.
تشخیص شیر خراب و تاریخ گذشته از شیر سالم

تشخیص شیر خراب از روی غلظت آن

در این مرحله از تشخیص شیر سالم از ناسالم باید شیر را برسی کنید و به دنبال لخته و تکه های بریده شده در شیر بگردید، توجه داشته باشید که شیر سالم بستگی به درصد چربی موجود در آن دارای غلظت است اما اگر تک های بریده شده در شیر یافتید بدانید که شیر ناسالم است و معمولا این لخته ها در انتهای ظرف انباشته میشوند.

تشخیص شیر خراب با بررسي رنگ شیر

رنگ شیر را برسی کنید و به دنبال لکه های زرد رنگ و تیره بگردید (علائم فساد شیر)، برای اینکار میتوانید شیر را در داخل ظرفی شیشه ای بریزید و آنرا در مقابل نور قرار دهید تا به خوبی بتوانید رنگ آن را تشخیص دهید. شیر سالم معمولا به رنگ سفید است و بستگی به درصد چربی در درون آن دانه های زرد رنگ مشاهده میشود ولی در نگاهی کلی به رنگ سفید است.

تشخیص شیر خراب

مطمئن شدن از مدت زمان قرار گرفتن شیر در دمای اتاق

معمولا کسانی که در خانواده های پر جمعیت یا در خوابگاه ها زنگی میکنند با مشکل بی مسعولیتی اعضای خانواده و دوستان خود مواجه میشوند، به طور مثال ممکن است شیر به مدت یک ساعت در دمای اتاق قرار بگیرد و شما بدون دانستن این قضیه آنرا مصرف کنید و مسموم شوید زیرا باکتری های موجود در هوا به سرعت جذب شیر میشوند. برای جلوگیری از خراب شدن شیر باید آنرا سرد نگه دارید و یخچال بهترین گزینه برای نگه داری شیر میباشد زیرا از خراب شدن آن جلوگیری میکند.

تشخیص شیر خراب با تاریخ انقضا شیر

این روش برای تمامی بسته بندی های شیر در بازار صدق نمی کند زیرا در برخی شیر ها مواد نگه دارنده وجود دارد که میتواند تا چند هفته از خراب شدن آن جلوگیری کند. اما برای شیر هایی که به صورت پاکتی تولید نمی شوند همانند شیر شیشه ای باید توجه داشته باشید که باید آنرا تا ۷ روز بعد از باز کردن دربش مصرف کنید زیرا به احتمال زیاد آن شیر بعد از هفت روز خراب میشود. و هر چقدر درصد چربی در شیر بیشتر باشد سریعتر فاسد میشود.

 تشخیص شیر تاریخ گذشته با استفاده از مایکروویو

یکی از ساده ترین روش ها برای تشخیص شیر خراب از سالم استفاده از مایکروویو است، میتوانید مقداری از شیر را در داخل ضرفی شیشه ای بریزید و آنرا در ماکروویو قرار دهید و به مدت یک دقیقه بگذارید تا گرم شود اگر پس از گرم شدن بافت شیر چسبناک و بریده بریده شد (بریدن شیر) بدانید که آن شیر فاسد است.

چند روش ساده و فوری براق کردن قاشق و چنگال استیل

اگر بر روی شیر پوستی نازک شکل گرفت نگران نشوید زیرا به آن سر شیر می گویند و ضرری برای بدن ندارد.

تشخیص شیر سالم از نا سالم با استفاده از جوش شیرین

از کجا بفهمیم شیر خراب شده ؟ یکی از روش های پیشرفته برای تشخیص شیر تاریخ گذشته استفاده از جوش شیرین است. برای این آزمایش شما به یک قاشق غذا خوری جوش شیرین ترجیحا تازه نیاز دارید ، همچنین به چند قطره شیر برای انجام آزمایش. فقط کافی است تا چند قطره شیر را با قطره چکان بر روی جوش شیرین برزید اگر پس ریختن شیر حباب هایی بر روی جوش شیرین مشاهده کردید بدانید که آن شیر فاسد است. اگر حبابی مشاهده نکردید بدانید که شیر سالم و قابل مصرف است.

تست وجود آب در شیر

براي تشخیص شیر فاسد یک قطره شیر را روی یک سطح صیقلی و شفاف که حالت مورب و اریب دارد بریزید. حرکت قطره شیر را بررسی کنید، شیر واقعی از خود ردی به جای نمی گذارد اما شیر تقلبی که به آن آب اضافه شده است یک خط سفید کمرنگ از خود باقی می گذارد.

تشخیص شیر خراب با وجود نشاسته در شیر

یک قطره محلول ید (که برای ضد عفونی کردن نیز به کار می رود و پای ثابت جعبه کمک های اولیه است) به مقداری شیر اضافه کنید. چنانچه پس از اضافه کردن رنگ شیر آبی شد نشان دهنده وجود نشاسته در آن است.

تشخیص شیر خراب

ماده روغنی به نام Vanaspati

این ماده شبیه به روغن پالم است و برای تشخیص آن در شیر تنها کافی است در محیط آزمایشگاهی و با رعایت تمامی موارد احتیاطی حدود ۳ میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به همان میزان اسید هیدروکلریک به آن اضافه کنید. اگر پس از ۵ دقیقه رنگ محلول قرمز شد نشان دهنده وجود Vanaspati در شیر است.

مواد شوینده و انواع پاک‌کننده ها در شیر

برای تشخیص مواد شوینده در شیر حدود ۵ میلی لیتر آب را به همان میزان شیر اضافه کنید و برای مدت ۵ دقیقه آن را هم بزنید. اگر روی شیر کف ایجاد شود، این بدان معنا است که شیر حاوی مواد شوینده است.

فرمالین در شیر

برای شناسایی این ماده نیز حدود ۱۰ میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به آن اسید سولفوریک غلیظ در محیط ایمن آزمایشگاه و با رعایت کلیه موارد ایمنی اضافه کنید.دقت کنید در این حالت نباید لوله آزمایش تکان بخورد، چنانچه در محل تقاطع شیر و اسید سولفوریک رنگ محلول بنفش شد نشان دهنده وجود فرمالین در شیر است.

از طریق روشهایی نسبتاً مشابه می توان وجود تقلب و مواد افزودنی غیرمجاز را در پنیر، کره و کشک نیز شناسایی کرد.کارشناسان توصیه می کنند برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها از جمله تب مالت یا سایر مشکلات گوارشی افراد حتما از شیرهای سالم و استاندارد استفاده کنند یا حداقل شیر را بجوشانند هرچند که جوشاندن شیر تمامی میکروب های آن را از بین نمی برد.

عوارض مصرف شیر خراب

مصرف مقدار کمی شیر خراب شده عوارض خاصی ایجاد نکرده یا باعث ایجاد علائم خفیفی شده که خود به خود برطرف می شوند.

برای نمونه، در این وضعیت علائمی مانند درد معده، حالت تهوع، اسهال یا استفراغ تجربه می شوند. همچنین بعید است که مصرف شیر خراب شده مشکلات بلندمدتی ایجاد کند.

تشخیص شیر خراب

با این وجود از آنجایی که نوشیدن شیر خام و غیر پاستوریزه خطرناک بوده سعی کنید از این امر خودداری کنید. شیر خام حاوی عوامل بیماری زا مضر زیر است که می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند:

  • کامپیلوباکتر
  • کریپتوزپوریدیوم
  • اشریشیا کلی
  • لیستریا
  • سالمونلا

جلوگیری از فاسد شدن شیر

شما باید فرآورده های لبنی از جمله شیر را در دمای حداقل زیر ۴ درجه سانتی گراد نگه دارید تا سالم و تازه بماند. همچنین از تابش نور خورشید به آن و قرار گرفتن در معرض هوا به مدت طولانی جلوگیری کنید، زیرا همانطور که گفتیم به دلیل غنی بودن شیر از مواد معدنی و پروتئین به راحتی میتواند توسط باکتری های موجود در هوا فاسد شود.

روش صحیح تنظیم دمای آب مناسب ماشین لباسشویی ؛ آب سرد مناسب تره یا گرم ؟

اقدامات زیر در افزایش ماندگاری شیر موثر هستند:

  • بستن محکم در بسته بندی شیر
  • نگهداری شیر در یخچال
  • تنظیم دمای یخچال زیر حدود 4.5 درجه سانتیگراد یا 40 درجه فارنهایت
  • دور قرار دادن غذاهای داغ از شیر در یخچال
  • اجتناب از نگهداری طولانی شیر در بیرون از یخچال

شیر خراب و ترشیده چه کاربردهایی دارد؟

هیچ راهکاری جهت سالم كردن بعداز تشخیص شیر فاسد وجود ندارد، اما جالب است بدانید که باز هم می‌توان از آن استفاده کرد. ما معمولاً شیر خراب را در سریع‌ترین زمان ممکن دور می‌ریزیم، اما به این فکر نمی‌کنیم که این شیر کاربرد‌های دیگری نیز دارد. استفاده‌های متفاوتی که می‌توانید از شیر خراب و فاسد داشته باشید، بدانید.

درست کردن پنیر

نخستین چیزی که با شیر ترش شده می‌توان به آن فکر کرد، درست کردن پنیر است. ماده اصلی موجود در پنیر، شیری است که دیگر قابل مصرف نیست. اگر شیر بریده شده است، اما فاسد نیست و رنگ و بوی آن تفاوت نکرده است، می‌توان با آن پنیر درست کرد.

دقت کنید که شیر فاسد را نمی‌توان پنیر کرد. اگر شیر، پس از جوشاندن بریده، کمتر از یک کیلو است، با آن پنیر درست نکنید، زیرا صرف نمی‌کند و بسیار کم می‌شود.

تشخیص شیر خراب

روش تهیه پنیر از شیر بریده

شما می‌توانید با استفاده از جوشاندن شیر ترش و اضافه کردن آب آن، پنیر کاتیج درست کنید. سپس آن را داخل یک دستمال بریزید و شیر اضافه را خارج کنید تا پنیر حالت سفت پیدا کند؛ حتی می‌توانید کمی خامه، نمک و فلفل نیز جهت طعم‌ آن اضافه کنید یا این‌که از راه زیر، پنیر درست کنید:

به شیر، نمک بیافزایید. (به یک کیلو شیر باید یک قاشق مرباخوری نمک بزنید.)

سپس، روی یک آبکش، پارچه نخی یا پارچه توری با سوراخ‌های بسیار ریز را قرار دهید.

شیر بریده را داخل پارچه بریزید و دور پارچه را گره بزنید.

یک جسم سنگین، مانند هاون یا یک بشقاب سنگین روی پارچه قرار دهید تا پنیر سفت شود و به هم بچسبد.

برای این‌که آب پنیر کامل گرفته شود، باید دو ساعت صبر کنید.

پنیر را در یخچال قرار دهید و جهت خوشمزه‌تر شدن، روی آن زیره بپاشید.

کاربرد‌های دیگر

شیر ترش، معمولاً در دستور عمل شبیه به کیک و دسر، خوش‌طعم‌تر به نظر می‌رسد. البته کاربرد‌های دیگر نیز دارد که هیچ ربطی به غذا ندارد:

تشخیص شیر خراب

زیبایی

شیر ترش، یکی از مواد اصلی در ماسک‌های صورت است که موجب لطافت و نرمی پوست می‌شود، رنگ پوست را بهبود می‌بخشد و پوست را سفیدتر و درخشان‌تر می‌کند. ماسک شیر، جهت بهبود آفتاب‌سوختگی و چروک پوست، مفید است و می‌توانید از آن به‌عنوان یک ماسک مفید و مرطوب‌کننده خوب، جهت پوست صورت یا دیگر قسمت‌های بدن خود، استفاده کنید.

خانه و باغچه

شیر بدون استفاده را می‌توانید در اطراف گل و گیاهان بریزید تا حشرات را از آن، دور و به رشد بیشتر آن‌ها کمک کنید. آبیاری گیاهان با شیر، مواد مغذی مانند کلسیم را به گیاه شما می‌رساند. به‌خصوص برای گیاه گوجه فرنگی، بسیار مفید است.

جهت آبیاری گیاهان، شیر بریده شده را در ظرفی بریزید تا خنک شود و بعد، آن را از صافی رد کنید تا قسمت‌های پنیری از آب آن جدا شود. سپس، از آب شیر بریده، جهت آبیاری گیاهان استفاده کنید و قسمت‌های پنیری را دور بریزید.

برق‌ انداختن ظروف نقره

به شیر ترش شده در حال جوشیدن، مقداری سرکه بیافزایید و سپس، نیم ساعت وسایل نقره را درون آن قرار دهید تا کدری آن‌ها از بین برود. سپس، وسایل نقره را با آب گرم، صابون و مسواک نرم، بشویید.

همچنین، می‌توانید شیر را داخل ظروف نقره بریزید. شب تا صبح نگه دارید و صبح روز بعد، با درخشندگی این ظروف مواجه شوید.

قابل مصرف حیوانات خانگی

شیر بریده برای حیوانات، مشکلی ایجاد نمی‌کند. بنابر این، می‌توانید شیر بریده شده را به غذای حیوانات، مانند سگ، گربه، مرغ، گوسفند و غیره، اضافه کنید و به آن‌ها بدهید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

13 تیر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *